Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
10 січня 2024 року № 520/22405/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Зоркіної Ю.В.
за участі:
секретаря судового засідання Логачовій К.А., Смоляр Є.А
представника позивача Дундукова В.
представника відповідача Купріянчук А.П,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОННІ АУКЦІОНИ ХТБ" (проспект Науки, буд. 5, офіс 3 А, . Харків, ЄДРПОУ44315027) до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (вул. Князів Острозьких, буд. 8, корп. 30,м. Київ, ЄДРПОУ37956207) про скасування рішення
установив
Позивач звернувся до суду з зазначеним адміністративним позовом, у якому просить суд:
визнати протиправною та скасувати постанову №164-ЮО Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку України від 01.08.2023р., про накладення санкції за правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках, на ТОВ "ЕЛЕКТРОННІ АУКЦІОНИ ХТБ", ЄДРПОУ 44315027, у вигляді штрафу у розмірі 7500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 127500 (сто двадцять сім тисяч п`ятсот) грн 00 коп.
В судовому засіданні представник позивача заявлений позов підтримав, зазначивши, що не був організатором біржової торгівлі (аукціонів) з купівлі-продажу деревини (такими організаторами були продавці деревини), тоді як деревина, яка продавалась на відповідних біржових торах (аукціонах) не є речами які визначені родовими ознаками, а є речами, визначеними індивідуальними ознаками і відповідно на торгівлю зазначеною деревиною не поширюються норми Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки», а, відповідно, для організації торгівлі зазначеною деревиною не потрібна наявність ліцензії.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував, пославшись на те, що відповідач у спірних правовідносинах діяв у відповідності до вимог чинного законодавства з урахування усіх обставин у справі.
Заслухавши пояснення представників сторін , дослідивши долучені до матеріалів справи документи, суд встановив наступні обставини.
Позивач пройшов визначену діючим законодавством процедуру державної реєстрації, набув статус суб`єкта господарювання основним видом діяльності якого є 77.40 Лізинг інтелектуальної власності та подібних продуктів, крім творів, захищених авторськими правами (основний) 02.40 Надання допоміжних послуг у лісовому господарстві 46.13 Діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами 62.02 Консультування з питань інформатизації 62.09 Інша діяльність у сфері інформаційних технологій і комп`ютерних систем 63.11 Оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах і пов`язана з ними діяльність 63.12 Веб-портали 63.91 Діяльність інформаційних агентств
29 червня 2023 року за результатами моніторинг вебсайту https:Wetm.xtb.com.ua та отримання листів від Державного підприємства «Лісогосподарський інноваційно-аналітичний центр» щодо фактичних цін і об`ємів реалізації на аукціонах з продажу необробленої деревини за періоді 2022- 2023 років НКЦПФР винесено постанову про порушення справи про правопорушення на ринках капіталів та організованих товарних ринках щодо TOB «ЕА ХТБ».
В постанові зазначено, що TOB «ЕА ХТБ» не є товарною біржою, не має ліцензії на провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на організованих товарних ринках, але при цьому здійснювало операції, пов`язані з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, для здійснення якої (яких) необхідна наявність відповідної ліцензії, що видається Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку в порядку, передбаченому статтями 71, 72 Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» від 23 лютого 2006 року, у редакції Закону № 738-ІХ від 19.06.2020.
12 липня 2023р. представнику TOB «ЕА ХТБ» надано акт №153-ЮО від 12.08.2023р. про правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках , яким зафіксовано те, що позивач здійснює операції, пов`язані з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, для здійснення якої (яких) необхідна наявність відповідної ліцензії, без ліцензії на провадження відповідного виду діяльності в межах такої професійної діяльності, що є порушенням вимог пункту 3 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про товарні біржі».
При підписанні акту позивачем надано письмові пояснення та заперечення стосовно обставин викладених в постанові та акті, в яких зазначалось про відсутність факту таких дій які зазначені в постанові й акті, та відсутність складу правопорушення в діях ТОВ «ЕА ХТБ» .
01 серпня 2023р. уповноваженими особами НЦКПФР розглянуто справу про правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках та винесено постанову №164-ЮО про накладення санкції за правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках, щодо ТОВ «ЕА ХТБ», якою накладено адміністративно-господарську санкцію у вигляді штрафу у розмірі 7500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 127500 грн.
Перевіряючи оскаржуване рішення відповідача на відповідність положенням ч.2 ст.2 КАС України, суд зазначає наступне.
Пунктом 3 р.VII « прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про товарні біржі» визнаечно, що з1 липня 2021 року товарні біржі мають право провадити свою діяльність виключно за умови отримання ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках - діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах та/або ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках - діяльності з організації укладання деривативних контрактів на товарних біржах.
Пунктом 2 ч.1 ст.11 Закону України «Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків» визначено, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб фінансові санкції за здійснення юридичною особою операції (операцій), пов`язаної (пов`язаних) з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, для здійснення якої (яких) необхідна наявність відповідної ліцензії, без ліцензії на провадження відповідного виду діяльності в межах такої професійної діяльності, або провадження відповідного виду діяльності, що підлягає ліцензуванню на підставі ліцензії, іншої ніж та, що надає право на провадження такого виду діяльності, або провадження професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках з порушенням умов ліцензування у розмірі від п`яти до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до ч. 5 ст.5 Закону України Про ринки капіталу та організовані товарні ринки, постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2021 р. № 1433 Про затвердження переліку видів продукції, торгівля якими здійснюється виключно на організованих товарних ринках, торгівля деревиною (лісоматеріали) може здійснюється виключно на організованих товарних ринках.
Відповідно до ч. 4 ст. 1 Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки», діяльність учасників товарних ринків регулюється законодавством про такі товарні ринки. Діяльність товарних бірж регулюється Законом України "Про товарні біржі". Дія цього Закону не поширюється на товарні біржі, крім випадків, прямо передбачених цим Законом
Відповідно до п. 31 ч. 1 ст. 2, ч. 1 ст. 51 Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки», оператор організованого ринку - оператор організованого ринку капіталу (оператор регульованого ринку, оператор БТМ, оператор організованого торговельного майданчика) та оператор організованого товарного ринку (товарна біржа). Професійна діяльність з організації торгівлі на організованих ринках здійснюється суб`єктом господарювання за умови отримання ліцензії на провадження відповідного виду діяльності в межах професійної діяльності з організації торгівлі, передбаченого цим Законом та/або Законом України "Про товарні біржі". Перелік видів діяльності, передбачених статтею 49 цього Закону або статтею 3 Закону України "Про товарні біржі", які має право провадити оператор організованих ринків, зазначається в реєстрі професійних учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків.
Враховуючи вищевикладене, торгівля деревиною (лісоматеріалами) може відбуватись виключно на товарних біржах, а організатор такої торгівлі (товарна біржа) повинен мати відповідну ліцензію.
Приписами п. 7 та п. 9 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про товарні біржі» визначено, що електронна торгова система - багатостороння система, вимоги до якої встановлені цим Законом, за допомогою якої товарна біржа організовує біржові торги в електронній формі; організація торгівлі продукцією на товарних біржах (організація біржової торгівлі) - діяльність товарної біржі із створення та функціонування електронної торгової системи, яка у встановленому Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку порядку забезпечує централізоване вчинення (укладання) та/або централізоване виконання правочинів (біржових угод, біржових договорів) щодо біржових товарів згідно з недискреційними правилами, встановленими товарною біржою та зареєстрованими у встановленому цим Законом порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України «Про товарні біржі», товарна біржа здійснює адміністрування та забезпечує функціонування електронної торгової системи, яка відповідає вимогам, встановленим цим Законом.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що адміністратор електронної торгової системи, за допомогою якої проходять біржові торги є організатором біржових торгів.
Судовим розглядом встановлено, що позивач є юридичною особою, має у власності та адмініструванні електронну обчислювальну систему з можливостю визначення розміру і часу подання інформації (пропозиції) одночасно від декількох користувачів, з наявним доступом через мережу Інтернет, з використанням доменного імені https:\.xtb.com.ua, яку технічно можливо використовувати для проведення електронних аукціонів в режимі реального часу.
Фактично позивач є «електронним майданчиком» метою якого є проведення аукціонів у електронній формі в тому числі з продажу необробленої деревини лісогосподарських підприємств, управлінь лісового господарства тощо, які виступають продавцями з використанням електронної торгової системи.
Згідно Регламенту проведення електронних аукціонів з продажу окремих партій лісопродукції та пиломатеріалів», затвердженого протоколом загальних зборів аукціонного комітету спеціалізованої компанії ТОВ «ЕЛЕКТРОННІ АУКЦІОНИ ХТБ» від 02 липня 2021 р. № 02 адміністратор аукціонних електронних торгів співробітник ТОВ «ЕА ХТБ», уповноважений контролювати ведення електронних торгів у режимі реального часу; аукціонні електроні торги торгова система ТОВ «ЕА ХТБ», яка представляє собою сукупність обчислювальних засобів, програмного забезпечення, баз даних телекомунікаційних засобів і іншого обладнання, що забезпечує можливість введення, підтримки, зберігання, захисту, обробки, отримання, розкриття інформації, у т. ч. -2- електронних документів, необхідної для проведення електронних аукціонів в реальному режимі часу. деревина, (деревна сировина) повалені дерева, деревні хлисти, круглі і колоті лісоматеріали, пнева і подрібнена деревина, а також відходи лісозаготівель, призначені для переробки чи палива; лот партія необробленої деревини або пиломатеріалів, що виставлена на аукціон в розрізі сортиментів та класів якості відповідно до національних стандартів.
На веб-сайті Позивача (за адресою: https://etm.xtb.com.ua/site/about ) в розділі «Про нас» зазначена, що 03.07.2021 року, операційну діяльність з управління аукціонами і торговим майданчиком здійснює спеціалізована компанія ТОВ «ЕЛЕКТРОННІ АУКЦІОНИ ХТБ» та відповідне запрошення до участі в електронних торгах на майданчику позивача
Аналіз вказаних норм, дає підстави для висновку, що позивач є адміністратором електронної торгової системи, за допомогою якої проходять електронні аукціони, в тому числі з реалізації деревини, тобто організатором торгів, тоді як продавцем, з урахуванням приписів п. 16 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про товарні біржі» є юридична особа, яка отримала акредитацію від організатора аукціону та здійснює відповідну реалізацію товару.
Крім того за приписами норм ч. 5 ст. 7 Закону України «Про товарні біржі», працівники товарної біржі не мають права брати участь у біржових або позабіржових операціях з біржовими товарами, виконувати роботи, пов`язані з участю у біржових торгах, на підставі трудових, цивільно-правових договорів з учасниками біржових торгів та їх пов`язаними особами, використовувати, розголошувати у власних інтересах або інтересах третіх осіб інформацію, яка не підлягає розкриттю, про учасників біржових торгів, їхніх клієнтів та їхню діяльність.
Таким чином, законом заборонено поєднання статусу організатора біржових торгів і учасника біржових торів, яким є продавець.
Продовжуючи розгляд справи, суд зазначає, що відповідно до абзацу 2 пункту 2 «Порядку проведення моніторингу внутрішнього споживання вітчизняних лісоматеріалів необроблених і контролю за неперевищенням обсягу внутрішнього споживання вітчизняних лісоматеріалів необроблених», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1142, визначено, що функції адміністратора єдиної державної системи електронного обліку деревини виконує державне підприємство «Лісогосподарський інноваційно-аналітичний центр», яке належить до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України.
Відповідно до п. 7,8 та 13 вищезазначеного Порядку, внесення інформації до системи обліку деревини є обов`язковим для лісокористувачів під час здійснення ними заготівлі та реалізації деревини. Лісокористувачі вносять до системи обліку деревини інформацію про: спеціальні дозволи на використання лісових ресурсів; породу дерева, кількісні та якісні характеристики деревини; договори щодо здійснення господарських операцій з реалізації деревини; місця завантаження та пункти розвантаження деревини; транспортні засоби, якими здійснюється транспортування деревини. Держлісагентство забезпечує перевірку відповідності внесеної лісокористувачами інформації до системи обліку деревини.
Судовим розглядом встановлено, що на офіційному сайті Державного агентства лісових ресурсів України станом на 19.06.2023 р. опубліковані Звіти за результатами моніторингу реалізації лісоматеріалів на проведених аукціонних торгах, де позивач вказаний в якості організатора аукціонних торгів з реалізації лісоматеріалів, в тому числі:
звіт за результатами моніторингу реалізації лісоматеріалів на аукціонних торгах, проведених у січні 2023 року з інформацією про проведення 05.01.2023 вид аукціону: Додатковий, Область: Хмельницька, Організатор: ТОВ «ЕА ХТБ», Підприємства іншого підпорядкування: виставлений обсяг: 69 м3, проданий обсяг: 69 м3, початкова вартість: 43740 грн, реалізована вартість: 291920 грн.; 27.01.2023, вид аукціону: Додатковий, Область: Хмельницька, Організатор: ТОВ «ЕА ХТБ», Підприємства іншого підпорядкування: виставлений обсяг: 1100 м3, проданий обсяг: 1100 м3, початкова вартість: 1319000 грн, реалізована вартість: 1319000 грн.;
звіт за результатами моніторингу реалізації лісоматеріалів на аукціонних торгах, проведених у лютому 2023 року з інформацією про проведення 17.02.2023, вид аукціону: Додатковий, Область: Хмельницька, Організатор: ТОВ «ЕА ХТБ», Підприємства іншого підпорядкування: виставлений обсяг: 1400 м3, проданий обсяг: 1400м3, початкова вартість: 1308000 грн, реалізована вартість: 1308000 грн.;
звіт за результатами моніторингу реалізації лісоматеріалів на аукціонних торгах, проведених у березні 2023 року з інформацією про проведення 17.03.2023, вид аукціону: Додатковий, Область: Хмельницька, Організатор: ТОВ «ЕА ХТБ», Підприємства іншого підпорядкування: виставлений обсяг: 25 м3, проданий обсяг: 25 м3, початкова вартість: 136000 грн, реалізована вартість: 136000 грн. дата проведення аукціону: 24.03.2023, вид аукціону: Додатковий, Область: Хмельницька, Організатор: ТОВ «ЕА ХТБ», Підприємства іншого підпорядкування: виставлений обсяг: 24 м3, проданий обсяг: 24 м3, початкова вартість: 126000 грн, реалізована вартість: 126000 грн.
Аналогічну інформація зазначена у листах ДП «ЛІАЦ» № 06-08-2/239 від 24.04.2023 р, № 06-06/241 від 24.04.2023 р. , де в тому числі зазначено про те, що право на організацію та проведення біржових торгів деревиною мають 2 товарні біржі: ТОВ «УКРАЇНСЬКА УНІВЕРСАЛЬНА БІРЖА»; ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЕНЕРГЕТИЧНА БІРЖА», тоді як за результатом моніторингу інформації, що вносяться лісокористувачами до системи електронного обігу деревини, ДП «ЛІАЦ» виявлено договори щодо здійснення господарських операцій з реалізації деревини, які укладені на інших майданчиках, ніж ті, що зазначені на сайті комісії як товарні біржі, в тому числі ТОВ «ЕЛЕКТРОННІ АУКЦІОНИ ХТБ».
Щодо посилання позивача на те, що реалізована деревина є індивідуально визначеною річчю , тоді як предметом біржових аукціонів має бути продукція та інші споживані речі визначені родовими ознаками п. 4, 11 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про товарні біржі».
Так, відповідно до п.4, 11 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про товарні біржі» біржовий товар - актив, допущений до біржових торгів на товарній біржі згідно з правилами такої товарної біржі, а саме продукція та інші речі, визначені родовими ознаками; продукція - сільськогосподарська продукція, деревина, мінерали, паливно-енергетичні ресурси та їх приналежності, сировина, метали, дорогоцінне каміння, матеріальна продукція рибальства, паливної, хімічної, легкої, харчової та інших галузей промисловості, а також інші споживані речі, визначені родовими ознаками.
У Регламенті проведення електронних аукціонів з продажу окремих партій лісопродукції та пиломатеріалів позивача, зазначено, що лот партія необробленої деревини, що пропонується до продажу на аукціоні в розрізі сортиментів та класів якості відповідно до національних стандартів
Приписами ст. 184 ЦК України річ є визначеною індивідуальними ознаками, якщо вона наділена тільки їй властивими ознаками, що вирізняють її з-поміж інших однорідних речей, індивідуалізуючи її. Речі, визначені індивідуальними ознаками, є незамінними. Річ є визначеною родовими ознаками, якщо вона має ознаки, властиві усім речам того ж роду, та вимірюється числом, вагою, мірою. Річ, що має лише родові ознаки, є замінною.
Таким чином, деревина (лісоматеріали) є споживаною річчю, визначеною родовими ознаками тоді як, групування деревини (лісоматеріалів) у лот для продажу не перетворює деревину (лісоматеріали) в речі, наділені індивідуальними ознаками та не замінні.
Вирішуючи спір, суд враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів позивача), сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Відповідно до ч. 1,3 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд доходить висновку, що підстави для задоволення позову відсутні.
Відповідно до статті 139 КАС України розподіл судових витрат, у зв`язку з відмовою у задоволенні позову, не здійснюється.
Розподіл судових витрат по справі слід здійснити відповідно до ст.139 КАС України та Закону України "Про судовий збір".
Керуючись ст. ст. 19, 241-247, 255, 264, 293, 295, 297 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову відмовити
Роз`яснити, що рішення підлягає оскарженню згідно з ч. 1 ст. 295 КАС України (протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення); набирає законної сили відповідно до ст. 255 КАС України.
У повному обсязі рішення виготовлено 22.01.2024
Суддя Зоркіна Ю.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2024 |
Оприлюднено | 25.01.2024 |
Номер документу | 116484098 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання ринків фінансових послуг, з них операцій із цінними паперами |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Зоркіна Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні