Ухвала
від 06.02.2024 по справі 480/273/21
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

06 лютого 2024 року Справа № 480/273/21

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Опімах Л.М., розглянувши в приміщенні суду в м. Суми заяву Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про заміну сторони у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 21.05.2021 задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про зобов`язання вчинити дії: визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 16.09.2020 р. № 18-28405/16-20-СГ "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки" та зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Сумській області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер - 5920987900:07:001:0122) ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту на території Хустянської сільської ради Буринського району Сумської області.

22.01.2024 представник відповідача у справі подав до суду заяву про заміну сторони у справі, а саме Головне управління Держгеокадастру у Сумській області на Хмелівську сільську раду Роменського району Сумської області. Заяву обгрунтовує тим, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України відповідач втратив повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою, яка є предметом спору в цій справі, оскільки в рамках адміністративно-територіальної реформи України Хустянська сільська рада Буринського (Конотопського) району Сумської області увійшла до Хмелівської сільської територіальної громади Роменського району Сумської області. Вважає, що оскільки землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, перейшли до земель комунальної власності, а Хмелівська сільська рада Роменського району Сумської області наділена повноваженнями розпоряджатися вказаними земельними ділянками, то наявні підстави для заміни сторони у справі.

Хмелівська сільська рада Роменського району Сумської області пояснень щодо заяви не подала.

У судове засідання представники сторін та представник Хмелівської сільської ради Роменського району Сумської області не прибули, про дату, час, і місце розгляду заяви повідомлялися належним чином. Представник заявника подав заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження (а.с.285-286). Відповідно до ч. 2 ст. 379 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.

Враховуючи неявку в судове засідання всіх учасників справи, фіксування судового засідання у справі за допомогою звукозаписувального технічного засобу згідно зі ст.ст. 10, 229 КАС України не здійснюється.

Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що заяву Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про заміну сторони у справі необхідно задовольнити з огляду на таке.

Відповідно до ст.ст. 14, 370 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.

Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Відповідно до ст. 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником.

Судом встановлено, що у зв`язку з набранням чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28 квітня 2021 року N 1423-IX з 27.05.2021 року повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою, щодо відведення у власність якої позивач просила затвердити проект землеустрою, передано від відповідача до Хмелівської сільської ради Роменського району Сумської області.

Отже, у спірних правовідносинах після ухвалення рішення по суті спору відбулася зміна суб`єкта, уповноваженого розпоряджатися землями і, як наслідок, процесуальне правонаступництво у справі.

Суд враховує, що Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28 квітня 2021 року № 1423-IX, який набрав чинності 27.05.2021, розділ X "Перехідні положення" доповнено пунктом 24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними. Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

Землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:

а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);

б) оборони;

в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;

г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;

д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;

е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

Матеріалами справи підтверджується, що місце розташування відведеної позивачці земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення знаходиться на території Хустянської сільської ради Буринського (Конотопського) району Сумської області за межами населеного пункту, у зв`язку з чим на спірні правовідносини поширюється дія положення пункту 24 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України.

При цьому встановлено, що Хустянська сільська рада Буринського (Конотопського) району Сумської області у результаті здійснення адміністративно-територіальної реформи України увійшла до складу Хмелівської сільської територіальної громади Роменського району Сумської області.

Відповідно до пункту 24 розділу Х Земельного кодексу України земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Так, у спірних відносинах позивач реалізувала право на відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Хустянської сільської ради Буринського (Конотопського) району Сумської області, яка увійшла до складу Хмелівської сільської територіальної громади Роменського району Сумської області. Місце розташування вказаної земельної ділянки за межами населеного пункту, у зв`язку з чим, на переконання суду, до спірних правовідносин необхідно застосовувати положення пункту 24 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України, відповідно до якого спірна земельна ділянка перейшла у комунальну власність Хмелівської сільської територіальної громади Роменського району Сумської області.

Отже, оскільки у спірних відносинах відбулася зміна суб`єкта, уповноваженого розпоряджатися землями, у межах яких позивач отримала у власність земельну ділянку, й затвердити землевпорядну документацію на яку зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Сумській області згідно з рішенням суду за результатами розгляду справи по суті спору, то суд визнає наявність у цьому випадку передбачених законом підстав для процесуального правонаступництва.

Питання щодо заміни сторони її правонаступником досліджувалося Верховним Судом, зокрема, у постанові від 16 травня 2023 року у справі № 200/9607/20-а, у якій колегія суддів зазначала, що відповідно до усталеної практики Верховного Суду заміна сторони у відносинах, щодо яких виник спір (процесуальне правонаступництво) можлива на будь-якій стадії адміністративного процесу: як на стадії розгляду справи, так і на стадії виконання судового рішення, яке набрало законної сили, зокрема, і до видання виконавчого листа, і відбувається виключно за відповідним рішенням суду, а не державного виконавця (що стосується заміни сторони виконавчого провадження), незалежно від того виданий судом виконавчий лист на момент звернення із заявою про правонаступництво та чи пред`явлений він (виконавчий лист) до примусового виконання.

Така правова позиція викладена й у постановах Верховного Суду від 16.06.2021 № 0417/7776/2012 та від 14.06.2021 у справі № 2-а-1411/11, а також у постановах від 24.04.2018 у справі № 2а/0612/649/11, від 03.05.2018 у справі № 2-а-1864/10, від 31.10.2018 у справі № 2-а-3494/11, від 13.12.2018 у справі № 2-а-1710/11, від 29.01.2020 у справі № 815/1303/17 та від 27.08.2020 у справі № 804/536/18.

Разом з тим викладені у вказаних постановах Верховного Суду висновки щодо застосування норм права свідчать про те, що на будь-якій стадії адміністративного процесу (як на стадії розгляду справи так і на стадії виконання судового рішення, яке набрало законної сили, зокрема, і до видання виконавчого листа) можлива заміна саме сторони у відносинах, щодо яких виник спір, а не сторони виконавчого провадження.

Беручи до уваги, що в даному випадку фактично відбулася зміна суб`єкта, уповноваженого розпоряджатися землями, суд дійшов висновку про наявність підстав для процесуального правонаступництва та, відповідно, заміни сторони у справі відповідача Головного управління Держгеокадастру у Сумській області на Хмелівську сільську раду Роменського району Сумської області.

Керуючись ст.ст. 48, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В:

Заяву Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про заміну сторони у справі - задовольнити.

Замінити сторону у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про зобов`язання вчинити дії, а саме відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Сумській області - на Хмелівську сільську раду Роменського району Сумської області (42034, Сумська область, Роменський район, с. Хмелів, вул. Роменська, буд. 58, код ЄДРПОУ 04389035).

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.

Суддя Л.М. Опімах

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.02.2024
Оприлюднено12.02.2024
Номер документу116866949
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —480/273/21

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні