Рішення
від 15.01.2024 по справі 925/1487/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 січня 2024 року м. Черкаси справа № 925/1487/23

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарі судового засідання Вовчанській К.Ю., за участі представників сторін: позивача адвоката Тищенка Ю.П., відповідача ОСОБА_1 за самопредставництвом, розглянувши у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду в м. Черкаси справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Аксолотль до Черкаської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю Аксолотль звернувся в Господарський суд Черкаської області з позовом до Черкаської міської ради (далі відповідач), в якому просив суд визнати незаконним та скасувати рішення Черкаської міської ради № 48-28 від 19.10.2023 року «Про скасування рішення Черкаської міської ради від 22.12.2022 року №34-111 Про продаж на земельних торгах права оренди земельної ділянки площею 2,2825 га по вул. Героїв Холодного Яру (біля будівлі №74) та затвердження умов проведення земельних торгів і відшкодувати судові витрати.

Позов мотивований тим, що оспорене рішення відповідачем прийнято всупереч ст. 19 Конституції України, ст.ст. 10, 24, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування», висновкам Конституційного суду України, викладеним у рішенні від 16.04.2009 року № 7-рп/2009, з перевищенням повноважень та за відсутності передбачених для цього правових підстав. Оскаржуване рішення порушує права та охоронювані законом інтереси позивача, як учасника та переможця земельних торгів, прямо впливає на реалізацію права на орендовану земельну ділянку, що передбачені договором оренди земельної ділянки. За результатами вирішення спору позивач має намір продовжити користуватися земельною ділянкою на умовах укладеного договору оренди землі від 12.04.2023 року, дотримуючись всіх договірних зобов`язань, належної поведінки, вчасної та в повному обсязі сплати орендної плати за користування землею, а також і надалі здійснювати впорядкування та дотримання належного санітарного стану земельної ділянки і прилеглої території.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 01.11.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду, по ній відкрито провадження у справі № 925/1487/23 за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 05.12.2023 року.

Іншою ухвалою суду від 01.11.2023 року задоволено заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Аксолотль про забезпечення позову вх. № 17919/23 від 30.10.2023 року, вжито заходи забезпечення позову у виді заборони Черкаській міській раді в особі будь-яких його органів, посадових осіб, вчиняти будь-які дії, спрямовані на надання дозволу, в т.ч. шляхом голосування, на розробку технічної документації із землеустрою, поділу, об`єднання, передання у користування (в тому числі передання в оренду) земельної ділянки, укладення договорів оренди земельної ділянки за кадастровим номером 7110136400:03:001:0046, що знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Героїв Холодного Яру, 74; заборони органам та суб`єктам, які здійснюють повноваження у сфері державної реєстрації прав згідно Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, вчиняти будь-які реєстраційні дії, що стосуються реєстрації прав користування (в тому числі прав оренди) на земельну ділянку за кадастровим номером 7110136400:03:001:0046, що знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Героїв Холодного Яру, 74.

Відповідач в особі представника подав суду 10.11.2023 року відзив на позов (вх. № 18689/23), за змістом якого заперечував проти позову повністю з підстав відсутності події порушення прав позивача оспореним рішенням та неефективності обраного позивачем способу захисту його права.

Позивач в особі свого представника подав суду відповідь на відзив (вх. № 21627/23, а.с. 65-67), в якій спростовував доводи відповідача, викладені у відзиві напозовну заяву, наполягав на задоволенні позову з заявлених у ньому підстав та, додатково додав, що у планах відповідача є поділ вказаної земельної ділянки, що унеможливить її використання позивачем, укладений договір оренди земельної ділянки відповідач намагається розірвати.

Ухвалою суду від 05.12.2023 року підготовче провадження у справі № 925/1487/23 закрито, призначено справу до судового розгляду по суті на 10.01.2024 року.

В судовому засіданні 10.01.2024 року оголошено переву до 15.01.2024 року.

Представник позивача в судовому засіданні 15.01.2024 року позов з підстав і у розмірі, викладених у позовній заяві, підтримав і просив суд задовольнити повністю, представник відповідача позов не визнав і просив суд відмовити у його задоволенні повністю з підстав, викладених у відзиві на позов.

Згідно із ст.ст. 233 ч. 6, 240 ч. 1 ГПК України, у судовому засіданні 15.01.2024 року судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши пояснення і доводи представників сторін, дослідивши наявні в справі письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд позов задовольняє повністю з таких підстав.

22.12.2022 року рішенням Черкаської міської ради № 34-111 «Про продаж на земельних торгах права оренди земельної ділянки площею 2,285 га по вул. Героїв Холодного Яру (біля будівлі № 74) та затвердження умов проведення земельних торгів (а.с. 8), вирішено зокрема наступне:

п. 1 - затвердити проект землеустрою щодо відведення Земельної ділянки комунальної форми власності для продажу права оренди на земельних торгах (у формі аукціону) площею 2,2825 га по вул. Героїв Холодиого Яру (біля будівлі № 74) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Кадастровий помер земельної ділянки 7110136400:03:001.0046;

п. 2 - зареєструвати право комунальної власності за територіальною громадою міста Черкаси на земельну ділянку площею 2,2825 га по вул. Героїв Холодного Яру (біля будівлі № 74) (кадаст ровнй номер земельної ділянки 71 10136400:03:001:0046);

п. 3 - доручити департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради: укласти договір про організацію та проведення земельних торгів відповідно вимог чинного законодавства України (п. 3.1); провести земельці торги відповідно норм чинного законодавства з продажу лота права оренди земельної ділянки, зазначеної в п. 1 цього рішення, та затвердити умови проведення земельних торгів (п. 3.2), а саме: земельну ділянку віднести до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код КВЦПЗ- 11.02); відповідно до витягу з містобудівної документації міста Черкаси на визначення обмежень у використанні території для містобудівних потреб від 29.07.2022 № 3017 та містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)», затвердженої рішенням Черкаської міської ради від 13.05.2021 № 5-318, вищезазначена земельна ділянка належить до території комунально-складських підприємств. На нижчезазначену земельну ділянку відсутні містобудівні обмеження. Містобудівні потреби відповідають діючій містобудівній документації міста Черкаси (п. 3.2.1); встановити стартовий розмір річної орендної плати за земельну чілянку у розмірі 3% віл нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п.3.2.2); строк оренди земельної ділянки - 49 років (п. 3.2.3);

п. 4 - затвердити проект договору оренди землі (додаток);

п. 5 - зобов`язати Переможця земельних торгів: виконати всі умови проведення земельних торгів відповідно до вимог чинного законодавства (5.1.); здійснити оплату за користування земельною ділянкою, право користування якою набуто на земельних торгах, а також суму витрат на підготовку лота до продажу у порядку та строки, які визначені чинними законодавством (5.2.); укласти договір оренди землі між Черкаською міською радоні (організатором земельних торгів) і переможцем торгів в установленому законодавством порядку, після підписання якого два примірника оригіналу договору залишаються у організатора земельних торгів до моменту здійснення повної сплати коштів за користування земельною ділянкою, право користування якою набуто на земельних торгах, а також суму витрат па підготовку лота до пролажу у порядку та строки, які визначені чинними законодавством, та до проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки. Подання документів для державної реєстрації права оренди земельної ділянки здійснюється виключно уповноваженою особою Черкаської міської ради (організатора земельних торгів). Довідка департаменту фінансової політики Черкаської міської ради про повну сплату коштів в строки, визначені чинним законодавством та відповідним договором оренди землі, разом з договором оренди гемлі є підставою для державної реєстрації відповідного речового права переможця земельних торгів на земельну ділянку (5.3.); право на земельну ділянку, набуте за результатами проведення земельних торгів, виникає з дня державної реєстрації такого права в порядку, встановленому законом (5.4.); у зоні проходження інженерних комунікацій вести обмежене землекористування відповідно до діючих норм і правил, забезпечити безперешкодний допуск власників і експлуатаційних технічних служб для ремонту та експлуатації інженерних комунікацій та врахувати законні інтереси суміжних землекористувачів (5.3);

п. 6 - доручити уповноваженим особам, згідно рішення Черкаської міської ради від 09.11.2021 № 13-20, бути представниками від Черкаської міської ради на земельних торгах та за результатами проведення земельних торгів підписувати протокол земельних торгів, укладати від імені Черкаської міської ради договір оренди землі, право на яку виставляється на земельні торги.

Із протоколу про результати земельних торгів № LR001- UA-20230215-80814 від 05.04.2023 рокку (а.с. 13-14) вбачається, що за замовленням Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради, 29.03.2023 року відбулися земельні торги з продажу права оренди земельної ділянки комунальної форми власності площею 2,2825 га по вул. Героїв Холодного Яру (біля будівлі 74) в м. Черкаси (кадастровий помер земельної ділянки 7110136400:03:001.0046) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівелть і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; стартова ціна лота 175494 грн. 58 коп. Учасниками земельних торгів стали: ТОВ «Сигнум», ТОВ «Спектролаб», ТОВ «Аксолотль», ТОВ «Карбон-Агро». За результатами 3-х раундів переможцем земельних торгів визначено позивача - ТОВ «Аксолотль», який повинен сплатити: 17625 грн. винагороди оператору, через електронний майданчик якого подано заяву переможцем; 35023 грн. 37 коп. сума, що підлягає перерахуванню організатору від оператора через електронний майданчик якого подано заяву переможцем; 317476 грн. 63 коп. сума, що підлягає сплаті переможцем земельних торгів організатору; 18000 грн. сума витрат, здійснених на підготовку лота для продажу, яка підлягає сплаті переможцем земельних торгів.

12.04.2023 року між відповідачем - Черкаською міською радою, як орендодавцем, та позивачем - ТОВ Аксолотль, як орендарем, укладено договір оренди землі за результатами проведення земельних торгів, згідно з п. 1 якого Орендодавець на підставі рішення ЧМР від 22.12.2022 № 34-111 та Протоколу про результати земельних торгів, надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку, що за цільовим призначенням відноситься до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що знаходиться в м. Черкаси по вул. Героїв Холодного Яру (біля будівлі № 74).

Листом від 17.04.2023 № 529/18-08 Департамент фінансової політики Черкаської міської ради повідомив позивача на його запит, що кошти до бюджету Черкачської міської територіальної громади за результатами земельних торгів і на підставі договору оренди землі площею 2,2825 га, що знаходиться в м. Черкаси по вул. Героїв Холодного Яру (біля будівлі № 74) позивачем сплачено в розмірі 352500 грн., а саме 3177476 грн. 63 коп. 13.04.2023 року, 35023 грн. 37 коп. 14.04.2023 року (а.с. 72).

Із Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта за № 352119148 від 27.10.2023 року вбачається, що 21.04.2023 року державним реєстратором Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради Грищенко М.О. проведено державну реєстрацію іншого речового права оренди земельної ділянки площею 2,2825 га (кадастровий помер земельної ділянки 7110136400:03:001.0046) за ТОВ Аксолотль на підставі договору оренди землі за результатами проведення земельних торгів від 12.04.2023 року, орендодавцем є Черкаська міська рада, строк дії договору - 49 років, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2694953471101, номер запис про інше речове право № 50040209 (а.с. 19).

Рішенням сорок восьмої сесії Черкаської міської ради від 19.10.2023 року № 48-28 «Про скасування рішення Черкаської міської ради від 22.12.2022 року № 34-111 «Про продаж на земельних торгах права оренди земельної ділянки площею 2,2825 га по вул. Героїв Холодного Яру (біля будівлі №74) та затвердження умов проведення земельних торгів» вирішено скасувати рішення Черкаської міської ради від 22.12.2022 року № 34-111 «Про продаж на земельних торгах права оренди земельної ділянки площею 2,2825 га по вул. Героїв Холодного Яру (біля будівлі №74) та затвердження умов проведення земельних торгів» (а.с. 17).

Прийняттю вказаного рішення передувало звернення депутатів та протокольне доручення Черкаської міської ради від 28.09.2023 року № ПД-9-1129 (а.с. 18), сформований проект рішення (а.с. 15) та пояснювальна записка до нього (а.с. 16), в якій міститься посилання на процес передачі в оренду земельної ділянки та площею 2,2825 га по вул. Героїв Холодного Яру (біля будівлі №74), необхідність її повернення з урахуванням рішення Конституційного суду України від 16.04.2009 року № 7-рп/2009.

Листом від 02.11.2023 № 15128-01-18 Департамент фінансової політики Черкаської міської ради повідомив позивача, що з огляду на прийняте Черкаською міською радою рішення від 19.10.2023 № 48-28 «Про скасування рішення Черкаської міської ради від 22.12.2022 року № 34-111 «Про продаж на земельних торгах права оренди земельної ділянки площею 2,2825 га по вул. Героїв Холодного Яру (біля будівлі № 74) та затвердження умов проведення земельних торгів» позивачу необхідно звернутися до Черкаської міської ради для розірвання договору оренди землі від 12.04.2023 земельної ділянки площею 2,2825 га (кадастровий номер земельної ділянки 7110136400:03:001.0046), право оренди якої було придбане на земельних торгах (а.с. 69).

Таким чином, предметом позову у справі, що розглядається, є вимога позивача про скасування рішення відповідача Черкаської міської ради № 48-28 від 19.10.2023 року «Про скасування рішення Черкаської міської ради від 22.12.2022 року № 34-111 «Про продаж на земельних торгах права оренди земельної ділянки площею 2,2825 га по вул. Героїв Холодного Яру (біля будівлі №74) та затвердження умов проведення земельних торгів», на підставі якого позивач набув право оренди земельної ділянк площею 2,2825 га (кадастровий номер 7110136400:03:001.0046) по вул. Героїв Холодного Яру (біля будівлі № 74) для використання у своїй господарській діяльності, уклав з відповідачем відповідний договір оренди землі.

Спірні правовідносини сторін, а відповідно, їх цивільні права та обов`язки, перебувають у сфері дії Цивільного, Земельного кодексів України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», який з урахуванням предмету спору, є спеціальнимнормативним актом.

У статті 15 Цивільного кодексу України унормовано, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках (стаття 16 зазначеного Кодексу).

Відповідно до ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Статтею 20 Господарського кодексу України передбачено право кожного суб`єкта господарювання на захист своїх прав і законних інтересів шляхом, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси суб`єкта господарювання.

Статтею 792 ЦК України встановлено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 93 ЗК України та ст. 1 Закону України «Про оренду землі», право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Частиною 1 ст. 2 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи або особи, які використовують земельні ділянки на праві емфітевзису (ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України).

Відповідно до ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно з ч.ч. 1, 2, 4 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Згідно вимог ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Підставами припинення права користування земельною ділянкою, згідно вимог ст. 141 Земельного кодексу України, є:

а)добровільна відмова від права користування земельною ділянкою;

б)вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом;

в)припинення діяльності релігійних організацій, державних чи

комунальних підприємств, установ та організацій;

г)використання земельної ділянки способами, які суперечать

екологічним вимогам;

г)використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

д)систематична несплата земельного податку або орендної плати;

є) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці;

є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Статтею 152 Земельного кодексу України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

Згідно статті 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статей 140, 143 та 144 Конституції України, місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України, що здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування; територіальні громади безпосередньо або через утворені ними органи управляють майном, що є в територіальній власності, вирішують інші питання, віднесені законом до їх компетенції; вирішуючи питання місцевого значення, органи місцевого самоврядування в межах визначених законом повноважень приймають рішення. які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» (в редакції чинній на момент спірних правовідносин) встановлено, що:

сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами (ч.ч. 1, 3 ст. 10 );

органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції (ч. 3 ст. 24 );

сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (ст. 25);

виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються зокрема питання скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень (п. 15 ч. 1. ст. 26);

виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються зокрема питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (п. 34 ч. 1. ст. 26);

рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (ч. 1 ст. 59);

акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (ч. 10 ст. 59);

органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (ч. 5 ст. 60).

Положенню частини десятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» дано офіційне тлумачення Рішенням Конституційного Суду України від 16.04.2009 р. № 7-рп/2009, пунктами 5, 6 ч. 5 якого визначено, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3 Закону). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата.

Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Оцінюючи правильність обрання позивачем способу захисту порушеного права та віднесення цього спору до юрисдикції господарського суду враховує таке.

Приписами частини 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Способи захисту порушених прав встановлено статтею 20 Господарського кодексу України та статтею 16 Цивільного кодексу України, до яких відноситься, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. При цьому, для вирішення питання щодо наявності правових підстав для визнання незаконним та скасування відповідного рішення органу державної влади або місцевого самоврядування суду необхідно встановити невідповідність такого рішення вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав ці акти. Також обов`язковою умовою визнання цих актів недійсними є порушення у зв`язку з їх прийняттям прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Згідно з частиною 1 статті 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини 2 статті 55 Конституції України, в своєму Рішенні від 14.12.2011 N 19-рп/2011 зазначив, що особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

Це означає, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Таке порушення має бути реальним, обґрунтованим, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи - позивача з боку відповідача, яка стверджує про їх порушення.

Відповідно до частини 1 статті 155 Земельного кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Виходячи з системного аналізу змісту положень зазначених норм права, а саме: статей 16, 21 Цивільного кодексу України, статті 20 Господарського кодексу України, частини 1 статті 155 Земельного кодексу України і частини 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України, суд приходить до висновку, що юридичні особи можуть звертатися до господарського суду за захистом своїх порушених прав на володіння, користування чи розпорядження належних їм земельних ділянок.

З огляду на викладені обставини справи і наведені норми законодавства суд вбачає, що спір між сторонами у даній справі є спором, що виник у зв`язку із здійсненням господарської діяльності позивачем та спором щодо його речового права оренди землі.

Так, рішенням відповідача Черкаської міської ради від 22.12.2022 року № 34-111 оголошено продаж на земельних торгах права оренди земельної ділянки площею 2,2825 га по вул. Героїв Холодного Яру (біля будівлі № 74) кадастровий номер 7110136400:03:001.0046 та затверджено умови проведення цих земельних торгів, за результатом проведених торгів позивача визнано переможцем торгів, з ним укладенобдоговір оренди землі, набуте ним право оренди землі зареєстроване в Державному реєстрі речових прав.

Оскарженим рішенням № 48-28 від 19.10.2023 року відповідач скасував своє ж рішення від 22.12.2022 року № 34-111, яке уже реалізоване і фактично має значення лише для позивача, тобто є рішенням індивідуальної дії. Наслідком прийняття відповідачем оскарженого ненормативного правового акта є припинення речового права оренди землі позивача. Оскаржений акт індивідуальної дії вичерпав свою дію його фактичним виконаннням і не може бути скасований іншим його рішенням, відповідачем прийнятий всупереч наведеним нормам цивільного і земельного законодавства, з перевищенням повноважень відповідача, порушує речове право оренди землі позивача, відтак його (позивача) вимога, яка є предметом позову, є законною, обґрунтованою і підлягає задоволенню.

Відповідно до п. 2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 № 6 «Про судове рішення», рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з`ясуванні такого: чи мали місце обставини, на які посилаються особи, що беруть участь у процесі, та якими доказами вони підтверджуються; чи не виявлено у процесі розгляду справи інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин; яка правова кваліфікація відносин сторін, виходячи з фактів, установлених у процесі розгляду справи, та яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору. Господарський суд у прийнятті судового рішення керується (та відповідно зазначає у ньому) не лише тими законодавчими та/або нормативно-правовими актами, що на них посилалися сторони та інші учасники процесу, а й тими, на які вони не посилалися, але якими регулюються спірні правовідносини у конкретній справі (якщо це не змінює матеріально-правових підстав позову).

Враховуючи положення ч. 1 ст. 9 Конституції України, беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 № 475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7, 11 до Конвенції, прийняття Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.

Зокрема, Європейський суд з прав людини у справі «Проніна проти України» у рішенні від 18.07.2006 та у справі «Трофимчук проти України» у рішенні від 28.10.2010 зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент сторін. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.

Нормами Господарського процесуального кодексу України, зокрема, встановлено, що:

учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається (ч. 1 ст. 43);

кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч. 1, 3 ст. 74);

належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76);

обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77);

достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ч. 1 ст. 78);

наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.ч. 1, 2 ст. 79);

учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду (ч. 1 ст. 80);

суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (ч.ч. 1, 2 ст. 86).

Згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 13, ч. 1 ст. 14 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відтак, з огляду на встановлені обставини справи та викладені норми законодавства суд вважає позов обґрунтованим і доказаним, таким що підлягає задоволенню повністю. Доводи відповідача, приведені ними в обґрунтування заперечень проти позову, господарський суд відхиляє через їх невідповідність встановленим фактичним обставинам справи та вказаним вище нормам чинного законодавства.

На підставі статті 129 ГПК України з відповідача на користь позивача підлягає стягненню сплачений судовий збір у розмірі 2684 грн.

Керуючись ст.ст. 129, ст. 236-240, 255, 256 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати незаконним та скасувати рішення Черкаської міської ради № 48-28 від 19.10.2023 року про скасування рішення Черкаської міської ради від 22.12.2022 року № 34-111 «Про продаж на земельних торгах права оренди земельної ділянки площею 2,2825 га по вул. Героїв Холодного Яру (біля будівлі №74) та затвердження умов проведення земельних торгів».

Стягнути з Черкаської міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 25212542, місцезнаходження: 18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Аксолотль, ідентифікаційний код юридичної особи 44984039, місцезнаходження: 18005, м. Черкаси, вул. Кривалівська, буд. 37 2684 грн. судових витрат.

Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення.

Повний текст рішення складено 22.01.2024 року.

СуддяВ.М. Грачов

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення15.01.2024
Оприлюднено25.01.2024
Номер документу116479940
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —925/1487/23

Судовий наказ від 27.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Постанова від 01.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 29.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 04.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Шаптала Є.Ю.

Рішення від 15.01.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 05.12.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 01.11.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 01.11.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні