ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
31 січня 2024 року м.Дніпросправа № 160/20792/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Баранник Н.П.,
суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2023 року у справі №160/20792/23 (суддя Горбалінський В.В., справа розглянута за правилами спрощеного позовного провадження, в письмовому провадженні) за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціальної політики Дніпровської міської ради, Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до суду з позовом, в якому, з урахуванням доповнень, просила:
- визнати протиправною бездіяльність Департаменту соціальної політики Дніпровської міської ради (далі відповідач-1) та Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради (далі відповідач-2) щодо неповідомлення та невиплати ОСОБА_1 щомісячної допомоги у розмірі прожиткового мінімуму як реабілітованій особі з лютого 2020 року по 31.05.2023 року на підставі рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 28.02.2020 року №269, яким був затверджений Порядок надання щомісячної матеріальної допомоги реабілітованим особам та рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 13.11.2021 року №1187, яким затверджено новий Порядок надання щомісячної матеріальної допомоги реабілітованим особам;
- зобов`язати Департамент соціальної політики Дніпровської міської ради виплатити ОСОБА_1 щомісячну допомогу у розмірі прожиткового мінімуму як реабілітованій особі з лютого 2020 року по 31.12.2022 року на підставі рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 28.02.2020 року №269, яким був затверджений Порядок надання щомісячної матеріальної допомоги реабілітованим особам;
- зобов`язати Правобережне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради виплатити ОСОБА_1 щомісячну допомогу у розмірі прожиткового мінімуму як реабілітованій особі з 01.01.2023 року по 31.05.2023 року на підставі рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 13.11.2021 року №1187, яким затверджено новий Порядок надання щомісячної матеріальної допомоги реабілітованим особам;
- стягнути з відповідачів на її користь моральну шкоду у розмірі однієї середньомісячної заробітної плати по місту Дніпро, помноженої на 39.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2023 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Із рішенням суду не погодилася позивач, нею була подана апеляційна скарга. В скарзі, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин справи, що мають значення, неправильне застосування судом норм матеріального права, позивач просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про повне задоволення її позовних вимог.
В доповненнях доводів апеляційної скарги позивача зазначено, що суд неналежно дослідив докази, що подавалися позивачем, прийняв рішення з порушенням норм матеріального права.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що суд так і не вирішив спірне питання чи має позивач право на призначення допомоги за минулі роки, за спірний період, а надав відповідачам можливість продовжувати порушувати права позивача, зокрема і на отримання соціального захисту та щомісячних виплат. Позивач наполягає, що їй не було відомо про існування програм з надання щомісячної матеріальної допомоги реабілітованим особам та рішень виконавчого комітету Дніпровської міської ради, оскільки такі не доводились до відома населення та даної категорії осіб, до яких відноситься і позивач.
Правобережне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради надіслало відзив на апеляційну скаргу позивача. У відзиві стверджує, що суд першої інстанції прийняв законне і обґрунтоване рішення, підстави для його скасування відсутні. Звертає увагу суду, що позивачу посвідчення реабілітованої особи видано 22.05.2023 року та на виконання норм Порядку надання щомісячної матеріальної допомоги реабілітованим особам, затвердженого рішенням виконавчого комітету Дніпровської міської ради №1187 від 13.11.2021 року, надано Департаменту соціальної політики Дніпровської міської ради звіт про кількість реабілітованих осіб, серед яких є, зокрема, позивач. Повноваження щодо надання щомісячної матеріальної допомоги реабілітованим особам Управлінню не делеговані.
Департамент соціальної політики Дніпровської міської ради також направив відзив на апеляційну скаргу позивача. У відзиві вказує, що підставою для призначення та виплати допомоги є посвідчення встановленого зразка, видане відповідно до закону. Таке посвідчення реабілітованої особи позивачу видано 22.05.2023 року та розпорядженням міського голови про виплату щомісячної матеріальної допомоги реабілітованим особам №1-14/6-р від 14.06.2023 року позивачу призначено допомогу реабілітованій особі. Суд вірно встановив, що з боку відповідача по відношенню до позивача не було допущено протиправної бездіяльності. Доказів подання позивачем до відповідача необхідних документів для призначення допомоги в спірний період з 01.02.2020 по 31.05.2023 року матеріали справи не містять.
Позивач, ознайомившись із відзивами відповідачів, подала письмові пояснення, в яких наполягає, що з боку відповідачів допущена протиправна бездіяльність і вони мають понести за це відповідальність. Вважає, що виплати мають бути здійснені на її користь ще з 15.02.2017 року.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.
Перевіривши доводи апеляційної скарги, доводи письмових відзивів, матеріали справи, колегія судів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є реабілітованою особою відповідно до Закону України Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 22.05.2023 року, виданим Правобережним управлінням соціального захисту населення Дніпровської міської ради.
14.06.2023 року розпорядженням голови Дніпровської міської ради №1-14/6-р призначено проведення, починаючи з червня 2023 року, виплат щомісячної матеріальної допомоги реабілітованій особі - ОСОБА_1 .
Позивач вважає, що має право на виплату щомісячної матеріальної допомоги реабілітованій особі, починаючи з лютого 2020 року по 31.05.2023 року, а не з червня 2023 року. Вважає протиправною бездіяльність відповідачів щодо не призначення та не виплати їй у спірний період допомоги реабілітованій особі, тому звернулась до суду з даною позовною заявою. Просить також стягнути на її користь моральну шкоду, розмір якої визначає виходячи з розрахунку однієї середньомісячної заробітної плати по місту Дніпро, помноженої на 39 місяців не виплати позивачу допомоги реабілітованій особі.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції зазначив, що у позивача виникла підстава для отримання допомоги реабілітованій особі 22.05.2023 року, доказів подання нею необхідних документів для призначення такого виду допомоги у спірному періоді матеріали справи не містять, а отже з боку відповідачів не було допущено протиправної бездіяльності, на чому наполягає позивач.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Відповідно до статті 1 Закону України Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років метою цього Закону є відновлення історичної справедливості, встановлення порядку реабілітації репресованих осіб та осіб, які потерпіли від репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років, відновлення їхніх політичних, соціальних, економічних та інших прав, визначення порядку відшкодування шкоди, завданої таким особам унаслідок репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років, недопущення повторення злочинів тоталітарних режимів.
Згідно статті 1-2 Закону України Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років реабілітованими визнаються особи:
1) які до 24 серпня 1991 року були обвинувачені або яким було призначено покарання за рішенням позасудового органу незалежно від діяння або мотивів обвинувачення чи призначення покарання;
2) стосовно яких до 24 серпня 1991 року були здійснені репресії у формах, визначених статтею 2 цього Закону, за рішенням іншого репресивного органу, якщо встановлено факт здійснення репресій проти таких осіб з класових, національних, політичних, релігійних, соціальних мотивів;
3) стосовно яких до 24 серпня 1991 року були здійснені репресії за рішенням іншого репресивного органу, якщо встановлено недоведеність вини таких осіб у скоєнні злочину або адміністративного правопорушення;
4) які до 24 серпня 1991 року були арештовані, перебували під вартою і яким було пред`явлено обвинувачення за статтями законодавчих актів, передбачених пунктами 1-5, за законодавчими актами, передбаченими пунктами 6-14, за діяння, передбачені пунктами 15-22 статті 3 цього Закону, якщо справи проти таких осіб були припинені під час слідства, попереднього (досудового) слідства або закриті за відсутності події злочину, відсутності складу злочину, недоведеності участі особи у вчиненні злочину;
5) стосовно яких до 24 серпня 1991 року за рішенням іншого репресивного органу були здійснені репресії у формах, визначених статтею 2 цього Закону, за недонесення (неповідомлення) про вчинення або підготовку до вчинення іншою особою діяння, за яке законодавством, що діяло до 24 серпня 1991 року, було передбачено кримінальну або адміністративну відповідальність, за умови що особа, якій призначено покарання за вчинення або підготовку до вчинення такого діяння, була реабілітована в установленому порядку.
28.02.2020 року рішенням виконавчого комітету Дніпровської міської ради №269 затверджено Порядок надання щомісячної матеріальної допомоги реабілітованим особам (далі Порядок №269).
Відповідно до п.1.1-1.4 Порядку №269 порядок надання щомісячної матеріальної допомоги реабілітованим особам (далі Порядок) визначає умови використання коштів міського бюджету для надання щомісячної матеріальної допомоги реабілітованим особам, визначеним у статті 12 Закону України Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917 1991 років (далі реабілітовані особи).
Щомісячна матеріальна допомога (далі допомога) виплачується у грошовій формі реабілітованим особам, визначеним відповідно до Закону України Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917 1991 років (далі Закон), через Дніпропетровську дирекцію Акціонерного товариства Укрпошта за місцем їх реєстрації (далі місце реєстрації) або перераховується на особистий рахунок реабілітованої особи, відкритий у відділенні банку.
Підставою для призначення та виплати допомоги є посвідчення встановленого зразка, що видано відповідно до Закону.
Допомога надається відповідно до Комплексної програми соціального захисту мешканців міста Дніпра на 2017 2021 рр., затвердженої рішенням міської ради від 15.02.2017 № 17/18 (із змінами), в межах коштів, передбачених на зазначені цілі у міському бюджеті на відповідний рік.
Розпорядником коштів є департамент соціальної політики Дніпровської міської ради (далі Департамент).
Персональні дані осіб, отримані у зв`язку з реалізацією Порядку, збираються, обробляються та використовуються відповідно до Закону України Про захист персональних даних.
Згідно п.2.1 Порядку №269 приймання заяв та необхідного пакета документів від реабілітованої особи здійснюється в органах соціального захисту населення (Лівобережне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради, Правобережне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради, Центральне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради, далі Управління) за місцем реєстрації у місті Дніпрі.
На підставі інформації, отриманої від Управління, Департамент готує проєкт розпорядження міського голови про надання допомоги.
Рішенням Виконавчого комітету Дніпровської міської ради №1187 від 23.11.2021 року визнано таким, що втратило чинність, рішення виконавчого комітету міської ради від 28.02.2020 № 269 Про затвердження Порядку надання щомісячної матеріальної допомоги реабілітованим особам та затверджено Порядок надання щомісячної матеріальної допомоги реабілітованим особам (далі Порядок №1187).
Відповідно до п.1.1-1.4 Порядку №1187 порядок надання щомісячної матеріальної допомоги реабілітованим особам (далі Порядок) визначає умови використання коштів бюджету Дніпровської міської територіальної громади для надання щомісячної матеріальної допомоги реабілітованим особам, визначеним у статті 12 Закону України Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917 1991 років (далі реабілітовані особи).
Щомісячна матеріальна допомога (далі допомога) виплачується у грошовій формі реабілітованим особам, визначеним відповідно до Закону України Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917 1991 років (далі Закон), через Дніпропетровську дирекцію Акціонерного товариства Укрпошта за місцем їх реєстрації (далі місце реєстрації) або перераховується на особистий рахунок реабілітованої особи, відкритий у відділенні банку.
Підставою для призначення та виплати допомоги є посвідчення встановленого зразка, що видано відповідно до Закону.
Допомога надається відповідно до Комплексної програми соціального захисту мешканців міста Дніпра на 20222026 рр., затвердженої рішенням міської ради від 23.06.2021 № 19/8 (із змінами), в межах коштів, передбачених на зазначені цілі у бюджеті Дніпровської міської територіальної громади на відповідний рік. Розпорядником коштів є департамент соціальної політики Дніпровської міської ради (далі Департамент).
Персональні дані осіб, отримані у зв`язку з реалізацією Порядку, збираються, обробляються та використовуються відповідно до Закону України Про захист персональних даних.
Згідно п.2.1 Порядку №1187 приймання заяв та необхідного пакета документів від реабілітованої особи здійснюється в органах соціального захисту населення (Лівобережне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради, Правобережне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради, Центральне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради, далі Управління) за місцем реєстрації у місті Дніпрі.
На підставі інформації, отриманої від Управління, Департамент готує проєкт розпорядження міського голови про надання допомоги.
Як вірно встановив суд, згідно Порядку №269 та №1187, підставою для призначення допомоги реабілітованій особі є посвідчення встановленого зразка, що видано відповідно до Закону України Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років, а передумовою є подання такою особою заяви та необхідного пакета документів від реабілітованої особи.
Позивач не надала суду доказів, які б свідчили про подання нею заяви та необхідного пакета документів для призначення допомоги реабілітованій особі в спірному періоді з 01.02.2020 року по 31.05.2023 року.
Посвідчення встановленого зразка, що видано відповідно до Закону України Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років, позивачем отримано 22.05.2023 року. Отже, у позивача виникла підстава для отримання допомоги реабілітованій особі з 22.05.2023 року, і в спірному періоді у відповідачів були відсутні підстави для призначення та виплати позивачу допомоги як реабілітованій особі.
Тобто, з боку відповідачів не було допущено протиправної бездіяльності, на чому наполягає позивач.
З переписки, яка приєднана до позовної заяви, що велася позивачем з відповідачами вбачається, що позивач перебувала на обліку в Єдиному державному автоматизованому Реєстрі осіб, що мають пільги, як учасник війни. Посвідчення, на яке посилається в апеляційній скарзі позивач, видане у травні 1997 року, свідчить про те, що позивач має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни- учасників війни (а.с. 7). Позивачу 04.03.2020 року було роз`яснено, що на підставі тих документів, що вона додала, вона не має законних підстав для встановлення статусу «жертва нацистських переслідувань» (а.с. 8-9).
Суд вірно встановив, що з боку відповідача по відношенню до позивача не було допущено протиправної бездіяльності. Доказів подання позивачем до відповідача заяви та необхідних документів для призначення допомоги в спірний період з 01.02.2020 по 31.05.2023 року матеріали справи не містять.
Вимоги про відшкодування моральної шкоди позивач пов`язує з протиправною бездіяльністю відповідачів. Судом не встановлено факту протиправної бездіяльності, а отже підстави для відшкодування моральної шкоди в спірному випадку відсутні.
Позивач не висувала перед судом першої інстанції позовних вимог до відповідачів за період з 15.02.2017 року, тому суд апеляційної інстанції доводам та доказам, що стосуються цього періоду, доданим до матеріалів апеляційної скарги, не надає.
З урахуванням вище викладеного, колегією суддів встановлено, що судом першої інстанції рішення ухвалено з додержанням норм матеріального права і підстав для його скасування не вбачається, апеляційна скарга позивача підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2023 року у справі № 160/20792/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках та в строки, визначені статтями 328,329 КАС України.
Головуючий - суддяН.П. Баранник
суддяН.І. Малиш
суддяА.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2024 |
Оприлюднено | 08.02.2024 |
Номер документу | 116807661 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Баранник Н.П.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні