Рішення
від 23.01.2024 по справі 340/8491/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 січня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/8491/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дегтярьової С.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Державного підприємства "Східний гірничо-збагачувальний комбінат" (52200, м. Жовті Води, Дніпропетровська обл., вул. Горького, 2, ЄДРПОУ 14309787)

до відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (25009, м. Кропивницький, вул. Соборна, 7а, ЄДРПОУ 20632802)

про визнання протиправним та скасування рішення,

УСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з позовом, у якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області від 19.09.2023 р. №7 про повернення страхових коштів Фонду в сумі 5475,40 грн. та застосування до Новоконстянтинівської шахти ДП "Східний гірничо-збагачувальний комбінат" фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів на суму 2737,70 грн.

Позивач посилався на те, що інформацію про оформлення листка непрацездатності ОСОБА_1 позивач отримав на свій електронний кабінет. При цьому лікуючий його лікар вказав про те, що тимчасова непрацездатність ОСОБА_2 настала внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві, а тому оскаржуване рішення є протиправним.

Ухвалою від 20.10.2023 року було відкрито спрощене провадження у справі без виклику сторін.

09.11.2023 року відповідачем подано відзив на позову заяву та вказано, що у відомостях підсистеми "Електронний реєстр листків непрацездатності" чітко вказано, що захворювання ОСОБА_1 пов`язане із професійним захворюванням, а тому у підприємства був наявним обов`язок повної оплати періоду його непрацездатності, що здійснено не було. А були витрачені кошти Фонду через те, що підприємство оплатило лише перші 5 днів непрацездатності працівника.

Дослідивши матеріали справи, перевіривши докази та обставини, які вони підтверджують, суд встановив наступне.

Головним управлінням Пенсійного фонду України у Кіровоградській області 12.09.2023 року проведено виїзну, позапланову документальну перевірку Новоконстянтинівської шахти ДП "Східний гірничо-збагачувальний комбінат" щодо дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України за період з 01.06.2023 р. по 31.07.2023.

В результаті проведеної документальної перевірки 12.09.2023 року складено Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України № 1100-1002-2/20/34 від 12.09.2023 року.

19.09.2023 року ГУ Пенсійного фонду України у Кіровоградській області винесено рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання коштів Фонду № 7 від 19.09.2023 року.

В рішенні № 7 від 19.09.2023 зазначається, що перевіркою виявлено порушення Новоконстянтинівською шахтою ДП "Східний гірничо-збагачувальний комбінат" статті 15, пункту 3 частини третьої статті 36, Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.03.1999 р. № 1105-XIV із змінами та доповненням.

Відповідно до рішення № 7 від 19.09.2023 Новоконстянтинівська шахта ДП "Східний гірничо-збагачувальний комбінат" повинна повернути до Головного управління Пенсійного фонду України у Кіровоградській області неправомірно витрачені страхові кошти у розмірі 5475,40 грн. та сплатити штраф у розмірі 2737,70 грн.

Позивач вважає відсутніми підстави для повернення страхових коштів та сплати ним штрафних санкцій через протиправність вказаного рішення, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.

Так, основи законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 14 січня 1998 року № 16/98-ВР (далі по тексту - Основи № 16/98-ВР) відповідно до Конституції України визначають принципи та загальні правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян в Україні.

Відповідно до ст.4 Основ №16/98-ВР залежно від страхового випадку види загальнообов`язкового державного соціального страхування, зокрема, страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності.

Відносини, що виникають за зазначеними у частині першій цієї статті видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, регулюються законами, прийнятими відповідно до цих Основ.

Приписами ст.25 Основ №16/98-ВР передбачено надання за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням видів соціальних послуг та матеріального забезпечення, зокрема, страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, а саме: допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною).

Так, правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV (далі по тексту - Закон №1105-XIV).

Згідно із ст.4 Закону № 1105-XIV органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.

Правовий статус, порядок утворення та діяльності уповноваженого органу управління визначаються відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Уповноважений орган управління є держателем та адміністратором електронного реєстру листків непрацездатності як складової частини реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

За ст.5 Закону № 1105-XIV основними завданнями уповноваженого органу управління та його територіальних органів, зокрема, є проведення перевірки обґрунтованості видачі, продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів та здійснення контролю за використанням страхувальниками та застрахованими особами страхових коштів.

Згідно ст.11 Закону № 1105-XIV страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, зокрема які є резидентами Дія Сіті, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.

У відповідності до ч.1. ст.15 Закону № 1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі страхових виплат, які повністю або частково компенсують втрату заробітної плати (доходу), у разі настання одного з таких страхових випадків: 1) тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, а також тимчасова непрацездатність на період реабілітації внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві.

Згідно ч.2 ст.15 Закону № 1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, виплачується уповноваженим органом управління застрахованим особам з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності), незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.

Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно ч.3 ст.36 Закону № 1105-XIV потерпілі мають право на лікування та реабілітацію у сфері охорони здоров`я в закладах охорони здоров`я, що проводяться відповідно до вимог законів України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" та "Про реабілітацію у сфері охорони здоров`я".

Заходи з реабілітації у сфері охорони здоров`я передбачають медикаментозне лікування в рамках компетенцій лікаря фізичної та реабілітаційної медицини, фізичну терапію, ерготерапію, терапію мови та мовлення, забезпечення протезуванням, ортезуванням, іншими допоміжними засобами реабілітації, що надаються відповідно до загальної мети та завдань реабілітації, зазначених в індивідуальному реабілітаційному плані.

Допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується в розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (оподатковуваного доходу). При цьому перші сімнадцять днів тимчасової непрацездатності оплачуються роботодавцем за рахунок коштів підприємства, установи, організації.

Частиною 5 п`ятої статті 8 Закону №1105-XIV визначено, що роботодавець несе відповідальність за:

1) порушення порядку використання страхових коштів, несвоєчасне або неповне їх повернення;

2) несвоєчасне подання або неподання відомостей, встановлених цим Законом;

3) подання недостовірних відомостей про використання страхових коштів;

4) шкоду, заподіяну застрахованим особам або уповноваженому органу управління внаслідок невиконання або неналежного виконання обов`язків, визначених цим Законом.

Згідно ч.6 статті 8 Закону №1105-XIV у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавець відшкодовує уповноваженому органу управління в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачує штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

Механізми видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстру листків непрацездатності (далі - Реєстр) визначає Порядок видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затверджений наказом Міністерства охорони здоров`я України 17 червня 2021 року № 1234 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 07 липня 2021 р. за № 890/36512 (далі - Порядок №1234).

Згідно п.1 та 2 розділу ІІ Порядку №1234 дані медичних висновків про тимчасову непрацездатність (далі - медичний висновок), що внесені до Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я, надходять з електронної системи охорони здоров`я.

Листок непрацездатності формується в Реєстрі на підставі інформації про медичний висновок (медичні висновки) у разі ідентифікації пацієнта як застрахованої особи в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - РЗО).

Сформований листок непрацездатності надсилається страхувальникам, з якими застрахована особа перебуває у трудових відносинах (за основним місцем роботи та за сумісництвом) через кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

Відповідно до п.3 розділу ІІ Порядку №1234 дати відкриття та закриття листка непрацездатності відповідають датам початку строку дії та закінчення строку дії медичного висновку, на підставі якого сформований цей листок непрацездатності. Листок непрацездатності вважається виданим через сім днів після дати закриття листка непрацездатності та набуває статусу «готовий до сплати (виданий)».

Згідно п.п.1 п.6 розділу ІІ Порядку №1234 категорії медичних висновків відповідають причинам непрацездатності за таким співвідношенням:

категорія медичного висновку «Захворювання або травма загального характеру» може відповідати причинам непрацездатності:

«Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві»;

«Тимчасова непрацездатність внаслідок нещасного випадку на виробництві» (у разі наявності у медичному висновку відмітки про зв`язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта);

«Тимчасова непрацездатність внаслідок професійного захворювання» (у разі наявності у медичному висновку відмітки про зв`язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта).

Судом встановлено, що ОСОБА_2 перебував двічі на стаціонарному лікуванні та отримав два листки непрацездатності:

- 8073969-2015228595-1 про перебування на стаціонарному лікуванні ОСОБА_2 з 05.06.2023 року 16.06.2023 року;

- 8073969-2015397864-1 про перебування на стаціонарному лікуванні ОСОБА_2 з 17.06.2023 року 19.06.2023 року (а.с.100-101).

В ході розгляду справи встановлено, що розрахунок виплат за цими лікарняними листками позивач здійснив після прийняття ним рішення про виплату №06 від 28.06.2023 року, про що вказано ним в позові.

На вимогу суду КНП "Маловисківська лікарня" Маловисківської міської ради надало копії вказаних листків непрацездатності та вказало, що дане захворювання "захворювання пов`язане з професією позивача". Додатково КНП "Маловисківська лікарня" Маловисківської міської ради повідомлено про те, що в електронній медичній системі SimplexMed Ehealth, в якій працює лікарня, в графах "причини непрацездатності" вказано "захворювання або травма загального характеру". Однак далі є помітка - "випадок пов`язаний з професійною діяльністю працівника" про що було вказано (а.с.100-101).

Окрім цього, КНП "Маловисківська лікарня" Маловисківської міської ради копії електронних медичних висновків в яких вказано про те, що випадки непрацездатності ОСОБА_2 в періодах з 05.06.2023 року по 16.06.2023 року та з 17.06.2023 року по 19.06.2023 року пов`язані з професійною діяльністю. При цьому вказано, що в графах "причина непрацездатності" та "категорія медичного висновку" виправлень не було (а.с.97, 102-103).

Згідно медичного висновку від 26.06.2023 року лікарської експертної комісії спеціалізованого профпатологічного очікувально-профілактичного закладу про наявність (відсутність) професійного характеру захворювання, захворювання ОСОБА_2 , лікування якого відбувалось з 05.06.2023 року по 16.06.2023 року та з 17.06.2023 року по 19.06.2023 року, є захворюванням професійним (а.с.104-105).

Надаючи правову оцінку доводам позивача про те, що він не був обізнаним про те, що непрацездатність ОСОБА_2 настала через професійне захворювання, суд зазначає наступне.

Приймаючи 28 червня 2023 року рішення на засіданні комісії соціального страхування Новоконстянтинівської шахти ДП "Східний гірничо-збагачувальний комбінат" позивач не повинен був обмежитись отриманою 05.06.2023 року та 17.06.2023 року інформацією через свій кабінет про те, що сформувались листки непрацездатності. Позивач повинен був дослідити усі документи, складені в повному обсязі за період тимчасової непрацездатності ОСОБА_2 в ході засідання комісії та прийняти обґрунтоване та законне рішення відносно даної ситуації.

Окрім цього, суд звертає увагу позивача на те, що ОСОБА_2 є інвалідом ІІІ групи з 2018 року за професійним захворюванням згідно висновку МСЕК з діагнозом: радикулопатія попереково-крижова білатеральна на фоні полісегментарної дископатії з вираженими статико-динамічними порушеннями, периферичним нейросудинним та стійким больовим синдромом, легким парезом лівої ступні, нейродистрофією у вигляді періартрозу колінних суглобів, що підтверджується Індивідуальною програмою реабілітації інваліда, та про що достеменно відомо позивачеві (а.с.98).

ОСОБА_2 перебував на лікуваннв з 05.06.2023 року по 16.06.2023 року та з 17.06.2023 року по 19.06.2023 року з діагнозом радикулопатія попереково-крижова білатеральна на фоні полісегментарної дископатії, остеохондроз, протрузії. Лівобічна радикулопатія, стійкий корінцевий больовий синдром, тощо, тобто в зв`язку з професійним захворюванням, встановленим МСЕК при встановленні інвалідності ІІІ групи.

Таким чином, позивач передчасно прийняв рішення про оплату ОСОБА_2 лише п`ять днів лікарняного, а не сімнадцять, як того вимагає закон, що потягло неправомірність витрачання суму страхових коштів у розмірі 5475,40 грн. За таких обставин ці кошти підлягають поверненню, а штраф в сумі 2737,70 грн. сплаті у встановленому порядку.

Позовні ж вимоги у даному провадженні, є необґрунтованими, оскільки порушень норм чинного законодавства за вказаних обставин відповідачем не допущено. Наведе, є підставою для ухвалення рішення про відмову в задоволені позову.

Керуючись статями 2, 5, 12, 90, 132, 139, 143, 241-247, 255, 293, 295, 297 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду С.В. ДЕГТЯРЬОВА

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2024
Оприлюднено26.01.2024
Номер документу116516001
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них

Судовий реєстр по справі —340/8491/23

Постанова від 23.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 23.01.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

Ухвала від 20.10.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні