ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 січня 2024 року справа №200/4376/22
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Блохіна А.А., Казначеєва Е.Г., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року у справі № 200/4376/22 (головуючий І інстанції Чекменьов Г.А.) за позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Вугледарського міського управління соціального захисту населення про визнання бездіяльності протиправною та стягнення суми,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Вугледарського міського управління соціального захисту населення (далі - відповідач), в якому просив: визнати протиправною бездіяльність з невиплати державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період березень-серпень 2022 року у розмірі 10299 грн.; стягнути кошти у розмірі 10299 грн. на відшкодування збитків, завданих протиправною бездіяльністю відповідача, яка полягає у невиплаті державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період березень-серпень 2022 року у розмірі 10299 грн.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 27.06.2023 року у задоволені позову відмовлено.
Представник позивача не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та задовольнити позов через порушення норм процесуального права. Апелянт зазначив, що суд порушив ст.ст. 2, 9 КАС України, оскільки не встановив жодних фактичних обставин, що мають значення для правильного розв`язання спору, з огляду на це ухвалив рішення, яке не грунтується на законі.
Також, апелянтом подано заперечення на ухвалу суду від 13.02.2023 року про відмову в задоволенні клопотання про витребування доказів та відмови в задоволені клопотання про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.
На думку апелянта, клопотання про витребування доказів цілком відповідало вимогам статті 80 КАС України, тому його відхилення судом було абсолютно безгрунтовним. Відмовляючи у зазначеному клопотанні, суд не посилався на жодний правовий припис статті 80 КАС, апелював тільки до того, що «у суду немає відомостей про те, що Міністерство соціальної політики України має відповідний доказ у своєму розпорядженні». Проте, суд не зазначив, на підставі чого дійшов такого висновку.
Щодо клопотання про залучення Мінсоцполітики, як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, то і воно не мало чіткої відповіді від суду. Заявлення позовних вимог до будь-якої особи не є обов`язковою передумовою для її залучення до участі у справі як третьої особи, власне кажучи, так само як і надання доказів безпосередньої участі такої особи у правовідносинах з позивачем.
Крім того, судом порушено ч. 2 ст. 77 КАС України, виявлено абсолютну байдужість до того, що відповідач навіть не намагався ані спростувати факт перебування ОСОБА_2 на обліку, як особи, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, ані підтвердити факт виплати їй державної соціальної допомоги як особі соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі за спірний період. Жодних пояснень по суті заявлених позовних вимог та заперечень проти позову віповідач також не навів.
Апеляційним судом витребувано у Донецького окружного адміністративного суду справу, який листом повідомив, що зазначена справа зареєстрована через «ЄСІТС», тому в паперовому вигляді відсутня, електронну картку справи можна отримати, витребував справу з ЦБД КП «Діловодство спеціалізованого суду».
За ч.ч. 1, 4 ст. 18 КАС України у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система. Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
За пп. 15 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України подання, реєстрація, надсилання процесуальних та інших документів, доказів, формування, зберігання та надсилання матеріалів справи здійснюються в паперовій формі (пп. 15.1); розгляд справи у суді здійснюється за матеріалами справи у паперовій формі (пп. 15.3).
Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).
Процесуальні та інші документи і докази в паперовій формі зберігаються в додатку до справи в суді першої інстанції та у разі необхідності можуть бути оглянуті учасниками справи чи судом першої інстанції або витребувані судом апеляційної чи касаційної інстанції після надходження до них відповідної апеляційної чи касаційної скарги (ч. 10 ст. 18 КАС України).
За пп. 5.2 п.5 розділу І Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21, електронна копія паперового документа - документ в електронній формі, що містить візуальне подання паперового документа, отримане шляхом сканування (фотографування) паперового документа. Відповідність оригіналу та правовий статус електронної копії паперового документа засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, що створила таку копію.
Апеляційний суд вважає за можливе здійснити апеляційний перегляд за документами, наявними в підсистемі «Електронний суд».
Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
В позовній заяві представник позивача стверджує, що ОСОБА_2 є фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, якій Вугледарським міським управлінням соціального захисту населення в січні 2022 року призначена державна компенсація, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі на період з 20.01.2022 року по 20.01.2023 року; ці виплати позивач не отримує з березня 2022 року.
Листом відповідача від 20.02.2023 року № 01-1/10-65 повідомлено про неможливість виконання ухвали суду про витребування доказів та надання відзиву на позовну заяву внаслідок активних бойових дій у місті Вугледарі, руйнуванням адмінбудівлі, знищенням особових справ, які знаходились на зберіганні, відсутністю доступу до інформаційних баз даних, зокрема до особових справ отримувачів допомог. Відповідач зазначив, що не здійснює нарахування та виплату допомог з 13 березня 2022 року.
За ч.ч. 6, 7 статті 13 Закону України «Про соціальні послуги» від 17 січня 2019 року № 2671-VIII (далі Закон № 2671) фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є: 1) особами з інвалідністю I групи; 2) дітьми з інвалідністю; 3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; 4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; 5) дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги. Перелік зазначених тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затверджує Кабінет Міністрів України.
Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.
На виконання вказаної норми закону постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 року № 859, затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (далі - Порядок № 859).
Згідно п.п. 1, 6, 7, 14, 17 Порядку № 859 цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є: особами з інвалідністю I групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1161.
Якщо у зв`язку з введенням в Україні або окремих її місцевостях надзвичайного або воєнного стану фізична особа, яка надає соціальні послуги, та особа, якій вона надає соціальні послуги з догляду, стали внутрішньо переміщеними особами, компенсація призначається і виплачується за новим місцем їх проживання/перебування.
Для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до уповноваженого органу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку.
Особою/законним представником особи, яка потребує надання соціальних послуг, подається заява про згоду отримувати соціальні послуги.
Якщо заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі подає законний представник особи, яка потребує надання таких послуг, заява про згоду отримувати соціальні послуги не подається.
Під час подання заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги пред`являється паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу (посвідка на постійне проживання/посвідчення біженця/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, - для іноземця та особи без громадянства).
Форми заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги затверджуються Мінсоцполітики.
Також заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги можуть прийматися центром надання адміністративних послуг за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги в електронній формі можуть подаватися через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.
Якщо заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги подаються в електронній формі, відомості про прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності) фізичної особи, яка надає соціальні послуги, особи/законного представника особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі, документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картка платника податків), або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, внесені до паспорта громадянина України, а також дані паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу (посвідка на постійне проживання/посвідчення біженця/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, - для іноземця та особи без громадянства), отримуються із кваліфікованого сертифіката відкритого ключа електронного підпису.
Центр надання адміністративних послуг, який приймає заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги з необхідними документами, реєструє такі заяви і не пізніше ніж наступного робочого дня засобами телекомунікаційного, зокрема електронного, зв`язку надсилає сформовану особову справу фізичної особи, яка надає соціальні послуги (у тому числі електронну), відповідному уповноваженому органу для прийняття рішення.
Уповноважений орган перевіряє подані/надіслані фізичною особою, яка надає соціальні послуги, документи/відомості, зазначає кількість прийнятих документів, порядковий номер заяви, дату її реєстрації, кількість неподаних документів, які необхідно подати, і дату, до якої такі документи повинно бути подано.
Повідомлення про прийняття заяви з пакетом документів видається особисто фізичній особі, яка надає соціальні послуги, під час їх подання або надсилається протягом одного робочого дня з дати подання заяви на поштову адресу або адресу електронної пошти такої особи.
Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, уповноважений орган протягом трьох робочих днів із дати отримання заяви надсилає на поштову адресу або адресу електронної пошти фізичної особи, яка надає соціальні послуги, повідомлення про те, що документи потрібно подати. Якщо документи подано не пізніше ніж через один місяць з дня отримання повідомлення, днем подання заяви вважається день її прийняття уповноваженим органом або відправлення поштою.
Виплата компенсації припиняється в разі:
1) зміни місця проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, чи фізичної особи, яка надає соціальні послуги;
2) смерті особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;
3) смерті фізичної особи, яка надавала соціальні послуги;
4) отримання особою, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, соціальних послуг з догляду вдома, паліативного, стаціонарного догляду або перебування такої особи на повному державному утриманні;
5) перебування фізичної особи, яка надає соціальні послуги, за межами України понад 30 календарних днів.
До 30-денного періоду перебування за кордоном не включаються дні перебування фізичної особи, яка надає соціальні послуги, разом з особою, яка потребує надання соціальних послуг, на лікуванні за кордоном, що підтверджується відповідними документами.
Порядок надання відомостей стосовно фізичних осіб, які надають соціальні послуги, про перетин державного кордону або перебування за межами України в період отримання компенсації визначається законодавством;
6) перебування фізичної особи, яка надає соціальні послуги, на стаціонарному або санаторно-курортному лікуванні протягом 30 календарних днів.
У разі виникнення обставин, визначених у підпунктах 1, 4-6 цього пункту, внаслідок яких припиняється надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі, фізична особа, яка надає соціальні послуги, особа/законний представник особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, зобов`язані в десятиденний строк письмово повідомити про припинення надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі уповноваженому органу, що здійснює виплату компенсації. Її виплата припиняється з місяця, наступного за місяцем, у якому сталися зміни.
Компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи.
Рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається уповноваженим органом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі, яка надає соціальні послуги.
Відповідачем повідомлено, що у зв`язку із військовою агресією російської федерації проти України та введенням в країні воєнного стану Кабінетом Міністрів України 12 березня 2022 року прийнята постанова № 263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану», крім іншого, заборонено використання хмарних ресурсів та/або центрів обробки даних, розташованих на тимчасово окупованій території України.
Управління було відключено від усіх державних сервісів та програм нарахування та виплати державних допомог відповідно до ч. 1-1 вказаної постанови щодо зупинення, обмеження роботи інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів здійснюється на територіях, на яких ведуться активні бойові дії або тимчасово окупованих, інформація про які міститься в переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.
Будівлю управління було знищено разом з серверними приміщеннями та архівними даними. Зважаючи на вказані факти, 1 квітня 2022 року у роботі Вугледарського міського управління соціального захисту населення було встановлено простой для працівників управління до закінчення дій обставин, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників.
Відповідно до ч.2 п.2.2 наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 з 24.02.2022 Вугледарська міська територіальна громада була віднесена до територій активних бойових дій.
Суд першої інстанції, відмовив у задоволені позову, оскільки за матеріалами справи позивачем не надано суду жодного доказу на підтвердження факту надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі, пояснень кому та з яких підстав надаються соціальні послуги. Позивачем не повідомлено про будь-які звернення за відповідною компенсацією за новим місцем проживання/перебування в разі переміщення до іншого місця перебування разом з особою, якій вона надає соціальні послуги з догляду. Враховуючі віднесення Вугледарської міської територіальної громади до територій активних бойових дій з 24.02.2022 року, припинення фактичної діяльності Вугледарського міського управління соціального захисту населення з 01.04.2022 року, відсутність доказів надання соціальних послуг, пасивну поведінку позивача щодо звернень за належними виплатами до іншого уповноваженого органу через Єдиний державний веб-портал електронних послуг або Центр надання адміністративних послуг, суд першої інстанції дійшов висновку про відстутність протиправної бездіяльності відповідача щодо нездійснення належних виплат позивачу.
Апеляційний суд не погоджує такий висновок суду першої інстанції, з наступних підстав.
Враховуючи відсутність у відповідача будь-яких даних щодо перебування позивача на обліку у Вугледарському міському управлінні соціального захисту населення, ухвалою апеляційного суду від 13.11.2023 року задоволено клопотання ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 про витребування доказів; зобов`язано Міністерство соціальної політики України та Державне підприємство «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України» надати суду з Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг:
- інформацію з наданням відповідних доказів щодо перебування ОСОБА_2 на обліку у Вугледарському міському управлінні соціального захисту населення, як отримувача державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, дати призначення компенсації;
- дати, підстави припинення виплати ОСОБА_2 державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, з наданням відповідного рішення;
- суму, у разі наявності заборгованості з державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період березень-серпень 2022 року.
На виконання ухвали апеляційного суду листом Державного підприємства «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України» від 28.12.2023 року № 013-4140 повідомлено, що ОСОБА_2 не зареєстрована в реєстрі надавачів та отримувачів соціальних послуг, перебуває на обліку у Вугледарському міському управлінні соціального захисту населення як отримувач компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. Позивачу призначено компенсаційну виплату по догляду за громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями ОСОБА_3 з 01.01.2020 року.
Через повномасштабне вторгення рф на Україну відповідно до регламенту Вугледарське міське управління соціального захисту населення передало до Підприємства бази АСОПД/КОМТЕХ, по яких вже було проведено нарахування допомог та компенсаційних виплат за березень 2022 року та закінчено виплатний період.
Міністерство соціальної політики України не профінансувало виплати нарахованих допомог та компенсаційних виплат за березень 2022 року.
Відповідно до постанови КМУ від 07.03.2022 року № 215 «Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану» з березня 2022 року нарахування та виплата державних допомог та компенсаційних виплат здійснюється на центральному рівні.
За усною консультацією Міністерством соціальної політики України прийнято рішення, що нарахування та виплата допомог та компенсаційних виплат відповідно до ПКМУ № 215, буде проводитись по базах даних отримувачів допомог та компенсаційних виплат, які були у центральному сховищі Міністерства соціальної політики України станом на 01.02.2022 року.
В базі даних Вугледарського міського управління соціального захисту населення, які були у центральному сховищі Міністерства соціальної політики України станом на 01.02.2022 року, ще була відсутня інформація про продовження допомоги ОСОБА_2 на наступний термін, тому нарахування допомоги з 01.03.2022 року не здійснювалось.
Станом на сьогодні, більшість департаментів соціального захисту населення обласних державних адміністрацій, які перебували на тимчасово окупованій території України, почали виконувати свої функції на підконтрольній території України, тому Вугледарське міське управління соціального захисту населення повинно було виконати призначення компенсаційної виплати з догляду ОСОБА_2 на новий термін з 01.01.2022 року по 31.12.2022 року.
КМУ прийнято постанову «Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану» від 07.03.2022 року № 215 (далі - Постанова № 215), за п. 1 якої установити, що нарахування та виплата грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану на території адміністративно-територіальних одиниць, де структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення)/органи Пенсійного фонду України не мають можливості забезпечити підготовку виплатних документів та проведення фінансування, здійснюється з урахуванням таких особливостей:
{Абзац перший пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1041 від 16.09.2022}
1) виплату грошових допомог, пільг та житлових субсидій здійснює акціонерне товариство «Державний ощадний банк України» (далі - АТ «Ощадбанк») шляхом перерахування коштів на банківський рахунок (за стандартом IBAN) в банку, в якому відкрито рахунок одержувача, або здійснення грошових переказів через міжнародну платіжну систему «MY TRANSFER» та акціонерне товариство комерційний банк «ПриватБанк» (далі - АТ КБ «ПриватБанк»);
{Підпункт 1 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 602 від 17.05.2022}
2) фінансування виплат грошових допомог, пільг та житлових субсидій проводиться Міністерством соціальної політики на підставі наявних в базах даних державного підприємства «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики»/Пенсійного фонду України даних щодо одержувачів грошових допомог, пільг та житлових субсидій.
{Абзац перший підпункту 2 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1041 від 16.09.2022}
Державне підприємство «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики»/Пенсійний фонд України формують інформацію (реєстри) щодо одержувачів грошової допомоги, пільг та житлових субсидій, які перебувають на обліку в органах соціального захисту населення/органах Пенсійного фонду України, які не мають можливості забезпечити підготовку виплатних документів та фінансування виплат:
{Абзац другий підпункту 2 пункту 1 в редакції Постанови КМ № 1041 від 16.09.2022}
щодо одержувачів, які отримували виплати через уповноважені банки, - для перерахування АТ «Ощадбанк» коштів на банківський рахунок (за стандартом IBAN) в банку, в якому відкрито рахунок одержувача;
щодо одержувачів, які отримували виплати через відділення організації, що здійснює виплату і доставку пенсій та грошової допомоги за місцем фактичного проживання, - для здійснення грошових переказів через міжнародну платіжну систему «MY TRANSFER».
Виплата грошових переказів через міжнародну платіжну систему «MY TRANSFER» регулюється нормативно-правовими актами Національного банку та правилами АТ «Ощадбанк».
АТ «Ощадбанк» на кожне 1 число місяця інформує Міністерство соціальної політики про здійснені виплати грошових переказів одержувачам.
4) інформація (реєстри) про одержувачів соціальної допомоги, пільг та житлових субсидій подається Міністерству соціальної політики з накладеною кваліфікованою електронною печаткою за допомогою програмно-технічних засобів Інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду України для подальшої передачі АТ «Ощадбанк».
За п. 2-3 Порядку № 215 дозволено Міністерству соціальної політики в межах видатків, передбачених на 2023 рік, здійснити фінансування виплат грошових допомог за 2022 рік на підставі сформованої в поточному році інформації (реєстрів) про одержувачів грошової допомоги.
Згідно п. 3 Постанови № 215 установлено, що: орган соціального захисту населення протягом двох місяців з дати відновлення роботи або припинення чи скасування дії правового режиму воєнного стану проводить звіряння інформації про виплачені згідно із цією постановою грошові допомоги з метою запобігання повторній виплаті та у разі потреби проводить перерахунок їх розміру.
Отже, апеляційним судом встановлено, що позивач, станом на дату виникнення спірних правовідносин, перебував на обліку у відповідача, як отримувач компенсаційних виплат по догляду за громадянами похилого віку з 01.01.2020 року.
За усною консультацією Міністерством соціальної політики України прийнято рішення, що нарахування та виплата допомог та компенсаційних виплат відповідно до ПКМУ № 215, буде проводитись по базах даних отримувачів допомог та компенсаційних виплат, які були у центральному сховищі Міністерства соціальної політики України станом на 01.02.2022 року.
В базі даних Вугледарського міського управління соціального захисту населення, які були у центральному сховищі Міністерства соціальної політики України станом на 01.02.2022 року, ще була відсутня інформація про продовження допомоги ОСОБА_2 на наступний термін, тому нарахування допомоги з 01.03.2022 року не здійснювалось.
Апеляційний суд зазначає, що станом на дату виникнення спірних правовідносин була відсутня протиправна бездіяльність відповідача щодо непризначення позивачу відповідної компенсації за спірний період, проте, враховуючи вимоги Порядку № 251 та зміст листа Державного підприємства «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України» від 28.12.2023 року № 013-4140, станом на сьогодні, більшість департаментів соціального захисту населення обласних державних адміністрацій, які перебували на тимчасово окупованій території України, почали виконувати свої функції на підконтрольній території України, тому Вугледарське міське управління соціального захисту населення повинно було виконати призначення компенсаційної виплати з догляду ОСОБА_2 на новий термін.
Станом на дату розгляду апеляційної скарги в матеріалах справи відсутні докази призначення відповідачем компенсаційної виплати з догляду ОСОБА_2 за спірний період, тому апеляційний суд дійшов висновку про наявність протиправної бездіяльності відповідача щодо непризначення та невиплати позивачу державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період березень-серпень 2022 року.
Водночас, апеляційний суд вважає, що відсутність протиправної бездіяльності відповідача станом на дату виникнення спірних правовідносин не може позбавляти позивача права на судовий захист, оскільки таким чином позивач буде змушений знову звертатися до суду з аналогічним позовом за захистом порушених прав.
Позивач просив стягнути з відповідача кошти на відшкодування збитків, завданих протиправною бездіяльністю відповідача, яка полягає у невиплаті державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період березень-серпень 2022 року у розмірі 10299 грн., проте такі вимоги є передчасними оскільки в матеріалах справи відсутні докази нарахування такої суми позивачу, тому позовні вимоги, з урахуванням ч. 2 ст 9 КАС України, підлягають задоволенню шляхом коригування способу захисту порушеного права позивача шляхом: визнання протиправною бездіяльності відповідача з непризначення державної компенсації позивачу, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період березень-серпень 2022 року та ненадання відповідної інформації до бази даних отримувачів допомог та компенсаційних виплат центрального сховища Міністерства соціальної політики України; зобов`язання відповідача призначити позивачу державну компенсацію, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період березень-серпень 2022 року та надати відповідну інформацію до бази даних отримувачів допомог та компенсаційних виплат центрального сховища Міністерства соціальної політики України.
Також, апеляційний суд погоджує доводи апелянта про протиправність ухвали суду першої інстанції від 13.02.2023 року щодо відмови у задоволенні заяви представника позивача про залучення до участі у справі в якості третьої особи Міністерства соціальної політики України та витребування в нього доказів - засвідченої копії електронної справи про призначення позивачу державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, враховуючи положення Постанови № 215.
Отже, суд першої інстанції внаслідок порушення норм матеріального права, неповного з`ясування обставин, невідповідності висновків суду обставинам справи, неправильно вирішив справу, тому постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про задоволення позову з обранням іншого способу захисту порушеного права позивача.
Щодо судових витрат.
За ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем сплачено судовий збір за подання позову в сумі 1587,84 грн., апеляційних скарг на ухвалу суду - 1984 грн., на рішення суду - 2381,76 грн.
Фактично позов задоволено в повному обсязі з обранням іншого способу захисту порушеного права, тому за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір в повному обсязі в сумі 5953,60 грн.
Керуючись ст.ст. 250, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 - задовольнити.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року у справі № 200/4376/22 за позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Вугледарського міського управління соціального захисту населення про визнання бездіяльності протиправною та стягнення суми - скасувати.
Прийняти нову постанову.
Позов ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Вугледарського міського управління соціального захисту населення про визнання бездіяльності протиправною та стягнення суми - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльності Вугледарського міського управління соціального захисту населення з непризначення та невиплати ОСОБА_2 державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період березень-серпень 2022 року та ненадання відповідної інформації щодо ОСОБА_2 до бази даних отримувачів допомог та компенсаційних виплат центрального сховища Міністерства соціальної політики України.
Зобов`язати Вугледарське міське управління соціального захисту населення призначити ОСОБА_2 державну компенсацію, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період березень-серпень 2022 року та надати таку інформацію до бази даних отримувачів допомог та компенсаційних виплат центрального сховища Міністерства соціальної політики України.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Вугледарського міського управління соціального захисту населення (ЄДРПОУ 25953362) на користь ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 5953,60 грн. (п`ять тисяч дев`ятсот п`ятдесят три гривні 60 копійок).
Повний текст постанови складений 24 січня 2024 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий І.В. Геращенко
Судді: А.А. Блохін
Е.Г. Казначеєв
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2024 |
Оприлюднено | 26.01.2024 |
Номер документу | 116518543 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні