МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 лютого 2024 р. № 400/13841/23 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Величка А.В., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до відповідачаКоблівської сільської ради, вул. Одеська, 4, с. Коблеве, Миколаївська обл., Миколаївський р-н, 57453, провизнання протиправним та скасування рішення від 12.05.2023 року № 31; зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:
До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Коблівської сільської ради (далі - відповідач) з позовними вимогами про:
- визнання протиправним та скасування рішення Коблівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області № 31 від 12 травня 2023 року "Про відмову вирішенні земельних питань", яким ОСОБА_1 відмовлено у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність;
- зобов`язання Коблівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 , кадастровий номер земельної ділянки 4820982200:12:055:0178;
- зобов`язання Коблівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області прийняти рішення про безоплатну передачу земельної ділянки кадастровий номер 4820982200:12:055:0178 у власність ОСОБА_1 .
Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що у лютому 2022 року він звернувся до Коблівської сільської ради з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення. 12.05.2023 року рішенням Коблевської сільської ради №31 позивачу відмовлено у затвердженні проекту та передачі земельної ділянки, у зв`язку з тим, що під час дії воєнного стану забороняється безоплатна передача земель державної та комунальної власності у приватну власність. Позивач вважає таке рішення відповідача протиправним, оскільки відповідно до п.п.5 п.27 розділу Х Земельного кодексу України передбачено, що забороняється лише безоплатна передача землі у приватну власність, а також надання дозволів на розроблення проектів землеустрою. Разом з тим, зазначеною нормою не заборонено на затвердження проекту землеустрою. З огляду на таке, просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою від 16.11.2023 року Миколаївський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 400/13841/23 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у відповідності до ст. 262 КАС України.
Відповідач відзив на позовну заяву не надав.
Відповідно до положень ч. 4. ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами, відповідно до вимог ч. 6 ст. 162 КАС України.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
31.12.2020 року наказом Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області №1000-УБД "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" ОСОБА_1 разом з іншими громадянами, надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих в межах території Коблівської сільської ради Березанського району Миколаївської області, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.
На замовлення позивачу ДП "Центр державного земельного кадастру" розроблено проект землеустрою земельної ділянки з кадастровим номером 4820982200:12:055:0178 розміром 2,00 га для ведення особистого селянського господарства в межах території Коблівської сільської ради.
07.02.2022 року ОСОБА_1 подав до Коблівської сільської ради заяву про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки 4820982200:12:055:0178 та передачі її йому власність.
12.05.2023 року Коблівською сільською радою Миколаївської області прийнято рішення №31 "Про відмову вирішення земельних питань", яким вирішено, зокрема, відмовити ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, у зв`язку з тим, що під час дії воєнного стану забороняється безоплатна передача земель державної та комунальної власності у приватну власність.
Не погодившись з прийнятим відповідачем рішенням "Про відмову вирішення земельних питань" від 12.05.2023 року № 31, позивач оскаржив рішення суб`єкта владних повноважень в судовому порядку, звернувшись до суду із даною позовною заявою.
Вирішуючи даний публічно-правовий спір, що виник між сторонами, суд виходить з наступного.
Згідно п. "б" ч. 1 ст. 121 Земельного кодексу України Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Відповідно до ст.33 Земельного кодексу України земельні ділянки, призначені для ведення особистого селянського господарства, можуть передаватися громадянами у користування юридичним особам України і використовуватися ними для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства без зміни цільового призначення цих земельних ділянок.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами врегульовано ст. 118 Земельного кодексу України.
Згідно з ч.6,7 ст.118 Земельного Кодексу України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до ч.ч.9, 10, 11 ст.118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Відповідно до п.27 Розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Положення цього підпункту не поширюються на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом.
Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 року у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Станом на час прийняття відповідачем рішення про відмову у затвердженні проекту, а також на час розгляду судом справи, воєнний стан в Україні не припинено.
Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідач правомірно відмовив у задоволенні заяви ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою та передачі земельної ділянки у власність, оскільки на теперішній час, враховуючи перебування країни у воєнному стані, існує пряма заборона на передачу земельних ділянок комунальної власності у приватну власність.
Стосовно твердження позивача, про відсутність заборони на затвердження проекту землеустрою, а тому можливість навіть в умовах воєнного стану затвердити проект землеустрою, а питання передачі у власність вирішити після скасування воєнного стану, суд зазначоє наступне.
Відповідно до ч.9 ст.118 Земельного кодексу України, затвердження проекту землеустрою відбувається одночасно з передачею земельної ділянки у власність. У цьому випадку, законодавцем для набуття особою права приватної власності, передбачено настання не простого юридичного факту, а юридичного складу сукупність юридичних фактів, які відповідно до законодавства необхідні для виникнення, зміни або припинення правовідношення. За таких обставин, неможливо розірвати в часі прийняття рішень про затвердження проекту землеустрою та про передачу земельної ділянки у приватну власність. Зазначені рішення відповідно до ст.118 ЗК України, можуть бути ухвалені лише одночасно.
Окрім того, суд звертає увагу, що відповідно до п.п.5 ст.27 Розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України, під час дії воєнного стану забороняється не лише передача у приватну власність земельних ділянок комунальної власності, але і надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації. Тобто, мета законодавця у цьому випадку була на заборону всіх процесів щодо безоплатної приватизації земельних ділянок, на будь-яких етапах. Тому неможливого погодитися з аргументами позивача, що законодавець заборонив лише передачу у власність земельних ділянок, але не заборонив затвердження проектів землеустрою.
Ураховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, про правомірність рішення відповідача.
Частиною 1ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до ч. 2ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Згідно ч. 2ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.
Враховуючи викладене, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову ОСОБА_1 .
Розподіл судових витрат не здійснюється, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору.
Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Коблівської сільської ради (вул. Одеська, 4, с. Коблеве, Миколаївська обл., Миколаївський р-н, 57453, ідентифікаційний код 04375748) про визнання протиправним та скасування рішення Коблівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області № 31 від 12 травня 2023 року "Про відмову вирішенні земельних питань", яким ОСОБА_1 відмовлено у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність; зобов`язання Коблівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 , кадастровий номер земельної ділянки 4820982200:12:055:0178; зобов`язання Коблівської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області прийняти рішення про безоплатну передачу земельної ділянки кадастровий номер 4820982200:12:055:0178 у власність ОСОБА_1 - відмовити.
2. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя А.В. Величко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2024 |
Оприлюднено | 12.02.2024 |
Номер документу | 116866131 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Величко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні