Рішення
від 21.12.2023 по справі 160/26968/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 грудня 2023 року Справа № 160/26968/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіЗахарчук-Борисенко Н. В. за участі секретаря судового засіданняВасильченко Є.А. за участі: Представника позивача Представника відповідача Васильцова О.М. Міссон Д.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Приватне підприємства «Вогник» до Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа: Кам`янська міська рада про визнання протиправними дій

УСТАНОВИВ:

17.10.2023 року Приватне підприємство «Вогник» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якій просить:

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області при формуванні та видачі Приватному підприємству «Вогник» витягу № НВ-1200435002023 від 23.05.2023 року, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1210400000:02:016:0569 складає 8335084,50 грн.;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області видати Приватному підприємству «Вогник» в установленому порядку, у тому числі через центр надання адміністративних послуг м. Кам`янське, витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, затвердженої рішенням Кам`янської міської ради від 09.07.2020 року № 1975-44/VII «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року», з коефіцієнтами Км2- 2,32; Кф 2,5; сукупним коефіцієнтом Км3 0,91; коефіцієнту індексації 1,26; з базовою вартістю 1 кв.м. 461,69 грн. щодо земельної ділянки: 1210400000:02:016:0569 площею 0,1800 га.

В обґрунтування позовних вимог, позивач вказує, що дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо формування Головним управлінням Держегокадастру у Дніпропетровській області Витягу № НВ-1200435002023 від 23.05.2023 року, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1210400000:02:016:0569 складає 8335084,50 грн., є протиправними.

Ухвалою суду від 23.10.2023 року відкрито провадження в адміністративній справі № 160/26968/23 за позовом Приватного підприємства «Вогник» до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправними дій, за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи.

Ухвалою суду від 21.11.2023 року задоволено клопотання представника позивача задоволено, залучено до участі у справі №160/26968/23 в якості третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Кам`янську міську раду.

11.12.2023 року до суду надійшов відзив від представника відповідача, яким заперечує проти задоволення позовних вимог, зважаючи на те, що під час формування витягу в автоматичному режимі, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не має технічної можливості визначати, змінювати, встановлювати чи у будь-який інший спосіб впливати на розміри застосування коефіцієнтів для розрахунку нормативної-грошової оцінки земельної ділянки, які перебувають у комунальній власності територіальних громад, оскільки вказані коефіцієнти визначаються автоматично програмним забезпечення у відповідності до внесеної до Державного земельного кадастру відомостей щодо оцінки землі, наданої уповноваженим на вчинення таких дій органами місцевого самоврядування.

20.12.2023 року представником позивача подано відповідь на відзив Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, відповідно до змісту якої, просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, заслухавши доводи та аргументи представників сторін у судовому засіданні, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.

12.05.2023 року Рішенням Кам`янської міської ради Дніпропетровської області №993-33/VIII «Про передачу в користування на умовах оренди земельної ділянки за адресою: пр. Свободи, 32 ПП «Вогник» вирішено: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватному підприємству «Вогник» для розміщення будівлі будинку побуту «Лада» за адресою: пр. Свободи, 32, м. Кам`янське, Дніпропетровська область; надати приватному підприємству «Вогник» в користування на умовах оренди строком до 31.05.2033 року земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:02:016:0569 за адресою: пр. Свободи, 32, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, загальною площею 0,1800 га, для розміщення будівлі будинку побуту «Лада», код КВЦПЗД 03.07, обмеження у використанні земельної ділянки: охоронна зона навколо інженерних комунікацій 0,0108 га; охоронна зона навколо інженерних комунікацій 0,0156 га; зона особливого режиму забудови 0,1800 га.

23.05.2023 року Приватним підприємством «Вогник» отримано Витяг № НВ-1200435002023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок кадастровий номер 1210400000:02:016:056, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 8335084,50 грн.

Приватне підприємство «Вогник» вважаючи протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо формування Витягу № НВ-1200435002023 від 23.05.2023 року згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1210400000:02:016:0569 складає 8335084,50 грн. звернулось до суду з даною позовною заявою.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про оцінку земель» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі Закон № 1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами;

Статтею 5 Закону № 1378-IV визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно зі статтею 15 Закону № 1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».

За приписами частини 1, 2 статті 20 Закону № 1378-IV за результатами бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Частиною 1 та 3 статті 23 Закону № 1378-IV передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 січня 2015 року № 15 (далі - Положення про Держгеокадастр) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Підпунктом 48 пункту 4 Положення про Держгеокадастр визначено, що останній відповідно до покладених на нього завдань веде поземельні книги та видає витяги із Державного земельного кадастру про земельні ділянки.

Велика Палата Верховного Суду у справі № 823/902/17 вказала, що у правовідносинах, пов`язаних з оцінкою земель та земельних ділянок, Держгеокадастр і його територіальні органи здійснюють публічно-владні управлінські функції. Тому перевірка законності їх дій (бездіяльності), рішень, зокрема під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення таких даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, має здійснюватися адміністративним судом.

Відповідно до статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Таким чином, кадастр має забезпечувати необхідною інформацією органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зацікавлені підприємства, установи та організації, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю та цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

У постанові від 24 листопада 2021 року у справі № 817/1780/17 Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду дійшов висновку, що дії з формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки можуть бути предметом судового оскарження, а підстави позову слугуватимуть висновку про належність обраного способу захисту прав.

Суд звертає увагу на те, що видача витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки не передбачає можливість вибору суб`єктом владних повноважень на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, оскільки є єдиним законодавчо закріпленим варіантом поведінки відповідача при оформленні даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки. Визначення у витязі коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), є обов`язковим і розмір цього коефіцієнту має відповідати Порядку № 489.

Земельна ділянка з кадастровим номером 1210400000:02:016 :0569 розташована в межах несеного пункту м. Кам`янське на території Кам`янської міської ради Дніпропетровської області, площею 0,18 га, за адресою: пр. Свободи 32, м. Кам`янське, для розміщення будівлі будинку побуту «Лада», код КВЦПЗД 03.07, обмеження у використанні земельної ділянки: охоронна зона навколо інженерних комунікацій 0,0108 га, охоронна зона навколо інженерних комунікацій 0,0156 га, зона особливого режиму забудови 0,18 га.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року затверджена рішенням Кам`янської міської ради 44 сесії VII скликання від 09.07.2020 року № 1975-44/VII.

На теперішній час вищевказана Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Кам`янське - є чинною.

06.07.2022 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України 01.07.2022 року № 753 «Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», яка передбачає, що витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру.

В свою чергу, суд наголошує, що видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це адміністративна послуга, яку надає Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області через центр надання адміністративних послуг відповідно до вимогЗакону України "Про адміністративні послуги",постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 N 835 "Деякі питання надання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" тарозпорядження Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 N 523-р "Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг".

Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у своїй діяльності керується Конституцієюта законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, наказами Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерства аграрної політики та продовольства України, дорученнями Міністра аграрної політики та продовольства України, дорученнями Віце-премєр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, його першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру України, дорученнями Голови Держгеокадастру України та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, а також Положенням про Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Матеріалами справи встановлено, що відповідач є органом, який надає адміністративну послугу у вигляді видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, без будь-якого втручання у визначення нормативної грошової оцінки земель, затвердженої відповідним органом місцевого самоврядування.

Посилання представника позивача на порушення вимог ст. 18 Закону № 1378-IV, як на підставу визнання протиправним та скасування витягу, суд вважає безпідставною, оскільки дана норма зобов`язує саме орган місцевого самоврядування у відповідний проміжок часу проводити грошову оцінку земельних ділянок. Такими повноваженнями відповідач не наділений в силу Закону.

Як зазначено ч. 1ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Згідно з ч. 2ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ч. ч. 1-3ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи вищевикладене, не встановивши факту порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача, суд не вбачає правових підстав для задоволення заявленого адміністративного позову.

Оскільки в задоволенні адміністративного позову відмовлено, суд не вирішує питання про понесені судові витрати у вигляді сплаченого судового збору.

Керуючись ст. 2, 77, 78, 139, 242-243, 245-246, 258 , Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

В задоволенні позовної заяви Приватного підприємства «Вогник» до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа: Кам`янська міська рада про визнання протиправними дій відмовити у повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 01 січня 2024 року.

Суддя Н.В. Захарчук-Борисенко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.12.2023
Оприлюднено05.02.2024
Номер документу116705482
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —160/26968/23

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 29.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Постанова від 29.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 25.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 01.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 21.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні