ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
29 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 160/26968/23Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),
суддів: Шлай А.В., Баранник Н.П.,
за участю секретаря судового засідання Темченко Є.П.
за участю:
представника відповідача: Міссона Д.В.,
представника позивача: Васильцової О.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в місті Дніпрі апеляційну скаргу приватного підприємства Вогник
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.12.2023, (суддя суду першої інстанції Захарчук Борисенко Н.В.), прийняте у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі, в адміністративній справі №160/26968/23 за позовом приватного підприємства Вогник до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа: Кам`янська міська рада про визнання протиправними дій,
УСТАНОВИВ:
17.10.2023 приватне підприємство «Вогник» звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило:
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області при формуванні та видачі Приватному підприємству Вогник витягу № НВ-1200435002023 від 23.05.2023 року, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1210400000:02:016:0569 складає 8 335 084,50 грн.;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області видати Приватному підприємству Вогник в установленому порядку, у тому числі через центр надання адміністративних послуг м. Кам`янське, витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, затвердженої рішенням Кам`янської міської ради від 09.07.2020 року № 1975-44/VII Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року, з коефіцієнтами Км2- 2,32; Кф 2,5; сукупним коефіцієнтом Км3 0,91; коефіцієнту індексації 1,26; з базовою вартістю 1 кв.м. 461,69 грн. щодо земельної ділянки: 1210400000:02:016:0569 площею 0,1800 га.
В обґрунтування позовних вимог, позивач вказує, що дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо формування Головним управлінням Держегокадастру у Дніпропетровській області Витягу № НВ-1200435002023 від 23.05.2023 року, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1210400000:02:016:0569 складає 8 335 084,50 грн., є протиправними.
Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 21.12.2023 відмовив в задоволенні позовних вимог ПП Вогник.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції не було з`ясовано який розрахунок нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, та які були застосовані коефіцієнти Км2, Км3, Кф, коефіцієнт індексації та показників середньої базової вартості 1 кв.м. площі земельної ділянки, а тому оскаржуване рішення не є законним та обґрунтованим.
Від відповідача на адресу суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому посилаючись на необґрунтованість доводів скарги заявник просить рішення суду.
Від позивача на адресу суду надійшла заява про призначення у справі експертизи з питань землеустрою. Позивач просить суд поставити перед експертом такі запитання: 1) чи відповідає виконана нормативно грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 1210400000:02:016:0569, у витязі Відділу адміністративних послуг у м. Кам`янське Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельних ділянок від 29.09.2023 №НВ-9928978542023 вимогам нормативно-правових актів? Якщо не відповідає, то який розмір нормативно-грошової оцінки цієї земельної ділянки є вірним (мав бути зазначений у витязі)?
Розглянувши заяву про призначення експертизи колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 101 КАС України, висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені перед експертом, складений у порядку, визначеному законодавством.
Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань.
Предметом висновку експерта не можуть бути питання права.
Необхідно зазначити, що судова експертиза призначається у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення даних, що входять до предмету доказування. При цьому, предметом висновку експерта не можуть бути питання права.
Колегія суддів вважає, що питання, яке позивач пропонує поставити перед експертом, а саме: чи відповідає виконана нормативно грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 1210400000:02:016:0569, у витязі Відділу адміністративних послуг у м. Кам`янське Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельних ділянок від 29.09.2023 №НВ-9928978542023 вимогам нормативно-правових актів, є питанням права, яке не може бути предметом експертизи в силу ст. 101 КАС України.
Водночас суд зазначає, що фактично дії відповідача щодо формування та видачі Витягу оскаржуються позивачем з підстав їх невідповідності вимогам спеціального законодавства, відтак оцінку спірним відносинам може бути надано судом під час розгляду справи на підставі встановлених обставин та досліджених доказів.
Відтак, колегія суддів вважає, що заява позивача про призначення у справі землевпорядної експертизи не підлягає задоволенню.
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, відзиву на апеляційну скаргу перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню за наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 12.05.2023 року Рішенням Кам`янської міської ради Дніпропетровської області №993-33/VIII Про передачу в користування на умовах оренди земельної ділянки за адресою: пр. Свободи, 32 ПП Вогник вирішено: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватному підприємству Вогник для розміщення будівлі будинку побуту Лада за адресою: пр. Свободи, 32, м. Кам`янське, Дніпропетровська область; надати приватному підприємству Вогник в користування на умовах оренди строком до 31.05.2033 року земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:02:016:0569 за адресою: пр. Свободи, 32, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, загальною площею 0,1800 га, для розміщення будівлі будинку побуту Лада, код КВЦПЗД 03.07, обмеження у використанні земельної ділянки: охоронна зона навколо інженерних комунікацій 0,0108 га; охоронна зона навколо інженерних комунікацій 0,0156 га; зона особливого режиму забудови 0,1800 га.
23.05.2023 року Приватним підприємством Вогник отримано Витяг № НВ-1200435002023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок кадастровий номер 1210400000:02:016:056, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 8 335 084,50 грн.
Приватне підприємство Вогник вважаючи протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо формування Витягу № НВ-1200435002023 від 23.05.2023 року згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1210400000:02:016:0569 складає 8 335 084,50 грн. звернулось до суду з цією позовною заявою.
Вирішуючи спір між сторонами та відмовляючи у задоволення позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що матеріалами справи встановлено, що відповідач є органом, який надає адміністративну послугу у вигляді видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, без будь-якого втручання у визначення нормативної грошової оцінки земель, затвердженої відповідним органом місцевого самоврядування. Фактично позивач незгоден з розміром коефіцієнтів, які застосовані при визначенні нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, водночас відповідач не встановлює вказані коефіцієнти та не наділений повноваженнями на їх зміну.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до статті 1 Закону України Про оцінку земель (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі Закон № 1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами;
Статтею 5 Закону № 1378-IV визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно зі статтею 15 Закону № 1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій.
За приписами частини 1, 2 статті 20 Закону № 1378-IV за результатами бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Частиною 1 та 3 статті 23 Закону № 1378-IV передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, якицй визначає процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 № 489. (чинний на момент затвердження Технічної документації з норматично-грошової оцінки земель м. Кам`янське).
Відповідно до п. 3 Порядку №489, нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою 1.
Визначення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів:
(1)деЦн-нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В-витрати на освоєння та облаштування території з розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп-норма прибутку (6%); Нк-норма капіталізації (3%); Кф-коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки; Км-коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.Індексація нормативної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється відповідно до статті 289 Податкового кодексу України.
Згідно з п. 4 Порядку №489, витрати на освоєння та облаштування території (В) включають відновну вартість як первісну вартість, що змінюється після переоцінки, інженерної підготовки головних споруд і магістральних мереж водопостачання, каналізації, теплопостачання, електропостачання (у тому числі зовнішнє освітлення), слабкострумових пристроїв, газопостачання, дощової каналізації, вартість санітарної очистки, зелених насаджень загального користування, вулично-дорожньої мережі, міського транспорту за станом на початок року проведення оцінки.
Індексація витрат здійснюється за індексами вартості основних фондів відповідно до законодавства України. Витрати на освоєння та облаштування території визначаються за кожним конкретним населеним пунктом за даними статистичної звітності відповідних органів державної статистики та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до п. 5 Порядку №489, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306 (додаток 1).
Згідно з п. 6 Порядку №489, коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою:
(2)деКм1-регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення; Км2-зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони); Км3-локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.Вихідними даними для обчислення коефіцієнта Км є затверджені матеріали Генеральної схеми планування території України, схем планування території Автономної Республіки Крим та областей, генеральні плани населених пунктів у частині, яка характеризує існуючий стан населеного пункту.
06.07.2022 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України 01.07.2022 року № 753 Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка передбачає, що витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру.
Як видно з адміністративного позову фактично позивач не згоден з розрахунком нормативно грошової оцінки земельної ділянки, оскільки вважає, що відповідачем неправильно використані коефіцієнти, передбачені Порядком №489, внаслідок чого завищено розмір нормативно грошової оцінки земельної ділянки.
Ухвалами Третього апеляційного адміністративного суду від 03.07.2024 та 24.09.2024 було витребувано у відповідача розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1210400000:02:016:0569 у розмірі 8 335 084.50 грн, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, пр. Свободи,32, загальною площею 0,1800 за для розміщення будівлі, будинку побуту "Лада" із зазначенням коефіцієнтів Км2, Км3, Кф, індексації та показників середньої (базової) вартості 1 кв.м, площі земельної ділянки.
На виконання ухвал суду відповідачем надано таку інформацію: «Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року затверджена рішенням Кам`янської міської ради 44 сесії VII скликання від 09.07.2020 року № 1975-44/VII.
На теперішній час вищевказана Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Кам`янське - є чинною.
Рішенням Кам`янської міської ради №41-03/УІІІ від 18.12.2020 затверджено застосування базової вартості 1м2 в розмірі 461.69 грн. Відомості про нормативну грошову оцінку земель міста Кам`янське віднесено до Державного земельного кадастру.
Відповідно до «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське Дніпропетровської області» вищевказана входить до 52 економіко-планувальної зони.
Згідно з «Технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське Дніпропетровської області» визначені наступні коефіцієнти:
В витрати на освоєння та облаштування території м. Кам`янське в розрахунку на 1м2 (в гривнях) дорівнює 96.16 грн.
Км1 регіональний коефіцієнт 2.4
Км2 зональний коефіцієнт 2,32
Технічна можливість, щодо визначення сукупного значення локального коефіцієнта (км3), який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, у фахівців Відділу №3 відсутні.
Відповідно до листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №6-28-0.222-600/2-24 від 12.01.2024 коефіцієнт індексації нормативно-грошової оцінки земель у розрізі років становить: 2021 рік 1.15 для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь).
Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік становить 1.051 . Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (п. 289.2 ст. 289 ПК України).»
Отже, судом встановлено, що коефіцієнти, що слугували підставою для видачі витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не суперечать Порядку №489.
Позивач наголошує, що відповідачем використано коефіцієнт Км3 на рівні його максимального розміру, саме це послугувало збільшенню розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
В силу приписів ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Позивачем не надано до суду належних та допустимих доказів застосування коефіцієнту Км3 на рівні його максимального розміру.
Водночас, суд першої інстанції правильно зазначив, що видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це адміністративна послуга, яку надає Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області через центр надання адміністративних послуг відповідно до вимог Закону України "Про адміністративні послуги", постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 N 835 "Деякі питання надання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" тарозпорядження Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 N 523-р "Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг".
Отже, відповідач є органом, який надає адміністративну послугу у вигляді видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, без будь-якого втручання у визначення нормативної грошової оцінки земель, затвердженої відповідним органом місцевого самоврядування.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ПП «Вогник».
З огляду на вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, доводи апеляційних скарг не спростовують висновків суду, а тому підстави для зміни чи скасування рішення суду, в межах доводів скарги відсутні.
Керуючись ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 325 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу приватного підприємства «Вогник» залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.12.2023 в адміністративній справі № 160/26968/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду.
Постанова в повному обсязі складена 29.10.2024.
Головуючий - суддяО.О. Круговий
суддяА.В. Шлай
суддяН.П. Баранник
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2024 |
Оприлюднено | 01.11.2024 |
Номер документу | 122661597 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Круговий О.О.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні