Постанова
від 09.01.2024 по справі 905/405/22
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 січня 2024 року м. Харків Справа № 905/405/22

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючий суддя Крестьянінов О.О., суддя Пуль О.А., суддя Фоміна В.О.,

за участі секретаря судового засідання Дзюби А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (вх. №2351) на рішення Господарського суду Донецької області від 09.08.2023 (рішення ухвалено суддею Ніколаєвою Л.В., в приміщенні Господарського суду Донецької області 09.08.2023, повний текст складено 18.10.2023) у справі № 905/405/22

за позовом Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (01032, м. Київ, вул. Симона Петлюри, 25)

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергетична компанія "Укренерговугілля" (85323, Донецька обл., м. Мирноград, вул. Соборна, 10, літ.А-2)

про стягнення 24424960,35 грн,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Донецької області від 09.08.2023 у справі №905/405/22 позов Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" задоволено частково, стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергетична компанія "Укренерговугілля" на користь Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" основний борг у розмірі 1694737,28 грн., судовий збір у розмірі 25421,06 грн., в решті позову відмовлено.

ПрАТ "Національна енергетична компанія "Укренерго" звернулось до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить частково скасувати рішення Господарського суду Донецької області від 09.08.2023 у справі №905/405/22 в частині відмови у стягненні пені та штрафу у сумі 22730223,07 грн.; прийняти нове рішення, яким задовольнити вимоги про стягнення з відповідача суми штрафних санкцій у розмірі 22730223, 07 грн., з яких: штраф 7% - 6376790, 83 грн., пеня 0,1% - 16353432, 24 грн.; в іншій частині рішення залишити без змін; судові витрати у розмірі 511430,03 грн. покласти на відповідача.

В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначає, що він є правонаступником майна, усіх прав та обов`язків ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго». НЕК «Укренерго» виконує функції оператора системи передачі - юридичної особи, відповідальної за експлуатацію, диспетчеризацію, забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обґрунтованого попиту на передачу електричної енергії.

Позивач зазначає, що він виконує функції оператора системи передачі, 100% його акцій знаходиться в державній власності, його органом управління є Міністерство енергетики України, а тому застосування у спірних правовідносинах вимог ч. 2 ст. 231 ГК України, як засіб впливу за невиконання господарського зобов`язання відповідачем, на його думку, є обґрунтованим.

ПрАТ "Національна енергетична компанія "Укренерго" посилається на те, що ним здійснено розрахунок пені 0,1% та штрафу 7% за прострочення платежу понад 30 днів на підставі положень п. 4.1 договору та ч. 2 ст. 231 ГК України до підписання акту купівлі- продажу електричної енергії для врегулювання небалансів та сплати інших платежів.

Початком періоду нарахування штрафних санкцій (пеня 0,1% та штраф 7%) позивач визначає дати виставлення рахунку-фактури в системі управління ринком, і зазначає, що зобов`язання по оплаті встановлено у п. 7.7.3 Правил як другий робочий день з дати виставлення такого рахунку.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 13.11.2023 поновлено Приватному акціонерному товариству "Національна енергетична компанія "Укренерго" строк на апеляційне оскарження рішення Господарського суду Донецької області від 09.08.2023 у справі №905/405/22, відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (вх. №2351) на рішення Господарського суду Донецької області від 09.08.2023 у справі №905/405/22, зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Енергетична компанія "Укренерговугілля" зареєструвати свій електронний кабінет в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, повідомлено учасників справи, що розгляд апеляційної скарги відбудеться 19.12.2023.

У судовому засіданні представник позивача підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги та просив її задовольнити. Представник відповідача у судове засідання не з`явився.

Суд зазначає, що відповідно до положень ст. 242 ГПК України учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, або якщо судове рішення було ухвалено поза межами судового засідання чи без повідомлення (виклику) учасників справи, копія судового рішення надсилається протягом двох днів з дня його складення у повному обсязі в електронній формі шляхом надсилання до електронного кабінету у порядку, визначеному законом, а в разі відсутності електронного кабінету - рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Днем вручення судового рішення є:1) день вручення судового рішення під розписку; 2) день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи; и3) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про вручення судового рішення; 4) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду; 5) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Враховуючи відсутність зареєстрованого електронного кабінету у ТОВ "Енергетична компанія "Укренерговугілля" копія ухвали Східного апеляційного господарського суду від 19.12.2023 була направлена засобами поштового зв`язку на адресу, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 85323, м. Мирноград, вул. Соборна, буд. 10, літ. А-2. Проте, поштове відправлення повернулось до Східного апеляційного господарського суду з відміткою "Укрпошта" - "адресат відсутній за вказаною адресою".

Крім того, ухвала суду від 19.12.2023 була доставлена на електронну адресу ТОВ "Енергетична компанія "Укренерговугілля", яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: ek.uev@ukr.net, про що свідчить довідка Східного апеляційного господарського суду про доставку електронного листа.

Суд також намагався повідомити відповідача про дату, час та місце розгляду справи телефонограмою від 20.12.2023 за номером 095-433-35-13, який зазначений в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, втім такі спроби виявилися неуспішними, оскільки вказаний номер телефону не обслуговується, про що було складено відповідний акт від 20.12.2023.

Окрім того, на сайті Східного апеляційного господарського суду було розміщено відповідне оголошення для учасників судового процесу у справі №905/405/22.

Отже, судом апеляційної інстанції були вжиті всі можливі заходи з метою повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду справи.

Дослідивши матеріали справи, перевіривши в межах доводів та вимог апеляційної скарги законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції з урахуванням положень ч. 1 ст. 269 ГПК України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила таке.

ПрАТ НЕК "Укренерго" є юридичною особою, що утворена як акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, внаслідок реорганізації шляхом перетворення ДП "НЕК "Укренерго" в ПрАТ відповідно до наказу МФУ від 15.02.2019 № 73 та розпорядження КМУ від 22.11.2017 № 829-р "Про погодження перетворення державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" у приватне акціонерне товариство" (п. 1.1 Статуту ПрАТ НЕК "Укренерго" (розміщений на офіційному сайті компанії). Товариство є правонаступником майна усіх прав та обов`язків ДП "НЕК "Укренерго" (п. 3.2 Статуту НЕК "Укренерго").

НЕК "Укренерго" є учасником ринку електричної енергії, виконує функції оператора системи передачі (ОСП).

ТОВ "ЕК "Укренерговугілля" мало право на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу на підставі ліцензії, виданої відповідно до постанови НКРЕКП від 09.10.2018 № 1199. Згідно з постановою НКРЕКП від 16.06.2021 №986 ТОВ "ЕК "Укренерговугілля" анульовано ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, видану відповідно до постанови НКРЕКП від 09.10.2018 №1199.

Наказом НЕК "Укренерго" від 03.04.2019 № 204 затверджено умови договору про врегулювання небалансів електричної енергії на основі типового договору, який є додатком №1 до Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №307.

26.04.2019 ТОВ "ЕК "Укренерговугілля" підписано та подано заяву про укладення договору про врегулювання небалансів електричної енергії та надання згоди на приєднання до публічного договору за типовою формою, яка розміщена на офіційному сайті позивача за посиланням https://ua.energy/.

Повідомленням №01/15731 від 03.05.2019 позивач підтвердив, що відповідача приєднано до умов договору про врегулювання небалансів електричної енергії та долучено до реєстру учасників ринку; ідентифікатор договору №0485-01024, дата акцептування 02.05.2019.

За змістом вказаного повідомлення вбачається, що з моменту акцептування заяви про укладання договору в порядку, встановленому Правилами ринку, затвердженими постановою НКРЕКП №307 від 14.03.2018 та Законом України "Про ринок електричної енергії", учасник ринку набуває всіх прав та зобов`язань за договором і несе відповідальність за їх невиконання (неналежне виконання) згідно з умовами договору, Правилами ринку та чинним законодавством України.

У подальшому, умови типового договору про врегулювання небалансів електричної енергії неодноразово змінювалися. Договір діяв у редакціях, затверджених наказами НЕК "Укренерго" від 08.07.2019 №366, від 07.08.2019 №423, від 16.08.2019 №441, від 06.03.2020 №85, від 26.11.2020 №634, від 21.12.2020 №709, від 05.01.2021 №6, від 25.02.2021 №111, від 16.03.2021 №141, від 01.06.2021 №303, які оприлюднені на офіційному сайті позивача (https://ua.energy/uchasnikam_rinku/reyestratsiya-uchasnykiv-rynku/dogovory/#1594303518945-6f4b41ba-c92d).

У пунктах 10.1 - 10.2 договору про врегулювання небалансів електричної енергії у редакції наказу НЕК "Укренерго" від 03.04.2019 № 204 (перша редакція) передбачено, що цей договір набирає чинності з моменту надання учасником ринку заяви про укладення договору про врегулювання небалансів електричної енергії і є чинним до 31 грудня поточного року включно, у якому була надана заява про укладення договору. Заява про укладення договору реєструється ОСП. Витяг з реєстру ОСП надає учаснику ринку. Якщо жодна зі сторін не звернулася до іншої сторони у строк не менше ніж за 1 місяць до закінчення цього договору з ініціативою щодо його розірвання, то цей договір вважається продовженим на наступний календарний рік на тих же умовах.

При цьому у п. 11.1 договору про врегулювання небалансів електричної енергії у редакції наказу НЕК "Укренерго" від 03.04.2019 № 204 сторони погодились з тим, що ОСП у разі необхідності вносить зміни та доповнення до цього договору. Змінений договір оприлюднюється на сайті ОСП. Якщо учасник ринку не ініціював розірвання цього договору протягом 1 місяця з моменту зміни, вважається, що він погодився із зміненим договором.

У преамбулі договору про врегулювання небалансів електричної енергії у редакції наказу НЕК "Укренерго" від 06.03.2020 № 85 зазначено, що НЕК "Укренерго" як оператор системи передачі (ОСП) та користувач системи передачі/трейдер/оператор ринку/гарантований покупець як учасник ринку (далі - СВБ), який приєднався до типового договору про врегулювання небалансів електричної енергії шляхом підписання заяви-приєднання, домовились про таке (далі - договір).

Цей договір є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови врегулювання небалансів електричної енергії СВБ, у тому числі її балансуючої групи. Цей договір є договором приєднання в розумінні ст.634 Цивільного кодексу України, умови якого мають бути прийняті іншою стороною не інакше, як шляхом приєднання до запропонованого договору в цілому. На підставі цього договору сторона, що приєднується, набуває статусу учасника ринку та здійснює свою діяльність у якості СВБ (пункти 1.1 та 1.2 договору). Аналогічні умови містяться у пунктах 1.1, 1.2 договору в редакціях наказів НЕК "Укренерго" від 26.11.2020 №634, від 21.12.2020 №709.

За цим договором СВБ врегульовує небаланси електричної енергії, що склалися в результаті діяльності її балансуючої групи на ринку електричної енергії, або передає свою відповідальність за небаланси електричної енергії іншій СВБ шляхом входження до її балансуючої групи (п.1.3 договору). Аналогічні умови містяться у п. 1.5 договору в редакціях наказів НЕК "Укренерго" від 26.11.2020 №634, від 21.12.2020 №709.

ОСП врегульовує небаланси електричної енергії з СВБ у порядку, визначеному Законом України "Про ринок електричної енергії" та Правилами ринку. Врегулюванням небалансів електричної енергії є вчинення СВБ правочинів щодо купівлі-продажу електричної енергії та оплати платежів відповідно до Правил ринку (пункти 1.4, 1.5 договору). Аналогічні умови містяться у пунктах 1.6, 1,7 договору в редакціях наказів НЕК "Укренерго" від 26.11.2020 №634, від 21.12.2020 №709.

Вартість небалансів електричної енергії та суми платежів, що передбачені до сплати зі сторони СВБ та ОСП, розраховуються АР для кожного розрахункового періоду доби відповідно до Правил ринку. Оплата платежів відповідно до цього договору здійснюється з урахуванням податків та зборів, передбачених діючим законодавством. За підсумками місяця визначається індикативна величина - середньозважена ціна небалансів електричної енергії за розрахунковий місяць, що розраховується шляхом ділення загальної вартості небалансів електричної енергії на загальний обсяг небалансів електричної енергії. Порядок розрахунку обсягів, ціни та вартості небалансів електричної енергії визначається Правилами ринку (пункти 2.1 та 2.2 договору). Аналогічні умови містяться у п.п. 2.1, 2.2 договору в редакціях наказів НЕК "Укренерго" від 26.11.2020 №634, від 21.12.2020 №709.

У розділі 3 договору визначені права та обов`язки сторін. Так, ОСП має право, зокрема, на своєчасну оплату вартості небалансу електричної енергії, що склався на ринку в певному розрахунковому періоді (п.3.2 договору). ОСП зобов`язаний, зокрема, виконувати розрахунки обсягу та вартості небалансу електричної енергії та інші розрахунки відповідно до договору та Правил ринку; проводити розрахунки з СВБ в порядку та в терміни, визначені Правилами ринку (п.3.3 договору). СВБ зобов`язана, зокрема, здійснювати вчасно і в повному обсязі оплату за небаланс електричної енергії та платежів, сформованих ОСП для СВБ відповідно до Правил ринку (п.3.5 договору). Аналогічні умови містяться у розділі 3 договору в редакціях наказів НЕК "Укренерго" від 26.11.2020 №634, від 21.12.2020 №709.

Виставлення рахунків та здійснення платежів щодо оплати вартості небалансів, визначеної главою 2 цього договору, відбувається відповідно до процедур та графіків, передбачених Правилами ринку, та згідно з умовами цього договору. Подання платіжних документів здійснюється сторонами відповідно до Правил ринку (пункти 5.1, 5.6 договору). Аналогічні умови містяться у п.п. 5.1, 5.6 договору в редакціях наказів НЕК "Укренерго" від 26.11.2020 №634, від 21.12.2020 №709.

Якщо СВБ має заперечення до інформації, яка міститься у платіжному документі, то вона зобов`язана повідомити про це ОСП не пізніше 12:00 наступного робочого дня після виставлення рахунку. Наявність заперечень не є підставою для створення дебіторської заборгованості перед ОСП та не може бути підставою для обмеження ОСП щодо вимоги платежу фінансової гарантії, що надається СВБ ОСП. Надані заперечення враховуються ОСП при обчисленні платежів з врегулювання у порядку, передбаченому Правилами ринку (п.п.5.7, 5.8 договору). Аналогічні умови містяться у п.п. 5.7, 5.8 договору в редакціях наказів НЕК "Укренерго" від 26.11.2020 №634, від 21.12.2020 №709.

ОСП надає СВБ два примірники акта купівлі-продажу електричної енергії для врегулювання небалансів та сплати інших платежів (далі - акт), підписані зі своєї сторони, до 12 числа місяця, наступного за тим, щодо якого його сформовано. СВБ протягом двох робочих днів повертає ОСП один примірник підписаного зі своєї сторони акта (пункти 5.9, 5.10 договору). Аналогічні умови містяться у п.п. 5.9, 5.10 договору в редакціях наказів НЕК "Укренерго" від 26.11.2020 №634, від 21.12.2020 №709. Водночас, у п.п. 5.9, 5.10 договору в редакції наказу від 21.12.2020 №709 передбачена можливість надання та повернення акта у т.ч. в електронному вигляді засобами електронного документообігу з накладенням КЕП.

Цей договір набирає чинності з дати реєстрації ОСП СВБ відповідно до її заяви-приєднання до цього договору і є чинним до 31 грудня включно року, у якому була надана заява-приєднання. Після реєстрації учасника ринку ОСП зобов`язаний надати такій СВБ витяг з відповідного реєстру (п. 9.1 договору). Якщо жодна зі сторін не звернулася до іншої сторони у строк не менше ніж за 1 місяць до закінчення терміну дії цього договору з ініціативою щодо його розірвання, то цей договір вважається продовженим на наступний календарний рік на тих же умовах (п.9.2 договору). Цей договір може бути розірвано достроково за ініціативою будь - якої зі сторін у порядку, визначеному законодавством України (п. 9.3 договору). Розірвання цього договору в односторонньому порядку відбувається, якщо, зокрема, анульовано ліцензію учасника ринку (з дати набрання чинності відповідним рішенням) (пп. 1 п. 9.4 договору). Припинення/розірвання дії цього договору не звільняє сторони від належного виконання зобов`язань, що виникли в період дії цього договору (п. 9.5 договору). Аналогічні умови містяться у п.п. 9.1 - 9.4 договору у редакціях наказів НЕК "Укренерго" від 26.11.2020 №634, від 21.12.2020 №709, від 05.01.2021 №6, від 25.02.2021 №111, від 16.03.2021 №141, від 01.06.2021 №303.

Цей договір може бути змінений ОСП в односторонньому порядку у разі внесення регулятором змін до типового договору про врегулювання небалансів електричної енергії, який є додатком 1 до Правил ринку. У такому випадку зміни до цього договору вносяться ОСП протягом 10 днів з дня набрання ними чинності. Договір зі змінами оприлюднюється на вебсайті ОСП. Якщо учасник ринку не ініціював розірвання цього договору протягом одного місяця з дати набрання чинності змінами, вважається, що він погодився зі зміненим договором (пункти 10.1-10.3 договору). Аналогічні умови містяться у п.п. 9.1 - 9.4 договору у редакціях наказів НЕК "Укренерго" від 26.11.2020 №634, від 21.12.2020 №709, від 05.01.2021 №6, від 25.02.2021 №111, від 16.03.2021 №141, від 01.06.2021 №303.

Як вбачається з матеріалів справи, сторони підписали акти купівлі-продажу електричної енергії для врегулювання небалансів та сплати інших платежів №ВН/20/10-№0485 від 31.10.2020 за період 01.10.2020 - 31.10.2020 на суму 2937371,45 грн, №ВН/20/11-№0485 від 30.11.2020 за період 01.11.2020 - 30.11.2020 на суму 52465975,19 грн та №ВН/20/12-№0485 від 31.12.2020 за період 01.12.2020 - 31.12.2020 на суму 45871792,67 грн.

Позивач сформував рахунки-фактури за електричну енергію для врегулювання небалансів за період листопад -грудень 2020 року:

- №1611202001896 на суму 2 376 433,86 грн, №1611202002210 на суму 2111966,10 грн, №1611202002524 на суму 2004580,30 грн, №1611202002836 на суму 2683037,48 грн, №1611202003149 на суму 1648310,70 грн., та виставив їх в системі управління ринком (MMS) 16.11.2020;

- №2611202000311 на суму 1615080,43 грн, №2611202000625 на суму 1804974,30 грн., №2611202000936 на суму 1774575,19 грн, №2611202001250 на суму 1574349,82 грн, №2611202001565 на суму 1361350,46 грн, №2611202001877 на суму 1857326,80 грн, №2611202002191 на суму 1968973,67 грн., №2611202002506 на суму 1 904 543,45 грн, №2611202002819 на суму 1954512,76 грн, №2611202003129 на суму 2003528,16 грн, та виставив їх в системі управління ринком (MMS) 26.11.2020;

- №0412202000297 на суму 1555977,74 грн, №0412202000605 на суму 1228648,72 грн, №0412202000912 на суму 1374852,34 грн, № 0412202001218 на суму 1319196,96 грн, №0412202001526 на суму 1153893,52 грн, №0412202001833 на суму 1365233,96 грн, №0412202002140 на суму 1376913,31 грн, №0412202002446 на суму 1173610,13 грн, №0412202002751 на суму 995526,42 грн, №0412202003056 на суму 1244494,19 грн та виставив їх в системі управління ринком (MMS) 04.12.2020;

- №1712202000294 на суму 1484020,85 грн, №1712202000605 на суму 1648326,40 грн, №1712202000912 на суму 1769824,26 грн, №1712202001222 на суму 1659310,51 грн, №1712202001532 на суму 1441733,10 грн, №1712202001840 на суму 1262137,84 грн, №1712202002149 на суму 1752596,86 грн, № 1712202002457 на суму 1859190 грн, №1712202002763 на суму 1848809,38 грн, №1712202003071 на суму 1903292,84 грн та виставив їх в системі управління ринком (MMS) 17.12.2020;

- №2412202000294 на суму 1735719,96 грн., №2412202000599 на суму 1610559,24 грн., №2412202000905 на суму 1277996,76 грн., №2412202001211 на суму 1750677,02 грн., №2412202001820 на суму 1818333,10 грн, №2412202002126 на суму 1805207,62 грн, №2412202002748 на суму 1410205,19 грн, №2412202003060 на суму 1259881,36 грн, №2412202002436 на суму 1756994,09 грн, №2412202001515 на суму 1761541,94 грн, та виставив їх в системі управління ринком (MMS) 24.12.2020;

- №0501202100316 на суму 1577148,55 грн., № 0501202100631 на суму 1557485,70 грн, №0501202100946 на суму 1768763,51 грн, №0501202101262 на суму 1513420,90 грн, №0501202101578 на суму 1194480,49 грн, №0501202101890 на суму 1209723,56 грн., №0501202102203 на суму 1195460,77 грн, №0501202102519 на суму 1460030,48 грн, №0501202102833 на суму 1553037,97 грн, №0501202103147 на суму 18080,17 грн, №0501202103459 на суму 7802,26 грн, та виставив їх в системі управління ринком (MMS) 05.01.2021.

У період з 22.01.2021 по 25.02.2021 відповідач частково сплатив борг за електричну енергію для врегулювання небалансів, про що свідчать відповідні платіжні доручення. Так, 22.01.2021 сплачено 50000 грн, 25.01.2021 - 10000 грн, 26.01.2021 - 80000 грн, 27.01.2021 - 80000 грн, 28.01.2021 - 82723,30 грн, 25.02.2021 - 4068,38 грн.

Листом від 17.06.2021 за № 01/25384 позивач повідомив відповідача про одностороннє розірвання договору про врегулювання небалансів електричної енергії від 02.05.2019, ідентифікатор договору № 0485-01024, відповідно до п.9.4 договору, у зв`язку з втратою ліцензії на впровадження господарської діяльності учасника ринку електричної енергії (з дати набрання чинності відповідним рішенням).

У зв`язку з отриманням фактичних сертифікованих даних комерційного обліку електричної енергії для врегулювання небалансів, позивач склав та підписав акти коригування (врегулювання) №ВР/20/10-0485 від 21.07.2021 до акту купівлі-продажу електричної енергії для врегулювання небалансів та сплати інших платежів від 31.10.2020 №ВН/20/10-№0485 за період 01.10.2020 - 31.10.2020 на суму 1093445,77 грн та №ВР/20/12-0485 від 16.09.2021 до акту купівлі-продажу електричної енергії для врегулювання небалансів та сплати інших платежів від 31.12.2020 №ВН/20/10-№0485 за період 01.12.2020 - 31.12.2020 на суму 601291,51 грн.

30.07.2021 та 05.10.2021 вказані акти позивач направив для підписання відповідачу на його юридичну адресу (85323, Донецька обл., м. Мирноград, вул. Соборна, буд.10, літ.А-2) рекомендованими листами з повідомленнями №0103277148572 та №010327691230, але 04.09.2021 та 08.11.2021 повернуті за зворотною адресою за закінченням встановленого терміну зберігання.

Одночасно, позивач сформував рахунки-фактури (коригуючі) за електричну енергію для врегулювання небалансів № 2107202100160 за період 01.10.2020 - 31.10.2020 на суму 1 093 445,77 грн та № 1210202100143 за період 01.12.2020 - 31.12.2020 на суму 601291,51 грн та виставив їх в системі управління ринком (MMS) 21.07.2021 та 12.10.2021 відповідно, які відповідачем не оплачені.

У зв`язку з порушенням відповідачем умов договору про врегулювання небалансів електричної енергії від 02.05.2019 № 0485-01024 в частині оплати електричної енергії для врегулювання небалансів, позивач звернувся до суду позовом, в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог про сплату штрафних санкцій за врегулювання небалансів електричної енергії за договором, просить суд стягнути з відповідача:

- 1694737,28 грн - суму основного боргу за електричну енергію для врегулювання небалансів за період з листопада по грудень 2020 за наслідками коригування (врегулювання) відповідних періодів (жовтень 2020 року та грудень 2020 року);

- 16353432,24 грн - пеня та 6376790,83 грн - штраф, нараховані на підставі на п. 4.1 договору в редакції наказу НЕК "Укренерго" від 06.03.2020 № 85 та ч. 2 ст. 231 ГК України за прострочення оплати боргу за електричну енергію для врегулювання небалансів за І - ІІІ декади листопада 2020 року та І - ІІІ декади грудня 2020 року, а також боргу за електричну енергію для врегулювання небалансів за період 01.10.2020 - 31.10.2020 та за період 01.12.2020 - 31.12.2020 за наслідками коригування (врегулювання) відповідних періодів (жовтень 2020 року та грудень 2020 року).

Суд першої інстанції, приймаючи оскаржуване рішення, дійшов висновку про обґрунтованість та правомірність позовних вимог в частині стягнення з відповідача боргу за електричну енергію для врегулювання небалансів за наслідками коригування (врегулювання) жовтня 2020 року та грудня 2020 року у розмірі 1694737,28 грн, а отже і про їх задоволення. В частині відмови у задоволенні позову про стягнення штрафних санкцій, суд виходив з того, що оскільки договір в редакціях наказів НЕК "Укренерго" від 06.03.2020 № 85, від 26.11.2020 №634 не містить умов щодо розміру та бази нарахування пені, і у Правилах ринку у редакціях від 16.07.2020, від 18.11.2020, від 11.12.2020 також не встановлено її конкретного розміру (ставки), тому відсутні підстави для стягнення пені за невиконання відповідачем грошового зобов`язання відсутні. При цьому, судом враховано те, що у Правилах ринку у цих редакціях міститься лише відсильна норма щодо нарахування пені "за ставкою, що визначається відповідно до діючого законодавства". Водночас, така ставка (розмір) пені нормами ч. 6 ст. 231 ГК України, ч. 2 ст. 343 ГК України, ст. 1, 3 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань", якими врегульовано питання відповідальності за невиконання грошових зобов`язань, не визначена(ий).

Крім того, місцевим господарським судом зазначено, що ч. 2 ст. 231 ГК України передбачено, що штрафні санкції застосовуються за допущене прострочення виконання лише негрошового зобов`язання, пов`язаного з обігом (поставкою) товару, виконанням робіт, наданням послуг, з вартості яких і вираховується у відсотковому відношенні розмір штрафних санкцій. Оскільки у справі, що розглядається, предметом спору є вимога позивача про стягнення боргу за врегулювання небалансів електричної енергії за договором, тобто спір у справі виник із грошового зобов`язання, то приписи ч. 2 ст. 231 ГК України до правовідносин сторін не застосовуються. Окрім того, ні договір (у зазначених редакціях), ні Правила ринку не містять жодних умов і щодо застосування до відповідача відповідальності у вигляді штрафу за невиконання грошового зобов`язання, що за висновком суду виключає стягнення штрафу. Також, суд зазначив, що до договору у редакції наказу НЕК "Укренерго" від 21.12.2020 № 709 включено п. 4.2, згідно з яким у разі несвоєчасного виконання грошових зобов`язань після підписання сторонами акту купівлі-продажу електричної енергії для врегулювання небалансів та сплати інших платежів винна сторона сплачує іншій стороні пеню в розмірі 0,01 % за кожний день прострочення від суми простроченого платежу, але не більше розміру облікової ставки НБУ, що діяла у період, за який сплачується пеня. Проте, оскільки позивач не визначав підставою для нарахування та стягнення пені п. 4.2 договору у редакції наказу НЕК "Укренерго" від 21.12.2020 №709, яка діяла у спірному періоді - грудні 2020 року (ІІ-ІІІ декади), під час розгляду справи не змінював підставу позову в цій частині, суд позбавлений права та можливості застосувати такі умови договору до спірних правовідносин за власною ініціативою.

Надаючи власну правову кваліфікацію обставинам справи, колегія суддів зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Позивачем оскаржується судове рішення лише в частині відмови в задоволенні позовних вимог про стягнення з відповідача сум штрафних санкцій у розмірі 22730223,07 грн., з яких: штраф 7% - 6376790, 83 грн., пеня 0,1% - 16353432, 24 грн., а тому суд переглядає оскаржуване рішення лише в цій частині.

Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини (стаття 11 ЦК України).

Частиною 1 статті 626 ЦК України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до ст. 633 ЦК України публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо). Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

Договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору (ч. 1 ст. 634 ЦК України).

Правовідносини сторін у цій справі врегульовані, зокрема, Законом України "Про ринок електричної енергії" та Правилами ринку, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №307.

Частиною 3 ст. 3 Закону України "Про ринок електричної енергії" встановлено, що обов`язковою умовою участі в ринку електричної енергії (крім споживачів, які купують електроенергію за договором постачання електричної енергії споживачу) є укладення договору про врегулювання небалансів з оператором системи передачі.

Учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються договори, зокрема, про врегулювання небалансів (ст. 4 Закону України "Про ринок електричної енергії").

Згідно з ч. 1 ст. 68 Закону України "Про ринок електричної енергії" в Україні функціонує єдиний балансуючий ринок. На балансуючому ринку оператором системи передачі здійснюються: купівля та продаж електричної енергії для балансування обсягів попиту та пропозиції електричної енергії у межах поточної доби; купівля та продаж електричної енергії з метою врегулювання небалансів електричної енергії сторін, відповідальних за баланс. За результатами роботи балансуючого ринку за відповідну добу на підставі даних оператора системи передачі та адміністратора комерційного обліку адміністратор розрахунків розраховує платежі оператора системи передачі та постачальників послуг з балансування за електричну енергію, ціни небалансу електричної енергії, а також обсяги небалансів електричної енергії учасників ринку і відповідні платежі за них та виставляє відповідні рахунки у порядку, визначеному правилами ринку. (ч.7 ст.68 Закону України "Про ринок електричної енергії").

Згідно положень ст. 70 Закону України "Про ринок електричної енергії" усі учасники ринку, крім споживачів, які купують електроенергію за договором постачання електричної енергії споживачу, несуть відповідальність за свої небаланси електричної енергії. З метою врегулювання небалансів з оператором системи передачі учасник ринку має стати стороною, відповідальною за баланс, або передати свою відповідальність іншій стороні, відповідальній за баланс, шляхом входження до балансуючої групи. Електропостачальники є сторонами, відповідальними за баланс своїх споживачів. Сторони, відповідальні за баланс, зобов`язані нести фінансову відповідальність за небаланси електричної енергії перед оператором системи передачі. Оператор системи передачі врегульовує небаланси електричної енергії із сторонами, відповідальними за баланс, у порядку, визначеному цим Законом та правилами ринку. Врегулюванням небалансів електричної енергії є вчинення стороною, відповідальною за баланс, правочинів щодо купівлі-продажу електричної енергії з оператором системи передачі в обсягах небалансів електричної енергії за цінами небалансів, визначеними відповідно до правил ринку. Типовий договір про врегулювання небалансів електричної енергії затверджується Регулятором. Сторони, відповідальні за баланс, зобов`язані надавати гарантії виконання фінансових зобов`язань за договорами про врегулювання небалансів відповідно до правил ринку. Вартість небалансів електричної енергії сторони, відповідальної за баланс, розраховується адміністратором розрахунків для кожного розрахункового періоду доби залежно від обсягу небалансів електричної енергії цієї сторони та цін небалансів, визначених правилами ринку. Порядок розрахунку обсягів, ціни та вартості небалансів електричної енергії визначається правилами ринку. Під час визначення обсягів небалансів електричної енергії правила ринку визначають порядок урахування обсягів електричної енергії, відпущеної та/або спожитої постачальником допоміжних послуг у разі фактичного надання допоміжних послуг.

Пунктом 5.14.1 Правил ринку у редакції від 16.07.2020 та пунктом 5.15.1 Правил ринку у редакції від 18.11.2020 визначено, що розрахунки за небаланси електричної енергії включають обчислення небалансу електричної енергії шляхом проведення розрахунків для кожного торгового дня: 1) небалансів електричної енергії кожної СВБ для кожного розрахункового періоду торгового дня; 2) кредиту та дебету за небаланси електричної енергії для кожної СВБ для кожного розрахункового періоду торгового дня.

Дані розрахунків за небаланси електричної енергії складаються із законтрактованих обсягів купівлі-продажу електричної енергії, графіків відпуску/відбору, диспетчерських команд балансуючого ринку, цін небалансу електричної енергії і сертифікованих даних комерційного обліку. (п. 5.14.2 Правил ринку у редакції від 16.07.2020, п. 5.15.2 Правил ринку у редакціях від 18.11.2020 та від 11.12.2020).

У пунктах 5.25.1, 5.25.2 Правил ринку у редакції від 16.07.2020 передбачено, що щоденні звіти про розрахунки та остаточні щомісячні звіти про розрахунки надаються через систему управління ринком кожному ППБ та СВБ і включають детальну інформацію щодо індивідуального зарахування і списання коштів ППБ та СВБ. Форма і зміст початкових та остаточних звітів про розрахунки описані в цьому розділі. Не пізніше третього робочого дня після торгового дня АР вносить усі зарахування і списання до щоденного звіту про розрахунки, що надається відповідним ППБ та СВБ. Аналогічні положення містяться у пунктах 5.28.1, 5.28.2 Правил ринку у редакціях від 18.11.2020 та від 11.12.2020.

Для кожного розрахункового місяця здійснюються 3 подекадні розрахунки - один для кожної декади. У контексті подекадних розрахунків АР переглядає щоденні звіти про розрахунки, видані протягом відповідного періоду, і визначає та коригує будь-які помилки в дебетуванні і кредитуванні небалансів електричної енергії. Подекадний розрахунок здійснюється на п`ятий робочий день після 11, 21 та останнього дня розрахункового місяця. Подекадний звіт про розрахунки має форму і зміст щоденного звіту про розрахунки і посилається на подекадну інформацію в подекадному розрахунковому періоді. (пункти 5.26.4, 5.26.5 Правил ринку у редакції від 16.07.2020 та пункти 5.29.4, 5.29.5 Правил ринку у редакціях від 18.11.2020 та від 11.12.2020).

АР встановлює регламент щодо розрахунків, у якому зазначаються формати платіжних документів і супровідних даних, що будуть надаватись в електронному вигляді. Окремий порядок виставлення рахунків застосовується для розрахунків за ДП та розрахунків за балансуючу електричну енергію, розрахунків за небаланси електричної енергії, платежів з/на збірні рахунки і плати за невідповідність та інших платежів. Платіжні документи виставляються із включенням усіх застосовних податків (пункти 7.1.1 - 7.1.3 Правил ринку у редакціях від 16.07.2020, від 18.11.2020 та від 11.12.2020).

Пунктом 7.3.1 Правил ринку у редакціях від 16.07.2020, від 18.11.2020 та від 11.12.2020 передбачено, що АР на щоденній основі надсилає платіжний документ кожній СВБ із зазначенням суми, що СВБ зобов`язана сплатити АР, або суми, що АР зобов`язаний сплатити СВБ через її небаланси електричної енергії протягом відповідного періоду.

Оплата платіжного документа з банківського рахунку учасника ринку на банківський рахунок АР здійснюється протягом двох банківських днів з дати направлення платіжного документа. (п. 7.6.3 Правил ринку у редакції від 16.07.2020 та п. 7.7.3 Правил ринку у редакції від 18.11.2020).

Суд першої інстанції, враховуючи, що матеріали справи не містять жодних доказів, що свідчать про наявність заперечень відповідача щодо скоригованих обсягу та вартості небалансів електричної енергії за жовтень та грудень 2020 року, про те, що відповідачем ініційовано будь-яку суперечку з цього приводу (запит платіжного документа) в порядку п. 7.7.1 Правил ринку у редакції від 16.07.2020 та п. 7.8.1 Правил ринку у редакції від 11.12.2020, п.п. 5.7, 5.8 договору у редакціях наказів НЕК "Укренерго" від 06.03.2020 № 85 та від 21.12.2020 №709, дійшов висновку про обґрунтованість та правомірність позовних вимог в частині стягнення з відповідача боргу за електричну енергію для врегулювання небалансів за наслідками коригування (врегулювання) жовтня та грудня 2020 року у розмірі 1694737,28 грн, а отже і про їх задоволення.

Як було зазначено, в цій частині рішення суду сторонами не оскаржується.

Стосовно позовних вимог в частині стягнення з відповідача 16353432,24 грн. пені та 6376790,83 грн. штрафу, колегія суддів зазначає таке.

Штрафними санкціями за приписами ч. 1 ст. 230 ГК України визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

За змістом ст. ст. 546, 551 ЦК України неустойка є одним із видів забезпечення виконання зобов`язання. Якщо предметом неустойки є грошова сума, її розмір встановлюється договором або актом цивільного законодавства.

Згідно зі ст. 549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Згідно положень Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань" платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін. Розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Колегія суддів зазначає. що господарське правопорушення може полягати як у порушенні нормативно встановлених правил здійснення господарської діяльності, так і у порушенні договірних зобов`язань. Господарсько-правова відповідальність за порушення договірних зобов`язань також поділяється на встановлену законом і договірну. Необхідною умовою застосування такої відповідальності є визначення у законі чи у договорі управненої та зобов`язаної сторони, виду правопорушення, за вчинення якого застосовується відповідальність, штрафні санкції і конкретний їх розмір.

У постановах від 10.12.2019 у справі № 904/4156/18 (пункти 6.31- 6.35) та від 05.09.2019 у справі № 908/1501/18 (пункт 19) Велика Палата Верховного Суду та Верховний Суд зазначили про те, що за змістом статей 549, 550, 551 ЦК України та 230, 231, 343 ГК України розмір пені за порушення грошових зобов`язань встановлюється в договорі за згодою сторін. У тому випадку, коли правочин не містить в собі умов щодо розміру та бази нарахування пені, або містить умову про те, що пеня нараховується відповідно до чинного законодавства, сума пені може бути стягнута лише в разі, якщо обов`язок та умови її сплати визначено певним законодавчим актом.

Відповідно до п. 3.1 договору при невиконанні або неналежному виконанні умов цього договору сторони несуть відповідальність, передбачену цим договором, Правилами ринку, Кодексом системи передачі, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 №309, Законом та чинним законодавством України.

За невиконання або неналежне виконання умов цього договору сторони несуть одна перед одною відповідальність, передбачену чинним законодавством України (п. 4.1 договору). Аналогічні умови містяться у п.п. 3.1, 4.1 договору в редакціях наказів НЕК "Укренерго" від 26.11.2020 №634 та від 21.12.2020 №709.

У пунктах 7.7.2 - 7.7.5 Правил ринку у редакціях від 16.07.2020, пунктах 7.8.2 - 7.8.5 Правил ринку у редакції від 18.11.2020, від 11.12.2020 передбачено, що за несвоєчасну оплату нараховується пеня за ставкою, що визначається відповідно до діючого законодавства. Пеня нараховується на грошові суми, що представляють різницю між сплаченою сумою та сумою, визначеною після вирішення суперечки, і повинна бути сплачена ОСП (у якості АР) або сплачена йому в залежності від обставин. Запит платіжного документа обробляється відповідно до чинного законодавства. При розрахунках відповідно до запиту платіжного документа оплата повинна бути здійснена протягом трьох робочих днів з моменту вирішення суперечки. Після цієї дати пеня на непогашену суму нараховується за ставкою, що встановлюється відповідно до діючого законодавства.

При цьому, колегія суддів звертає увагу, що у Правилах ринку у цих редакціях міститься лише відсильна норма щодо нарахування пені за ставкою, що визначається відповідно до діючого законодавства. Водночас, така ставка (розмір) пені нормами ч. 6 ст. 231 ГК України, ч. 2 ст. 343 ГК України, Законом України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань", якими врегульовано питання відповідальності за невиконання грошових зобов`язань, не визначена.

Таким чином, оскільки договір в редакціях наказів НЕК "Укренерго" від 06.03.2020 № 85, від 26.11.2020 №634 не містить умов щодо розміру та бази нарахування пені та у Правилах ринку у редакціях від 16.07.2020, від 18.11.2020, від 11.12.2020 також не встановлено її конкретного розміру (ставки), колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність підстав для стягнення пені за невиконання відповідачем грошового зобов`язання.

Крім того, ні договір (у зазначених редакціях), ні Правила ринку не містять жодних умов щодо застосування до відповідача відповідальності у вигляді штрафу за невиконання грошового зобов`язання, що виключає його стягнення.

Також, колегія суддів звертає увагу, що до договору у редакції наказу НЕК "Укренерго" від 21.12.2020 № 709 включено п. 4.2, згідно з яким у разі несвоєчасного виконання грошових зобов`язань після підписання сторонами акта купівлі-продажу електричної енергії для врегулювання небалансів та сплати інших платежів винна сторона сплачує іншій стороні пеню в розмірі 0,01 % за кожний день прострочення від суми простроченого платежу, але не більше розміру облікової ставки НБУ, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Втім, апеляційний господарський суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки позивач не визначав підставою для нарахування та стягнення пені п. 4.2 договору у редакції НЕК "Укренерго" від 21.12.2020 №709 (ураховуючи розмір пені, визначений даним пунктом договору - 0,01 % та застосований позивачем при здійсненні нарахування пені у своїх розрахунках - 0,1%), яка діяла у спірному періоді - грудні 2020 року (ІІ-ІІІ декади), під час розгляду справи не змінював підставу позову в цій частині, суд позбавлений права та можливості застосувати такі умови договору до спірних правовідносин за власною ініціативою.

Відповідно до ст. 2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави. Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.

Одним із основних принципів господарського судочинства є принцип диспозитивності, відповідно до якого суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд (ст. 14 ГПК України). Принцип диспозитивності у господарському процесі означає, що процесуальні правовідносини виникають, змінюються і припиняються за ініціативи безпосередніх учасників спірних матеріальних правовідносин, які мають можливість за допомогою господарського суду розпоряджатися процесуальними правами і спірним матеріальним правом.

Так, статтею 162 ГПК України визначено, що у позовній заяві позивач викладає свої вимоги щодо предмета спору та їх обґрунтування. Позовна заява подається до суду в письмовій формі і підписується позивачем або його представником або іншою особою, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи. Позовна заява повинна містити, зокрема, зміст позовних вимог: спосіб (способи) захисту прав або інтересів, передбачений законом чи договором, або інший спосіб (способи) захисту прав та інтересів, який не суперечить закону і який позивач просить суд визначити у рішенні; виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини; правові підстави позову. У позовній заяві можуть бути вказані й інші відомості, необхідні для правильного вирішення спору.

Предмет позову - це певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення, яке опосередковується відповідним способом захисту прав або інтересів. Підстави позову - це обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу. Правові підстави позову - це зазначена в позовній заяві нормативно-правова кваліфікація обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги.

Отже, попри обов`язок суду вирішити наявний між сторонами спір з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів відповідних осіб, предмет та підстава позову визначаються та можуть в установленому порядку змінюватися тільки позивачем, тоді як суд позбавлений права на відповідну процесуальну ініціативу.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що в даному випадку не підлягає застосуванню принцип "jura novit curia", оскільки у цьому випадку йдеться не тільки про самостійне надання іншої правової кваліфікації таким правовідносинам, але і про самостійну зміну підстави позовних вимог в частині стягнення пені, чого суд не вправі робити. Розгляд справи за інших правового та фактичного обґрунтування, яке не зазначалося позивачем, буде виходом за межі позовних вимог, а також порушить принципи диспозитивності, змагальності сторін та рівності усіх учасників судового процесу перед законом і судом.

Щодо підстав для застосування приписів ч.2 ст. 231 ГК України до спірних правовідносин колегія суддів зазначає таке.

Стаття 231 ГК України регулює випадки та розмір штрафних санкцій, встановлених щодо окремих видів зобов`язань.

Так, законом щодо окремих видів зобов`язань може бути визначений розмір штрафних санкцій, зміна якого за погодженням сторін не допускається. У разі якщо порушено господарське зобов`язання, в якому хоча б одна сторона є суб`єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, або порушення пов`язане з виконанням державного контракту, або виконання зобов`язання фінансується за рахунок Державного бюджету України чи за рахунок державного кредиту, штрафні санкції застосовуються, якщо інше не передбачено законом чи договором, у таких розмірах: за порушення умов зобов`язання щодо якості (комплектності) товарів (робіт, послуг) стягується штраф у розмірі двадцяти відсотків вартості неякісних (некомплектних) товарів (робіт, послуг); за порушення строків виконання зобов`язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості. Законом може бути визначений розмір штрафних санкцій також за інші порушення окремих видів господарських зобов`язань, зазначених у частині другій цієї статті. У разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг). Штрафні санкції за порушення грошових зобов`язань встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою Національного банку України, за увесь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором. Розмір штрафних санкцій, що застосовуються у внутрішньогосподарських відносинах за порушення зобов`язань, визначається відповідним суб`єктом господарювання - господарською організацією.

З аналізу положень статті 231 ГК України вбачається, що нею передбачено можливість законодавчого встановлення щодо окремих видів зобов`язань штрафних санкцій, що мають імперативний характер (тобто, їх розмір не може бути змінений за згодою сторін та не залежить від їх волевиявлення), а також можливість законодавчого встановлення щодо окремих видів зобов`язань штрафних санкцій, розмір яких може бути змінений сторонами за умовами договору.

Водночас ч. 2 ст. 231 ГПК України, на яку посилається позивач в обґрунтування розміру нарахованих пені та штрафу, не встановлює розмір штрафних санкцій за порушення саме грошового зобов`язання, а визначає уніфікований розмір штрафних санкцій за певні види правопорушень (порушення вимог щодо якості (комплектності) товарів (робіт, послуг), порушення строків виконання негрошового зобов`язання) у господарському зобов`язанні, в якому хоча б одна сторона є суб`єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, або порушення пов`язане з виконанням державного контракту, або виконання зобов`язання фінансується за рахунок Державного бюджету України чи за рахунок державного кредиту, якщо інше не передбачено законом або договором.

В даному випадку правова природа спірних правовідносин грошова, вказані порушення пов`язані з договором приєднання, сплачувати кошти має суб`єкт господарювання, відтак до спірних правовідносин не може бути застосована частина друга статті 231 ГК України для визначення розміру пені та штрафу і як підстава для їх стягнення.

Аналогічні правові висновки викладені у постановах Верховного Суду від 11.07.2018 у справі № 915/507/17, від 18.06.2019 у справі № 914/891/16, від 23.08.2022 у справі №910/9375/21, від 04.05.2023 у справі №910/21298/21.

Отже, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції у даному випадку правильно не застосував до спірних правовідносин абзац 3 частини другої статті 231 ГК України, а тому дійшов вірного висновку щодо необґрунтованості та неправомірності позовних вимог про стягнення з відповідача пені у розмірі 16353432,24 грн та штрафу у розмірі 6376790,83 грн, а отже і про відмову у їх задоволенні.

Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ст. 76 ГПК України).

Згідно ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення Господарського суду Донецької області від 09.08.2023 у справі № 905/405/22 - без змін.

Керуючись статтями 269, 270, 275, 281-284 ГПК України

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Донецької області від 09.08.2023 у справі №905/405/22 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження передбачені статтями 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 17.01.2024.

Головуючий суддя О.О. Крестьянінов

Суддя О.А. Пуль

Суддя В.О. Фоміна

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення09.01.2024
Оприлюднено22.01.2024
Номер документу116354604
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —905/405/22

Судовий наказ від 18.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

Ухвала від 03.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Жайворонок Т.Є.

Постанова від 28.03.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Жайворонок Т.Є.

Постанова від 28.03.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Жайворонок Т.Є.

Ухвала від 21.02.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Жайворонок Т.Є.

Постанова від 09.01.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Ухвала від 19.12.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Ухвала від 13.11.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Ухвала від 13.11.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Рішення від 09.08.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ніколаєва Лариса Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні