Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
13 лютого 2024 р. справа № 520/5223/23
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Біленський О.О., розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту у Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради (пр. Науки, буд. 17-А, м. Харків, 61166, код ЄДРПОУ 37459502), Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради (пл. Конституції, буд. 7, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 35859047), Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради (пр. Науки, буд. 17-А, м. Харків, 61166, код ЄДРПОУ 03196593), Управління соціального захисту населення Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області (вул. Чернієнка, буд. 7, м. Богодухів, Харківська область, 62103, код ЄДРПОУ 03196386) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту у Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради, Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради, Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради, Управління соціального захисту населення Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області , в якому просить суд:
- визнати незаконним протиправними дії Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту у Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради та Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради щодо невизнання сім`ї позивача багатодітною і зняття її з Єдиного обліку багатодітних сімей;
- зобов`язати Комітет у справах сім`ї, молоді та спорту у Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради та Департамент у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради внести інформації про багатодітну сім`ю ОСОБА_1 до Єдиного обліку багатодітних сімей з 18.02.2022;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради нарахувати та доплатити ОСОБА_1 допомогу на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, у розмірі 1200 грн. 00 коп. за період з березня 2022 року по травень 2022 року включно;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 допомогу на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, у розмірі 4200 грн. 00 коп. за період з червня 2022 року по липень 2022 року включно;
- визнати бездіяльність Управління соціального захисту населення Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області, яка полягає у ненаданні ОСОБА_1 у встановлені законом строки відповіді про призначення чи відмову у призначенні допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях; ненаданні переліку документів, які потрібно донести для призначення даної допомоги; та безпідставній відмові у призначенні такої допомоги;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області призначити ОСОБА_1 виплату допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, з дня звернення за відповідною допомогою - 15.08.2022;
- стягнути з відповідачів моральну шкоду у розмірі 75000,00 грн.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 13.12.2023 відкрито спрощене провадження в адміністративній справі згідно з положеннями п. 3 та п. 10 ч. 6 ст. 12, ч. 1 ст. 257 КАС України, якими унормовано що за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Згідно з положеннями ч. 2, 3, 4, 5 ст. 262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 29.03.2021 йому видано посвідчення батька багатодітної сім`ї серії НОМЕР_2 зі строком дії до 28.08.2025 та надавалась від держави допомога на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях. Однак, з червня 2022 року виплата вказаної допомоги припинена. У липні 2022 року за місцем свого проживання внутрішньо переміщеної особи позивач звернувся до Центру надання адміністративних послуг Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області та отримав в усній формі перелік документів, які необхідно подати для оформлення допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях за новим місцем проживання. 15.08.2022 позивач подав заяву до Управління соціального захисту населення Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області (через ЦНАП Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області) про призначення допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях. Проте, допомогу не призначено. При цьому, позивач посилається на те, що Управління соціального захисту населення Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області у встановлений законом строк не надіслало позивачу рішення про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причини відмови, на неодноразові звернення позивача надавались лише усні роз`яснення. 07.11.2022 в ЦНАП Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області позивач отримав повідомлення від 07.11.2022 про те, що державна соціальна допомога на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях не призначена відповідно до закону у зв`язку із відсутністю повного пакету документів. Позивач також зазначає, що неодноразово звертався до Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради з приводу призначення спірної допомоги. І лише у листопаді 2022 року в Управлінні соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради повідомило, що з 18.02.2022 родину позивача знято з обліку багатодітних сімей. В листі від 21.02.2022 №74 Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту по Шевченківському районі Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради зазначено, що діти, яким встановлено опіку, або піклування, до складу багатодітної сім`ї не входять, у зв`язку з чим наказом комітету №15 від 18.02.2022 родину позивача знято з обліку багатодітних сімей. Такого висновку Комітет у справах сім`ї, молоді та спорту по Шевченківському районі Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради дійшов на підставі роз`яснень Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради від 14.02.2022 №42/0/787-22. Позивач вважає, що дії Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту по Шевченківському районі Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради та Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради є протиправними та такими, що суперечать чинному законодавству України, оскільки з часу надання сім`ї позивача статусу багатодітної, законодавство не змінювалось, а роз`яснення Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради не має нормативно-правового характеру. Позивач посилається на те, що виходячи з визначення поняття багатодітної сім`ї, в склад багатодітної сім`ї входять і діти, над якими встановлено опіку. А протиправні дії відповідачів порушують законне право дітей на пільги та на соціальний захист від держави і ставлять їх у нерівні умови з іншими дітьми із багатодітних сімей. Також, позивач посилається на те, що зазнав моральної шкоди через нестачу коштів та утворення боргів, через ходіння до різних державних установ із заявами, обіцяннями здійснити призначення допомоги, а потім відмови. Позивач зазначає, що відчув приниження на кожному з таких прийомів, у позивача виникли сильні душевні хвилювання, і, як наслідок, з`явилися сильні головні болі, головокружіння, збільшення тиску, втрата апетиту, безсоння, що значно погіршило стан здоров`я та призвело до загострення хвороби, через яку позивач є інвалідом 2-ї групи.
Представник Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради надав до суду відзив на адміністративний позов, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування відзиву зазначив, що за результатами проведеної перевірки Національною соціальною сервісною службою України Управлінням соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради переглянуто право щодо призначення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях на підставі виданого посвідчення НОМЕР_2 від 29.03.2021, відповідно до Порядку виплати допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2019. Так, на обліку в Управлінні перебувала ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , як отримувач допомоги на доньку ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 . Допомога ОСОБА_2 була призначена на підставі посвідчення батьків багатодітної сім`ї НОМЕР_3 від 18.06.2019. Після смерті ОСОБА_2 11.12.2019 комітетом у справа сім`ї, молоді та спорту по Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради посвідчення видане її чоловіку - ОСОБА_1 , який є батьком дітей ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та опікуном на дитину ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 на підставі рішення Виконавчого комітету Харківської міської ради Харківської області від 11.11.2020 №658. Рішенням Управління від 08.04.2021 ОСОБА_1 призначена допомога з 01.04.2021 по 29.02.2024 в розмірі 1700,00 грн. щомісячно. На підставі отриманої інформації від Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради за №73 від 21.02.2022 щодо скасування дії посвідчення наказом №15 від 18.02.2022, виплату допомоги припинено з 01.03.2022. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №215 від 07.03.2022 «Деякі питання надання державної соціальної допомоги та пільг на період введення воєнного стану» допомога ОСОБА_1 була подовжена на період з 01.03.2022 по 31.05.2022. У ході опрацювання справи, Управлінням додатково був зроблений запит до Департаменту за №1899/04 від 26.07.2023 для уточнення інформації щодо дат скасування посвідчень. Після отримання відповіді від 26.07.2023 №145, Управлінням прийнято рішення від 26.07.2023 про відмову у призначенні допомоги ОСОБА_1 з 01.04.2021. Повідомлення про відмову у призначенні допомоги за №304/04 від 26.07.2023 та повідомлення про надміру отриманих коштів за №303/04 від 26.07.2023 направлено ОСОБА_1 за новим місцем його проживання до м. Богодухів. Враховуючи вищенаведене, представник відповідача вважає, що Управлінням правомірно відмовило ОСОБА_1 в призначенні допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях, у період березень 2022 р. - травень 2022 р., червень 2022 р. - липень 2022 р. Також відповідач вважає, що вимога позивача щодо відшкодування моральної шкоди у розмірі 75000,00 грн. також не підлягає задоволенню, оскільки позивач не надав суду жодного доказу спричинення моральної шкоди та причинно-наслідкового зв`язку між, на їх думку, порушеннями з боку відповідачів, та заявленою моральною шкодою в розмірі 75000,00 грн., як і не обґрунтували сам розмір моральної шкоди.
Від представника Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту виконавчого комітету Харківської міської ради подано відзив на позов, в якому зазначено, що згідно з Порядком виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2010 №209 для оформлення посвідчень батьків багатодітної сім`ї та посвідчення дитини з багатодітної сім`ї подається заява одним із батьків, до якої додаються копії документів, перелік яких встановлений вказаним Порядком. Згідно з документами, які були подані до Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту по Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради громадянином ОСОБА_1 , він є батьком тільки двох дітей і не має права на оформлення на нього посвідчення батьків багатодітної сім`ї та оформлення посвідчень дітей з багатодітної сім`ї на ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 . Для отримання статусу батька стосовно неповнолітньої ОСОБА_5 позивачу необхідно її усиновити. Крім того, відповідач вказує на те, що твердження позивача по справі про те, що відповідачі поставили його сім`ю у дуже важке матеріальне становище не відповідає дійсності, оскільки позивач по справі мав змогу на власний вибір обрати будь-який з видів державної соціальної допомоги, гарантованих чинним законодавством, йому та його дітям, у тому числі над якими встановлено опіку, у розмірах, що значно перевищують розмір допомоги багатодітним сім`ям. З цих підстав позовні вимоги, на думку представника відповідача, не підлягають задоволенню в повному обсязі.
Комітетом у справах сім`ї, молоді та спорту по Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту виконавчого комітету Харківської міської ради також подано відзив на позовну заяву, в якій представник відповідача зазначає, що ознайомившись з адміністративним позовом, вважає його безпідставним, необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню, оскільки проаналізувавши чинне законодавство з питань охорони дитинства, надані позивачем по справі документи, враховуючи роз`яснення управління у справах сім`ї та молоді Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради, Комітет дійшов висновку про відсутність правових підстав для взяття на облік багатодітних сімей Шевченківського району м. Харкова родини позивача. На підставі наказу Комітету від 18.02.2022 №15 «Про зняття з обліку багатодітної сім`ї» з 29.03.2021 скасовано статус багатодітної сім`ї та знято з обліку багатодітних сімей по Шевченківському району м. Харкова родину позивача. Відповідач зазначає, що беручи на облік багатодітних сімей родину ОСОБА_1 у складі: батько - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; діти: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , Комітет керувався інтересами малолітніх дітей, які залишилися без матері, були рідними по матері, виховувались нею та мешкали всі разом однією родиною. При цьому, позивач по справі є рідним батьком двох дітей та призначений опікуном для малолітньої доньки померлої гр. ОСОБА_2 . Комітет припустився помилки, яку і було виправлено шляхом зняття з обліку багатодітних сімей родини позивача з підстав, передбачених чинним законодавством України. В своїх діях Комітет керувався тим, що виходячи з цих норм чинного законодавства обов`язковими ознаками багатодітної сім`ї є: по-перше, перебування чоловіка та жінки у зареєстрованому шлюбі; по-друге, спільне проживання та виховання трьох і більше дітей, у тому числі кожного з подружжя; або один батько (одна мати), який (яка) проживає разом з трьома і більше дітьми та самостійно їх виховує. При цьому, законодавець не відносить до кола членів багатодітної сім`ї дітей, над якими встановлено опіку чи піклування. Крім того, відсутній факт перебування позивача у зареєстрованому шлюбі з матір`ю дітей ОСОБА_2 . З огляду на викладене, у Комітету відсутні правові підстави для взяття на облік багатодітних сімей родину ОСОБА_1 . Також, представник відповідача зазначив, що вимоги позивача щодо стягнення моральної шкоди є безпідставними і не обґрунтованими, а тому не підлягають задоволенню в повному обсязі.
У наданій відповіді на відзив Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту по Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту виконавчого комітету Харківської міської позивачем зазначено, що на його думку, твердження відповідача про те, що дитина, над якою встановлена опіка, не є членом багатодітної родини є незаконним та необґрунтованим. Позивач з трьома дітьми, включаючи дитину, на якою встановлено опіку, є багатодітною сім`єю, оскільки родина позивача проживає разом, веде спільний побут, піклується один про одного, разом відпочиває і позивач жодним чином не розрізняє кровних дітей і дитину, над якою встановлена опіка. Також, позивач вважає, що відсутність факту перебування у шлюбі з матір`ю дітей не є підставою для скасування статусу багатодітної сім`ї. Позивач наголошує на тому, що Комітет прийняв незаконне рішення та порушив права дітей, завдавши позивачу моральної шкоди у вигляді психологічного напруження, розчарування та незручностей, що виникли внаслідок порушення державними органами прав людини.
Представником Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту по Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту виконавчого комітету Харківської міської ради подано до суду заперечення на відповідь на відзив, в яких посилається на те, що Закон України «Про охорону дитинства» визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет, що має важливе значення для забезпечення національної безпеки України, ефективності внутрішньої політики держави, і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні встановлює основні засади державної політики у цій сфері, що ґрунтуються на забезпеченні найкращих інтересів дитини. Наведене у статті 1 Закону України «Про охорону дитинства» значення багатодітної сім`ї дає підстави для висновку, що гр. ОСОБА_2 - мати, яка проживала до дня смерті разом з трьома дітьми: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та самостійно їх виховувала, була багатодітною матір`ю у розумінні вимог чинного законодавства. Що стосується позивача по справі, то він є біологічним батьком двох дітей гр. ОСОБА_2 та призначений опікуном над донькою гр. ОСОБА_2 . Жодних застережень про те, що до складу багатодітної сім`ї входять діти, над якими встановлено опіку, спеціальна норма статті 1 Закону України «Про охорону дитинства» не містить, навпаки, стаття 1 цього закону це абсолютно визначена норма права, тобто норма, яка з вичерпною конкретністю і повнотою встановлює умови своєї дії.
У додаткових поясненнях по справі представник позивача зазначила, що норма статті 1 Закону України «Про охорону дитинства» не містить застережень про те, що до складу багатодітної сім`ї не входять діти, над якими встановлено опіку, а отже зазначена норма не закріплює однозначне правило поведінки, як на те вказує Відповідач-1 і має бути розтлумачена органами державної влади в інтересах позивача. Щодо тверджень Відповідача-1 про те, що позивач не перебував у зареєстрованому шлюбі із покійною дружиною ОСОБА_2 , представник позивача наголосила на тому, що дана обставина у цій справі не має ніякого значення, адже у ст. 1 Закону України «Про охорону дитинства» визначено, що багатодітна сім`я - сім`я, в якій подружжя (чоловік та жінка) перебуває у зареєстрованому шлюбі, разом проживає та виховує трьох і більше дітей, у тому числі кожного з подружжя, або один батько (одна мати), який (яка) проживає разом з трьома і більше дітьми та самостійно їх виховує.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що на обліку багатодітних сімей у Комітеті у справах сім`ї, молоді та спорту по Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради з 14.06.2019 перебувала багатодітна сім`я ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . До скалу сім`ї входили: мати - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , діти: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Згідно Свідоцтва про смерть серії НОМЕР_4 , виданого 13.12.2019 Харківським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській області, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , померла ІНФОРМАЦІЯ_6 .
24.03.2021 до Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту по Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради звернувся ОСОБА_1 із заявою про взяття на облік багатодітних сімей його сім`ю у складі: батько - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , діти: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
До заяви про взяття на облік багатодітної сім`ї позивачем надані копії наступних документів: Свідоцтво про смерть ОСОБА_2 серія НОМЕР_4 , видане 13.12.2019 Харківським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській області; Повторне свідоцтво про народження ОСОБА_5 серія НОМЕР_5 , видане 21.12.2019; Повторне свідоцтво про народження ОСОБА_4 серія НОМЕР_6 , видане 21.12.2019, Повторне свідоцтво про народження ОСОБА_3 серія НОМЕР_7 , видане 21.12.2019.
Рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 11.11.2020 №658 «Про надання дітям статусу дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, втрату дітьми статусу дитини-сироти» ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , мати якої померла, а батько рішенням Дзержинського районного суду м. Харкова від 24.09.2020 позбавлений батьківських прав, надано статус дитини, позбавленої батьківського піклування.
Рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 17.03.2021 №148 «Про встановлення опіки, піклування над дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування, призначення фізичних осіб їх опікунами, піклувальниками» встановлено опіку над малолітньою ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , та призначено ОСОБА_1 її опікуном.
На підставі цих документів Комітетом взято на облік багатодітних сімей сім`ю у складі: батько - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , діти: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
29.03.2021 видані посвідчення батьків багатодітної сім`ї серія НОМЕР_2 строком дії до 28.08.2025 на ім`я ОСОБА_1 , та посвідчення дитини багатодітної сім`ї серія НОМЕР_8 , видане 29.03.2021 строком дії до 28.08.2021 на ім`я ОСОБА_5 .
Рішенням Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради від 08.04.2021 ОСОБА_1 на підставі посвідчення багатодітної сім`ї призначена допомога з 01.04.2021 по 29.02.2024 в розмірі 1700,00 грн. щомісячно.
На підставі наказу Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту по Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради від 18.02.2022 №15 «Про зняття з обліку багатодітної сім`ї» з 29.03.2021 скасовано статус багатодітної сім`ї та знято з обліку багатодітних сімей по Шевченківському району м. Харкова родину ОСОБА_1 .
Підставою зняття з обліку відповідач зазначає те, що законодавець не відносить до кола членів багатодітної сім`ї дітей, над якими встановлено опіку чи піклування.
Листом від 21.02.2022 №74 Комітет у справах сім`ї, молоді та спорту по Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради повідомив позивача про зняття з обліку багатодітних сімей та запропоновано для відновлення статусу вирішити питання усиновлення ОСОБА_5 .
На підставі вищезазначеного наказу Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради прийнято рішення від 26.07.2023 про відмову в призначенні допомоги ОСОБА_1 з 01.04.2021.
Згідно довідок від 28.04.2022 ОСОБА_1 разом із дітьми: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , взяті на облік внутрішньо переміщених осіб за адресою: АДРЕСА_2 .
15.08.2022 позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області, в якій просив зробити запит його справи з Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради.
07.11.2022 Управління соціального захисту населення Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області повідомило ОСОБА_1 про те, що з 01.08.2022 допомогу на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях не призначено у зв`язку з відсутністю повного пакету документів.
Не погодившись із вказаними діями відповідачів, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 1 Закону України «Про охорону дитинства» визначено: багатодітна сім`я - сім`я, в якій подружжя (чоловік та жінка) перебуває у зареєстрованому шлюбі, разом проживає та виховує трьох і більше дітей, у тому числі кожного з подружжя, або один батько (одна мати), який (яка) проживає разом з трьома і більше дітьми та самостійно їх виховує. До складу багатодітної сім`ї включаються також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років;
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про охорону дитинства» всі діти на території України, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного, етнічного або соціального походження, майнового стану, стану здоров`я та народження дітей і їх батьків (чи осіб, які їх замінюють) або будь-яких інших обставин, мають рівні права і свободи, визначені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Стаття 52 Конституції України гарантує рівність дітей у своїх правах незалежно від походження, а також від того, народжені вони у шлюбі чи поза ним.
Відповідно до частин 2, 4 ст. 3 Сімейного кодексу України сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Сім`я створюється на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, а також на інших підставах, не заборонених законом і таких, що не суперечать моральним засадам суспільства.
Статтею 21 Сімейного кодексу України визначено, що шлюбом є сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований у органі державної реєстрації актів цивільного стану. Проживання однією сім`єю жінки та чоловіка без шлюбу не є підставою для виникнення у них прав та обов`язків подружжя.
Однак особи, що перебувають у фактичних шлюбних відносинах, за змістом Сімейного кодексу України вважаються сім`єю.
Статтею 125 Сімейного кодексу України визначено, що у випадку якщо мати та батько дитини не перебувають у шлюбі між собою, походження дитини від батька визначається, зокрема, за заявою батька дитини.
Як вже зазначалося судом, позивач є батьком двох неповнолітніх дітей: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та опікуном ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 .
На думку суду, сім`я позивача, який виховує трьох неповнолітніх дітей, є багатодітною сім`єю, що дає позивачу підстави для звернення до органу місцевого самоврядування з відповідною заявою про визнання його багатодітним батьком з видачею відповідного посвідчення.
Листом Міністерства України у справах сім`ї, молоді та спорту від 16.02.2010 №4.1/1562 роз`яснено Міністерству праці та соціальної політики України, що сім`ї, які утворені шляхом повторного шлюбу батьків та спільного виховання трьох і більше дітей від попередніх шлюбів без їх усиновлення, можуть бути віднесені до категорії багатодітних сімей.
Отже, багатодітна сім`я - це сім`я в якій виховується троє та більше дітей (рідних, усиновлених та дітей, над якими встановлено опіку чи піклування).
Для встановлення статусу багатодітної сім`ї достатньо лише самого факту наявності трьох і більше дітей, незалежно від ступеню кровної спорідненості з батьками, наявності зареєстрованого шлюбі між батьками та формами опіки.
Встановлення статусу багатодітної сім`ї та видача посвідчень відноситься до повноважень Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту у Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради.
Механізм виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї визначає Порядок виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2010 №209 (далі - Порядок №209).
Посвідчення є документами, що підтверджують статус багатодітної сім`ї і дітей з такої сім`ї та їх право на отримання пільг згідно із Законом України «Про охорону дитинства» та іншими актами законодавства (пункт 2 Порядку №209).
Відповідно до пункту 3 Порядку №209 посвідчення видаються структурними підрозділами районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських (міст обласного значення), районних у містах (у разі утворення) рад, сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад (далі - структурний підрозділ / виконавчий орган) і центрами надання адміністративних послуг одному з батьків незалежно від місця проживання протягом десяти робочих днів з дати подання заяви.
Заява для оформлення посвідчення батьків багатодітної сім`ї та посвідчення дитини з багатодітної сім`ї подається одним із батьків структурному підрозділу / виконавчому органу, що видає посвідчення, або центру надання адміністративних послуг за формою, затвердженою Мінсоцполітики (пункт 3-1 вказаного Порядку).
Згідно пункту 3-2 Порядку №209 у заяві зазначаються відомості про осіб, яким видаватимуться посвідчення:
прізвища, імена та по батькові батьків, місце і дата народження, серія та номер паспорта громадянина України, а також унікальні номери запису особи (за наявності) в Єдиному державному демографічному реєстрі, відомості про реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають про це відмітку в паспорті або які не є громадянами України);
прізвища, імена, по батькові, місце і дата народження дітей, їх унікальні номери запису особи в Єдиному державному демографічному реєстрі та відомості про реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності).
До заяви додаються:
одна фотокартка (кольорова або чорно-біла) розміром 30 Ч 40 міліметрів;
у разі народження дитини або навчання особи віком від 18 до 23 років за денною формою навчання за межами України - копія свідоцтва про народження дитини або довідки із закладу освіти. Такі документи подаються за умови їх легалізації, якщо інше не передбачено законом та міжнародним договором України, та з перекладом на українську мову. Вірність перекладу або справжність підпису перекладача засвідчується нотаріально;
у разі реєстрації повторного шлюбу та проживання із дітьми від попереднього шлюбу - документи, що підтверджують факт виховання дитини одним із батьків (копія рішення суду із зазначенням місця проживання дитини з одним із батьків після розірвання шлюбу; копія рішення суду про позбавлення батька чи матері батьківських прав, визнання батька чи матері недієздатним (недієздатною), безвісти відсутнім (відсутньою); копія свідоцтва про смерть батька чи матері, копія свідоцтва про народження дитини у разі внесення змін у зв`язку з усиновленням);
у разі продовження строку дії посвідчення, якщо дитина навчається за денною формою навчання у закладі загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, - довідка про підтвердження зарахування до закладу освіти або про переведення на наступний курс навчання в межах відповідної програми підготовки (інформація підтверджується заявником кожного семестру, до закінчення закладу освіти, але не довше ніж до досягнення особою 23 років).
Дітям з багатодітної сім`ї посвідчення видаються з шести років (пункт 6 Порядку №209).
Матеріалами справи підтверджено, що 24.03.2021 позивач звернувся до Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту у Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради із заявою про видачу посвідчення батьків та дитини з багатодітної сім`ї, так як має на вихованні трьох неповнолітніх дітей, та надав документи для підтвердження права на отримання посвідчення батька багатодітної сім`ї.
За результатами розгляду вказаної заяви та доданих до неї документів, Комітетом взято на облік багатодітних сімей сім`ю позивача та видано посвідчення батька багатодітної сім`ї серії НОМЕР_2 від 29.03.2021.
Однак, наказом Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту по Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради від 18.02.2022 №15 «Про зняття з обліку багатодітної сім`ї» з 29.03.2021 родині ОСОБА_1 скасовано статус багатодітної сім`ї та знято з обліку Управління праці та соціального захисту населення Адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради.
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про протиправність дій Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту у Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради та Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради щодо невизнання сім`ї позивача багатодітною і зняття її з Єдиного обліку багатодітних сімей та необхідність зобов`язати Комітет у справах сім`ї, молоді та спорту у Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради та Департамент у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради розглянути питання взяття родини ОСОБА_1 на облік багатодітної сім`ї з урахуванням висновків суду.
Оскільки питання взяття родини ОСОБА_1 на облік багатодітної сім`ї ще не вирішено, позовні вимоги про зобов`язання Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради нарахувати та доплатити ОСОБА_1 допомогу на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, є передчасними.
Щодо позовних вимог про визнання бездіяльності Управління соціального захисту населення Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області, яка полягає у ненаданні ОСОБА_1 у встановлені законом строки відповіді про призначення чи відмову у призначенні допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях; ненаданні переліку документів, які потрібно донести для призначення даної допомоги; та безпідставній відмові у призначенні такої допомоги та зобов`язати Управління соціального захисту населення Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області призначити ОСОБА_1 виплату допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, з дня звернення за відповідною допомогою - 15.08.2022, суд зазначає наступне.
Як встановлено судом, 15.08.2022 позивач подав до Управління соціального захисту населення Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області заяву, в якій просив зробити запит його справи з Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради. У вказаній заяві позивач повідомив про те, що отримував "допомогу як малозабезпечений, по втраті годувальника на дітей, як багатодітна сім я, пенсію по інвалідності та опіку на старшу дитину".
Суд зазначає, що позивачем не надано доказів звернення до Управління соціального захисту населення Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області із заявою про надання державної соціальної допомоги. Заява від 15.08.2022, на яку посилається позивач, не підтверджує належного звернення до відповідача, а тому посилання на не надання відповідачем у встановлені законом строки відповіді про призначення чи відмову у призначенні допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, не надання переліку документів, які потрібно донести для призначення даної допомоги, не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду справи, оскільки заява від 15.08.2022 не є зверненням за відповідною допомогою.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог в цій частині.
Розглядаючи позовні вимоги в частині стягнення з відповідачів моральної шкоди у розмірі 75000,00 грн., суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 23 ЦК України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає: у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи. Якщо інше не встановлено законом, моральна шкода відшкодовується грошовими коштами, іншим майном або в інший спосіб. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості. Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню, та не пов`язана з розміром цього відшкодування. Моральна шкода відшкодовується одноразово, якщо інше не встановлено договором або законом.
Аналіз статті 23 ЦК України дозволяє зробити висновок, що за загальним правилом підставою виникнення зобов`язання про компенсацію моральної шкоди є завдання моральної шкоди іншій особі. Зобов`язання про компенсацію моральної шкоди виникає за таких умов: наявність моральної шкоди; протиправність поведінки особи, яка завдала моральної шкоди; наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою особи яка завдала моральної шкоди та її результатом - моральною шкодою; вина особи, яка завдала моральної шкоди.
Моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті. Моральна шкода відшкодовується незалежно від вини органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, фізичної або юридичної особи, яка її завдала: 1) якщо шкоди завдано каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю фізичної особи внаслідок дії джерела підвищеної небезпеки; 2) якщо шкоди завдано фізичній особі внаслідок її незаконного засудження, незаконного притягнення до кримінальної відповідальності, незаконного застосування запобіжного заходу, незаконного затримання, незаконного накладення адміністративного стягнення у вигляді арешту або виправних робіт; 3) в інших випадках, встановлених законом (стаття 1167 ЦК України).
Статті 1173, 1174 ЦК України є спеціальними і передбачають певні особливості, характерні для розгляду справ про деліктну відповідальність органів державної влади та посадових осіб, які відмінні від загальних правил деліктної відповідальності. Ними передбачено, що для застосування відповідальності посадових осіб та органів державної влади наявність їх вини не є необхідною, однак не заперечується обов`язковість наявності інших елементів складу цивільного правопорушення, які підлягають доведенню у відповідних спорах. Підставою для притягнення органу державної влади до відповідальності у вигляді стягнення шкоди є наявність трьох умов: неправомірні дії цього органу, наявність шкоди та причинний зв`язок між неправомірними діями і заподіяною шкодою, і довести наявність цих умов має позивач, який звернувся з позовом про стягнення шкоди.
Правовою підставою цивільно-правової відповідальності за відшкодування шкоди, завданої рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, є правопорушення, що включає як складові елементи: шкоду, протиправне діяння особи, яка її завдала, причинний зв`язок між ними. Шкода відшкодовується незалежно від вини органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, фізичної або юридичної особи, яка її завдала. Обов`язок доведення наявності шкоди, протиправності діяння та причинно-наслідкового зв`язку між ними покладається на позивача. Відсутність однієї із цих складових є підставою для відмови у задоволенні позову.
Отже, визначальним у вирішенні такої категорії спорів є доведення усіх складових деліктної відповідальності на підставі чого суди встановлюють наявність факту заподіяння позивачу посадовими особами органів державної влади моральної шкоди саме тими діями (бездіяльністю), які встановлені судом (суддею).
Моральна шкода полягає у стражданні або приниженні, яких людина зазнала внаслідок протиправних дій. Страждання та приниження - емоції людини, змістом яких є біль, мука, тривога, страх, занепокоєння, стрес, розчарування, відчуття несправедливості, тривала невизначеність, інші негативні переживання. Порушення прав людини чи погане поводження з нею з боку суб`єктів владних повноважень завжди викликають негативні емоції. Проте не всі негативні емоції досягають рівня страждання або приниження, які заподіюють моральну шкоду. Оцінка цього рівня залежить від усіх обставин справи, які свідчать про мотиви протиправних дій, їх інтенсивність, тривалість, повторюваність, фізичні або психологічні наслідки та, у деяких випадках, стать, вік і стан здоров`я потерпілого. У справах про відшкодування моральної шкоди, завданої органом державної влади або місцевого самоврядування, суд, оцінивши обставин справи, повинен установити, чи мали дії (рішення, бездіяльність) відповідача негативний вплив, чи досягли негативні емоції позивача рівня страждання або приниження, установити причинно-наслідковий зв`язок і визначити сумірність розміру відшкодування спричиненим негативним наслідкам (постанова Верховного Суду від 10 квітня 2019 року в справі № 464/3789/17).
В деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди та її розмір, протиправність поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою.
Аналогічна позиція викладена у пункті 5 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 №4 "Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди" в якому зазначено, що відповідно до загальних підстав цивільно-правової відповідальності обов`язковому з`ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювана та вини останнього в її заподіянні. Суд, зокрема, повинен з`ясувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, за яких обставин чи якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та з чого він при цьому виходить, також інші обставини, що мають значення для вирішення спору.
Позивач обмежився лише загальними посиланнями на незаконність дій відповідачів та завдання йому моральної шкоди, не довівши належними, допустимими та достовірними доказами ні факту наявності такої шкоди, ні наявності його душевних страждання, ні наявність причинного зв`язку між протиправними діями відповідачів та завданням такої шкоди.
Позивач послався на наслідки, що виникли у нього внаслідок реалізації свого права на оскарження рішень суб`єктів владних повноважень. За таких обставин відсутні факти щодо наявності шкоди, протиправної поведінки заподіювача шкоди, причинного зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні, відсутній розрахунок розміру заподіяної йому шкоди та, посилань на те, чим він керувався при визначенні суми моральної шкоди у розмірі 75000 гривень.
Таким чином, заявлені позивачем вимоги про відшкодування моральної шкоди є недоведеним та такими, що не ґрунтуються на приписах чинного законодавства, отже не підлягають задоволенню.
За приписами ч. 1 та ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про часткове задоволення адміністративного позову.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст.ст. 19, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту у Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради (пр. Науки, буд. 17-А, м. Харків, 61166, код ЄДРПОУ 37459502), Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради (пл. Конституції, буд. 7, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 35859047), Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради (пр. Науки, буд. 17-А, м. Харків, 61166, код ЄДРПОУ 03196593), Управління соціального захисту населення Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області (вул. Чернієнка, буд. 7, м. Богодухів, Харківська область, 62103, код ЄДРПОУ 03196386) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Комітету у справах сім`ї, молоді та спорту у Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради та Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради щодо невизнання сім`ї позивача багатодітною і зняття її з Єдиного обліку багатодітних сімей.
Зобов`язати Комітет у справах сім`ї, молоді та спорту у Шевченківському району Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради та Департаменту у справах сім`ї, молоді та спорту Харківської міської ради розглянути питання взяття родини ОСОБА_1 на облік багатодітної сім`ї з урахуванням висновків суду.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Біленський О.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2024 |
Оприлюднено | 15.02.2024 |
Номер документу | 116960726 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Біленський О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні