Рішення
від 11.01.2024 по справі 211/447/23
ДОВГИНЦІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КРИВОГО РОГУ

Справа № 211/447/23

Провадження № 2/211/785/24

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

11 січня 2024 року Довгинцівський районний суд міста Кривого Рогу Дніпропетровської області в складі:

головуючого судді Сарат Н.О.

секретаря Зоріної С.М.

за участі представника позивача Русанової В.В. та ОСОБА_1 ,

відповідача ОСОБА_2

представника відповідача Стасенко Д.С.

розглянувши увідкритому судовомузасіданні взалі судум.Кривого Рогув режимі відеоконференції цивільну справуза позовом Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця» до ОСОБА_2 про відшкодування майнової шкоди завданої кримінальним правопорушенням, -

ВСТАНОВИВ:

19.01.2023 року Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця» звернулися до суду з позовом до ОСОБА_2 про відшкодування майнової шкоди завданої кримінальним правопорушенням, просили суд стягнути з ОСОБА_2 на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця» кошти в сумі 9041345,40 грн. в якості відшкодування шкоди завданої внаслідок порушення ним посадових обов`язків.

В обгрунтування позову зазначили, що відповідно до наказу від 19.05.2011 року № НОК - 536/ОС ОСОБА_2 призначений на посаду начальника станції "Кривий Ріг Головний" відокремленого структурного підрозділу "Криворізька дирекція залізничних перевезень" ДП "Придніпровська залізниця". Далі ДП "Придніпровська залізниця" було реорганізовано шляхом злиття у ПАТ "Українська залізниця". АТ Укрзалізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» протягом 2016-2017 років здійснювала перевезення продукції ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» у власних вагонах з додатковим обладнанням (знімним дахом) та після вивантаження повертала їх у порожньому стані відповідачеві. Провізна плата за перевезення порожніх вагонів нараховувалась відповідно до п.24.1 Розділу ІІ «Правила застосування тарифів» Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317 (далі Збірник тарифів). Відповідно до зазначеного пункту при перевезенні порожніх власних (орендованих) вагонів з додатковим обладнанням, яке не входить до тари вагону, крім нарахованої за тарифною схемою 14 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» плати за перевезення власного (орендованого) вагона, стягувалась додаткова плата, яка нараховувалась за тарифною схемою 1 цього розділу (базова ставка за 1 т при завантаженні вагона понад 72,5 т) множенням ставки за 1 тону на розрахункову масу обладнання. Якщо додаткове обладнання негабаритне, то плата за нього збільшувалась на 20 %. Пунктом 4.6 Розділу П «Правила застосування тарифів» Збірника тарифів передбачено, що для розрахунку плати за перевезення в окремому вагоні додаткового обладнання (перевізних пристосувань), які не включені до маси тари вагона, у тому числі багаторазових засобів пакетування, що належать відправникам і одержувачам, приймається маса, визначена за табл. 1 цього пункту на підставі округленої до повних тонн маси цього обладнання (перевізних пристосувань). Відповідно до цієї таблиці розрахункова маса обладнання універсального вагону до 12 т, визначається, як 10 т. Наказом Міністерства інфраструктури України № 161 від 26.04.2016 р. до Збірника тарифів було внесено зміни, п. 24.1 Розділу П «Правила застосування тарифів» було викладено в новій редакції, відповідно до якої попередній порядок нарахування провізної плати зберігався тільки у випадках при перевезенні порожніх вагонів перевізника з додатковим обладнанням. Таким чином, нарахування плати за перевезення порожніх власних (орендованих) вагонів з додатковим обладнанням мало здійснюватися за тарифною схемою 1 Розділу П «Правила застосування тарифів» Збірника тарифів. Разом з тим, 22.04.2016 р. між ПАТ «Укрзалізниця» та ПАТ «АрселорМіталл Кривий Ріг» було укладено договір № НЗ-1-18/89 на перевезення вантажів на особливих умовах. Цим договором було передбачено, що при перевезенні порожніх вагонів із знімним обладнанням (знімним дахом) тариф має нараховуватись відповідно до п. 24.1 Розділу П «Правила застосування тарифів» Збірника тарифів. Строк дії договору закінчився 31.12.2016 р., отже з 01.01.2017 р. плата за перевезення порожніх власних (орендованих) вагонів з додатковим обладнанням мала нараховуватись за тарифною схемою 1 Розділу П «Правила застосування тарифів» Збірника тарифів, як за перевезення вантажу масою 10т. У січні-травні 2017 р. на адресу ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» прибували порожні вагони з додатковим обладнанням (знімним дахом), що повертались на його адресу після вивантаження. Незважаючи на зміни, внесені в Збірник тарифів та закінчення строку дії договору № НЗ-1-18/89 від 22.04.2016 р. на перевезення вантажів на особливих умовах, нарахування та стягнення провізної плати здійснювалось у порядку, передбаченому п. 24.1 Розділу П «Правила застосування тарифів». До нарахованих сум також застосовувався коефіцієнт, встановлений наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 р. № 317 в редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 26.04.2016 р. № 161, а саме: Розрахунок провізної плати за перевезення власних універсальних вагонів з додатковим обладнанням (знімним дахом) зі ст.Миколаїв-вантажний Одеської залізниці до ст.Кривий Ріг Головний Придніпровської залізниці був наступним: Плата за перевезення 1 порожнього власного (орендованого) вагона: 178,40 * 4 * 2,834 = 2 024,00 (грн), де 178,40 - базова ставка тарифу за схемою 14.1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» за перевезення власного або орендованого вантажного (пасажирського) вагону з навантаженням до 12,5 т/вісь на відстань 244 км; 4 - кількість вісей у вагоні (графа 19 накладної); 2,834 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Плата за перевезення додаткового обладнання (знімного даху) 1 порожнього вагона: 24,50 * 2,834 = 70,00 (грн), де 24,50 - базова ставка тарифу за схемою 1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» (базова ставка за 1 т при завантаженні вагона понад 72,5 т) для власного або орендованого універсального вагона на відстань 244 км; 2,834 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Разом плата за перевезення 1 порожнього вагона з додатковим обладнанням (знімним дахом) стягувалась у розмірі: 2 024,00 + 70,00 = 2 094,00 (грн.). Разом з тим, правильний розрахунок має бути наступним: Плата за перевезення 1 порожнього власного (орендованого) вагона з додатковим обладнанням (знімним дахом): 292,00 * 1,842 = 4 222,00 грн, де 292,00 - базова ставка тарифу за схемою 1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» за перевезення 10 т вантажу в універсальному власному або орендованому вагоні на відстань перевезення 244 км; 1,842 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів.Таким чином, недобір провізної плати за перевезення одного власного універсального вагону з додатковим обладнанням (знімним дахом) від ст.Миколаїв-вантажний Одеської залізниці до ст.Кривий Ріг Головний Придніпровської залізниці становить: 4222,00грн-2094,00грн= 2128,00грн (без ПДВ). Розрахунок провізної плати за перевезення порожніх власних універсальних вагонів з додатковим обладнанням (знімним дахом) зі станції Одеса-порт Одеської залізниці до станції Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці був наступним: Плата за перевезення 1 порожнього власного (орендованого) вагона: 291,00 * 4 * 2,302 = 2 679,50 грн, де 291,00 - базова ставка тарифу за схемою 14.1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» за перевезення власного або орендованого вантажного (пасажирського) вагону з навантаженням до 12,5 т/вісь на відстань 445 км; 4 - кількість вісей у вагоні (графа 19 накладної); - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Плата за перевезення додаткового обладнання (знімного даху) 1 порожнього вагона: 34,60 * 10 * 1,842 = 637,30 (грн), де 34,60- базова ставка тарифу за схемою 1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» (базова ставка за 1 т при завантаженні вагона понад 72,5 т) для власного або орендованого універсального вагона на відстань 445 км; 10- розрахункова маса додаткового обладнання (знімного даху) 1,842 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Разом плата за перевезення 1 порожнього вагона з додатковим обладнанням (знімним дахом) стягувалась:2 679,50 + 637,30 = 3 316,80 (грн)Разом з тим, правильний розрахунок має бути наступним: Плата за перевезення 1 власного (орендованого) вагона з додатковим обладнанням (знімним дахом): З 257,00 * 1,842 = 5 999,00 грн, де 257,00 - базова ставка тарифу за схемою 1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» за перевезення 10 т вантажу в універсальному власному або орендованому вагоні на відстань перевезення 445 км; 1,842 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Таким чином, недобір провізної плати за перевезення одного власного універсального вагону з додатковим обладнанням (знімним дахом) від станції Одеса-порт Одеської залізниці до станції Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці становить: 5999,00грн-3316,80грн= 2682,20грн (без ПДВ). З.Розрахунок провізної плати за перевезення власних універсальних вагонів з додатковим обладнанням (знімним дахом) зі станції Апостолове Придніпровської залізниці до станції Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці був наступним: Плата за перевезення 1 порожнього власного (орендованого) вагона: 41,20* 4 * 2,302 = 379,40 грн, де 41,20 - базова ставка тарифу за схемою 14.1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» за перевезення власного або орендованого вантажного (пасажирського) вагону з навантаженням до 12,5 т/вісь на відстань 57 км; 2- кількість вісей у вагоні (графа 19 накладної); 2,302 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Плата за перевезення додаткового обладнання (знімного даху) 1 порожнього вагона: 12,40 * 10 * 1,842 = 228,40 (грн), де 12,40 - базова ставка тарифу за схемою 1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» (базова ставка за 1 т при завантаженні вагона понад 72,5 т) для власного або орендованого універсального вагона на відстань 57 км; 10- розрахункова маса додаткового обладнання (знімного даху), 1,842 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Разом плата за перевезення 1 порожнього вагона з додатковим обладнанням (знімним дахом) стягувалась у розмірі: 379,40 + 228,40 = 607,80 (грн). Разом з тим, правильний розрахунок має бути наступним: Плата за перевезення 1 власного (орендованого) вагона з додатковим обладнанням (знімним дахом): 1 129,00 * 1,842 = 2 080,00 грн, де 1 129,00 - базова ставка тарифу за схемою 1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» за перевезення 10 т вантажу в універсальному власному або орендованому вагоні на відстань перевезення 57 км; 1,842- коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Таким чином, недобір провізної плати за перевезення одного власного універсального вагону з додатковим обладнанням (знімним дахом) від станції Апостолове Придніпровської залізниці до станції Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці стосовно одного вагону становить: 2 080,00 - 607,80 = 1 472,20 (грн) (без ПДВ). Розрахунок провізної плати за перевезення порожніх власних універсальних вагонів з додатковим обладнанням (знімним дахом) зі станції Херсон Одеської залізниці до станції Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці був наступним: Плата за перевезення 1 порожнього власного (орендованого) вагона: 203,60* 4 * 2,302 = 1 874,75 грн, де 203,60 - базова ставка тарифу за схемою 14.1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» за перевезення власного або орендованого вантажного (пасажирського) вагону з навантаженням до 12,5 т/вісь на відстань 290 км; 4- кількість вісей у вагоні (графа 19 накладної); 2,302 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Плата за перевезення додаткового обладнання (знімного даху) 1 порожнього вагона: 26,80 * 10 * 1,842 = 493,65 (грн), де 26,80 - базова ставка тарифу за схемою 1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» (базова ставка за 1 т при завантаженні вагона понад 72,5 т) для власного або орендованого універсального вагона на відстань 290 км; 10- розрахункова маса додаткового обладнання (знімного даху) 1,842 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Разом плата за перевезення 1 вагона з додатковим обладнанням (знімним дахом) стягувалась у розмірі: 1 874,75 + 493,65 = 2 368,40 (грн)Разом з тим, правильний розрахунок має бути наступним: Плата за перевезення 1 порожнього власного (орендованого) вагона з додатковим обладнанням (знімним дахом): 2 505,00 * 1,842 = 4 614,00 грн, де 2 505,00 - базова ставка тарифу за схемою 1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» за перевезення 10 т вантажу в універсальному власному або орендованому вагоні на відстань перевезення 290 км; 1,842 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Таким чином, недобір провізної плати за перевезення одного власного універсального вагону з додатковим обладнанням (знімним дахом) станції Херсон Одеської залізниці до станції Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці становить: 4614,00грн-2368,40грн= 2245,60грн (без ПДВ). Розрахунок провізної плати за перевезення порожніх власних універсальних вагонів з додатковим обладнанням (знімним дахом) зі станції Шмакове до станції Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці був наступним: Плата за перевезення 1 порожнього власного (орендованого) вагона: 7,50* 4 * 2,302 = 69,10 грн, де 7,50 - базова ставка тарифу за схемою 14.1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» за перевезення власного або орендованого вантажного (пасажирського) вагону з навантаженням до 12,5 т/вісь на відстань 10 км; 4 - кількість вісей у вагоні (графа 19 накладної); 2,302 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Плата за перевезення додаткового обладнання (знімного даху) 1 порожнього вагона: 7,70 * 10 * 1,842 = 141,80 (грн), де 7,70 - базова ставка тарифу за схемою 1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» (базова ставка за 1 т при завантаженні вагона понад 72,5 т) для власного або орендованого універсального вагона на відстань 10 км; 10- розрахункова маса додаткового обладнання (знімного даху)., 1,842 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Разом плата за перевезення 1 порожнього вагона з додатковим обладнанням (знімним дахом) стягувалась у розмірі: 69,10 + 141,80 = 210,90 (грн). Разом з тим, правильний розрахунок має бути наступним: Плата за перевезення 1 порожнього власного (орендованого) вагона з додатковим обладнанням (знімним дахом): 690,00* 1,842 = 1 271,00 грн, де 690,00 - базова ставка тарифу за схемою 1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» за перевезення 10 т вантажу в універсальному власному або орендованому вагоні на відстань перевезення 10 км; 1,842 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Таким чином, недобір провізної плати за перевезення одного універсального вагону з додатковим обладнанням (знімним дахом) від ст. Шмакове до ст. Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці стосовно одного вагону становить: 1271,00грн - 210,90грн = 1060,10 (грн) (без ПДВ). Розрахунок провізної плати за перевезення порожніх власних універсальних вагонів з додатковим обладнанням (знімним дахом) зі станції П`ятихатки Придніпровської залізниці до станції Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці був наступним: Плата за перевезення 1 порожнього власного (орендованого) вагона: 56, 20* 4 * 2,302 = 517,50 грн, де 56,20- базова ставка тарифу за схемою 14.1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» за перевезення власного або орендованого вантажного (пасажирського) вагону з навантаженням до 12,5 т/вісь на відстань 79 км; 4 - кількість вісей у вагоні (графа 19 накладної); 2,302 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Плата за перевезення додаткового обладнання (знімного даху) 1 порожнього вагона: 14,50 * 10 * 1,842 = 267,10 (грн), де 14,50 - базова ставка тарифу за схемою 1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» (базова ставка за 1 т при завантаженні вагона понад 72,5 т) для власного або орендованого універсального вагона на відстань 79 км; 10- розрахункова маса додаткового обладнання (знімного даху), 1,842 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Разом плата за перевезення 1 порожнього вагона з додатковим обладнанням (знімним дахом) стягувалась у розмірі: 517,50 + 267,10 = 784,60 (грн). Саме цю суму 784,60 грн (без ПДВ) було нараховано та списано з особового рахунку відповідача за перевезення 1 вагону. Разом з тим, правильний розрахунок має бути наступним: Плата за перевезення 1 порожнього власного (орендованого) вагона з додатковим обладнанням (знімним дахом): 1 323,00 * 1,842 = 2 437,00 грн, де 1 323,00 - базова ставка тарифу за схемою 1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» за перевезення 10 т вантажу в універсальному власному або орендованому вагоні на відстань перевезення 79 км; 1,842- коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Саме цю суму 2 437,00 грн (без ПДВ) необхідно було нарахувати та списати з особового рахунку відповідача за перевезення 1 вагону. Таким чином, недобір провізної плати за перевезення одного порожнього власного універсального вагону з додатковим обладнанням (знімним дахом) від ст. П`ятихатки Придніпровської залізниці до ст. Кривий Ріг-Головний Придніпровської становить: 2 437,00 - 784,60 = 1 652,40 (грн) (без ПДВ). Розрахунок провізної плати за перевезення порожніх власних універсальних вагонів з додатковим обладнанням (знімним дахом) зі станції Верхівцеве Придніпровської залізниці до станції Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці був наступним: Плата за перевезення 1 порожнього власного (орендованого) вагона: 71,20 * 4 * 2,302 = 655,60 грн, де 71,20 - базова ставка тарифу за схемою 14.1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» за перевезення власного або орендованого вантажного (пасажирського) вагону з навантаженням до 12,5 т/вісь на відстань 97 км; 4 - кількість вісей у вагоні (графа 19 накладної); - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Плата за перевезення додаткового обладнання (знімного даху) 1 порожнього вагона: 16,60* 10 * 1,842 = 305,80 (грн), де 16,60 - базова ставка тарифу за схемою 1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» (базова ставка за 1 т при завантаженні вагона понад 72,5 т) для власного або орендованого універсального вагона на відстань 97 км; 10- розрахункова маса додаткового обладнання (знімного даху) 1,842 - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Разом плата за перевезення 1 порожнього вагона з додатковим обладнанням стягувалась у розмірі: 655,60 + 305,80 = 961,40. Разом з тим, правильний розрахунок має бути наступним: Плата за перевезення 1 порожнього власного (орендованого) вагона з додатковим обладнанням (знімним дахом): 1 518,00 * 1,842 = 2 796,00 грн, де 1 518,00 - базова ставка тарифу за схемою 1 Розділу IV «Ставки плати за перевезення» за перевезення 10 т вантажу в універсальному власному або орендованому вагоні на відстань перевезення 97 км; - коефіцієнт, що застосовується до тарифів. Саме цю суму 2 796,00 грн (без ПДВ) необхідно було нарахувати та списати з особового рахунку відповідача за перевезення 1 вагону. Таким чином, недобір провізної плати за перевезення одного порожнього власного універсального вагону з додатковим обладнанням (знімним дахом) від ст. Верховцеве Придніпровської залізниці до ст. Кривий Ріг-Головний Придніпровської залізниці становить: 2 796,00 - 961,40 = 1 834,60 (грн) (без ПДВ).

ОСОБА_2 , перебуваючи на посаді начальника станції «Кривий Ріг-Головний» структурного підрозділу «Криворізька дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Придніпровської залізниці» АГ «Укрзалізниця» постійно здійснював та здійснює функції пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функції у юридичній особі, у статутному фонді якої частка Держави становить 100 відсотків, тобто відповідно до частини 3 статті 18 КК України є службовою особою. Відповідно до договору на перевезення вантажів на особливих умовах від 30.12.2015 Н/436а, укладеного між регіональною філією «Придніпровська залізниця» та ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» порядок нарахування тарифу: нарахування перевізних платежів виконується з підвищення тарифу на 20 %. При перевезенні вантажу за схемою 1 Тарифного керівництва нр 1. При перевезенні порожнього вагону зі знімним обладнанням (знімного даху) - згідно з п. 24.1 розділу II Збірника тарифів. Термін дії до 31.12.2016. Відповідно до додаткової угоди до договору 22.04.2016 N НЗ-1-18/89, укладеної між регіональною філією «Придніпровська залізниця» та ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг», щодо особливих умов перевезення визначено наступний порядок нарахування тарифу: плата за перевезення розраховується відповідно до Тарифного керівництва нр 1 без підвищення тарифу (крім перевезень у вагонам державних вагонних компаній) згідно з рішенням Тарифної комісії ПАТ «Укрзалізниця» від 30.12.2015 наданого розпорядженням УЗ від 05.01.2016 нр Ц-1-1/8-16. При перевезенні вантажу - за схемою нр 1 Тарифного керівництва нр.1. При перевезенні порожнього вагону зі знімним обладнанням (знімного даху) згідно п. 24.1 розділу 11 Збірника тарифів. Термін дії-до 31.12.2016. Наказом Міністерства інфраструктури України від 26.04.2016 №161 внесено зміни до підпункту 24.1 пункту 24 розділу II Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317. Відповідно до пункту 3.10. Інструкції з порядку ведення обліку навантажених і вивантажених вантажних вагонів, яка затверджена наказом Укрзалізниці від 31.03.2014 № 101-П/од, вагони, завантажені знімним обладнанням, яке належить вантажовласнику, підлягають обліку, як навантажені. Положеннями пункту 4.6 розділу 11 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 N 317, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за №340/16356 (далі - Збірник тарифів) встановлений порядок визначення розрахункової маси додаткового обладнання, за яку визначається плата за перевезення. Виходячи з викладеного, нарахування плати за перевезення зазначених вагонів здійснюється за відповідною тарифною схемою «Збірника тарифів», затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356 (зі змінами) (далі за текстом - Збірник тарифів). Відповідно до вимог п.п. 4.6 п. 4 розд. II «Правила застосування тарифів» Збірника тарифів, «для розрахунку плати за перевезення в окремому вагоні додаткового обладнання (перевізних пристосувань), які не включені до маси тари вагона, у тому числі багаторазових засобів пакетування, що належать відправникам і одержувачам, приймається маса, визначена за табл. 1 на підставі округленої до повних тонн маси цього обладнання (перевізних пристосувань). Так, на виконання розпорядження від 07.07.2017 року N.H3-1-16/236 регіональної філії «Придніпровська залізниця» проведена перевірка плати за перевезення власних вагонів зі знімним обладнанням по станції «Кривий Ріг- Головний» на адресу ПАТ «АреелорМіттал Кривий Ріг». Перевіркою встановлено, що оплата за перевезення порожніх власних вагонів зі знімним обладнанням (дахом) розраховувались за тарифною схемою і 4.1.При перевезені даних вагонів необхідно застосовувати тарифну схему 1 із застосуванням коефіцієнту 1,842 для вантажу класу 2 (обладнання знімне 693176). В ході перевірки перевірено 3548 вагонів, загальний недобір склав 7857535,20гривень. За результатами перевірки складно акт від 03.08.2017.

ОСОБА_2 , обіймаючи посаду начальника станції «Кривий Ріг - Головний» структурного підрозділу «Криворізька дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Придніпровської залізниці» акціонерного товариства «Українська залізниця», знаходячись на робочому місці за адресою: ч Кривий Ріг, Довгинцівський район, вул. Залізничників, 1, будучи службовою собою, в період з 01.01.2017 по 31.05.2017, неналежно виконуючи свої службові обов`язки через несумлінне ставлення до них, в порушення п.2.11, 2.23, п.2.25 Посадової інструкції начальника станції «Кривий Ріг- Головний», вимог розділу II «Правил застосування тарифів» Збірника тарифів на леревезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317, а також інших вищенаведених нормативних актів, через несумлінне ставлення до виконання своїх службових обов`язків, не вжив заходів щодо контролю за правильністю та своєчасністю стягненням належних залізниці платежів в частині здійснення добору під час розрахунку "лати за перевезення вагонів із знімним обладнанням, з урахуванням вимог Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317 (зі змінами та доповненнями), та у відповідності до роз`яснень щодо нарахування плати за перевезення порожніх власних вагонів, обладнаних знімним дахом від 28.04.2017 № ЦМ-13/774, що призвело до неправильного розрахунку плати за перевезення вагонів із знімним обладнанням, наслідком якого став недобір та недоотримання належних AT «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» платежів на загальну суму 7 504 117,30 грн. (без урахування ПДВ) та заподіяння майнової шкоди на вищевказану суму. Таким чином, ОСОБА_2 , будучи службовою особою юридичної особі, у статутному фонді якої частка Держави становить 100 відсотків, неналежно виконуючи свої службові обов`язки через несумлінне ставлення до них, чим спричинив AT «Українській залізниці» в особі регіональної філії Придніпровська залізниця» майнової шкоди на загальну суму 9 041 345,40 грн з ПДВ. Вказані порушення з боку ОСОБА_2 кваліфіковані органами досудового розслідування кваліфіковані як кримінальне правопорушення передбачене ч.2 ст. 367 Кримінального кодексу України, розслідування якого здійснювалось в рамках кримінального провадження внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 120200402300001614 від 05.10.2020. 08.07.2021 слідчим СВ Криворізького РУП ГУНП в Дніпропетровській області повідомлено ОСОБА_2 про підозру у вчиненні цього кримінального правопорушення. За наслідками розгляду обвинувального акту в суді відповідно до ухвали Довгинцівського районного суду м. Кривого Рогу від 08.06.2022 у справі .'Є 211/5822/21 ОСОБА_2 звільнено від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.367 КК України у зв`язку із закінченням строків давності. Обґрунтування стягнення повного розміру завданої шкоди з ОСОБА_2 . За приписами 130 Кодексу законів про працю України працівники несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну підприємству, установі, організації внаслідок порушення покладених на них трудових обов`язків. Відповідно до п.З ч. 1 ст. 134 Кодексу законів про працю України відповідно до законодавства працівники несуть матеріальну відповідальність у повному розмірі шкоди, заподіяної з їх вини підприємству, установі, організації, у, зокрема, у випадку якщо шкоди завдано діями працівника, які мають ознаки діянь, переслідуваних у кримінальному порядку. Відповідно до ч .1 ст. 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками, зокрема, є доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода), що визначено ч.2 ст. 22 Цивільного кодексу України. Частина 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України передбачає, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Враховуючи те, що шкоди завдано діями (бездіяльністю) ОСОБА_2 , чкі мають ознаки діянь, переслідуваних у кримінальному порядку, він несе повну відповідальність за збитки завданні Цивільному позивачу в межах прямої дійсної шкоди, а саме в розмірі 9 041 345,40 грн.

AT «Укрзалізниця» скористалось своїм право та пред`явило цивільний позов до ОСОБА_2 в рамках розгляду матеріалів кримінального провадження внесеного до Єдиного реєстру п .судових розслідувань за № 120200402300001614 від 05.10.2020. Однак, як зазначено вище, відповідно до ухвали Довгинцівського районного суду м. Кривого Рогу від 08.06.2022 у справі № 211/5822/21 ОСОБА_2 звільнено від кримінальної відповідальності за вчинення Тіімінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.367 КК України у зв`язку із закінченням строків давності, а цивільний позов AT «Укрзалізниця» до нього загашений без розгляду. Розрахунок розміру шкоди завданої ОСОБА_2 наведений у Висновку експерта за результатами проведення судової економічної експертизи № 04-21 то матеріалам досудового розслідування кримінального правопорушення за 120200402300001614 від 16.06.2021 (далі - Висновок експерта) та становить "504 117,30 грн. Висновку експерта представниками Позивача виявлені в йому деякі неточності та кг и т медичні помилки, а тому позивач вважає, що сума становить - 9 041 345,40 грн (з ПДВ).

Ухвалою Довгинцівського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 25 січня 2023 року провадження по справі відкрито, у загальному позовному провадженні призначено підготовче судове засідання.

Ухвалою Довгинцівського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 29 травня 2023 року підготовче провадження по цивільнійсправіза позовом Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця» до ОСОБА_2 про відшкодування майнової шкоди завданої кримінальним правопорушенням - закрито, призначити дану справу до судового розгляду по суті .

30.05.2023 року до суду надійшов відзив на позовну заяву від 07.03.2023 року, згідно якого відповідач та його представник ОСОБА_3 вказує, що позивачем зазначається, що АТ Укрзалізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» протягом 2016-2017 років здійснювала перевезення продукції ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» у власних вагонах з додатковим обладнанням (знімним дахом). Вагони з додатковим обладнанням (знімним дахом) не були у власності ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг», натомість були власностю ТОВ «Металургтранс», перевезення були не тільки на Придніпровській, а і на Одеській залізниці - на станціях Миколаїв-Вантажний, Одеса Порт, Жовтнева, Херсон Порт (що підтверджується самими накладними, доданими до справи у додатку 15). Провізна плата за перевезення порожніх вагонів нараховувалась відповідно до п.24.1 Розділу ІІ «Правила застосування тарифів» Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317 (далі Збірник тарифів). Разом з тим, 22.04.2016 року між ПАТ «Укрзалізниця» та ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» було укладено договір № НЗ-1-18/89 на перевезення вантажів на особливих умовах. Цим договором було передбачено, що при перевезенні порожніх вагонів із знімним обладнанням (знімним дахом) тариф має нараховуватись відповідно до п. 24.1 Розділу ІІ «Правила застосування тарифів» Збірника тарифів. Строк дії договору закінчився 31.12.2016 року, отже з 01.01.2017 року плата за перевезення порожніх власних (орендованих) вагонів з додатковим обладнанням мала нараховуватись за тарифною схемою І Розділу ІІ «Правила застосування тарифів» Збірника тарифів, як за перевезення вантажу масою 10 т. У зв`язку з відсутністю будь яких роз`яснень від служби комерційного господарства Придніпровської залізниці та департаменту комерційного господарства АТ «Укразалізниця» плата нараховувалась відповідно до п. 24.1 Розділу ІІ «Правила застосування тарифів» Збірника тарифів, тому що після закінчення умов договору НЗ-1-18/89 виникли питання щодо нарахування платежів. Відповідно до пункту 3.10 Інструкції з порядку ведення обліку навантаження і вивантаження вантажних вагонів, яка затверджена наказом УЗ від 31.03.2014 № 101-Ц/од «вагони, завантажені знімним обладнанням, яке належить вантажовласнику, підлягають обліку, як навантажені», але в перевізних документах був проставлений код вантажу 421034 (вагоны железнодорожные всякие, перевозимые на своих осях), тому в облік, що ведеться за допомогою ЕОМ, такі вагони зараховувались, як порожні. В «Единой тарифно-статистической номенклатуре грузов (ЕТСНГ) Тарифное руководство № 1» 1998г. найменування вантажу (оборудование съёмное) «криші вагонів», відсутнє. Враховуючи те, що незавантажені вагони знімним обладнанням (криші вагонів), а обладнання було встановлено на вагоні, мав бути вказаний код вантажу 693161 (оборудование несъёмное, установленное на вагоне (турникеты, стойки, кассеты, призмы и др.)). У разі якщо полувагони з кришами, що є знімним обладнанням, - треба вказувати код 693176 (оборудование съёмное (хлебные щиты, стяжки, стропы и др.). У тому та іншому випадках найменування вантажу «криші полувагонів» відсутнє. Тому потрібне було роз`яснення, який код вантажу необхідно вказувати в документі. У Збірнику тарифів в пункті 24.1 і в пункті 4.6 застосовується термін «додаткове обладнання», в розділі 1 Загальні положення приведено терміни щодо визначення термінів, які вживаються у такому значенні: Додаткове обладнання спеціальні пристрої (знімне та невідокремлюване обладнання), призначене для завантаження і кріплення вантажів (турнікети, стойки, касеты, призми, піраміди тощо). А спеціальні полувагони зі знімною кришею і розвантажувальними бункерами призначені для перевезення вантажів, що потребують захисту від атмосферних опадів, чи для забезпечення додаткової схоронності вантажу. Тобто виникло непорозуміння чи є полувагони, обладнані кришами, вагонами з додатковим обладнанням, чи криші це тара вагона. Після закінчення «особливих умов», згідно договору НЗ-1-18/89, питання про нарахування провізної плати ставилися комерційному відділу Дирекції, комерційній службі Придніпровської залізниці не тільки керівництвом станції Кривий Ріг-Головний, а і керівниками інших станцій Криворізької дирекції, де оберталися такі вагони. Але питання залишилися без відповіді. Тільки 03.04.2017 службою комерційної роботи Придніпровської залізниці було направлено листа № М ПрЗ-05/372 до Департаменнту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця» щодо роз`яснення порядку нарахування платежів, в якому і були викладені спірні питання. У цивільному позові в розділі ІІ Обставини справи приведено розрахунки провізної плати зі станцій Верхівцеве, Шмаково, П`ятихатки, Апостолове. Слід зазначити, що на станції Верхівцеве, Шмаково, П`ятихатки, Апостолове порожні вагони (зі знімним дахом) направлялися у ремонт, тобто вони прибували і відправлялися у порожньому стані. Плата за перевезення цих вагонів, як по прибуттю, так і по відправленню, нараховувалася також згідно вимог п.24.1 Збірника тарифів за тарифною схемою 14.1, так як і по станції Кривий Ріг-Головний. Це підтверджує, що питання нарахування платежів за перевезення вагонів зі знімним дахом виникли не тільки на станції Кривий Ріг-Головний, а і на інших станціях Придніпровської залізниці та Одеської залізниці. Крім того усі нововведення та особливості трактування нормативних документів на залізницях України роз`яснюються та вводяться в дію окремими листами та телеграфними вказівками керівництва, але станом на 01.01.20217 року будь-які роз`яснення від служби комерційного господарства Придніпровської залізниці та департаменту комерційного господарства АТ «Укразалізниця» були відсутні. Окремої уваги заслуговує Додаток 4 цивільного позову. Копія акта перевірки від 03.08.2017, складеного за результатами перевірки, проведеної на підставі розпорядження від 07.07.2017р. № НЗ-1-16/236. При розгляді даного акта складається враження, що нібито невірне нарахування платежів за перевезення вагонів зі знімним дахом було виявлено саме у результаті перевірки. Однак у копії розпорядження (додаток 3 до цивільного позову) від 07.07.2017р. № НЗ-1-16/236 про проведення перевірки нарахування плати за перевезення власних вагонів зі знімним обладнанням по станції Кривий Ріг-Головний на адресу ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» - у 5 абзаці йдеться про посилання на протокол від 23.06.2017р. наради під головуванням першого заступника начальника регіональної філії (копія протоколу додається), згідно якого направлено листа генеральному директору ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» П.С.Калону № НЗ-1-09/273 від 23.06.2017 про надання дозволу на списання суми 1 344 095,90 (без ПДВ) за січень 2017 року за відправками з особового рахунку ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг». Тобто вже 23.06.2017р. було розпочато претензійну роботу щодо необхідності донарахування плати за перевезення власних напіввагонів, обладнаних знімним дахом. Щодо Додатку 6 до цивільного позову то слід зазначити наступне. Роз`яснення від 28.04.2017 р. № ЦМ-13/774 (стосовно нарахування плати за перевезення вагонів, обладнаних знімним дахом). Дане роз`яснення департамента комерційної роботи АТ «Укрзалізниця» було надане на запит від 03.04.2017р. № М ПрЗ-05/372, тобто це роз`яснення підтверджує те, що до 03.04.2017р. не тільки працівники станцій Криворізької дирекції залізничних перевезень та комерційний відділ Криворізької дирекції залізничних перевезень, а і служба комерційної роботи та маркетингу регіональної філії «Придніпровська залізниця» не знали, як проводиться нарахування плати за перевезення зазначених вагонів. Роз`яснення (копія якого додається) було також направлено начальникам служб комерційної роботи та маркетингу регіональних філій АТ «Укрзалізниця» - це підтверджує те, що питання по нарахуванню платежів за перевезення вагонів зі знімним дахом виникли не тільки на регіональній філії «Придніпровська залізниця», а і на інших регіональних філіях АТ «Укрзалізниця». Акцентую увагу, що роз`яснення ЦМ-13/774 від 28.04.2017 року було направлено на адресу служби комерційної роботи і маркетингу регіональної філії «Придніпровська залізниця», а не на адресу начальника станції Кривий Ріг-Головний. Тільки 30.05.2017 року виконуючим обов`язки начальника служби комерційної роботи і маркетингу регіональної філії «Придніпровська залізниця» Харіним Н.Н. всім начальникам комерційних відділів та начальникам вантажних станцій регіональної філії було направлено роз`яснювальну телеграму від 30.05.2017 № 2263 щодо порядку розрахунку плати за перевезення вагонів зі знімним дахом, який і був виконаний працівниками станції Кривий Ріг-Головний (копія телеграми додається). З 30.05.2017 нарахування платежів проводилось згідно пункту 4.6 розділу ІІ Збірника тарифів за перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги. Що стосується Додатку 12 до цивільного позову. Положення про «залізничну станцію» то слід зазначити наступне. Посилання на документ Положення про залізничну станцію «Кривий Ріг-Головний», затверджений наказом від 15.06.2006 року не є вірним у зв`язку з тим, що дане Положення було розроблено згідно загального положення про залізничну станцію (ЦД-0054) 2004 року, яке було відмінено у зв`язку з виходом нового Положення, затвердженого наказом «Укрзалізниці» від 05.03.2013 року № 054/Ц, у п.1.5 якого вказано, що станція не є юридичною особою, переглянуті обов`язки начальника станції та його відповідальність. Зміни у Технологічний процес роботи станції було внесено (ТП стор.14). Додаток 13 до цивільного позову. Розрахунки недобору провізної плати по кожному вагону. В додатках до цивільного позову від 18.01.2023 № НЮе-06/43 про відшкодування майнової шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, надано копії накладних за січень 2017 року, але згідно матеріалів Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 08.11.2017 року по справі 904/7036/17 про стягнення з відповідача 1 699 590,6 грн. недоборів провізної плати за залізничні перевезення за січень 2017 року (копія додається), суд постановив, що недобір провізної плати за залізничні перевезення за січень 2017 року є правомірним і відповідає нормам матеріального права, тому рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 12.09.2017 у справі № 904/7036/17 залишено без змін. Це свідчить про те, що сума недобору провізної плати за перевезення власних універсальних вагонів з додатковим обладнанням 9 041 345,40 грн., яка вказана у цивільному позові, не відповідає дійсності. Це також підтверджує лист від 26.01.2018 № ДНЮ-2/370 генеральному директору ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг» Калон П.С. від в.о.першого заступника начальника СП «Криворізька дирекція залізничних перевезень» Страшко Ю.Е. на списання сум за лютий, березень, квітень та травень 2017 року. Для підтвердження того, що нарахування платежів за перевезення вагонів зі знімним обладнанням проводилось не тільки по станції Кривий Ріг-Головний, а і на інших станціях дирекції, додаю до справи рішення №72400431 від 13.02.2018 Господарчого суду Дніпропетровської області, дата прийняття 13.02.2018 року, на суму 39 224,40 грн. за перевезення вагонів зі знімним дахом на станцію П`ятихатки Придніпровської залізниці та було знято з особового рахунку ТОВ «Металургтранс», рішенням якого недобр провізної плати 39 224,40 грн. правомірно був стягнутий з позивача. Але Дніпропетровський апеляційний господарський суд 24.05.2018 року, справа № 904/9894/17 (копія додається), відмінив рішення господарського суду Дніпропетровської області у зв`язку з безпідставністю донарахування коштів 39 224,40 грн. за перевезення вагонів зі знімним дахом. Згідно статті 137 Статуту залізниць України «Позови залізниць до вантажовласників, вантажоодержувачів і пасажирів, що випливають із цього Статуту, можуть бути подані відповідно до установленої підвідомчості чи підсудності до суду за місцем знаходження відповідача протягом 6 місяців». У пункті б) статті 137 Статуту сказано, що зазначений шестимісячний термін обчислюється «у всіх інших випадках з дня настання події, що стала підставою для подання позову». Слід зауважити що в листопаді 2017 року залізницею було виграно судову справу на відшкодування вантажоотримувачем на 1 699 590,60 грн., що свідчить про можливість вирішення питання ще в 2017 році. (Постанова ВС КГС від 20 лютого 2018 року). Що стосується Додатку 15 до цивільного позову. В копіях накладних, в яких у графі 46 вказано хто оформлював перевізні документи та проводив розрахунки за перевезення вантажу з клієнтами - згідно посадової інструкції -виконує товарний касир і аж ніяк не начальник станції. Згідно рисунка 8.1 «Структура управління вантажною станцією Кривий Ріг-Головний» (копія додається) Технологічного процесу роботи станції Кривий Ріг-Головний роботу товарного касира контролює НТК (начальник товарної контори). Роботу НТК контролює ДСЗМ (заступник начальника станції з вантажної роботи), роботу якого контролює ДС (начальник станції). Тобто, начальник станції контролює роботу товарних касирів через своїх заступників. А цивільний позов про відшкодування майнової шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, було надано начальнику станції. Більше того, з 03.08.2017р. до теперішнього часу начальник станції, заступники начальника станції, начальник товарної контори, товарні касири не були присутні ні на одному розборі акта ревізії, ані в Криворізькій дирекції залізничних перевезень, ані в апараті Придніпровської залізниці, де б розглядався недобір у сумі 7,5 млн.грн., «виявлений під час ревізії 2017 року». Жодних документів на підтвердження ними такої присутності позивачем не долучено. Що також говорить про те, що до 2021 року вина працівників станції Кривий Ріг-Головний і начальника станції керівництвом регіональної філії «Придніпровська залізниця» навіть не вбачалась. Сума матеріальних збитків у цивільному позові, який заявлявся в кримінальному провадженні та підлягала стягненню на думку позивача становила 7 504 117, 30 грн. Після того як позов залишено без розгляду та подано вже в порядку цивільного судочинства, фактично грошову суму матеріальних збитків було змінено та розмір стягнення становив вже 9 041 345, 40 грн. Відповідно до ст.256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки (ст.257 ЦК України). Дійсно відповідно до ч.1 ст. 128 КПК України особа, якій кримінальним правопорушенням або іншим суспільно небезпечним діянням завдано майнової та/або моральної шкоди, має право під час кримінального провадження до початку судового розгляду пред`явити цивільний позов до підозрюваного, обвинуваченого або до фізичної чи юридичної особи, яка за законом несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діяннями підозрюваного, обвинуваченого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння. АТ «Укрзалізниця» пред`явило цивільний позов до відповідача в рамках розгляду обвинувального акту у кримінальному провадженні внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 120200402300001614 від 05.10.2020 р. Відповідно до ухвали Довгинцівського районного суду м. Кривого Рогу від 08.06.2022 року у справі № 211/5822/21 ОСОБА_2 звільнено від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності, а цивільний позов АТ «Укрзалізниця» до нього залишений без розгляду. У першому цивільному позові до відповідача від 27.07.2021 року АТ «Укрзалізниця» посилалася на лист Криворізької центральної окружної прокуратури від 13.07.2021 № 04/59-3326ВИХ-21 саме відповідно до якого й стало відомо про нанесений збиток у зв`язку із неправильним розрахунком плати за перевезення вагонів із зміним дахом на адресу ПАТ «АрселорМіталл Кривий Ріг», що й послугувало подачею саме в цей час цивільного позову. Факт про завдану майнову шкоду АТ «Укрзалізниця» стало відомо ще в ході проведення перевірки плати за перевезення власних вагонів зі знімним обладнанням по станції «Кривий-Ріг Головний» на адресу ПАТ «АрселорМіталл Кривий Ріг» відповідно до розпорядження від 07.07.2017 року №. НЗ-1-16/236 регіональної філії «Придніпровська залізниця», після чого був складений акт від 03.08.2017 року. Сама ж претензійна робота була розпочата ще 23.06.2017р. за перевезення власних напіввагонів, обладнаних знімним дахом, як зазначалось та надавались пояснення вище. Отже навіть на момент подачі цивільного позову в межах кримінального провадження строк позовної давності відповідно до цивільного законодавства вже сплив.

В судовому засіданні представники позивача ОСОБА_4 та ОСОБА_1 наполягали на задоволенні позову, пояснювали відповідно змісту позову.

Відповідач ОСОБА_2 та представник відповідача ОСОБА_3 заперечували проти позову, позовні вимоги не визнали, пояснили відповідно змісту відзиву та просили застосувати строки давності. Відповідач вказав, що з 03.08.2017 року до пред`явлення підозри його нікуди не викликали, у керувництва претензій до нього не було.

Судом встановлено, що відповідно до наказу від 19.05.2011 року № НОК - 536/ОС ОСОБА_2 призначений на посаду начальника станції "Кривий Ріг Головний" відокремленого структурного підрозділу "Криворізька дирекція залізничних перевезень" ДП "Придніпровська залізниця". Далі ДП "Придніпровська залізниця" було реорганізовано шляхом злиття у ПАТ "Українська залізниця". АТ Укрзалізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» протягом 2016-2017 років здійснювала перевезення продукції ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» у власних вагонах з додатковим обладнанням (знімним дахом) та після вивантаження повертала їх у порожньому стані відповідачеві. 22.04.2016 року між ПАТ «Укрзалізниця» та ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» було укладено договір № НЗ-1-18/89 на перевезення вантажів на особливих умовах. Цим договором було передбачено, що при перевезенні порожніх вагонів із знімним обладнанням (знімним дахом) тариф має нараховуватись відповідно до п. 24.1 Розділу ІІ «Правила застосування тарифів» Збірника тарифів. Строк дії договору закінчився 31.12.2016 року, отже з 01.01.2017 року плата за перевезення порожніх власних (орендованих) вагонів з додатковим обладнанням мала нараховуватись за тарифною схемою І Розділу ІІ «Правила застосування тарифів» Збірника тарифів, як за перевезення вантажу масою 10 т. 03.04.2017 службою комерційної роботи Придніпровської залізниці було направлено листа № М ПрЗ-05/372 до Департаменнту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця» щодо роз`яснення порядку нарахування платежів, в якому і були викладені спірні питання. У цивільному позові в розділі ІІ Обставини справи приведено розрахунки провізної плати зі станцій Верхівцеве, Шмаково, П`ятихатки, Апостолове. Копія акта перевірки від 03.08.2017, складеного за результатами перевірки, проведеної на підставі розпорядження від 07.07.2017р. № НЗ-1-16/236. Однак у копії розпорядження від 07.07.2017р. № НЗ-1-16/236 про проведення перевірки нарахування плати за перевезення власних вагонів зі знімним обладнанням по станції Кривий Ріг-Головний на адресу ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» - у 5 абзаці йдеться про посилання на протокол від 23.06.2017р. наради під головуванням першого заступника начальника регіональної філії , згідно якого направлено листа генеральному директору АТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» П.С.Калону № НЗ-1-09/273 від 23.06.2017 про надання дозволу на списання суми 1 344 095,90 (без ПДВ) за січень 2017 року за відправками з особового рахунку ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг». Тобто вже 23.06.2017р. було розпочато претензійну роботу щодо необхідності донарахування плати за перевезення власних напіввагонів, обладнаних знімним дахом. Роз`яснення від 28.04.2017 р. № ЦМ-13/774 (стосовно нарахування плати за перевезення вагонів, обладнаних знімним дахом). Дане роз`яснення департамента комерційної роботи АТ «Укрзалізниця» було надане на запит від 03.04.2017р. № М ПрЗ-05/372, тобто це роз`яснення підтверджує те, що до 03.04.2017р. не тільки працівники станцій Криворізької дирекції залізничних перевезень та комерційний відділ Криворізької дирекції залізничних перевезень, а і служба комерційної роботи та маркетингу регіональної філії «Придніпровська залізниця» не знали, як проводиться нарахування плати за перевезення зазначених вагонів. Роз`яснення було також направлено начальникам служб комерційної роботи та маркетингу регіональних філій АТ «Укрзалізниця» - це підтверджує те, що питання по нарахуванню платежів за перевезення вагонів зі знімним дахом виникли не тільки на регіональній філії «Придніпровська залізниця», а і на інших регіональних філіях АТ «Укрзалізниця». Згідно роз`яснення ЦМ-13/774 від 28.04.2017 року було направлено на адресу служби комерційної роботи і маркетингу регіональної філії «Придніпровська залізниця», а не на адресу начальника станції Кривий Ріг-Головний. 30.05.2017 року виконуючим обов`язки начальника служби комерційної роботи і маркетингу регіональної філії «Придніпровська залізниця» Харіним Н.Н. всім начальникам комерційних відділів та начальникам вантажних станцій регіональної філії було направлено роз`яснювальну телеграму від 30.05.2017 № 2263 щодо порядку розрахунку плати за перевезення вагонів зі знімним дахом, який і був виконаний працівниками станції Кривий Ріг-Головний (копія телеграми додається). З 30.05.2017 нарахування платежів проводилось згідно пункту 4.6 розділу ІІ Збірника тарифів за перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги. Посилання на документ Положення про залізничну станцію «Кривий Ріг-Головний», затверджений наказом від 15.06.2006 року не є вірним у зв`язку з тим, що дане Положення було розроблено згідно загального положення про залізничну станцію (ЦД-0054) 2004 року, яке було відмінено у зв`язку з виходом нового Положення, затвердженого наказом «Укрзалізниці» від 05.03.2013 року № 054/Ц, у п.1.5 якого вказано, що станція не є юридичною особою, переглянуті обов`язки начальника станції та його відповідальність. Зміни у Технологічний процес роботи станції було внесено (ТП стор.14). Розрахунки недобору провізної плати по кожному вагону. В додатках до цивільного позову від 18.01.2023 № НЮе-06/43 про відшкодування майнової шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, надано копії накладних за січень 2017 року, але згідно матеріалів Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 08.11.2017 року по справі 904/7036/17 про стягнення з відповідача 1 699 590,6 грн. недоборів провізної плати за залізничні перевезення за січень 2017 року , суд постановив, що недобір провізної плати за залізничні перевезення за січень 2017 року є правомірним і відповідає нормам матеріального права, тому рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 12.09.2017 у справі № 904/7036/17 залишено без змін. Дніпропетровський апеляційний господарський суд 24.05.2018 року, справа № 904/9894/17 , відмінив рішення господарського суду Дніпропетровської області у зв`язку з безпідставністю донарахування коштів 39 224,40 грн. за перевезення вагонів зі знімним дахом. У пункті б) статті 137 Статуту сказано, що зазначений шестимісячний термін обчислюється «у всіх інших випадках з дня настання події, що стала підставою для подання позову». В копіях накладних, в яких у графі 46 вказано хто оформлював перевізні документи та проводив розрахунки за перевезення вантажу з клієнтами - згідно посадової інструкції -виконує товарний касир і аж ніяк не начальник станції. Роботу НТК контролює ДСЗМ (заступник начальника станції з вантажної роботи), роботу якого контролює ДС (начальник станції). Тобто, начальник станції контролює роботу товарних касирів через своїх заступників. А цивільний позов про відшкодування майнової шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, було надано начальнику станції. 03.08.2017р. до теперішнього часу начальник станції, заступники начальника станції, начальник товарної контори, товарні касири не були присутні ні на одному розборі акта ревізії, ані в Криворізькій дирекції залізничних перевезень, ані в апараті Придніпровської залізниці, де б розглядався недобір у сумі 7,5 млн.грн., «виявлений під час ревізії 2017 року». Жодних документів на підтвердження ними такої присутності позивачем не долучено. АТ «Укрзалізниця» пред`явили цивільний позов до відповідача в рамках розгляду обвинувального акту у кримінальному провадженні внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 120200402300001614 від 05.10.2020 р. Відповідно до ухвали Довгинцівського районного суду м. Кривого Рогу від 08.06.2022 року у справі № 211/5822/21 ОСОБА_2 звільнено від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності, а цивільний позов АТ «Укрзалізниця» до нього залишений без розгляду.

Згідно ч. 7 ст. 128 КПК України, особа, яка не пред`явила цивільного позову в кримінальному провадженні, а також особа, цивільний позов якої залишено без розгляду, має право пред`явити його в порядку цивільного судочинства.

Відповідно до ч. 6 ст. 82 ЦПК України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

Згідно зі ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Згідно ч. 7 ст. 128 КПК України, особа, яка не пред`явила цивільного позову в кримінальному провадженні, а також особа, цивільний позов якої залишено без розгляду, має право пред`явити його в порядку цивільного судочинства. Відповідно до ч. 6 ст. 82 ЦП К України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою. Згідно зі ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до ст.256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки (ст.257 ЦК України). При цьому, позовна давність пов`язується із судовим захистом суб`єктивного права особи у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Якщо упродовж установлених законом строків особа не подає до суду відповідного позову, то за загальним правилом ця особа втрачає право на позов у розумінні можливості у судовому порядку захистити належне їй цивільне майнове право. Тобто сплив позовної давності позбавляє цивільне суб`єктивне право здатності до примусового виконання проти волі зобов`язаної особи.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 11.09.2019р. у справі № 487/10132/14-ц зазначила, що порівняльний аналіз термінів «довідався» та «міг довідатися», вжитих у ст.261 ЦК України, дає підстави для висновку про презумпцію можливості й обов`язку особи знати про стан її майнових прав. Тому доведення факту, через який позивач не знав про порушення його цивільного права і саме з цієї причини не звернувся за захистом до суду, недостатньо. Позивач повинен також довести те, що він не міг дізнатися про порушення свого цивільного права.

Також Верховний Суд в постанові по справі № 186/599/17 від 27.01.2021р. зазначив, що аналіз стану поінформованості особи, вираженого дієсловами «довідалася» та «могла довідатися» у статті 261 ЦК України, дає підстави для висновку про презумпцію можливості та обов`язку особи знати про стан своїх майнових прав, а тому доведення факту, через який позивач не знав про порушення свого цивільного права і саме з цієї причини не звернувся за його захистом до суду, недостатньо.

Відповідно до ч.1 ст. 128 КПК України особа, якій кримінальним правопорушенням або іншим суспільно небезпечним діянням завдано майнової та/або моральної шкоди, має право під час кримінального провадження до початку судового розгляду пред`явити цивільний позов до підозрюваного, обвинуваченого або до фізичної чи юридичної особи, яка за законом несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діяннями підозрюваного, обвинуваченого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння.

АТ «Укрзалізниця» пред`явили цивільний позов до відповідача в рамках розгляду обвинувального акту у кримінальному провадженні внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 120200402300001614 від 05.10.2020 р. Відповідно до ухвали Довгинцівського районного суду м. Кривого Рогу від 08.06.2022 року у справі № 211/5822/21 ОСОБА_2 звільнено від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності, а цивільний позов АТ «Укрзалізниця» до нього залишений без розгляду. У першому цивільному позові до відповідача від 27.07.2021 року АТ «Укрзалізниця» посилалася на лист Криворізької центральної окружної прокуратури від 13.07.2021 № 04/59-3326ВИХ-21 саме відповідно до якого й стало відомо про нанесений збиток у зв`язку із неправильним розрахунком плати за перевезення вагонів із зміним дахом на адресу ПАТ «АрселорМіталл Кривий Ріг», що й послугувало подачею саме в цей час цивільного позову.

Відповідно до ч. 7 ст. 128 КПК України особа, яка не пред`явила цивільного позову в кримінальному провадженні, а також особа, цивільний позов якої залишено без розгляду, має право пред`явити його в порядку цивільного судочинства. Тобто в такому випадку позовна заява буде розглядатися виключно за правилами встановленими цивільним законодавством. Однак як зазначає сам позивач наразі, факт про завдану майнову шкоду АТ «Укрзалізниця» стало відомо ще в ході проведення перевірки плати за перевезення власних вагонів зі знімним обладнанням по станції «Кривий-Ріг Головний» на адресу ПАТ «АрселорМіталл Кривий Ріг» відповідно до розпорядження від 07.07.2017 року №. НЗ-1-16/236 регіональної філії «Придніпровська залізниця», після чого був складений акт від 03.08.2017 року. Сама ж претензійна робота була розпочата ще 23.06.2017р. за перевезення власних напіввагонів, обладнаних знімним дахом, як зазначалось та надавались пояснення вище. Отже навіть на момент подачі цивільного позову в межах кримінального провадження № 120200402300001614 строк позовної давності відповідно до цивільного законодавства вже сплив.

У ч. 2 ст. 265 ЦК України визначені спеціальні правила про перебіг позовної давності у разі залишення позову, який був пред`явлений у кримінальному провадженні, без розгляду, яким законодавець встановлює гарантований мінімальний строк для звернення з цим позовом у порядку цивільного судочинства, визначаючи якщо частина строку, що залишилася, є меншою ніж шість місяців, вона подовжується на шість місяців. Проте, враховуючи той факт, що на момент пред`явлення цивільного позову у кримінальному судочинстві вже сплив строк подачі позовної заяви, то й подальші строки подачі позовної заяви вже сплили. Позовна давність забезпечує юридичну визначеність правовідносин сторін та остаточність судових рішень, запобігаючи порушенню прав відповідача.

Якщо стороною у справі заявлено про сплив позовної давності, суд зобов`язаний застосувати до спірних правовідносин положення статті 267 ЦК України і вирішити питання про наслідки такого спливу (тобто або відмовити в позові у зв`язку зі спливом позовної давності, або за наявності поважних причин її пропущення захистити порушене право, але в будь-якому разі вирішити спір з посиланням на зазначену норму).

Аналогічну правову позицію викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.11.2019 у справі № 911/3677/17.

Відтак у задоволенні позову слід відмовити за пропуском позовної давності.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України, оскільки суд відмовляє у задоволенні позову, а позивач звільнений від сплати судового збору, витрати необхідно компенсувати за рахунок держави.

Керуючись ст. 128 КПК України, ст.ст. 12, 13, 81, 141, 247, 258-259, 263-265, 268, 272-273, 354-355 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця» до ОСОБА_2 про відшкодування майнової шкоди завданої кримінальним правопорушенням - відмовити в повному обсязі.

Рішення суду може бути оскаржене до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 22.01.2024 року.

Суддя: Н. О. Сарат

СудДовгинцівський районний суд м.Кривого Рогу
Дата ухвалення рішення11.01.2024
Оприлюднено24.01.2024
Номер документу116461953
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них фізичній особі, яка потерпіла від кримінального правопорушення

Судовий реєстр по справі —211/447/23

Ухвала від 23.01.2025

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Костенко Є. К.

Ухвала від 10.01.2025

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Костенко Є. К.

Ухвала від 06.12.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Краснощоков Євгеній Віталійович

Ухвала від 12.11.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Краснощоков Євгеній Віталійович

Постанова від 02.10.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Постанова від 02.10.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Ухвала від 06.08.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Ухвала від 19.06.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Ухвала від 20.05.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Рішення від 11.01.2024

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Сарат Н. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні