Рішення
від 17.01.2024 по справі 523/7340/23
СУВОРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа № 523/7340/23

Провадження №2/523/691/24

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" січня 2024 р. Суворовський районний суд м. Одеси, в складі:

головуючого судді Бузовського В.В.,

при секретарі Петровської О.П.,

за участі:

представника позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача Морозюка Р.Д.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в залі суду, в м. Одесі, в порядку загального позовного провадження, цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Комунального підприємства «Міські дороги» Одеської міської ради про стягнення матеріальної шкоди заподіяної дорожньо-транспортною пригодою, -

встановив:

ОСОБА_2 , звернувся до суду із позовом до Комунального підприємства «Міські дороги» Одеської міської ради про стягнення матеріальної шкоди заподіяної дорожньо-транспортною пригодою в сумі 97549,82 грн. В обґрунтування вимог посилався на те, що у вересні місяці 2022р., рухався на автомобілі по вул. Балтська дорога в м. Одесі та здійснив наїзд на вибоїну внаслідок чого автомобіль отримав механічні пошкодження. Згідно висновку експерта вартість відновлювального ремонту склала 96049,82грн. Балансоутримувачем зазначеної частини дороги є КП «Міські дороги» ОМР. Таким чином просив позов задовольнити.

Представник відповідача вимоги позову не визнав та пояснив, що КП «Міські дороги» ОМР не є належним відповідачем, акт обстеження ділянки дороги та схема ДТП не є належними доказами, автомобіль був відсутній на місці ДТП, висновок експерта також є неналежним доказом. За таких підстав просив в позові відмовити.

Судом встановлені такі факти і відповідні їм правовідносини.

Так встановлено, що 29.09.2022 року об 11.00 годині ОСОБА_2 , керуючи автомобілем BMW реєстраційний номер НОМЕР_1 , що належить йому на праві власності, по АДРЕСА_1 , здійснив наїзд на вибоїну. Попереджувальних знаків про наявність вибоїн не було, з проїзної частини дороги вибоїну не видно. Внаслідок наїзду на вибоїну автомобіль отримав механічні пошкодження.

На місце вищевказаної дорожньо-транспортної пригоди були викликані співробітники поліції, що зафіксували дорожньо-транспортну пригоду (а.с. 11).

Окрім того, працівники поліції провели обстеження ділянки вулично-шляхової мережі, здійснили заміри вибоїни, та прийшли до висновку про те, що ділянка, на якій сталося вищевказане ДТП не відповідає вимогам правил норм та стандартів України глибина вибоїни 50 см. (а.с. 12).

Також встановлено, що комунальне підприємство «Міські дороги» Одеської міської ради в листі від 21.02.2023 року №02-07/188 повідомило, що КП «Міські дороги» 28.09.2022 року звернулось до Управління дорожнього господарства ОМР з питання прийняття мір з приводу незадовільного технічного стану покриття по вул. Балтська дорога.

Управління дорожнього господарства Одеської міської ради в листі від 27.02.2023 року № 141 повідомило, що КП «Міські дороги» ОМР є балансоутримувачем вулично-дорожньої мережі міста.

30.09.2022 року Позивач звернувся до судового експерта з правом проведення транспортно-товарознавчого експертного дослідження ОСОБА_3 , з заявою про проведення транспортно-товарознавчого експертного дослідження з визначення вартості відновлювального ремонту автомобіля і отримав Висновок експерта №100-22В від 25.10.2022 року.

Згідно Висновку експерта №100-22В від 25.10.2022 року вартість відновлювального ремонту автомобіля визначається рівною 96 049,82 грн. (а.с. 15).

Крім того, після отримання відзиву на позов, позивач звернувся до судового експерта з правом проведення транспортно-товарознавчого експертного дослідження ОСОБА_3 , з заявою про приведення висновку експерта до вимог ст. 106 ЦПК України, та отримав висновок № 36-23В від 08.08.2023р. (а.с. 93)

Відповідно загальних положень Закону України «Про автомобільні дороги» вулиця - автомобільна дорога, призначена для руху транспорту і пішоходів, прокладання наземних і підземних інженерних мереж у межах населених пунктів; проїзна частина - частина автомобільної дороги, безпосередньо призначена для руху транспортних засобів. Автомобільні дороги поділяються на: автомобільні дороги загального користування; вулиці і дороги міст та інших населених пунктів; відомчі (технологічні) автомобільні дороги; автомобільні дороги на приватних територіях (ст.5 Закону).

Приписами ст.1166 ЦК України передбачені загальні підстави відповідальності за завдану шкоду згідно з якими майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Власники доріг, вулиць або уповноважені ними органи несуть відповідальність за створення безпечних умов руху на дорогах, вулицях, що знаходяться у їх віданні (ч. 1 ст. 24 Закону України «Про дорожній рух»). Як вбачається з п. 3.1.2 ДСТУ 358797 «Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди», гранична глибина окремих осідань, вибоїн на автомобільних дорогах не повинна перевищувати 6 см.

Відповідно до п.п. 1 п. а) ч. 1ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню.

За статтею 10 Закону України «Про автомобільні дороги» державне керування автомобільними дорогами загального користування здійснює Державна служба автомобільних доріг У країни, що є центральним органом виконавчої влади, діяльність якої направляється й координується Кабінетом Міністрів України через керівника центрального органу виконавчої влади в області транспорту і який має свої органи керування на місцях.

Згідно із статтею 9 Закону У країни «Про дорожній рух» до компетенції власників автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважених ним органів у сфері дорожнього руху належить:

-компенсація витрат власникам транспортних засобів, якщо дорожньо- транспортні пригоди сталися з причин незадовільного експлуатаційного утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, за рішенням судових органів;

-забезпечення безпечних, економічних та комфортних умов дорожнього руху;

-забезпечення учасників дорожнього руху інформацією з питань стану аварійності та дорожнього покриття, гідрометеорологічних та інших умов;

-вирішення питань експлуатації автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів у надзвичайних ситуаціях;

-термінове усунення пошкоджень на автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах;

-своєчасне виявлення перешкод дорожньому руху та їх усунення, а у разі неможливості - невідкладне позначення дорожніми знаками, огороджувальними і направляючими засобами;

-організація виконання встановлених вимог щодо забезпечення безпеки дорожнього руху.

Відповідно до вимог пункту 11 «Єдиних Правил ремонту й змісту автомобільних доріг» №198 від 30 березня 1994 року власники дорожніх об`єктів або уповноважені ними органи, шляхо-експлуатаційні організації зобов`язані вчасно і якісно виконувати експлуатаційні роботи відповідно до технічних правил, з дотриманням норм і стандартів по безпеці руху.

Відповідно до п.п.г) п.1 ч.1 ст. 13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», до об`єктів благоустрою населених пунктів належать: вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки.

У частині 2,3 ст. 15 вищевказаного Закону України також встановлено, що підприємство та балансоутримувач забезпечують належне утримання і своєчасний ремонт об`єкта благоустрою власними силами або можуть на конкурсних засадах залучати для цього інші підприємства, установи та організації.

Орган державної влади або орган місцевого самоврядування за поданням підприємства чи балансоутримувача щорічно затверджує заходи з утримання та ремонту об`єкта благоустрою державної або комунальної власності на наступний рік та передбачає кошти на виконання цих заходів. Орган державної влади та орган місцевого самоврядування, підприємство та балансоутримувач несуть відповідальність за виконання затверджених заходів у повному обсязі.

У Правилах благоустрою території міста Одеси, які затверджені рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011р. №1631-VI також встановлено, що балансоутримувач забезпечує утримання в належному стані та своєчасний ремонт об`єкта благоустрою власними силами або може на конкурсних засадах залучати для цього інші підприємства, установи, організації (п.3.1.7).

Відповідно до п.9 постанови Пленуму Верховного Суду України від 27 березня 1992р. № 6 «Про практику розгляду судами цивільних справ за позовами про відшкодування шкоди» звернуто увагу на те, що коли відшкодування шкоди в натурі не можливе, потерпілому відшкодовуються в повному обсязі збитки відповідно до реальної вартості на час розгляду справи втраченого майна, робіт, які необхідно провести, щоб виправити пошкоджену річ, усунути інші негативні наслідки неправомірних дій заподіювана шкоди. Якщо для відновлення попереднього стану речі, що мала певну зношеність (наприклад, автомобіля), були використані нові вузли, деталі, комплектуючі частини іншої модифікації, що випускаються взамін знятих з виробництва однорідних виробів, особа, відповідальна за шкоду, не вправі вимагати врахування зношеності майна або меншої вартості пошкоджених частин попередньої модифікації. Зношеність пошкодженого майна враховується у випадках стягнення на користь потерпілого його вартості (при відшкодуванні збитків).

Відповідно до частин першої, другої статті 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Відшкодування збитків є однією із форм або заходів цивільно-правової відповідальності, яка вважається загальною або універсальною саме в силу правил статті 22 ЦК України, оскільки частиною першою визначено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Тобто порушення цивільного права, яке потягнуло за собою завдання особі майнових збитків, саме по собі є основною підставою для їх відшкодування.

Таким чином, під збитками необхідно розуміти фактичні втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, витрати, вже зроблені потерпілим, або які мають бути ним зроблені, та упущену вигоду. При цьому такі витрати мають бути безпосередньо, а не опосередковано, пов`язані з відновленням свого порушеного права, тобто з наведеного випливає, що без здійснення таких витрат неможливим було б відновлення свого порушеного права особою.

Стягнення збитків є одним із видів цивільно-правової відповідальності, для застосування якої потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, збитків, причинного зв`язку між протиправною поведінкою боржника та збитками і вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

При цьому такі витрати мають бути необхідними для відновлення порушеного права та перебувати у безпосередньому причинно-наслідковому зв`язку з порушенням.

Таким чином, суд приходить до висновку про те, що вимоги ОСОБА_2 , доведені належними та підлягають задоволенню, оскільки судом встановлена неправомірна бездіяльність КП «Міські дороги», що до утримання дорожнього покриття, між бездіяльністю та завданою майну позивача встановлено причинний зв`язок та доведений розмір заподіяної шкоди, а відповідач в свою чергу не довів, що шкоду було завдано не з його вини.

Також, на користь позивача підлягає стягненню витрати на проведення експертного дослідження в розмірі 2000 грн., а не 3920 грн., як зазначено позивачем, оскільки судом прийнято до уваги, як належний доказ експертний висновок № 36-23В (а.с. 93) і саме до цього висновку надано квитанцію про оплату на суму 2000 грн., (а.с. 117).

Посилання представника відповідача на те, що КП «Міськідороги» ОМРне єналежним відповідачем,акт обстеженняділянки дорогита схемаДТП неє належнимидоказами,автомобіль буввідсутній намісці ДТП,висновок експертатакож єненалежним доказомсуд доуваги неприймає зпідстав наведенихв обґрунтуваннісудового рішення,та такітвердження відповідачаповністю спростованідоказами наданимипозивачем.

На підставі ст. ст.11, 16, 22, 1166, 1187, 1188 ЦК України, керуючись ст. ст. 12, 13, 82, 95, 141, 259, 263-265, 274-279, 268 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 ) до Комунального підприємства «Міські дороги» Одеської міської ради (ЄДРПОУ32642110, місцезнаходження за адресою: вул. Промислова, буд.38, м.Одеса) про стягнення матеріальної шкоди заподіяної дорожньо-транспортноюпригодою задовольнити частково.

Стягнути з Комунального підприємства«Міські дороги»Одеської міськоїради (ЄДРПОУ32642110,місцезнаходження заадресою:вул.Промислова,буд.38,м.Одеса)на користь ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 ) матеріальну шкоду в розмірі 96 049 (дев`яносто шість тисяч сорок дев`ять) грн. 82 коп.

Стягнути з Комунального підприємства«Міські дороги»Одеської міськоїради (ЄДРПОУ32642110,місцезнаходження заадресою:вул.Промислова,буд.38,м.Одеса)на користь ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 ) вартість витрат пов`язаних з проведенням експертизи у розмірі 2000 (дві тисячі) гривень.

Стягнути з Комунального підприємства«Міські дороги»Одеської міськоїради (ЄДРПОУ32642110,місцезнаходження заадресою:вул.Промислова,буд.38,м.Одеса)на користь ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 ) сплачений судовий збір в розмірі 1074,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Одеського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом 30-ти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 26.01.2024 року.

Суддя:

Дата ухвалення рішення17.01.2024
Оприлюднено29.01.2024
Номер документу116557843
СудочинствоЦивільне
Сутьстягнення матеріальної шкоди заподіяної дорожньо-транспортною пригодою

Судовий реєстр по справі —523/7340/23

Ухвала від 21.03.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Стахова Н. В.

Ухвала від 07.03.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Стахова Н. В.

Ухвала від 23.02.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Стахова Н. В.

Рішення від 17.01.2024

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Бузовський В. В.

Рішення від 17.01.2024

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Бузовський В. В.

Ухвала від 19.10.2023

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Бузовський В. В.

Ухвала від 02.05.2023

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Бузовський В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні