Рішення
від 06.02.2024 по справі 918/1345/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,

e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"06" лютого 2024 р. м. РівнеСправа № 918/1345/23

Господарський суд Рівненської області у складі головуючої судді Бережнюк В.В., розглянувши матеріали справи

за позовом Костопільської міської ради

до відповідача Костопільської державної сортодослідної станції

про припинення права постійного користування земельними ділянками

Секретар судового засідання Лиманський А.Ю.

Представники:

від позивача Красовський А.С.

від відповідача не з`явився

Суть спору:

Костопільська міська рада звернулася до Господарського суду Рівненської області з позовом до відповідача Костопільської державної сортодослідної станції про припинення права постійного користування земельними ділянками державної власності сільськогосподарського призначення площею 113,2183 га, кадастровий номер: 5623486900:07:006:0001, та площею 1,2883 га, кадастровий номер: 5623486901:01:003:0001.

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

Костопільська державна сортодослідна станція є правокористувачем земельних ділянок площею 113,2183 га, кадастровий номер: 5623486900:07:006:0001, та площею 1,2883 га, кадастровий номер: 5623486901:01:003:0001, які розташовані у межах Костопільської міської територіальної громади.

Відповідно до ст.122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації, а також Головне управління Держгеокадастру в Рівненській області є розпорядниками земель сільськогосподарського призначення державної власності. Також згідно даних, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Костопільська державна сортодослідна станція перебуває в стані припинення з 24.04.2012 року та не здійснює господарської діяльності.

Земельні ділянки площею 113,2183 га, та площею 1,2883 га, які розташовані на території Костопільської міської ради Рівненської області та передані у постійне користування для дослідних цілей, пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства відповідачу Костопільській державній сортодослідній станції за цільовим призначенням не використовуються, не сплачується земельний податок, що завдає значних фінансових збитків місцевому бюджету, а господарська діяльність відповідача є припиненою. З 2012 року Костопільська державна сортодослідна станція не подає річних звітів форми 4-сг про посівні площі сільськогосподарських культур до Головного управління статистики у Рівненській області, що свідчить про нецільове використання спірних земельних ділянок.

11 жовтня 2023 року проведено обстеження земельних ділянок площею 113,2183 га, кадастровий номер: 5623486900:07:006:0001, та площею 1,2883 га, кадастровий номер: 5623486901:01:003:0001. Складено Акти обстеження. Встановлено, що відповідач не використовує земельні ділянки за цільовим призначенням.

З огляду на приписи Земельного кодексу України та ЗУ "Про землеустрій" користувач земельної ділянки зобов`язаний використовувати її за цільовим призначенням, зокрема для того, щоб забезпечити збереження землі, її ресурсів, надр і їх законне та раціональне використання.

Використання земельної ділянки не за цільовим призначенням та неусунення допущених порушень може мати наслідком лише примусове припинення права користування земельною ділянкою. Велика Палата Верховного Суду вважає, що використання земельної ділянки не за цільовим призначенням може бути підставою для припинення в судовому порядку як права власності, так і права користування нею (пункту "а частини першої статті 143 ЗК України).

22 січня 2024 року від відповідача надійшов відзив на позов. Серед іншого вказує, що на виконання пункту 4 статті 7 Указу Президента України від 09 грудня 2010 року № 1085 (1085/2010) "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" постановою Кабінету Міністрів України "Про ліквідацію урядових органів" було прийнято рішення ліквідувати органи, зокрема, Державну службу з охорони прав на сорти рослин, за переліком згідно з додатком, яка була органом управління Костопільської ДСДС. Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарств України від 16 жовтня 2019 року № 221 відповідно до розпорядження Кабінету Міністр України від 09.10.2019 № 954 "Деякі питання управління Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства об`єктами державної власності", Положення про порядок передачі об`єктів права державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1998 року № 1482, було утворено комісію з питань передачі об`єктів державної власності, зокрема, Костопільську державну сортодослідну станцію, від Міністерства аграрної політики та продовольства України до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України у складі згідно з додатками. Відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 30.12.2011 року № 807 "Про реорганізацію державних сортодослідних станцій Костопільська державна сортодослідна станція (абзац 48 наказу) підлягала реорганізації шляхом приєднання до ДП "Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу" (код ЄДРПОУ 37884028).

Пунктом 1 наказу Мінагрополітики від 14.02.2018 року № 73 "Про деякі питання реорганізації державних сортодослідних станцій" було виключено абзац 48 пункту 1 наказу Мінагрополітики від 30.12.2011 року № 807, яким передбачено реорганізацію Костопільської державної сортодослідної станції шляхом приєднання ДП "Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу", як наслідок призвело до зупинення реорганізації Костопільської державної сортодослідної станції шляхом приєднання до ДП "Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу".

Попереднім складом комісії не було передано жодних правовстановлюючих та інших документів новому складу комісії з припинення, тому під час роботи комісії з реорганізації Костопільської державної сортодослідної станції було проведено аналіз наявного майна та встановлено, що в реєстрі речових прав лише наявна земельні ділянки з кадастровими номерами: 5623486900:07:006:0001 площею 113,211 га та 5623486901:01:003:0001 пло щею 1,2883 га.

Земельні ділянки Костопільською ДСДС не використовуються у зв`язку із відсутністю фінансових можливостей. Також, працівники Костопільської ДСДС були звільнені або переведені на інші підприємства, сільськогосподарська техніка у зв`язку із фізичним зносом та нульовою залишковою вартістю була списана або передана до інших державних підприємств та установ, які входили до сфери управління Мінагрополітики. У зв`язку з початком процедури припинення Костопільської ДСДС та неодноразовими зверненнями правоохоронних органів Костопільська ДСДС фактично зупинила господарську діяльність.

Процесуальні дії у справі.

Ухвалою від 02.01.2024 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Справу призначено до слухання в підготовчому засіданні на 23 січня 2024 року на 11:00 год.

22 січня 2024 року від відповідача надійшов відзив на позов.

22 січня 2024 року від позивача надійшло клопотання про долучення доказів.

Ухвалою від 23.01.2024 закрито підготовче провадження. Призначено справу до судового розгляду по суті на 06 лютого 2024 р. на 09:30 год.

Представник відповідача до суду 06.02.2024 не прибув. Причин неявки не повідомив. Участь у засіданні судом не визнавалася обов`язковою.

У судовому засіданні 06.02.2024 представник позивача позов підтримав.

Судом досліджені докази по справі.

Представник позивача виступив у судових дебатах.

Після виходу з нарадчої кімнати суд оголосив вступну та резолютивну частини рішення.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.

01 грудня 2004 року на підставі розпорядження голови Костопільської районної державної адміністрації №448-р "Про передачу земельної ділянки в постійне користування, надання дозволів на виготовлення проектів відведення земельних ділянок в оренду, складання експертної грошової оцінки та погодження місця розташування об`єкту" було видано державний акт на право постійного користуванні земельною ділянкою серії ЯЯ №259508 від 09.02.2005 року для Костопільської державної сортодослідної станції на земельну ділянку площею 113,2183 га кадастровий номер: 5623486900:07:006:0001, яка розташована на території Підлужненської сільської ради Костопільського району Рівненської області та передана у постійне користування для дослідних цілей та пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства.

Вказаний державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №259508 від 09.02.2005 року було зареєстровано в Костопільському районному відділі земельних ресурсів у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі під №030559100002.

Згідно рішення Підлужненської сільської ради Костопільського району від 16.11.2004 року №191 видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №259509 від 09.02.2005 року для Костопільської державно сортодослідної станції на земельну ділянку площею 1,2883 га, кадастровий номер 5623486901:01:003:0001, а саме: для пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства для дослідних цілей та пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства, яка розташована на території Підлужненсько сільської ради Костопільського району Рівненської області.

Вказаний державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №259509 від 09.02.2005 року було зареєстровано в Костопільському районному відділі земельних ресурсів у Книзі записів реєстраці державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі під №030559100001.

Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань реєстрація юридичної особи Костопільської державної сортодослідної станції була проведена 18 травня 2006 року (Номер запису: 15981020000000420). Сортостанція діє на підставі статуту, який затверджений наказом Державної служби з охорони прав на сорти рослин № 170 від 05.04.2006.

У свою чергу, на виконання пункту 4 статті 7 Указу Президента України від 09 грудня 2010 року № 1085 (1085/2010) "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" постановою Кабінету Міністрів України "Про ліквідацію урядових органів" було прийнято рішення ліквідувати органи, зокрема, Державну службу з охорони прав на сорти рослин, за переліком згідно з додатком, яка була органом управління Костопільської ДСДС. Пунктом 1 Указу Президента України від 23 квітня 2011 року № 500/2011 "Про Міністерство аграрної політики та продовольства України" було затверджено Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України. Відповідно до пункту 1 вищезазначеного Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України Мінагрополітики України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань формування та забезпечення реалізації, зокрема охорони прав на сорти рослин.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2019 року №829 "Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади" було прийняте рішення перейменувати, зокрема, Міністерство економічного розвитку і торгівлі України на Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. Також, пунктом 2 вказаної постанови КМУ було прийнято рішення реорганізувати, зокрема, Міністерство аграрної політики та продовольства України шляхом приєднання до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства.

Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарств України від 16 жовтня 2019 року № 221 відповідно до розпорядження Кабінету Міністр України від 09.10.2019 № 954 "Деякі питання управління Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства об`єктами державної власності", Положення про порядок передачі об`єктів права державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1998 року № 1482, було утворено комісію з питань передачі об`єктів державної власності, зокрема, Костопільську державну сортодослідну станцію, від Міністерства аграрної політики та продовольства України до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України у складі згідно з додатками.

Відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 30.12.2011 року № 807 "Про реорганізацію державних сортодослідних станцій Костопільська державна сортодослідна станція (абзац 48 наказу) підлягала реорганізації шляхом приєднання до ДП "Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу" (код ЄДРПОУ 37884028).

Згідно даних, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Костопільська державна сортодослідна станція (код ЄДРПОУ 34070573) (далі - Костопільська ДСДС) перебуває в стані припинення 24.04.2012.

Відповідно до ч. 4 ст. 105 ІДК України до комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.

В той же час, пунктом 1 наказу Мінагрополітики від 14.02.2018 року № 73 "Про деякі питання реорганізації державних сортодослідних станцій" було виключено абзац 48 - пункту 1 наказу Мінагрополітики від 30.12.2011 року № 807, яким передбачено реорганізацію Костопільської державної сортодослідної станції шляхом приєднання ДП "Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу", як наслідок призвело до зупинення реорганізації Костопільської державної сортодослідної станції шляхом приєднання до ДП "Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу".

Згідно з Додатком до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 р. №722-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження території територіальних громад Рівненської області" утворено Костопільську територіальну громаду, до складу якої увійшла Підлужненська сільська рада Костопільськог району Рівненської області.

Костопільська міська рада Рівненської області є правонаступником прав та обов`язків Підлужненської сільської ради Костопільського району Рівненської області, яка увійшла в склад Костопільської територіальної громади (рішення від 17.12.2020 рок №18).

27 травня 2021 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин", згідно з яким до Перехідних положень Земельного кодексу України внесено п.24, який передбачає, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад. Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом. З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Костопільська державна сортодослідна станція є правокористувачем земельних ділянок площею 113,2183 га, кадастровий номер: 5623486900:07:006:0001, та площею 1,2883 га, кадастровий номер: 5623486901:01:003:0001, які розташовані у межах Костопільської міської територіальної громади.

Відповідно до ст.122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації, а також Головне управління Держгеокадастру в Рівненській області є розпорядниками земель сільськогосподарського призначення державної власності. Також згідно даних, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Костопільська державна сортодослідна станція перебуває в стані припинення з 24.04.2012 року та не здійснює господарської діяльності.

11 жовтня 2023 року у с.Пдлужне комісією у складі голови комісії Костопільської міської ради Назарчук Ю.В., членів комісії - Снітко К.А., Ярмольчук Т.М., Головач В.Г., Москвич В.В. та в присутності начальника відділу №2 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області Цимбалюка В.С. проведено обстеження земельної ділянки площею 1,2883 га; кадастровий номер: 5623486901:61:003:0001 державної власності сільськогосподарського призначення, цільове призначення: 01.10 Для пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства, яка розташована у с.Підлужне Костопільської міської територіальної громади (Підлужненський старостинський округ) та перебуває у постійному користуванні Костопільської державної сортодослідної станції. Про що складено акт обстеження земельної ділянки.

Обстеження земельної ділянки проведено у зв`язку із запобіганням порушення земельного законодавства, своєчасного їх виявлення та усунення, визначення порядку здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель територіальної громади на підставі розпорядження міського голови від 03.10.2023 року №379-р.

У результаті обстеження комісією виявлено, що земельна ділянка огороджена парканом. На території знаходиться сільськогосподарська техніка та інвентар, господарські будівлі. Проводиться обробка (переробка) сільськогосподарських культур (кукурудза, соя). Господарську діяльність здійснює ФГ "Агротех-Р".

Таким чином було встановлено, відповідач не використовує земельну ділянку площею 1,2883 га, кадастровий номер: 5623486901:01:003:0001 за цільовим призначенням.

Вказані обставини підтверджуються фото, які були зроблені членами комісії при обстеженні земельної ділянки.1

Також, 11 жовтня 2023 року комісією у складі голови комісії Костопільської міської ради Назарчук Ю.В., членів комісії - Снітко К.А., Ярмольчук Т.М., Головач В.Г., Москвич В.В. та в присутності начальника відділу №2 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області Цимбалюка В.С. проведено обстеження земельної ділянки площею 113,2183 га, кадастровий номер: 5623486900:07:006:0001 державної власності сільськогосподарського призначення, цільове призначення: 01.10 Для пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Костопільської міської територіальної громади (Підлужненський старостинський округ) та перебуває у постійному користуванні Костопільської державної сортодослідної станції. Про що складено акт обстеження земельної ділянки.

Обстеження земельної ділянки проведено у зв`язку із запобіганням порушення земельного законодавства, своєчасного їх виявлення та усунення, визначення порядку здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель територіальної громади на підставі розпорядження міського голови від 03.10.2023 року №379-р,

У результаті обстеження комісією виявлено, що земельна ділянка заросла сезонним зіллям, наявні стебла соняшнику (орієнтовно врожаю 2023 року).

Таким чином, відповідач не використовує земельну ділянку площею 113,2183 га, кадастровий номер: 5623486900:07:006:0001 за цільовим призначенням.

Вказані обставини підтверджуються фото, які були зроблені членами комісії при обстеженні земельної ділянки

Позивач вказує, що земельні ділянки площею 113,2183 га, та площею 1,2883 га, які розташовані на території Костопільської міської ради Рівненської області та передані у постійне користування для дослідних цілей, пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства відповідачу Костопільській державній сортодослідній станції за цільовим призначенням не використовуються, не сплачується земельний податок, що завдає значних фінансових збитків місцевому бюджету, а господарська діяльність відповідача є припиненою. З 2012 року Костопільська державна сортодослідна станція не подає річних звітів форми 4-сг про посівні площі сільськогосподарських культур до Головного управління статистики у Рівненській області, що свідчить про нецільове використання спірних земельних ділянок.

У свою чергу відповідач у відзиві підтвердив, що земельні ділянки Костопільською ДСДС не використовуються у зв`язку із відсутністю фінансових можливостей.

Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування, оцінка аргументів сторін.

У ст. 17 ЗК України, в редакції від 14.12.2004, вказано, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Статтею 2 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та, органи державної влади.

Згідно ч. 2 ст. 4 ЗК України, завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Одним з принципів земельного законодавства, згідно ст. 5 ЗК України, є забезпечення раціонального використання земель.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 92 ЗК України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації осіб з інвалідністю України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації; в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності; г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування"; ґ) заклади освіти незалежно від форми власності; д) співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку; е) оператор газотранспортної системи та оператор системи передачі; є) господарські товариства в оборонно-промисловому комплексі, визначені частиною першою статті 1 Закону України "Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності".

Аналогічні за змістом положення викладені і в ЗК України.

Власники та землекористувачі земельних ділянок зобов`язані забезпечувати використання останніх за цільовим призначенням (пункт "а" частини першої статті 91, пункт "а" частини першої статті 96 ЗК України). Аналогічний обов`язок визначений в абзаці десятому статті 35 Закону "Про охорону земель".

Право постійного землекористування є безстроковим, на відміну від права оренди, і може бути припинене лише з підстав, передбачених ЗК України, перелік яких є вичерпним.

Згідно ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України, підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини; ж) передача приватному партнеру, концесіонеру нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці, що перебуває в користуванні державного або комунального підприємства та є об`єктом державно-приватного партнерства або об`єктом концесії.

Цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку (абзац чотирнадцятий частини першої статті 1 Закону України "Проземлеустрій" у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Метою встановлення категорій земель за цільовим призначенням є забезпечення особливого правового режиму для їх охорони і ефективного використання. ,

Землі України за основним цільовим призначенням поділяються, зокрема, на землі сільськогосподарського призначення; землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (пункти "а" і "ж" частини першої статті 19 ЗК України).

Велика Палата Верховного Суду у своїх рішеннях висловила думку про те, що заявлена на підставі пункту "а" частиі першої статті 143 ЗК України вимога про припинення права користування відповідача на земельні ділянки по суті є вимогою про припинення правовідношення, яка з огляду на підстави позову є ефективною у спірних правовідносинах. Задоволення цієї вимоги має наслідком виникнення у відповідача обов`язку повернути спірну земельну ділянку (постанова від 18 березня 2020 року у справі N 287/584/16-ц, постанова від 19 серпня 2020 року у справі №287/587/16-ц, постанова від 5 червня 2020 року у спраці N 287/589/16-ц). Велика Палата Верховного Суду вважає, що використання земельної ділянки не за цільовим призначенням може бути підставою для припинення у судовому порядку як права власності, так і права користування нею (пункту "а частини першої статті 143 ЗК України).

Згідно з ч.1 ст.143 Земельного кодексу України примусове припинення права на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі: а) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.

Крім того, як зазначалось вище, Костопільська державна сортодослідна станція з 2012 року не подавала до контролюючого органу річну звітність форми 4-сг, та не сплачувала земельний податок.

Так, згідно п. 286.2 ст. 286 ПК України, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

Згідно п.п. 287.1, 287.3 ст. 287 ПК України, власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцем знаходження земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

З огляду на наведені положення, несплата земельного податку товариством свідчить про неналежне виконання землекористувачем обов`язків визначених у ст. 96 ЗК України, ст. ст. 286, 287 ПК України, що також є підставою для припинення права користування земельною ділянкою юридичної особи, відповідно до п. "д" ч. 1 ст. 141 ЗК України.

Аналогічні правові позиції наведені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 27.11.2018 у справі № 912/1385/17 та у постановах Верховного Суду від 23.01.2019 у справі № 355/385/17, від 06.03.2019 у справі № 183/262/17, від 10.10.2019 у справі № 293/1011/16-ц, від 04.12.2019 у справі №318/433/18.

Згідно ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способом захисту цивільних прав та інтересів може бути припинення правовідношення.

Відповідно до ст. 152 ЗК України, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

З огляду на вищенаведене, суд вбачає, що Костопільською міською радою доведено належними та допустимими доказами ґрунтовність позову, а тому суд позов задовольняє в повному обсязі та припиняє право користування Костопільської державної сортодослідної станції земельними ділянками державної власності сільськогосподарського призначення площею 113,2183 га, кадастровий номер: 5623486900:07:006:0001, та площею 1,2883 га, кадастровий номер: 5623486901:01:003:0001.

Висновки суду.

За результатами розгляду спору та з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Костопільської міської ради до відповідача Костопільської державної сортодослідної станції про припинення права постійного користування земельними ділянками державної власності сільськогосподарського призначення площею 113,2183 га, кадастровий номер: 5623486900:07:006:0001, та площею 1,2883 га, кадастровий номер: 5623486901:01:003:0001 - пядлягають задоволенню повністю.

Розподіл судових витрат.

Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи (ч. 1 ст. 124 ГПК України).

У позовній заяві позивачем зазначено попередній розрахунок судових витрат, що складаються із сплаченого судового збору в розмірі 5 368,00 грн. Також викладено прохання судові витрати покласти на відповідача.

Відповідач не надав попереднього орієнтовного розрахунку судових витрат.

Відповідно до п. 2 ч. 1 та п.1 ч.4 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи покладаються, у разі задоволення позову - на відповідача.

Тому, судові витрати понесені позивачем у виді судового збору, сплаченого при зверненні до суду з даним позовом на підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача у сумі 5 368,00 грн.

Керуючись ст. ст. 129, 237-240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити.

2. Припинити право постійного користування Костопільської державної сортодослідної станції (35023, Рівненська область, Рівненський район, с.Підлужне, вул.Варшавська, 7, код ЄДРПОУ 34070573) земельною ділянкою державної власності сільськогосподарського призначення площею 113,2183 га, кадастровий номер: 5623486900:07:006:0001, для пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Костопільської міської територіальної громади (Підлужненський старостинський округ) та перебуває у постійному користуванні Костопільської державної сортодослідної станції згідно державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №259508 від 09.02.2005 року.

3. Припинити право постійного користування Костопільської державної сортодослідної станції (35023, Рівненська область, Рівненський район, с.Підлужне, вул.Варшавська, 7, код ЄДРПОУ 34070573) земельною ділянкою державної власності сільськогосподарського призначення площею 1,2883 га, кадастровий номер: 5623486901:01:003:0001, для пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства, яка розташована в с.Підлужне Костопільської міської територіальної громади (Підлужненський старостинський округ) та перебуває у постійному користуванні Костопільської державної сортодослідної станції згідно державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №259509 від 09.02.2005 року.

4. Стягнути з Костопільської державної сортодослідної станції (35023, Рівненська область, Рівненський район, с.Підлужне, вул.Варшавська, 7, код ЄДРПОУ 34070573) на користь Костопільської міської ради (35705, Рівненська обл.,Рівненський р-н.,м.Костопіль, вул.1 Травня,3, код ЄДРПОУ 04057669) - 5 368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду Рівненської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку встановленому ст.ст. 254, 256 - 259 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено та підписано 08 лютого 2024 року.

Суддя Бережнюк В.В.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення06.02.2024
Оприлюднено12.02.2024
Номер документу116854959
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —918/1345/23

Судовий наказ від 01.05.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Постанова від 23.04.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 03.04.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 27.03.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 11.03.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 05.03.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Рішення від 06.02.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Рішення від 06.02.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Ухвала від 23.01.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Ухвала від 02.01.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні