Постанова
від 10.01.2024 по справі 916/666/23
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2024 року

м. Київ

cправа № 916/666/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Бакуліна С.В. - головуючий, Кібенко О.Р., Студенець В.І.,

за участю секретаря судового засідання - Федорченка В.М.,

представників учасників справи:

позивача - Цвери І.С.,

відповідача - не з`явились,

третьої особи - не з`явились,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Курортний"

на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 10.10.2023 (головуючий суддя - Поліщук Л.В., судді: Богатир К.В., Таран С.В.) та рішення Господарського суду Одеської області від 13.06.2023 (суддя Погребна К.Ф.)

у справі №916/666/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Курортний"

до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Державної казначейської служби України,

про визнання недійсними результатів аукціону та стягнення грошових коштів,

ВСТАНОВИВ:

1.Короткий зміст позовних вимог

1.1.Товариство з обмеженою відповідальністю "Курортний" (далі - ТОВ "Курортний") звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях (далі також відповідач, регіональне відділення) про:

- визнання недійсними результатів електронного аукціону №8РЕ001-иА-20221214-61348 з продажу об`єкта малої приватизації - державного пакету акцій розміром 50% статутного капіталу Публічного акціонерного товариства "Машинобудівне виробниче об`єднання "Оріон" (код ЄДРПОУ 14309913) у кількості 2 883 281 штук, що відбувся 23.12.2022, оформлених протоколом про результати електронного аукціону, затвердженого наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях від 30.12.2022 №1103;

- стягнення з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України на користь позивача грошових коштів у сумі 1 370 941,07 грн та в сумі 1 300,00 грн.

1.2.Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час проведення електронного аукціону відповідач порушив вимоги статті 2 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та пункту 24 Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 №432, щодо внесення достовірних відомостей в інформаційне повідомлення стосовно об`єктів нерухомості, які розташовані на території Публічного акціонерного товариства "Машинобудівне виробниче об`єднання "Оріон" (далі - ПАТ МВО "Оріон"), а саме виведення та перереєстрацію нерухомого майна, розташованого за адресами: м. Одеса, вул. Болгарська, 80; м. Одеса, вул. Болгарська, 71; м. Одеса, вул. Степова, 9. Крім цього, позивач стверджує, що згідно із висновком спеціаліста від 24.01.2023 №21-ЮЛ/2.1 стартова ціна аукціону №SPE001-UA-20221214-6348 у розмірі 6 854 705,37 грн була сформована некоректно і підлягає перегляду.

2.Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій

2.1.Відповідно до пункту 1.1 статуту ПАТ МВО "Оріон", затвердженого протоколом загальних зборів акціонерів акціонерного товариства МВО "Оріон" від 30.04.2011 №01/11-3, ПАТ МВО "Оріон" засновано відповідно до наказу Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу та конверсії України від 27.01.1995 №121 шляхом перетворення Державного підприємства Одеського машинобудівного виробничого об`єднання "Оріон" у відкрите акціонерне товариство відповідно до Указу Президента України "Про корпоратизацію державних підприємств" від 15.06.1993 №210/93 та перейменоване відповідно до частини п`ятої розділу XVII Закону України "Про акціонерні товариства".

2.2.Товариство є господарським товариством, статутний капітал якого поділено на визначену кількість часток однакової номінальної вартості, корпоративні права за якими засвідчуються акціями (пункт 3.2 статуту).

2.3.Статутний капітал товариства складає 1 441 640,00 грн, який поділений на 5 766 560 простих іменних акцій однаковою номінальною вартістю - 25 коп. кожна (пункти 5.1, 5.2 статуту).

2.4.Наказом Фонду державного майна України від 04.01.2022 №1 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2022 році", серед іншого, затверджено перелік державних пакетів акцій (часток) господарських товариств та інших господарських організацій і підприємств, заснованих на базі об`єднання майна різних форм власності (додаток 1).

2.5.Згідно із додатком 1 до наказу Фонду державного майна України від 04.01.2022 №1 (з урахуванням останніх змін, які внесено наказом Фонду державного майна України від 10.03.2023 №465) до переліку державних пакетів акцій (часток) господарських товариств та інших господарських організацій і підприємств, заснованих на базі об`єднання майна різних форм власності, включено державний пакет акцій розміром 50% статутного капіталу ПАТ МВО "Оріон" (код за ЄДРПОУ 14309913).

2.6.Наказом Регіонального відділення від 18.01.2022 №89 прийнято рішення про приватизацію державного пакета акцій розміром 50% статутного капіталу ПАТ МВО "Оріон" (код за ЄДРПОУ 14309913, адреса: Одеська область, м. Одеса, вул. Ак. Гарватого, 6), що становить 2 883 281 штук акцій, шляхом продажу на аукціоні з умовами. Затверджено план розміщення акцій ПАТ МВО "Оріон" згідно з додатком.

2.7.12.12.2022 відбулося засідання аукціонної комісії з продажу об`єкта малої приватизації - державного пакета акцій у кількості 2 883 281 штук, що становить 50% статутного капіталу ПАТ МВО "Оріон", на яких були прийняті рішення, оформлені протоколом №2.

2.8.Відповідно до протоколу засідання аукціонної комісії від 12.12.2022 №2 стартову ціну об`єкта малої приватизації державного пакета акцій у кількості 2 883 281 штук, що становить 50% статутного капіталу ПАТ МВО "Оріон", для аукціону з умовами визначено у розмірі 6 854 705,37 грн.

2.9.При розрахунку стартової ціни аукціонною комісією було враховано, що (1) листом від 01.12.2022 №71-12/22 ПАТ МВО "Оріон" надало довідку про те, що балансова вартість активів ПАТ МВО "Оріон" станом на 30.09.2022 становить 13 719 405,09 грн, що підтверджується даними балансу товариства станом на 30.09.2022. У зазначеній довідці наведено інформацію про вартість активів, що не увійшли до статутного капіталу ПАТ МВО "Оріон", сукупна балансова вартість зазначених об`єктів станом на 30.09.2022 становить 10 000,00 грн; (2) статутний капітал ПАТ МВО "Оріон" складає 1 441 640,00 грн, який поділений на 5 766 560 штук акцій.

2.10.За першим варіантом розрахунку (виходячи із критерію номінальної вартості пакета акцій (часток)) було визначено стартову ціну у розмірі 715 820,25 грн та наведено розрахунок: (1 441 640,00 - 10 000,00)/5 766 560 х 2 883 281 = 715 820,25 грн.

За другим варіантом розрахунку (виходячи із балансової вартості майна, пропорційно до розміру пакета акцій (частки) у статутному капіталі) було визначено стартову ціну у розмірі 6854705,37 грн та наведено розрахунок: (13 719 405,09 - 10 000,00)/5 766 560 х 2 883 281 = 6 854 705,37 грн.

Таким чином, аукціонною комісією визначено стартову ціну об`єкта малої приватизації у розмірі 6 854 705,37 грн.

2.11.Аукціонною комісією визначено умови продажу та затверджено інформаційне повідомлення Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях про продаж державного пакета акцій у кількості 2 883 281 штук, що становить 50% статутного капіталу ПАТ МВО "Оріон".

2.13.Наказом Регіонального відділення від 12.12.2022 №1044 затверджено протокол засідання аукціонної комісії та умови продажу об`єкта малої приватизації.

2.14.12.12.2022 в електронній торговій системі "Прозорро.Продажі" Регіональним відділенням опубліковано інформаційне повідомлення.

2.15.Інформаційне повідомлення містить таку інформацію:

1.Інформація про об`єкт приватизації:

Найменування об`єкта приватизації: державний пакет акцій ПАТ МВО "Оріон" у кількості 2 883 281 штук акцій, що становить 50% статутного капіталу товариства.

Розмір статутного капіталу товариства: 1 441 640,00 грн (один мільйон чотириста сорок одна тисяча шістсот сорок гривень).

Статутний капітал поділений на 5 766 560 штук простих іменних акцій номінальною вартістю 0,25 грн. Станом на 01.09.2022 2 883 279 штук акцій - у приватній власності недержавних акціонерів; 2 883 281 штук акцій - у державній власності та складають пакет акцій, що є об`єктом приватизації.

Місцезнаходження (юридична адреса) ПАТ МВО "Оріон": м. Одеса, вул. Житомирська (Академіка Гаркавого), 6.

Ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ: 14309913.

Середньооблікова чисельність працівників станом на 30.09.2022 -9 осіб.

Основний вид діяльності за КВЕД:68.20 Оренда та управління власною чи орендованою нерухомістю.

Обсяг реалізації продукції (робіт, послуг) за період 2019 - ІІІ квартал 2022 року - 22 896тис. грн, у тому числі експортної - 0,0 тис. грн.

Основна номенклатура продукції: надання в оренду й експлуатацію власного майна чи орендованого нерухомого майна.

Обсяг та основна номенклатура продукції (робіт, послуг): зазначено загальний дохід та дохід за основним видом діяльності за 2019 - 2021 роки та І - ІІІ квартали 2022 року.

Основні показники господарської діяльності товариства за останні три роки та останній звітний період: зазначено активи (форма №1, рядок 1300) за 2019 - 2021 роки, а також станом на 30.09.2022. Також зазначено, що станом на 30.09.2022 прострочена кредиторська заборгованість- 2 055,0 тис. грн, у тому числі: із заробітної плати - 0,0 тис. грн; за розрахунками з бюджетом - 2 055,0 тис. грн.

Відомості про об`єкти нерухомого майна:

Майно товариства розташовано за адресами:

- виробництво №3: м. Одеса, вул. Житомирська (Академіка Гаркавого), 6;

- виробництво №2: м. Одеса, вул. Болгарська, 71;

- виробництво №2: м. Одеса, вул. Болгарська, 80;

- виробництво №1: м. Одеса, вул. Степова, 9;

- водна станція: м. Одеса, Миколаївська дорога, 142.

В примітках до відомостей про об`єкти нерухомого майна вказано, що такі відомості наведено за інформацією ПАТ МВО "Оріон". Правовстановлюючі документи щодо нерухомого майна у ПАТ МВО "Оріон" відсутні. За інформацією ПАТ МВО "Оріон", товариство не здійснювало відчуження нерухомого майна за адресою м. Одеса, вул. Болгарська, 80, але в рамках кримінального провадження №42002116000000545 досліджується факт реєстрації права власності на нерухоме майно за адресою м. Одеса, вул. Болгарська, 80/1.

Відомості про земельні ділянки. Зазначено, що правовстановлюючі документи на земельні ділянки відсутні, відповідні документи на стадії виготовлення та оформлення. В Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна наявний запис про заборону відчуження нерухомого майна товариства (реєстраційний номер обтяження 1605017).

Наведено перелік майна, яке передано в оренду станом на 30.09.2022.

Наведено перелік об`єктів, які перебувають на балансі товариства та не підлягають приватизації.

2.Інформація про аукціон:

Спосіб проведення аукціону: аукціон з умовами.

Дата та час проведення аукціону: 23.12.2022.

Після опублікування інформаційного повідомлення електронна торгова система автоматично встановлює для кожного електронного аукціону дату та час його проведення.

Кінцевий строк подання заяви на участь в електронному аукціоні з умовами із зниженням стартової ціни встановлюється електронною торговою системою для кожного електронного аукціону окремо в проміжку часу з 19 години 30 хвилин до 20 години 30 хвилин дня, що передує дню проведення електронного аукціону.

Кінцевий строк подання заяви на участь в електронному аукціоні за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій встановлюється електронною торговою системою для кожного електронного аукціону окремо з 16 години 15 хвилин до 16 години 45 хвилин дня проведення електронного аукціону.

3.Інформація про умови, на яких здійснюється приватизація об`єкта:

Стартова ціна об`єкта приватизації для аукціону з умовами - 6 854 705,37 грн.

Розмір гарантійного внеску для аукціону з умовами - 1 370 941,07 грн;

Розмір реєстраційного внеску: до 01.01.2023 - 1 300 грн; з 01.01.2023 - 0,2 мінімальної заробітної плати станом на 01.01.2023.

Зазначено умови продажу.

4.Додаткова інформація:

Найменування та ідентифікаційні коди за ЄДРПОУ одержувачів платежів, номери банківських та казначейських рахунків за стандартом IBAN у національній та іноземній валюті, відкритих для внесення операторами електронних майданчиків гарантійних внесків (їх частини), реєстраційних внесків потенційних покупців та проведення переможцями аукціонів розрахунків за придбані об`єкти.

Час і місце проведення огляду об`єктів ПАТ МВО "Оріон": у робочі дні за місцем розташування об`єкта (м. Одеса, вул. Житомирська, 6) з 9:00 до 17:00. Контактна особа: Ковальчук К.А. моб. НОМЕР_2 Е-mail: ІНФОРМАЦІЯ_1 . Телефон для довідок: (048) 731-40-43, НОМЕР_1 , НОМЕР_3 Е-mail: ІНФОРМАЦІЯ_2.

Найменування організатора аукціону: Регіональне відділення ФДМУ по Одеській та Миколаївській областях. Адреса: 65048, м. Одеса, вул. Велика Арнаутська, 15, к. 1106 тел. НОМЕР_4, НОМЕР_3.Час роботи Регіонального відділення з 8.00 до 17.00 (крім вихідних), у п`ятницю - з 8.00 до 15.45, обідня перерва з 12.00 до 12.45. Адреса електронної пошти: ІНФОРМАЦІЯ_2, адреса веб-сайту - http://www.spfu.gov.ua/.

5.Технічні реквізити інформаційного повідомлення:

Дата і номер рішення органу приватизації про затвердження умов продажу об`єкта приватизації: наказом Регіонального відділення ФДМУ по Одеській та Миколаївській областях від 12.12.2022 №1044.

Унікальний код, присвоєний об`єкту приватизації під час публікації переліку об`єктів, що підлягають приватизації, в електронній торговій системі RAS001-UA-20221208-86029.

Мінімальний крок аукціону.

Місце проведення аукціону: аукціони будуть проведені в електронній торговій системі "Прозорро.Продажі" (адміністратор). Єдине посилання на веб-сторінку адміністратора, на якій є посилання на веб-сторінки операторів електронного майданчика, які мають право використовувати електронний майданчик та з якими адміністратор уклав відповідний договір: https://prozorro.sale/info/elektronni-majdanchiki-ets-prozorroprodazhi-cbd2.

2.16.20.12.2022 ТОВ "Курортний" для участі в аукціоні №SPE001-UA-20221214-61348 сплатило реєстраційний внесок у сумі 1 300,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 20.12.2022 №6.

2.17.22.12.2022 ТОВ "Курортний" для участі в аукціоні №SPE001-UA-20221214-61348 сплатило гарантійний внесок у сумі 1 370 941,07 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 22.12.2022 №7.

2.18.23.12.2022 в електронній торговій системі "Прозорро.Продажі" відбувся електронний аукціон №SPE001-UA-20221214-61348 за лотом об`єкта малої приватизації "Державний пакет акцій розміром 50% статутного капіталу ПАТ "Машинобудівне виробниче об`єднання "Оріон" (код ЄДРПОУ 14309913), що становить 2 883 281 штук акцій.

2.19.Результати проведеного аукціону оформлені протоколом про результати електронного аукціону №SPE001-UA-20221214-61348, який сформовано 23.12.2022 та з якого вбачається, що переможцем електронного аукціону стало ТОВ "Курортний", яке запропонувало найвищу цінову пропозицію у розмірі 80 000 001,00 грн.

Серед іншого у протоколі про результати електронного аукціону №SPE001-UA-20221214-61348 зазначено, що переможець електронного аукціону зобов`язується сплатити на відповідний поточний рахунок органу приватизації ціну продажу об`єкта приватизації протягом 20 робочих днів з дня формування протоколу про результати електронного аукціону.

Протокол підписано директором ТОВ "Курортний" та начальником відділу Прозорро.Продажі Департаменту електронних аукціонів ТОВ "Українська універсальна біржа", їх підписи скріплені печатками.

Вказаний протокол про результати електронного аукціону №SPE001-UA-20221214-61348 затверджено наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях від 30.12.2022 №1103.

2.20.Листом від 19.01.2023 №19-01/1 ТОВ "Курортний" звернулося до Регіонального відділення, в якому вимагало скасувати електронний аукціон №SPE001-UA-20221214-61348 та повернути реєстраційний та гарантійний внески, посилаючись на те, що позивачу після проведення аукціону з відкритих джерел стало відомо, що при підготовці та проведенні аукціону не було зазначено суттєві характеристики підприємства, а саме, виведення та перереєстрацію нерухомого майна, а також наявності іншої заборгованості у великому розмірі.

До вказаного листа ТОВ "Курортний" додало роздруківки з Єдиного державного реєстру судових рішень: ухвал про повернення позовної заяви у справах №916/2619/23 та №916/2620/23, ухвал про відкриття провадження у справах №916/79/23 та №916/84/23; копії договорів і витягів з Реєстру прав власності на нерухоме майно.

2.21.23.01.2023 Регіональне відділення склало акт про непідписання договору купівлі продажу, відповідно до якого станом на 20.01.2022 позивач оплату за об`єкт приватизації не здійснив, що унеможливлює укладення з ним договору купівлі-продажу.

2.22.Листом від 24.01.2023 №11-08-00269 Регіональне відділення у відповідь на лист позивача від 19.01.2023 №19-01/1 повідомило про відсутність підстав для скасування проведеного 23.12.2022 аукціону та повернення реєстраційного і гарантійного внесків.

2.23.У листі від 25.01.2023 №25-01/1 ТОВ "Курортний" знову навело обставини щодо виведення та перереєстрації нерухомого майна і наявності іншої заборгованості у великому розмірі, що і у листі від 19.01.2023 №19-01/1, а також послалось на висновок спеціаліста від 24.01.2023, відповідно до якого стартова ціна аукціону №SPE001-UA-20221214-61348 була сформована некоректно. У зв`язку з цим просило провести перевірку викладених фактів, визнати таким, що не відбувся електронний аукціон №SPE001-UA-20221214-61348, повернути реєстраційний та гарантійний внески.

До листа від 25.01.2023 №25-01/1 було додано висновок спеціаліста від 24.01.2023 №21-ЮЛ/2.1, відповідно до якого стартова ціна аукціону №SPE001-UA-20221214-61348 з продажу державного пакету акцій розміром 50% статутного капіталу ПАТ МВО "Оріон" (код ЄДРПОУ 14309913) у кількості 2 883 283 штук акцій, що відбувся 23.12.2022, у розмірі 6 854 705,37 грн була сформована некоректно і підлягає перегляду.

2.24.Наказом Регіонального відділення від 30.01.2023 №80 прийнято рішення про відмову ТОВ "Курортний" в укладенні договору купівлі-продажу у зв`язку із несплатою ТОВ "Курортний" ціни продажу об`єкта малої приватизації.

2.25.У листі від 03.02.2023 №03-02/1 ТОВ "Курортний" просило Регіональне відділення повідомити про проведення перевірки щодо невідповідностей характеристик підприємства та надати матеріали проведеної перевірки.

2.26.У відповідь на листи позивача від 25.01.2023 №25-01/1 та від 03.02.2023 №03-02/1 Регіональне відділення у листі від 14.02.2023 №11-08-00564 зазначило, що з питань, порушених у листі від 25.01.2023 №25-01/1, проведено перевірку, за підсумками якої надало ТОВ "Куротний" пояснення ПАТ МВО "Оріон" від 31.01.2023№10-01-23; лист ПАТ МВО "Оріон" від 02.09.2022 №34-09/22; ухвалу слідчого судді від 15.06.2022 у справі №947/10211/22.

2.27.Відповідно до ухвали Київського районного суду м. Одеси від 15.06.2022 у справі №947/10211/22 приміщення ПАТ МВО "Оріон" шляхом відчуження нібито добросовісним покупцям були легалізовані та в подальшому 28.11.2017 на підставі договорів купівлі-продажу були продані юридичній особі Міжнародній комерційній компанії "Нордікс Трейд ЛТД" (країна реєстрації Республіка Сейшельські Острови). З метою встановлення об`єктивної істини у кримінальному провадженні, слідчим направлено ряд запитів для з`ясування наявності чи відсутності на території міста Одеси адрес: м. Одеса, вул. Прохоровська, 46А; м. Одеса, вул. Адмірала Лазарева, 72А; м. Одеса, пров. Картамишевський, 9А; м. Одеса, вул. Болгарська, 80/1, на які отримано відповіді, що на території міста Одеси вказані адреси відсутні.

Також Регіональне відділення повідомило, що у зв`язку з несплатою за об`єкт приватизації у термін, що встановлений Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна", ТОВ "Курортний" дискваліфікований як переможець аукціону №SPE001-UA-20221214-61348.

3.Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

3.1.Господарський суд Одеської області рішенням від 13.06.2023 у справі №916/666/23, яке Південно-західний апеляційний господарський суд залишив без змін постановою від 10.10.2023, у задоволенні позову відмовив.

3.2.Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що об`єктом приватизації виступає державний пакет акцій розміром 50,000% статутного капіталу ПАТ "Машинобудівне виробниче об`єднання "Оріон" (код ЄДРПОУ 14309913, адреса: м. Одеса, вул. Академіка Гаркавого, 6), що становить 2 883 281 штук акцій, у випадку оплати ціни продажу яких з ТОВ "Курортний" був би укладений договір купівлі-продажу акцій, а останнє стало б акціонером ПАТ МВО "Оріон" та власником акцій у розмірі 50% статутного капіталу товариства. Натомість право власності на нерухоме майно незмінно належить ПАТ МВО "Оріон", і позивач, як переможець аукціону, за умови набуття статусу акціонера вказаного товариства, не має жодних прав на вказане нерухоме майно, крім прав, які належать акціонеру. Тобто, навіть після укладання договору купівлі-продажу ТОВ "Курортний" у жодному разі не могло набути права власності на об`єкти нерухомості, про які зазначає в позові.

3.3.Також суд зазначив, що об`єкти нерухомості, вказані у позові та в інформаційному повідомленні про приватизацію державного майна, є відмінними, та критично оцінив доводи позивача про те, що об`єкти нерухомості, зареєстровані за Міжнародною комерційною компанією "Нордікс Трейд ЛТД" (Сейшели), та належні ПАТ МВО "Оріон" об`єкти нерухомості, є одним і тим самим об`єктом з огляду на однакову площу, хоча і за різними адресами, оскільки матеріали не містять таких доказів.

3.4.Крім того суд першої інстанції зазначив, що з метою забезпечення відкритості та прозорості проведення аукціону з продажу державного пакету акцій Регіональне відділення розкрило інформацію про об`єкт приватизації у повній відповідності зі статтею 15 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".

3.5.Висновок спеціаліста від 24.01.2023 № 21-ЮЛ/2.1 суд відхилив з огляду на те, що вказаний доказ є неналежним у цій справі в межах заявленого позову.

3.6.Відмовляючи у задоволенні вимоги про стягнення з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України на користь позивача грошових коштів, суд зазначив, що оскільки позивач не сплатив ціну продажу об`єкта приватизації, в силу прямої вказівки абзацу 2 частини сьомої статті 15 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" гарантійний внесок не повертається та підлягає перерахуванню до відповідного бюджету.

4.Короткий зміст вимог касаційної скарги та її обґрунтування. Доводи інших учасників справи

4.1.ТОВ "Курортний" звернулось 01.11.2023 через відділ "Прийом громадян" до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 10.10.2023 та рішення Господарського суду Одеської області від 13.06.2023 у цій справі скасувати повністю і ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги ТОВ "Курортний" задовольнити повністю.

4.2.Підставою касаційного оскарження скаржник визначив пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК), зазначаючи про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння процесам релокації підприємств в умовах воєнного стану та економічного відновлення держави" №2468-ІХ від 28.07.2022, яким внесено зміни в пункт 7-4 "Прикінцеві та перехідні положення" розділу V Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" (внесення змін до процедури приватизації пакета акцій державної власності).

4.3.Доводи скаржника зводяться до того, що:

(1) відповідач як орган приватизації та організатор аукціону відповідно до Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" не здійснив дії щодо перевірки наданої інформації, інвентаризації майна та публікування достовірних відомостей щодо такого майна;

(2) суди не дослідили та не надали оцінку тим обставинам, що вартість пакету акцій виставлялась на аукціон не по номінальній вартості, а по балансовій вартості активів ПАТ МВО "Оріон", а не майна, як того вимагає чинне законодавство, при тому визначеної з порушенням Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна";

(3) суди неправильно застосували норму права, а саме абзац 13 пункту 7-4 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" у поєднанні з основними положеннями Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" щодо перевірки відповідачем наданої інформації, інвентаризації майна та публікування достовірних відомостей щодо такого майна, що узгоджується з принципом приватизації щодо повного, своєчасного та достовірного інформування про об`єкти приватизації та порядок їх приватизації, закріпленого у частині другій статті 2 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна";

(4) помилковими є висновки судів стосовно того, що предметом аукціону є пакет акцій, відповідно наведені позивачем у позові обставини щодо нерухомого майна ПАТ МВО "Оріон" не входять до предмету спору;

(5) cуди не надали оцінки доказам, наданим позивачем до позову, а саме договору купівлі-продажу від 28.11.2017 №1386; договору купівлі-продажу від 28.11.2017 №1383; договору купівлі-продажу від 10.09.1997 №21379; витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 30.11.2017 №105691548; витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 30.11.2017 №105685754; договору купівлі-продажу від 04.09.1997 №21363; витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та від 30.11.2017 №105701197; витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та від 30.11.2017 №105707446; договору купівлі-продажу № 21378 від 10.09.1997; ухвалі слідчого судді від 15.06.2022 у справі №947/10211/22; супровідному листу №34-09/22 від 02.09.2022;

(6) помилковими є висновки судів стосовно того, що об`єкти нерухомості, вказані у позові та у Інформаційному повідомленні про приватизацію державного майна, є відмінними;

(7) суди не дослідили ту обставину, що на сайті https://prozorro.sale на 24.02.2023 було оголошено черговий аукціон з продажу об`єкта малої приватизації - державного пакету акцій розміром 50% статутного капіталу ПАТ МВО "Оріон" (код ЄДРПОУ 14309913) у кількості 2 883 281 штук та в інформаційному повідомленні щодо проведення вказаного аукціону відповідач вже зазначив про всі об`єкти нерухомого майна, які були предметом дослідження в рамках кримінального провадження №42002116000000545;

(8) суди помилково не визнали висновок спеціаліста від 24.01.2023 №21-ЮЛ/2.1 належним доказом у справі у сукупності з іншими доказами.

4.5.До касаційної скарги скаржник долучив попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, відповідно до якого позивач очікує понести витрати на оплату послуг адвокатів в сумі 80 000 грн, виходячи із погодинних ставок на рівні 2 000 грн за одну годину (32 години - вивчення тексту рішення суду апеляційної інстанції, підготовка касаційної скарги, подача до суду, 8 годин - підготовка до кожного судового засідання (в тому числі підготовка заяв, клопотань та пояснень, а також заперечень на заяви, клопотання і пояснення відповідача, у разі потреби, участь у судовому засіданні, підготовка звіту для клієнта про результати судового засідання).

5.Позиція Верховного Суду

5.1.Відповідно до статті 300 ГПК, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша). Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга). У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається (часина третя). Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги (частина четверта.

5.2.Згідно з частиною першою статті 287 ГПК підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно в таких випадках:

1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку;

2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні;

3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах;

4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 310 цього Кодексу.

5.3.Як зазначалось, підставою касаційного оскарження скаржник визначив пункт 3 частини другої статті 287 ГПК, зазначаючи про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння процесам релокації підприємств в умовах воєнного стану та економічного відновлення держави" №2468-ІХ від 28.07.2022, яким внесено зміни в пункт 7-4 "Прикінцеві та перехідні положення" розділу V Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" (далі - Закон про приватизацію) (внесення змін до процедури приватизації пакета акцій державної власності).

5.4.Зокрема, скаржник зазначає, що відповідач в порушення абзацу 13 пункту 7-4 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону про приватизацію провів електронний аукціон з порушенням визначення стартової ціни приватизації, а саме - безпідставно, всупереч закону, завищив більш ніж втричі стартову ціну, взявши за основу розрахунок вартості, виходячи з активів підприємства, а не всього майна (без урахування поточної та простроченої заборгованості).

5.5.Правові, економічні та організаційні основи приватизації державного і комунального майна регулюються нормами Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна" від 18.01.2018 №2269-VIII (далі - Закон про приватизацію (зараз і надалі - в редакції, чинній станом на момент прийняття рішення про затвердження умов продажу об`єкта приватизації та проведення електронного аукціону).

5.6.Пунктом 22 частини першої статті 1 Закону про приватизацію визначено, що приватизація державного або комунального майна - це платне відчуження майна, що перебуває у державній або комунальній власності, на користь фізичних та юридичних осіб, які відповідно до цього Закону можуть бути покупцями.

5.7.Приватизація здійснюється на основі таких принципів: законності; відкритості та прозорості; рівності та змагальності; державного регулювання та контролю; продажу об`єктів приватизації з урахуванням особливостей таких об`єктів; захисту економічної конкуренції; створення сприятливих умов для залучення інвестицій; повного, своєчасного та достовірного інформування про об`єкти приватизації та порядок їх приватизації; забезпечення конкурентних умов приватизації (частина друга статті 2 Закону про приватизацію).

5.8.Відповідно до пункту 27 частини першої статті 1 Закону приватизацію стартова ціна об`єкта приватизації - ціна, з якої розпочинаються торги щодо кожного об`єкта приватизації.

5.9.Згідно із частиною четвертою статті 22 вказаного Закону стартова ціна об`єкта малої приватизації визначається аукціонною комісією на рівні балансової вартості об`єкта (активів об`єкта) малої приватизації.

У разі відсутності балансової вартості об`єкта (активів об`єкта) малої приватизації така вартість встановлюється аукціонною комісією на підставі вартості, визначеної відповідно до Методики оцінки, що затверджується Кабінетом Міністрів України. Якщо об`єктом малої приватизації є акції, частки, стартова ціна об`єкта малої приватизації встановлюється на рівні номінальної вартості пакета акцій (часток).

5.10.Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння процесам релокації підприємств в умовах воєнного стану та економічного відновлення держави" від 28.07.2022 №2468-ІХ розділ V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону про приватизацію доповнено пунктами 7-3 - 7-6.

5.11.Пунктом 7-4 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону про приватизацію, зокрема встановлено, що тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану стартова ціна об`єкта приватизації визначається аукціонною комісією на рівні балансової вартості об`єкта (активів об`єкта) приватизації. У разі відсутності балансової вартості окремих складових об`єкта (активів об`єкта) приватизації або якщо балансова вартість окремих складових об`єкта (активів об`єкта) приватизації дорівнює нулю, стартова ціна такого об`єкта приватизації встановлюється аукціонною комісією на рівні балансової вартості решти складових об`єкта (активів об`єкта) приватизації. У разі наявності на дату визначення аукціонною комісією стартової ціни об`єкта приватизації дійсного висновку про вартість об`єкта приватизації, визначену відповідно до Методики оцінки майна, що затверджується Кабінетом Міністрів України, стартова ціна такого об`єкта приватизації встановлюється аукціонною комісією на рівні вартості, визначеної таким висновком. У разі відсутності балансової вартості об`єкта (всіх активів об`єкта) приватизації або якщо балансова вартість об`єкта (всіх активів об`єкта) приватизації дорівнює нулю та у разі відсутності дійсного висновку про вартість об`єкта приватизації, визначену відповідно до Методики оцінки майна, що затверджується Кабінетом Міністрів України, стартова ціна такого об`єкта приватизації встановлюється аукціонною комісією в розмірі 1 гривня. Якщо об`єктом приватизації є акції (частки), стартова ціна об`єкта приватизації встановлюється у розмірі, який є більшим: на рівні номінальної вартості пакета акцій (часток); на рівні балансової вартості майна суб`єкта господарювання, пропорційно до розміру пакета акцій (частки) у статутному капіталі, який є об`єктом приватизації.

5.12.Як встановили суди попередніх інстанцій, відповідно до протоколу засідання аукціонної комісії від 12.12.2022 №2 стартову ціну об`єкта малої приватизації державного пакета акцій у кількості 2 883 281 штук, що становить 50% статутного капіталу ПАТ МВО "Оріон", для аукціону з умовами визначено у розмірі 6 854 705,37 грн.

5.13.При розрахунку стартової ціни аукціонною комісією було враховано, що (1) листом від 01.12.2022 №71-12/22 ПАТ МВО "Оріон" надало довідку про те, що балансова вартість активів ПАТ МВО "Оріон" станом на 30.09.2022 становить 1 3719 405,09 грн, що підтверджується даними балансу товариства станом на 30.09.2022. У зазначеній довідці наведено інформацію про вартість активів, що не увійшли до статутного капіталу ПАТ МВО "Оріон", сукупна балансова вартість зазначених об`єктів станом на 30.09.2022 становить 10 000,00 грн; (2) статутний капітал ПАТ МВО "Оріон" складає 1 441 640,00 грн, який поділений на 5766560 штук акцій.

5.14.За першим варіантом розрахунку (виходячи із критерію номінальної вартості пакета акцій (часток) було визначено стартову ціну у розмірі 715 820,25 грн та наведено розрахунок: (1 441 640,00 - 10 000,00)/5 766 560 х 2 883 281 = 715 820,25 грн.

5.15.За другим варіантом розрахунку (виходячи із балансової вартості майна, пропорційно до розміру пакета акцій (частки) у статутному капіталі) було визначено стартову ціну у розмірі 6 854 705,37 грн та наведено розрахунок: (13 719 405,09 - 10 000,00)/5 766 560 х 2 883 281 = 6 854 705,37 грн.

5.16.Суди встановили, що аукціонною комісією визначено стартову ціну об`єкта малої приватизації у розмірі 6 854 705,37 грн, яка за їх оцінкою є правильною, оскільки суди виснували про відсутність порушення вимог законодавства при проведенні оскаржуваного аукціону, про які вказував позивач, звертаючись з позовом, зокрема стосовно визначення стартової ціни об`єкту приватизації.

5.17.Крім цього, зазначаючи про відсутність порушень при проведенні спірного аукціону, а отже при визначення стартової ціни продажу об`єкта приватизації, суди попередніх інстанцій відхилили висновок спеціаліста від 24.01.2023 №21-ЮЛ/2.1, яким позивач (скаржник) доводив неправильність визначення стартової ціни.

5.18.Щодо застосування пункту 7-4 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону про приватизацію у спірних правовідносинах, Верховний суд виснує, що якщо об`єктом приватизації є акції (частки), стартова ціна об`єкта приватизації встановлюється у розмірі на рівні балансової вартості майна суб`єкта господарювання, пропорційно до розміру пакета акцій (частки) у статутному капіталі, який є об`єктом приватизації, у разі якщо він є більшим за рівень номінальної вартості пакета акцій (часток).

5.19.Встановлені та враховані судами попередніх інстанцій обставини, а саме встановлення стартової ціни продажу об`єкта приватизації на рівні балансової вартості майна, пропорційно до розміру пакета акцій (частки) у статутному капіталі, який (рівень) є більшим за рівень номінальної вартості пакета акцій (часток) свідчить про визначення стартової ціни об`єкта приватизації у повній відповідності до вимог чинного законодавства, зокрема пункту 7-4 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону про приватизацію.

5.20.Доводи скаржника стосовно того, що суди попередніх інстанцій (1) не дослідили та не надали оцінки обставинам, що вартість пакету акцій виставлялась на аукціон не по номінальній вартості, а по балансовій вартості активів ПАТ МВО "Оріон", а не майна, як того вимагає чинне законодавство; (2) не надали оцінки наданим позивачем до позову доказам, а саме договору купівлі-продажу від 28.11.2017 №1386; договору купівлі-продажу від 28.11.2017 №1383; договору купівлі-продажу від 10.09.1997 №21379; витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 30.11.2017 №105691548; витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 30.11.2017 №105685754; договору купівлі-продажу від 04.09.1997 №21363; витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та від 30.11.2017 №105701197; витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та від 30.11.2017 №105707446; договору купівлі-продажу № 21378 від 10.09.1997; ухвалі слідчого судді від 15.06.2022 у справі № 947/10211/22; супровідному листу № 34-09/22 від 02.09.2022; (3) помилково не визнали висновок спеціаліста від 24.01.2023 №21-ЮЛ/2.1 належним доказом у справі у сукупності з іншими доказами Верховний Суд відхиляє, адже, посилаючись на недослідження/неналежне дослідження судами доказів у цій справі, скаржник просить прийняти нове рішення, не заявляє вимог про скасування рішення та направлення справи на новий розгляд та не визначає як підставу касаційного оскарження пункт 4 частини другої статті 287 та пункт 1 частини третьої статті 310 ГПК. При цьому Суд враховує, що принцип диспозитивності господарського судочинства (стаття 14 ГПК) зобов`язує суд касаційної інстанції розглядати справи в межах доводів та вимог касаційної скарги.

5.21.Інші доводи скаржника, зокрема щодо обов`язковості здійснення перевірки Регіональним відділенням наданої інформації, інвентаризації майна та публікування достовірних відомостей щодо такого майна не обґрунтовані належним чином посиланням на підстави касаційного оскарження, передбачені пунктами 1 - 4 частини другої статті 287 ГПК України, а отже знаходяться поза межами поставленого перед Верховним Судом питання у межах цієї справи, а саме стосовно виснування щодо застосування пункту 7-4 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону про приватизацію у спірних правовідносинах, а тому не приймаються Судом до уваги.

6.Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

6.1.Відповідно до пункту 1 частини першої статті 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої інстанції та апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.

6.2.Згідно із статтею 309 ГПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті і законне рішення з одних лише формальних міркувань.

6.3.За результатами касаційного перегляду Верховним Судом не встановлено неправильного застосування судами норм матеріального чи порушення норм процесуального права. Оскаржувані судові рішення прийнято за результатами повного, всебічного та об`єктивного дослідження обставин справи і підстав для його зміни чи скасування, за мотивів, наведених у касаційній скарзі, Верховний Суд не вбачає.

7. Розподіл судових витрат

7.1.Судовий збір за подання касаційної скарги в порядку статті 129 ГПК покладається на скаржника.

Керуючись статтями 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В :

1.Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Курортний" залишити без задоволення.

2.Постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 10.10.2023 та рішення Господарського суду Одеської області від 13.06.2023 у справі №916/666/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий С.В. Бакуліна

Судді О.Р. Кібенко

В.І. Студенець

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення10.01.2024
Оприлюднено31.01.2024
Номер документу116639009
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/666/23

Постанова від 10.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Ухвала від 11.12.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Ухвала від 17.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бакуліна С. В.

Постанова від 10.10.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 29.08.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 24.07.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 29.06.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Рішення від 13.06.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 30.05.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

Ухвала від 17.05.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні