Рішення
від 17.01.2024 по справі 480/7070/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 січня 2024 року Справа № 480/7070/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Савицької Н.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м.Суми адміністративну справу №480/7070/23 за позовом Керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області до Відділу освіти Глухівської міської ради Сумської області, третя особа - Глухівська міська рада про зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Керівник Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області (вул. Свободи, 65, м. Шостка, Шосткинський район, Сумська область, 41100) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Відділу освіти Глухівської міської ради Сумської області (вул. Спаська, 21, м. Глухів, Сумська область, 41400), яким просить зобов`язати відділ освіти Глухівської міської ради привести у стан готовності відповідно до «Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 захисну споруду цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття № 69579, розташовану за адресою: вул. Центральна, 1, с. Полошки, Шосткинського району, Сумської області, з метою використання її за призначенням.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Шосткинською окружною прокуратурою здійснено вивчення стану додержання вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд), розміщених в межах території обслуговування та встановлено, що на території Глухівської міської ради розташоване протирадіаційне укриття №69579. Відповідно до паспорту сховища протирадіаційне укриття №69579 має загальну площу 50 м.кв., яка введена в експлуатацію в 1981 році. Дане укриття, у разі наявної загрози, розраховане на утримання у ньому 50 осіб, розташована за адресою: вул. Центральна, 1, с. Полошки, Шосткинського району, Сумської області перебуває в комунальній власності Глухівської міської ради та обліковується на балансі Відділу освіти Глухівської міської ради Сумської області. Таким чином, враховуючи те, що Відділу освіти Глухівської міської ради Сумської області передано на баланс цілісний майновий комплекс, у підвальному приміщенні якого знаходиться захисна споруда цивільного захисту №69579, убачається, що балансоутримувачем вказаної захисної споруди цивільного захисту є Відділ освіти Глухівської міської ради Сумської області.

Позивач зазначає, що відповідачем не вживаються заходи, спрямовані на приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №69579 у стан, придатний для використання споруди за призначенням для захисту населення.

Ухвалою суду позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження по справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, встановлені строки для подання відзиву, відповіді на відзив та заперечень.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, у якому заперечує проти позовних вимог у повному обсязі та зазначає, що на виконання рекомендацій та з метою приведення протирадіаційного укриття №69579 у відповідність до встановлених вимог, було прийнято рішення Глухівської міської ради від 23.06.2023 №667 «Про внесення змін до рішення Глухівської міської ради від 23.12.2022 №576 «Про бюджет Глухівської міської територіальної громади на 2023 рік», яким перерозподілено кошти в сумі 136,00 тис. грн на поточний ремонт захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №69579, яка знаходиться за адресою: вул. Центральна, 1, с. Полошки Шосткинського району Сумської області (Полошківський навчально-виховний комплекс: дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Глухівської міської ради Сумської області).

23.06.2023 укладено договір №159 між відділом освіти Глухівської міської ради та ТОВ «ІЗІБУД» про виконання поточного ремонту споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) будівлі Полошківського навчально-виховного комплексу: дошкільного навчального закладу -загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Глухівської міської ради Сумської області за адресою: вул. Центральна, 1, с. Полошки Шосткинського району Сумської області. Відповідно до договору, термін виконання робіт по поточному ремонту - до 15.08.2023. Зазначає, що 26.06.2023 вищевказаний договір був зареєстрований у Глухівському відділенні Державної казначейської служби України, про що було повідомлено позивача.

Від Керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області надійшла відповідь на відзив, якою просив задовольнити позов у повному обсязі та зазначив, що неготовність захисної споруди № 69579 до експлуатації підтверджується актами, складеними за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 61 від 06.03.2020, № 102 від 02.07.2021 та актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 15.08.2022 та 08.05.2023, які проведено комісією за участі представників балансоутримувача захисної споруди - відділу освіти Глухівської міської ради, Глухівської міської ради та територіального підрозділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області.

Зокрема, за результатами проведення 08.05.2023 останньої оцінки стану готовності захисної споруди № 69579 встановлено, що повітрозабірні оголовки, металеві віконниці, вихлопні канали відсутні, двері пофарбовані, не прилягають до коробки, противибухові пристрої відсутні, в системі вентиляції відсутні вентилятори витяжної, припливної системи вентиляції, електроручні вентилятори, протипилові фільтри, фільтри-поглиначі, герметичні клапани, клапани надмірного тиску, також відсутній прилад для виміру підпору повітря, система регенерації повітря, фільтри та регенеративні патрони, відсутня система водопостачання, каналізації.

Отже, ПРУ не забезпечене місцями для сидіння на 80% та місцями для лежання на 20% від кількості укриваємих; відсутні інженерні мережі систем життєзабезпечення; не забезпечено переносними електричними ліхтарями акумуляторними світильниками (гасовими лампами, свічками); не забезпечено шанцевим інструментом (лопатами штиковими та совковими, ломами, сокирами, пилками-ножівками по дереву, по металу тощо); не забезпечено медикаментами та лікарським засобами; обладнання, призначене для захисту входу утримується в неналежному технічному стані, біля вхідних дверей до захисної споруди відсутня табличка, табличка і входи у нічний час мають бути освітлені або дубльовані світловими покажчиками, інженерні комунікації не пофарбовані.

Згідно з актом оцінки стану готовності захисної споруди ПРУ від 08.05.2023 протирадіаційне укриття № 69579 оцінено як не готове до використання за призначенням, а захисна споруда підлягає реконструкції.

За результатами оцінки стану готовності комісією рекомендовано забезпечити табличкою встановленого зразку, забезпечити системою водопостачання, каналізацією, системою вентиляції, привести протирадіаційне укриття № 69579 у відповідність до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».

Згідно з актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 15.08.2022 протирадіаційне укриття № 69579 оцінено як обмежено готове до використання за призначенням.

Крім цього, факт не приведення балансоутримувачем протирадіаційного укриття № 69579 у стан готовності підтверджується актом оперативного огляду об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення, який було проведено 03.06.2023 комісією у складі представників Глухівської міської ради, Полошківського навчально-виховного комплексу: дошкільного навчального закладу -загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Глухівської міської ради Сумської області, Шосткинського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області та відділу поліції № 1 (м.Глухів) Шосткинського районного управління поліції Головного управління поліції у Сумській області.

Зазначає, що укладення договору № 159 від 23.06.2023 на виконання робіт з поточного ремонту споруд цивільного захисту між відділом освіти Глухівської міської ради та ТОВ «ІЗІБУД» жодним чином не свідчить про те, що відділ освіти Глухівської міської ради привів у стан готовності захисну споруду цивільного захисту (протирадіаційне укриття) № 69579.

Відповідачем було подано заперечення на відповідь на відзив, яким просив відмовити в задоволенні позову та зазначив, що відділ освіти Глухівської міської ради привів у стан готовності захисну споруду цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №69579, розташовану за адресою: вул. Центральна, 1, с. Полошки, Шосткинського району Сумської області, відповідно до вимог затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».

Також від Глухівської міської ради надійшли пояснення, в яких, поміж іншим третя особа просила закрити провадження у справі №480/7070/23, посилаючись на рішенням Глухівської міської ради від 23.06.2023 №667 «Про внесення змін до рішення Глухівської міської ради від 23.12.2022 №576 «Про бюджет Глухівської міської територіальної громади на 2023 рік», яким було перерозподілено кошти в сумі 136,00 тис. грн на поточний ремонт захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №69579, яка знаходиться за адресою: вул. Центральна, 1, с. Полошки Шосткинського району Сумської області та укладення договору № 159 від 23.06.2023 на виконання робіт з поточного ремонту споруд цивільного захисту між відділом освіти Глухівської міської ради та ТОВ «ІЗІБУД».

Ухвалою суду від 17.01.2024 у задоволенні клопотання Глухівської міської ради про закриття провадження у справі відмовлено.

Також, керівником Шосткинської окружної прокуратури Сумської області було подано додаткові пояснення, в яких зазначено, що за результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежене готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до «Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання .за призначенням (пункт 8 глави 2 розділу VI Вимог).

Зазначає, що стан готовності відповідно до «Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 захисну споруду цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття № 69579, розташовану за адресою: вул. Центральна, 1, с, Полошки, Шоеткинського району, Сумської області, з метою використання її за призначенням може бути підтверджений лише відповідним актом за результатом оцінки стану готовності. На момент подачі пояснень такий акт відсутній, отже захисна споруда цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття № 69579, розташована за адресою: вул. Центральна, 1, с. Полошки, Шосткинського району, Сумської області не приведена у стан готовності.

Крім того, на виконання ухвали суду від Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області надійшов лист з поясненням, в якому зазначено, що відповідно до комісійного акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 01.12.2023 протирадіаційне укриття № 69579 оцінюється як «обмежено готове» та долучено копію акту оцінки стану готовності протирадіаційного укриття № 69579 від 01.12.2023.

Вказано, що з метою приведення захисної споруди у стан «готове» необхідно: встановити табличку позначення захисної споруди цивільного захисту відповідного зразка; передбачити встановлення примусової вентиляції з механічним спонуканням при проведенні капітального ремонту або реконструкції; забезпечити підлогу твердим покриттям.

Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що на території Глухівської міської ради розташоване протирадіаційне укриття №69579.

На підставі рішення І сесії XIII скликання Глухівської міської ради від 01.12.2020 № 31 «Про прийняття до комунальної власності Глухівської міської ради майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Глухівського району» протирадіаційне укриття № 69579 належить відділу освіти Глухівської міської ради Сумської області, дана захисна споруда цивільного захисту перебуває у комунальній власності Глухівської міської ради та обліковується на балансі відділу освіти Глухівської міської ради.

Відповідно до паспорту та облікової картки захисної споруди -протирадіаційного укриття № 69579 остання знаходиться за вказаною адресою, належить Полошківському навчально-виховному комплексу: дошкільному навчальному закладу - загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Глухівської міської ради, введена у експлуатацію у 1981 році, вбудована у двоповерхову будівлю, призначена для розміщення 50 осіб, її площа становить 50 кв.м., термін приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням складає 12 годин (а.с. 23).

Неготовність захисної споруди №69579 до експлуатації підтверджується актами, складеними за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 61 від 06.03.2020 (а.с. 35-45), № 102 від 02.07.2021 (а.с. 49-57) та актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 15.08.2022 (а.с. 63-71) та 08.05.2023 (а.с. 72-76), які проведено комісією за участі представників балансоутримувача захисної споруди - відділу освіти Глухівської міської ради, Глухівської міської ради та територіального підрозділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області.

Зокрема, за результатами проведення 08.05.2023 останньої оцінки стану готовності захисної споруди № 69579 встановлено, що повітрозабірні оголовки, металеві віконниці, вихлопні канали відсутні, двері пофарбовані, не прилягають до коробки, противибухові пристрої відсутні, в системі вентиляції відсутні вентилятори витяжної, припливної системи вентиляції, електроручні вентилятори, протипилові фільтри, фільтри-поглиначі, герметичні клапани, клапани надмірного тиску, також відсутній прилад для виміру підпору повітря, система регенерації повітря, фільтри та регенеративні патрони, відсутня система водопостачання, каналізації.

Отже, ПРУ не забезпечене місцями для сидіння на 80% та місцями для лежання на 20 % від кількості укриваємих; відсутні інженерні мережі систем життєзабезпечення; не забезпечено переносними електричними ліхтарями акумуляторними світильниками (гасовими лампами, свічками); не забезпечено шанцевим інструментом (лопатами штиковими та совковими, ломами, сокирами, пилками-ножівками по дереву, по металу тощо); не забезпечено медикаментами та лікарським засобами; обладнання, призначене для захисту входу утримується в неналежному технічному стані, біля вхідних дверей до захисної споруди відсутня табличка, табличка і входи у нічний час мають бути освітлені або дубльовані світловими покажчиками, інженерні комунікації не пофарбовані.

Згідно з актом оцінки стану готовності захисної споруди ПРУ від 08.05.2023 протирадіаційне укриття № 69579 оцінено як не готове до використання за призначенням. Захисна споруда підлягає реконструкції (а.с. 72-76).

Також, неготовність захисної споруди №69579 до експлуатації підтверджується актом оцінки стану готовності протирадіаційного укриття № 69579 від 01.12.2023, яким підтверджується, що з метою приведення захисної споруди у стан «готове» необхідно: встановити табличку позначення захисної споруди цивільного захисту відповідного зразка; передбачити встановлення примусової вентиляції з механічним спонуканням при проведенні капітального ремонту або реконструкції; забезпечити підлогу твердим покриттям.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно із положеннями статті 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

У частині 4 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У даному випадку, спеціально уповноваженим державною органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУДСНС України у Сумській області. Разом з тим, знаючи про невиконання Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області вимог чинного законодавства щодо приведення у відповідність протирадіаційного укриття № 69579, ГУДСНС України у Сумській області не виконує свої обов`язки та не вживає необхідних заходів з метою зобов`язання балансоутримувача вчинити певні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який продовжений до 21.11.2022 на підставі указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022., від 07.11.2022 № 757/2022.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до частини восьмої статті 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.

Станом на початок збройної агресії проти України захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття № 69579, розташоване за адресою: вул. Центральна, 1, с. Полошки, Шосткинського району, Сумської області, перебувала в стані не готовому до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення.

Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття № 69579 до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

Стосовно доводів відповідача, які викладені у відзиві на позовну заяву, про те, що рішенням Глухівської міської ради від 23.06.2023 №667 «Про внесення змін до рішення Глухівської міської ради від 23.12.2022 №576 «Про бюджет Глухівської міської територіальної громади на 2023 рік», було перерозподілено кошти в сумі 136,00 тис. грн на поточний ремонт захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №69579, яка знаходиться за адресою: вул. Центральна, 1, с. Полошки Шосткинського району Сумської області та 26.06.2023 відділ освіти Глухівської міської ради уклав договір № 159 від 23.06.2023 на виконання робіт з поточного ремонту споруд цивільного захисту з ТОВ «ІЗІБУД», суд зазначає, що це жодним чином не свідчить про те, що відділ освіти Глухівської міської ради привів у стан готовності захисну споруду цивільного захисту (протирадіаційне укриття) № 69579.

Крім того, відповідно до комісійного акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 01.12.2023, протирадіаційне укриття № 69579 оцінюється як «обмежено готове», яким визначено, що з метою приведення захисної споруди у стан «готове» необхідно: встановити табличку позначення захисної споруди цивільного захисту відповідного зразка; передбачити встановлення примусової вентиляції з механічним спонуканням при проведенні капітального ремонту або реконструкції; забезпечити підлогу твердим покриттям.

Отже, враховуючи вищевикладене, станом на дату розгляду справи захисну споруду цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття № 69579, розташовану за адресою: вул. Центральна, 1, с. Полошки, Шосткинського району, Сумської області не приведено до стану готовності відповідно до «Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Згідно із частинами 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частинами 1-3 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.

З огляду на вищезазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 2, 77, 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області до Відділу освіти Глухівської міської ради Сумської області, третя особа - Глухівська міська рада про зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Зобов`язати відділ освіти Глухівської міської ради (вул. Спаська, 21, м. Глухів, Сумська область, 41400, код ЄДРПОУ 02141012) привести у стан готовності відповідно до «Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 захисну споруду цивільного захисту населення - протирадіаційне укриття № 69579, розташовану за адресою: вул. Центральна, 1, с. Полошки, Шосткинського району, Сумської області, з метою використання її за призначенням.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Н.В. Савицька

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.01.2024
Оприлюднено19.01.2024
Номер документу116362560
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —480/7070/23

Рішення від 17.01.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

Ухвала від 11.07.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні