Рішення
від 06.11.2023 по справі 300/624/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"06" листопада 2023 р. справа № 300/624/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

Суддя Остап?юк С.В.,

за участю секретаря Дяків Х.Ю.,

представника позивача Кондур Х.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Громадської організації «Громадська сила і контроль» в інтересах ОСОБА_1 до Надвірнянської міської ради, третя особа, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Надвірнаводоканал» про визнання протиправними та нечинними нормативно-правових актів, -

ВСТАНОВИВ:

21.02.2023 Громадська організація «Громадська сила і контроль» (далі Позивач) в інтересах ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Надвірнянської міської ради (далі Відповідач) про визнання протиправними та нечинним рішення Виконавчого комітету Надвірнянської міської ради №25 від 24.02.2021 та №142 від 21.12.2021 «Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для КП «Надвірнаводоканал», а також про зобов`язання Комунальне підприємство «Надвірнаводоканал» вчинити певні дії.

Суд, ухвалою від 27.02.2023 на підставі пункту 1 частини 1 статті 170 Кодексу адміністративного судочинства України відмовив у відкритті провадження за позовними вимогами зверненими до Комунального підприємства «Надвірнаводоканал» про зобов`язання вчинити певні дії, оскільки позов в частині цих вимог не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства, а об`єднання в одне провадження кількох вимог, які належить розглядати в порядку різного судочинства не допускається частиною 6 статті 21 та частиною 4 статті 172 Кодексу адміністративного судочинство України.

Також 27.02.2023 суд відкрив провадження в адміністративній справі за цим позовом в частині позовних вимог, звернених до Надвірнянської міської ради про визнання протиправними та нечинними рішень №25 від 24.02.2021 та №142 від 21.12.2021, ухвалив розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження із дотриманням правил, передбачених статтею 264 Кодексу адміністративного судочинства України, призначив підготовче засідання у справі.

Обов`язок публікації оголошення про відкриття провадження у цій справі відповідач виконав в порядку та строки, встановлені частинами 4, 5 та 6 статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України.

У підготовчому засіданні 10.04.2023, за клопотанням позивача та з визначених частиною 2 статті 49 Кодексу адміністративного судочинства України підстав, суд залучив до участі в адміністративній справі Комунальне підприємство «Надвірнаводоканал» як третю особу, яка не заявляє самостійних на предмет спору на стороні відповідача (далі Третя особа).

Сторони та третя особа у строки, встановлені судом у підготовчому засіданні, подали відповідь на відзив, заперечення та пояснення щодо позову та відзиву.

Здійснивши підготовку справи до судового розгляду, виконавши завдання підготовчого провадження, за наслідками підготовчого засідання суд закрив підготовче провадження у справі, яку призначив до судового розгляду по суті.

Позивач заявлені позовні вимоги щодо предмета спору обґрунтовує наступним.

Рішеннями Виконавчого комітету Надвірнянської міської ради №25 від 24.02.2021 та №142 від 21.12.2021 «Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для КП «Надвірнаводоканал» встановлено тарифи для надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення для населення та бюджетних установ й інших споживачів з 01.03.2021 та з 01.01.2022, відповідно.

Позивач вказує, що оскаржуваними рішеннями встановлені тарифи на послуги водовідведення, які є економічно необґрунтованими, розмір тарифу є необґрунтовано завищеним, розрахунки тарифів проведено неправильно з порушенням встановленого порядку їх здійснення, на підставі річних планів господарської діяльності з централізованого водовідведення, проекти яких не були належно розглянуті та затверджені в установленому порядку уповноваженим органом.

Економічну необґрунтованість тарифів через неправильність їх розрахунку Позивач обґрунтовує проведенням такого розрахунку в порушення вимог Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №869 від 01.06.2011 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги»; Закону України «Про ціни та ціноутворення»; Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та Порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України за №316 від 01.12.2017; Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України за №190 від 27.06.2008.

Позивач вказує, що наслідком порушень встановленого порядку формування тарифу стало протиправне включення Третьою особою витрат на очистку вод, що утворилися внаслідок випадіння атмосферних опадів до розрахунку повної собівартості та середньозваженого тарифу на послуги централізованого водовідведення. Оскільки витрати на водовідведення та очищення таких вод стягується згідно тарифу з споживачів, з території яких ці води потрапляють до системи централізованого водовідведення та не можуть стягуватися з тарифів встановлених для усіх інших споживачів. Одночасно з цим, згідно річних планів Третьої особи плановий обсяг надання послуг з централізованого водовідведення не включає обсягів відведення та очистки стічних вод, що утворилися внаслідок випадіння атмосферних опадів.

Не врахування об`ємів стічних вод, що утворилися внаслідок випадіння атмосферних опадів в планових обсягах надання послуг з одночасним включенням витрат на очистку об`ємів цих вод до розрахунку повної собівартості та середньозваженого тарифу на послуги централізованого водовідведення призводить до безпідставного збільшення тарифу.

Розрахунок тарифів на підставі річних планів господарської діяльності з централізованого водовідведення, проекти яких не були належно розглянуті та затверджені в установленому порядку уповноваженим органом Позивач обґрунтовує порушенням статті 27 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», оскільки річні плани господарської діяльності Третьої особи на 2021 та 2022 роки не були погоджені рішенням виконавчого органу Відповідача, а їх належний розгляд не проведено.

Своє право на звернення до суду із заявленими вимогами Позивач обґрунтовує тим, що ОСОБА_1 є споживачем послуг централізованого водовідведення в м.Надвірна та здійснює їх оплату згідно з затверджених Відповідачем тарифів, то наділений правом оскаржити нормативно-правовий акт, яких до нього застосовано, а Позивач діє в межах мети статутної діяльності громадської організації, передбаченої пунктом 3.2 Статуту Позивача для захисту прав та законних інтересів учасника Позивача, як громадської організації.

Відповідач заявлених позовних вимог не визнав в поданому відзиві проти позову, свої заперечення обґрунтовує тим, що до ОСОБА_1 , як особи, в інтересах якої подано позов оскаржуваний нормативно-правові акти не застосовані та відсутні порушені права чи інтереси, на захист яких подано позов. Між ОСОБА_1 та Третьою особою договір про надання послуг не укладався, державна реєстрація права власності ОСОБА_1 на квартиру за договором купівлі-продажу квартири АДРЕСА_1 не здійснена. Відповідач зазначає, що правильність розрахунків тарифу надання послуг централізованого водовідведення підтверджена листом завідувача сектору контролю за регулюванням цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області, експертним висновком Київського національного університету будівництва і архітектури від 16.12.2022 за №2. Також відповідач вказав, що при затвердженні річних планів надання послуг Третьою особою не допущено порушень, такі плани затверджені підписом в.о. голови Надвірнянської міської ради, як керівником виконавчого органу Відповідача відповідно до повноважень, наданих статтею 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Третя особа в своїх поясненнях щодо позову та відзиву вказала, що доводи позову є необґрунтованими, а вимоги безпідставними, оскільки розрахунок повної собівартості тарифу послуг з централізованого водовідведення здійснено вірно. Третя особа вважає, що Позивач помилково ототожнює показники планового обсягу надання послуг з показниками витрат на очищення стічних вод, які є різними. Плановий обсяг надання послуг складає об`єм тих вод, водовідведення яких здійснює Третя особа від споживачів. На противагу, витрати на очищення стічних вод складають витрати Третьої особи на придбання в інших суб`єктів господарювання послуг біологічної очистки об`ємів стічних вод.

Представники сторін та Третьої особи в судовому засіданні свої вимоги, заперечення та пояснення підтримали із мотивів, вказаних у заявах по суті справи.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, дослідивши докази, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти нього, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вирішив спір, виходячи з такого.

24.02.2021 Виконавчий комітет Надвірнянської міської ради Івано-Франківської області рішенням №25 встановив з 01.03.2021 Комунальному підприємству «Надвірнаводоканал» тарифи для населення, що надаються на централізоване водопостачання 26,60грн./м3 з ПДВ; на централізоване водовідведення 20,86 грн./м3 з ПДВ, а також встановив тарифи для бюджетних установ та інших споживачів, що надаються на централізоване водопостачання 35,92 грн./м3 з ПДВ; на централізоване водовідведення 25,81 грн./м3 з ПДВ.

21.12.2021 Виконавчий комітет Надвірнянської міської ради Івано-Франківської області рішенням №142 встановив з 01.01.2022 Комунальному підприємству «Надвірнаводоканал» тарифи для населення, що надаються на централізоване водопостачання 26,64 грн./м3 з ПДВ; на централізоване водовідведення 20,86 грн./м3 з ПДВ, а також встановив тарифи для бюджетних установ та інших споживачів, що надаються на централізоване водопостачання 35,94 грн./м3 з ПДВ; на централізоване водовідведення 25,84 грн./м3 з ПДВ.

Суд зазначає, що вказані рішення є нормативно-правовими актами, оскільки вони встановлюють загальні правила регулювання однотипних відносин, розраховані на довгострокове та неодноразове застосування і стосується необмеженого кола осіб.

Відповідно до частини 2 статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.

Відтак, Позивач повинен довести, що ці акти були застосовані чи могли бути застосовано до особи на захист прав та інтересів якої подано позов.

Позивачем є Громадської організації «Громадська сила і контроль», яка у відповідності до своїх статутних цілей діє в інтересах та на захист прав її учасника ОСОБА_1 , який проживає за адресою АДРЕСА_2 , що підтверджує договором купівлі-продажу квартири від 06.05.2016 посвідченим приватним Нотаріусом Надвірнянського районного нотаріального округу Вірстюком Т.В. та зареєстрованого в реєстрів за №658 (т.1 а.с.80-81). Доказів реєстрації права власності на вказану квартиру в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно суду не надано.

Одночасно з цим, Позивач на доведення факту перебування ОСОБА_1 у відносинах, до яких застосовані оскаржувані нормативно-правові акти, прийняті відповідачем надав суду Типовий індивідуальний договір про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення від 01.04.2022, розміщеного на офіційному сайті Відповідача, згідно з умовами якого вказаний договір є договором приєднання, а відповідно до пункту 5 цього договору фактом приєднання споживача до умов договору (акцептування) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема надання виконавцю підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка за надані послуги, факт отримання послуг (т.1 а.с.82-84).

На доведення обставини акцептування договору ОСОБА_1 . Позивач надав суду копії квитанцій до платіжних інструкцій про оплату на рахунок КП «Надвірнаводоканал» послуг водовідведення, водопостачання, абонентську плату по особовому рахунку 8776, за адресою АДРЕСА_2 за періоди березня, квітня та травня 2022 року. Платником у вказаних квитанціях зазначено ОСОБА_2 (т.1 а.с.73-79).

З цього приводу суд зазначає, що ОСОБА_2 згідно з договором купівлі-продажу квартири від 06.05.2016, діяла як продавець та відчужила на користь ОСОБА_1 належну їй квартиру АДРЕСА_1 . Вказане також узгоджується з наданими поясненнями представника Позивача про акцептування ОСОБА_1 типового індивідуального договору про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення від 01.04.2022 фактом вчинення дій.

Як наслідок, Позивач довів обставини отримання послуг централізованого водопостачання та водовідведення ОСОБА_1 від Третьої особи на підставі договору типового індивідуального договору про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення від 01.04.2022.

Одночасно з цим, Позивач довів обставину застосування до ОСОБА_1 в цих правовідносинах нормативно-правового акту про встановлення з 01.01.2022 тарифів та визначення ціни отриманої послуг з централізованого водовідведення, прийнятого рішенням Виконавчий комітет Надвірнянської міської ради Івано-Франківської області рішенням №142 від 21.12.2021.

З огляду на вищенаведене, суд дійшов висновку про те, що Позивач має право на звернення до суду з позовною вимогою про визнання протиправними та нечинним рішення Виконавчого комітету Надвірнянської міської ради №142 від 21.12.2021 «Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для КП «Надвірнаводоканал».

З іншого боку, жодних відомостей та доказів на їх підтвердження про застосування до особи на захист прав та інтересів якої подано позов нормативно правового акта, прийнятого рішенням Виконавчого комітету Надвірнянської міської ради №25 від 24.02.2021 суду не повідомлено та не надано.

Посилання Позивача з цього приводу на норми розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначають умови перехідного періоду, який на момент 2021 року та застосуванню не підлягають.

Чинність нормативно-правового акта, прийнятого рішенням Виконавчого комітету Надвірнянської міської ради №25 від 24.02.2021 завершена 21.12.2021.

З огляду на вищенаведене, суд дійшов висновку про те, що позивач згідно з частиною 2 статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України не має права на звернення до суду з позовом про визнання протиправними та нечинним рішення Виконавчого комітету Надвірнянської міської ради №25 від 24.02.2021.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає, що вирішуючи відповідно до статті 244 Кодексу адміністративного судочинства України питання про те, яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин, суд виходить з положень нормативних актів в редакціях, що діяли на момент виникнення цих правовідносин та зазначає зміст норм права відповідно до них.

Частиною 3 статті 140 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо так і через органи місцевого самоврядування.

Частина друга статті 19 Основного Закону України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України. Органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Такі ж положення закріплені у статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними.

Дотриманням вимог Конституції та Законів України є обов`язком для кожного, і в тому числі для органів місцевого самоврядування.

З цього приводу суд вважає за необхідне зазначити, що у демократичній, правовій державі, якою Україну проголошено Конституцією України, загальновизнаними типами правового регулювання є два основоположні, базові принципи: загально-дозвільний та спеціально-дозвільний (чи дозвільний). При цьому, якщо перший принцип зумовлює зміст і спрямованість поведінки людини та всіх інститутів громадянського суспільства, яким гарантується можливість діяти будь-яким чином та у будь-який спосіб, не порушуючи індивідуальну свободу, права інших людей чи законодавчо встановлені заборони, то другий принцип, поширюючи свій нормативний вплив на органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки. Адже вони зобов`язані діяти лише таким чином та у такий спосіб, як це прямо передбачено конституційно-правовими нормами і лише в межах закріпленої за ними компетенції.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Підпункт 2 пункту а статті 28 вказаного Закону до власних (самоврядних) повноважень в галузі бюджету, фінансів і цін виконавчих органів сільських, селищних, міських рад відносить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення.

Аналогічно пункт 2 частина 3 статті 4 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» до повноважень органів місцевого самоврядування відносить встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону.

Суд встановив, що 25.11.2021 Третя особа за встановлено рішенням Відповідача від 28.05.2020 формою та переліком документів, звернулася до Виконавчого комітету Відповідача із заявою про встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення на плановий 2022 рік (т.2 а.с.12-28, 30-201).

14.12.2021 заява Третьої особи про встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення на плановий 2022 рік розглянута на засіданні постійної комісії Надвірнянської міської ради з питань житлово-комунального господарства, транспорту, благоустрою і екології, яка прийняла рішення взяти лист до відома від КП «Надвірнаводоканал» щодо затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення (т.1 а.с.216).

Міським головою своїм підписом та відбитком печатки Відповідача погоджено річний план надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення КП «Надвірнаводоканал» на 12 місяців з 01.01.2022 (т.2 а.с. 33).

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального

господарства України від 12 вересня 2018 року № 239 затверджено Порядок розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення (далі Порядок 239).

Вказаний Порядок серед іншого визначає процедуру розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів централізованого водопостачання та водовідведення (ліцензована діяльність) і в установленому законодавством порядку отримали відповідні ліцензії Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, та суб`єктами господарювання незалежно від форм власності, що надають (або мають намір надавати) комунальні послуги, визначені статтею 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (крім послуг із постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії), для подальшого встановлення тарифів відповідно до повноважень, наданих Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про теплопостачання», «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», «Про житлово-комунальні послуги».

Пункт 4 розділу І Порядку 239 передбачає, що суб`єкт господарювання (заявник) подає до органу місцевого самоврядування у друкованому та електронному вигляді розрахунки тарифів разом із заявою, підтвердними матеріалами і документами, що використовувалися під час проведення розрахунків тарифів.

Відповідно до пункту 5 розділу І Порядку 239 розрахунки тарифів здійснюються суб`єктами господарювання відповідно до вимог Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869, та Порядку формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 №1010.

Пункт 2 розділу IV Порядку 239 встановлює порядок розгляду таких заяв, який, зокрема, передбачає, що під час розгляду розрахунків тарифів, доданих до заяви, органом місцевого самоврядування перевіряється додержання суб`єктом господарювання вимог постанов Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» та, зокрема, правильність здійснення суб`єктом господарювання розрахунків планованих економічно обґрунтованих витрат, що внесені до складу тарифів, урахування при їх визначенні фактичних за останні п`ять років та прогнозованих обсягів виробництва і споживання теплової енергії, надання комунальних послуг згідно з річними планами, додержання стандартів, нормативів (норм) витрат і втрат ресурсів, технологічних регламентів та вимог щодо виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, надання комунальних послуг.

Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №869 від 01.06.2011 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» (далі Порядок 869).

Порядок 869 визначає механізм формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для суб`єктів природних монополій, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення. Порядок 869 застосовується під час установлення органами місцевого самоврядування (далі - уповноважені органи) тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення для суб`єктів природних монополій, зазначених у пункті 1 цього Порядку, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку зазначених тарифів (пункти 1 та 2 Порядку 869).

Пунктом 4 Порядку 869 передбачено, що формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення здійснюється з урахуванням витрат за кожним видом ліцензованої діяльності, облік яких ведеться ліцензіатом окремо.

Згідно з пунктом 9 Порядку 869 формування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення здійснюється ліцензіатами відповідно до річних планів господарської діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, економічно обґрунтованих планованих витрат, визначених на підставі державних та галузевих нормативів витрат ресурсів, у тому числі галузевих технологічних нормативів використання питної води на підприємствах водопровідно-каналізаційного господарства з урахуванням основних особливостей технологічних процесів відповідного виробництва, техніко-економічних розрахунків, кошторисів з урахуванням ставок податків, зборів, обов`язкових платежів, цін на матеріальні ресурси та послуги у планованому періоді.

Ціни/тарифи на матеріальні ресурси та послуги з підкачування води іншими суб`єктами господарювання можуть бути прийняті під час розрахунку тарифів з урахуванням прогнозу індексів цін виробників промислової продукції на планований період.

Відповідно до пункту 10 Порядку 869 річні плани господарської діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення складаються окремо за видами такої діяльності (водопостачання, водовідведення) на підставі фактичних за останні п`ять років та прогнозованих обсягів централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення з урахуванням укладених із споживачами договорів та інших техніко-економічних факторів.

Річні плани господарської діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення погоджуються уповноваженим органом в установленому законодавством порядку.

Пункт 11 Порядку 869 регламентує, що розрахунки тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення проводяться шляхом ділення суми річних планованих витрат повної собівартості та річного планованого прибутку на планований річний обсяг централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, визначений річними планами згідно з пунктом 10 цього Порядку.

З цього приводу суд вважає за необхідне окремо зазначити, що визначена річними планами величина планового річного обсягу централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення є тією розрахунковою величиною, що при розрахунку тарифу використовується як дільник (число на яке ділять) для сум річних планованих витрат повної собівартості та річного планованого прибутку, що є діленим (число, яке ділять).

У зв`язку з цим, визначене річними планами числове значення планового річного обсягу централізованого водопостачання та/або водовідведення є таким, що суттєво впливає на розрахунок розміру тарифу, що є часткою (результат ділення) при розрахунку.

Як наслідок, дотримання органом місцевого самоврядування вищевказаних вимог щодо порядку розгляду розрахунків тарифів та здійснення перевірки правильності розрахунків планованих економічно обґрунтованих витрат, прогнозованих обсягів виробництва і споживання теплової енергії, надання комунальних послуг згідно з річними планами, додержання стандартів, нормативів (норм) витрат і втрат ресурсів, технологічних регламентів та вимог щодо виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, надання комунальних послуг є необхідним та вирішальним для правильного розрахунку тарифів, що встановлюються органом місцевого самоврядування.

Повноваження органу місцевого самоврядування перевіряти правильність здійснення суб`єктом господарювання розрахунків планованих економічно обґрунтованих витрат, що внесені до складу тарифів на послуги центрального водовідведення, урахування при їх визначенні фактичних за останні п`ять років та прогнозованих обсягів виробництва і споживання теплової енергії, надання комунальних послуг згідно з річними планами, додержання стандартів, нормативів (норм) витрат і втрат ресурсів, технологічних регламентів та вимог щодо виробництва, транспортування та постачання теплової енергії згідно з Положенням про постійні комісії Надвірнянської міської ради восьмого скликання, затверджене рішенням від 08.12.2020 №15-2/2020 покладені на постійну комісію Надвірнянської міської ради з питань житлово-комунального господарства, транспорту, благоустрою і екології (т.1 а.с.217-220).

В судовому засіданні досліджений витяг з протоколу №14 засідання постійної комісії Надвірнянської міської ради з питань житлово-комунального господарства, транспорту, благоустрою і екології від 14.12.2021, в якому відображено хід розгляду та прийняття рішення про взяття листа до відома від КП «Надвірнаводоканал» щодо затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення (т.1 а.с.216).

Відображений у витязі з протоколу №14 перебіг розгляду рішення в своєму ході не містить відомостей про здійснення будь-який дій щодо перевірки додержання суб`єктом господарювання вимог постанов Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» та, зокрема, правильності здійснення суб`єктом господарювання розрахунків. Також не зафіксовано розгляду розрахунків тарифів, підтвердних матеріалів і документів, що використовувалися під час проведення розрахунків тарифів. Натомість відображений єдиний предмет розгляду - листа КП «Надвірнаводоканал» про затвердження тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення.

Посилання Відповідача на лист завідувача сектору контролю за регулюванням цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області від 19.09.2022, експертний висновком Київського національного університету будівництва і архітектури від 16.12.2022 за №2, як на засоби перевірки та підтвердження Відповідачем правильності розрахунків Третьою особою тарифів на централізоване водовідведення неприйнятні, оскільки вони складені після прийняття Відповідачем оскаржуваного рішення про встановлення тарифів (т.1 а.с.128-137).

Однак, суд вважає необхідним надати оцінку вказаним документам як доказам, якими Відповідач доводить перед судом наявність обставин, що обґрунтовують його заперечення проти позову.

Лист завідувача сектору контролю за регулюванням цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області від 19.09.2022 містить в собі аналіз розрахунків тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення на 2022, що здійснена автором листа тільки на підставі його власної кваліфікації.

Суд вважає використання Відповідачем такого засобу перевірки правильності розрахунків тарифів прийнятним та допустимим в співвідношенні та сукупності з іншими, передбаченими засобами перевірки. В цьому випадку, наданий Відповідачу лист містить аналіз розрахунків витрат Третьої особи та не містить жодного аналізу розрахунків інших показників, що використовуються для визначення розміру тарифу (розрахунків планового обсягу надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення та розрахунків річного планового прибутку). Використання наданого Відповідачу аналізу розрахунків за цим листом є належним тільки в частині проведеного аналізу.

Експертний висновок Київського національного університету будівництва і архітектури від 16.12.2022 за №2 є повністю неналежним засобом перевірки проведених розрахунків. Зазначений експертний висновок за жодною із ознак не є висновком експерта в розумінні Закону України «Про судову експертизу», тому відсутні будь-які підстави для його оцінки за правилами статті 108 Кодексу адміністративного судочинства України. З тих самих підстав неможливо надати оцінку вказаному експертному висновку як експертному дослідженню в розумінні пункту 1.3 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень затвердженої наказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 № 53/5.

Висновок не містить відомостей про кваліфікацію осіб, що його склали, не містить відомостей про суть дослідження та методику його проведення, не містить жодного опису проведення дослідження, в якості експертних висновків зазначені судження, однак результатом, яких умовиводів вони досягнуті у висновку не зазначено, що нівелює всі вказані висновки, як такі, що безпідставно сформовані.

Об`єктом розгляду вказаного експертного висновку є результати Геопросторового аналізу розташування стічних вод по території м.Надвірна за рахунок дощових стоків та зон, з яких це відбувається. Геопросторовий аналіз не містить відомостей про порядок та хід розрахунків тарифів на централізоване водовідведення, тобто є неналежним об`єктом при розгляді питання про встановлення тарифів на централізоване водовідведення чи перевірки їх розрахунків.

За таких умов, у суду відсутні підстави вважати дотриманою Відповідачем процедуру розгляду розрахунків тарифів централізованого водовідведення для подальшого встановлення тарифів на 2022 рік, а перевірку додержання Третьою особою постанов Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» та, зокрема, правильності здійснення розрахунків планованих економічно обґрунтованих витрат, прогнозованих обсягів надання комунальних послуг згідно з річними планами, проведеною.

З іншого боку, аргументуючи підстави заявленого позову та доводячи необґрунтованість встановленого тарифу, Позивач вказує на помилкове здійснення розрахунків тарифів, внаслідок протиправного включення Третьою особою витрат на очистку вод, що утворилися внаслідок випадіння атмосферних опадів до розрахунку повної собівартості та середньозваженого тарифу на послуги централізованого водовідведення та протиправного невнесення обсягів відведення та очистки цих стічних вод, що утворилися внаслідок випадіння атмосферних опадів до планового обсягу надання послуг з централізованого водовідведення.

Нормативно-правова кваліфікація зазначених обставин необхідна для встановлення правових підстав позову, а надання оцінки аргументам сторін щодо наявності чи відсутності цих підстав необхідна для вирішення спору по суті. З цією метою, суд вказує наступне.

Стаття 1 Водного кодексу України визначає поняття води стічної, як води, що утворилася в процесі господарсько-побутової і виробничої діяльності (крім шахтної, кар`єрної і дренажної води), а також відведена з забудованої території, на якій вона утворилася внаслідок випадання атмосферних опадів.

Закон України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» визначає водовідведення, як діяльність із збирання, транспортування та очищення стічних вод за допомогою систем централізованого водовідведення або інших споруд відведення та/або очищення стічних вод, а централізоване водовідведення, як господарську діяльність із відведення та очищення стічних вод за допомогою системи централізованого водовідведення.

Порядок користування системами централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення населених пунктів України визначають Правила користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 27.06.2008 за №190 (далі Правила 190).

Пункт 6 Розділу ІІ Правил 190 чітко передбачають, що не допускається підключення зливової (дощової) каналізації до систем централізованого водовідведення, якщо вона не є загальносплавною. Води, що утворюються внаслідок випадання атмосферних опадів (дощу і танення снігу та льоду), повинні очищуватися на окремих очисних спорудах.

Загальносплавною є система централізованого водовідведення, при якій всі категорії стічних вод (побутові, виробничі і дощові) сплавляються по одній загальній мережі труб і каналів на єдині очисні споруди.

Третя особа здійснює господарську діяльність відведення та очищення стічних вод за допомогою системи централізованого водовідведення, яка є загальносплавною.

Підпункт 1 пункт 19 Порядку 869 передбачає, що до складу планованої виробничої собівартості централізованого водовідведення включаються прямі матеріальні витрати, пов`язані з використанням електроенергії для технологічних потреб, що визначаються виходячи з обсягів підйому та/або подачі води, пропускання стічних вод, їх очищення, норм питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів, установлених відповідно до галузевих нормативів та вимог законодавства з урахуванням особливостей технологічних процесів, які застосовуються на відповідному підприємстві, цін/тарифів на електроенергію в плановому періоді; витрати на очищення власних стічних вод іншими суб`єктами господарювання, які плануються відповідно до укладених договорів виходячи з необхідного обсягу подачі питної води та обсягу відведення стічних вод, передбачених річним планом господарської діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, і діючих цін/тарифів підприємств-постачальників; витрати на придбання реагентів для очищення і знезараження питної води та стічних вод; інші прямі матеріальні витрати, пов`язані з використанням сировини, пально-мастильних матеріалів, основних і допоміжних матеріалів, запасних частин, придбаних комплектувальних виробів, напівфабрикатів та інших матеріальних ресурсів, необхідних для забезпечення основного технологічного процесу, які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об`єкта витрат (відповідно до виду діяльності).

Внаслідок того, що централізована система водовідведення за допомогою якої Третя особа надає послуги є загальносплавною, це унеможливлює окремого відведення та очищення вод, що утворюються внаслідок випадання атмосферних опадів (дощу і танення снігу та льоду), а також унеможливлює окремого виділення послуг з водовідведення цих вод від послуг водовідведення інших стічних вод.

У зв`язку з цим, витрати Третьої особи на очищення всіх стічних вод підлягають включенню до розрахунку повної собівартості та середньозваженого тарифу на послуги централізованого водовідведення.

З цих же підстав підлягають врахуванню обсяги відведення та очистки стічних вод, що утворилися внаслідок випадіння атмосферних опадів до планового обсягу надання послуг з централізованого водовідведення на рівні зі всіма видами стічних вод, оскільки належать до обсягів наданих послуг централізованого водовідведення і за наявної системи загальносплавного централізованого водовідведення з цих обсягів не можуть бути виключеними ні фактично, ні при формуванні річних планів господарської діяльності з централізованого водовідведення.

Як зазначав суд вище, згідно пункту 10 Порядку 869 річні плани господарської діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення складаються окремо за видами такої діяльності (водопостачання, водовідведення) на підставі фактичних за останні п`ять років та прогнозованих обсягів централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення з урахуванням укладених із споживачами договорів та інших техніко-економічних факторів.

Третя особа до показників річного плану господарської діяльності з централізованого водовідведення на 2022 рік до прогнозованих обсягів послуг водовідведення обсяги вод, що утворюються внаслідок випадання атмосферних опадів (дощу і танення снігу та льоду) не включила та не врахувала при розрахунку тарифу на централізоване водовідведення.

Таким чином, суд встановив неправильність розрахунку тарифу на централізоване водовідведення, встановленого з 01.01.2022 рішенням Виконавчого комітету Надвірнянської міської ради Івано-Франківської області за №142 від 21.12.2021.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає протиправним та таким, що належить визнати нечинним рішення Виконавчого комітету Надвірнянської міської ради Івано-Франківської області за №142 від 21.12.2021.

Підсумовуючи встановлені на підставі безпосереднього, всебічного, повного та об`єктивного дослідження доказів, фактичних обставин у справі, а також виходячи з аналізу норм матеріального права, які регулюють правовідносини між сторонами, суд дійшов висновку про наявність правових та фактичних підстав в частині позову, який належить частково задоволити, визнати протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Надвірнянської міської ради Івано-Франківської області за №142 від 21.12.2021, а в решті позову слід відмовити.

Решта доводів та заперечень учасників справи на оцінку спірних правовідносин не впливають та висновків суду по суті спору не змінюють.

Частина 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частина 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Таким чином, враховуючи, що заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення частково, суд робить висновок про стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача пропорційно задоволеним вимогам, частину сплаченого судового збору (квитанція до платіжної інструкції №0.0.2864845357.1 від 17.02.2023) в розмірі 2 684 гривні.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 265 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Громадської організації "Громадська сила і контроль" в інтересах ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) до Надвірнянської міської ради (індекс 78405, вулиця Мазепи, будинок 29, місто Надвірна, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 04054257), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунальне підприємство "Надвірнаводоканал" (індекс 78405, вулиця Комунальна, будинок 3, місто Надвірна, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 34231999) про визнання протиправними та нечиними нормативно-правових актів задовольнити частково.

Визнати протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Надвірнянської міської ради Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для КП Надвірнаводоканал за № 142 від 21.12.2021.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь Громадської організації "Громадська сила і контроль" (індекс 76018, вулиця М. Підгірянки, будинок 1, квартира 2, місто Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 44474205) за рахунок бюджетних асигнувань Надвірнянської міської ради (індекс 78405, вулиця Мазепи, будинок 29, місто Надвірна, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 04054257) частину сплаченого судового збору в розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні.

Зобов`язати Надвірнянську міську раду після набрання рішенням законної сили опублікувати резолютивну частину рішення суду у виданні, в якому було офіційно оприлюднено рішення Виконавчого комітету Надвірнянської міської ради за № 142 від 21.12.2021.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційної адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя Остап`юк С.В.

Рішення складене в повному обсязі 16 листопада 2023 р.

Дата ухвалення рішення06.11.2023
Оприлюднено07.02.2024
Номер документу116769133
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та нечинними нормативно-правових актів

Судовий реєстр по справі —300/624/23

Ухвала від 28.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 22.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 06.11.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Рішення від 06.11.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 10.04.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні