Провадження № 2/641/329/2024 Справа № 641/7497/21
ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 січня 2024 року м. Харків
Комінтернівський районний суд м. Харковаускладі:
головуючогосуддіБогдан М.В.,
за участюсекретаря Двірник О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харковів порядкузагального позовногопровадження цивільнусправу за позовом Харківськоїміськоїради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить стягнути з ОСОБА_1 на користь Харківської міської ради безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки площею 0,5200 га по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 6310136900:08:021:0502) з 01.04.2020 по 30.11.2020 у сумі 1245642 грн. 48 коп., а також стягнути з ОСОБА_2 на користь Харківської міської ради безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки площею 0,5200 га по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 6310136900:08:021:0502) з 01.01.2021 по 31.08.2021 у сумі 1245642 грн. 48 коп. Стягнути з відповідачів на користь позивача витрати зі сплати судового збору.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ХМР здійснені заходи самоврядного контролю з питань законності використання та охорони земель комунальної власності територіальної громади м. Харкова та додержання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок комунальної власності. Право власності на нежитлову будівлю літ «А-2» площею 1071,8 кв.м та нежитлову будівлю літ. «Б-1» площею 30,3 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 зареєстроване: з 29.04.2016 по 23.12.2020 за ОСОБА_1 на підставі свідоцтва № 2228 від 29.04.2016, з 23.12.2020 по теперішній час за ОСОБА_2 на підставі договору дарування нежитлової будівлі № 1440 від 23.12.2020. Речові права відповідачів на земельну ділянку площею 0,5200 га з кадастровим номером 6310136900:08:021:0502по АДРЕСА_1 не зареєстровано, а тому земельна ділянка перебуває у власності територіальної громади міста Харкова. Відповідачі не сплачують за користування земельною ділянкою плату за землю у встановленому законодавчими актами розмірі, внаслідок чого зберігали у себе майно-грошові кошти у розмірі орендної плати. Внаслідок використання відповідачами вищевказаної земельної ділянки без укладення договору оренди землі територіальна громада міста Харкова, в особі ХМР позбавлена можливості отримати дохід у такому розмірі від здачі спірної земельної ділянки в оренду, чим порушені охоронювані законом права та інтереси позивача щодо неодержаних грошових коштів у розмірі орендної плати за землю.
Ухвалою Комінтернівського районного суду м. Харкова від 25.05.2023 року, справу прийнято до провадження судді Богдан М.В. та призначено справу до судового розгляду в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою Комінтернівського районного суду м. Харкова від 06.09.2023 року, у справі було закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
В судове засідання представник позивача не з`явися, подав письмову заяву про розгляд справи за його відсутності, позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Відповідачі в судове засідання не з`явилися, про час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином, причини неявки суду не повідомили, відзив на позов не подали.
Враховуючи вимоги ч. 1ст. 280 ЦПК України, судом проведено заочний розгляд справи.
Суд, дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до опису деталізованої інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 16.09.2021 № 275195298 право власності на нежитлову будівлю літ. «А-2» площею 1071,8 кв.м та нежитлову будівлю літ. «Б-1» площею 30,3 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 зареєстроване: з 29.04.2016 по 23.12.2020 за ОСОБА_1 на підставі свідоцтва від 29.04.2016 № 2228; з 23.12.2020 по теперішній час за ОСОБА_2 на підставі договору дарування нежитлової будівлі від 23.12.2020 № 1440.
Здійсненими заходами самоврядного контролю встановлено, що нежитлові будівлі літ. «А-2», літ. «Б-1» розташовані на земельній ділянці площею 0,5200 га кадастровий номер 6310136900:08:021:0502 по АДРЕСА_1 .
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру від 03.07.2020 № HB-0005190842020 земельна ділянка по АДРЕСА_1 з кадастровим номером 6310136900:08:021:0502 сформована як об`єкт цивільних прав 10.06.2004; площа земельної ділянки 0,5200 га; категорія земель - землі житлової та громадської забудови; цільове призначення - 1.11.6; вид використання - для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 16.09.2021 № 275195923 право оренди земельної ділянки площею 0,5200 га з кадастровим номером 6310136900:08:021:0502 по АДРЕСА_1 припинено 24.02.2020 на підставі акту приймання земельної ділянки до земель запасу міста від 13.02.2020 № 65/20.
Заходами самоврядного контролю становлено, що з 24.02.2020 по 23.12.2020 земельна ділянка площею 0,5200 га з кадастровим номером 6310136900:08:021:0502 по АДРЕСА_1 використовувалася ОСОБА_1 , а з 23.12.2020 по теперішній час використовується ОСОБА_2 без виникнення права власності/користування та без державної реєстрації цих прав у відповідності до ст.ст. 125,126 Земельного кодексу України.
Відповідно до вказаного витягу з Державного земельного кадастру речові права на зазначену земельну ділянку за ОСОБА_1 у період з 24.02.2020 по 23.12.2020 та за ОСОБА_2 з 23.12.2020 по теперішній час не зареєстровані.
Враховуючи відсутність зареєстрованих за будь-якими юридичними або фізичними особами прав на земельну ділянку по АДРЕСА_1 з кадастровим номером 6310136900:08:021:0502 та з урахуванням ст. ст. 12, 80, 83 Земельного кодексу України земельна ділянка площею 0,5200 га по АДРЕСА_1 перебуває у власності територіальної громади міста Харкова в особі Харківської міської ради.
Також факт перебування спірної земельної ділянки у комунальній власності підтверджує інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 16.09.2021 № 275195923, відповідно до якої право власності на земельну ділянку площею 0,5200 га з кадастровим номером 6310136900:08:021:0502 по АДРЕСА_1 за Харківською міською радою зареєстровано 24.02.2020.
Відповідно до зазначеної інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 16.09.2021 № 275195923 право користування зазначеною земельною ділянкою не було зареєстровано ні за ОСОБА_1 , ні за ОСОБА_2 по теперішній час не зареєстровано.
Таким чином, земельна ділянка площею 0,5200 га з кадастровим номером 6310136900:08:021:0502 по АДРЕСА_1 у період з 24.02.2020 по 23.12.2020 використовувалася ОСОБА_1 , з 23.12.2020 по теперішній час використовується ОСОБА_2 без документів, що посвідчують право власності або право користування нею.
Проте, періодом, за який Харківською міською радою здійснюється розрахунок безпідставно збережених ОСОБА_1 коштів є з 01.04.2020 по 30.11.2020, оскільки за березень місяць 2020 року нарахування безпідставно збережених коштів міською радою не здійснюється з огляду на приписи Закону України від 02.04.2020 року № 540 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв?язку з поширенням коронавірусної хвороби відповідно до положень якого плата за землю не нараховується та сплачується за період з 1 березня по 31 березня 2020 року.
Періодом, за який Харківською міською радою здійснюється розрахунок безпідставно збережених ОСОБА_2 коштів є з 01.01.2021 по 31.08.2021.
Розрахунок розміру безпідставно збережених ОСОБА_1 та ОСОБА_2 коштів у розмірі орендної плати здійснювався Харківською міською радою на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,5200 га (кадастровий номер 6310136900:08:021:0502) від 01.07.2020 № 4629, виданий Відділом у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області.
Відповідно до інформації Головного управління ДПС у Харківській області від 22.12.2020 № 26088/9/20-40-04-41-16 станом на 10.12.2020 у Східному відділі податків і зборів з фізичних осіб управління податкового адміністрування Головного управління ДПС у Харківській області ОСОБА_1 не зареєстрований як платник земельного податку з фізичних осіб або орендної плати з фізичних осіб за використання земельної ділянки з кадастровим номером 6310133900:08:021:0502, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 .
Відповідно до інформації Головного управління ДПС у Харківській області від 25.03.2021 № 6048/5/20-40-24-15-17 ОСОБА_2 не зареєстрований як платник земельного податку або орендної плати за використання земельної ділянки з кадастровим номером 6310136900:08:021:0502 за адресою: АДРЕСА_1 .
Отже, ОСОБА_1 у період з 01.04.2020 по 30.11.2020 та ОСОБА_2 у період з 01.01.2021 по 31.08.2021 не сплачували за користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1 плату за землю у встановленому законодавчими актами розмірі, внаслідок чого зберегли рахунок Харківської міської ради як власника земельної ділянки за вказаною адресою майно - грошові кошти у розмірі орендної плати.
Згідно положеннястатті 83 ЗК Україниземлі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю.
У комунальній власності перебуваютьусі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.
ТобтоЗК Українипередбачена презумпція належності землі в межах населених пунктів територіальній громаді, яку представляє Харківська міська рада.
Статтею 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Правовідносин щодо користування спірною земельною ділянкою відповідачі належним чином не оформлювали, проте використовували земельну ділянку без виникнення права власності/користування та без державної реєстрації цих прав у відповідності до статті 125 ЗК України.
З моменту виникнення права власності на нерухоме майно у відповідачів виник обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під будівлями.
Відповідно до статті 206 ЗК Українивикористання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Статтею 14 Податкового кодексуУкраїни (даліПК України) визначено, що плата за землюце загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Як убачається із положень статті 120ЗК Українивиникнення права власності на об`єкт нерухомості не є підставою для автоматичного виникнення права власності чи укладення (продовження, поновлення) договору оренди земельної ділянки.
Отже, за змістом указаних приписів виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини 2статті 120 ЗК Українине вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.
Предметом регулюванняглави 83 ЦК Україниє відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.
Стаття 1212 ЦК України регулює випадки набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав.
Відповідно до частин 1, 2статті 1212 ЦК Україниособа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
За змістом приписів глав 82 і 83ЦК Українидля деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційнихприріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість, для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.
Наведена правова позиція викладена у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17.
З урахуванням положень статей120,125 ЗК Українитастатті 1212 ЦК Українидо моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1статті 1212 ЦК України. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 28.09.2020 у справі №922/4073/19.
Відповідно дост. 20 Закону України «Про оцінку земель»дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно дост. 23 Закону України «Про оцінку земель»витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
За ч. 7 статті 21 Закону відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.
Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 01.07.2020 № 4629нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6310136900:08:021:0502 площею 0,5200 га по АДРЕСА_1 у розмірі орендної плати за період з 01.04.2020 по 30.11.2020 становить 1 245 642,48 грн., за період з 01.01.2021 по 31.08.2021 становить 1 245 642,48 грн.
З урахуванням витягу з технічної документації про грошову оцінку земель, ОСОБА_1 безпідставно зберіг кошти у вигляді орендної плати за період з 01.04.2020р. по 30.11.2020р. у розмірі 1 245 642,48 грн., ОСОБА_2 безпідставно зберіг кошти у вигляді орендної плати за період з 01.01.2021 р. по 31.08.2021 р. у розмірі 1 245 642,48 грн.
Суд зазначає, що визначення даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки в інший спосіб, ніж шляхом оформлення витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель вимогами чинного законодавства не передбачено, а отже позивач при здійсненні розрахунку суми безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки правомірно використав інформацію саме з вищевказаного витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Верховний Суд у постановах від 12.06.2019 у справі № 922/902/18, від 08.08.2019 у справі № 922/1276/18, від 01.10.2019 у справі № 922/2082/18, від 06.11.2019 у справі № 922/3607/18 неодноразово зазначав, що при стягненні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати нарахування мають здійснюватися позивачем не самостійно (шляхом арифметичного розрахунку без проведення нормативної грошової оцінки землі), а виключно на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Отже, з урахуванням положеньстатті 79-1 ЗК Українита статей 20, 23 Закону УкраїниПро оцінку земельсуд погоджується із розрахунком позивача на підставі належних і допустимих доказів: витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 17.12.2020 № 6290, виданого Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області; рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 №41/08, інформації про сплату земельного податку та погоджується із методом визначення позивачем розміру позовних вимог, оскільки він ґрунтується на приписах чинного законодавства.
Також суд зазначає, що частиною 1статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»визначено, що міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначеніКонституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»передбачено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Згідно зст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад, справляння плати за землю, тощо.
Згідно зст. 142 Конституції України, матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
За змістомстатті 93 Земельного кодексу Українита статті 1 Закону УкраїниПро оренду земліоренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Відповідно достатті 96 Земельного кодексу Україниземлекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою і відшкодування завданих збитків.
Як вбачається з матеріалів справи та не спростовано відповідачами, вони використовують земельну ділянку площею 0,5200 га по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 6310136900:08:021:0502), яка перебуває у комунальній власності, без належних правових підстав, а саме укладеного між ними та власником (Харківською міською радою) договору оренди, внаслідок чого саме Харківській міській раді, як потерпілій особі належить право вимагати сплату коштів за використання відповідачами земельної ділянки, без достатньої правової підстави.
З урахуванням наведеного, суд приходить до висновків про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст.3,4,10,11,60,61,88,212-215,218, 280-283 ЦПК України, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Харківськоїміськоїради - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Харківської міської ради безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки площею 0,5200 га по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 6310136900:08:021:0502) з 01.04.2020 по 30.11.2020 у сумі 1245642 (один мільйон двісті сорок п`ять тисяч шістсот сорок дві) грн. 48 коп.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Харківської міської ради витрати зі сплати судового збору у розмірі 18684,64 грн.
Стягнути з ОСОБА_2 на користь Харківської міської ради безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки площею 0,5200 га по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 6310136900:08:021:0502) з 01.01.2021 по 31.08.2021 у сумі 1245642 (один мільйон двісті сорок п`ять тисяч шістсот сорок дві) грн. 48 коп.
Стягнути з ОСОБА_2 на користь Харківської міської ради витрати зі сплати судового збору у розмірі 18684,64 грн.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду. Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.
Рішення може бути оскаржене позивачем в апеляційному порядку до Харківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення абоапеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Сторони по справі:
Позивач: Харківська міська рада, код ЄДРПОУ 04059243, місце знаходження: м. Харків, м-н Конституції, 7.
Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_3 .
Відповідач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце ресєстрації: АДРЕСА_4 .
Суддя: М. В. Богдан
Суд | Комінтернівський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2024 |
Оприлюднено | 01.02.2024 |
Номер документу | 116660612 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди |
Цивільне
Комінтернівський районний суд м.Харкова
Богдан М. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні