Постанова
від 24.01.2024 по справі 140/9311/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 січня 2024 рокуЛьвівСправа № 140/9311/23 пров. № А/857/18577/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді:Судової-Хомюк Н.М.,

суддів: Онишкевича Т.В., Сеника Р.П.

розглянувши в судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ПУМБА ОІЛ» на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2023 року у справі № 140/9311/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПУМБА ОІЛ» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання дії та бездіяльності протиправними,

суддя в 1-й інстанції Волдінер Ф.А.,

час ухвалення рішення - не зазначено,

місце ухвалення рішення - м. Луцьк,

дата складання повного тексту рішення не зазначено,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ПУМБА ОІЛ» (далі - позивач, ТОВ ««ПУМБА ОІЛ»») звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - відповідач, ГУ ДПС у Волинській області) та просило суд:

1) визнати протиправними та скасувати розпорядження Головного управління Державної податкової служби у Волинській області в частині анулювання ліцензії ТОВ «ПУМБА ОІЛ» за №03180314202100057 (внутрішній номер: 120957) та за №03080314202100052 (внутрішній номер: 120960) на право роздрібної торгівлі пальним;

2) зобов`язати Головне управління ДПС у Волинській області видалити з «Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним» інформацію щодо анулювання ліцензій за №03180314202100057 (внутрішній номер: 120957) та за №03080314202100052 (внутрішній номер: 120960) на право роздрібної торгівлі пальним.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ «ПУМБА ОІЛ» отримало розпорядження №03180314202100057 (внутрішній номер: 120957) та за №03080314202100052 (внутрішній номер: 120960) від 08.05.2023 про анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним за адресами: Волинська область, місто Луцьк, вул. Львівська, буд. 25, автозаправочна станція (АЗС) 6. Так, ліцензія була видана у 2021 році і відповідачем прийнято позитивне рішення про видачу ліцензії.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2023 року у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ПУМБА ОІЛ» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправними та скасування розпоряджень, зобов`язання вчинити дії відмовлено повністю.

Не погодившись із вказаним рішенням, його оскаржив позивач, який покликаючись на те, що рішення є незаконним та необґрунтованим, ухваленим з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права, просить таке скасувати та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити.

В обґрунтування апеляційних вимог, покликається на те, що 11 квітня 2023 року було внесено зміни щодо позивача, в частині юридичної адреси Товариства. 05 травня 2023 року було подано ГУ ДПС у Волинській області, заяву про внесення змін до відомостей щодо юридичної особи, котрій було видано ліцензію. Протокол загальних зборів учасників ТОВ «ПУМБА ОІЛ» датований 10 квітня 2023 року, тобто будь-яких порушень Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах». Із заяв щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, котрі містяться у матеріалах справи, вбачається те, що відмітка про їх отримання саме 05 травня 2023 року ГУ ДПС у Волинській області, відтак суд першої інстанції безпідставно дійшов висновку, що ГУ ДПС у Волинській області їх отримало 16 травня 2023 року.

Апелянт також вказує про те, що зі змісту акта про встановлення факту порушення строків звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії датованого 08.05.2023 року за № 848/03-20-09-03 вбачається, що серед змін до відомостей згідно поданих документів суб`єктом господарювання зазначено:

зміна юридичної адреси апелянта, котра відбулася 11 квітня 2023 року, звернення до органу ліцензування суб`єктом господарювання 05 травня 2023 року;

скасування реєстрації реєстратора розрахункових операцій фіскальний номер 30009110008 відбулось 30.01.2023 року. Дата звернення до органу ліцензування суб`єктом господарювання 05 травня 2023 року.

Даний акт стосується ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер: 03180314202100057, дата реєстрації 17.09.2021 року, термін дії: з 09.07.2021 до 09.07.2026 року, адреса місця торгівлі була визначена: м. Луцьк, вул. Сосюри, 6.2, АЗС №2.

З акта про встановлення факту порушення строків звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії від 08.05.2023 року за № 849/03-20-09-03 вбачається, що серед змін до відомостей згідно поданих документів суб`єктом господарювання зазначено:

змін юридичної адреси апелянта, котра відбулася 11 квітня 2023 року, звернення до органу ліцензування суб`єктом господарювання 05 травня 2023 року;

скасування реєстрації реєстратора розрахункових операцій фіскальний номер 300090676 відбулось 07.02.2023 року, дата звернення до органу ліцензування суб`єктом господарювання 05 травня 202 року.

Даний акт стосується ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 03080314202100052, дата реєстрації 26.09.2022 року, термін дії: з 15.06.2021 до 15.06.2026 року, адреса місця торгівлі була визначена: Луцький район, с. Городище, вул. Миру, б.1Б/5, АЗС №1.

Щодо скасування реєстрацій реєстраторів розрахункових операцій фіскальний номер 3000911000 відбулось 30.01.2023 року, та фіскальний номер 3000906769 відбулось 07.02.2023 року апелянт зазначає, що ТОВ «ПУМБА ОІЛ» не мало можливості повідомити про такі зміни до відомостей у видані ліцензії ГУДПС у Волинській області протягом місячного терміну, оскільки розпорядженням Головного управлінні Державної податкової служби у Волинській області від 20.01.2023 року за №17-р було анульовано ліцензії ТОВ «ПУМБА ОІЛ» за № 03180314202100057 та за № 03080314202100052 на право роздрібної торгівлі пальним. Також відповідну інформацію щодо анулювання ліцензій за № 03180314202100057 та за № 0308031420210005 на право роздрібної торгівлі пальним було внесено Головним управління Державної податкової служби Волинській області до «Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на праві виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним».

В подальшому такі розпорядження були оскаржені до суду, та ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2023 року було відкрите провадження у справі № 140/5638/23 за позовом ТОВ «ПУМБА ОІЛ» до Головного управління Державно податкової служби у Волинській області, а також цього ж дня було винесено ухвалу про вжиття заходів про забезпечення позову, шляхом зупинення дії розпорядження Головного управління ДПС у Волинській області від 20.01.2023 за №17-р в частині анулювання ліцензії за №03180314202100057 (внутрішній номер 113857) те за №0308031420210052 (внутрішній номер 113854) на право роздрібної торгівлі пальним.

Відтак, звертає увагу на те, що при поданні заяв 05 травня 2023 року апелянт керувався тим, що дії ліцензій є поновленими, було зупинено розпорядження про їх анулювання, відповідно ГУ ДПС у Волинській області, прийме поданий пакет документів та здійснить відповідні зміни до попередньо виданих ліцензій. Такі заяви були прийняті, проте актами від 08.05.2023 року про які вказується вище по тексту, було зазначено про встановлення фактів порушення строків звернення до органу ліцензування, щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії, а відтак дії було вчинено у місячний строк, як це вимагає закон. Також просить суд врахувати те, що в подальшому, у даній справі постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.09.2023 позовні вимоги позивача були задоволено, визнано протиправними та скасовано розпорядження Головного управління ДПС у Волинській області від 20.01.2023 за №17-р в частині анулювання ліцензії за №03180314202100057 (внутрішній номер 113857) те за №0308031420210052 (внутрішній номер 113854) на право роздрібної торгівлі пальним.

Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу у якому зазначив, що ГУ ДПС у Волинській області було здійснено моніторинг даних у ІКС «Податковий блок» щодо дати скасування РРО, зазначених суб`єктом господарювання у заяві на переоформлення ліцензій для їх виключення з ліцензій, зазначені РРО скасовані 27.01.2023 та 30.01.2023, тобто із відповідною заявою ТОВ «Пумба ОІЛ» звернулося до органу, який видав ліцензію з порушенням встановленого місячного терміну з дня внесення таких змін. Відповідно до вимог статті 15 Закону №481/95-ВР було складено акт про встановлення факту порушення строків звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензій, реєстраційні №03080314202100052, №03080314202100057.

Згідно статті 3 Закону України №481/95-ВР суб`єкт господарювання у разі зміни будь-яких відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії (крім змін, пов`язаних з реорганізацією суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) та/або зміною типу акціонерного товариства), зобов`язаний повідомити орган, який видав ліцензію, про такі зміни протягом 30 днів з дня, наступного за днем їх настання.

Звертає увагу на те, що як вбачається із протоколу загальних зборів учасників ТОВ «ПУМБА ОІЛ» від 10 квітня 2023 року, одноголосно проголосовано за визначення місцезнаходження товариства за адресою: 43025, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Даргомижського, будинок 7, офіс 507. 11 квітня 2023 року були внесені зміни щодо ТОВ «ПУМБА ОІЛ» в частині юридичної адреси, що підтверджується Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та 05 травня 2023 року до ГУ ДПС у Волинській області подано заяву про внесення змін до відомостей щодо юридичної особи. Однак, ГУ ДПС у Волинській області отримало їх 16 травня 2023 року, тобто позивачем не виконано вимоги статті 3 Закону України №481/95-ВР щодо повідомлення органу, який видав ліцензію, про такі зміни протягом 30 днів з дня, наступного за днем їх настання.

Податковий орган вважає, що суд першої інстанції вірно встановив усі обставини справи та прийняв законне та обґрунтоване рішення. Просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Апеляційний розгляд справи здійснюється у порядку письмового провадження на підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

Переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції зазначає таке.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, ТОВ «ПУМБА ОІЛ» зареєстроване 19.05.2021 року за № 1001981070002012382 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Товариству була надана ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 03080314202100052, термін дії: з 15.06.2021 року до 15.06.2026 року. Ця ліцензія надана для здійснення господарської діяльності за адресою: Волинська область, Луцький район, село Городище, вул. Миру, 1Б/5, АЗС № 1.

Крім цього, товариству була надана ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 03180314202100057, термін дії: з 09.07.2021 року до 09.07.2026 року. Ця ліцензія надана для здійснення господарської діяльності за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вул. Сосюри, буд. 2, АЗС № 2.

Розпорядженням Головного управління ДПС у Волинській області від 08.05.2023 №95-р «Про видачу, відмову у видачі, поновлення та анулювання ліцензій на право оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах пальним та зберігання пального, видачу дублікатів, довідок про внесення місць зберігання до Єдиного Державного реєстру» зокрема анульовано ліцензії ТОВ «ПУМБА ОІЛ» за №03180314202100057 та за №03080314202100052 на право роздрібної торгівлі пальним. Підстава: акт встановлення факту порушення строків звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.

Не погоджуючись із вказаним розпорядженням, позивач звернувся із даним позовом до суду.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції вказав про те, що як вбачається з наявних в матеріалах справи заяв, ГУ ДПС у Волинській області їх отримало 16 травня 2023 року, відтак, суд дійшов висновку, що позивачем не виконано вимоги статті 3 Закону України №481/95-ВР щодо повідомлення органу, який видав ліцензію, про такі зміни протягом 30 днів з дня, наступного за днем їх настання, натомість відповідачем доведено правомірність оскаржуваних розпоряджень в частині анулювання ліцензії ТОВ «ПУМБА ОІЛ» за №03180314202100057 (внутрішній номер: 120957) та за №03080314202100052 (внутрішній номер: 120960) на право роздрібної торгівлі пальним.

Однак, колегія суддів з такими висновками суду першої інстанції не погоджується враховуючи наступне.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі пальним, а також посилення боротьби з незаконним його виробництвом та обігом на території України регулює Закон «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі - Закон № 481/95-ВР).

Відповідно до статті 1 Закону №481/95-ВР ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку;

анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії.

Згідно із статтею 15 Закону №481/95-ВР ліцензії на всі види діяльності, передбачені цією статтею, видаються за умови обов`язкової реєстрації об`єкта оподаткування відповідно до вимог пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України.

Роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

- дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.

Після видачі/призупинення/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/призупинення/анулювання відповідної ліцензії.

Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється. Зазначені в цьому Законі документи (крім документів, які подаються заявником для отримання ліцензії на право виробництва пального, оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального) подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа або посадовою особою органу ліцензування. Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.

Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі:

заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

несплати чергового платежу за ліцензію;

встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);

встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;

рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;

порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;

отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;

встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;

встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;

встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;

порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;

відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80, 81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови.

Отже, органи податкового органу наділені повноваженнями щодо анулювання ліцензій на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з підстав, в тому числі, в зв`язку із порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.

Як вбачається зі змісту наведених вище приписів статті 15 Закону № 481/95-ВР, законодавством чітко регламентовано послідовну процедуру анулювання ліцензій на роздрібну торгівлю пальним, яка полягає у наступному:

- встановлення обставини, яка визначена статтею 15 Закону № 481/95-ВР, як підстава для анулювання ліцензії;

- прийняття органом, який видав ліцензію, письмового розпорядження про її анулювання;

- внесення відомостей про анулювання ліцензії до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/призупинення/анулювання відповідної ліцензії.

Відтак, вказаною нормою закріплено вичерпний перелік підстав, за наявності яких ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження.

Позивач обґрунтовуючи позовні вимоги зазначає, що ТОВ «ПУМБА ОІЛ» 05.05.2023 звернулося до ГУ ДПС у Волинській області із заявою щодо переоформлення ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним у зв`язку зі зміною місця знаходження суб`єкта господарювання. 08.05.2023 року через електронний кабінет платника податків Товариством отримано два витяги з розпоряджень відповідача: внутрішній номер 120960 про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 03080314202100052; внутрішній номер 120957 про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 03180314202100057.

При цьому, в поданому до суду відзиві відповідач зазначив, що ГУ ДІІС у Волинській області було здійснено моніторинг даних у ІКС «Податковий блок» щодо дати скасування РРО, зазначених суб`єктом господарювання у заяві на переоформлення ліцензій для їх виключення з ліцензій, зазначені РРО скасовані 27.01.2023 та 30.01.2023, тобто із відповідною заявою ТОВ «Пумба ОІЛ» звернулося до органу, який видав ліцензію з порушенням встановленого місячного терміну з дня і несення таких змін.

Відповідно до вимог статті 15 Закону №481/95-ВР було складено акти про встановлення факту порушення строків звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензій, реєстраційні №03080314202100057, №03080314202100052.

Ліцензії на право роздрібної торгівлі ТОВ «Пумба ОІЛ» №03080314202100052 та №03180314202100057 були анульовані Розпорядженням від 08.05.2023 №95-р. на підставі актів з встановленням факту порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.

Так, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити про те, що Головне управління ДІІС у Волинській області розглянувши заяви від 05.05.2023 №187092 та №187093 щодо переоформлення ліцензії, рішенням про недоліки, повідомило про неможливість опрацювання поданої заяви, у зв`язку з: анульовано на підставі акта про встановлення факту порушення строків звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії (РРО скасований 30.01.2023); анульовано на підставі акта про встановлення факту порушення строків звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії (РРО скасований 07.02.2023) (а.с. 96-97).

Окрім того, у Актах №848/03-20-09-03 та №849/03-20-09-03 від 08.05.2023 про встановлення факту порушення строків звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії зазначено, що при розгляді заяв від 05.095.2023 встановлено факт порушення строків звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії. Зазначено про зміни відомостей згідно поданих документів:

зміна юридичної адреси з Волинська область, м. Луцьк, вул. Франка, буд 44-В, кв.(оф.) 74 на Волинська область, м. Луцьк, вул. Даргомижського, буд 7, офіс 507 відбулась 11 квітня 2023 року. Дата звернення до органу ліцензування суб`єктом господарювання 05 травня 2023 року;

скасування реєстрації реєстратора розрахункових операцій фіскальний номер 30009110008 відбулось 31.01.2023 року. Дата звернення до органу ліцензування суб`єктом господарювання 05 травня 2023 року;

скасування реєстрації реєстратора розрахункових операцій фіскальний номер 3000906769 відбулось 07.02.2023 року. Дата звернення до органу ліцензування суб`єктом господарювання 05 травня 2023 року.

Так, згідно статті 3 Закону України №481/95-ВР суб`єкт господарювання у разі зміни будь-яких відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії (крім змін, пов`язаних з реорганізацією суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) та/або зміною типу акціонерного товариства), зобов`язаний повідомити орган, який видав ліцензію, про такі зміни протягом 30 днів з дня, наступного за днем їх настання.

Судом під час розгляду справи встановлено, що відповідно до протоколу загальних зборів учасників ТОВ «ПУМБА ОІЛ» від 10 квітня 2023 року, одноголосно проголосовано за визначення місцезнаходження товариства за адресою: 43025, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Даргомижського, будинок 7, офіс 507.

11 квітня 2023 року були внесені зміни щодо ТОВ «ПУМБА ОІЛ» в частині юридичної адреси, що підтверджується Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та 05 травня 2023 року до ГУ ДПС у Волинській області подано заяви про внесення змін до відомостей щодо юридичної особи.

Таким чином, колегія суддів вважає, що ТОВ «ПУМБА ОІЛ» повідомило орган, який видав ліцензію, про такі зміни протягом 30 днів з дня, наступного за днем їх настання, оскільки 05 травня 2023 року звернулося до податкового органу з вищевказаними заявами, а відтак відсутні підстави вважати про встановлення факту порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.

Також судом встановлено, що ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2023 року, яка залишена без змін Восьмим апеляційним адміністративним судом, задоволено заяву ТзОВ «ПУМБА ОІЛ» про забезпечення позову, зупинено дію розпорядження Головного управління ДПС у Волинській області від 20.01.2023 за №17-р в частині анулювання ліцензії за №03180314202100057 (внутрішній номер 113857) та за №0308031420210052 (внутрішній номер 113854) на право роздрібної торгівлі пальним.

В даному випадку, у якості юридичної підстави прийняття оскаржуваного розпорядження суб`єктом владних повноважень зазначено загальне посилання на ст. 15 Закону №481/95-ВР, якою передбачено право контролюючого органу анулювати ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. При цьому, ліцензії ТОВ «ПУМБА ОІЛ» на право роздрібної торгівлі пальним підлягають анулюванню на підставі актів про встановлення факту порушення строків звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії (зміна юридичної адреси; РРО скасований 30.01.2023; 07.02.2023р.).

Колегія суддів зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до ст. 9 Конституції України як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України №475/97-ВР від 17.07.1997; Конвенція набула чинності для України 11.09.1997.

За приписами ст. 8 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» №3477-IV від 23.02.2006, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), №37801/97, п.36, від 01.07.2003, яке, відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10.02.2010 у справі «Серявін та інші проти України» Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Водночас, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.

Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Як встановлено судом, відповідачем зазначених вище принципів при прийнятті оскаржуваного рішення дотримано не було, що свідчить про його необґрунтованість та безпідставність. З огляду на викладене, суд робить висновок про те, що розпорядження Головного управління Державної податкової служби у Волинській області від 08.05.2023 №95-р в частині анулювання ліцензії ТОВ «ПУМБА ОІЛ» за №03180314202100057 (внутрішній номер: 120957) та за №03080314202100052 (внутрішній номер: 120960) на право роздрібної торгівлі пальним прийнято не у спосіб та не з підстав визначених чинним законодавством України, у зв`язку з чим, вказане розпорядження є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Таким чином, висновок суду першої інстанції щодо відмови в задоволенні позовних вимог не відповідає нормам матеріального права, є помилковим, а відтак колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Обираючи спосіб захист прав позивача, суд враховує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

З огляду, на вищевикладене, колегія вважає за необхідне прийняти рішення про визнання протиправними та скасування розпорядження Головного управління Державної податкової служби у Волинській області від 08.05.2023 №95-р в частині анулювання ліцензії ТОВ «ПУМБА ОІЛ» за №03180314202100057 (внутрішній номер: 120957) та за №03080314202100052 (внутрішній номер: 120960) на право роздрібної торгівлі пальним та зобов`язання виключити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію про анулювання ліцензій за №03180314202100057 (внутрішній номер 120957) та за №03080314202100052 (внутрішній номер 120960) на право роздрібної торгівлі пальним.

Також, відповідно до ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З матеріалів справи вбачається, що при поданні адміністративного позову позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 5368,00 грн. за подання адміністративного позову та 8052,00 грн. (5368*1,5) за подання апеляційної скарги на рішення суду. Оскільки, Восьмий апеляційний адміністративний суд у своїй постанові дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню, то таким чином на користь позивача слід стягнути 13420,00 грн. (5368,00 + 8052,00) сплаченого судового збору.

Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.

В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до статті 317 КАС України, підставами для скасування рішення або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ПУМБА ОІЛ» задовольнити.

Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2023 року у справі № 140/9311/23 скасувати та прийняти постанову, якою адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ПУМБА ОІЛ» задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Волинській області від 08.05.2023 за №957-р в частині анулювання ліцензії за №03180314202100057 (внутрішній номер 120957) та за №03080314202100052 (внутрішній номер 120960) на право роздрібної торгівлі пальним.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Волинській області виключити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію про анулювання ліцензій за №03180314202100057 (внутрішній номер 120957) та за №03080314202100052 (внутрішній номер 120960) на право роздрібної торгівлі пальним.

Стягнути з Головного управління ДПС у Волинській області (код ЄДРПОУ - 44106679) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ПУМБА ОІЛ» (код ЄДРПОУ - 43472044) сплачений судовий збір в сумі 13420,00 (тринадцять тисяч чотириста двадцять) гривень.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Н. М. Судова-Хомюк судді Т. В. Онишкевич Р. П. Сеник Повне судове рішення складено 24 січня 2024 року

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116552886
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —140/9311/23

Ухвала від 12.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 24.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 10.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 10.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 29.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні