Ухвала
від 07.02.2024 по справі 334/11758/23
ЛЕНІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЗАПОРІЖЖЯ

Дата документу 07.02.2024

Справа № 334/11758/23

Провадження № 1-кс/334/427/24

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2024 року слідчий суддя Ленінського районного суду м. Запоріжжя ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , за участі прокурора ОСОБА_3 , слідчого ОСОБА_4 , захисника ОСОБА_5 , підозрюваного ОСОБА_6 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Запоріжжі клопотання слідчого СВ Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_4 , погоджене прокурором Дніпровської окружної прокуратури м. Запоріжжя Запорізької області ОСОБА_3 , у кримінальному провадженні №42022082020000052 від 24.11.2022 про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, уродженця м. Запоріжжя, який має повну вищу освіту, працюючого директором КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, одруженого, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого,

підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 КК України,

ВСТАНОВИВ:

Слідчий СВ Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_4 звернувся до слідчого судді з клопотанням про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою у кримінальному провадженні №42022082020000052 від 24.11.2022 відносно ОСОБА_6 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 КК України. Клопотання погоджене прокурором Дніпровської окружної прокуратури м. Запоріжжя Запорізької області ОСОБА_3 .

Досудовим розслідуванням встановлено, що Розпорядженням міського голови № 582р від 06.12.2016 затверджено статут Комунального підприємства «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради.

Відповідно до п. 1.1 Статуту КП «Запоріжремсервіс» є комунальним підприємством, яке засновано на комунальній власності. Засновником і власником підприємства є територіальна громада м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради.

Пунктом 3.1 Статуту закріплено, що Підприємство є юридичною особою згідно з законодавством України, має самостійний баланс, відокремлене майно, розрахунковий та інші рахунки в банківських установах, круглу печатку та штамп з власним найменуванням.

Відповідно до п. 2.2 Статуту КП «Запоріжремсервіс» має право укладати договори та угоди, що не суперечать чинному законодавству України, з державними установами та іншими юридичними та фізичними особами.

Джерелами формування майна Підприємства є:

- майно, передане Підприємству Власником;

- доходи відповідно до статутної діяльності Підприємства;

- інші джерела, не заборонені законодавчими актами України.

Органом управління майном КП «Запоріжремсервіс» є департамент з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради. (п. 1.5. Статуту).

Згідно до п. 2.5 Статуту КП «Запоріжремсервіс» зобов`язане забезпечувати цільове використання комунального майна та коштів.

Відповідно Статуту КП «Запоріжремсервіс» безпосереднє управління діяльністю комунального підприємства здійснює його керівник, який призначається на посаду за встановленим законом порядком. (п. 5.1.3 Статуту).

Призначення на посаду та укладання контракту з керівником Підприємства, що належить до комунальної власності територіальної громади міста, здійснюється міським головою, про що видається відповідне розпорядження (п 5.4. Статуту).

Згідно п. 5.7 Статуту керівник Підприємства, зокрема:

- несе повну відповідальність за стан і діяльність Підприємства, дотримування фінансової, договірної та трудової дисципліни згідно із законодавством України;

- несе відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування всіх господарських операцій у первинних документах;

- укладає трудові угоди, договори, відкриває в установах банку розрахунковий рахунок;

- несе особисту відповідальність за формування та виконання фінансових планів та своєчасну виплату заробітної плати працівникам Підприємства, ефективне і раціональне використання коштів підприємства.

Розпорядженням Запорізького міського голови ОСОБА_7 № 159 к/тр від 05.02.2021 ОСОБА_6 було призначено на посаду директора КП «Запоріжремсервіс» з 08 лютого 2021 року по 07 лютого 2023 року.

У подальшому, міським головою ОСОБА_7 , який діяв в інтересах територіальної громади міста, па підставі ЗУ «Про місцеве самоврядування» 05.02.2021 укладено контракт з директором комунального підприємства «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, що є об`єктом власності територіальної громади м. Запоріжжя ОСОБА_6 .

Відповідно до п. 2 розділу 1 Контракту з керівником підприємства, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Запоріжжя (далі Контракт) директор КП «Запоріжремсервіс» є повноважним представником підприємства під час реалізації повноважень, функцій, виконання обов`язків підприємства, передбачених законами, іншими нормативно-правовими актами і статутом підприємства;

Керівник підприємства здійснює поточне (оперативне) керівництво підприємством, організовує його господарську, соціально-побутову та іншу діяльність, забезпечує виконання підприємством завдань, передбачених законодавством України, статутом підприємства і цим контрактом (п. 3 розділу 2 Контракту).

Разом з цим, відповідно до п. 4 розділу 2 Контракту, керівник підприємства, серед іншого, зобов`язується:

- організовувати роботу підприємства відповідно до статуту;

- надавати Органові управління майном фінансову та іншу звітність підприємства;

- вживати заходів щодо ефективного використання за призначенням, збереження та відновлення закріплених за підприємством на праві господарського відання основних засобів;

- забезпечувати раціональне та ефективне цільове використання бюджетних, власних та запозичених коштів;

- забезпечувати своєчасну в повному обсязі сплату передбачених законодавством України податків, зборів та інших обов`язкових платежів;

- укладати трудові договори з працівниками;

- забезпечувати дотримання працівниками підприємства правил внутрішнього трудового розпорядку та виконання посадових інструкцій.

Разом з цим Директор має право:

- діяти без довіреності від імені підприємства, представляти його інтереси в органах державної влади, місцевого самоврядування, інших підприємствах, установах, організаціях, а також у відносинах із фізичними особами;

- укладами від імені підприємства правочини відповідно до статуту та чинного законодавства України;

- розпоряджатися коштами та майном підприємства в порядку, визначеному статутом та чинним законодавством України;

- видавати у межах своєї компетенції накази та інші розпорядчі акти, видавати усні та письмові доручення, обов`язкові для всіх підрозділів та працівників підприємства; (п. 5 розділу 2 Контракту).

Таким чином, ОСОБА_6 , обіймаючи посаду директора КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, відповідно до примітки 1 ст. 364, ч. 3 ст. 18 КК України, ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції», є службовою особою, на яку покладено адміністративно-господарські та організаційно-розпорядчі функції.

Згідно п. 2 розділу 4 Контракту керівник несе особисту відповідальність за діяльність підприємства.

Відповідно до п. 4 розділу 4 Контракту керівник несе матеріальну відповідальність, у т.ч. повну, та зобов`язаний відшкодувати заподіяну своїми діями (бездіяльністю) шкоду підприємству, територіальній громаді в порядку і розмірах, визначених ЦКУ, КЗпП, ПКУ та іншими нормативно-правовими актами.

Пунктом 6 ч. 1 ст. 7 Бюджетного кодексу України закріплено принцип ефективності та результативності, який передбачає, що при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національної системи цінностей і завдань інноваційного розвитку економіки, шляхом забезпечення якісного надання публічних послуг при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів.

Відповідно до ст. 26 Бюджетного кодексу України, контроль за дотриманням бюджетного законодавства спрямований на забезпечення ефективного і результативного управління бюджетними коштами та здійснюється на всіх стадіях бюджетного процесу його учасниками відповідно до цього Кодексу та іншого законодавства, а також забезпечує:

1) оцінку управління бюджетними коштами (включаючи проведення державного фінансового аудиту);

2) правильність ведення бухгалтерського обліку та достовірність фінансової і бюджетної звітності;

3) досягнення економії бюджетних коштів, їх цільового використання, ефективності і результативності в діяльності розпорядників бюджетних коштів шляхом прийняття обґрунтованих управлінських рішень;

4) проведення аналізу та оцінки стану фінансової і господарської діяльності розпорядників бюджетних коштів;

5) запобігання порушенням бюджетного законодавства та забезпечення інтересів держави у процесі управління об`єктами державної власності;

6) обґрунтованість планування надходжень і витрат бюджету.

Відповідно до протоколу позачергового засідання місцевої комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій м. Запоріжжя № 14 від 09.03.2022 було вирішено, що КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради має придбати необхідні матеріали для упередження та ліквідації наслідків, пов`язаних з воєнними діями та забезпечити виконання робіт по упередженню та ліквідації наслідків, пов`язаних з воєнними діями, на об`єктах житлового фонду та соціальної інфраструктури м. Запоріжжя.

Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради № 122 від 21.03.2022 «Про внесення змін до рішення міської ради від 22.12.2021 № 61 «Про бюджет Запорізької міської територіальної громади на 2022 рік» (зі змінами) було перерозподілено видатки загального фонду місцевого бюджету та доручено Департаменту з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради кошти в сумі 12 000 000 грн. 00 коп., виділені даним рішенням, спрямувати на створення запасу будівельних та паливно-мастильних матеріалів для забезпечення життєдіяльності міста та ліквідації наслідків можливих руйнувань через ведення воєнних дій.

Відповідно до протоколу позачергового засідання місцевої комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій м. Запоріжжя № 24 від 25.05.2022 КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, серед іншого, було доручено продовжити накопичення будівельних матеріалів для забезпечення виконання робіт з упередження та ліквідації наслідків, пов`язаних з воєнними діями, надати бюджетний запит до Департаменту з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради.

З метою виконання зазначених рішень, в цілях створення запасу будівельних матеріалів, які можуть використовуватися для упередження і ліквідації наслідків, пов`язаних з воєнними діями, директор КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради ОСОБА_6 16 червня 2022 року звернувся до Департаменту з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради з запитом про виділення коштів у розмірі 6 500 000 грн. 00 коп. на закупівлю матеріалів відповідно до розробленого підприємством «Плану закупівлі будівельних матеріалів для забезпечення життєдіяльності міста та ліквідації можливих руйнувань через ведення воєнних дій».

Відповідно до довідки «Про зміни до плану асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду бюджету на 2022 рік» № 185 від 24.06.2022 з бюджету Запорізької міської територіальної громади на рахунок КП «Запоріжремсервіс» за кодом класифікації видатків бюджету 2610 «субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» було перераховано грошові кошти в розмірі 6 500 000 гривень.

В подальшому, КП «Запоріжремсервіс» зазначені грошові кошти використало для накопичення будівельних матеріалів для забезпечення виконання робіт з упередження та ліквідації наслідків, пов`язаних з воєнними діями.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (в редакції на час укладення договору) встановлено, що замовники, окрім державних замовників у сфері оборони, здійснюють публічні закупівлі, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, із використанням електронного каталогу та/або порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом України «Про публічні закупівлі», за рядом винятків, серед яких дозволяється придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень у разі, якщо відмінено спрощену закупівлю через відсутність учасників, у тому числі за лотом.

За результатами проведення таких торгів в електронній системі закупівель за умови, що вартість закупівлі становить або перевищує 50 тис. гривень, замовник/державний замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Під час здійснення закупівель, передбачених п.п. 1 п. 1 вказаної постанови Кабінету Міністрів України, без використання електронної системи закупівель замовники повинні відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" дотримуватися таких принципів здійснення публічних закупівель: - максимальна економія, ефективність; - запобігання корупційним діям і зловживанням.

Досудовим розслідуванням встановлено, що 03 серпня 2022 року КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради було оголошено спрощену закупівлю (ідентифікатор закупівлі UA-2022-08-03-003208-a) на закупівлю «Труби, код 44160000-9 за ДК 021:2015 «Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби», котра була відмінена 15 серпня 2022 року через відсутність учасників.

В подальшому, 22 серпня 2022 року, в невстановлений органом досудового розслідування час, директор КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 - ОСОБА_6 , перебуваючи в приміщенні свого службового кабінету за адресою: м. Запоріжжя, вул. Фанатська (колишня назва Добролюбова) б. 23-А підписав договір №15 СП/Т-вс про закупівлю (ідентифікатор закупівлі UA-2022-08-23-002612-a), предметом якого є «Труби, код 44160000-9 за ДК 021:2015 «Магістральні, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби».

Відповідно до п. 1.1. зазначеного договору, ТОВ «Запорожконсалтинг», код ЄДРПОУ 42454951, в особі директора ОСОБА_8 , який діє на підставі статуту (далі Постачальник), зобов`язалося поставити та передати у власність КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 в особі директора ОСОБА_6 , який діє на підставі статуту (далі Замовник), придбані матеріали для проведення ремонтних робіт господарським способом, а саме: ««Труби, код 44160000-9 за ДК 021:2015 «Магістральні, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби», визначені в асортименті, кількості та за цінами, які зазначені у Специфікації (додаток 1 до договору), а Замовник зобов`язався прийняти Товар та сплатити його вартість.

Відповідно до Специфікації, яка є невід`ємною частиною Договору (Додаток 1), Сторонами визначено якісні та кількісні характеристики товару, а саме:

- Труба ДСТУ 10704, діаметром 76 мм., з товщиною стінки 3,0 мм., довжиною 12 м., у загальній кількості 1213 м., вартістю 376 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 456 088 грн. 00 коп.;

- Труба ДСТУ 3262 ду, діаметром 15 мм., з товщиною стінки 2,5 мм., н/дл, у загальній кількості 1830 м., вартістю 51 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 93 330 грн. 00 коп.;

- Труба ДСТУ 8943, діаметром 57 мм., з товщиною стінки 3,0 мм., довжиною 12 м., у загальній кількості 1215 м., вартістю 277 грн. 84 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 337 575 грн. 60 коп.;

- Труба ДСТУ 8943, діаметром 89 мм., з товщиною стінки 3,5 мм., довжиною 12 м., у загальній кількості 812 м., вартістю 514 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 417 368 грн. 60 коп.;

- Труба ДСТУ 8943, діаметром 108 мм., з товщиною стінки 3,5 мм., довжиною 12 м., у загальній кількості 812 м., вартістю 628 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 509 936 грн. 00 коп.;

- Труба ДСТУ 8936, діаметром 20 мм., з товщиною стінки 2,5 мм., довжиною 6 м., у загальній кількості 169 м., вартістю 753 грн. 961 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 127 419 грн. 40 коп.;

- Труба ДСТУ 8936, діаметром 25 мм., з товщиною стінки 2,8 мм., довжиною 6 м., у загальній кількості 1677 м., вартістю 107 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 179 439 грн. 00 коп.;

- Труба ДСТУ 8936, діаметром 32 мм., з товщиною стінки 2,8 мм., довжиною 6 м., у загальній кількості 1637 м., вартістю 141 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 230 817 грн. 00 коп.;

- Труба ДСТУ 8936, діаметром 40 мм., з товщиною стінки 3,0 мм., довжиною 12 м., у загальній кількості 1473 м., вартістю 191 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 281 343 грн. 00 коп.

Ціна укладеного договору становить 2 633 316 грн. 00 коп. (п. 3.2 Договору).

В подальшому, на виконання умов договору, відповідно до видаткової накладної № 0062, 22.08.2022 ТОВ «Запорожконсалтинг», код ЄДРПОУ 42454951 поставило КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 товар, який є предметом закупівлі, на загальну суму 229 200 грн. 00 коп.

В свою чергу, відповідно до платіжного доручення № 12 від 25.08.2022, директор КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 ОСОБА_6 , 29.08.2022 о 09:52, перебуваючи на своєму робочому місці за адресою: м. Запоріжжя, вул. Фанатська (колишня назва Добролюбова) б. 23-А, своїм електронним підписом засвідчив вищевказане платіжне доручення, відповідно до якого 30 серпня 2022 року з розрахункового рахунку КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952, № НОМЕР_1 , відкритого Державній казначейській службі України, на розрахунковий рахунок ТОВ «Запорожконсалтинг», код ЄДРПОУ 42454951 № НОМЕР_2 , відкритий в АТ КБ «Приватбанк» було перераховано грошові кошти у розмірі 2 474 409 грн. 40 коп. за поставлений товар відповідно до видаткової накладної.

Відповідно до висновку експерта № 590-23 від 28.09.2023 встановлено, що:

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 10704 76 мм., завтовшки 3,0 мм., довжиною 12 м., станом на 22.08.2022 року складала 216 грн. 07 коп. за 1 м.; 259 284,00 грн. за 1 200 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 3262 ду 15 мм., завтовшки 2,5 мм., станом на 22.08.2022 року складала 49,43 грн. за 1 м.; 83 536,70 грн. за 1690 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8943 57 мм., завтовшки 3,0 мм., довжиною 12 м., станом на 22.08.2022 року складала 150,31 грн. за 1 м.; 180 372,00 грн. за 1 200 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8943 89 мм., завтовшки 3,5 мм., довжиною 12 м., станом на 22.08.2022 року складала 315,48 грн. за 1 м.; 227 145,60 грн. за 720 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8943 108 мм., завтовшки 3,5 мм., довжиною 12 м., станом на 22.08.2022 року складала 472,57 грн. за 1 м.; 379 946,28 грн. за 804 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8936 20 мм., завтовшки 2,5 мм., довжиною 6 м., станом на 22.08.2022 року складала 103,67 грн. за 1 м.; 15 550,50 грн за 150 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8936 25 мм., завтовшки 2,8 мм., довжиною 6 м., станом на 22.08.2022 року складала 88,55 грн. за 1 м.; 132 825,00 грн. за 1500 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8936 32 мм., завтовшки 2,8 мм., довжиною 6 м., станом на 22.08.2022 року складала 126,88 грн. за 1 м.; 190 320,00 грн. за 1500 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8936 40 мм., завтовшки 3,0 мм., довжиною 12 м., станом на 22.08.2022 року складала 184,79 грн. за 1 м.; 221 748,00 грн. за 1200 м.;

Відповідно до висновку експерта № СЕ-19/108-23/16359-ЕК від 08.12.2023 різниця між вартістю по договору № 15СП/Т-вс від 22.08.2022 за придбання товару та визначеною вартістю у висновку товарознавчої експертизи № 590-23 від 28.09.2023 складає 759 356 грн. 07 коп.

Відповідно до обґрунтування технічних та якісних характеристик, розміру бюджетного призначення, Директором КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 - ОСОБА_6 , без фактичного аналізу (маркетингового дослідження) ринку цін на предмет закупівлі, без направлення запитів до підприємств з повідомленням про можливість укладення договорів на постачання відповідного товару, прийнято рішення про здійснення закупівлі вищезазначеного товару за пропозицією ТОВ «Запорожконсалтинг», код ЄДРПОУ 42454951, за ціною 2 633 316 грн. 00 коп.

Отже, при укладанні договору про закупівлю №15 СП/Т-вс від 22.06.2022 на придбання матеріалів для проведення ремонтних робіт господарським способом, ОСОБА_6 , являючись службовою особою, на яку покладено адміністративно-господарські та організаційно-розпорядчі функції, зловживаючи службовим становищем та використовуючи його, будучи розпорядником грошових коштів на рахунках, які перебували в його віданні, діючи умисно, достовірно знаючи, що предметом укладеного Договору є товар, який купується за бюджетні кошти, розуміючи наслідки та суспільно-небезпечний характер своїх дій, всупереч ст.ст. 7 та 26 Бюджетного кодексу України, а саме не дотримуючись принципу ефективності та результативності та не забезпечуючи досягнення економії бюджетних коштів, шляхом прийняття обґрунтованих управлінських рішень, всупереч абзацу 2 підпункту 3 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану», а саме не дотримуючись такого принципу здійснення публічних закупівель, як максимальна економія та ефективність, всупереч п. 4 розділу 2 Контракту, відповідно до якого він був зобов`язаний забезпечувати раціональне та ефективне цільове використання бюджетних коштів, достовірно знаючи, що Указами Президента України на всій території України з 24.02.2022 введено військовий стан, на період дії якого впроваджено ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», а саме заходи правового режиму воєнного стану, вчинив розтрату коштів місцевого бюджету територіальної громади м. Запоріжжя, чим спричинив своїми умисними протиправними діями матеріальну шкоду територіальній громаді міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в сумі 759 356 гривень 07 копійок, що є особливо великим розміром.

З урахуванням встановлених обставин 07 лютого 2024 року ОСОБА_6 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України, яке кваліфікується як розтрата чужого майна шляхом, що перебувало в його віданні, зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинена в умовах воєнного стану в особливо великому розмірі.

Під час досудового слідства встановлено наявність ризиків, передбачених п.п. 1, 2, 3, 5 ч. 1 ст. 177 КПК України, а саме ОСОБА_6 може: 1) переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду; 2) знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; 3) незаконно впливати на свідків у цьому ж кримінальному провадженні; 5) вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, обвинувачується.

Слідчий, за погодженням з прокурором, звернувся до слідчого судді з клопотанням про обрання відносно ОСОБА_6 запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою у зв`язку з тим, що без застосування даного запобіжного заходу неможливо уникнути ризиків, передбачених ст. 177 КПК України, та забезпечити виконання покладених на підозрюваного процесуальних обов`язків.

У судовому засіданні прокурор, слідчий просили суд задовольнити клопотання з наведених вище підстав.

Захисник просив відмовити у задоволенні клопотання та обрати більш м`який запобіжний захід, не пов`язаний з триманням під вартою, оскільки існування усіх заявлених ризиків є недоведеним, а забезпечити виконання покладених на підозрюваного процесуальних обов`язків можливо шляхом застосування запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту у нічний період доби.

Підозрюваний ОСОБА_6 пояснив, що він свою вину у вчиненні інкримінованого злочину не визнає, просив відмовити у клопотанні слідчого. Наміру переховуватися від слідства і суду, незаконно впливати на свідків, перешкоджати кримінальному провадженню він не має.

Заслухавши доводи та пояснення учасників справи, дослідивши надані матеріали кримінального провадження, суд приходить до таких висновків.

Встановлено, що СВ ЗапорізькогоРУП ГУНПв Запорізькійобласті здійснюється досудоверозслідування укримінальному провадженні №42022082020000052від 24.11.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що Розпорядженням Запорізького міського голови ОСОБА_7 № 159 к/тр від 05.02.2021 ОСОБА_6 було призначено на посаду директора КП «Запоріжремсервіс» з 08 лютого 2021 року по 07 лютого 2023 року. Міським головою ОСОБА_7 , який діяв в інтересах територіальної громади міста, па підставі ЗУ «Про місцеве самоврядування» 05.02.2021 укладено контракт з директором комунального підприємства «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, що є об`єктом власності територіальної громади м. Запоріжжя ОСОБА_6 .

ОСОБА_6 , являючись службовою особою, на яку покладено адміністративно-господарські та організаційно-розпорядчі функції, зловживаючи службовим становищем та використовуючи його, будучи розпорядником грошових коштів на рахунках, які перебували в його віданні, при укладанні договору про закупівлю №15 СП/Т-вс від 22.06.2022 на придбання матеріалів для проведення ремонтних робіт господарським способом, діючи умисно, достовірно знаючи, що предметом укладеного Договору є товар, який купується за бюджетні кошти, розуміючи наслідки та суспільно-небезпечний характер своїх дій, всупереч ст.ст. 7 та 26 Бюджетного кодексу України, а саме не дотримуючись принципу ефективності та результативності та не забезпечуючи досягнення економії бюджетних коштів, шляхом прийняття обґрунтованих управлінських рішень, всупереч абзацу 2 підпункту 3 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану», а саме не дотримуючись такого принципу здійснення публічних закупівель, як максимальна економія та ефективність, всупереч п. 4 розділу 2 Контракту, відповідно до якого він був зобов`язаний забезпечувати раціональне та ефективне цільове використання бюджетних коштів, достовірно знаючи, що Указами Президента України на всій території України з 24.02.2022 введено військовий стан, на період дії якого впроваджено ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», а саме заходи правового режиму воєнного стану, вчинив розтрату коштів місцевого бюджету територіальної громади м. Запоріжжя, чим спричинив своїми умисними протиправними діями матеріальну шкоду територіальній громаді міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в сумі 759 356 гривень 07 копійок, що є особливо великим розміром.

У даному кримінальному провадженні 07 лютого 2024 року ОСОБА_6 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України, яке кваліфікується як розтрата чужого майна, що перебувало в його віданні, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинена в умовах воєнного стану в особливо великому розмірі.

Наявність обґрунтованої підозри підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами, а саме: протоколом тимчасового доступу в ході якого вилучено договір про закупівлю №15СП/Т-вс від 22.08.2022 з додатками, видатковими накладними, платіжними дорученнями, додатковими угодами, тощо; протоколами допиту свідків; висновком експерта за результатами проведення судової товарознавчої експертизи № 590-23 від 28.09.2023; висновком експерта № СЕ-19/108-23/16359-ЕК від 08.13.2023 за результатами судової економічної експертизи, згідно якої встановлено різницю між вартістю по договору № 15СП/Т-вс від 22.08.2022 за придбання товару та визначеною вартістю у висновку товарознавчої експертизи № 590-23 від 28.09.2023, яка складає 759 356 грн. 07 коп.; розпорядженням Запорізького міського голови ОСОБА_7 № 159 к/тр від 05.02.2021, яким ОСОБА_6 було призначено на посаду директора КП «Запоріжремсервіс» ЗМР з 08 лютого 2021 року по 07 лютого 2023 року; статутом КП «Запоріжремсервіс»; контрактом між міським головою та ОСОБА_6 , яким закріплено посадові права і обов`язки останнього та визначено межі відповідальність; показами інших свідків з числа працівників КП «Запоріжремсервіс» ЗМР; іншими документами, що складають матеріали кримінального провадження.

При вирішенні клопотання про застосування відносно підозрюваного ОСОБА_6 запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою суд враховує таке.

Відповідно до ч. 1 ст. 183 КПК України, тримання під вартою є винятковим запобіжним заходом, який застосовується виключно у разі, якщо прокурор доведе, що жоден із більш м`яких запобіжних заходів не зможе запобігти ризикам, передбаченим статтею 177 цього Кодексу.

Відповідно до ч.1 ст.177 КПК України, метою застосування запобіжного заходу є забезпечення виконання підозрюваним, обвинуваченим покладених на нього процесуальних обов`язків, а також запобігання спробам:

1) переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду;

2) знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення;

3) незаконно впливати на потерпілого, свідка, іншого підозрюваного, обвинуваченого, експерта, спеціаліста у цьому ж кримінальному провадженні;

4) перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином;

5) вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, обвинувачується.

Згідно доводів клопотання, існують ризики, передбачені п.п. 1, 2, 3, 5 ч. 1 ст. 177 КПК України, що підозрюваний може переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду; знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; незаконно впливати на свідків у цьому ж кримінальному провадженні; вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, обвинувачується.

Згідно з ч.1 ст. 194 КПК України, під час розгляду клопотання про застосування запобіжного заходу слідчий суддя, суд зобов`язаний встановити, чи доводять надані сторонами кримінального провадження докази обставини, які свідчать про: 1) наявність обґрунтованої підозри у вчиненні підозрюваним, обвинуваченим кримінального правопорушення; 2) наявність достатніх підстав вважати, що існує хоча б один із ризиків, передбачених статтею 177 цього Кодексу, і на які вказує слідчий, прокурор; 3) недостатність застосування більш м`яких запобіжних заходів для запобігання ризику або ризикам, зазначеним у клопотанні.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою застосування запобіжного заходу щодо ОСОБА_6 є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні ним кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.

ОСОБА_6 підозрюється у вчиненні злочину, за який передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк від семи до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.

Враховуючи тяжкість злочину, у якому обвинувачується ОСОБА_6 і міру покарання, яка загрожує у разі доведеності його вини, а також беручи до уваги що на ОСОБА_6 у зв`язку з віком не розповсюджуються обмеження на виїзд за межі України на період дії правового режиму воєнного стану та наявність у нього закордонного паспорта № НОМЕР_3 , суд вважає обґрунтованим ризик переховування обвинуваченого від органів досудового розслідування та/або суду з метою уникнення кримінальної відповідальності.

В якості свідків було допитано ряд працівників комунального підприємства, директором якого є підозрюваний, однак досудове розслідування не завершено, триває встановлення інших свідків, які володіють інформацією щодо закупівель, що вказує на доведеність існування ризику незаконного впливу на свідків, з метою зміни їх показань у вигідному для останнього світлі.

Разом з цим, враховуючи тривалість досудового розслідування, в ході якого були вилучені у встановленому КПК України порядку документи, на підставі яких проведені експертні дослідження, покладені в основу підозри ОСОБА_6 , доводи клопотання про наявність ризику, передбаченого п. 2 ч.1 ст. 177 КПК України суд вважає необґрунтованими.

Також ґрунтуються виключно на припущеннях доводи клопотання про наявність підстав вважати, що підозрюваний може продовжити вчиняти аналогічні кримінальні правопорушення.

При вирішенні питання про обрання запобіжного заходу, крім наявності ризиків, зазначених у статті 177 цього Код ексу, слідчий суддя враховує в сукупності всі обставини, передбачені ст. 178 КПК України.

Дані про особу підозрюваного, який раніше не судимий, працевлаштований, має постійне місце проживання, є особою пенсійного віку, має міцні соціальні зв`язки за місцем проживання, свідчать про можливість запобігти наявним ризикам шляхом застосування відносно підозрюваного більш м`якого запобіжного заходу, не пов`язаного з триманням під вартою.

Згідно ч.4 ст. 194 КПК України якщо при розгляді клопотання про обрання запобіжного заходу прокурор доведе обставини, передбачені пунктами 1 та 2частини першої цієї статті, але не доведе обставини, передбачені пунктом 3частини першої цієї статті, слідчий суддя, суд має право застосувати більш м`який запобіжний захід, ніж той, який зазначений у клопотанні, а також покласти на підозрюваного, обвинуваченого обов`язки, передбачені частиною п`ятою цієї статті, необхідність покладення яких встановлена з наведеного прокурором обґрунтування клопотання.

З огляду на викладене, слідчий суддя дійшов висновку про наявність підстав для відмови у клопотанні слідчого про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно ОСОБА_6 та необхідність застосування більш м`якого запобіжного заходу у виді домашнього арешту у певний період доби за місцем його проживання, що на думку суду забезпечить виконання підозрюваним процесуальних обов`язків та зможе запобігти встановленим ризикам.

Відповідно до ч.5 ст. 194 КПК України, на підозрюваного покладаються додатково обов`язки прибувати за кожною вимогою до слідчого, прокурора або суду, не виїжджати за межі м. Запоріжжя без дозволу слідчого, прокурора або суду, повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну свого місця проживання, роботи, здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну, необхідність покладення яких встановлена з наведеного прокурором обґрунтування клопотання.

Керуючись ст.ст. 176-178, 181, 183, 184, 194, 309, 395 КПК України, слідчий суддя -

УXВАЛИВ:

У задоволенні клопотання слідчого СВ Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_4 , погодженого прокурором Дніпровської окружної прокуратури м. Запоріжжя Запорізької області ОСОБА_3 , у кримінальному провадженні №42022082020000052 від 24.11.2022 про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно ОСОБА_6 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 КК України відмовити.

Застосувати допідозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжний захід у вигляді домашнього арешту у певний період доби строком на два місяці, заборонивши залишати житло за адресою: АДРЕСА_1 , а саме: з 18:00 години до 08:00 години наступної доби.

Покласти на підозрюваного ОСОБА_6 строком на два місяці обов`язки, передбачені частиною п`ятою ст. 194 КПК України:

-прибувати за кожною вимогою до слідчого, прокурора або суду;

-не відлучатися з м. Запоріжжя без дозволу слідчого, прокурора або суду;

-повідомляти слідчого, прокурора або суд про зміну свого місця проживання, роботи;

-здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну.

Роз`яснити підозрюваному, що в разі невиконання зазначених обов`язків щодо нього може бути застосований більш жорсткий запобіжний захід.

Ухвала слідчого судді про застосування запобіжного заходу підлягає негайному виконанню після її оголошення.

Забезпечення виконання застосованого запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту покласти на орган Національної поліції за місцем проживання підозрюваного.

Строк дії ухвали слідчого судді про тримання підозрюваного ОСОБА_6 під домашнім арештом і покладення обов`язків, передбачених частиною п`ятою ст. 194 КПК України, до 07.04.2024.

Апеляційна скарга на ухвалу може бути подана протягом п`яти днів з дня її проголошення. Подання апеляційної скарги на ухвалу слідчого судді зупиняє набрання нею законної сили, але не зупиняє її виконання.

Оголошення повного тексту ухвали 08.02.2024 о 08 годині 30 хвилин.

Суддя: ОСОБА_1

СудЛенінський районний суд м. Запоріжжя
Дата ухвалення рішення07.02.2024
Оприлюднено12.02.2024
Номер документу116873929
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів тримання під вартою

Судовий реєстр по справі —334/11758/23

Ухвала від 07.03.2024

Кримінальне

Запорізький апеляційний суд

Дадашева С. В.

Ухвала від 07.03.2024

Кримінальне

Запорізький апеляційний суд

Дадашева С. В.

Ухвала від 16.04.2024

Кримінальне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Турбіна Т. Ф.

Ухвала від 15.04.2024

Кримінальне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Турбіна Т. Ф.

Ухвала від 16.04.2024

Кримінальне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Турбіна Т. Ф.

Ухвала від 15.04.2024

Кримінальне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Турбіна Т. Ф.

Ухвала від 07.03.2024

Кримінальне

Запорізький апеляційний суд

Дадашева С. В.

Ухвала від 07.03.2024

Кримінальне

Запорізький апеляційний суд

Дадашева С. В.

Ухвала від 09.02.2024

Кримінальне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Турбіна Т. Ф.

Ухвала від 09.02.2024

Кримінальне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Турбіна Т. Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні