Рішення
від 22.01.2024 по справі 380/14869/21
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№380/14869/21

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 січня 2024 року м.Львів

Львівський окружний адміністративний суд, суддя Гавдик З.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу №380/14869/21 за позовом ОСОБА_1 до Адміністрації Державної прикордонної служби України, 7 прикордонного Карпатського загону Державної прикордонної служби України (Військової частини НОМЕР_1 ) про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 звернувся до Львівського окружного адміністративного суду із вищевказаним адміністративним позовом, в якому просив:

- визнати протиправними дії Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 допомоги на оздоровлення у жовтні 2016 року та серпні 2017 року без врахування у складі місячного грошового забезпечення для обрахунку вказаних виплат щомісячної додаткової грошової винагороди передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889;

- зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 недоплачену допомогу на оздоровлення у жовтні 2016 року та серпні 2017 року, з урахуванням щомісячної додаткової грошової винагороди передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889;

- визнати протиправними дії 7 прикордонного Карпатського загону Державної прикордонної служби України (Військової частини НОМЕР_1 ) щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 надбавки за кваліфікацію за період 2008-2012 роки в розмірі 50% від законодавчо встановленого розміру;

- зобов`язати НОМЕР_2 прикордонний Карпатський загін Державної прикордонної служби України (Військову частину НОМЕР_1 ) нарахувати і виплатити ОСОБА_1 з урахуванням виплачених сум надбавку за кваліфікацію: з липня 2008 року по грудень 2009 року у розмірі, визначеному у додатку № 25 до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу»: 1-й клас - 8 відсотків посадового окладу; з грудня 2010 року по квітень 2012 року у розмірі, визначеному у додатку №25 до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу»: класна кваліфікація «Майстер» -11 відсотків посадового окладу;

- визнати протиправними дії Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 надбавки за кваліфікацію за період 2016-2018 роки в розмірі 50% від законодавчо встановленого розміру;

- зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України нарахувати і виплатити ОСОБА_1 з урахуванням виплачених сум надбавку за кваліфікацію: з березня 2016 року по лютий 2018 року у розмірі, визначеному у додатку № 25 до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу»: класна кваліфікація «Майстер» - 11 відсотків посадового окладу;

- визнати протиправними дії 7 прикордонного Карпатського загону Державної прикордонної служби України (Військової частини НОМЕР_1 ) щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 винагороди за тривалість безперервної 20-ти річної календарної військової служби в розмірі 50% від законодавчо встановленого розміру;

- зобов`язати НОМЕР_2 прикордонний Карпатський загін Державної прикордонної служби України (Військової частини НОМЕР_1 ) нарахувати і виплатити ОСОБА_1 з урахуванням виплачених сум винагороду за тривалість безперервної 20-ти річної календарної військової служби, виходячи із грошового забезпечення станом на 12.12.2011 у розмірі 1,5 посадових окладів та окладів за військовим званням;

- визнати протиправними дії Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 винагороди за тривалість безперервної 25-ти річної календарної військової служби в розмірі 50% від законодавчо встановленого розміру;

- зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України нарахувати і виплатити ОСОБА_1 з урахуванням виплачених сум винагороду за тривалість безперервної 25-ти річної календарної військової служби, виходячи із грошового забезпечення станом на 12.12.2016 у розмірі 2 посадових окладів та окладів за військовим званням;

- визнати протиправними дії Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги при звільненні без урахування винагороди передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.2016 № 18 «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та поліцейських»;

- зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 , з урахуванням виплачених сум, одноразової грошової допомоги при звільненні із включенням до неї винагороди передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.2016 № 18 «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та поліцейських».

Щодо зазначення судом саме таких відповідачів, суд зазначає наступне.

29.03.2021 року відповідно до інформації із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань припинено юридичну особу Військову частину НОМЕР_3 код ЄДРПОУ: НОМЕР_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) із визначенням правонаступника Військова частина НОМЕР_1 код ЄДРПОУ: НОМЕР_5 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 загін Державної прикордонної служби України).

У відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 05.02.2020 №43 «Про ліквідацію територіальних органів Адміністрації Державної прикордонної служби», зокрема, ліквідовано як юридичну особу публічного права Азово-Чорноморське регіональне управління Державної прикордонної служби України та Донецько-Луганське регіональне управління Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_6 ). Одночасно Адміністрацію Державної прикордонної служби зобов`язано забезпечити здійснення функцій і повноважень територіальних органів, що ліквідуються.

30.09.2020 року згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення юридичної особи Донецько-Луганське регіональне управління Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_6 ) (код ЄДРПОУ 41777533).

28.01.2021 згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення юридичної особи Азово-Чорноморське регіональне управління Державної прикордонної служби України (код ЄДРПОУ 23311274).

Згідно з ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

З наведеного видно, що станом на дату подання позовної заяви, Азово-Чорноморське регіональне управління Державної прикордонної служби України та Донецько-Луганське регіональне управління Державної прикордонної служби України (Військова частина НОМЕР_6 ) як територіальні органи Адміністрації Державної прикордонної служби є ліквідованими.

Разом з тим, у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 05.02.2020 № 43 «Про ліквідацію територіальних органів Адміністрації Державної прикордонної служби» на Адміністрацію Державної прикордонної служби покладений обов`язок здійснювати функції та повноваження вказаного ліквідованого органу.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що виходячи із карток грошового забезпечення за 2008-2012, 2016-2018 роки позивачу виплачено в меншому ніж належало розмірі надбавку за кваліфікацію. Вважає, що дії ІНФОРМАЦІЯ_3 та Азово-Чорноморського регіонального управління стосовно виплати додаткового грошового забезпечення за класну кваліфікацію у період 2008-2012, 2016-2018 роки у розмірі 50 % від розміру, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007, тобто за 1-й клас - 4 відсотків посадового окладу, за класну кваліфікацію «Майстер» - 5,5 відсотків посадового окладу, суперечить нормам законодавства, оскільки наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України №425 від 20.05.2018 упорядковано виплати додаткових видів грошового забезпеченні, а отже такі мали виплачуватися у розмірі, визначеному Урядом у постанові № 1294, зокрема в таких розмірах: 1-й клас - 8 відсотків посадового окладу, класна кваліфікація «Майстер» - 11 відсотків посадового окладу.

Також позивач вказує, що з часу набуття права на виплату винагороди за тривалість безперервної 20-ти річної календарної військової служби (12.12.2011) та на час виключення із списків особового складу, протиправно не виплачено вказану винагороду у розмірі 1,5 посадових окладів та окладів за військовим званням. Окрім того зазначає, що у 2016 році за 25 річний строк безперервної календарної вислуги (12.12.2016) військової служби, виплата проведена в розмірі 50% від встановленого законодавством, замість визначених законодавством 2 посадових окладів та окладів за військовим званням.

Позивач зазначає, що із архівних відомостей особистих карток грошово забезпечення ОСОБА_1 при здійсненні розрахунку та виплати грошової допомоги на оздоровлення до розрахунку місячного грошового забезпечення для виплати вказаної грошової допомоги на оздоровлення не включено щомісячну додаткову грошову винагороду відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 22.09.2010 № 889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Міністерства надзвичайних ситуацій».

Позивач зазначає, що відповідач протиправно відмовляється виплатити відповідні складові грошового забезпечення у повному розмірі, у зв`язку з чим звернувся до суду з вказаним позовом.

Ухвалою судді від 13.09.2021 позовну заяву повернуто

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14.12.2021 ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 13.09.2021 скасовано, справу направлено для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Ухвалою судді від 11.02.2022 позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою судді від 24.02.2022 відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та відповідачам встановлено строк для подання відзиву до суду протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали.

Ухвалою судді від 01.04.2022 провадження у справі №380/14869/21 зупинено до припинення перебування відповідача на воєнному стані.

Ухвалою судді від 04.05.2023 провадження у справі №380/14869/21 поновлено.

Ухвалою судді від 22.01.2024 відмовлено у задоволенні клопотання про залишення позовної заяви без розгляду.

На адресу суду від Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) надійшов відзив на позовну заяву в якому проти позову заперечив. Відзив обґрунтований тим, що наказом Голови Державної прикордонної служби України від 25.10.2019 № 1082-ос, полковника ОСОБА_1 звільнено з військової служби в запас (на підставі п.п. «а» (у зв`язку із закінченням строку контракту) ч. 6 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу») та наказом Голови Державної прикордонної служби України від 06.11.2019 № 1119-ос виключено із списків особового складу, усіх видів забезпечення Управління внутрішньої та власної безпеки « ІНФОРМАЦІЯ_4 » Державної прикордонної служби України.

На день виключення зі списку особового складу загону та всіх видів забезпечення та на день закінчення військової служби 06.11.2019 року, спору між позивачем та 7 прикордонним загоном щодо виплачених сум не було.

Щодо виплати надбавки за кваліфікацію за період 2008-2012 роки в розмірі 50% від законодавчо встановленого розміру, зазначає, що виплата надбавки за кваліфікацію передбачена постановою Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007 року «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», яка була чинною на період виплати зазначеної надбавки.

Відповідно до пункту 7 постанови КМУ № 1294 від 07.11.2007 року до упорядкування додаткових видів грошового забезпечення, визначених згідно з додатками 25-28, їх виплата проводиться в межах затвердженого фонду грошового забезпечення в обсязі до 50 відсотків установленого згідно із зазначеними додатками розміру, крім щомісячних виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу льотного та наземного складу авіації, плаваючого складу, військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, які виконують водолазні роботи, проходять службу у високомобільних десантних військах та частинах спеціального призначення, та виплати одноразової винагороди військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, які знешкоджують вибухові предмети. Згідно з додатком 25 до постанови КМУ від 07.11.2007 року №1294 надбавка за кваліфікацію посадового окладу особам рядового, сержантського і старшинського складу, військовослужбовці, які проходять службу за контрактом, що перший клас встановлюється у розмірі 8%, майстер встановлюється у розмірі 11%.

Оскільки пунктом 7 вказаної постанови встановлена виплата до 50% від встановленого, зокрема, додатком 25 до постанови КМУ від 07.11.2007 року №1294 розміру, то максимальний розмір надбавки, що підлягає виплаті становить 4% та 5,5% відповідно, тому позивачу нараховувалась та виплачувалась надбавка за кваліфікацію, що становить, 4% та 5,5 % посадового окладу позивача відповідно.

Щодо виплати винагороди за тривалість безперервної 20-ти річної календарної військової служби, зазначає, що виплата надбавки за кваліфікацію передбачена постановою КМУ №1294 від 07.11.2007 року «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», яка була чинною на період виплати зазначеної надбавки.

Відповідно до пункту 7 постанови КМУ № 1294 від 07.11.2007 року до упорядкування додаткових видів грошового забезпечення, визначених згідно з додатками 25-28, їх виплата проводиться в межах затвердженого фонду грошового забезпечення в обсязі до 50 відсотків установленого згідно із зазначеними додатками розміру, крім щомісячних виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу льотного та наземного складу авіації, плаваючого складу, військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, які виконують водолазні роботи, проходять службу у високомобільних десантних військах та частинах спеціального призначення, та виплати одноразової винагороди військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, які знешкоджують вибухові предмети. Згідно з додатком 25 до постанови КМУ від 07.11.2007 року №1294 військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) залежно від тривалості безперервної календарної військової служби виплачується винагорода за тривалість безперервної військової служби, зокрема за тривалість безперервної 20-ти річної календарної військової служби у розмірі 1,5 посадового окладу та окладу за військовим званням.

Оскільки пунктом 7 вказаної постанови встановлена виплата до 50% від встановленого, зокрема, додатком 25 до постанови КМУ від 07.11.2007 року №1294 розміру, то максимальний розмір надбавки, що підлягає виплаті становить 0,75 посадового окладу та окладу за військовим званням відповідно, тому позивачу нараховувалась та виплачувалась винагорода за тривалість безперервної 20-ти річної календарної військової служби, що становить, 0,75 посадового окладу та окладу за військовим званням відповідно.

На адресу суду від Адміністрації Державної прикордонної служби України надійшов відзив на позовну заяву в якому проти позову заперечив. Відзив обґрунтований тим, що позивач проходив військову службу на різних посадах в органах Державної прикордонної служби України. Наказом Голови Державної прикордонної служби України від 25.10.2019 № 1082-ос полковника ОСОБА_1 звільнено з військової служби в запас (на підставі п.п. «а» (у зв`язку із закінченням строку контракту) ч. 6 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу») та наказом Голови Державної прикордонної служби України від 06.11.2019 № 1119-ос виключено із списків особового складу, усіх видів забезпечення Управління внутрішньої та власної безпеки «Донецько-Луганське» Державної прикордонної служби України.

На день виключення зі списку особового складу загону та всіх видів забезпечення від ОСОБА_2 заяв та скарг щодо неправомірного розрахунку при звільненні не надходило.

Щодо виплатити недоплаченої допомоги на оздоровлення у жовтні 2016 року та серпні 2017 року, з урахуванням щомісячної додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889, зазначає, що частинами першою-третьою статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-ХІІ передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

До складу грошового забезпечення входять: - посадовий оклад, оклад за військовим званням; - щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); - одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошова допомога на оздоровлення, це окремо передбачена Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» грошова виплата, яка нараховується та виплачується військовослужбовцям один раз на рік при вибутті в щорічну основну відпустку. Розмір її обчислюється з щомісячного грошового забезпечення, на яке військовослужбовець має право на час вибуття у відпустку, або на день підписання наказу про надання допомоги.

У відповідності до пункту 8 «Інструкції про розміри і порядок виплати щомісячної додаткової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України», затвердженої наказом Міністерства Внутрішніх справ України від 02.02.2016 №73 щомісячна додаткова винагорода не включається до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення одноразових додаткових видів грошового забезпечення та інших одноразових виплат.

Щодо виплати винагороди за тривалість безперервної 25-ти річної календарної військової служби, зазначає, що виплата передбачена постановою КМУ №1294 від 07.11.2007 року, яка була чинною на період виплати зазначеної надбавки та винагороди.

Відповідно до пункту 7 постанови КМУ №1294 від 07.11.2007 року до упорядкування додаткових видів грошового забезпечення, визначених згідно з додатками 25-28, їх виплата проводиться в межах затвердженого фонду грошового забезпечення в обсязі до 50 відсотків установленого згідно із зазначеними додатками розміру, крім щомісячних виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу льотного та наземного складу авіації, плаваючого складу, військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, які виконують водолазні роботи, проходять службу у високомобільних десантних військах та частинах спеціального призначення, та виплати одноразової винагороди військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, які знешкоджують вибухові предмети.

Оскільки пунктом 7 вказаної постанови встановлена виплата до 5 % від встановленого, зокрема, додатком 25 до постанови КМУ від 07.11.2007 року №1294 розміру, то максимальний розмір надбавки за кваліфікацію, що підлягає виплаті становить 4% та 5,5% відповідно та розмір винагороди за тривалість безперервної 25-ти річної календарної військової служби, що підлягає виплаті становить 1 посадовий оклад та оклад за військовим званням відповідно.

Щодо здійснення перерахунку одноразової грошової допомоги при звільненні із включенням до неї винагороди передбаченої постановою КМУ від 20.01.2016 №18 «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та поліцейських», зазначає, що виплата одноразової грошової допомоги при звільненні встановлена Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відповідно до ст. 9 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» особам рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу та деяким іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом та звільняються зі служби за віком, станом здоров`я чи у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів, закінченням строку контракту, систематичним невиконанням умов контракту командуванням, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби. За ч. 4 ст. 9 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» виплата зазначеної в частинах першій та другій цієї статті одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби особам рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу та деяким іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється Міністерством оборони України, Міністерством України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерством внутрішніх справ України, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України, Міністерством транспорту та зв`язку України, Державною податковою адміністрацією України, Державним департаментом України з питань виконання покарань, іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами, за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на їх утримання.

Аналогічні положення регламентовано в Законі України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», а саме статті 15, яка регламентує окремо положення пенсійного забезпечення і виплати допомоги при звільнені.

Відповідно до підпункту 1 пункту 6 глави 9 розділу V Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 25.06.2018 №558, зареєстрованої в Мін`юсті 23.07.2018 за №854/32306, військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), які в разі звільнення з військової служби мають право на отримання одноразової грошової допомоги, до їх грошового забезпечення, з якого нараховується ця одноразова грошова допомога, включаються: - посадовий оклад, оклад за військовим званням і щомісячні додаткові види грошового забезпечення (крім винагород).

Представником позивача подано відповідь на відзив Адміністрації Державної прикордонної служби України в якій зазначає, що позовні вимоги гуртуються на нормах законодавства та правових висновках Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних спірних правовідносинах.

Питання складу грошового забезпечення військовослужбовців було предметом розгляду Великої Палати Верховного Суду у справі №522/2738/17. Приймаючи постанову від 06.02.2019 року у вказаній справі Велика Палата Верховного Суду дійшла висновків, що згідно з частинами другою, третьою статті 9 Закону №2011-XII до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Аналогічні правові висновки, що до складу місячного грошового забезпечення входять винагороди які носять постійний, щомісячний характер ухвалено Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 10.11.2021 у справі № 825/997/17.

Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових: 1) посадовий оклад; 2) оклад за військовим званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення; 4) одноразові додаткові види грошового забезпечення, тому, до грошового забезпечення військовослужбовців, як обрахункової величини, не включаються одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних або тих, що виплачуються раз на місяць.

Із карток грошового забезпечення слідує, що позивач приймав участь в АТО/ООС із липня 2018 року по день звільнення та отримував винагороду, тобто, позивач як військовослужбовець Держприкордонслужби, отримував додаткову грошову винагороду за участь в АТО/ООС щомісячно під час проходження служби і вона входила до складу його грошового забезпечення, що свідчить про її системний характер.

Таким чином, оскільки позивачу винагорода за безпосередню участь в антитерористичній операції, нараховувалась і виплачувалась щомісяця, підстави вважати таку винагороду одноразовим видом грошового забезпечення відсутні, що узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 14.04.2020 у справі №820/3719/18 та в постанові від 09.06.2022 у справі № 200/11472/20-а.

Судом встановлені наступні обставини:

Наказом Голови Державної прикордонної служби України №1082-ОС від 25.10.2019 року припинено (розірвано) контракт та звільнено з військової служби ОСОБА_1 за підпунктом «а» (у зв`язку із закінченням строку контракту) п.2 ч.5 ст.26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

Відповідно до наказу Голови Державної прикордонної служби України №1119-ОС від 06.11.2019 року ОСОБА_1 виключено із списків особового складу та всіх видів забезпечення Управління внутрішньої та власної безпеки «Донецько-Луганське» Державної прикордонної служби України з 06.11.2019 року.

Відповідно до інформації зазначеної в особистих картках грошового забезпечення ОСОБА_1 з липня 2008 року до грудня 2012 року включно надбавка за класність виплачувалася в розмірі 47,00 гривень, 48,00 гривень та 49,00 гривень (в залежності від місяця), що становить 50% від законодавчо встановленого розміру за 1 класну кваліфікацію та з грудня 2009 року по квітень 2012 року і з березня 2016 року по лютий 2018 року надбавка за класність виплачувалася в розмірі 67,38 гривень, 74,07 гривень, 74,25 гривень, 76,59 гривень, 76,87 гривень, 77,00 гривень, 76,65 гривень, 80,64 гривень, 91,49 гривень, 82,94 гривень, 84,70 гривень, 84,88 гривень, 84,98 гривень, 19,25 гривень, 85,25 гривень, 81,88 гривень (в залежності від місяця), що становить 50% від встановленого розміру за класну кваліфікацію «Майстер».

Відповідно до розрахунку вислуги років на пенсію, ОСОБА_1 20.08.1993 року зарахований на військову службу, яку проходив безперервно до дати виключення із списків особового складу згідно наказу Голови Державної прикордонної служби України №1119-ОС від 06.11.2019 року.

Станом на 12.12.2011 безперервна календарна вислуга років військової служби ОСОБА_1 становила 20 років, станом на 12.12.2016 безперервна календарна вислуга років військової служби становила 25 років.

Архівні відомості особистих карток грошового забезпечення за 2011 та 2012 роки не містять інформацію про виплату останньому одноразового додаткового виду грошового забезпечення - винагороду за тривалість 20 річної безперервної військової служби у розмірі посадового окладу і окладу за військовим званням.

Також згідно архівних відомостей особистих карток грошового забезпечення у грудні 2016 року за 25 річний строк безперервної календарної вислуги військової служби, ОСОБА_1 виплата проведена в розмірі 50% від встановленого законодавством у сумі 1480,00 гривень, замість визначених законодавством 2 посадових окладів та окладів за військовим званням.

Згідно архівної відомості особистої картки грошового забезпечення ОСОБА_1 за 2016 та 2017 роки, останньому у жовтні 2016 року та серпні 2017 року виплачено грошову допомогу на оздоровлення у розмірі 9753,75 гривень та 11391,00 гривень відповідно.

При цьому, упродовж вказаних років, у тому числі і у жовтні 2016 року та серпні 2017 року ОСОБА_1 щомісячно виплачувалася щомісячна додаткова грошова винагорода, розмір якої у жовтні 2016 року становила 5852,25 гривень, у серпні 2017 року 7043,29 гривень.

Відповідно до архівних відомостей особистих карток грошово забезпечення ОСОБА_1 при здійсненні розрахунку та виплати грошової допомоги на оздоровлення до розрахунку місячного грошового забезпечення для виплати вказаної грошової допомоги на оздоровлення не включено щомісячну додаткову грошову винагороду, а при виплаті одноразової грошової допомоги при звільненні не включено додаткову винагороду за участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі та стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях.

Спірним питання даного позову є право позивача на виплату допомоги на оздоровлення з урахуванням щомісячної додаткової грошової винагороди, виплати надбавки за кваліфікацію відповідно до постанови КМУ, винагороди за тривалість безперервної 20-ти та 25-ти річної календарної військової служби у розмірі посадових окладів та окладів за військовим званням, одноразової грошової допомоги при звільненні з включенням винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі та в межах повноважень у спосіб, що передбачений, як Конституцією, так і Законами України.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 року № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII) соціальний захист військовослужбовців - діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з абз. 1 ч. 1 ст. 9 Закону № 2011-XII держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Частина 2 ст. 9 Закону № 2011-XII передбачає, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності. Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України. Порядок і розміри грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, підприємств, установ, організацій, а також державних та комунальних навчальних закладів для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі, визначаються Кабінетом Міністрів України (ч. 4 ст. 9 Закону № 2011-XII).

Щодо позовних вимог про визнання протиправними дій щодо виплати надбавки за кваліфікацію за період 2008-2012, 2016-2018 років в розмірі 50% від законодавчо встановленого розміру та зобов`язання нарахувати та виплатити надбавку за кваліфікацію з липня 2008 року по грудень 2009 року у розмірі, визначеному у додатку №25 до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу» 1-й клас - 8 відсотків посадового окладу; з грудня 2010 року по квітень 2012 року та з березня 2016 року по лютий 2018 року у розмірі, визначеному у додатку № 25 до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу» класна кваліфікація «Майстер» - 11 відсотків посадового окладу, суд зазначає наступне.

07.11.2007 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 1294 Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб (далі Постанова № 1294), яка набрала чинності із 01.01.2008.

Постановою № 1294 затверджено, зокрема, додаткові види грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу в розмірах, які знайшли відображення в додатках 25-28 до цієї постанови, у тому числі надбавка за кваліфікацію та винагорода за бойове чергування.

Відповідно до пункту 2 Постанови № 1294 виплата грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу здійснюється в порядку, що затверджується Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством інфраструктури, Державною службою з надзвичайних ситуацій, Службою безпеки, Адміністрацією Державної прикордонної служби, Управлінням державної охорони, Службою зовнішньої розвідки, Державною пенітенціарною службою, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації (далі - державні органи).

Пунктом 11 Постанови № 1294 надано вказівку Міністерству праці та соціальної політики, Міністерству фінансів, іншим державним органам упорядкувати у тримісячний строк перелік і розміри виплати додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу.

Наведені приписи дають підстави вважати, що Кабінет Міністрів України делегував, зокрема, Адміністрації Державної прикордонної служби України упорядкувати перелік, розміри та порядок виплати додаткового грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу.

Одночасно, у пункті 7 Постанови № 1294 зазначено, що до упорядкування додаткових видів грошового забезпечення, визначених згідно з додатками 25-28, їх виплата провадиться в межах затвердженого фонду грошового забезпечення в обсязі до 50 відсотків установленого згідно із зазначеними додатками розміру, крім щомісячних виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу льотного та наземного складу авіації, плаваючого складу, військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, які виконують водолазні роботи, проходять службу в аеромобільних військах та частинах спеціального призначення, та виплати одноразової винагороди військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, які знешкоджують вибухові предмети.

З аналізу наведених норм слідує, що до моменту упорядкування переліку, розмірів та порядку виплати додаткового грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, такі виплати провадиться в межах затвердженого фонду грошового забезпечення в обсязі до 50 відсотків установленого розміру.

Судом встановлено з архівних довідок грошового забезпечення позивача, що ОСОБА_1 з липня 2008 року до грудня 2012 року включно отримував надбавку за класність в розмірі 47,00 гривень, 48,00 гривень та 49,00 гривень (в залежності від місяця), що становить 50% від законодавчо встановленого розміру за 1 класну кваліфікацію та з грудня 2009 року по квітень 2012 року і з березня 2016 року по лютий 2018 року в розмірі 67,38 гривень, 74,07 гривень, 74,25 гривень, 76,59 гривень, 76,87 гривень, 77,00 гривень, 76,65 гривень, 80,64 гривень, 91,49 гривень, 82,94 гривень, 84,70 гривень, 84,88 гривень, 84,98 гривень, 19,25 гривень, 85,25 гривень, 81,88 гривень (в залежності від місяця), що становить 50% від встановленого розміру за класну кваліфікацію «Майстер».

Надбавки за кваліфікацію у розмірі 50% від встановленого постановою Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007 розміру, згідно з наказами Адміністрації Державної прикордонної служби України «Про грошове забезпечення (заробітну плату) військовослужбовців (працівників) Державної прикордонної служби України» відповідно до пункту 7 постанови КМУ № 1294 від 07.11.2007 року передбачений максимальний розмір виплати надбавки за кваліфікацію у розмірі 50 %.

Однак позивач вважає, що у спірний період надбавка за кваліфікацію повинна була виплачуватися йому у розмірі 8 відсотків посадового окладу за 1-ий клас та класна кваліфікація «Майстер» - 11 відсотків, оскільки Інструкцією № 425 упорядковано виплату додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців.

Суд, надаючи правову оцінку вищенаведеним доводам сторін, виходить з наступного.

Як вже зазначалося, до моменту упорядкування переліку, розмірів та порядку виплати додаткового грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, такі виплати провадиться в межах затвердженого фонду грошового забезпечення в обсязі до 50 відсотків установленого розміру відповідно до пункту 7 Постанови № 1294.

20 травня 2008 року на виконання пункту 2 Постанови № 1294 наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України № 425 затверджено Інструкцію про порядок виплати грошового забезпечення Державної прикордонної служби України, яка набрала чинності 29.06.2008 (далі Інструкція № 425).

У розділі ІІІ цієї Інструкції визначено порядок, умови та розміри виплати додаткових видів грошового забезпечення.

Відповідно до підпункту 3.13.1 пункту 3.13 розділу ІІІ цієї Інструкції особам офіцерського складу (крім військових льотчиків і штурманів, військових льотчиків і штурманів інструкторського складу), особам рядового, сержантського і старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом, які мають клас, присвоєний у встановленому порядку, виплачується надбавка в таких розмірах: 2-й клас - 5 відсотків посадового окладу; 1-й клас - 8 відсотків посадового окладу; клас майстра - 11 відсотків посадового окладу.

Таким чином, наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України від 20 травня 2008 року № 425 упорядковано додаткові види грошового забезпечення, визначені згідно з додатками 25-28 до Постанови № 1294.

А тому, з 29.06.2008 дати набрання законної сили Інструкції № 425 виплата додаткових видів грошового забезпечення, визначених згідно з додатками 25-28 до Постанови № 1294, в тому числі і надбавки за кваліфікацію виплачується у розмірах встановлених цією Інструкцією № 425.

Застосування вищезгаданих правових норм у наведений спосіб відповідає висновку, викладеному у постанові Верховного Суду від 31.01.2018 у справі № 808/8403/13-а, а тому суд відповідно до вимог ч. 5 ст. 242 КАС України, враховує такий при вирішенні цієї справи.

Таким чином, з 29.06.2008 у відповідачів існували обов`язки щодо виплати позивачеві надбавки за кваліфікацію у розмірі установленому у додатках 25-28 до Постанови № 1294 та підпункту 3.13.1 пункту 3.13 розділу ІІІ Інструкції № 425, а не у розмірі 50 відсотків від установленого розміру у Додатках до постанови Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007.

Однак відповідач всупереч вищезазначеним нормам права виплату позивачу надбавки за кваліфікацію здійснював у розмірі 50% від розміру установленого постановою Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007, що свідчить про протиправність його дій у відповідній частині.

Зважаючи на вищенаведене, суд дійшов висновку, що вимоги позивача у цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про визнання протиправними дій щодо нарахування та виплати винагороди за тривалість безперервної 20-ти та 25-ти річної календарної військової служби в розмірі 50% від законодавчо встановленого розміру, суд зазначає наступне.

Відповідно до підпункту 3.25.1 пункту 3.25 розділу ІІІ Інструкції № 425 військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) залежно від тривалості безперервної календарної військової служби виплачується винагорода за тривалість безперервної військової служби в таких розмірах:

- 15 років 1 розмір посадового окладу і окладу за військовим званням;

- 20 років 1,5 розміру посадового окладу і окладу за військовим званням;

- 25 років 2, 0 розміри посадового окладу і окладу за військовим званням;

- 30 років 2,5 розміри посадового окладу і окладу за військовим званням;

- 35 і кожні наступні п`ять років 3,0 розміри посадового окладу і окладу за військовим званням.

Судом відповідно до архівних відомостей особистих карток грошового забезпечення ОСОБА_1 за 2011, 2016 роки встановлено, що у грудні 2011 року розмір посадового окладу становив 1225,00 гривень та розмір окладу за військовим званням 130,00 гривень, у грудні 2016 року розмір його посадового окладу становив 1400,00 гривень та розмір окладу за військовим званням 130,00 гривень.

Суд також встановив, що архівні відомості особистих карток грошового забезпечення ОСОБА_1 за 2011 та 2012 роки не містять інформацію про виплату останньому одноразового додаткового виду грошового забезпечення - винагороду за тривалість 20 річної безперервної військової служби у розмірі посадового окладу і окладу за військовим званням, що повинна становити 2032,50 гривень ((1225+130х1,5=2032,50 грн.).

Відповідно до відомостей архівної особистої картки грошово забезпечення ОСОБА_1 за 2016 рік у грудні виплачено винагороду за 25-ти річний строк безперервної календарної вислуги військової служби у розмірі 1480,00 гривень, що свідчить про виплату в розмірі 50% від законодавчо встановленого розміру.

Разом з тим, розмір посадового окладу позивача станом на грудень 2016 року становив 1400,00 гривень та розмір окладу за військовим званням 130,00 гривень, тому сума винагороди яка підлягала виплати становила 3060,00 гривень ((1400+130х2=3060,00 грн.).

Суд зауважує, що відповідачами не заперечуються встановлені вище обставини справи.

Таким чином, у відповідачів існував обов`язок щодо виплати позивачеві винагороди за тривалість безперервної календарної військової служби у розмірі, встановленому підпунктом 3.25.1 пункту 3.25 розділу ІІІ Інструкції № 425, а не у розмірі 50 відсотків від установленого розміру у Додатках до постанови Кабінету Міністрів України №1294 від 07.11.2007.

Аналогічний правовий висновок наведений у постанові Верховного Суду від 31.01.2018 у справі № 808/8403/13-а, а тому суд відповідно до вимог ч. 5 ст. 242 КАС України, враховує такий при вирішенні цієї справи.

Відтак судом встановлено, що ОСОБА_1 із часу набуття права на виплату винагороди за тривалість безперервної 20-ти річної календарної військової служби (12.12.2011) протиправно не виплачено вказану винагороду, а також протиправно недоплачено в повному розмірі винагороду за тривалість безперервної календарної вислуги військової служби за 25 років.

Зважаючи на вищенаведене, суд дійшов висновку, що вимоги позивача у цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про визнання протиправними дій щодо виплати допомоги на оздоровлення, без врахування у складі місячного грошового забезпечення для обрахунку вказаних виплат щомісячної додаткової грошової винагороди передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889, суд зазначає наступне.

Згідно з п. 1 ст. 10-1 Закону № 2011-XII військовослужбовцям, крім військовослужбовців строкової військової служби, надаються щорічні основні відпустки із збереженням грошового, матеріального забезпечення та наданням грошової допомоги на оздоровлення у розмірі місячного грошового забезпечення.

Відповідно до ч. 3 ст. 15 Закону № 2011-XII військовослужбовцям виплачуються, зокрема, грошова допомога на оздоровлення в порядку і розмірах, що визначаються законодавством України.

За визначенням, наведеним в пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі-Постанова № 1294), грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 №889 «Про питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії, Служби зовнішньої розвідки та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» (чинна на момент виникнення спірних правовідносин, далі по тексту - Постанова № 889) закріплено питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій.

Згідно з п.2 Постанови №889 граничні розміри, порядок та умови виплати щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої пунктом 1 цієї постанови, визначаються Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Адміністрацією Державної прикордонної служби, Службою зовнішньої розвідки за погодженням з Міністерством соціальної політики і Міністерством фінансів у межах затвердженого фонду грошового забезпечення.

Відповідно до п.п. 5 п. 1 Постанови № 889 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 № 704 , яка набрала чинності з 01.01.2016) установлено щомісячну додаткову грошову винагороду військовослужбовцям крім тих, що зазначені в підпункті 1 вказаного пункту, та військовослужбовців строкової військової служби) - у розмірі, що не перевищує місячне грошове забезпечення.

Міністерство оборони України наказом «Про затвердження Порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам» від 11.06.2008 № 260 (далі - Наказ № 260) визначило порядок виплати матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, а саме: до місячного грошового забезпечення, з якого визначається розмір матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, включаються посадовий оклад, оклад за військовим званням, надбавка за вислугу років та щомісячні додаткові види грошового забезпечення за займаною посадою, на які військовослужбовець має право на день підписання наказу про надання цієї допомоги.

Згідно Інструкції про розміри і порядок виплати щомісячної додаткової грошової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справи від 02.02.2016 № 73, яка зареєстрована у Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 217/28347 (надалі Інструкція № 73) визначено порядок та умови виплати особам офіцерського складу, особам рядового, сержантського і старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом (далі - військовослужбовці) та займають посади в Державній прикордонній службі України, регіональних управліннях Державної прикордонної служби України, в загонах морської охорони, органах охорони державного кордону (прикордонних загонах, окремих контрольно-пропускних пунктах, авіаційних частинах), в розвідувальному органі Державної прикордонної служби України, навчальних закладах, науково-дослідних установах, підрозділах спеціального призначення та органах забезпечення Державної прикордонної служби України щомісячної додаткової грошової винагороди.

Відповідно до п. 2 Інструкції № 73 виплата щомісячної додаткової грошової винагороди здійснюється в таких розмірах й таким військовослужбовцям:

1) до 100 відсотків місячного грошового забезпечення:

військовослужбовцям, які займають посади в загонах морської охорони та їх структурних підрозділах;

військовослужбовцям, які займають посади льотного складу в авіаційних частинах Державної прикордонної служби України ;

2) військовослужбовцям (крім зазначених у підпункті 1 цього пункту) - до 60 відсотків місячного грошового забезпечення.

Розміри винагороди для органів Державної прикордонної служби України з урахуванням виконання покладених завдань, особливостей умов проходження служби військовослужбовцями встановлюються наказами Адміністрації Державної прикордонної служби України в межах видатків на грошове забезпечення, передбачених для Державної прикордонної служби України у Державному бюджеті України на відповідний рік.

Судом встановлено, що згідно архівної відомості особистої картки грошового забезпечення ОСОБА_1 за 2016 та 2017 роки, останньому у жовтні 2016 року та серпні 2017 року виплачено грошову допомогу на оздоровлення у розмірі 9753,75 гривень та 11391,00 гривень відповідно. При цьому, упродовж вказаних років, у тому числі і у жовтні 2016 року та серпні 2017 року ОСОБА_1 щомісячно виплачувалася щомісячна додаткова грошова винагорода, розмір якої у жовтні 2016 року становила 5852,25 гривень, у серпні 2017 року 7043,29 гривень.

Як вже встановлено судом, із архівних відомостей особистих карток грошового забезпечення позивача видно, що при здійсненні розрахунку та виплаті грошової допомоги на оздоровлення до розрахунку місячного грошового забезпечення для виплати вказаної грошової допомоги на оздоровлення не включено щомісячну додаткову грошову винагороду передбачену постановою Кабінету Міністрів України № 889 від 22.09.2010, що не заперечується відповідачем.

Суд звертає увагу, що ч. 4 ст. 9 Закону № 2011-XII, Міністру оборони України надано повноваження лише визначати порядок виплати грошового забезпечення, тоді як право визначення розміру одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби та види виплат військовослужбовцям, які включаються до складу місячного грошового забезпечення законом не віднесено до його компетенції та може бути змінений лише законодавцем.

Тобто, при визначенні розміру грошового забезпечення застосуванню підлягає Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», а не підзаконні акти, які звужують поняття грошового забезпечення та суперечать вимогам вказаного Закону.

Вказане питання складу грошового забезпечення військовослужбовців було предметом розгляду Великої Палати Верховного Суду у справі № 522/2738/17. У постанові від 06.02.2019 Велика Палата Верховного Суду дійшла наступних висновків: згідно з частинами 2, 3 статті 9 Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових: 1) посадовий оклад; 2) оклад за військовим званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення; 4) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Верховний Суд в ухвалі від 27.04.2020 № 1.380.2019.003718 зазначив таке: питання складу грошового забезпечення військовослужбовців було предметом розгляду Великої Палати Верховного Суду у справі № 522/2738/17. Приймаючи постанову від 06.02.2019 у вказаній справі, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновків, що до грошового забезпечення військовослужбовців, як обрахункової величини, не включаються одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних, або тих, що виплачуються раз на місяць. Виходячи з процесуальних механізмів забезпечення єдності судової практики, що полягають у застосуванні спеціальної процедури відступу від висновків щодо застосування норм права, викладених у раніше постановлених рішеннях Верховного Суду, за наявності протилежних правових висновків суду касаційної інстанції слід виходити з того, що висновки, які містяться в судових рішеннях Великої Палати Верховного Суду мають перевагу над висновками колегії суддів касаційних судів у складі Верховного Суду. Відтак, правова позиція, викладена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 06.02.2019 №522/2738/17 у спірному випадку є пріоритетною для застосування порівняно з позицією, викладеною Верховним Судом у постановах від 01.03.2018 у справі № 761/17387/17, від 29.08.2019 у справі № 820/375/18, від 21.11.2019 у справі № 815/5547/17 та від 09.01.2020 у справі № 809/1489/16.

Враховуючи наведену вище правову позицію Великої Палати Верховного Суду по справі № 522/2738/17, суд дійшов висновку про те, що до грошового забезпечення військовослужбовців, як обрахункової величини не включаються одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних, або тих, що виплачуються раз на місяць.

Такий принциповий підхід застосовується незалежно від виду виплат.

Водночас, як підтверджується матеріалами справи та не заперечується відповідачем, додаткова грошова винагорода виплачувалась позивачу протягом 2016-2018 років щомісячно, що свідчить про її систематичний, а не одноразовий (разовий) характер.

Отже, у спірному випадку, щомісячна додаткова грошова винагорода не може вважатись одноразовою та має бути включена до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється допомога на оздоровлення.

Наведена правова позиція узгоджується із правовою позицією, що міститься у постанові Верховного Суду від 19.10.2020 у справі № 826/2205/17, постановою Великої Палати Верховного Суду від 10.11.2021 у справі № 825/997/17.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що виплативши позивачу допомогу на оздоровлення без врахування у складі місячного грошового забезпечення для обрахунку вказаних виплат щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889, відповідач порушив вимоги належної оплати праці, а тому позовні вимоги у цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Враховуючи вищезазначені обставини, правові позиції Великої Палати Верховного Суду та Верховного Суду, задоволенню також підлягають позовні вимоги в частині здійснення перерахунку та виплати одноразової грошової допомоги при звільненні з урахуванням грошової винагороди за участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі та стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.2016 № 18 «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та поліцейських», оскільки згідно матеріалів справи, додаткова грошова винагорода виплачувалась позивачу протягом 2019 року щомісячно, що свідчить про її систематичний, а не одноразовий (разовий) характер.

Аналогічні за своїм змістом висновки були викладені Верховним Судом у постановах від 14.04.2020 року у справі № 820/3719/18, від 09.06.2022 року у справі № 200/11472/20-а, які враховуються судом під час розгляду цієї справи.

За даних обставин суд приходить до висновку про те, що відповідачем протиправно не включено винагороду за участь у АТО/ООС до складу грошового забезпечення позивача при нарахуванні та виплаті йому грошової допомоги при звільненні.

Суд зауважує, що під час визначення розміру грошового забезпечення застосуванню підлягають саме положення Закону № 2011-ХІІ, а не норми підзаконних актів, які звужують поняття грошового забезпечення та, у певній частині, суперечать вимогам цього Закону.

Відтак, за наявності розбіжностей щодо складових або розміру грошового забезпечення військовослужбовців у Законі № 2011-ХІІ та підзаконних актах, у тому числі Постанові КМУ № 393 або Інструкції № 558, застосуванню підлягають саме норми Закону № 2011-ХІІ.

Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та, враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову повністю.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Оскільки позивач згідно з ст. 5 Закону України «Про судовий збір» звільнений від сплати судового збору та враховуючи приписи ст. 139 КАС України, судові витрати щодо розподілу судового збору у справі розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 262-263, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_7 ) до Адміністрації Державної прикордонної служби України (01601, м. Київ, вул. Володимирська, буд. 26, код ЄДРПОУ 00034039), 7 прикордонного Карпатського загону Державної прикордонної служби України (Військової частини НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_5 ) про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 допомоги на оздоровлення у жовтні 2016 року та серпні 2017 року без врахування у складі місячного грошового забезпечення для обрахунку вказаних виплат щомісячної додаткової грошової винагороди передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889.

Зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України (01601, м. Київ, вул. Володимирська, буд. 26, код ЄДРПОУ 00034039) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_7 ) недоплачену допомогу на оздоровлення у жовтні 2016 року та серпні 2017 року, з урахуванням щомісячної додаткової грошової винагороди передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889.

Визнати протиправними дії 7 прикордонного Карпатського загону Державної прикордонної служби України (Військової частини НОМЕР_1 ) щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 надбавки за кваліфікацію за період 2008-2012 роки в розмірі 50% від законодавчо встановленого розміру.

Зобов`язати 7 прикордонний Карпатський загін Державної прикордонної служби України (Військову частину НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_5 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_7 ) надбавку за кваліфікацію з липня 2008 року по грудень 2009 року у розмірі, визначеному у додатку № 25 до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу» 1-й клас - 8 відсотків посадового окладу, з грудня 2010 року по квітень 2012 року у розмірі, визначеному у додатку №25 до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу» класна кваліфікація «Майстер» - 11 відсотків посадового окладу, з урахуванням раніше виплачених сум.

Визнати протиправними дії Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 надбавки за кваліфікацію за період 2016-2018 роки в розмірі 50% від законодавчо встановленого розміру.

Зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України (01601, м. Київ, вул. Володимирська, буд. 26, код ЄДРПОУ 00034039) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_7 ) надбавку за кваліфікацію з березня 2016 року по лютий 2018 року у розмірі, визначеному у додатку № 25 до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу» класна кваліфікація «Майстер» - 11 відсотків посадового окладу, з урахуванням раніше виплачених сум.

Визнати протиправними дії 7 прикордонного Карпатського загону Державної прикордонної служби України (Військової частини НОМЕР_1 ) щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 із часу набуття права на виплату винагороди за тривалість безперервної 20-ти річної календарної військової служби в розмірі 1,5 посадового окладу та окладу за військовим званням.

Зобов`язати 7 прикордонний Карпатський загін Державної прикордонної служби України (Військову частину НОМЕР_1 ) ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_5 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_7 ) винагороду за тривалість безперервної 20-ти річної календарної військової служби, виходячи із грошового забезпечення станом на 12.12.2011 у розмірі 1,5 посадового окладу та окладу за військовим званням.

Визнати протиправними дії Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 із часу набуття права на виплату винагороди за тривалість безперервної 25-ти річної календарної військової служби в розмірі 50% від законодавчо встановленого розміру.

Зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України (01601, м. Київ, вул. Володимирська, буд. 26, код ЄДРПОУ 00034039) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_7 ) винагороду за тривалість безперервної 25-ти річної календарної військової служби, виходячи із грошового забезпечення станом на 12.12.2016 року у розмірі 2 посадових окладів та окладу за військовим званням, з урахуванням раніше виплачених сум.

Визнати протиправними дії Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги при звільненні без урахування грошової винагороди за участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі та стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.2016 № 18 «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та поліцейських».

Зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України (01601, м. Київ, вул. Володимирська, буд. 26, код ЄДРПОУ 00034039) здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_7 ) одноразової грошової допомоги при звільненні з урахуванням грошової винагороди за участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі та стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.2016 № 18 «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та поліцейських», з урахуванням раніше виплачених сум.

Судові витрати у вигляді судового збору розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене за правилами, встановленими ст.ст. 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно, з урахуванням положень підп. 15.5. п. 15 розд. VII «Перехідні положення» цього Кодексу.

Рішення суду складено в повному обсязі 22.01.2024 року.

Суддя Гавдик З.В.

Дата ухвалення рішення22.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116547556
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —380/14869/21

Постанова від 22.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Рішення від 22.01.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гавдик Зіновій Володимирович

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гавдик Зіновій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні