Рішення
від 17.01.2024 по справі 340/9525/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/9525/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Кармазиної Т.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного (письмового) провадження справу за позовною заявою Світловодського міського комунального підприємства Комбінат комунальних послуг до Департаменту Державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) про визнання протиправними та скасування постанов, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому з урахуванням уточненого, просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову № 4/20.3-20/23 від 25 вересня 2023 року Директора департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Кисельова М.Є. про результати перевірки законності виконавчого провадження ВП № 70162721;

- визнати протиправною та скасувати постанову від 04 жовтня 2023 року в.о. Начальника Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Щербини В.Ю. про скасування процесуального документу у виконавчому провадженні ВП № 70162721;

- визнати протиправною та скасувати постанову від 04 жовтня 2023 року старшого державного виконавця Світловодського відділу державної виконавчої служби Мороз М.О. про відновлення виконавчого провадження ВП № 70162721.

Ухвалою судді від 21.11.2023 адміністративний позов залишено без руху та позивачу надано строк для усунення його недоліків (т.1 а.с.50-51).

Позивачем виконано вимоги ухвали судді, позов приведено у відповідність до статей 160, 161 КАС України.

Ухвалою судді від 05.12.2023 відкрито провадження у даній справі та справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (т.1 а.с.107).

В обґрунтування позовних вимог позивача посилається на те, що 17 березня 2021 року Кіровоградським окружним адміністративним судом у справі № 340/2687/20 ухвалено рішення в адміністративній справі за позовом Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області Придніпровського округу до Світловодського міського комунального підприємства Комбінат комунальних послуг про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення роботи (експлуатації) звалища твердих побутових відходів, (далі - Рішення від 17 березня 2021 року). Постановою від 04 серпня 2021 року Третього апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу задоволено частково - змінено рішення від 17 березня 2021 року у справі № 340/2687/20. На виконання вище вказаних судових рішень Кіровоградським окружним адміністративним судом 16 вересня 2022 року було видано виконавчий лист. 01 травня 2023 року постановою старшого державного виконавця Мороз М.О закінчено виконавче провадження (ВП №70162721) на підставі п.9 ч.1 ст.39 Закону України Про виконавче провадження по примусовому виконання виконавчого листа. Тобто, старшим державним виконавцем було забезпечено повне виконання рішення, в зв`язку з чим було винесена постанова від 01 травня 2023 року. Вказує, що 02 листопада 2023 року засобами поштового зв`язку СМКП ККП отримано за вх. № 96 постанову від 04 жовтня 2023 року в.о. Начальника Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Щербини В.О. про скасування процесуального документу (додається) у виконавчому провадженні ВП №70162721. Також, 02 листопада 2023 року засобами поштового зв`язку СМКП ККП отримано за вх. № 96/1 постанову від 04 жовтня 2023 року старшого державного виконавиця Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Мороз М.О про відновлення виконавчого провадження у виконавчому провадженні ВП №70162721. Із змісту постанови про скасування процесуального документу СМКП ККП стало відомо про те, що постановою № 4/20.3-20/23 від 25 вересня 2023 року директора Департаменту державної виконавчої служби про результати перевірки законності виконавчого провадження - скасовано постанову від 01 травня 2023 року про закінчення виконавчого провадження винесену старшим державним виконавцем Мороз М.О у. виконавчому провадженні ВП №70162721. В зв`язку з чим постановою про скасування процесуального документу - зобов`язано старшого державного виконавця провести дії з виконання виконавчого документу в порядку передбаченому ЗУ Про виконавче провадження. Тому, старшим державним виконавцем було відновлено виконавче провадження. Позивач вважає, що посадовими особами державної виконавчої служби порушено норми закону при прийнятті оскаржуваних постанов, що спричинило порушення прав та законних інтересів СМКП ККП. Зазначив, що рішенням № 1109 від 26 жовтня 2021 року Світловодської міської ради Про розірвання договору оренди з СМКП Комбінат комунальних послуг та передачу в постійне користування земельної ділянки КП Карат, позбавлений СМКП ККП права користування земельною ділянкою, площею 5,1343 га, кадастровий номер 3525286900:02:000:7815.Отже, припинення оренди СМКП ККП земельної ділянки площею 5,1343 га, кадастровий номер 3525286900:02:000:7815 - є припиненням експлуатації звалища твердих, побутових відходів. Тому, СМКП ККП, як орендар по договору оренди, позбавлений права захоронення відходів на звалищі твердих побутових відходів, яке розміщено на вказаній земельній ділянці. Тобто, припинення оренди земельної ділянки припиняє експлуатацію СМКП ККП сміттєзвалища та захоронення підприємством побутових відходів на ньому.

Ухвалою суду від 15.12.2023 зобов`язано відповідачів, в термін до 21 грудня 2023 року, подати до суду належним чином завірені копії усіх матеріалів, які були покладені в основу оскаржуваних постанов, а також матеріали виконавчого провадження ВП №70162721, та надати докази на підтвердження вручення оскаржуваних постанов позивачу (т.1 а.с.147-148).

Представником Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) надано до суду відзив (т.1 а.с.185-186), в якому останній просив в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. Зазначивши, що в.о. начальника та старшим державним виконавцем Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) повністю дотримано вимоги законодавства під час виконання постанови № 4/20.3-20/23 про результати перевірки законності виконавчого провадження від 25.09.2023 року, винесеної директором Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, оскільки 03.10.2023 року за вх. № 1268/30-17-23/10 до Світловодського ВДВС в Олександрійському районі надійшла постанова № 4/20.3-20/23 про результати перевірки законності виконавчого провадження від 25.09.2023, винесена директором Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України. Відповідно до п.4 резолютивної частини вказаного документа, начальника Світловодського ВДВС зобов`язано скасувати постанову про закінчення виконавчого провадження від 01.05.2023 року № 70162721. У зв`язку з чим 04.10.2023 в.о. начальника відділу Щербиною В.Ю. винесено постанову про скасування процесуального документа, а саме: постанови про закінчення виконавчого провадження від 01.05.2023, що виніс ОСОБА_1 . Постанова № 4/20.3-20/23 про результати перевірки законності виконавчого провадження від 25.09.2023 містить зобов`язання державного виконавця провести у виконавчому провадженні № 70162721 виконавчі дії в порядку, передбаченому Законом України Про виконавче провадження. 04.10.2023 старшим державним виконавцем Морозом М.О., керуючись ст. 41 Закону України Про виконавче провадження винесено постанову про відновлення виконавчого провадження № 70162721 та проводяться подальші виконавчі дії.

Представником Департаменту Державної виконавчої служби Міністерства юстиції України надано до суду відзив (т.2 а.с.57-60), в якому останній просив в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. Зазначивши, що до Департаменту від начальника Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська область) Сологуба Є.В. надійшла скарга від 28.07.2023 на постанову начальника Управління забезпечення примусового виконання рішень у Кіровоградській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Горбатюка Д.Л. від 13.07.2023 про результати перевірки законності виконавчого провадження зареєстрована у Міністерстві юстиції України 28.07.2023 № 118140-11-23. Директором Департаменту, у відповідності до статті 74 Закону, розділу XII Інструкції, проведено перевірку виконавчого провадження № 70162721 з примусового виконання виконавчого листа Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16.09.2022 № 340/2687/20 про застосування до Світловодського міського комунального підприємства Комбінат комунальних послуг заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення роботи (експлуатації) звалища твердих побутових відходів, розміщеного на території Павлівської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області, у південному напрямку від м. Світловодськ, за межами населених пунктів, на земельній ділянці площею 5,1343 га, кадастровий номер 3525286900:02:000:7815, до повного усунення порушень законодавства з питань поводження з відходами, встановлених судом та відображених у пунктах 3,6,9,10 припису № 20/44 від 24.06.2020. За результатами перевірки винесено постанову від 25.09.2023 № 4/20.3-20/23, якою визнано, що: старшим державним виконавцем Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Морозом М.О. при здійсненні виконавчого провадження № 70162721 порушено вимоги частини першої, пункту 1 частини другої статті 18, пункту 9 частини першої статті 39, частини першої, частини другої, частини третьої статті 63 Закону; начальником Світловодського ВДВС в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Івановою А.С. під час здійснення контролю за додержанням державним виконавцем законодавства при здійсненні виконавчого провадження № 70162721 не дотримано вимоги підпункту 3 пункту 9 Типового положення про відділ державної виконавчої служби міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 20.04.2016 № 1183/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.04.2016 за № 618/28748 у редакції наказу Міністерства юстиції України від 07.04.2020 № 1336/5; начальником Управління забезпечення примусового виконання рішень у Кіровоградській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Горбатюком Д.Л. не дотримано вимоги підпункту 1 пункту 4 Типового положення про управління забезпечення примусового виконання рішень міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 20.04.2016 № 1183/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.04.2016 за № 617/28747 у редакції наказу Міністерства юстиції України від 29.09.2016 № 2832/5; зобов`язано начальника Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Іванову А.С. скасувати постанову про закінчення виконавчого провадження від 01.05.2023 № 70162721 та державному виконавцю провести у виконавчому провадженні № 70162721 виконавчі дії, в порядку передбаченому Законом. Вважає, що директором Департаменту за результатом розгляду скарги від 28.07.2023 у межах компетенції та відповідно до вимог Закону проведено перевірку виконавчого провадження №70162721.

Ухвалою суду від 29.12.2023 задоволено клопотання представника Департаменту Державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, залучено Державну екологічну інспекцію Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору. (т.2 а.с.127)

Вказана ухвала направлялася третій особі на її електронну адресу та отримана останньою 29.12.2023, про що свідчить довідка про доставку електронного листа. Також позивачем надано докази надіслання третій особі копії позовної заяви з додатками (т.2 а.с.137а).

Правом подання пояснення щодо позовної заяви третя особа не скористалася.

Ухвалою судді від 29.12.2023 у задоволені клопотання позивача про зупинення провадження у справі до отримання результатів земельно - технічної експертизи відмовлено. (т.2 а.с.128)

Дослідивши подані позивачем та відповідачами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що згідно інформації комп`ютерної програми - "Діловодство спеціалізованого суду" 15.07.2020 Державна екологічна інспекція у Кіровоградській області (надалі - ДЕІ у Кіровоградській області) звернулася до суду з позовом до Світловодського міського комунального підприємства "Комбінат комунальних послуг" (надалі - СМКП "ККП") про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.03.2021 у справі № 340/2687/20 встановлено, що СМКП "ККП" з 02.07.2001 року зареєстроване як юридична особа, основним видом його економічної діяльності є збирання безпечних відходів.

Згідно з паспортом місця видалення відходів (МВВ) №256, зареєстрованим 16.05.2017 року, СМКП "ККП" є власником МВВ звалища твердих побутових відходів на території Павлівської сільської ради (у південному напрямку від м. Світловодська) Світловодського району Кіровоградської області, яке за категорією екологічної безпеки МВВ належить до небезпечних.

Вказане звалище твердих побутових відходів розміщене на земельній ділянці за кадастровим номером 3525286900:02:000:7815 площею 5,1343 га, що розташована на території Павлівської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області та яка на підставі договору оренди землі від 01.03.2017 року, укладеного між Світловодською районною державною адміністрацією Кіровоградської області та відповідачем, передана йому в оренду стоком на п`ять років.

За договором від 29.11.2019 року, укладеним з виконавчим комітетом Світловодської міської ради, СМКП "ККП" визначене виконавцем послуг на вивезення побутових відходів на території м. Світловодська.

Наказом ДЕІ у Кіровоградській області №673 від 18.06.2020 року призначено проведення позапланової перевірки дотримання СМКП "ККП" вимог природоохоронного законодавства, у період з 19.06.2020 року по 25.06.2020 року.

Посадовими особами ДЕІ у Кіровоградській області на підставі направлення №392/20 від 18.06.2020 року проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання СМКП "ККП" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якого складено акт №20-115 від 24.06.2020 року.

В акті №20-115 від 24.06.2020 року зафіксовані такі порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів:

1) на звалищі твердих побутових відходів відсутні інформаційні щити, шлагбаум, дизбар`єр; ущільнення відходів не проводиться; пересипка інертним матеріалом не здійснюється; дренажний стік та дренажні канави відсутні; обвалування по периметру часткове; під`їзді шляхи обладнані твердим покриттям частково; не створена система моніторингу та не вживаються заходи, спрямовані на захист стану повітря, ґрунту та підземних вод; роздільний збір твердих побутових відходів та корисних компонентів цих відходів не здійснюється; сортування відходів перед їх захороненням (обробкою, переробкою) не здійснюється, договори на утилізацію небезпечних відходів не укладено; відходи, які утворилися у 2019 році не передаються на утилізацію; інвентаризація відходів не проведена та не розраховано показник загального утворення відходів; журнал первинного обліку відходів за типовою формою 1-Вт не ведеться; сміттєзвалище твердих побутових відходів не обладнане спостережними свердловинами за станом підземних вод; не надається щоквартальна звітність про стан поводження з відпрацьованими мастилами (статті 17, 32 Закону України "Про відходи", Правила експлуатації полігонів побутових відходів);

2) встановлено факти витікання фільтрату з тіла звалища у пониженнях рельєфу, сміттєзвалище не обладнане системами збору, вилучення фільтрату та захисту ґрунтових вод (абзац 16 статті 35-1 Закону України "Про відходи");

3) на території сміттєзвалища не проводяться заходи по боротьбі з бур`янами в повному обсязі (стаття 35 Закону України "Про охорону земель").

Примірник цього акту перевірки 24.06.2020 року вручений директору СМКП "ККП" Шумейку Р.С., який підписав його без зауважень.

З метою усунення виявлених порушень природоохоронного законодавства посадовими особами ДЕІ у Кіровоградській області директору СМКП "ККП" Шумейку Р.С. також видано припис №20/44 від 24.06.2020 року та визначено терміни його виконання.

Так, рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.03.2021 у справі № 340/2687/20 вирішено: - адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) задовольнити; - застосувати до Світловодського міського комунального підприємства "Комбінат комунальних послуг" заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення роботи (експлуатації) звалища твердих побутових відходів, розміщеного на території Павлівської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області, у південному напрямку від м. Світловодськ, за межами населених пунктів, на земельній ділянці площею 5,1343 га, кадастровий номер 3525286900:02:000:7815, до повного усунення порушень законодавства з питань поводження з відходами, встановлених судом.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 04.08.2021 апеляційну скаргу Світловодського міського комунального підприємства "Комбінат комунальних послуг" задоволено частково, рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17 березня 2021 року у справі №340/2687/20 змінено, доповнивши другий абзац резолютивної частини наступним: та відображених у пунктах 3, 6, 9, 10 припису № 20/44 від 24.06.2020 р..

04.08.2021 рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.03.2021 у справі № 340/2687/20 набрало законну силу.

Постановою Верховного Суду від 10.08.2022 року вказані рішення судів першої та апеляційної інстанцій залишені без змін.

Кіровоградським окружним адміністративним судом 16.09.2022 видано Державній екологічній інспекції у Кіровоградській області Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) виконавчий лист (т.1 а.с.224)

27.09.2022 до Кіровоградського окружного адміністративного суду надійшла заява представника Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) про поновлення пропущеного строку для пред`явлення цього виконавчого листа до виконання.

07.10.2022 Кіровоградським окружним адміністративним судом винесено ухвалу у справі № 340/2687/20, якою задоволено заяву представника Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) про поновлення пропущеного строку для пред`явлення виконавчого листа до виконання; визнано поважними причини пропуску строку для пред`явлення до виконання виконавчого листа №340/2687/20, виданого 16.09.2022 року Кіровоградським окружним адміністративним судом, та поновлено цей строк на три місяці із дня набрання законної сили цією ухвалою суду. (т.1 а.с.196-197)

Представник Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) звернувся до Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) із заявою про відкриття виконавчого провадження (т.1 а.с.195зв.).

26.10.2022 старшим державним виконавцем Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) Морозом М.О. винесено постанову про відкриття виконавчого провадження ВП № 70162721 про застосування до Світловодського міського комунального підприємства "Комбінат комунальних послуг" заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення роботи (експлуатації) звалища твердих побутових відходів, розміщеного на території Павлівської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області, у південному напрямку від м. Світловодськ, за межами населених пунктів, на земельній ділянці площею 5,1343 га, кадастровий номер 3525286900:02:000:7815, до повного усунення порушень законодавства з питань поводження з відходами, встановлених судом та відображених у пунктах 3, 6, 9, 10 припису № 20/44 від 24.06.2020 р. (т.1 а.с.198). Цією ж постановою зобов`язано боржника виконати рішення суду протягом 10 робочих днів.

07.11.2022 представником СМКП ККП до державного виконавця надано клопотання про завершення виконавчого провадження у зв`язку з фактичним виконанням рішення суду, оскільки підприємство земельну ділянку зазначену у виконавчому документі не експлуатує, так як договір оренди земельної ділянки розірвано згідно рішення двадцять першої сесії восьмого скликання Світловодської міської ради Кіровоградської області від 26.10.2021 №1109 (т.1 а.с.204-205).

В ході перевірки вказаної інформації державним виконавцем було встановлено, що земельну ділянку площею 5,1343 га, кадастровий номер 3525286900:02:000:7815, було передано в постійне користування КП Карат з 26.10.2021.

11.11.2022 до Кіровоградського окружного адміністративного суду надійшла заява представника відповідача - СМКП "ККП" - про визнання виконавчого листа №340/2687/20 таким, що не підлягає виконанню, мотивована повним, добровільним виконанням рішення суду поза межами виконавчого провадження та на підставі рішення Світловодської міської ради №1109 від 26.10.2021 року.

21.11.2022 до суду від представника позивача - Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) - надійшла заява про заміну боржника у виконавчому провадженні - СМКП "ККП" на комунальне підприємство "Карат", якому передано звалище твердих побутових відходів.

22.11.2022 старшим державним виконавцем Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) винесено постанову про закінчення виконавчого провадження №70162721 на підставі п.9 ч.1 ст.39 Закону України Про виконавче провадження, враховуючи факт припинення експлуатації звалища твердих побутових відходів, розміщеного на території Павлівської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області, у південному напрямку від м. Світловодськ, за межами населених пунктів, на земельній ділянці площею 5,1343 га, кадастровий номер 3525286900:02:000:7815 Світловодським міським комунальним підприємством "Комбінат комунальних послуг" (т.1 а.с.223зв.).

06.01.2023 Кіровоградським окружним адміністративним судом винесено ухвалу по справі № 340/2687/20, якою у задоволенні заяви Світловодського міського комунального підприємства "Комбінат комунальних послуг" про визнання виконавчого листа таким, що не підлягає виконанню, а також заяви Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) про заміну сторони виконавчого провадження відмовлено, оскільки у спірних правовідносинах позаплановий захід державного нагляду (контролю) перевірка додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів проводився щодо суб`єкта господарювання СМКП "ККП", який у господарській діяльності використовував об`єкт перевірки - звалище твердих побутових відходів, розміщене на земельній ділянці за кадастровим номером 3525286900:02:000:7815 площею 5,1343 га, що розташована на території Павлівської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області.

В ухвалі, судом констатовано, що відповідач використовував вказану земельну ділянку на підставі договору оренди землі від 01.03.2017 року, укладеного зі Світловодською районною державною адміністрацією Кіровоградської області строком на п`ять років та наданою йому для складування побутового сміття. Після прийняття рішення у цій справі Світловодська міська рада прийняла рішення №1109 від 26.10.2021 року "Про розірвання договору оренди з СМКП "Комбінат комунальних послуг" та передачу в постійне користування земельної ділянки КП "Карат", яким розірвано договір оренди землі від 01.03.2017 року, укладений між Світловодською районною державною адміністрацією та СМКП "ККП" щодо оренди земельної ділянки (код КВЦПЗ 11.02) площею 5,1343 га за кадастровим номером 3525286900:02:000:7815, для складування побутового сміття. Цим же рішенням вирішено передати вказану земельну ділянку в постійне користування КП "Карат" для складування побутового сміття. За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право постійного користування земельною ділянкою комунальної власності за кадастровим номером 3525286900:02:000:7815 03.11.2021 року зареєстровано за КП "Карат", тоді ж проведена державна реєстрація припинення права оренди цієї земельною ділянкою за СМКП "ККП". Згідно зі змінами, внесеними 18.02.2022 року до паспорту місця видалення відходів (МВВ) №256, КП "Карат" стало власником місця видалення відходів - звалища твердих побутових відходів. Воднораз, відповідно до рішень виконавчого комітету Світловодської міської ради від №582 від 14.10.2022 року "Про результати конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів на території м. Світловодська" та №670 від 11.11.2022 року "Про результати конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів на території Павлівського старостинського округ (с. Павлівка, с. Вільне)" СМКП "ККП" визначено виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у м. Світловодську та на території Павлівського старостинського округу (с. Павлівка, с. Вільне) терміном на один рік як переможець відповідних конкурсів, оголошених у серпні вересні 2022 року виконавчим комітетом Світловодської міської ради. Також суд зазначив, що засновником СМКП "ККП" та КП "Карат" є Світловодська міська рада. Обидва ці комунальні підприємства є суб`єктами господарювання у сфері поводження з побутовими відходами і здійснюють відповідну господарську діяльність для задоволення потреб Світловодської міської територіальної громади. Обов`язок СМКП "ККП" як боржника щодо виконання рішення суду у справі №340/2687/20 про зупинення роботи (експлуатації) міського звалища твердих побутових відходів полягає у забороні йому здійснювати господарську діяльність на цьому об`єкті до усунення порушень законодавства щодо поводження з відходами, встановлених перевіркою та підтверджених судом. Та обставина, що на даний час СМКП "ККП" не є власником цього місця видалення відходів, не звільняє його від виконання вказаного рішення суду, оскільки він продовжує використовувати цей об`єкт для розвантаження твердих побутових відходів, здійснюючи відповідну господарську діяльність у сфері поводження з побутовими відходами на території населених пунктів, підпорядкованих Світловодській міській раді. Доказів того, що відображені у пунктах 3, 6, 9, 10 припису №20/44 від 24.06.2020 року порушення законодавства щодо поводження з відходами на цьому об`єкті, призначеному для складування побутових відходів, усунуті відповідачем або іншою особою, суду не надано.

Начальник Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська область) звернувся зі скаргою від 08.12.2022 до начальника Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) щодо визнання протиправною та скасування постанови старшого державного виконавця Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) від 22.11.2022 про закінчення виконавчого провадження № 70162721 (т.1 а.с.225-228).

06.01.2023 начальником Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) винесено постанову про результати перевірки законності виконавчого провадження, якою постановлено в задоволенні скарги Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська область) № 7-6096-10 від 08.12.2022 відмовити, а також визнати дії державного виконавця Мороза М.О. такими, що відповідають вимогам Закону України "Про виконавче провадження" (т.1 а.с.229).

19.01.2023 до Управління забезпечення примусового виконання рішень у Кіровоградській області надійшла скарга Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська область) від 12.01.2023 на рішення начальника Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) від 06.01.2023, за результатами розгляду якої 25.01.2023 начальником Управління забезпечення примусового виконання рішень у Кіровоградській області винесена постанова про проведення перевірки виконавчого провадження та витребування його матеріалів (т.1 а.с.232-233).

10.02.2023 начальником Управління забезпечення примусового виконання рішень у Кіровоградській області винесена постанова про результати перевірки законності виконавчого провадження, якою у задоволенні скарги Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська область) № 4-150-10 від 12.01.2023 відмовлено (т.1 а.с.234-235).

За результатами поданої скарги Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська область) на постанову начальника Управління забезпечення примусового виконання рішень у Кіровоградській області стосовно розгляду скарги Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська область) № 4-150-10 від 12.01.2023, 09.03.2023 директором Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України винесена постанова про проведення перевірки виконавчого провадження та витребування його матеріалів (т.1 а.с.236).

23.03.2023 директором Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Кисельовим М.Є. винесена постанова № 2/20.3-20/23 про результати перевірки законності виконавчого провадження № 70162721, якою визнано, що старшим державним виконавцем Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Морозом М.О. при здійсненні виконавчого провадження № 70162721 порушено вимоги частини першої пункту 1, частини другої статті 18, пункту 9 частини першої статті 39, статті 63 Закону України Про виконавче провадження (далі - Закон); начальником Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Івановою А.С. під час здійснення контролю за додержанням державним виконавцем законодавства при здійсненні виконавчого провадження № 70162721 порушено вимоги абзацу другого частини третьої статті 74 Закону та пункту 7 розділу XII Інструкції з організації примусового виконання рішень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 02.04.2012 №512/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 29.09.2016 №2832/5); начальником Управління забезпечення примусового виконання рішень у Кіровоградській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Горбатюком Д.Л. при проведенні перевірки законності виконавчого провадження від 10.02.2023 № 70162721 не дотримано вимоги абзацу четвертого частини третьої статті 74 Закону та пункту 7 розділу XII Інструкції з організації примусового виконання рішень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 02.04.2012 №512/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 29.09.2016 №2832/5); начальнику Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Івановій А.С. постановлено скасувати постанову про закінчення виконавчого провадження від 22.11.2022 та зобов`язано державного виконавця провести дії, передбачені абзацом другим частини третьої статті 74 Закону (т.1 а.с.237-242).

11.04.2023 начальником Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Івановою А.С. винесено постанову про скасування процесуального документу, якою постановлено скасувати документ "Постанова про закінчення виконавчого провадження" від 23.11.2022, що видав Мороз Максим Олександрович при примусовому виконанні виконавчого листа № 340/2687/20 у виконавчому провадженні № 70162721 (т.1 а.с.243).

25.04.2023 старшим державним виконавцем Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Морозом Максимом Олександровичем у виконавчому провадженні № 70162721 винесено постанову про призначення проведення виконавчих дій, якою постановлено призначити проведення виконавчих дій з примусового виконання виконавчого листа № 340/2687/20, на 27.04.2023 за місцезнаходженням СМКП "ККП" (т. 2 а.с.1).

Так, в матеріалах виконавчого провадження міститься акт державного виконавця від 27.04.2023 згідно якого, директору Світловодського міського комунального підприємства Комбінат комунальних послуг Зосименку О.Ю. зачитано та доведено до відома положення виконавчого листа Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16.09.2022 №340/2687/20 та повідомлено про юридичну відповідальність за умисне невиконання рішення суду (т.2 а.с.1зв.).

В матеріалах виконавчого провадження міститься розпорядження від 01.05.2023 № 70162721 та платіжна інструкція від 01.05.2023 № 18701, якою перераховано в дохід держави виконавчий збір у сумі 26 800 гривень.

01.05.2023 старшим державним виконавцем Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Морозом Максимом Олександровичем у виконавчому провадженні № 70162721, на підставі пункту 9 частини першої статті 39, статті 40 Закону України "Про виконавче провадження" винесено постанову про закінчення виконавчого провадження з примусового виконання виконавчого листа Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16.09.2022 № 340/2687/20 (т.2 а.с.3).

25.05.2023 на адресу Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) надійшла скарга начальника Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) Сологуба С.В. від 24.05.2023 № 7-4058-10 на рішення державного виконавця відділу стосовно винесення постанови про закінчення виконавчого провадження (т.2 а.с.3-5).

08.06.2023 начальником Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Івановою А.С., винесено постанову про результати перевірки законності виконавчого провадження № 70162721 (т.2 а.с.6-8). Вказаною постановою в задоволенні скарги начальника Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) Сологуба С.В. від 24.05.2023 № 7-4058-10 відмовлено, визнано дії старшого державного виконавця відділу Мороза М.О. такими, що відповідають вимогам Закону. (т.2 а.с.6-8).

Також в матеріалах виконавчого провадження міститься постанова начальника Управління забезпечення примусового виконання рішень у Кіровоградській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Горбатюка Д.Л. від 26.06.2023 про проведення перевірки виконавчого провадження та витребування його матеріалів № 70162721.

За результатами перевірки начальником Управління забезпечення примусового виконання рішень у Кіровоградській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Горбатюком Д.Л. винесено постанову про результати перевірки законності виконавчого провадження від 13.07.2023 № 70162721, якою визнано, що старшим державним виконавцем відділу Морозом М.О. при здійсненні виконавчого провадження № 70162721 порушено частину першу статті 41 Закону України "Про виконавче провадження", інші дії вчинено з дотриманням норм Закону. Визнано, що начальником Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Іванової А.С. під час здійснення контролю за додержанням державним виконавцем законодавства в ході виконавчого провадження № 70162721 порушено вимоги абзацу другого частини третьої статті 74 Закону та пункту 7 розділу XII Інструкції з організації примусового виконання рішень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 02.04.2012 №512/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 29.09.2016 №2832/5).

Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська область) подано скаргу, в якій просив перевірити законність виконавчого провадження №70162721. (т.2 а.с.22-24)

05.09.2023 директором Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Кисельовим М.Є., винесено постанову про проведення перевірки виконавчого провадження № 70162721 та витребування його матеріалів. (т.1 а.с.170зв.-171)

25.09.2023 директором Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Кисельовим М.Є., на підставі постанови про проведення перевірки виконавчого провадження та витребування його матеріалів від 05.09.2023, у період з 12.09.2023 по 25.09.2023, на підставі копій матеріалів виконавчого провадження № 70162721, проведено перевірку законності виконавчого провадження № 70162721, за результатами якої, винесено Постанову № 4/20.3-20/23 про результати перевірки законності виконавчого провадження, якою постановлено:

1.визнати, що старшим державним виконавцем Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Морозом М.О. при здійсненні виконавчого провадження № 70162721 порушено вимоги частини першої, пункту 1 частини другої статті 18, пункту 9 частини першої статті 39, частини першої, частини другої, частини третьої статті 63 Закону України Про виконавче провадження.

2.визнати, що начальником Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Івановою А.С. під час здійснення контролю за додержанням державним виконавцем законодавства при здійсненні виконавчого провадження № 70162721 не дотримано вимоги підпункту 3 пункту 9 Типового положення про відділ державної виконавчої служби міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 20.04.2016 № 1183/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.04.2016 за № 618/28748 у редакції наказу Міністерства юстиції України від 07.04.2020 № 1336/5.

3.визнати, що начальником Управління забезпечення примусового виконання рішень у Кіровоградській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Горбатюком Д.Л. не дотримано вимоги підпункту 1 пункту 4 Типового положення про управління забезпечення примусового виконання рішень міжрегіональних управлінь

Міністерства юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 20.04.2016 № 1183/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.04.2016 за № 617/28747 у редакції наказу Міністерства юстиції України від 29.09.2016 № 2832/5.

4.начальнику Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Івановій А.С: скасувати постанову про закінчення виконавчого провадження від 01.05.2023 №70162721; зобов`язати державного виконавця провести у виконавчому провадженні № 70162721 виконавчі дії, в порядку передбаченому Законом України Про виконавче провадження.

5.начальнику Управління забезпечення примусового виконання рішень у Кіровоградській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Горбатюку Д.Л. забезпечити контроль за виконанням цієї постанови, про що повідомити Департамент державної виконавчої служби Міністерства юстиції України у строк до 13.10.2023 (т.2 а.с.18-24).

В обґрунтування вказаної постанови зазначено, що в матеріалах виконавчого провадження відсутні документи, що підтверджують фактичне виконання в повному обсязі судового рішення згідно з виконавчим документом. Враховуючи вищевикладене, постанову про закінчення виконавчого провадження від 01.05.2023 винесено державним виконавцем передчасно без наявності підстав, передбачених пунктом 9 частини першої статті 39 Закону України Про виконавче провадження. Тому, під час виконання виконавчого провадження № 70162721 державним виконавцем, порушено вимоги частини першої, пункту 1 частини другої статті 18, пункту 9 частини першої статті 39, частини першої, частини другої, частини третьої статті 63 Закону України Про виконавче провадження.

Також зазначено, що начальником Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) під час здійснення контролю за додержанням державним виконавцем законодавства при здійсненні виконавчого провадження № 70162721 не дотримано вимоги підпункту 3 пункту 9 Типового положення.

03.10.2023 року за вх. № 1268/30-17-23/10 до Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) надійшла постанова № 4/20.3-20/23 про результати перевірки законності виконавчого провадження від 25.09.2023.

Відповідно до п.4 резолютивної частини вказаної постанови, 04.10.2023 року в.о. начальника Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Щербиною В.Ю. винесено постанову про скасування процесуального документа, а саме: постанови про закінчення виконавчого провадження від 01.05.2023 року, що видав Мороз Максим Олександрович при примусовому виконанні виконавчого листа № 340/2687/20, який видав Кіровоградський окружний адміністративний суд 16.09.2022 (т.1 а.с.15).

04.10.2023 року старшим державним виконавцем Морозом М.О., керуючись Законом України Про виконавче провадження винесено постанову про відновлення виконавчого провадження № 70162721 (т.1 а.с.17-18).

Позивач зазначив, що добровільно виконав рішення суду, в межах виконавчого провадження № 70162721, тому оскаржувані постанови є протиправними, а тому підлягають скасуванню.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст.129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Відповідно до статей 14, 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Частинами 2 та 4 статті 372 КАС України встановлено, що судове рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, є підставою для його виконання. Примусове виконання судових рішень в адміністративних справах здійснюється в порядку, встановленому законом.

Умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку, визначає Закон України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016 №1404-VІІІ (далі за текстом Закон №1404-VІІІ в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно ст.1 Закону №1404-VІІІ виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів, зокрема: виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України (п.1 ч.1 ст.3 Закону №1404-VІІІ).

Статтею 5 Закону №1404-VІІІ встановлено, що примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".

За приписами ч.1 ст.18 Закону №1404-VIII виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

Відповідно до ст.63 Закону №1404-VIII за рішеннями, за якими боржник зобов`язаний особисто вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення, виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, визначеного частиною шостою статті 26 цього Закону, перевіряє виконання рішення боржником. Якщо рішення підлягає негайному виконанню, виконавець перевіряє виконання рішення не пізніш як на третій робочий день після відкриття виконавчого провадження.

У разі невиконання без поважних причин боржником рішення виконавець виносить постанову про накладення на боржника штрафу, в якій також зазначаються вимога виконати рішення протягом 10 робочих днів (за рішенням, що підлягає негайному виконанню, - протягом трьох робочих днів) та попередження про кримінальну відповідальність.

Виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, передбаченого частиною другою цієї статті, повторно перевіряє виконання рішення боржником.

У разі повторного невиконання без поважних причин боржником рішення, якщо таке рішення може бути виконано без участі боржника, виконавець надсилає органу досудового розслідування повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення та вживає заходів примусового виконання рішення, передбачених цим Законом.

У разі невиконання боржником рішення, яке не може бути виконано без участі боржника, виконавець надсилає до органу досудового розслідування повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення та виносить постанову про закінчення виконавчого провадження.

Виконавець під час виконання рішення про заборону вчиняти певні дії або про утримання від вчинення певних дій доводить до відома боржника резолютивну частину такого рішення, про що складає відповідний акт. Після складення акта виконавець виносить постанову про закінчення виконавчого провадження.

Згідно із ст.75 Закону №1404-VIII у разі невиконання без поважних причин у встановлений виконавцем строк рішення, що зобов`язує боржника виконати певні дії, та рішення про поновлення на роботі виконавець виносить постанову про накладення штрафу на боржника - фізичну особу у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб - 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на боржника - юридичну особу - 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та встановлює новий строк виконання.

У разі повторного невиконання рішення боржником без поважних причин виконавець у тому самому порядку накладає на нього штраф у подвійному розмірі та звертається до органів досудового розслідування з повідомленням про вчинення кримінального правопорушення.

Статтею 39 Закону №1404-VIII передбачені підставі закінчення виконавчого провадження. Так, виконавче провадження підлягає закінченню у разі, зокрема: 9) фактичного виконання в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом.

Порядок проведення перевірок законності виконавчого провадження передбачений розділом ХІІ Інструкції з організації примусового виконання рішень, затвердженої наказом Міністерства юстиції від 02 квітня 2012 року №512/5

Так, державним виконавцем при виконанні виконавчого документа застосовано норми пункту 4 статті 63 Закону №1404-VIII, яким визначено, що виконавець під час виконання рішення про заборону вчиняти певні дії або про утримання від вчинення певних дій доводить до відома боржника резолютивну частину такого рішення, про що складає відповідний акт. Після складення акта виконавець виносить постанову про закінчення виконавчого провадження.

Разом з цим, виконавчим документом, зокрема визначено, що до боржника застосовано заходи реагування у вигляді зупинення роботи (експлуатації) звалища твердих побутових відходів, що передбачає вчинення боржником певних дії, спрямованих на зупинення відповідних робіт.

З огляду на викладене, виконання виконавчого документа має здійснюватися також й в порядку, встановленому частинами першою, другою та третьою статті 63 Закону №1404-VIII.

Перевіркою Департаментом державної виконавчої служби встановлено, що в матеріалах виконавчого провадження відсутні документи, що підтверджують фактичне виконання в повному обсязі судового рішення згідно з виконавчим документом.

Крім того, суд зазначає 06.01.2023 Кіровоградським окружним адміністративним судом винесено ухвалу у справі № 340/2687/20, якою у задоволенні заяви Світловодського міського комунального підприємства "Комбінат комунальних послуг" про визнання виконавчого листа таким, що не підлягає виконанню, а також заяви Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) про заміну сторони виконавчого провадження відмовлено, оскільки у спірних правовідносинах позаплановий захід державного нагляду (контролю) перевірка додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів проводився щодо суб`єкта господарювання СМКП "ККП", який у господарській діяльності використовував об`єкт перевірки - звалище твердих побутових відходів, розміщене на земельній ділянці за кадастровим номером 3525286900:02:000:7815 площею 5,1343 га, що розташована на території Павлівської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області.

Суд установив, що після прийняття рішення у справі 340/2687/20 Світловодська міська рада прийняла рішення №1109 від 26.10.2021 року "Про розірвання договору оренди з СМКП "Комбінат комунальних послуг" та передачу в постійне користування земельної ділянки КП "Карат", яким розірвано договір оренди землі від 01.03.2017 року, укладений між Світловодською районною державною адміністрацією та СМКП "ККП" щодо оренди земельної ділянки (код КВЦПЗ 11.02) площею 5,1343 га за кадастровим номером 3525286900:02:000:7815, для складування побутового сміття. Цим же рішенням вирішено передати вказану земельну ділянку в постійне користування КП "Карат" для складування побутового сміття. За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право постійного користування земельною ділянкою комунальної власності за кадастровим номером 3525286900:02:000:7815 03.11.2021 року зареєстровано за КП "Карат", тоді ж проведена державна реєстрація припинення права оренди цієї земельною ділянкою за СМКП "ККП".

Згідно зі змінами, внесеними 18.02.2022 року до паспорту місця видалення відходів (МВВ) №256, КП "Карат" стало власником місця видалення відходів - звалища твердих побутових відходів.

Воднораз, відповідно до рішень виконавчого комітету Світловодської міської ради від №582 від 14.10.2022 року "Про результати конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів на території м. Світловодська" та №670 від 11.11.2022 року "Про результати конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів на території Павлівського старостинського округ (с. Павлівка, с. Вільне)" СМКП "ККП" визначено виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у м. Світловодську та на території Павлівського старостинського округу (с. Павлівка, с. Вільне) терміном на один рік як переможець відповідних конкурсів, оголошених у серпні вересні 2022 року виконавчим комітетом Світловодської міської ради.

Крім того, суд у рішенні від 17.03.2021 року наголосив, що застосований до відповідача захід реагування має тимчасовий характер. Відновлення роботи цього об`єкту можливе з моменту отримання позивачем повідомлення відповідача про усунення усіх установлених судом порушень.

Незважаючи на викладене, зокрема на позицію суду у справі № 340/2687/20, викладену як у рішенні, так і в ухвалі суду від 06.01.2023, державним виконавцем винесено постанову про закінчення виконавчого провадження від 01.05.2023, тобто передчасно без наявності підстав, передбачених пунктом 9 частини першої статті 39 Закону №1404-VIII.

Тому, суд погоджується, що під час виконання виконавчого провадження № 70162721 державним виконавцем, порушено вимоги частини першої, пункту 1 частини другої статті 18, пункту 9 частини першої статті 39, частини першої, частини другої, частини третьої статті 63 Закону №1404-VIII.

Також, суд враховує практику Верховного Суду, викладену у постанові від 20 січня 2021 року у справі №619/562/18, де суд зазначив, що належним доказом вжиття усіх передбачених Законом заходів з примусового виконання рішення суду, що свідчить про повноту виконавчих дій, є повне виконання рішення суду. Невиконання рішення суду, яке набрало законної сили, свідчить про неповноту виконавчих дій, що є недопустимим з огляду на положення статті 129-1 Конституції України щодо обов`язковості судових рішень. Оскільки примусове виконання рішень в Україні покладається на державну виконавчу службу, яка зобов`язана вживати передбачених Законом України "Про виконавче провадження" заходів щодо примусового виконання рішень, державний виконавець діяв із порушенням вказаного Закону, при цьому прийняв неправомірне рішення про повернення виконавчого листа.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до абзацу другого частини третьої статті 74 Закону №1404-VIII начальник відділу, якому безпосередньо підпорядкований державний виконавець, при здійсненні контролю за рішеннями, діями державного виконавця під час виконання рішень має право у разі, якщо вони суперечать вимогам закону, своєю постановою скасувати постанову або інший процесуальний документ (або їх частину), винесені у виконавчому провадженні державним виконавцем, зобов`язати державного виконавця провести виконавчі дії в порядку, встановленому цим Законом.

Також абзацом четвертим частини третьої статті 74 Закону №1404-VIII визначено, що керівник вищого органу державної виконавчої служби у разі виявлення порушень вимог закону визначає їх своєю постановою та надає доручення начальнику відділу, якому безпосередньо підпорядкований державний виконавець, щодо проведення дій, передбачених абзацами другим і третім цієї частини.

Разом з цим, згідно підпункту 3 пункту 9 Типового положення про відділ державної виконавчої служби міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 20.04.2016 № 1183/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.04.2016 за № 618/28748, у редакції наказу Міністерства юстиції України від 07.04.2020 № 1336/5 (далі - Типове положення), начальник відділу державної виконавчої служби міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України здійснює контроль за додержанням законодавства про виконавче провадження, правильністю, своєчасністю та повнотою вчинення виконавчих дій державними виконавцями.

З огляду на викладене, Постанова директора Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Кисельова М.Є. від 25.09.2023 № 4/20.3-20/23 про результати перевірки законності виконавчого провадження, є законною та обґрунтованою, а тому не підлягає скасуванню.

Відповідно до ст.41 Закону №1404-VIII у разі якщо постанова виконавця про закінчення виконавчого провадження або повернення виконавчого документа стягувачу визнана судом незаконною чи скасована в установленому законом порядку, виконавче провадження підлягає відновленню за постановою виконавця не пізніше наступного робочого дня з дня одержання виконавцем відповідного рішення.

У разі відновлення виконавчого провадження стягувач, суд або орган (посадова особа), яким повернуто виконавчий документ, зобов`язані у місячний строк з дня надходження постанови про відновлення виконавчого провадження пред`явити його до виконання.

04.10.2023 в.о. начальника Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Щербиною В.Ю. винесено постанову про скасування процесуального документа, а саме: постанови про закінчення виконавчого провадження від 01.05.2023 року, що видав ОСОБА_1 при примусовому виконанні виконавчого листа № 340/2687/20, виданого 16.09.2022, який видав Кіровоградський окружний адміністративний суд (т.2 а.с.15), а також 04.10.2023 старшим державним виконавцем Морозом М.О., керуючись Законом України Про виконавче провадження винесено постанову про відновлення виконавчого провадження № 7016272, саме на виконання вимог постанови директора Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Кисельова М.Є. від 25.09.2023 № 4/20.3-20/23 про результати перевірки законності виконавчого провадження, оскільки рішення суду справі № 340/2687/20 не виконане.

Враховуючи вищевикладене, суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, дійшов висновку, що оскаржувані постанови прийнято відповідачами на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, є правомірними, а тому відсутні підстави для визнання їх протиправними та скасування, що свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Зважаючи на вимоги ст.139 КАС України, а також з урахуванням ухвалення рішення в інтересах відповідача, сума сплаченого позивачем судового збору відшкодуванню не підлягає. Про наявність інших судових витрат сторонами не повідомлено.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 287, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову Світловодського міського комунального підприємства Комбінат комунальних послуг (27500, Кіровоградська область, Олександрійський район, м. Світловодськ, вул. Героїв Чорнобиля буд. 31, ЄДРПОУ 31591191) до Департаменту Державної виконавчої служби Міністерства юстиції України (01001, м.Київ, вул. Архітектора Городецького, буд. 13, ЄДРПОУ 00015622), Світловодського відділу державної виконавчої служби в Олександрійському районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (27500, Кіровоградська область, Олександрійський район, м. Світловодськ, вул. Павлівська буд. 13-А, ЄДРПОУ 35037956), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) (25022, м. Кропивницький, вул. Віктора Чміленка 84 /37, ЄДРПОУ 43877118), про визнання протиправними та скасування постанов відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.287, 293, 295 - 297 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Т.М. КАРМАЗИНА

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.01.2024
Оприлюднено19.01.2024
Номер документу116361408
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів

Судовий реєстр по справі —340/9525/23

Постанова від 19.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Рішення від 17.01.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. КАРМАЗИНА

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. КАРМАЗИНА

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. КАРМАЗИНА

Ухвала від 15.12.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. КАРМАЗИНА

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. КАРМАЗИНА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні