Рішення
від 22.01.2024 по справі 460/21159/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

22 січня 2024 року м. Рівне№460/21159/23Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді В.В. Щербакова, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс"доГоловного управління Держгеокадастру у Рівненській області третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська міська рада про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування витягів, -В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненський молодіжний жилий комплекс" (далі ТОВ "Рівненський МЖК") звернулось до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Рівненська міська рада, відповідно до якого просить суд:

1.Визнати протиправними дії Головного Управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо застосування сукупного коефіцієнту Км3 у витязі № НВ-9916086212023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сформованому 24.03.2023 року щодо земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0073.

2.Визнати протиправним і скасувати витяг № НВ-9916086212023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сформований 24.03.2023 щодо земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0073.

3.Визнати протиправними дії Головного Управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо застосування сукупного коефіцієнту Км3 у витязі № НВ-9916039432023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сформованому 24.03.2023 щодо земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0074.

4.Визнати протиправним і скасувати витяг № НВ-9916039432023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сформований 24.03.2023 щодо земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0074.

5.Визнати протиправними дії Головного Управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо застосування сукупного коефіцієнту Км3 у витязі № НВ-5600219122023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сформованому 27.03.2023 щодо земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0112.

6.Визнати протиправним і скасувати витяг № НВ-5600219122023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сформований 27.03.2023 щодо земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0112.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що величина локального коефіцієнту Км3 визначається щодо кожного населеного пункту з урахуванням місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території, на підставі рішення сільської, селищної, міської ради. Відповідачем при формуванні від 27.03.2023 не було враховано обмеження у застосуванні коефіцієнтів Км3, що встановлені у додатку 7 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489. Тобто висновок відповідача про необхідність застосування значення сукупного коефіцієнта Км3 величиною « 1,10» до земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0074 та « 1,33) до земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0112, наданих в оренду для позивача є протиправним, оскільки такі земельні ділянки, не забезпечено централізованим водопостачанням, централізованим водовідведенням, теплопостачанням та газопостачанням. Аналогічно висновок ГУ Держгеокадастру про необхідність застосування сукупного коефіцієнта Км3 « 1,50» до земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0073, яка надана в оренду для ТОВ «Рівненський МЖК» є протиправним, оскільки така земельна ділянка, не забезпечена централізованим теплопостачанням.

Ухвалою суду від 19.09.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому заперечує щодо задоволення позовних вимог у повному обсязі. Вказує, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Рівне (далі Технічна документація) розроблена ДП "Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", пройшла Державну експертизу землевпорядної документації у Державній службі України з питань геодезії, картографії та кадастру (висновок від 16.03.2020 №416-20) та затверджена рішенням Рівненської міської ради від 02.07.2020 №7565. Отже, Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області не є належним відповідачем у даній справі, оскільки не є розробником документації із землеустрою та не затверджує технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель. Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області не проводить нормативну грошову оцінку земельних ділянок, а лише при оформленні витягу з технічної документації користується даними, які надаються розробником такої документації, яка затверджується органом місцевого самоврядування і набирає чинності у встановленому Законом України "Про оцінку земель" порядку. Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок надається суб`єкту звернення у формі адміністративної послуги. Звертає увагу, що спеціалісти відповідача лише формують витяги вже з готової розробленої та затвердженої у встановленому законодавством порядку Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів і не приймають участі у її розробленні, а тому вносити зміни до коефіцієнтів не мають права та відповідних повноважень. На підставі викладеного представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Представник позивача подав відповідь на відзив, відповідно до якого навів додаткові овиди на спростування тверджень відповідача, в тому числі в частині належності визначення відповідачем у справі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Представник третьої особи подав письмові пояснення, відповідно до яких зауважує, що Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області не проводить нормативну грошову оцінку земельних ділянок, а лише при оформленні витягу з технічної документації користується даними, які надаються розробником такої документації, яка затверджується органом місцевого самоврядування і набирає чинності у встановленому Законом України "Про оцінку земель" порядку. Додатково зауважив, що відповідно до Схеми прояву локальних факторів земель м. Рівне було проведено розрахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок із застосуванням наступних локальних коефіцієнтів: для земельних ділянок площею 56968 м2 з кадастровим номером 5610100000:01:012:0073 та площею 4232 м2 з кадастровим номером 5610100000:01:012:0074, які перебувають в оренді для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (02.03) було застосовано коефіцієнт Км3 1,15 оскільки дані земельні ділянки розташовані у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту; для земельної ділянки площею 113 м2 з кадастровим номером 5610100000:01:012:0112, яка перебуває в оренді для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної енергії та теплової енергії (14.02) застосовано локальний коефіцієнт Км3 1,38, який складається з добутку двох локальних коефіцієнтів: 1,15 оскільки земельна ділянка розміщена в зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту; 1,20 оскільки земельна ділянка розміщена у зоні магістралей підвищеного містоформувального значення. На підставі зазначеного просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Представником відповідача подано заперечення на відповідь відзив.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши матеріали справи та з`ясувавши всі обставини спору, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Рішенням Рівненської міської ради від 09.03.2006 №2040 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської ТОВ "Рівненський МЖК" для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу. Надано ТОВ "Рівненський МЖК" в оренду строком на п`ятдесят років земельну ділянку загальною площею 96100 м2 в районі вулиць Гагаріна і Марфи Струтинської для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу, у тому числі: площею 95680 м2 з числа земель запасу Рівненської міської ради (сільськогосподарські угіддя рілля); площею 420 м2 з числа земель запасу Рівненської міської ради (полезахисні та інші захисні насадження).

На виконання вищезазначеного рішення 26.07.2006 Рівненською міською радою (Орендодавець) та ТОВ "Рівненський МЖК" (Орендар) підписано та нотаріально посвідчено договір оренди землі, за умовами якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 96100 кв.м., яка знаходиться в м. Рівне, в районі вул. Гагаріна і Марфи Струтинської, який зареєстрований в Рівненській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" 14.08.2006 запис №040658300244 (надалі Договір оренди від 14.08.2006).

Згідно із п. 4 Договору оренди від 14.08.2006 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 7683789,44 грн, згідно довідки №03-162, виданої Рівненським міським управлінням земельних ресурсів 06.07.2006.

У відповідності до п. 8 Договору оренди від 14.08.2006 за оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцеві орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік становить 76837,89 грн (довідка №03-162 видана 06.07.2006 Рівненським міським управлінням земельних ресурсів). Довідка дійсна на період будівництва. В місячний термін після здачі об`єкта в експлуатацію необхідно замовити новий розрахунок грошової оцінки земельної ділянки. Річна орендна плата не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється чинним законодавством України.

Рішенням Рівненської міської ради №81 від 05.01.2011 "Про припинення права оренди частини земельної ділянки в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської" припинено право оренди частини земельної ділянки площею 30000 м2 в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської, яка рішенням Рівненської міської ради від 9 березня 2006 року №2040 "Про надання і вилучення земельних ділянок, затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та скасування окремих пунктів рішень Рівненської міської ради" надана ТОВ "Рівненський МЖК" в оренду на п`ятдесят років для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу, і зараховано цю ділянку до земель запасу Рівненської міської ради.

На виконання вищезазначеного рішення між Рівненською міською радою та ТОВ "Рівненський МЖК" укладено додатковий договір від 04.08.2011 про внесення змін до Договору оренди від 14.08.2006, за яким сторони домовилися внести зміни до Договору оренди від 14.08.2006 та викласти окремі пункти в наступній редакції, зокрема:

п. 2 В оренду передається земельна ділянка загальною площею 61200 кв.м для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу, в тому числі: - площею 56968 кв.м та площею 4232 кв.м, за рахунок земель, які рішенням Рівненської міської ради від 09.03.2006 №2040 "Про надання і вилучення земельних ділянок, затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та скасування окремих пунктів рішень Рівненської міської ради" були надані ТОВ "Рівненський МЖК" в оренду строком на п`ятдесят років для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу;

п. 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 61200 кв.м. становить 8013245,53 грн, - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №04-09/47, виконаний управлінням Держкомзему у місті Рівному станом на 07.07.2011;

п. 8. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 61200 кв.м. складає 174869,21 грн, - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №04-09/47-1, виконаний управлінням Держкомзему у місті Рівному станом на 05.01.2011;

п. 10. Орендна плата сплачується орендарем щомісячно, протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця на рахунок 33212812700002 в управління ДКУ в Рівненській області МФО 833017, код 13050200, одержувач: Місцбюджет м. Рівне, УБФ, ЗКПО 22586331. Зміна отримувача орендної плати та його банківських реквізитів може здійснюватися Орендодавцем в односторонньому порядку і не потребує внесення змін до цього договору. Орендар зобов`язується уточнювати платіжні реквізити і назву отримувача орендної плати;

п. 12. Розмір орендної плати може змінюватися в односторонньому порядку. Пропозиції про перегляд розміру орендної плати надсилаються не частіше, ніж один раз на квартал. Зміна розміру орендної плати при її індексації проводиться без внесення змін до цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України. Розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни нормативної грошової оцінки земель у місті Рівному; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифі, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.

21.05.2014 між Рівненською міською радою та ТОВ "Рівненський МЖК" укладено Додатковий договір про внесення змін до Договору оренди від 14.08.2006, за яким сторони домовилися внести зміни до Договору оренди від 14.08.2006 та викласти його окремі пункти в наступній редакції:

п. 4 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 56968 м2 становить 8184486,60 грн, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №02-17/69, виконаний управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області станом на 01.04.2014. Витяг дійсний на період будівництва. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4232 м2 становить 608003,57 грн, - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №02-17/70, виконаний управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області станом на 01 квітня 2014 року. Витяг дійсний на період будівництва;

п. 8 Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 56968 м2 складає 245534,60 грн, - що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №02-17/69-1, виданий управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області відповідно до протоколу №4 від 19.02.2014 засідання комісії по встановленню розмірів орендної плати за земельні ділянки. Розрахунок дійсний на період будівництва.

Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 4232 м2 складає 18240,11 грн, - що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №02-17/70-1, виданий управлінням Держземагенства у м. Рівному Рівненської області відповідно до протоколу №4 від 19.02.2014 засідання комісії по встановленню розмірів орендної плати за земельні ділянки. Розрахунок дійсний на період будівництва. Орендар зобов`язується вносити орендну плату за новими ставками з 01.04.2014 року. В місячний термін після прийняття об`єкта в експлуатацію, Орендар зобов`язується внести зміни в договір оренди землі в частині перерахунку розміру орендної плати із врахуванням завершення будівництва та сплачувати орендну плату з дня прийняття об`єкта в експлуатацію. Орендар погоджується, що термін будівництва об`єкта не повинен перевищувати 3 роки з моменту реєстрації даної додаткової угоди.

Відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 30.09.2014 ТОВ "Рівненський МЖК" володіє правом оренди земельних ділянок площею 56968 м.кв. та 4232 м.кв. в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської в м. Рівне для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу на підставі договору оренди землі, серія та номер: 4018, виданого 26.07.2006, видавник: Приватний нотаріус Рівненського міського нотаріального округу Вовк Н.П. та зареєстрований у Рівненській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України по земельних ресурсах" від 14.08.2006 №050658300244, додаткової угоди до договору оренди землі від 26.07.2006, серія та номер: 2545, виданий 26.10.2009, видавник: приватний нотаріус Рівненського міського нотаріального округу Вовк Н.П. та зареєстрована у Рівненському міськрайонному відділі Рівненської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" від 09.02.2010 №041058300038, додаткового договору про внесення змін до договору оренди землі від 14.08.2006 №040658300244, серія та номер: б/н, виданий 21.05.2014, видавник: укладений між Рівненською міською радою та ТОВ "Рівненський МЖК".

Рішенням Рівненської міської ради від 21.17.2017 №3852 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі вулиць Гайдамацької та Гагаріна ТОВ "Рівненський МЖК" в оренду на сорок дев`ять років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії (для будівництва, обслуговування та ремонту інженерних мереж). Вирішено передати ТОВ "Рівненський МЖК" в оренду на сорок дев`ять років земельну ділянку площею 113 м2 в районі вулиць Гайдамацької та Гагаріна (кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:012:0112) для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії (для будівництва, обслуговування та ремонту інженерних мереж).

На виконання рішення Рівненської міської ради від 21.12.2017 №3852 20.03.2018 було укладено Договір оренди землі між Рівненською міською радою (Орендодавець) та ТОВ Рівненський МЖК" (Орендар) (надалі Договір оренди від 20.03.2018) відповідно до умов якого Орендодавець на підставі рішення Рівненської міської ради від 21.12.2017 №3852 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії (для будівництва, обслуговування та ремонту інженерних мереж), з кадастровим номером 5610100000:01:012:0112, яка знаходиться в м. Рівне в районі вулиць Гайдамацької та Гагаріна.

Згідно із п. 9 Договору оренди від 20.03.2018 за оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 1501,51 грн, що становить 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №43/18, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу №5 від 02.03.2018 засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки. Сторони погоджуються, що орендна плата за землю справляється з моменту прийняття рішення Рівненської міської ради від 21.12.2017 №3852.

Відповідно до п. 10 Договору оренди від 20.03.2018 обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Як вбачається з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 02.04.2018 ТОВ "Рівненський МЖК" володіє правом оренди земельної ділянки площею 0,0113 га в районі вулиць Гайдамацької та Гагаріна в м. Рівне для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії на підставі договору оренди землі, серія та номер: б/н, виданого 20.03.2018, видавник: укладений між Рівненська міська рада та ТОВ "Рівненський МЖК"; рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 3852, виданий 21.12.2017, видавник: Рівненська міська рада.

Земельні ділянки, які надані позивачу у довгострокову оренду, характеризуються: рівнинною місцевістю, вільною від забудови, на якій відсутнє централізоване водопостачання, водовідведення, газопостачання та теплопостачання.

Починаючи з 2007 року позивач використовував вищезазначені земельні ділянки для будівництва об`єктів житлового та громадського призначення.

05 серпня 2015 року Управлінням ДАБІ у Рівненській області за №РВ 143152170456 зареєстровано Декларацію про готовність об`єкта до експлуатації Будівництво житлового будинку №4 в складі І-го пускового комплексу ІІ-ї черги будівництва мікрорайону МЖК на вул. Гагаріна в м. Рівне.

29 грудня 2014 року Управлінням ДАБІ у Рівненській області за №РВ 142143630208 зареєстровано Декларацію про готовність об`єкта до експлуатації Будівництво закритої стоянки для легкових автомобілів в районі вул. Гагаріна та М.Струтинської в м. Рівному (будівництво ІІ-ї черги мікрорайону МЖК).

08.11.2016 року Управлінням ДАБІ у Рівненській області за №РВ 142163131515 зареєстровано Декларацію про готовність до експлуатації об`єкта Будівництво автомийки самообслуговування на вул. Гагаріна-М.Струтинської в м. Рівне.

13.02.2017 року Управлінням ДАБІ у Рівненській області за №РВ 142170441703 зареєстровано Декларацію про готовність до експлуатації об`єкта Будівництво оздоровчо-торгівельно-розважального комплексу в складі ІІ-ої черги МЖК в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської в м. Рівне.

22.12.2014 року Управлінням ДАБІ у Рівненській області за №РВ 143143560240 зареєстровано Декларацію про готовність об`єкта до експлуатації будівництво багатоповерхового житлового будинку (будівельний №8), І-ша черга м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та М.Струтинської (друга черга МКР МЖК).

31.08.2018 року Управлінням ДАБІ у Рівненській області за №РВ 143182431231 зареєстровано Декларацію про готовність об`єкта до експлуатації будівництво багатоповерхового житлового будинку (будівельний №8), ІІ-ша черга м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та М.Струтинської (друга черга МКР МЖК).

08.05.2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс» отримало пропозиції №08-993 від 01.05.2023 року та №08-994 від 01.05.2023 року про внесення змін до договору оренди землі від 26.07.2006 року, зареєстрованого за №040658300244 від 14.08.2006 року (зі змінами) щодо передачі в оренду земельних ділянок загальною площею 61 200 м2 з кадастровими номерами 5610100000:01:012:0074 та 5610100000:01:012:0073 та до договору оренди землі від 20.03.2018 року щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 113 м2 з кадастровим номером 5610100000:01:012:0112 відповідно.

Умовами додаткових договорів, які додані до вищезазначених пропозицій передбачено зміни нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а саме встановлення їх у розмірі: земельна ділянка із кадастровим номером 5610100000:01:012:0073 54 146 731,58 грн; земельна ділянка із кадастровим номером 5610100000:01:012:0074 2 933 413,75 грн; земельна ділянка із кадастровим номером 5610100000:01:012:0112 49 401,24 грн.

Зі змісту вищезазначених додаткових договорів, вбачається що зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок обґрунтовується витягами із з нормативної грошової оцінку земельних ділянок №№НВ-9916086212023, НВ-9916039432023 від 24.03.2023 року та №НВ-5600219122023 від 27.03.2023 року.

26 травня 2023 року у відповідь на адвокатський запит Рівненська міська рада листом від 18.05.2023 №05/1263 надіслала копії витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінку земельних ділянок №№НВ-9916086212023, НВ-9916039432023 від 24.03.2023 року та №НВ-5600219122023 від 27.03.2023 року.

Як вбачається із листа Держгеокадастру від 31.07.2023 №29-28-0.222-7817/2-23, що наданий у відповідь на адвокатський запит, відповідно до інформації, що міститься у Державному земельному кадастрі (яка внесена на підставі електронного документа, що був оформлений при розробленні технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Рівне) наявні наступні локальні коефіцієнти, що враховуються:

а) на земельній ділянці з кадастровим номером 5610100000:01:012:0073:

-розташування земельної ділянки у зоні магістралей підвищеного місто формувального значення (мінімальне значення коефіцієнта 1,05, максимальне значення 1,2);

-розташування земельної ділянки у зоні пішохідної доступності до національних, зоологічних та дендрологічних парків, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон (мінімальне значення коефіцієнта 1,04, максимальне значення 1,15);

-розташування земельної ділянки у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту (мінімальне значення коефіцієнта 1,04, максимальне значення 1,15);

б) на земельній ділянці з кадастровим номером 5610100000:01:012:0074:

-розташування земельної ділянки у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту (мінімальне значення коефіцієнта 1,04, максимальне значення 1,15);

-місцезнаходження земельної ділянки у санітарно-захисній зоні (мінімальне значення коефіцієнта 0,8, максимальне значення 0,96);

в) на земельній ділянці з кадастровим номером 5610100000:01:012:0112:

-розташування земельної ділянки у зоні магістралей підвищеного місто формувального значення (мінімальне значення коефіцієнта 1,05, максимальне значення 1,2);

-розташування земельної ділянки у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту (мінімальне значення коефіцієнта 1,04, максимальне значення 1,15);

-місцезнаходження земельної ділянки у санітарно-захисній зоні (мінімальне значення коефіцієнта 0,8, максимальне значення 0,96).

Позивач вважає, що дії відповідача по формуванню таких витягів є протиправними, і вони підлягають скасуванню, оскільки при розрахунку нормативної грошової оцінки відповідних земельних ділянок ГУ Держгеокадастру у Рівненській області не врахував понижуючі локальні фактори, у зв`язку з чим ТОВ "Рівненський МЖК" звернулося до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті, суд виходить з такого.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" №161-XIV від 06.10.1998 (далі Закон №161-XIV) визначено, що відносини, пов`язані з орендною землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно з положеннями частини п`ятої статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно з ч.ч. 3, 5 ст. 201 Земельного кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Преамбулою Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що цей Закон визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

При цьому під рентним доходом розуміється дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.

Частиною першою статті 13 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Статтею 18 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше, ніж один раз на 5-7 років.

За результатами бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. (частини перша та друга статті 20 Закону України «Про оцінку землі»).

Відповідно до статті 15 цього ж Закону підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно з положеннями частини третьої та четвертої статті 23 Закону України «Про оцінку землі», витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру..

Рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Зокрема, у цьому пункті зазначено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. При цьому, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради. Таке рішення офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року.

Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 31.07.2018 року у справі №804/7823/14, від 30.10.2018 року у справі №804/2111/14.

Згідно із п. 1, пп. 55 п. 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року №15 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру. Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, серед іншого, видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки.

Таким чином, у правовідносинах, пов`язаних з оцінкою та земельних ділянок, Держгеокадастр і його територіальні органи здійснюють публічно-владні управлінські функції. Тому перевірка законності їх дій (бездіяльності), рішень, зокрема під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення таких даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, є предметом судового розгляду та має здійснюватися адміністративним судом. Крім цього, витяг про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки є однією з підстав визначення розміру орендної плати за користування земельною ділянкою. Отже, оформлюваний органом Держгеокадастру витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, у якому визначено конкретний розмір такої оцінки, безпосередньо пов`язаний з колом прав та обов`язків користувача відповідної земельної ділянки.

Механізм визначення нормативної грошової оцінки земель станом на момент видачі оскаржуваних витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 24.03.2023 та від 27.03.2023 року був врегульований Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489 (далі - Наказ № 489).

У пункті 3 розділу ІІ Наказу № 489 НГО всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою: Цн = (В х Нп/Нк) х Кф х Км, де

Цн - НГО квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

В - витрати на освоєння та облаштування території з розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

Нп - норма прибутку (6 %);

Нк - норма капіталізації (3 %);

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки;

Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Положенням пункту 6 розділу ІІ Наказу № 489 передбачено, що коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, де

Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення;

Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території у межах населеного пункту (економіко-планувальної зони);

Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони.

Вихідними даними для обчислення коефіцієнта Км є затверджені матеріали Генеральної схеми планування території України, схеми планування території Автономної Республіки Крим та областей, генеральні плани населених пунктів у частині, яка характеризує існуючий стан населеного пункту. Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.

Відповідно до розділу ІІІ Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 (далі - Методика № 213), Км3 - це коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території.

У пункті 10 розділу ІІ Наказу № 489 передбачено, що значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів. Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені у додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Отже, сукупний коефіцієнт Км3 повинен визначатися як добуток пофакторних оцінок (локальних факторів, локальних коефіцієнтів), які є на відповідній земельній ділянці.

З листа Держгеокадастру від 31.07.2023 №29-28-0.222-7817/2-23 вбачається, що добуток пофакторних оцінок, визначених Наказом №489 за максимальним показником становить для земельної ділянки з кадастровим номером:

- 5610100000:01:012:0073 1,50;

- 5610100000:01:012:0074 1,10;

- 5610100000:01:012:0112 1,33.

Серед іншого додаток 7 до Наказу №489 у формі таблиці відображає перелік локальних факторів по групам та коефіцієнти локальних факторів із вказівкою граничних (максимальних і мінімальних) значень коефіцієнтів, до яких належать також інженерно-інфраструктурі фактори, а саме:

-земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття 0,90-0,95

-земельна ділянка, що примикає до вулиці із твердим покриттям 1,00;

-не забезпечена централізованим водопостачанням 0,90-0,95;

-забезпечена централізованим водопостачанням 1,0;

-не забезпечена централізованим водовідведенням 0,90-0,95;

-забезпечена централізованим водовідведенням 1,0;

-не забезпечена централізованим теплопостачанням 0,90-0,95;

-забезпечена централізованим теплопостачанням 1,0;

-не забезпечена централізованим газопостачанням 0,90-0,95;

-забезпечена централізованим газопостачанням 1,0.

Згідно частини першої статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад. Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Відповідно до частини першої статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що величина локального коефіцієнту Км3 визначається щодо кожного населеного пункту з урахуванням місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території, на підставі рішення сільської, селищної, міської ради.

Проте, відповідачем при наданні витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінку земельних ділянок №№НВ-9916086212023, НВ-9916039432023 від 24.03.2023 року та №НВ-5600219122023 від 27.03.2023 року не було враховано обмеження у застосуванні коефіцієнтів Км3, що встановлені у додатку 7 Наказу №489.

Тобто висновок відповідача про необхідність застосування значення сукупного коефіцієнта Км3 величиною « 1,10» до земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0074 та « 1,33) до земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0112, наданих в оренду для позивача є протиправним, оскільки такі земельні ділянки, не забезпечено централізованим водопостачанням, централізованим водовідведенням, теплопостачанням та газопостачанням. Аналогічно висновок ГУ Держгеокадастру про необхідність застосування сукупного коефіцієнта Км3 « 1,50» до земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0073, яка надана в оренду для ТОВ «Рівненський МЖК» є протиправним, оскільки така земельна ділянка, не забезпечена централізованим теплопостачанням.

Даний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься у постановах Верховного Суду від 30 січня 2018 року у справі № 818/2896/14, від 03 грудня 2018 року у справі № 815/927/15, від 20.12.2018 року у справі №826/11716/17, від 15.12.2021 року у справі №820/149/17, від 30.01.2020 року у справі №820/1804/16, від 30.01.2020 року у справі №820/1804/16, від 11.01.2022 року у справі №820/105/16, від 07.12.2023 року у справі №460/139/19.

При визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0112 при формуванні витягу № НВ-5600219122023 від 27.03.2023 року застосовувався сукупний коефіцієнт Км3 на рівні « 1,33», який визначався лише за добутком двох функціонально-планувальних та одного санітарно-гігієнічного факторів, а саме: розташування земельної ділянки у зоні магістралей підвищеного місто формувального значення (мінімальне значення коефіцієнта 1,05, максимальне значення 1,2); розташування земельної ділянки у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту (мінімальне значення коефіцієнта 1,04, максимальне значення 1,15); місцезнаходження земельної ділянки у санітарно-захисній зоні (мінімальне значення коефіцієнта 0,8, максимальне значення 0,96).

При визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0073 при формуванні витягу № НВ-9916086212023 від 24.03.2023 року застосовувався сукупний коефіцієнт Км3 на рівні « 1,50», який визначався лише трьома функціонально-планувальними факторами, а саме: розташування земельної ділянки у зоні магістралей підвищеного місто формувального значення (мінімальне значення коефіцієнта 1,05, максимальне значення 1,2); розташування земельної ділянки у зоні пішохідної доступності до національних, зоологічних та дендрологічних парків, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон (мінімальне значення коефіцієнта 1,04, максимальне значення 1,15); розташування земельної ділянки у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту (мінімальне значення коефіцієнта 1,04, максимальне значення 1,15).

Водночас, при визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0074 при формуванні витягів № НВ-9916039432023 від 24.03.2023 року застосовувався сукупний коефіцієнт Км3 на рівні « 1,10», який визначався лише за добутком одного функціонально-планувального та одного санітарно-гігієнічного факторів, а саме: розташування земельної ділянки у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту (мінімальне значення коефіцієнта 1,04, максимальне значення 1,15); місцезнаходження земельної ділянки у санітарно-захисній зоні (мінімальне значення коефіцієнта 0,8, максимальне значення 0,96).

Водночас, жодний інший локальний фактом, зокрема з груп інженерно-інфраструктурних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних та санітарно-гігієнічних врахований не був.

Разом з тим, відповідач та третя особа достовірно знали про існування певних інженерно-інфраструктурних факторів місцезнаходження земельних ділянок із кадастровими номерами 5610100000:01:012:0073 (не забезпечена централізованим теплопостачанням) та 5610100000:01:012:0074 (не забезпечена централізованим водопостачанням, водовідведенням, теплопостачанням, газопостачанням), 5610100000:01:012:0112 (не забезпечена централізованим водопостачанням, водовідведенням, теплопостачанням, газопостачанням) з огляду на те, що рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 10.05.2019 року у справі №460/139/19 було з підстав незастосування інженерно-інфраструктурних факторів місце розташування земельних ділянок було визнано протиправними дії Головного Управління Держгеокадастру у Рівненській області при застосуванні сукупного коефіцієнту Км3 величиною « 1,2» у витягах, сформованих 05.06.2018 року, зареєстрованому за №1838 та №1837 06.06.2018 року, із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок, які розташовані за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0073 та 5610100000:01:012:0074 відповідно.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2019 року у справі №460/139/19 рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 10.05.2019 року у справі №460/139/19 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду від 07.12.2022 року у справі №460/139/19 рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 10.05.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2019 по справі №460/139/19 - залишено без змін.

Аналогічні обставини були встановлені також рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 13.10.2022 року у справі №460/14725/22, яка була залишена без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14.02.2023 року у справі №460/14725/22.

Згідно листа РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» №748/01-11 від 21.02.2019 року у відповідь на адвокатський запит, діючі договори на надання послуг з централізованого водопостачання і водовідведення за адресою АДРЕСА_1 відсутні.

РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» своїм листом №3085/01-11 від 26.07.2023р. у відповідь на адвокатський запит повідомило, що об`єкти нерухомості, розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером 5610100000:01:012:0074 в районі вулиць Василя Червонія (Гагаріна) та Гайдамацької (Струтинської) до централізованих мереж водопостачання і водовідведення не підключені та про відсутність даних про наявність інженерних мереж на земельних ділянках із кадастровим номером 5610100000:01:012:0074 та 5610100000:01:012:0112.

Відповідно до інформації ТОВ «Рівнетеплоенерго № 03-05/883/886 від 03.04.2019р., наданої на вимогу суду у справі №460/139/19, закрита стоянка для легкових автомобілів по вул. Струтинської (Гайдамацька), буд 41-в у м. Рівне, що побудована на земельній ділянці площею 4232 кв.м., яка розташована за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0074 до централізованого теплопостачання не підключена; громадський будинок авто мийки самообслуговування за адресою: Рівненська обл., м. Рівне, вул. Гагаріна, буд. 18-В; оздоровчо-торгівельно-розважальний комплекс (літ. А-3) за адресою: Рівненська обл., м. Рівне, вул. Гагаріна, буд. 18-б; багатоквартирний житловий будинок за адресою: АДРЕСА_2 , що побудовані на земельній ділянці площею 56968 кв.м., кадастровий номер 5610100000:01:012:0073 до централізованого теплопостачання не підключені; на земельній ділянці за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської діючі точки доступу (підключення) до централізованого теплопостачання відсутні.

У відповідь на адвокатський запит №28-08/20/2 від 28.08.2020 року із проханням повідомити чи розташовані на земельній ділянці площею 113 м2 за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гайдамацької та Гагаріна, кадастровий номер 5610100000:01:012:0112 діючі точки доступу (підключення) до централізованого теплопостачання та чи укладено договори на постачання теплової енергії (підключення до централізованого теплопостачання) між ТОВ «Рівнетеплоенерго» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс» (код ЄДРПОУ 13988757) відносно постачання теплової енергії до об`єктів нерухомості розташованих на земельній ділянці площею 113 м2 за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гайдамацької та Гагаріна, кадастровий номер 5610100000:01:012:0112, ТОВ «Рівнетеплоенерго» листом №03-05/2432/2435 від 03.09.2020 року повідомило, що між ТОВ «Рівнетеплоенерго» та ТОВ «Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс» договір на постачання теплової енергії не укладався.

У відповідь на адвокатський запит від 19.07.2023 року ТОВ «Рівнетеплоенерго» повідомило, що за адресою: Струтинської (Гайдамацька) 41-в стоянка для легкових автомобілів; Гагаріна 18-в (громадський будинок авто мийки); Гагаріна 18-б (торговельно-розважальний комплекс); Гагаріна 22 (багатоквартирний житловий будинок) не знаходяться на обліку в ТОВ «Рівнетеплоенерго». Відповідно, договір на постачання теплової енергії між Товариством та ТОВ «Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс» не укладався.

Відповідно до інформації АТ «Рівнегаз» №330007.Ск-1997-0419 від 10.04.2019, наданої на вимогу суду у справі №460/139/19, закрита стоянка для легкових автомобілів по вул. Струтинської (Гайдамацька), 41-в у м. Рівне, що розташована на земельній ділянці площею 4232 кв.м., яка розташована за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0074 не підключена до газорозподільних мереж; на земельній ділянці площею 4232 кв.м. за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0074 діючі точки доступу (підключення) до газорозподільних мереж не розташовані; на земельній ділянці площею 56968 кв.м., яка розташована за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:016012:0073, об`єкти нерухомості, що розташовані на зазначеній земельній ділянці, а саме: громадський будинок авто мийки самообслуговування та оздоровчо-торгівельно-розважальний комплекс не підключено до газорозподільних мереж. Багатоквартирний житловий будинок, який розташований на земельній ділянці площею 56968 кв.м., яка розташована за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської кадастровий номер 5610100000:01:012:0073, підключено до газорозподільних мереж; на земельній ділянці площею 56968 кв.м. за адресою: м. Рівне, в районі вулиць Гагаріна та Струтинської, кадастровий номер 5610100000:01:012:0073 діючі точки доступу (підключення) до газорозподільних мереж розташовані.

Листом від 14.09.2020 року №33002.1.2-Са-4704-0920 АТ «Рівнегаз», у відповідь на адвокатський запит, повідомило, що на території земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:012:0112 відсутні прокладені діючі газопроводи системи газопостачання АТ «Рівнегаз».

Вищезазначена інформація підтверджується також копіями декларацій про готовність відповідних об`єктів до експлуатації.

Рішенням Рівненської міської ради №7565 від 02.07.2020 року затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного. Введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Рівного з 1 січня 2021 року.

Крім того, Рівненська міська рада листом №05-1958 від 25.07.2023 року повідомила, що зміни до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Рівне, затвердженої рішенням Рівненської міської ради від 02.07.2020 року № 7565 не вносилися.

Таким чином, судом встановлено, що при визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих в оренду позивачу (кадастрові номер: 5610100000:01:012:0073, 5610100000:01:012:0074, 5610100000:01:012:0112) при формуванні витягів №№НВ-9916086212023, НВ-9916039432023 від 24.03.2023 року та №НВ-5600219122023 від 27.03.2023 року відповідачем не були враховані понижуючі коефіцієнти з урахуванням наявних локальних інженерно-інфраструктурних факторів, зокрема таких як: не забезпечення централізованим газопостачанням, теплопостачанням, водопостачанням в водовідведенням (в повному обсязі) (від 0,90 до 0,95), що вплинуло на кінцевий результат нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Такі локальні коефіцієнти зменшують нормативну грошову оцінку відповідних земельних ділянок, що має безпосередній вплив на розмір орендної плати для позивача.

Видача вищезазначених витягів із визначенням нормативної грошової оцінки земельних ділянок внаслідок незастосування існуючих локальних коефіцієнтів має своїм наслідком протиправне збільшення розміру орендної плати, яку позивач буде змушений сплачувати виходячи із завищеного розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які перебуваються в оренді.

З метою захисту прав позивача та відновлення фінансового стану останнього, єдиним ефективним способом захисту є визнання дій відповідача протиправними та скасування відповідних витягів.

Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду в постанові від 24.11.2021 у справі №817/1780/17 дійшов висновку, що дії з формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки можуть бути предметом оскарження, а підстави позову слугуватимуть висновку про належність обраного способу захисту.

За наведеного, суд дійшов висновку, дії відповідача щодо виготовлення та видачі витягів з технічно документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №№НВ-9916086212023, НВ-9916039432023 від 24.03.2023 року та №НВ-5600219122023 від 27.03.2023 року, без врахування наявних локальних коефіцієнтів по інженерно-інфраструктурних факторах вчинені не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відтак при визначенні розмірі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих в оренду позивачу із застосуванням коефіцієнта Км3 на рівні « 1,50» (кадастровий номер 5610100000:01:012:0073), « 1,10» (кадастровий номер 5610100000:01:012:0074) та « 1,33» (кадастровий номер 5610100000:01:012:0112) при формуванні витягів відповідач діяв неправомірно. Тому, оскаржувані витяги підлягають скасуванню.

За приписами статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням встановлених обставин справи та зазначених норм матеріального та процесуального права, суд дійшов висновку, що позивачем обґрунтовано належними та допустимими доказами позовні вимоги, а тому позов слід задовольнити повністю.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 8052,00 грн підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Головного Управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо застосування сукупного коефіцієнту Км3 у витязі № НВ-9916086212023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сформованому 24.03.2023 року щодо земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0073.

Визнати протиправним і скасувати витяг № НВ-9916086212023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сформований 24.03.2023 щодо земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0073.

Визнати протиправними дії Головного Управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо застосування сукупного коефіцієнту Км3 у витязі № НВ-9916039432023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сформованому 24.03.2023 щодо земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0074.

Визнати протиправним і скасувати витяг № НВ-9916039432023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сформований 24.03.2023 щодо земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0074.

Визнати протиправними дії Головного Управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо застосування сукупного коефіцієнту Км3 у витязі № НВ-5600219122023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сформованому 27.03.2023 щодо земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0112.

Визнати протиправним і скасувати витяг № НВ-5600219122023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сформований 27.03.2023 щодо земельної ділянки із кадастровим номером 5610100000:01:012:0112.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський молодіжний жилий комплекс" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 8052,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 22 січня 2024 року.

Учасники справи:

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" (вул. Гайдамацька, 13-Б,м. Рівне,Рівненська обл., Рівненський р-н,33003, код ЄДРПОУ 13988757)

Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області (вул. Симона Петлюри, 37,м. Рівне,Рівненська обл., Рівненський р-н,33013, код ЄДРПОУ 39768252)

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Рівненська міська рада (вул.Соборна, 12-А, м.Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 34847334).

Суддя В.В. Щербаков

Дата ухвалення рішення22.01.2024
Оприлюднено25.01.2024
Номер документу116483599
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування витягів

Судовий реєстр по справі —460/21159/23

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Рішення від 22.01.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні