Ухвала
від 18.01.2024 по справі 908/2904/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 22/191/23

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

18.01.2024 Справа № 908/2904/23

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Ярешко О.В. розглянувши без виклику представників учасників матеріали справі № 908/2904/23

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергум» (вул. Авіаконструктора Антонова, буд. 5-А, оф. 320, м. Київ, 03186)

до відповідача: Відділу освіти, фізичної культури та спорту Благовіщенської сільської ради Василівського району Запорізької області (71330, Запорізька область, Василівський район, с. Благовіщенка, пров. Центральний, буд. 10; адреса фактичного тимчасового розташування: 69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 164)

третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Публічне акціонерне товариство «Запоріжжяобленерго» (вул. Сталеварів, буд. 14, м. Запоріжжя, 69035)

третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Національна комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (вул. Сім`ї Бродських, 19, м. Київ, 03057)

про стягнення 622 456,80 грн.

за участю Запорізької обласної прокуратури (вул. Дмитра Апухтіна, 29а, м. Запоріжжя, 69005) на стороні Відділу освіти, фізичної культури та спорту Благовіщенської сільської ради Василівського району Запорізької області

ВСТАНОВИВ:

В провадженні судді Господарського суду Запорізької області Ярешко О.В. знаходиться справа № 908/2904/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергум» до відповідача: Відділу освіти, фізичної культури та спорту Благовіщенської сільської ради Василівського району Запорізької області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» та за участі Запорізької обласної прокуратури на стороні Відділу освіти, фізичної культури та спорту Благовіщенської сільської ради Василівського району Запорізької області, про стягнення 622 456,80 грн. заборгованості за спожиту електричну енергію за умовами договору № 32/12 від 31.12.2021 про постачання електричної енергії.

Ухвалою суду від 11.01.2024 підготовче засідання у справі відкладено на 15.02.2024.

В засіданні суду 11.01.2024 представник позивача підтримав заявлені вимоги, зауважив, що підприємство у спірний період, а саме: з січня 2022 по липень 2022 постачало електричну енергію відповідачу на виконання умов укладеного договору № 32/12 від 31.12.2021.

Представник відповідача в засіданні суду 11.01.2024 заперечив проти позову. Зауважив, що територія Василівського району Запорізької області з березня 2022 року знаходиться в тимчасовій окупації, тому робота Відділу освіти, фізичної культури та спорту Благовіщенської сільської ради Василівського району Запорізької області заблокована. Навчальні заклади, дитячі садочки та всі суміжні структури на вказаній території не працюють, отже електрична енергія відповідачем не споживається з 30.06.2022. Звернув увагу на існування листа Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 21.04.2023 № 4316/20.5/7-23, зі змісту якого вбачається, що відповідно до підпункту 2 пункту 9 Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, затвердженого наказом Міністерства енергетики України з 13.04.2022 року за № 148, обсяги споживання електричної енергії на територіях, на яких ідуться бойові дії, або на тимчасово окупованих територіях приймаються рівними нулю за періоди відсутності електропостачання тривалістю більше ніж 24 години в розрахунковому періоді для споживачів, об`єкти яких заживлені від певного вузла/району/області електричних мереж оператора системи з яких був відсутній відпуск електричної енергії. У зв`язку з перебуванням певних територій у тимчасовій окупації (ОСР не контролює власні електромережі на час окупації) ОСР не має можливості відстежувати обсяги надходжень електроенергії до мереж розподілу, а також, оскільки неможливо визначити від чиїх мереж здійснюється розподіл та куди надходить вироблена електроенергія під час окупації території, покази по об`єктах споживачів розташованих на окупованих територіях, як щодо споживання так і щодо генерації, мають прийматись рівними нулю.

Крім того, відповідачем до матеріалів справи з відзивом на позов надавалася заява/скаргу про порушення суб`єктом господарювання Товариством з обмеженою відповідальністю «Енергум» законних прав Відділу освіти, фізичної культури та спорту Благовіщенської сільської ради Василівського району Запорізької області, направлена 13.12.2023 на адресу керівника НКРЕКП. Відповіді на заяву, як зазначено, відповідачем не отримано.

11.01.2024 в підготовчому засіданні представник третьої особи надав письмові пояснення. Взаємовідносини між ПАТ «Запоріжжяобленерго» та позивачем врегульовані договором про надання послуг з розподілу № 1352 від 09.11.2021. Для забезпечення стабільної роботи ринку електричної енергії в умовах воєнного стану, наказом Міністерства енергетики України № 148 від 13.04.2022 затверджено «Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану», яке є спеціальною нормою права в умовах воєнного стану. Так, підпунктом 2 пункту 9 вказаного Положення визначено, що обсяги споживання електричної енергії на територіях на яких ведуться бойові дії, або на тимчасово окупованих територіях визначаються у порядку, встановленому Кодексом комерційного обліку електричної енергії для кожної категорії споживачів за їх середньодобовим споживанням в аналогічному періоді попереднього року із застосуванням коефіцієнта приросту/зниження споживання електричної енергії, розрахованого для відповідного періоду на території ліцензованої діяльності оператора системи, що здійснюють розподіл електричної енергії споживачу. Відтак, нарахування обсягів наданих послуг з розподілу за спірний період проводилось оператором системи виключно з дотримання вимог чинного законодавства. Вважає, що учасниками ринку в даному випадку не порушено норми Закону «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», яким заборонено розподіл та постачання електричної енергії на тимчасово окуповану територію Запорізької області, оскільки Запорізька область не внесена до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноваження.

До письмових пояснень представником третьої особи додано копію листа Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 13.01.2023, адресоване Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з якого вбачається, що Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» визначає два типи тимчасово окупованих територій». Для застосування положень статтей 11,111,13 та 131 Закону щодо територій, тимчасово окупованих, починаючи з 14 лютого 2022 року необхідне окреме рішення Кабінету Міністрів України. Таке рішення не приймалося. Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України не ініціювало прийняття такого рішення, також воно не надходило до Мінреітеграції на погодження в порядку, передбаченому Регламентом Кабінету Міністрів України.

Представник прокуратури в підготовчому засіданні 11.01.2024 надала пояснення по суті, вважає позовні вимоги ТОВ «Енергум» необґрунтованими та такими що суперечать законодавству, оскільки, на думку прокурора, Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» встановлено пряму заборону на переміщення послуг лініями електропередач на тимчасово окуповану територію. Посилається на ч. 2 ст. 13-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», якою передбачено, що на період тимчасової окупації переміщення товарів (робіт, послуг) з тимчасово окупованої території на іншу територію України та/або з іншої території України на тимчасово окуповану територію усіма видами транспорту, в тому числі автомобільним, залізничним, повітряним та трубопровідним транспортом, а також лініями електропередач та гідротехнічними спорудами, заборонено, за винятком випадків, передбачених частинами третьою та четвертою цієї статті.

Пунктами 30, 72 ч. 1 статті 1 та ч. 1ст. 6 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг є регулятором у сфері енергетики та комунальних послуг, який у межах повноважень, визначених цим Законом та іншими актами законодавства, здійснює державне регулювання ринку електричної енергії. Частиною 1 статті 3 Закону зазначено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України. Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Відтак, НКРЕКП, як державний орган здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг з метою досягнення балансу інтересів споживачів та суб`єктів господарювання, що проводять діяльність у вказаній сфері.

Відповідно до ст. 50 ГПК України, якщо суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до розгляду встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору.

Як встановлено судом, позивач здійснив поставку електричної енергії відповідачу на тимчасово окуповану територію. Національною комісією надано лист від 21.04.2023 № 4316/20.5/7-23, де вказано, що у зв`язку з перебуванням певних територій у тимчасовій окупації (ОСР не контролює власні електромережі на час окупації), ОСР не має можливості відстежувати обсяги надходження електроенергії до мереж розподілу, а також, оскільки неможливо визначити від чиїх мереж здійснюється розподіл та куди надходить вироблена електроенергія під час окупації території, покази по об`єктах споживачів, розташованих на окупованих територіях, як щодо споживання, так і щодо генерації, мають прийматися рівними нулю. Вказаний лист не є нормативно-правовим актом і носить рекомендаційний характер. Разом з тим, Міністерством енергетики України наказом № 148 з 13.04.2022 затверджено «Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану», яке є спеціальною нормою права в умовах воєнного стану, де зазначено,що обсяги споживання електричної енергії на територіях, на яких ідуться бойові дії, або на тимчасово окупованих територіях приймаються рівними нулю за періоди відсутності електропостачання тривалістю більше ніж 24 години в розрахунковому періоді для споживачів, об`єкти яких заживлені від певного вузла/району/області електричних мереж оператора системи з яких був відсутній відпуск електричної енергії.

З урахуванням предмету та підстав позову, оскільки у цій справі розгляду та дослідженню підлягають відносини у сфері купівлі-продажу електроенергії, де задіяні органи публічного та приватного сектору, які мають певні права та обов`язки, а також несуть відповідальність за свою діяльність, при розгляді справи мають досліджуватися обставини, які є наслідком реалізації повноважень відповідних органів, а також обсяг їх відповідальності. Відтак, суд вважає за необхідне з власної ініціативи залучити до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (вул. Сім`ї Бродських, 19, м. Київ, 03057), як регулятора у сферах енергетики та комунальних послуг.

Суд зауважує представникам сторін, що пункти 1, 3 ч. 2 ст. 42 та ч.1 ст. 43 ГПК України покладають на учасників справи обов`язок виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу, з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою, добросовісно користуватися процесуальними правами, завчасно надсилати іншій стороні свої заяви/клопотання, аби сторона могла невідкладно та ефективно реагувати на них. Недобросовісна поведінка сторін, щодо дотримання строків, порядку та належного обґрунтування своїх заяв та клопотань призводить до необхідності відкладення підготовчого засідання у справі, що впливає на розумний строк розгляду справи, у зв`язку з чим суд попереджає учасників справи про відповідальність (штраф), визначену ст. 135 ГПК України, за невиконання процесуальних обов`язків, зловживання процесуальними правами, вчинення дій або допущення бездіяльності з метою перешкоджання судочинству, неповідомлення суду про неможливість подати докази, витребувані судом, або неподання таких доказів без поважних причин.

Керуючись ст. ст. 50, 120, 121, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, Конвенцією про захист прав людини і основних свобод суд

УХВАЛИВ:

1. Залучити до участі у справі у якості третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (вул. Сім`ї Бродських, 19, м. Київ, 03057)

2. Зобов`язати позивача невідкладно, згідно ст. 172 ГПК України, надіслати залученій 3-й особі-2 копію позовної заяви, докази надіслання надати суду.

3. Зобов`язати відповідача невідкладно, згідно ст. 172 ГПК України, надіслати залученій 3-й особі-2 копію відзиву на позовну заяв, докази надіслання надати суду.

4. Зобов`язати третю особу-1 невідкладно, згідно ст. 172 ГПК України, надіслати залученій 3-й особі-2 копію пояснень по суті спору, докази надіслання надати суду.

5. Зобов`язати представника прокуратури невідкладно, згідно ст. 172 ГПК України, надіслати залученій 3-й особі-2 копію пояснень по суті спору, докази надіслання надати суду.

6. Зобов`язати 3-тю особу-2 - Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг надати суду письмові пояснення щодо позову, відзиву на позовну заяву, пояснень 3-ї особи -1 та прокурора із доказами, що підтверджують надіслання (надання) пояснення і доданих до нього доказів іншим учасникам справи у строк до 10.02.2024.

7. Попередити учасників справи про відповідальність (штраф), визначену ст. 135 ГПК України, за невиконання процесуальних обов`язків, зловживання процесуальними правами, вчинення дій або допущення бездіяльності з метою перешкоджання судочинству, неповідомлення суду про неможливість подати докази, витребувані судом, або неподання таких доказів без поважних причин.

8. Суд зазначає про можливість учасників справи обмінюватися документами через зареєстровані електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами та невідкладно реагувати на позицію один одного, для уникнення необхідності відкладення засідання суду та затягування процесу.

Ознайомитися з матеріалами справи можливо через Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему або її окрему підсистему (модуль), що забезпечує обмін документами.

9. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та не підлягає оскарженню окремо від рішення суду. Ухвала підписана 18.01.2024.

Отримати інформацію по справі можливо на офіційному веб-порталі Судової влади України в мережі Інтернет за посиланням: http://court.gov.ua/sud5009/.

Суддя О.В. Ярешко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення18.01.2024
Оприлюднено19.01.2024
Номер документу116381118
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —908/2904/23

Ухвала від 09.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 14.03.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 14.03.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 15.02.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 18.01.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 11.01.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 11.01.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 21.11.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні