Рішення
від 25.01.2024 по справі 908/3483/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 34/283/23

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25.01.2024 Справа № 908/3483/23

м.Запоріжжя

Господарський суд Запорізької області у складі судді Науменка А.О.,

розглянув у спрощеному позовному провадженні,

без виклику представників сторін,

справу № 908/3483/23

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Технохімреагент», ідентифікаційний код юридичної особи 34155997 (вул. Цимлянська, 29-А, м. Запоріжжя, 69034)

до відповідача: Запорізької торгово-промислової палати, ідентифікаційний код юридичної особи 02944840 (бул. Центральний, буд. 4, м. Запоріжжя, 69005)

про стягнення 6 860 грн 00 коп.

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Технохімреагент» про стягнення з Запорізької торгово-промислової палати 6 860 грн 00 коп.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.11.2023 справу 908/3483/23 визначено для розгляду судді Науменку А.О.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 27.11.2023 у справі № 908/3483/23 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання (без виклику учасників справи).

Як свідчать матеріали справи, сторони належним чином повідомлені про розгляд справи.

Ухвала суду отримана сторонами в електронних кабінетах 27.11.2023.

Відповідно до частин 2 і 3 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Згідно з ч. ч. 5, 7 ст. 252 ГПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.

Статтею 248 ГПК України встановлено, що суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін до суду не надходило.

Позовна заява обґрунтована тим, що Позивач звернувся до Відповідача з заявою № 918/456/23 від 12.06.2023 щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) для суб`єктів господарювання за договірними зобов`язаннями. Заяву з додатками надіслав на офіційну електронну скриньку Відповідача. Відповідач надіслав Позивачу рахунки на оплату разом з актами наданих послуг, які Позивач повинен був підписати авансом. Позивач відмовився від їх підписання до фактичного надання зазначених в акті послуг. Позивачем було оплачено два платежі у відповідності до виставлених рахунків у розмірі 4410,00 грн з ПДВ (згідно платіжного доручення №606 від 15.06.2023 за розгляд документів на предмет засвідчення форс-мажорних обставин) та у розмірі 2450,00 грн з ПДВ (згідно платіжного доручення № 607 від 15.06.2023 - за засвідчення та видачу сертифіката). Відповідач листом № 03.2/704 від 26.06.2023 повідомив про необхідність надання додаткових уточнень та документів. Після отримання додаткових пояснень Відповідачем була надана відповідь ЗTПП №03.2/718 від 30.06.2023 про відсутність підстав у Позивача посилатися на форс-мажорні обставини для оформлення сертифікату. Сертифікат про форс-мажорні обставини оформлений не був. Кошти у розмірі 2450,00 грн (сплачені згідно платіжного доручення № 607 від 15.06.2023 - за засвідчення та видачу сертифіката). Відповідач не повернув. Також Відповідач не склав акт наданих послуг, який міг звітувати про обсяг та якість наданих послуг. Позивач вважає, що відбулось неналежне виконання договору про надання послуг за плату, оскільки розгляд документів на предмет засвідчення форс-мажорних обставин здійснений Відповідачем не якісно, обсяг наданих послуг не відомий. За відсутності акту наданих послуг, Позивач позбавлений можливості розглянути такий акт і висловити свої зауваження до нього. За звичаями, які є вживаними у діловому обороті, виконавець направляє замовнику два примірники Акту прийняття наданих послуг, який останній зобов`язаний підписати і повернути один примірник підписаного Акту виконавцю. У випадку наявності у замовника заперечень щодо обсягу або якості послуг, наданих виконавцем, замовник має право не підписувати акт та зобов`язаний надати виконавцю свої обґрунтовані заперечення. У даному випадку, Відповідач не направляв Позивачу акт прийняття наданих послуг, Сторони його не підписували. Враховуючи відсутність підписаного Сторонами акту прийняття наданих послуг, Позивач листом №918/456/23/3 від 14.09.2023 звернувся до Відповідача з пропозицією повернути грошові кошти в розмірі 2 450,00 та 4 410,00 грн. Відповідач листом №03.2/1077 від 30.10.2023 запропонував надіслати йому повторного листа про повернення коштів у розмірі 2450,00 грн, сплачених згідно платіжного доручення №607 від 15.06.2023 і відмовився повертати кошти, які були сплачені Позивачем за розгляд документів. З урахуванням наведеного, Позивач просить стягнути з Відповідача 6860,00 грн.

Відповідач у відзиві на позовну заяву просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Зазначає, що 16.06.2023 за вхідним №443 в Запорізькій ТПП була зареєстрована Заява ТОВ «Технохімреагент» про засвідчення форс-мажорних обставин №918/456/23 від 12.06.2023. Разом з заявою на електронну пошту юридичного управління ЗТПП надійшли сканкопії наступних документів: Оголошення про проведення відкритих торгів UA-2022-01-14-002807-с; Роздруківка з ProZorro щодо опублікування тендеру; Тендерна документація на закупівлю товарів за темою: 24320000-З (1-гідроксиетилідендифосфонова кислота), затверджена 01.02.2022р; Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю UA-2022-01-14-002807-с; Роздруківка з ProZorro щодо подання тендерної документації; Звіт про результати проведення процедури закупівлі UA-2022-01-14- 002807-с; Договір поставки №53-122-01-22-11915 від 01.04.2022 (з додатками); Лист ТОВ «Технохімреагент» №177/65-22 від 11.05.2022; Лист ТОВ «Технохімреагент» №185/65-22; Лист ТОВ «Технохімреагент» №200/65-22 від 20.05.2022; Лист ТОВ «Технохімреагент» №252/65-22 від 03.05.2022, Лист ТОВ «Технохімреагент» №277/65-22 від 28.06.2022; Лист ТОВ «Технохімреагент» №279/65-22 від 29.06.2022; Лист ВП «Рівненська АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом» №6737/041 від 13.05.2022; Лист ВП «Рівненська АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом» №7044/041 від 19.05.2022; Лист ВП «Рівненська АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом» №9328/041 від 01.07.2022; Лист ВП «Рівненська АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом» №7533/041 від 30.05.2022; Лист SHANDONG TAIHE CHEMICALS CO., LTD №302-14/22 від 28.06.2022; Лист ZAOAHUANG KERUI CHEMICALS CO., LTD від 29.06.2022; Лист CENTRO-CHEM від 18.05.2023. Після здійснення розгляду та аналізу наданих документів Запорізькою ТПП був оформлений Лист №03.2/704 від 26.06.2023 про необхідність надання додаткових документів та уточнень. 27.06.2023 ТОВ «Технохімреагент» надіслав лист №918/456/23/2 про надання додаткових документів. Разом з листом були надіслані пояснення та сканкопії наступних документів: Коносамент ТАО7094132; Митна декларація UA 112080/2022/003408 від 21.02.2022р.; Міжнародна товарно-транспортна накладна CMR №9170 від 18.02.2022р.; Коносамент ТАО7080724; Митна декларація UA 112080/2021/008676 від 12.10.2021р.; Міжнародна товарно-транспортна накладна CMR №7816 від 08.10.2021р.; Роздруківка з сайту suspilne.media; Контракт №20418/ІМ від 30.06.2020р., з Додатком №2, Додатком №4; Роздруківка з сайту logist.fm. Після розгляду додаткових документів Відповідачем у відповідності до п.6.14 Регламенту був оформлений лист №03.2/718 від 30.06.2023 про відсутність підстав для засвідчення форс-мажорних обставин. Позивач шляхом подання підписаної ним заяви з печаткою підтвердив подання зі свого боку документів щодо оплати послуг ЗТПП та підписаних актів наданих послуг ЗТПП. Проте, коли заява надійшла на електрону пошту юридичного управління ЗТПП, в пакеті окрім інших документів були лише платіжні доручення про оплату послуг: платіжне доручення №606 від 15.06.2023 на суму 4410,00 грн з ПДВ (за послуги з розгляду документів на предмет засвідчення форс-мажорних обставин) та платіжне доручення №607 від 15.06.2023р. на суму 2450,00 грн з ПДВ (за послуги із засвідчення та видачі сертифікату про форс-мажорні обставини). Отримавши заяву Позивача, йдучі назустріч заявнику, вона була зареєстрована навіть без фактичної наявності надісланих актів наданих послуг, щоб не гальмувати процес розгляду документів. Тим більше у листуванні електронною поштою з представником ТОВ «Технохімреагент», в листі 15.06.2023 о 14:45 год. ним було зазначено, що акти будуть надані пізніше (роздруківка листа електронної пошти додається до відзиву). З моменту реєстрації заяви почалась робота з розгляду отриманих документів задля дотримання строків, передбачених п.6.7 Регламенту. Протягом встановленого строку саме за результатами розгляду документів спочатку був оформлений Лист ЗТПП №03.2/704 від 26.06.2023 про необхідність надання додаткових документів та уточнень, а згодом після розгляду ще й додатково наданих документів Лист ЗТПП №03.2/718 від 30.06.2023 про відсутність підстав для засвідчення форс-мажорних обставин. Таким чином, вищезазначені листи Відповідача свідчать про проведену роботу стосовно розгляду великої кількості документів та їх аналізу, результатом чого стали складені відповіді. Твердження Відповідача, викладені в позовній заяві, про обов`язок саме Позивача надіслати акти наданих послуг, є помилковими та безпідставними, оскільки такий процес обміну актами не був врегульований сторонами письмово, посилань на законодавчі акти щодо цього Позивач також не надав. Натомість, підписуючи заяву до Запорізької ТПП Позивач погодився на умови подання завантажених на сайті та підписаних зі свого боку актів прийому-передачі наданих послуг, про що було зазначено в додатках до заяви та поставлено під цим підпис та печатку Позивача. Наявність у себе завантажених рахунків та актів на послуги ЗТПП Позивач підтвердив, додаючи копії зазначених документів до матеріалів справи. 25.10.2023 Відповідачем був отриманий лист ТОВ «Технохімреагент» №918/456/23/3 від 14.09.2023 про повернення сум в розмірі 2450,00 грн та 4410,00 грн. Листом №03.2/1077 від 30.10.2023 Запорізька ТПП надіслала роз`яснення про відсутність підстав щодо повернення суми у розмірі 4410,00 грн з посиланнями на пункти Регламенту, оскільки послуги з розгляду заяви та доданих документів були надані в повному обсязі, в строки, передбачені Регламентом. Також в даному листі ЗТПП виклала прохання надіслати відкорегований лист про повернення лише суми в розмірі 2450,00 грн, для можливості взяття його до роботи бухгалтерією Відповідача. Не отримавши виправленого листа Відповідач за власною ініціативою повернув кошти у розмірі 2450,00 грн з ПДВ на поточний рахунок ТОВ «Технохімреагент» 27 листопада 2023 (платіжна інструкція №4536 від 27.11.2023). Відповідачем надані докази своєчасного надання послуг саме з розгляду документів на предмет засвідчення форс-мажорних обставин згідно отриманої Заяви ТОВ «Технохімреагент» №918/456/23 від 12.06.2023 шляхом вивчення, аналізу отриманого пакету документів та оформлення двох відповідей ЗТПП №03.2/704 від 26.06.2023р. та №03.2/718 від 30.06.2023р. Відповідач вважає, що відсутні підстави для повернення Позивачу суми в розмірі 4410,00 грн з ПДВ, що були сплачені саме за послуги з розгляду документів.

У відповіді на відзив, Позивач зазначає, що з відповіді № 03.2/718 від 30.06.2023 вбачається, що розгляд документів відбувся неякісно. У відповіді зазначається, що наданий на розгляд договір був підписаний 01.04.2022, і на момент його підписання був введений воєнний стан (без зазначення джерела, з якого в той час можна було дізнатися про продовження воєнного стану до дати виконання договору - серпня 2022). Зазначається, що з 25.02.2022 порти були закриті (без зазначення джерела), хоча Міністерство інфраструктури України закрило морські порти України тільки 28.04.2022 наказом № 256. Зазначається, що заявник мав розрахувати можливий логістичний маршрут із застосуванням морських портів інших країн (без зазначення джерела, з якого можна було дізнатися на той час, що дію воєнного стану буде продовжено декілька разів, аж до моменту виконання Договору, і потрібно буде шукати інший маршрут). Не розглянуто пояснення заявника щодо непоставки товарів через порти інших країн (жодного). І ще багато інших зауважень. Позивач вважає, що форми актів наданих послуг розміщені на сайті Запорізької ТПП не для зручності та пришвидшення процесу подачі заяви, а для використання їх для подальшої фальсифікації. Не можна підписувати акт наданих послуг ще до того, як послуги почали надаватися. Заявник не знає, будуть або не будуть надані послуги. А якщо і будуть надані, то заявнику не відомі їх обсяг та якість. У той же час, оскільки сторони у договорі визначили акт приймання-передачі виконаних послуг як суттєвий елемент встановлених між ними правовідносин, то згідно зі ст.ст. 6, 11 ЦК такий акт як джерело матеріального права при вирішенні спору підлягає застосуванню у повному обсязі. Оскарження самої відмови у видачі сертифікатів про форс-мажорні обставини в Україні неможливе. У новій редакції Регламенту, затвердженій рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014. 44(5), положення про можливість оскарження відмови у видачі сертифікатів виключені. Господарські ж суди не вправі надавати оцінку обставинам, викладеним у заяві в якості форс-мажорних (Справа No 908/1932/20). Зауважує щодо якості послуг з розгляду документів, внаслідок якого заявник не отримав бажаного результату. І в такому разі відповідач перешкоджає висловлюванню зауважень, не надаючи акт (не звітуючи) про обсяг і якість виконаних послуг, зазначаючи, що акт приймання-передачі виконаних послуг як суттєвий елемент встановлених правовідносин.

У додаткових поясненнях, що надійшли через систему «Електронний суд» 19.12.2023, Відповідач зазначає, що Договір про надання послуг між Відповідачем та Позивачем не укладався, отже порядку підписання та подання актів між сторонами не узгоджено. Позивачем була подана заява, підписана уповноваженою особою ТОВ «Технохімреагент» та скріплена печаткою, в п.5 додатків до якої було зазначено подання Позивачем «пропозиції акту наданих послуг за підписом фізичної особи/керівника та відбитком печатки суб`єкта господарювання у двох примірниках за встановленою формою, розміщеною на Інтернет сторінці ТПП України/регіональної ТПП», отже Позивач прийняв умови та порядок звернення до Запорізької ТПП, але порушив його. Пунктом 7.2 Регламенту передбачено, що відповідно до затверджених тарифів замовник здійснює окремо оплату послуг, пов`язаних з: розглядом заяви і наданих документів; засвідченням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) та видачею Сертифіката про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили). Такий порядок оплати був передбачений для можливості повернення частини коштів заявнику (а саме за засвідчення форс-мажорних обставин та видачу сертифікату) у випадку, коли за результатом розгляду документів оформлюється відмова у засвідченні або заявник відзиває свою заяву після отримання листа про необхідність надання додаткових документів. Позивач, не маючи ані кваліфікації, ані досвіду у наданні послуг із засвідчення форс-мажорних обставин, не має жодних підстав для визначення якості надання послуг. За результатами розгляду документів ТОВ «Технохімреагент» була оформлена відмова у засвідченні форс-мажорних обставин у зв`язку з відсутністю підстав та невідповідністю наданих на розгляд документів ознакам форс-мажору, передбачених вимогами Регламенту. Вважає, що послуги Позивачу були надані у повній відповідності до Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 та Регламенту, що затверджений Президією Торгово-промисловою палатою України. Уповноваженою особою ЗТПП у відповідності до вимог Регламенту були здійснені дії щодо розгляду заяви та документів ТОВ «Технохімреагент» та прийняте рішення щодо відсутності підстав у оформленні сертифікату. Також, Відповідачем платіжною інструкцією №4536 від 27.11.2023 було здійснено повернення сплаченої Позивачем суми у розмірі 2450 грн за ненадання послуги щодо видачі сертифікату. Однак, підстави щодо повернення Позивачу суми в розмірі 4410,00 грн з ПДВ, що були сплачені саме за послуги з розгляду документів, у Відповідача відсутні, у зв`язку з наданням даної послуги в повному обсязі.

25.01.2024 судом ухвалено рішення у даній справі.

Розглянувши матеріали справи, суд

УСТАНОВИВ:

Згідно з позовними вимогами, Товариство з обмеженою відповідальністю «Технохімреагент» (ТОВ «Технохімреагент», Позивач) звернувся до Запорізької торгово-промислової палати (ЗТПП, Відповідач), на офіційну електронну скриньку ЗТПП, із заявою № 918/456/23 від 12.06.2023 щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) для суб`єктів господарювання за договірними зобов`язаннями. Відповідач надіслав Позивачу рахунки на оплату разом з актами наданих послуг, які Позивач повинен був підписати авансом. Позивач відмовився від їх підписання до фактичного надання зазначених в акті послуг. Позивачем було оплачено два платежі у відповідності до виставлених рахунків у розмірі 4410,00 грн з ПДВ (згідно платіжного доручення №606 від 15.06.2023 - за розгляд документів на предмет засвідчення форс-мажорних обставин) та у розмірі 2450,00 грн з ПДВ (згідно платіжного доручення N 607 від 15.06.2023 - за засвідчення та видачу сертифіката). Відповідач листом № 03.2/704 від 26.06.2023 повідомив про необхідність надання додаткових уточнень та документів. Після отримання додаткових пояснень Відповідачем була надана відповідь 3TПП №03.2/718 від 30.06.2023 про відсутність підстав у Позивача посилатися на форс-мажорні обставини для оформлення сертифікату. Сертифікат про форс-мажорні обставини оформлений не був. Кошти у розмірі 2450,00 грн не повернуті. Відповідач не склав акт наданих послуг, який міг звітувати про обсяг та якість наданих послуг. Позивач вважає, що відбулось неналежне виконання договору про надання послуг за плату, оскільки розгляд документів на предмет засвідчення форс-мажорних обставин здійснений Відповідачем не якісно, обсяг наданих послуг не відомий. Позивач листом №918/456/23/3 від 14.09.2023 звернувся до Відповідача з пропозицією повернути грошові кошти в розмірі 2 450,00 та 4 410,00 грн. Відповідач листом №03.2/1077 від 30.10.2023 запропонував надіслати йому повторного листа про повернення коштів у розмірі 2450,00 грн, сплачених згідно платіжного доручення №607 від 15.06.2023 і відмовився повертати кошти, які були сплачені Позивачем за розгляд документів. З урахуванням наведеного, Позивач просить стягнути з Відповідача 6860,00 грн.

Стягнення з Запорізької торгово-промислової палати на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Технохімреагент» 6 860 грн 00 коп. було предметом позовних вимог у даній справі.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, судне задовольнив вимоги позивача, виходячи з такого.

Спірні правовідносини сторін є господарськими та виникли у зв`язку з діяльністю Запорізької торгово-промислової палати щодо засвідчення форс-мажорних обставин.

Запорізька торгово-промислова палата діє у відповідності до Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 (далі Закон).

Згідно з ч.1 ст.14-1 Закону Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю.

Перелік обставин, які можуть бути визнані форс-мажорними викладені в ч.2 ст.14-1 Закону.

Порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили) врегульований Регламентом (нова редакція) засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затверджений рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 № 44(5) із змінами та доповненнями (далі Регламент).

Відповідно до п. 6.2 Регламенту форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб по кожному окремому договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин. До кожної окремої заяви додається окремий комплект документів.

Пунктами 3.3-3.5 Регламенту встановлено:

3.3. Сертифікат (у певних договорах, законодавчих і нормативних актах згадується також як висновок, довідка, підтвердження) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (далі - Сертифікат) - документ, за затвердженими Президією ТПП України відповідними формами, який засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), виданий ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством, умовами договору (контракту, угоди тощо) та цим Регламентом.

3.4. Уповноважений орган - ТПП України або регіональна торгово-промислова палата, до якої звернувся Заявник зі зверненням про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

3.5. Уповноважені особи - співробітники ТПП України, співробітники регіональних торгово-промислових палат, які внесені до Реєстру уповноважених осіб із засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) та наділені повноваженнями щодо засвідчення відповідних обставин.

Пунктами 6.1, 6.2 Регламенту встановлено, що підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених у ст. 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» в редакції від 02.09.2014 року, а також визначених сторонами за договором, контрактом, угодою, типовим договором, законодавчими, відомчими та/чи іншими нормативними актами, які вплинули на зобов`язання таким чином, що унеможливили його виконання у термін, передбачений відповідно договором, контрактом, угодою, типовим договором, законодавчими та/чи іншими нормативними актами.

Форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб по кожному окремому договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.

До кожної окремої заяви додається окремий комплект документів.

З викладеного вбачається, що прийняття рішення щодо можливості засвідчення форс-мажорних обставин є виключною компетенцією ТПП України або регіональної торгово-промислової палати, яке здійснюється за результатами розгляду заяви і наданих документів за наявності відповідних підстав.

Згідно з п. 6.5 Регламенту тягар доказування настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) покладений на Заявника.

Згідно з п.6.6 Регламенту «уповноважена особа приймає до розгляду заяви з доданим до неї повним відповідним комплектом документів, що пройшли вхідну реєстрацію з присвоєнням реєстраційного номера в ТПП України/регіональній ТП.

Відповідно до п. 6.10 Регламенту за результатами розгляду заяви і наданих документів та прийняття рішення уповноваженою особою щодо можливості засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) за наявністю підстав, видає Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).

Заява ТОВ «Технохімреагент» про засвідчення форс-мажорних обставин № 918/456/23 від 12.06.2023 зареєстрована ЗТПП 16.06.2023 за вхідним №443.

Разом з заявою на електронну пошту юридичного управління ЗТПП надійшли сканкопії документів: Оголошення про проведення відкритих торгів UA-2022-01-14-002807-с; Роздруківка з ProZorro щодо опублікування тендеру; Тендерна документація на закупівлю товарів за темою: 24320000-З (1-гідроксиетилідендифосфонова кислота), затверджена 01.02.2022р; Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю UA-2022-01-14-002807-с; Роздруківка з ProZorro щодо подання тендерної документації; Звіт про результати проведення процедури закупівлі UA-2022-01-14- 002807-с; Договір поставки №53-122-01-22-11915 від 01.04.2022 (з додатками); Лист ТОВ «Технохімреагент» №177/65-22 від 11.05.2022; Лист ТОВ «Технохімреагент» №185/65-22; Лист ТОВ «Технохімреагент» №200/65-22 від 20.05.2022; Лист ТОВ «Технохімреагент» №252/65-22 від 03.05.2022, Лист ТОВ «Технохімреагент» №277/65-22 від 28.06.2022; Лист ТОВ «Технохімреагент» №279/65-22 від 29.06.2022; Лист ВП «Рівненська АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом» №6737/041 від 13.05.2022; Лист ВП «Рівненська АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом» №7044/041 від 19.05.2022; Лист ВП «Рівненська АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом» №9328/041 від 01.07.2022; Лист ВП «Рівненська АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом» №7533/041 від 30.05.2022; Лист SHANDONG TAIHE CHEMICALS CO., LTD №302-14/22 від 28.06.2022; Лист ZAOAHUANG KERUI CHEMICALS CO., LTD від 29.06.2022; Лист CENTRO-CHEM від 18.05.2023.

Відповідно до п. 6.7. Регламенту заява підлягає розгляду залежно від складності та обсягу документів протягом семи робочих днів із дня звернення суб`єкта господарської діяльності та протягом двадцяти одного робочого дня - з дня звернення фізичної особи.

Згідно з п. 6.8. Регламенту уповноважена особа ТПП України/регіональної ТПП має право

- вимагати від Заявника подання оригіналів документів для огляду, додаткових даних, документів, пояснень, доказів настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) і т.ін.;

- відкласти розгляд заяви, максимально на двадцять один робочий день для можливості надання Заявником додаткових пояснень, документів, доказів тощо, повідомивши Заявника про це письмово за встановленою формою;

- прийняти рішення щодо оформлення відмови, у разі ненадання Заявником після встановленого терміну додаткових пояснень, документів, доказів тощо, повідомивши Заявника про це письмово за встановленою формою;

- повернути Заявнику документи без розгляду на підставі відповідного звернення протягом семи робочих днів з дня надходження заяви про заcвідчення засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Пунктом 6.14 Регламенту встановлено, що у разі, якщо за результатом розгляду заяви і наданих документів вбачається, що форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) недостатньо обґрунтовані або відсутні підстави/умови для засвідчення (передбачені пп. 6.5, 6.9 Регламенту) і т.п., ТПП України/регіональна ТПП надсилає Заявникові відповідь про відкладення розгляду заяви для можливості надання додаткових пояснень, документів, доказів тощо або про відмову в засвідченні форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) за встановленою формою (Додаток № 9 до Регламенту).

Після здійснення розгляду та аналізу наданих документів ЗТПП був оформлений Лист №03.2/704 від 26.06.2023 про необхідність надання додаткових документів та уточнень.

27.06.2023 ТОВ «Технохімреагент» надіслав ЗТПП лист №918/456/23/2 про надання додаткових документів. Разом з листом були надіслані пояснення та сканкопії документів: Коносамент ТАО7094132; Митна декларація UA 112080/2022/003408 від 21.02.2022р.; Міжнародна товарно-транспортна накладна CMR №9170 від 18.02.2022р.; Коносамент ТАО7080724; Митна декларація UA 112080/2021/008676 від 12.10.2021р.; Міжнародна товарно-транспортна накладна CMR №7816 від 08.10.2021р.; Роздруківка з сайту suspilne.media; Контракт №20418/ІМ від 30.06.2020р., з Додатком №2, Додатком №4; Роздруківка з сайту logist.fm.

ЗТПП після розгляду додаткових документів, у відповідності до п.6.14 Регламенту, направлений Позивачеві лист №03.2/718 від 30.06.2023 про відсутність підстав для засвідчення форс-мажорних обставин.

Згідно вказаного листа, підписаного уповноваженою особою ЗТПП та Віцепрезидентом ЗТПП, ЗТПП розглянула заяву ТОВ «Технохімреагент» і після вивчення всіх документів зазначила, що вказані Заявником обставини не можуть бути прийняті до уваги як форс-мажорні в межах наданого на розгляд договору.

Також, ЗТПП зазначила, що дія зазначених заявником обставин (діючий воєнний стан, відсутність працюючих українських морських портів) розпочалась до підписання Договору і це позбавляє заявника можливості посилатися на такі обставини, як на форс-мажорні. Разом з тим, ЗТПП звернула увагу Заявника, що перелічені ним обставини можуть бути підставою для оформлення висновку про істотну зміну обставин в розумінні ст. 652 ЦК України з метою його використання у переговорах щодо внесення змін до умов договору.

Таким чином, Відповідачем були проаналізовані надані Позивачем документи в підтвердження наявності форс-мажорних обставин та зазначено про неможливість визнання вказаних Заявником обставин форс-мажорними обставинами, про що повідомлено позивача листом від 30.06.2023 вих. № 03.2/718.

Підписуючи заяву до ЗТПП Позивач фактично погодився на умови подання завантажених на сайті та підписаних зі свого боку актів прийому-передачі наданих послуг, про що було зазначено в додатках до заяви та поставлено під цим підпис та печатку Позивача.

Наявність завантажених рахунків та актів на послуги ЗТПП Позивач підтвердив, додаючи копії зазначених документів до матеріалів справи.

25.10.2023 Відповідачем був отриманий лист Позивача №918/456/23/3 від 14.09.2023 про повернення сум в розмірі 2450,00 грн та 4410,00 грн.

Листом №03.2/1077 від 30.10.2023 Відповідач надіслав Позивачеві роз`яснення про відсутність підстав щодо повернення суми у розмірі 4410,00 грн з посиланнями на пункти Регламенту, оскільки послуги з розгляду заяви та доданих документів були надані в повному обсязі, в строки, передбачені Регламентом. Також в даному листі ЗТПП виклала прохання надіслати відкорегований лист про повернення лише суми в розмірі 2450,00 грн, для можливості взяття його до роботи бухгалтерією Відповідача.

Платіжною інструкцією №4536 від 27.11.2023 Відповідач за власною ініціативою повернув кошти у розмірі 2450,00 грн з ПДВ на поточний рахунок ТОВ «Технохімреагент».

Враховуючи повернення Відповідачем Позивачеві заявлених до стягнення 2450,00 грн з ПДВ лише 27.11.2023, тобто після подання Позивачем позову до суду, суд закриває провадження у даній справі в частині стягнення 2 450 грн 00 коп. на підставі п. 2.ч.1 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України, враховуючи відсутність предмету спору станом на час розгляду справи судом.

Щодо стягнення з відповідача на користь Позивача 4410,00 грн, то суд відмовляє у задоволенні позовних вимог в цій частині, враховуючи що Відповідачем надані докази своєчасного надання послуг саме з розгляду документів на предмет засвідчення форс-мажорних обставин, згідно отриманої заяви ТОВ «Технохімреагент» № 918/456/23 від 12.06.2023 шляхом вивчення, аналізу отриманих документів та оформлення відповідей ЗТПП №03.2/704 від 26.06.2023 та №03.2/718 від 30.06.2023.

Таким чином, в даному випадку відсутні підстави для повернення позивачу суми в розмірі 4410,00 грн, які були сплачені саме за послуги з розгляду документів.

Згідно з ч. 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст.ст. 73, 77 ГПК України).

Згідно зі статтею 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Необхідність доводити обставини, на які учасник справи посилається як на підставу своїх вимог і заперечень в господарському процесі, є складовою обов`язку сприяти всебічному, повному та об`єктивному встановленню усіх обставин справи, що передбачає, зокрема, подання належних доказів, тобто таких, що підтверджують обставини, які входять у предмет доказування у справі, з відповідним посиланням на те, які обставини цей доказ підтверджує.

При цьому, одним з основних принципів господарського судочинства є принцип змагальності. Названий принцип полягає в тому, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається на підтвердження чи заперечення вимог.

Судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Вимоги, як і заперечення на них, за загальним правилом обґрунтовуються певними обставинами та відповідними доказами, які підлягають дослідженню, зокрема, перевірці та аналізу. Все це має бути проаналізовано судом як у сукупності (в цілому), так і кожен доказ окремо, та відображено у судовому рішенні.

Позивачем не доведено не надання, чи надання неякісних послуг Відповідачем та наявність правових підстав для повернення сплачених 4410,00 грн, згідно платіжного доручення №606 від 15.06.2023 за розгляд документів на предмет засвідчення форс-мажорних обставин.

Доводи Позивача спростовуються вищевикладеним та наступним.

Регламентом, який розроблений та затверджений уповноваженим органом Президією Торгово-промислової палати України та є обов`язковим для використання та дотримання у своїй діяльності всіма регіональними торгово-промисловими палатами, встановлений порядок засвідчення форс-мажорних обставин, включаючи нормативні підстави, порядок звернення Заявника до ТПП, вимог до заяви та документів, права та обов`язки як Заявника так й уповноваженої особи ТПП, розгляд документів, ознаки обставин непереборної сили, підстави засвідчення форс-мажорних обставин, підстави відмови у засвідченні форс-мажорних обставин, процедуру оформлення сертифікатів, оплати послуг ТПП та інші процедурні моменти щодо надання послуг із засвідчення форс- мажорних обставин.

Рахунки для сплати послуг ТПП та акти наданих послуг розміщені на сайті Відповідача для можливості завантаження, сплати та підписання, враховуючи вимоги додання цих документів разом з поданням заяви. Це встановлено формами заявок, які затверджені Президією Торгово-промислової палати України та є обов`язковим для використання у своїй діяльності всіма регіональними торгово-промисловими палатами. Так само, рахунки та акти наданих послуг розміщені на сайті Торгово- промислової палати України, і також є умовою при поданні заявки до ТППУ для засвідчення форс-мажорних обставин.

Договір про надання послуг між Відповідачем та Позивачем не укладався, отже порядку підписання та подання актів між сторонами не узгоджено. Однак, в даному випадку, вищезазначений порядок затверджений Торгово-промисловою палатою України.

Позивачем була подана заява, підписана уповноваженою особою ТОВ «Технохімреагент» та скріплена печаткою, в п.5 додатків до якої було зазначено подання Позивачем «пропозиції акту наданих послуг за підписом фізичної особи/керівника та відбитком печатки суб`єкта господарювання у двох примірниках за встановленою формою, розміщеною на Інтернет сторінці ТПП України/регіональної ТПП», отже ТОВ «Технохімреагент» прийняв умови та порядок звернення до ЗТПП.

Пунктом 7.2 Регламенту передбачено, що відповідно до затверджених тарифів замовник здійснює окремо оплату послуг, пов`язаних із: розглядом заяви і наданих документів; засвідченням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) та видачею Сертифіката про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили). Такий порядок оплати був передбачений для можливості повернення частини коштів заявнику (а саме за засвідчення форс-мажорних обставин та видачу сертифікату) у випадку, коли за результатом розгляду документів оформлюється відмова у засвідченні або заявник відзиває свою заяву після отримання листа про необхідність надання додаткових документів.

В даному випадку, за результатами розгляду документів Позивача Відповідачем оформлена відмова у засвідченні форс-мажорних обставин, саме у зв`язку з відсутністю підстав та невідповідністю наданих на розгляд документів ознакам форс-мажору, передбачених вимогами Регламенту.

Послуги Позивачу були надані у відповідності до Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» та Регламенту. Уповноваженою особою ЗТПП у відповідності до вимог Регламенту здійснені дії щодо розгляду заяви та документів ТОВ «Технохімреагент» та прийняте рішення щодо відсутності підстав у оформленні сертифікату.

При цьому, суд враховує, що Позивачем у відповіді на відзив міститься посилання на судову практику, яка не стосується спірних правовідносин.

Судові витрати зі сплати судового збору в частині відмови у позові покладаються на позивача.

Щодо судового збору в частині закриття провадження у справі, позивачеві, згідно з п. 5 ч.1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір», підлягає поверненню судовий збір в сумі 766 грн 86 коп., однак, саме за клопотанням позивача.

Керуючись ст.ст. 129, 231, 237, 238, 240, 241, 252 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Закрити провадження у справі щодо стягнення 2450,00 грн.

2. У задоволенні позовних вимог щодо стягнення 4410,00 грн відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено та підписано 25.01.2024.

Суддя А.О. Науменко

Дата ухвалення рішення25.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116538831
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 6 860 грн 00 коп

Судовий реєстр по справі —908/3483/23

Ухвала від 11.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 06.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 19.02.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 25.01.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 27.11.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні