Ухвала
від 06.02.2024 по справі 1340/5680/18
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№1340/5680/18

У Х В А Л А

з питань заміни сторони виконавчого провадження

06 лютого 2024 року м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Карп`як О.О.,

за участю секретаря судового засідання Савка В.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові заяву позивача про заміну сторони виконавчого провадження у справі №1340/5680/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ДА КАПО Україна до Головного управління Держпраці у Львівській області про визнання протиправними і скасування постанов про накладення штрафу, -

ВСТАНОВИВ:

На розгляді Львівського окружного адміністративного суду перебувала адміністративна справа №1340/5680/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ДА КАПО Україна до Головного управління Держпраці у Львівській області про визнання протиправними і скасування постанов про накладення штрафу.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 08.04.2019 року у задоволенні позову відмовлено повністю.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.08.2019 року апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ДА КАПО Україна залишено без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2019 року у справі № 1340/5680/18 без змін.

Постановою Верховного Суду від 06.07.2023 касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ДА КАПО Україна задоволено, рішення Львівського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 серпня 2019 року у справі №1340/5680/18 скасовано, ухвалено нове рішення про задоволення позову. Визнано протиправною та скасовано постанову про накладення штрафу від 23 жовтня 2018 року № ЛВ1930/461/АВ/ФС на суму 111 690 (сто одинадцять тисяч шістсот дев`яносто) грн 00 коп. Визнано протиправною та скасовано постанову про накладення штрафу від 23 жовтня 2018 року № ЛВ1930/461/АВ/ФС на суму 3723 (три тисячі сімсот двадцять три) грн 00 коп. Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ДА КАПО Україна (код ЄДРПОУ 32181035) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпраці у Львівській області (код ЄДРПОУ 39778297, 79005, м. Львів, пл.Міцкевича,8) понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 7929,00 (сім тисяч дев`ятсот двадцять дев`ять) грн 00 коп.

12.07.2023 видано виконавчі листи.

08.01.2024 надійшла заява позивача про заміну стягувача у виконавчих листах, виданих 12.07.2023 Львівським окружним адміністративним судом у справі №1340/5680/18 з Головного управління Держпраці у Львівській області його правонаступником Західним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці.

В обґрунтування поданої заяви представником позивача зазначено, зокрема, що у зв`язку з проведенням реорганізації територіальних органів Державної служби з питань праці реорганізовано та утворено Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці, яке фактично є правонаступником Управління Держпраці у Львівській області. Наказом від 05.12.2022 №234 Управліннями Держпраці у Волинській, Закарпатській, Рівненських областях та Головним управлінням Держпраці у Львівській області припинено здійснення повноважень та виконання функцій з реалізації держаної політики у відповідних сферах з 06.12.2022. Наведене на думку заявника свідчить про те, що в процесі реорганізації територіальні органи Державної служби з питань праці реорганізовано та утворено Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці, яке є правонаступником реорганізованого Головного управління Держпраці у Львівській області.

До суду надійшли заперечення Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці. Вказує, що Постановою КМ України №14 від 12.01.2022 не передбачено, що міжрегіональні територіальні органи Державної служби з питань праці є правонаступниками прав та обов`язків головних управлінь Державної служби з питань праці, які ліквідовуються. Не передбачено правонаступництва і в положеннях про територіальні органи Державної служби з питань праці. Звертає увагу на те, що Головне управління Державної служби з питань праці у Львівській області не ліквідовано. Просить у задоволенні заяви позивача про заміну сторони виконавчого провадження відмовити.

Головним управлінням Держпраці у Львівській області подано заперечення на заяву позивача про заміну сторони виконавчого провадження. Вказує, що рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органу Казначейства. Звертає увагу, що позивач у своїй заяві підтверджує, що станом на даний момент ним не вживалось заходів щодо примусового виконання вказаного судового рішення. Відтак, вважає, що позивач обрав неналежний спосіб захисту свої прав, просить відмовити у задоволенні заяви.

24.01.2024 від позивача надійшло клопотання про розгляд заяви без їх участі.

В судове засідання сторони не з`явились, причин неявки не повідомили, від позивача надійшло клопотання про розгляд заяви без їх участі.

Суд, розглянувши заяву позивача про заміну сторони виконавчого провадження, встановив наступне.

Згідно з частинами 1 та 4 ст. 379 КАС України, у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником; положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

У постанові Верховного Суду від 11 жовтня 2019 року по справі № 812/1408/16, касаційна інстанція здійснила системне тлумачення норм Закону України від 2 червня 2016 року №1404-VIII «Про виконавче провадження» (далі - Закон №1404-VIII), у взаємозв`язку зі статтями 52 і 379 КАС України і сформулювала висновок, відповідно до якого публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому.

При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.

Отже, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.

У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.

Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.

При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва:

1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією)

2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.

Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок: ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.

Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанції (окрім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами) сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони (в адміністративній справі) до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити у судовий процес як сторона чи третя особа.

При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суду слід залучити до участі у справі їх правонаступників.

У разі ж відсутності правонаступників суду необхідно залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить ухвалення рішення про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач судом залучається інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.

Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання територіальних органів Державної служби з питань праці» від 12.01.2022 № 14 (далі - Постанова № 14) ліквідовано, як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань праці, в тому числі: Управління Держпраці у Львівській області.

Натомість, відповідно до п. 2 цієї Постанови утворено, як юридичні особи публічного права, міжрегіональні територіальні органи Державної служби з питань праці.

Підпунктом 3 п. 3 Постанови № 14 визначено, що міжрегіональні територіальні органи Державної служби з питань праці, що утворюються згідно з п. 2 цієї постанови, виконують завдання і функції територіальних органів Державної служби з питань праці, які ліквідуються.

Відповідно до п.п. 1 п. 3 Постанови № 14 територіальні органи Державної служби з питань праці, які ліквідуються, згідно з п. 1 цієї постанови, продовжують здійснювати повноваження та функції, покладені на зазначені органи, до завершення здійснення заходів, пов`язаних з утворенням міжрегіональних територіальних органів Державної служби з питань праці і прийняттям рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються. Таке рішення приймається Державною службою з питань праці після здійснення заходів, пов`язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань даних про міжрегіональні територіальні органи Державної служби з питань праці, що утворені згідно з п. 2 цієї постанови, затвердження положень про них, структур, штатних розписів, кошторисів та заповненням 30 відсотків вакансій.

До заяви позивачем долучено копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відповідно до яких вбачається, що Головне управління Держпраці у Львівській області перебуває «в стані припинення». Дані обставини підтверджено у запереченнях на заяву, поданими Головним управлінням Держпраці у Львівській області.

Тобто, суд зазначає, що станом на момент подання представником позивача заяви про заміну сторони виконавчого провадження, в якій останній просив здійснити заміну сторони у виконавчому провадженні з Головного управління Держпраці у Львівській області на правонаступника Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці, та станом на момент постановлення судом ухвали, Головне управління Держпраці у Львівській області перебуває в стані припинення.

У свою чергу, необхідною умовою заміни сторони у виконавчому провадженні є вибуття однієї із сторін сторони виконавчого провадження. Водночас, відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Головне управління Держпраці у Львівській області перебуває в стані припинення, при цьому, запис про її припинення в єдиному державному реєстру, станом на дату розгляду заяви, відсутній.

Частинами першою та п`ятою статті 104 Цивільного кодексу України визначено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Відповідно до ст.3 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання суових рішень», виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду. Виконання рішення суду про стягнення коштів за час роботи стягувача на посаді помічника-консультанта народного депутата України, у тому числі при звільненні з такої посади, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для виконання рішень суду, що гарантовані державою, відповідальним виконавцем якої він є. Стягувач за рішенням суду про стягнення коштів з державного органу звертається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у строки, встановлені Законом України "Про виконавче провадження", із заявою про виконання рішення суду. Разом із заявою стягувач подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, документи та відомості, необхідні для перерахування коштів, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

Отже, Головне управління Держпраці у Львівській області, станом на момент постановлення судом ухвали, не відповідає ознакам вибулої сторони виконавчого провадження щодо стягнення витрат по сплаті судового збору.

У зв`язку з наведеними правовими положеннями та встановленими обставинами справи, суд дійшов висновку, що заява представника позивача про заміну боржника у виконавчому провадженні по справі №1340/5680/18 з Головного управління Держпраці у Львівській області його правонаступником Західним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 248, 256, 295, 379 КАС України, -

УХВАЛИВ:

У задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю ДА КАПО Україна про заміну сторони у виконавчому провадженні по справі №1340/5680/18 з Головного управління Держпраці у Львівській області його правонаступником Західним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці - відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення (проголошення).

Повне судове рішення складено 12.02.2024.

СуддяКарп`як Оксана Орестівна

Дата ухвалення рішення06.02.2024
Оприлюднено15.02.2024
Номер документу116958860
СудочинствоАдміністративне
Сутьнакладення штрафу

Судовий реєстр по справі —1340/5680/18

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Ухвала від 14.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 13.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 05.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 04.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 25.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Окрема думка від 07.08.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Постанова від 07.08.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 21.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 27.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні