Справа № 560/11053/23
РІШЕННЯ
іменем України
22 січня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Салюка П.І. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 звернулися до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, в якому просять:
визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 08 листопада 2019 за № 22-9531-СГ «Про включення земельних ділянок в перелік на торги» з Додатком до нього, в частині включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах, земельної ділянки площею 2,0128 га, з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, яка розташована на межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області.
В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначають, що на підставі наказів Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 20.09.2019 №22-6922-СГ зі змінами згідно наказу від 21.11.2019 №22-10093-СГ, ОСОБА_1 замовив проект землеустрою по відведенню йому земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства. Після виготовлення проекту землеустрою та його погодження у встановленому законом порядку, ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про затвердження проекту землеустрою та передачу йому у власність земельної ділянки площею 2,00 га, кадастровий номер 6825886000:02:032:0051, зі зміною цільового призначення в межах категорії земель сільськогосподарського призначення. Позивачі вважають протиправним та таким, що порушує їх право на землю, наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 08.11.2019 №22-9531-СГ в частині включення земельної ділянки, з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, до переліку на торги.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 26.06.2023 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 13.07.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 31.07.2023 зупинено провадження у справі до набрання законної сили рішенням Ярмолинецького районного суду Хмельницької області у справі №689/2513/21.
Постановою Сьомого апеляційного суду від 06.12.2023 ухвалу Хмельницького окружного адміністративного суду від 31.07.2023 скасовано та направлено справу до Хмельницького окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 10.01.2024 продовжено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Вказує, що під час розгляду заяви ОСОБА_1 були відсутні підстави, передбачені частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою. Головним управлінням було прийнято наказ №22-6922-СГ від 20.09.2019 та надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (кадастровий номер 6825886000:02:032) орієнтовною площею 2.0 га для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області. Вказує на те, що 16.11.2020 наказом Головного управління №103-Т «Про виключення земельних ділянок з переліку на торги» на підставі доручення Першого заступника Голови Держгеокадастру від 02.11.2020 №21-3229/0/1-20 спірну земельну ділянку виключено з переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на які пропонується до продажу на земельних торгах.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши всі обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, суд дійшов наступних висновків.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 20.09.2019 №22-6922-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою», зі змінами згідно Наказу від 21.11.2019 №22-10093-СГ ОСОБА_1 (позивач - 1), як учаснику бойових дій, було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення, за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області зі зміною цільового призначення.
Відповідно до виданих наказів вбачається:
місце розташування об`єкта землеустрою із земельної ділянки, з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250;
орієнтовний розмір земельної ділянки - 2,00 га;
цільове призначення земельної ділянки до його зміни - землі запасу, 16.00 (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам);
цільове призначення земельної ділянки після його зміни: для ведення особистого селянського господарства, 01.03.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.12.2019 №22-11537-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення.
Також, вказаним наказом вирішено змінити вид цільового призначення земельної ділянки із «земель запасу» (16.00) на вид «для ведення особистого селянського господарства» (01.03) та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2,00 з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області.
На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.12.2019 №22-11537-СГ, державним реєстратором Шарівської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області Бачинською О.В. зареєстровано 23.12.2019 право власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1996833068258.
В подальшому, ОСОБА_1 відчужив шляхом продажу даної земельної ділянки ОСОБА_2 згідно укладеного між сторонами договору-купівлі продажу від 15.01.2021, який посвідчено приватним нотаріусом Ярмолинецького районного нотаріального округу Стожик Н.В.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №336361617 від 21.06.2023 року вбачається, що на підставі наказу від 27.01.2020 року №22-1609-СГ, приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Стожик Наталією Василівною 15.01.2020 зареєстровано право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051.
В подальшому, на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.01.2020, ОСОБА_1 вказану земельну ділянку продав ОСОБА_2 .
Цього ж дня, приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Стожик Наталією Василівною зареєстровано право власності ОСОБА_2 на вказану земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №35039902.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 08.11.2019 за №22-9531-СГ «Про включення земельних ділянок в перелік на торги», земельну ділянку з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250 площею 2,0128 га включено до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 16.11.2020 №103-Т «Про виключення земельних ділянок із переліку на торги», земельну ділянку з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250 площею 2,0128 га було виключено з переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах, в тому числі у зв`язку із формуванням нової земельної ділянки з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051 та переходом права власності на дану ділянку до фізичної особи.
Позивачі, вважаючи протиправним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 08.11.2019 №22-9531-СГ «Про включення земельних ділянок в перелік на торги», звернулись з цим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Згідно з ч. 1ст. 81 Земельного кодексу України(далі -ЗК України) визначено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
У силу вимогстатті 3 Земельного кодексу України,земельні відносини регулюютьсяКонституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
За приписамистатті 14 Конституції Україниправо власності на землю гарантується і це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.
Повноваження відповідних органів виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність встановлені статтями118,122 ЗК України.
Частиною 6статті 118 ЗК Українипередбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з положеннями частини сьомої наведеної статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, щоЗК Українивизначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положеньстатті 118 ЗК України.
Крім того, виходячи з аналізустатті 118 ЗК України, вбачається, що порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянами передбачає реалізацію таких послідовних етапів:
- звернення громадян з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування;
- розробка суб`єктами господарювання за замовленням громадян проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, передбаченомустаттею 186-1 Земельного кодексу України;
- затвердження відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Отже, передача (надання) земельної ділянки у власність відповідно достатті 118 ЗК Україниє завершальним етапом визначеної процедури безоплатної приватизації земельних ділянок, а надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає прийняття в подальшому суб`єктом владних повноважень позитивного рішення щодо відведення земельної ділянки у власність.
Як встановлено судом, Наказ Головного управління «Про включення земельних ділянок в перелік на торги» №22-9531-СГ прийнято 08.11.2019, саме цим наказом було включено спірну земельну ділянку в перелік ділянок, які пропонуються до продажу на земельних торгах.
Водночас, Наказ Головного управління № 22-6922-СТ, яким надано дозвіл позивачу на розробку проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки у власність на території Савинецької сільської ради Ярмолинецького району орієнтовним розміром 2.00 га прийнято 20.09.2019, тобто раніше вищевказаного наказу.
Частина 1статті 127 ЗК Українивизначає, що органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передають їх у користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до частини другоїстатті 134 ЗК Українине підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі, зокрема, розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Окрім цього, судом встановлено, що рішенням Ярмолинецького районного суду Хмельницької області від 11.08.2023 у справі №689/2513/21 визнано незаконним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.12.2019 №22-11537-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2 га з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, що знаходиться за межами населених пунктів с. Савинці Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області.
Також, витребувано у ОСОБА_2 на користь держави в особі Ярмолинецької селищної ради земельну ділянку площею 2,00 га з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, що була передана наказом Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області від 12.12.2019 №22-11537-СГ у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована за межами населених пунктів с. Савинці Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області.
Постановою Хмельницького апеляційного суду від 28.11.2023 у справі №689/2513/21 рішення Ярмолинецького районного суду Хмельницької області від 11.08.2023 скасовано. Ухвалено нове судове рішення, яким в задоволенні позову керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , про визнання незаконним наказу та витребування земельної ділянки - відмовлено.
Відповідно до ч. 4ст. 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Судом взято до уваги, що постановою Хмельницького апеляційного суду від 16.02.2023 у справі №687/28/22 встановлено, що відповідно до інформаційного листа ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 01.11.2021 року, земельна ділянка з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, яка надана у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, утворена в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, площею 2,0128 га.
Однак, суд наголошує, що відповідно до п. 19 ч. 1ст. 4 КАС України, індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийнятий) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб тадіяякого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Індивідуально-правові акти як результати правозастосування адресовані конкретним особам, тобто є формально обов`язковими для персоніфікованих (чітко визначених) суб`єктів; містять індивідуальні приписи, у яких зафіксовані суб`єктивні права та/чи обов`язки адресатів цих актів; розраховані на врегулювання лише конкретної життєвої ситуації, а тому їх юридична чинність (формальна обов`язковість) вичерпується одноразовою реалізацією. Крім того, такі акти не можуть мати зворотної дії в часі.
В абзаці 4 пункту 1 мотивувальної частиниРішення Конституційного Суду України від 23 червня 1997 року №2-зпу справі № 3/35-313 вказано, що:
..."за своєю природою ненормативні правові акти, на відміну від нормативних, встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію".
У пункті 5Рішення Конституційного Суду України від 22 квітня 2008 року № 9 -рп/2008в справі №1-10/2008 вказано, що при визначенні природи правового акта індивідуальної дії правова позиція Конституційного Суду України ґрунтується на тому, що правові акти ненормативного характеру (індивідуальної дії) стосуються окремих осіб, розраховані на персональне (індивідуальне) застосування і після реалізації вичерпують свою дію.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що підстави для скасуваннянаказуГоловного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-9531-СГ від 08.11.2019 в частині включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах, земельної ділянки площею 2,0128 га, з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250 відсутні, у силу того, що йогодія, як акту індивідуальної дії, вжевичерпанафактом винесення наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 16.11.2020 за №103-Т, яким земельну ділянку з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250 площею 2,0128 га було виключено з переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи наведене вище, суд вважає, що оскільки дія наказу Головного управління №22-7903-СГ від 15.10.2019 була вичерпана прийняттям іншого наказу, а саме наказу від 16.11.2020 №103-Т, яким земельну ділянку було виключено з переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, а тому позовні вимоги не підлягають до задоволення.
Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 вказаного Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів по справі, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах відповідач діяв з дотриманням вимог ч. 2 ст. 2 КАС України, а тому позовні вимоги позивача необхідно залишити без задоволення в повному обсязі.
Оскільки, адміністративний позов задоволенню не підлягає, судові витрати позивачу не відшкодовуються.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 (Головчинці, Хмельницький район, Хмельницька область, 31533 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Дейнега Галина Вікторівна (Шарівка, Хмельницький район, Хмельницька область, 32132 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідач:Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська 4/1, Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 39767479)
Головуючий суддя П.І. Салюк
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.01.2024 |
Оприлюднено | 24.01.2024 |
Номер документу | 116461025 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Салюк П.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні