Рішення
від 08.01.2024 по справі 496/22/20
БІЛЯЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 496/22/20

Провадження № 2/496/702/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

повний текст

08 січня 2024 року Біляївський районний суд Одеської області у складі:

головуючого судді Буран В.М.,

за участю: секретаря Стрілець Ж.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до:

- Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою»;

- інженер Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» - Мінін Євген Дмитрович;

- Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру в особі Одеської регіональної філії державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру;

- Августівська сільська рада Біляївського району Одеської області

про:

- визнання недійсним рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області № 128/ХІV-VІІ від 08 вересня 2016 року, «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність»,

- визнання недійсним акту приймання-передачі межових знаків на зберігання від 21 лютого 2017 року;

- зобов`язання внести зміни до документації із землеустрою земельної ділянки кадастровий номер 5121080300:05:001:1339;

- зобов`язання виправити помилки в проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 21 лютого 2017 року;

- зобов`язання погодити та затвердити зміни до документації із землеустрою, та стягнення судових витрат-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_2 звернулась до Біляївського районного суду Одеської області з з зазначеним позовом, який згодом уточнила та в якому просить:

- визнанти недійсним рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області № 128/ХІV-VІІ від 08 вересня 2016 року, «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність»,

- визнати недійсним акту приймання-передачі межових знаків на зберігання від 21 лютого 2017 року;

- зобов`язати внести зміни до документації із землеустрою земельної ділянки кадастровий номер 5121080300:05:001:1339;

- зобов`язати виправити помилки в проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 21 лютого 2017 року;

- зобов`язати погодити та затвердити зміни до документації із землеустрою, та стягнення судових витрат.

Позовна заява обґрунтована тим, що Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 150141859 від 19 грудня 2018 року і Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 0.600 га, № Витягу НВ-5106346242018 формованого 29 травня 2018 року, власником земельної ділянки кадастровий номер 5121080300:05:001:1339, місце розташування Одеської область Біляївський район Августівська сільська рада село Протопопівка Біляївського району Одеської області садівниче товариство «Міжлимання» АДРЕСА_1 , цільове призначення - 01.05 для індивідуального садівництва є - ОСОБА_3 .

24 листопада 2016 року по договору № 1101 ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» виконало землевпорядні роботи із складання технічного звіту по виконанню кадастрової зйомки земельної ділянки № 952 садівничого товариства «Міжлимання» на території Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області.

10 січня 2017 року по договору № 23 ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» виконало землевпорядні роботи із складання проекту землеустрою земельної ділянки № НОМЕР_1 садівничого товариства «Міжлимання» у яких помилково вказало площу земельної ділянки 0, 600 га, в той час, коли фактична площа складає 0,0735 га.

21 лютого 2017 року ДП Одеський науково- дослідний та проектний інститут землеустрою у виготовленому проекті землеустрою помилково вказало площу земельної ділянки, 0, 600 га, в той час, коли фактична площа складає 0,0735 га, на підставі якого 29 травня 2018 року здійснена державна реєстрація земельної ділянки площею 0, 600 га.

10 жовтня 2019 року ОСОБА_1 звернулася до Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області із заявою про надання дозволу на складання технічної документації з інвентаризації земельної ділянки кадастровий номер 5121080300:05:001:1339 для ведення садівництва в селі Протопопівка садівничого товариства «Міжлимання» АДРЕСА_1 , площею 0,0735 га.

22 жовтня 2019 року рішенням Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області № 570/Р-ХХХХХ1У-У11 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель для ведення садівництва гр. ОСОБА_3 » позивачці надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель для ведення садівництва, площею 0,0735 га, кадастровий номер 5121080300:05:001:1339 в селі Протопопівка садівничого товариства «Міжлимання» вулиця Садова 952.

Позивачка звернулась до ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», та просила виправити помилки в технічної документації щодо площі земельної ділянки. Однак, 21 серпня 2019 року отримала відмову за № 2345 у якій, посилаючись на статтю 22 Закону України «Про землеустрій» зазначено: виправлення помилок, допущених при виготовленні технічної документації із землеустрою здійснюється на підставі судових рішень, що і стало підставою звернення до суду.

Ухвалою суду від 02.04.2020 року було відкрито загальне позовне провадження по справі та витребувано докази у справі.

У своїй заяві від 18.05.2020 року позивач просила залучити до участі у справі відповідачів: інженера Держаного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» ОСОБА_4 , оскільки саме він складав акт приймання передачі межових знаків на зберігання від 21.02.2017 року, де неправильно вказано площу земельної ділянки та виконавцем договору на виконання робіт від 10.01.2017 року №23 укладеного між ДП «Одеський інститут землеустрою» та ОСОБА_1 , також просила залучити державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районні Одеської регіональної філії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Також, уточнила свої позовні вимоги та просила визнати недійсним рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області від 08 вересня 2016 року № 128/Х1У-V «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки власність», визнати недійсним акт приймання передачі межових знаків на зберігання від 21 лютого 2017 року, виправити помилки в проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 21.02.2017 року та погодити та затвердити ці зміни до документації із землеустрою (т. 1 а.с. 160-170).

УхвалоюБіляївського районного суду Одеської області від 19 травня 2021 року уточнений позов ОСОБА_1 до відповідачів: Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області, Центру державного земельного кадастру про визнання недійсним рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області від 08.09.2016 року, 128/ХІV-VІІ; визнання недійсним акту приймання передачі межових знаків на зберігання від 21.02.2017 року; зобов`язання внести зміни до документації із землеустрою земельної ділянки кадастровий номер 5121080300:05:001:1339; виправлення помилки в проекті землеустрою, виготовленого 21.02.2017 року, виправити помилки в реєстраційній кадастровій справі було закрито у зв`язку з тим, що після уточнення позовних вимог змінився склад відповідачів, та на думку суду спір має розглядатись в порядку адміністративного судочинства.

Не погоджуючись із ухвалою суду, ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, в якій з посиланням на порушення норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, ставила питання про скасування ухвали.

Постановою Одеського апеляційного суду від 27.04.2023 року було скасовано ухвалу Біляївського районного суду від 19.05.2021 року, цивільну справу було повернуто до суду першої інстанції про продовження розгляду (т. 3 а.с. 185-188).

Ухвалою Біляївського районного суду Одеської області від 16.06.2023 року справу було прийнято до провадження (т. 3 а.с. 195-196).

Ухвалою Біляївського районного суду Одеської області від 22.11.2023 року було відкладено підготовче судове засідання на іншу дату та запропоновано ОСОБА_1 надати суду остаточні письмові вимоги з чітким викладенням відповідачів та вимог до них (а.с. 3 а.с. 248-249).

Ухвалою Біляївського районного суду Одеської області від 12.12.2023 року призначено судовий розгляд справи (т. 3 а.с. 257)

Представник ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» в судове засідання не прибув, в матеріалах справи наявна заява про розгляд справи за їх відсутності. Також, відповідач не погоджуючись із позовними вимогами ОСОБА_1 , подав до суду відзив в якому зазначає, що 05 січня 2017 року, ОСОБА_1 подала до ДП «Одеський інститут землеустрою» заяву (вхідн.№17 05.01.2017 р.) на розробку проект землеустрою що до відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва орієнтовною площею 0,06 га на території Августівської сільської ради за адресою: АДРЕСА_1 .

Підставою для виконання роботи є рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області «Про видання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність» від 08.09.2016 року №128/Р-ХІV-VІІ та договору на виконання робіт від 10.01.2017 року №23 укладеного між ДП «Одеський інститут землеустрою» та ОСОБА_1 .

03.08.2016 року ОСОБА_1 подала Заявку до Августівської сільської ради на отримання згоди щодо виготовлення проекту відводу земельної ділянки у АДРЕСА_1 .

08.09.2016 року, Августівська сільська рада своїм рішенням №128/Р- ХІV-VІІ надала дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,06 га, гр. ОСОБА_1 в с. Протопопівка СТ «Міжлимання» АДРЕСА_1 та зобов`язала гр. ОСОБА_1 замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки згідно ст.26 ЗУ «Про землеустрій» та подати його на розгляд та затвердження в установленому порядку.

З метою виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, необхідно для подальшого оформлення права власності на земельну ділянку, 10.01.2017 року між ОСОБА_1 та ДП «Одеський інститут землеустрою», як суб`єктом господарської діяльності, що надає відповідні послуги фізичним та юридичним особам, було укладено договір на виконання землевпорядних робіт № 23.

Предметом договору є розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення садівництва площею 0,06 га за адресою: АДРЕСА_1 на території Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області на підставі рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області.

Зміст та вимоги до виконання робіт викладені у Технічному завданні (Додаток №1 до Договору №23 від 10.01.2017 року), яке готується Виконавцем та затверджується Замовником.

Відповідно до ст.29 Закону України «Про землеустрій» документація із землеустрою розробляється на основі завдання на розробку відповідного виду документації, затвердженого замовником.

Завдання на розроблення проекту землеустрою (Додаток № 1 до Договору №23 від 10.01.2017року) затверджено та підписано ОСОБА_1 , в якому вказується земельна ділянка площею 0,0600 га.

ОСОБА_3 була надана Довідка з Управління Держгеокадастру у Біляївському районі Одеської області про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, в якої зазначається земельна ділянка площею 0,06 га.

Відповідно до вимог Закону України «Про землеустрій» та норм Земельного кодексу України, 21.02.2017 року ОСОБА_3 , Головою Августівської сільської ради ОСОБА_5 , виконавцем та у присутності власників (користувачів) суміжних земельних ділянок ОСОБА_6 та ОСОБА_7 був складений та підписаний Акт приймання-передачі межових знаків на збереження, в якому вказується, що площа ділянки складає 0,06 га. В якому зазначено, що власник (користувач) земельної ділянки претензій щодо меж та конфігурації земельної ділянки не має.

Погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України та Законом України «Про землеустрій».

27.06.2017 року Відділом містобудування та архітектури Біляївської районної адміністрації Одеської області, гр. ОСОБА_1 був наданий Висновок погодження проекту землеустрою, в якому вказується площа земельної ділянки 0,06 га.

Згідно договору на виконання землевпорядних (землеоціночних) робіт №23 від 10.01.2017 р., укладеного між ОСОБА_8 та ДП «Одеський інститут землеустрою», було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_3 для ведення садівництва за адресою: АДРЕСА_1 на території Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області загальною площею 0,06 га. (т. 1 а.с. 108-159).

Не погоджуючись із відзивом на позов представника ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», ОСОБА_1 , подала відповідь на відзив, у якій зазначила, що відповідач - виконавець договору і складач акту приймання передачі межових знаків на зберігання від 21 лютого 2017 року інженер Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» ОСОБА_4 , зобов`язаний був дотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, а також державних стандартів, норм і правил при здійсненні землеустрою та він несе відповідальність за достовірність, якість заходів, передбачених цією документацією.

Але, в акті приймання передачі межових знаків на зберігання від 21 лютого 2017 року, всупереч вимогам статті 34 Закону України «Про Державний земельний кадастр», всупереч вимогам Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками:

фактичні межі не встановлювалися, межові знаки не виготовлялися і на зберігання не передавалися;

фактична площа земельної ділянки кадастровий номер 5121080300:05:001:1339 не визначалася;

в преамбулі до акту записано «ми, що нижче підписалися: ... гр.. ОСОБА_6 гр. ОСОБА_7 », але, їх підписів в акті немає;

підписів суміжних землекористувачів в акті приймання передачі межових знаків на зберігання немає (хоч у пункті 3 акту записано, що претензій вони не пред`являють), до акту не додано всупереч вимогам статті 34 Закону України «Про Державний земельний кадастр» опис меж земельної ділянки кадастровий номер 5121080300:05:001:1339 і суміжних землекористувачів.

Акт приймання передачі межових знаків на зберігання від 21 лютого 2017 року не відповідає Інструкції, а саме в ньому невірно зазначено площу земельної ділянки, кадастровий номер 5121080300:05:001:1339 0.06 га, в той час, коли фактично вона складає 0.0735 га. (т. 1 а.с. 175-181).

У своєму відзиві на позов представник ГУ Держгеокадастру в Одеській області просив відмовити у задоволенні позову та зазначив, що Рішенням Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області від 08.09.2016 №128/Р-ХІV-VІІ «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення земельної ділянки у власність» надано ОСОБА_1 дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,06 га. Позивач звернулась до Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» з заявою на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва орієнтовною площею 0,06 га. Між Позивачем та Державним підприємством «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» укладено договір на виконання робіт від 10.01.2017 №23 та ОСОБА_1 10.01.2017 року затверджено завдання на розроблення проекту землеустрою.

У завданні на розроблення проекту землеустрою, яке затверджено Позивачем, та у рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області від 08.09.2016 №128/Р-ХІV-VІІ зазначено площу земельної ділянки у розмірі 0,06 га.

З покрокових діях Позиваки вбачається, що вона достеменно обізнана, що площа земельної ділянки, на яку надано дозвіл на розробку проекту, складає 0,06 га, а не як зазначено у позовних вимогах 0,0735га.

До Відділу у Біляївському районі ГУ Держгеокадастру в Одеській області (далі- Відділ) від ОСОБА_9 23.05.2018 р. надійшла он-лайн заявка № ЗВ-9701235392018 про державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,06 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідно до пункту 6 Порядку ведення державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок) до повноважень державних кадастрових реєстраторів Держгеокадастру та державних кадастрових реєстраторів його територіальних органів (у тому числі таких, що провадять свою діяльність на районному (міському) рівні, в мм. Києві та Севастополі) належить, зокрема, проведення перевірки відповідності поданих документів вимогам законодавства.

Пунктом 107 Порядку визначено, що державна реєстрація земельної ті ляпки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та то прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 нього Порядку.

За результатом розгляду вказаної заяви та документів державним кадастровим реєстратором здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, якій за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоєно кадастровий номер 5121080300:05:001:1339.

Зазначає, що згідно пункту 138 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінетом Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 помилками у Державному земельному кадастрі є:

-технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру;

-технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру (в тому числі технічна помилка у документах, на підставі яких внесені відомості до Державного земельного кадастру);

-помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель (в тому числі виявлена після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 1 січня 2013 року до Державного фонду документації із землеустрою);

-помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії;

-технічна помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, яка не була зареєстрована в державному реєстрі земель;

-помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки;

-помилка у застосуванні систем координат для земельних ділянок, які були зареєстровані до 1 січня 2013 року та перенесені до Державного земельного кадастру.

Головне управління зазначає, що площа земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:05:001:1339 відповідає площі, вказаній у рішенні органу місцевого самоврядування, яке стало підставою для розробки проекту землеустрою та подальших дій, спрямованих на отримання земельної ділянки у власність Позивача.

До того ж, відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, 11.12.2018 року зареєстровано право приватної власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 121080300:05:001:1339, площа, якої складає 0,06 га. також додав копію проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 (т. 1 а.с.183-240).

У своїх запереченнях на зміну позовних вимог, голова комісії з реорганізації ДП «Одеський інститут Землеустрою» просить відмовити в задоволенні позову, з підстав, що твердження ОСОБА_1 про наявність помилок в розроблені земельної документації є безпідставними. Акт приймання-передачі межових знаків на зберігання від 21 лютого 2017року складено у присутності власника земельної ділянки ОСОБА_1 , Голови Августівської сільської ради Таран О.Г., виконавця робіт інженера ДП «Одеський інститут землекустрою» Мініна Є.Д. та у присутності власників (користувачів) суміжних земельних ділянок ОСОБА_6 та ОСОБА_7 в якому зазначено «Межі земельної ділянки за кадастровим номером №5121080300:05:001:1339, площею 0.0600 га, на бажання власника та відповідно до п.3.8. «Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі ( на місцевості) та їх закріплення межовими знаками» та ст. 55 Закону України «Про землеустрій», межовими знаками встановленого зразка не закріплювались.

Власник земельної ділянки претензії щодо меж та конфігурації земельної ділянки не виразила, так само як і претензій з боку користувачів суміжних земельних ділянок не виявлено. В акті приймання-передачі межових знаків на зберігання від 21 лютого 2017р. підписи суміжних власників наявні, так само як і самої ОСОБА_1 , Голови Августівської сільської ради та виконавця договору.

Представник вважає, що наявність помилок у проекті землеустрою не підтверджено жодним документом, висновком чи експертизою уповноваженого органу та є особистою думкою позивачки.

Підставою для виконання роботи із землеустрою є рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області «Про видання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність» від 08.09.2016 року №128/Р-ХІV-VІІ

5 січня 2017р. ОСОБА_1 звернулась до ДП «Одеський інститут землеустрою» із заявою на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва орієнтованою площею 0,06 га.

Предметом договору є розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення садівництва площею 0,06 га за адресою: АДРЕСА_1 на території Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області на підставі рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області.

Відповідно до ст.29 Закону України «Про землеустрій» документація із землеустрою розробляється на основі завдання на розробку відповідного виду документації, затвердженого замовником.

Завдання на розроблення проекту землеустрою (Додаток №1 до Договору №23 від 10.01.2017року) затверджено та підписано ОСОБА_1 , в якому зазначено площу земельної ділянки 0,0600 га.

Відділ містобудування та архітектури погодив проект землеустрою для ведення садівництва громадянину ОСОБА_1 площею - 0.0600 га. (Висновок про погодження проекту землеустрою №237 від 27.06.2017 р. сторона додає до заперечень).

Управління Держгеокадастру у Біляївському районі Одеської області погодило проект землеустрою з загальною площею земельної ділянки - 0.0600 га. (Висновок про погодження проекту землеустрою від 20 березня 2018 р. №3072/82-18 сторона додає до заперечень) (т. 2 а.с. 126-170, т. 3 а.с. 1-45).

У своїх додаткових поясненнях ОСОБА_1 зазначає, що помилки відносно площі земельної ділянки відповідачами допущені не дивлячись на те, що вона у своїй заяві на розроблення проекту землеустрою земельної ділянки до Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» від 05 січня 2017 року площу цієї земельної ділянки 0,06 га вказала, як орієнтовну, бо вона не фахівець і взагалі не розуміюся у названих документах і процесі їх перевірки та виготовлення. Отже, відповідачі зобов`язані за свій рахунок виправити помилку.

Згідно з статтею 60 Закону № 858-IV державний контроль за проведенням землеустрою, виконанням запроектованих заходів із землеустрою і дотриманням вимог, встановлених цим Законом, законами України та іншими нормативно-правовими актами при розробці документації із землеустрою, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державний контроль за використанням та охороною земель відповідно до повноважень, визначених законом.

Згідно зі п. 72 Порядку ведення Державного земельного кадастру, державний кадастровий реєстратор, прийнявши заяву про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, зобов?язаний у строк, що не перевищує 14 робочих днів з дня її прийняття, перевірити її та всі подані документи.

Вирішальне значення у процесі перевірки якості виконаних землевпорядних робіт щодо формування земельної ділянки має перевірка геопросторового її розташування на кадастровому плані з метою з?ясування питання про те, чи не накладатиметься земельна ділянка, що формується, на вже сформовані земельні ділянки.

У разі невідповідності електронного документа вищезазначеним вимогам, Державнй кадастровий реєстратор складає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру протокол проведення його перевірки (за формою згідно з додатком 16 до Порядку). Згідно ст. 28 Закону, розробники документації несуть відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених вказаною документацією. У разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п?ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.

Виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.

Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, здійснюється після внесення змін до такої документації. Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на містевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду (т.2 а.с. 206-216).

Також ОСОБА_1 заперечувала проти відзиву на позов ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», оскільки вважає, що вказане підприємство не є належним відповідачем у справі. Так, Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 20 січня 2021 року № 32 «Про реорганізацію державних підприємств» реорганізовано державне підприємство «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» шляхом приєднання до державного підприємства «Центр державного земельного кадастру». Визначено ДП «Центр державного земельного кадастру», до якого приєднано державне підприємство «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» правонаступником майнових прав і обов`язків реорганізованих державних підприємств у тому числі і державне підприємство «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою».

Тому, відповідачем по вказаній цивільній справі є не ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», а «Центр державного земельного кадастру» (т. 3 а.с. 83-92).

Представник ДП «Центр державного земельного кадастру» заперечувала проти заміни відповідача, оскільки Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 30.03.2021 року №181 «Про внесення змін до наказу Держгеокадастру від 20.01.2021 року №32» була припинена процедура реорганізації державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою».

Таким чином, на підставі вище наведеного, твердження гр. ОСОБА_1 , що ДП «Центр державного земельного кадастру» не може бути відповідачем по справі №496/22/20 є безпідставним, (т. 3 а.с. 93-108).

Представник Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області судове засідання не прибув, про дату та час судового засідання сповіщений належним чином.

Представник ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» та інженер Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» - Мінін Є.Д. в судове засідання не прибули, про дату та час судового засідання сповіщенні, шляхом направлення судової повістки.

Представник Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в особі Одеської регіональної філії державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в судове засідання не прибули, про дату та час судового засідання сповіщенні, шляхом направлення судової повістки.

Відповідно до ч. 1 ст. 223 ЦПК України - неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши письмові докази, наявні у матеріалах справи та оцінивши їх у сукупності, всебічно перевіривши обставини, на яких вони ґрунтуються у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, встановив наступні обставини та дійшов до наступних висновків.

Відповідно до положень частини першої статті 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Згідно зі статтею 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Частиною першою статті 8 Конституції України передбачено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Суддя, здійснюючи правосуддя, керується верховенством права (частина перша статті 129 Конституції України).

Суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (стаття 2 Закону України «Про судоустрій і статус суддів»).

Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Статтею 15 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Отже, стаття 15 ЦК України визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язане з позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, викликана поведінкою іншої особи.

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, №63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Крім того, згідно ч.1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (ратифіковано Україною 17.07.1997 року, набула чинності для України 11.09.1997 року) та правових позицій, викладених в рішенні Європейського Суду з прав людини по справі «Бендерський проти України (заява № 22750/02 параграф 42) - відповідно до практики, яка відображає принцип здійснення правосуддя, судові рішення мають в достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватись в світлині обставин кожної справи. Право може вважатися ефективним, тільки якщо зауваження сторін насправді «заслухані», тобто належним чином вивчені судом.

Так, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне:

03.08.2016 року ОСОБА_1 звернулась до голови Августівської сільської ради із заявою про виготовлення проекту відводу земельної ділянки (т. 1 а.с. 60).

08.09.2016 року рішенням Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області № 128/Р-ХІV-VІІ «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність» ОСОБА_1 надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, для ведення садівництва орієнтовано площею 0,06 га (т. 1 а.с. 61).

22.11.2016 року ОСОБА_1 отримала довідку № 42 від Голови СТ «Міжлимання» про те, що вона дійсно є членом СТ «Міжлимання» і користується з 2016 року земельною ділянкою № НОМЕР_1 , площею 0,06 га. по АДРЕСА_1 (т. 1 а.с. 95).

24.11.2016 року між ОСОБА_1 та ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» укладено Договір № 1101, відповідно п. 1.2 Договору предметом Договору є складання технічного звіту по виконанню кадастрової зйомки земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення садівництва площею 0,06 га. за адресою: АДРЕСА_1 (т. 1 а.с. 17-18).

10.01.2017 року між ОСОБА_1 та ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» укладено Договір № 23 На виконання землевпорядних (землеоціночних) робіт. (т. 1 а.с. 19-20)

21.02.2017 року інженер ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» ОСОБА_4 виготовив проект землеустрою земельної ділянки, кадастровий номер 5121080300:05:001:13390, площею 0,06000 га. При виготовленні проекту було в тому числі, складено акт погодження меж земельної ділянки із суміжними користувачами та за участі ОСОБА_1 , голови Августівської сільської ради, представника СТ «Міжлимання», а також складено акт приймання-передачі межових знаків на зберігання, акт перенесення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон, зон санітарної охорони тощо. Акт був погоджений начальником відділу містобудування та архітектури райдержадміністрації, головним архітектором району. Експертом державної експертизи надано висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки 27.07.2017 року (т. 1 а.с. 51-99).

На підставі вищевказаного проекту, 29.05.2018 року здійснена державна реєстрація земельної ділянки площею 0,0600 га.(т. 1 а.с. 14).

Відповідно довідки управління Держгеокадастру у Біляївському районі Одеської області з ГУ Держгеокадастру в Одеській області від 21.03.2017 р. № Л-605/0-597/6-17 земельна ділянка площею 0,0600 га розташована за адресою: Одеська область Одеського (Біляївського) району Августівська сільська рада с. Протопопівка СТ «Міжлимання» вулиця Садова 952, категорія земель землі сільськогосподарського призначення (т. 1 а.с. 62).

10.10.2019 року ОСОБА_1 звернулася до Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області із заявою про надання дозволу на складання технічної документації з інвентаризації земельної ділянки кадастровий номер 5121080300:05:001:1339 для ведення садівництва в селі Протопопівка садівничого товариства «Міжлимання» АДРЕСА_1 , площею 0,0735 га.

22.10.2019 року рішенням Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області № 570/Р-ХХХХХІV-VІІ «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель для ведення садівництва гр. ОСОБА_1 » за заявою ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель для ведення садівництва, площею 0,0735 га, кадастровий номер 5121080300:05:001:1339 в селі Протопопівка садівничого товариства «Міжлимання» АДРЕСА_1 (т. 1 а.с. 21-22)

Керуючись рішенням Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області № 570/Р-ХХХХХІV-VІІ «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель для ведення садівництва гр. ОСОБА_1 » ОСОБА_1 звернулась до ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» із заявою про виправлення площі ділянки в документації з 0,06 га. на 0,0735 га. Та 21 серпня 2019 року позивачка отримала відмову ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» за № 2345, згідно якої, посилаючись на статтю 22 Закону України «Про землеустрій» зазначено: виправлення помилок, допущених при виготовленні технічної документації із землеустрою здійснюється на підставі судових рішень (т. 1 а.с. 27).

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд виходить з того, що згідно ст. 22 ЗУ «Про землеустрій» (в редакцій чинній на час звернення позивачки до ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою»), землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою; б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень.

ОСОБА_1 керуючись ст. 22 ЗУ «Про землеустрій», на підставі рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області № 128/ХІV-VІІ від 08 вересня 2016 року «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність», де їй надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, для ведення садівництва орієнтовано площею 0,06 га., у порядку ст. 26 ЗУ «Про землеустрій», відповідно якої - розробниками документації із землеустрою є, в тому числі, юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою, звернулась до ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» для складання проекту землеустрою.

За статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Частинами першою, другою статті 78 ЗК України визначено, що право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Частиною першою статті 81 ЗК України передбачено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Відповідно до пункту «а» частини третьої статті 22 ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування: а) громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Згідно з пунктом «в» частини третьої статті 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

За змістом пункту «б» частини першої статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства в розмірі не більше 2,0 га.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, погодження проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок регулюється статтями 118, 186-1 ЗК України.

Згідно з частинами шостою, сьомою статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Відповідно до положень частин четвертої, п`ятої та шостої статті 186-1 ЗК України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.

Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.

Згідно ст. 26 ЗУ «Про землеустрій» взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором.

Так, 24.11.2016 року між ОСОБА_1 та ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» укладено Договір № 1101, відповідно п. 1.2 Договору предметом Договору є складання технічного звіту по виконанню кадастрової зйомки земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення садівництва площею 0,06 га. за адресою: Одеська область Одеського (Біляївського) району Августівська сільська рада с. Протопопівка СТ «Міжлимання» вулиця Садова 952. Згідно п. 2.1.1 Договору, Замовник ОСОБА_1 повинна була надати виконавцю всі вихідні дані (необхідні характеристики й іншу інформацію щодо об`єкта, визначеного в п. 1.2 Договору), у строк не пізніше 10 календарних днів після набуття чинності Договором. Відповідно п. 6.4 та 6.5 Договору, сторона вважається невинною і не несе відповідальності за порушення Договору, якщо сторона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання Договору. У разі не надання Замовником вихідних даних та несплати авансу згідно з п. 4.3. цього говору у встановлений Договором строк Виконавець звільняється від відповідальності за говором, а Замовник відшкодовує Виконавцю нанесені збитки у повному обсязі (т. 1 а.с. 17-18)

10.01.2017 року між ОСОБА_1 та ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» укладено Договір № 23 «На виконання землевпорядних (землеоціночних) робіт», відповідно п. 1.2 Договору предметом Договору є розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення садівництва площею 0,06 га. за адресою: Одеська область Одеського (Біляївського) району Августівська сільська рада с. Протопопівка СТ «Міжлимання» вулиця Садова 952 на підставі рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області. Згідно п. 2.3.1 Договору, виконавець зобов`язаний виконувати роботи відповідно до вихідних даних за згідно з Договором. Відповідно п. 6.2, 6.3, 6.4 Договору порушенням Договору є його невиконання або неналежне виконання, тобто виконання з порушенням умов, визначених Договором. Сторона не несе відповідальності за порушення Договору, якщо воно сталося не з її вини умислу чи необережності). Сторона вважається невинною і не несе відповідальності за порушення Договору, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання Договору. (т. 1 а.с. 19-20)

Згідно ст. 29 ЗУ «Про землеустрій», документація із землеустрою розробляється на основі завдання на розробку відповідного виду документації, затвердженого замовником.

Відповідно ч. 1 ст. 626 ЦК України - договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно ч. 1 ст. 627 ЦК України, відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Відповідно ч. 1 ст. 628 ЦК України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Договір є обов`язковим для виконання сторонами (ч. 1 ст. 629 ЦК України).

Як встановлено судом з матеріалів позову, проект землеустрою погоджується у відповідності ст. 186-186-1 ЗК «Про землеустрій», ОСОБА_1 не заперечує правильності процедури затвердження проекту землеустрою. Крім того, ОСОБА_1 у відповідності укладеного Договору № 1101 з ДП «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», а також Договору № 23 «На виконання землевпорядних (землеоціночних) робіт», своїм підписом погодила усі умови Договорів.

Із наданої суду копії проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для ведення садівництва на території Августівської сільскої ради за адресою: АДРЕСА_1 , вбачається, що завдання на розроблення проекту мало вихідні дані щодо земельної ділянки, а саме розмір земельної ділянки складав 0,0600 га (т. 1 а.с. 51-99)

Надалі в порядку ст. 118, 186-1 ЗК України, площа земельної ділянки - 0,06 га. за адресою: Одеська область Одеського (Біляївського) району Августівська сільська рада с. Протопопівка СТ «Міжлимання» вулиця Садова 952, була узгоджена усіма органами, акті приймання-передачі підписанні усіма сторонами, в тому числі позивачкою, а отже узгодженні ОСОБА_1 .

Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 5 червня 2018 року у справі № 338/180/17 (провадження №14 -144цс18), від 11 вересня 2018 року у справі №905/1926/16 (провадження №12-187гс18), від 30 січня 2019 року у справі №569/17272/15-ц (провадження №14-338цс18) та від 4 червня 2019 року у справі №916/3156/17 (№12-304гс18).

Тобто, порушення або оспорювання прав та інтересів, є обов`язковою передумовою звернення особи до суду за захистом своїх прав; при цьому обов`язком позивача, відповідно до ст. 81 ЦПК України є доведення (підтвердження) в установленому законом порядку наявності факту порушення або оспорювання його прав та інтересів.

Так, гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб твердження позивача про порушення було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Зазначена правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 16.10.2020 у справі № 910/12787/17.

Отже, захисту підлягає наявне законне порушене право (інтерес) особи, яка є суб`єктом (носієм) порушених прав чи інтересів та звернулася за таким захистом до суду. Тому для того, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи особа дійсно має порушене право (інтерес), і чи це право (інтерес) порушено відповідачем.

Звертаючись до суду із даним позовом, ОСОБА_1 зобов`язана довести, яким чином рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області № 128/ХІV-VІІ від 08 вересня 2016 року, «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність», порушує її права та законні інтереси, а суд, в свою чергу, має перевірити доводи та докази, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, і в залежності від встановленого вирішити питання про наявність чи відсутність підстав для правового захисту позивача.

Відсутність порушеного або оспорюваного права позивача є підставою для ухвалення рішення про відмову у задоволенні позову, незалежно від інших встановлених судом обставин.

В Постанові Верховного Суду від 15 серпня 2019 року у справі № 1340/4630/18 також зазначено, що відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Отже, даючи оцінку встановленим обставинам та доказам в їх сукупності, суд дійшов висновку, що звертаючись до суду з позовом ОСОБА_1 не довела належними і допустимими доказами порушення її прав, свобод та інтересів, прийнятим рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області № 128/ХІV-VІІ від 08 вересня 2016 року, «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність», оскільки процес отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою відбувся в межах чинного законодавства України.

Щодо вимоги про визнання недійсним акту приймання-передачі межових знаків на зберігання від 21 лютого 2017 року, то посилання позивачки на те, що фактичні межі не встановлювалися, межові знаки не виготовлялися і на зберігання не передавалися; фактична площа земельної ділянки кадастровий номер 5121080300:05:001:1339 не визначалася; в преамбулі до акту записано «ми, що нижче підписалися: ... гр.. ОСОБА_6 гр. ОСОБА_7 », але, їх підписів в акті немає; підписів суміжних землекористувачів в акті приймання передачі межових знаків на зберігання немає (хоч у пункті 3 акту записано, що претензій вони не пред`являють), до акту не додано всупереч вимогам статті 34 Закону України «Про Державний земельний кадастр» опис меж земельної ділянки кадастровий номер 5121080300:05:001:1339 і суміжних землекористувачів.

То в цій частині, суд вважає правильним зазначити, що у постанові Верховний Суд у складі Об`єднаної Палати Касаційного цивільного суду від 23 січня 2019 року у справі № 580/168/16-ц (провадження 61-19526сво18) дійшов висновку, що погодження меж є виключно допоміжною стадією у процедурі приватизації земельної ділянки, спрямованою на те, щоб уникнути необов`язкових технічних помилок. Підписання акту погодження меж самостійного значення не має, воно не призводить до виникнення, зміни або припинення прав на земельну ділянку, як і будь-яких інших прав у процедурі приватизації (Постанова ВС від 12 січня 2023 року в справі №808/5496/14).

Крім того, всі акти приймання-передачі межових знаків на зберігання від 21 лютого 2017 року підписані та узгодженні, як ОСОБА_1 , так і власниками суміжних ділянок, головою Августівської сільської ради, представника СТ «Міжлимання». Надалі надані експертні висновки.

Право на земельну ділянку площею 0,0735 га. виникло у ОСОБА_1 вже після виникнення правовідносин, які є предметом розгляду по справі.

Позов не підлягає задоволенню, у зв`язку з недоведеністю факту порушення або оспорювання прав та інтересів позивачки з боку позивачів.

У відповідності ст. 141 ЦПК України, судові витрати несе позивачка.

Керуючись ст.ст. 19, 55 Конституції України, ст.ст. 22, 78, 81, 116, 118, 121, 122, 186-1 ЗК України, ст.ст. 81, 263-265, 268, 351, 352 ЦПК України,

У Х В А Л И В:

Цивільний позов ОСОБА_1 до Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», інженера Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» - Мініна Євгена Дмитровича, Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в особі Одеської регіональної філії державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області про:

- визнання недійсним рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області № 128/ХІV-VІІ від 08 вересня 2016 року, «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність»,

- визнання недійсним акту приймання-передачі межових знаків на зберігання від 21 лютого 2017 року;

- зобов`язання внести зміни до документації із землеустрою земельної ділянки кадастровий номер 5121080300:05:001:1339;

- зобов`язання виправити помилки в проекті землеустрою від 21 лютого 2017 року щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 5121080300:05:001:1339;

- зобов`язання погодити та затвердити зміни до документації із землеустрою;

- стягнення судових витрат залишити без задоволення.

Рішення може бути оскаржене до Одеського апеляційного суду на протязі 30 днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги через суд першої інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено 22 січня 2024 року.

Суддя В.М. Буран

СудБіляївський районний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення08.01.2024
Оприлюднено02.02.2024
Номер документу116666991
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —496/22/20

Рішення від 08.01.2024

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Буран В. М.

Ухвала від 08.01.2024

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Буран В. М.

Рішення від 08.01.2024

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Буран В. М.

Ухвала від 08.01.2024

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Буран В. М.

Ухвала від 12.12.2023

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Буран В. М.

Ухвала від 22.11.2023

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Буран В. М.

Ухвала від 22.11.2023

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Буран В. М.

Ухвала від 16.06.2023

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Буран В. М.

Постанова від 27.04.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Князюк О. В.

Ухвала від 20.10.2021

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Князюк О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні