КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 січня 2024 року Київ № 320/21645/23
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Басая О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" про визнання протиправним і скасування рішення,
у с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 із позовом до Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", в якому просить суд: визнати протиправним та скасувати рішення від 28.11.2022 № 1/2 Політичної ради політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" про відкликання за народною ініціативою депутата Броварської міської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 , обраного на місцевих виборах 17 січня 2021 року шляхом висування від Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність".
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що на конференції обласного осередку політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" було прийнято рішення, оформлене протоколом про внесення пропозиції вищому керівному органу політичної партії щодо відкликання позивача, як депутата Броварської міської ради Броварського району Київської області, за народною ініціативою. Політичною радою Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" було прийнято рішення № 1/2 про відкликання за народною ініціативою депутата Броварської міської ради Броварського району Київської області, обраного на місцевих виборах 17.01.2021 шляхом висування від Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність". У цих правовідносинах діяльність Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" та її обласної організації, окрім вимог статті 38 Закону № 93 регламентована ще пунктами 5.11-5.16 Статуту, які не містять порядку скликання зборів (конференції) та повноважень щодо ініціювання звернення обласної організації із пропозицією про відкликання того чи іншого депутата місцевої ради. Вважає, що якщо Статутом не передбачено повноважень у обласної організації на вчинення таких дій, то в силу пунктів 6.1 та 6.2.4 Статуту такими повноваженням наділений виключно вищий керівний орган партії - З`їзд Партії. Таким чином, ініціювати вказані питання в силу вимог статей 38, 39 та 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та Статуту Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", зокрема пункти 6.1, 6.2.4, мав виключно З`їзд Партії, чого зроблено не було. Підставою для внесення пропозиції про відкликання позивача стала втрата зв`язку депутатів із місцевим осередком партії, що виразилось начебто у неузгодженому голосуванні на сесії Броварської міської ради 17.11.2022 щодо створення Тимчасової контрольної комісії Броварської міської ради з питань перевірки використання коштів місцевого бюджету, сплачених на користь приватної структури Управлінням будівництва, житлово-комунального господарства, інфраструктури та транспорту Броварської міської ради Броварського району Київської області під керівництвом Голови фракції цієї ж політичної партії, що на думку представників політичної партії, свідчило про порушення Статуту та Програми партії, що завдало шкоди партії та її репутації, а також невиконання обов`язків депутата міської ради, визначених пунктом 1 частини першої статті 10 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Вважаючи оскаржуване рішення протиправним, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Ухвалою суду від 13.07.2023 відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.
Копію ухвали суду від 13.07.2023 та копію позовної заяви з усіма доданими до неї документами представник відповідача отримав 25.07.2023, що підтверджується розпискою у матеріалах справи.
Заяви про визнання позову чи відзив на позовну заяву в установлений ухвалою строк, відповідач до суду не надав.
Відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами справи.
Розглянувши позовну заяву, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, оцінивши їх у сукупності, суд встановив таке.
ОСОБА_1 , 1984 року народження, є громадянином України, що підтверджується копією паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 , виданого Ватутінським РУ ГУ МВС України в місті Києві.
Відповідно до постанови Броварської міської територіальної виборчої комісії від 27.01.2021 № 218 "Про реєстрацію депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області, обраних у єдиному територіальному окрузі на повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області 17 січня 2021 року" ОСОБА_1 зареєстровано депутатом Броварської міської ради Броварського району Київської області, обраного на повторних виборах депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області 17.01.2021 у територіальному виборчому окрузі № 2.
23.11.2022 відбулося засідання Ради Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" щодо розгляду звернення голови фракції Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка" - "Єдність" в Броварській міській раді Броварського району Київської області та депутата цієї ради від Київської обласної організації політичної партії " ОСОБА_2 - "Єдність" ОСОБА_3 про скликання Конференції Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" щодо розгляду питання про внесення пропозиції про відкликання за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії депутатів Броварської міської ради Броварського району Київської області, зокрема ОСОБА_1 .
За результатами проведення засідання Ради Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" вирішили скликати конференцію Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", до порядку денного якої включити вирішення питань зокрема щодо відкликання депутата Броварської міської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 . Проведення конференції призначено на 25.11.2022 на 17 год, уповноважено Голову Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" ОСОБА_4 визначити місце проведення конференції і організаційно забезпечити проведення конференції.
25.11.2022 відбулась позачергова конференція Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" (далі - конференція). Для участі в роботі конференції прибули та зареєструвалися 27 із 32 членів Партії від Київської обласної організації. На конференції акредитувався журналіст ТОВ "Незалежні інформаційна компанія "Голос Київщини". Головою конференції було обрано ОСОБА_4 , який поінформував присутніх, що Рішенням Ради Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" від 23.11.2022 про скликання позачергової конференції на порядок денний винесено зокрема питання про внесення пропозиції про відкликання депутата Броварської міської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 , обраного на місцевих виборах 17.01.2021 шляхом висування від Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", за народною ініціативою. На Конференції більш ніж 2/3 голосів членів партії було прийняті рішення про внесення пропозицій про відкликання ОСОБА_1 , депутата Броварської міської ради Броварського району Київської області (відкориговані дані відповідно до примірки 3 у протоколі: "за" - 25 голосів, "проти" - 0, "утримались" - 1). Прийняті рішення на позачерговій конференції оформлено протоколом.
Також у протоколі конференції від 25.11.2022 зазначено, що на конференцію письмово, з зазначенням дати, часу та місця її проведення, а також питань які будуть розглядатися, запрошувалися депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області від Київської обласної організації політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", зокрема і ОСОБА_1 . Крім того, депутатам направлено повідомлення про проведення конференції на електронну пошту та на номери телефону у месенджерах. Однак, депутати на момент початку конференції не з`явилися. На конференції акредитувався журналіст ТОВ "Незалежні інформаційна компанія "Голос Київщини", інші засоби масової інформації не акредитувалися.
28.11.2022 Політична рада політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність", як вищий керівний орган Партії, розглянувши протокол конференції від 25.11.2022, на якій прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Броварської міської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 , обраного шляхом висування від цієї організації партії, за народною ініціативою, відповідно до пункту 1 частини першої статті 10, пунктів 2 і 3 частини першої статті 37, частини сьомої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", пунктів 6.2, 6.3.1., 6.3.5, 6.3.7 Статуту Партії, прийняла рішення № 1/2 про відкликання за народною ініціативою депутата Броварської міської ради Броварського району Київської області ОСОБА_1 , обраного на місцевих виборах 17.01.2021 шляхом висування від Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність". Вирішено рішення передати до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області.
Не погоджуючись із оскаржуваним рішенням, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.
За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої та другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначає Закону України від 11 липня 2002 р. № 93-IV "Про статус депутатів місцевих рад" (далі - Закон № 93-IV).
Відповідно до частини першої статті 2 Закону № 93-IV депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Згідно з частиною першою статті 3 Закону № 93-IV депутат місцевої ради є повноважним і рівноправним членом відповідної ради - представницького органу місцевого самоврядування.
Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано (частина друга статті 4 Закону № 93-IV).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.
Згідно зі статтею 37 Закону № 93-IV підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано; 4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними; 5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Відповідно до частини першої статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Пунктом 9 статті 38 Закону № 93-IV передбачено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.
Згідно з частиною другою статті 39 Закону № 93-IV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Відповідно до частини дев`ятої статті 41 Закону № 93-IV на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
Згідно зі статтею 46 Закону № 93-IV рішення, дії або бездіяльність виборчої комісії, що стосуються відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, можуть бути оскаржені до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Аналіз зазначених правових норм дає можливість зробити такі висновки:
1) однією із законних підстав для дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, яка не потребує прийняття рішення про це відповідною радою, є відкликання депутата за народною ініціативою;
2) перелік правових підстав для відкликання депутата за народною ініціативою є вичерпним, а сама процедура відкликання депутата чітко регламентована законом;
3) право ініціювати відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою належить двом суб`єктами: місцевій організації політичної партії, від якої особу обрано депутатом, та громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу. Водночас алгоритм дій у процедурі відкликання депутата різниться залежно від суб`єкта ініціативи;
4) рішення про відкликання депутата за ініціативою місцевої організації політичної партії приймається вищим керівним органом політичної партії за результатами розгляду протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії про внесення пропозиції про відкликання такого депутата за народною ініціативою;
5) рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою є достатньою та самостійною правовою підставою для визнання відповідною територіальною виборчою комісією обраним наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії. При цьому територіальна виборча комісія зобов`язана (імперативна норма, а не дискреційні повноваження) прийняти рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата у депутати та зареєструвати такого депутатом відповідної місцевої ради;
6) повноваження такого депутата починаються після заслуховування на черговому пленарному засіданні місцевої ради відповідного повідомлення територіальної виборчої комісії;
7) закон гарантує право на оскарження в адміністративному суді будь-яких рішень, дій або бездіяльності виборчої комісії, що стосуються процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Відповідно до статуту Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" (далі - Статут), затвердженого протоколом 25.06.2020 № 1 на VII з`їзді політичної партії "Сильна держава" (попередня назва), політична партія "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" є політичною партією, що діє на засадах добровільності та об`єднує громадян України, які поділяють мету діяльності партії, визнають її статут, підтримують програму партії та сприяють її реалізації. Партія має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах. Партія здійснює свою діяльність відповідно до Конституції України, Закону України "Про політичні партії в Україні", а також інших законів України та згідно з цим Статутом і програмою партії.
Згідно з пунктами 5.1 та 5.2 Статуту партія самостійно визначає свою організаційну структуру, форми та методи діяльності, керуючись цим Статутом. Обласними організаціями партії є організація партії Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські організації партії.
Відповідно до пункту 5.14 Статуту керівними органами обласної, місцевої організації партії та первинного осередку партії є Конференція та Рада; контрольно-ревізійним органом обласної, місцевої організації партії - контрольно-ревізійна комісія (ревізор); керівною особою - Голова організації/первинного осередку партії. Керівні органи та керівні особи обласної, місцевої організацій партії та первинного осередку партії діють в межах повноважень, визначених цим Статутом.
Підпунктами 5.14.1 - 5.14.3 пункту 5.14 Статуту передбачено, що вищим керівним органом обласної, місцевої організації партії та первинного осередку партії є Конференція. Конференція обласної, місцевої організації партії, первинного осередку партії скликається Радою обласної, місцевої організації партії не рідше одного разу на п`ять років і є правомочною, коли в її роботі беруть участь не менше ніж 50% від загальної кількості обраних делегатів (для обласної, місцевої організації партії), чи більшості членів обласної, місцевої організації партії (у разі відсутності нижчого рівня організації партії, первинних осередків партії) чи більшості членів первинного осередку партії. Конференція обласної, місцевої організації партії, первинного осередку партії може бути скликана за ініціативою Політичної Ради партії.
Згідно з пунктами 6.1 та 6.2 Статуту керівними органами партії є: З`їзд партії, Політична Рада партії. Керівними особами партії є: голова партії, перший заступник голови партії. Керівні органи партії та керівні особи партії можуть приймати рішення з будь-яких питань діяльності партії, віднесених до їх компетенції. Вищим керівним органом партії є З`їзд партії, а в період між з`їздами - Політична Рада партії.
Відповідно до підпункту 6.3.1 пункту 6.3 Статуту у період між З`їздами, діяльністю партії керує Політична Рада партії (Політрада). Політична Рада партії, у період між З`їздами партії, є вищим керівним органом партії.
Підпунктом 6.3.5 пункту 6.3 Статуту засідання Політичної Ради партії проводяться не рідше одного разу на три місяці і є правомочним, якщо на них присутні більше половини членів Політичної Ради партії. Засідання Політичної Ради партії скликається головою партії, а у разі його відсутності - першим заступником голови партії.
Згідно з пунктом 6.4 Статуту у період між З`їздами, засіданнями Політичної Ради партії, поточною діяльністю партії керує голова партії, який є вищою керівною особою партії. Голова партії зокрема здійснює політичне та поточне керівництво діяльністю партії; має право підпису документів від імені партії; у межах статутних повноважень затверджує рішення про припинення або зупинення членства в партії окремих осіб; підписує рішення З`їзду партії (якщо З`їздом не прийняте інше рішення), підписує рішення Політичної Ради партії та інші документи.
Надаючи оцінку твердженню позивача про те, що розповсюдження положень пунктів 5.11 - 5.16 Статуту на право обласного осередку (без закріплення таких повноважень безпосередньо у статуті) вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не узгоджується зі статтею 8 Закону України "Про політичні партії в Україні", суд зазначає таке.
На думку представника позивача, якщо статутом не передбачено повноважень у обласної організації на вчинення таких дій, то в силу пунктів 6.1 та 6.2.4 Статуту, таким повноваженням наділений виключно вищий керівний орган партії - З`їзд партії, а тому ініціювати питання про внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою мав виключно З`їзд партії.
Водночас суд критично оцінює таке твердження представника позивача, позаяк розділом V Закону № 93-IV врегульовано питання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Як вже було зазначено судом, відповідно до частини першої - другої статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) зокрема має місцева організація політичної партії, від якої таку особу обрано депутатом.
Разом з цим, рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії про внесення пропозиції вищому керівному органу політичної партії щодо відкликання депутата місцевої ради саме по собі не спричиняє його відкликання з посади депутата, позаяк таке у подальшому розглядається вищим керівним органом політичної партії, за наслідками якого вирішується питання про відкликання депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
При цьому рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії про внесення пропозиції вищому керівному органу політичної партії щодо відкликання депутата місцевої ради належить до внутрішньо-організаційної діяльності політичної партії та її місцевої організації і є їх виключною компетенцією, а втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється законом, за винятком випадків передбачених Законом України "Про політичні партії в Україні", і суди не належать до органів, які відповідно до цього Закону можуть здійснювати контроль за діяльністю політичних партій, а відтак такі рішення не можуть бути предметом судового розгляду.
Аналогічні висновки сформовано Верховним Судом у постанові від 12.10.2023 у справі № 500/3175/22.
Разом з цим, суд звертає увагу, що питання правомірності прийняття на конференції рішення про внесення пропозиції про відкликання позивача, як депутата Броварської міської ради Броварського району Київської області, не входить до предмета спору у цій справі та не може бути предметом судового розгляду, з огляду на виключну компетенцію політичної партії (її внутрішньо-організаційну діяльність).
Також суд звертає увагу, що у постанові Верховного Суду від 02.11.2023 у справі № 460/37812/22 зазначено, що рішення політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного на місцевих виборах, може бути самостійним предметом судового розгляду, а заявлені позовні вимоги в цій частині можуть бути предметом розгляду адміністративного суду. Така позиція відповідає правовому висновку, викладеному у постанові Верховного Суду від 29.12.2020 у справі № 819/151/18.
Таким чином, суд встановив, що оскаржуване рішення Політичної ради Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" відповідно до підпункту 6.3.1 пункту 6.3 Статуту було прийнято вищим керівним органом партії, що відповідає статті 41 Закону № 93-IV, та прийняте на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені законодавством України.
За змістом Рішення Конституційного Суду України від 01.12.2004 у справі № 18-рп/2004 термін "порушене право", який вживається у низці законів України, має той самий зміст, що й поняття "охоронюваний законом інтерес". При цьому з приводу останнього, то в тому ж рішенні Конституційного Суду України зазначено, що поняття "охоронюваний законом інтерес" означає правовий феномен, який: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним.
Отже, гарантоване статтею 55 Конституції України та конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
З огляду на зазначене, вирішуючи спір, суд має пересвідчитись у належності особі, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.
Тобто обов`язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушення його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача, зокрема, наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.
Крім того, адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин. Тобто для задоволення позову адміністративний суд повинен встановити, що у зв`язку з прийняттям рішення, дією або бездіяльністю суб`єктом владних повноважень порушуються індивідуально-виражені права позивача.
Ураховуючи зміст встановлених фактичних обставин, нормативно-правове регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог належить відмовити.
Згідно з частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За загальним правилом, що випливає із принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Під час розгляду справи суд не встановив порушень процедури під час прийняття оскаржуваного рішення, як і не встановлено порушень процедури розгляду питання про відкликання депутата на народною ініціативою з боку політичної партії, від якої позивача було обраного на місцевих виборах 17.01.2021 шляхом висування від Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність".
Оскільки спір вирішено не на користь позивача, то судові витрати не розподіляються.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
СуддяБасай О.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.01.2024 |
Оприлюднено | 29.01.2024 |
Номер документу | 116583018 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Басай О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні