Рішення
від 14.02.2024 по справі 904/6611/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14.02.2024м. ДніпроСправа № 904/6611/23за позовом Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Транслайн Сістем", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

про стягнення 128 983,60грн

Суддя Євстигнеєва Н.М.

Без виклику (повідомлення) учасників

С У Т Ь С П О Р У :

Криворізька міська рада звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом, яким просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Транслайн Сістем" 128 983,60грн за користування земельними ділянками комунальної власності з кадастровими номерами 1211000000:06:221:0011, 1211000000:06:229:0054, у період з 01.01.2022 до 31.12.2022, а також судовий збір у розмірі 2 684,00грн.

Позивач посилається на порушення інтересів територіальної громади міста Кривого Рогу в особі Криворізької міської ради, як власника земельних ділянок з кадастровими номерами 1211000000:06:221:0011, 1211000000:06:229:0054. Порушення полягає в несплаті відповідачем коштів за користування земельними ділянками без достатньої правової підстави на рівні орендної плати, що призвело до недоотримання місцевим бюджетом коштів у відповідному розмірі.

Правовою підставою позивач вказує частину першу статті 1212 ЦК України.

Відповідач, ознайомившись з позовними вимогами, просить відмовити в задоволенні позову з наступних підстав:

- у відповідача відсутні правові підстави для сплати орендної плати за користування земельними ділянками з кадастровими номерами 1211000000:06:221:0011, 1211000000:06:229:0054 у період з 01.01.2022 до 31.12.2022 через відсутність договорів оренди;

- Криворізька міська рада не є належним позивачем у справі, оскільки контроль за сплатою податків, зборів і платежів до бюджету здійснюють податкові органи;

- відповідно до статті 297 Податкового кодексу України платники єдиного податку звільняються від обов`язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з таких податків і зборів як, у тому числі,податку на майно в частині земельного податку за земельні ділянки, шо використовуються платниками єдиного податку першої - третьої груп для провадження господарської діяльності (крім діяльності з надання земельних ділянок та/або нерухомого майна, що знаходиться на таких земельних ділянках, в оренду (найм), позичку, на іншому праві користування) та платниками єдиного податку четвертої групи для ведення сільськогосподарського товаровиробншггва (п. 4 ч. 1 ст. 297 Податкового кодексу України).

Відповідач є платником єдиного податку 3-ої групи, ставка у відсотках до доходу 5%, тому звільняється від сплати земельного податку.

У відповіді на відзив на позовну заяву міська рада зазначає, що оскільки відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, він не є суб`ектом плати за землю у форміземельного податку. Єдино можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата. Набувши з 12.06.2016 у власність об`єкти нерухомого майна, відповідач документально не оформив користування спірними земельними ділянками у період з 01.01.2022 по 31.12.2022, та не уклав з Криворізькою міською радою відповідний договір оренди земельної ділянки, відповідно використовував земельну ділянку без правовстановлюючих документів, плату за її користування не сплачував.

Посилання відповідача на нормативні приписи підпункту 4 пункту 297.1 статті 297 ПКУ позивач вважає безпідставним, оскільки зазначена норма не поширюється на відповідача, як особу, яка не є ані власником земельної ділянки, ані її постійним землекористувачем.

Відповідач надав заперечення на відповідь на відзив, просить відмовити в задоволенні позовних вимог.

У січні 2024 року позивач надав додаткові пояснення на заперечення відповідача на відповідь на відзив.

Згідно Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.12.2023 справу №904/6611/23 передано на розгляд судді Євстигнеєвої Н.М.

Ухвалою суду від 25.12.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників.

15 січня 2024 року до суду надійшло клопотання відповідача про зупинення провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням по справі № 160/28864/23, яка знаходиться в провадженні Дніпропетровського окружного адміністративного суду.

Ухвалою суду від 14.02.23 відмовлено в задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі.

У зв`язку з розглядом справи без виклику учасників справи, рішення прийнято без його проголошення (ч. 4 ст. 240 ГПК України).

Судом досліджені наявні в матеріалах справи докази.

Розглянувши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд, -

В С Т А Н О В И В:

12 квітня 2016 року, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 29267524 від 15.04.2016, Комунальним підприємством "Криничанське бюро технічної інвентаризації" вчинено запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 14177541 про право власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Транслайн Сістем" на нерухоме майно, розташоване за адресою: площа Дзержинського, будинок 4, м. Кривий Ріг (а.с.21).

Державна реєстрація відбулася на підставі Акта приймання-передачі нерухомого майна до статутного капіталу ТОВ "Транслайн Сістем", номер б/н, виданий 08.04.2016, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 536005012110.

Також 12.04.2016, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 29267104 від 15.04.2016, Комунальним підприємством "Криничанське бюро технічної інвентаризації" вчинено запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 14177191 про право власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Транслайн Сістем" на нерухоме майно: споруду фонтану з елементами благоустрою, розташоване за адресою: площа Дзержинського, будинок 4а, м. Кривий Ріг (а.с.22).

Державна реєстрація відбулася на підставі Протоколу №08/04-16, серія та номер: 08/04-16, виданий 08.04.2016 ТОВ "Транслайн Сістем", номер б/н, виданий 08.04.2016, та акту приймання-передачі від 08.04.2016, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 535951912110.

З наведеного вбачається, що з 12.04.2016 Товариство з обмеженою відповідальністю "Транслайн Сістем" є власником: нерухомого майна площею 1432,4кв.м., що розташоване за адресою: площа Дзержинського, будинок 4, м. Кривий Ріг та споруди фонтану з елементами благоустрою, площею 327,7кв.м., розташоване за адресою: площа Дзержинського, будинок 4а, м. Кривий Ріг.

Розпорядженням голови Обласної державної адміністрації від 19.05.2016 МР-223/0/3-16 "Про перейменування топонімів у населених пунктах області" площа "Дзержинського" міста Кривого Рогу перейменована на площу "Шахтарської слави".

14.04.2023 завідувачем та головним спеціалістом відділу земельних відносин та будівництва виконкому Саксаганської районної у місті ради складені акти обстеження земельної ділянки від 14.04.2023 (а.с.25,31):

на земельній ділянці за адресою: м. Кривий Ріг, площа Шахтарської слави,4, (кадастровий номер 1211000000:06:221:0011) розташована двоповерхова нежитлова будівля яка знаходиться у занедбаному стані, доступу до будівлі немає, за інформацією податкового органу, з моменту отримання права власності на будівлю ТОВ "Транслайн Сістем" на обліку як платник податків за землю не перебуває, плата не здійснюється;

-на земельній ділянці за адресою: м. Кривий Ріг, площа Шахтарської слави,4а, (кадастровий номер 1211000000:06:229:0054) розташовано об`єкт благоустрою: фонтан з елементами благоустрою, який знаходиться у занедбаному стані, з моменту отримання права власності на даний об`єкт ТОВ "Транслайн Сістем" на обліку як платник податків за землю не перебуває, плата не здійснюється.

Листами від 21.07.2023 та від 04.09.2023 Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомило позивача про те, що ТОВ "Транслайн Сістем" за земельні ділянки, розташовані за адресою: площа Шахтарської слави,4 та площа Шахтарської слави,4а, у м. Кривий Ріг, з кадастровим номером 1211000000:06:221:0011 та кадастровим номером 1211000000:06:229:0054 податкові зобов`язання з орендної плати за землю не визначає та не сплачує (а.с.29, 35).

Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0000842602023 від 09.05.2023 земельна ділянка загальною площею 0,5074 га з кадастровим номером 1211000000:06:221:0011, розташована за адресою: площа Дзержинського, будинок 4, м. Кривий Ріг (а.с.12-13).

17.09.2010 Криворізьким міським відділом ДРФ ДП "ЦДЗК" зареєстровано за Товариством з обмеженою відповідальністю "Ферімпекс" речове право оренди на земельну ділянку площею 0,5074га, кадастровий номер 1211000000:06:221:0011, строком на два роки (відомості про право власності/право постійного користування, внесені до Поземельної книги, крім відомостей про речові права, які виникли після 01.01.2013, а.с.12-16).

15.03.2016 Управлінням Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області проведена державна реєстрація земельної ділянки площею 0,1280га, кадастровий номер 1211000000:06:229:0054, розташована за адресою: площа Дзержинського, будинок 4а, м. Кривий Ріг (Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0000842652023 від 09.05.2023, а.с.17-19).

Власником таких земельних ділянок є територіальна громада міста Кривого Рогу в особі Криворізької міської ради.

Спірні земельні ділянки площею 0,5074га з кадастровим номером 1211000000:06:221:0011 та площею 0,1280га з кадастровим номером 1211000000:06:229:0054 сформовані, як об`єкт цивільних прав.

З наведеного убачається, що з 12.04.2016 ТОВ "Транслайн Сістем", як власник об`єктів нерухомого майна, розташованого за адресами: площа Шахтарської слави,4 та площа Шахтарської слави,4а, у м. Кривий Ріг, став фактичним користувачем земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:06:221:0011 (площа 0,5074га) та земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:06:229:0054 (площа 0,1280га), але плату за користування земельними ділянками у відповідному розмірі не сплачує, що підтверджується інформацією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 21.07.2023 та від 04.09.2023.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Транслайн Сістем", як фактичний користувач земельних ділянок, у період з 01.01.2022 по 31.12.2022 право користування земельною ділянкою не оформило.

Позивач просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Транслайн Сістем" грошові кошти в сумі 128983,60грн, як безпідставно отримані кошти у вигляді несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою за період з 01.01.2022 по 31.12.2022.

Отже, предметом розгляду у даній справі є вимога про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів у вигляді несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою за період з з 01.01.2022 по 31.12.2022 в розмірі 128983,60грн.

Згідно правового висновку Верховного Суду, викладеного в постанові від 05.08.2022 у справі №922/2060/20, до предмету доказування у справах про стягнення заборгованості за кондикційними (бездоговірними) зобов`язаннями відноситься встановлення обставин:

фактичного користувача земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ділянками у відповідний період, або наявність правової підстави для використання земельної ділянки у такого фактичного користувача;

площу земельної ділянки;

суму, яку мав би отримати власник земельної ділянки за звичайних умов, яка безпосередньо залежить від вартості цієї ділянки (її нормативної грошової оцінки);

період користування земельною ділянкою комунальної власності без належної правової підстави.

Відповідно до статті 177 та пункту 1 частини 1 статті 181 ЦК України об`єктами цивільних прав є речі, у тому числі гроші та цінні папери, інше майно, майнові права, результати робіт, послуги, результати інтелектуальної, творчої діяльності, інформація, а також інші матеріальні і нематеріальні блага. До нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Відповідно до частин 1, 2 статті 120 ЗК України (в редакції чинній станом на дату набуття відповідачем права власності на об`єкт нерухомого майна), у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення (ч.1).

Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ч.2).

Перехід права на земельну ділянку до нового набувача нерухомого майна відбувається в силу прямого припису закону, незалежно від волі органу, який уповноважений розпоряджатися земельною ділянкою (пункт 7.42 постанови Великої Палати Верховного Суду від 4 грудня 2018 року у справі № 910/18560/16).

Іншими словами, з моменту переходу права власності на розташоване на земельній ділянці нерухоме майно до нового власника у правовідносинах користування земельною ділянкою, на якій знаходиться це майно, відбувається фактична заміна землекористувача: права й обов`язки землекористувача переходять до нового власника відповідного нерухомого майна (пункт 47 постанови Великої Палати Верховного Суду від 18.12.2019 у справі № 263/6022/16-ц).

Зважаючи на те, що земельні ділянки площею 0,5074га з кадастровим номером 1211000000:06:221:0011 та площею 0,1280га з кадастровим номером 1211000000:06:229:0054 сформовані, у спірному періоді за договором не передавались в орендне користування, на земельніх ділянках знаходяться об`єкти нерухомого майна двоповерхова нежитлова будівля та фонтан з елементами благоустрою, які належать на праві власності товариству з обмеженою відповідальністю "Транслайн Сістем", вбачається набуття останнім прав та обов`язків землекористувача, в тому числі і обов`язок зі сплати орендної плати за користування зазначеною земельною ділянкою.

Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Отже, законодавець розмежовує поняття "земельний податок" та "орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності" в залежності від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.

Відповідно до статей 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено частиною першою статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Згідно із частиною першою статті 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до частин першої, третьої, четвертої, дев`ятої статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Відповідно до частини другої статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.

Статтею 1212 ЦК України визначено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідків події.

Отже, у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України.

Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини другої статті 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.

Близькі за змістом правові висновки викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі № 629/4628/16-ц (провадження № 14-77цс18), а також у постановах Верховного Суду України від 30 листопада 2016 року у справі № 922/1008/15 (провадження № 3-1271гс16), від 07 грудня 2016 року у справі № 922/1009/15 (провадження № 3-1348гс16), від 12 квітня 2017 року у справах № 922/207/15 (провадження № 3-1345гс16) і № 922/5468/14 (провадження № 3-1347гс16).

За таких обставин, у період користування спірною земельною ділянкою без укладення відповідного договору оренди відповідач мав сплачувати власнику земельної ділянки - Криворізькій міській раді орендну плату.

Згідно з пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Базою оподаткування землі в Україні є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого Податковим кодексом України, та площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено (пп.пп. 271.1.1, 271.1.2 п. 271.1 ст. 271 ПК України).

Підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 ПК України унормовано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За статтею 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (ст. 20 Закону України "Про оцінку земель").

У відповідності до статті 23 Закону України "Про оцінку земель", технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Криворізькою міською радою прийнято рішення № 523 від 26.05.21 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу" (а.с.38) та рішення "Про встановлення ставок плати за землю та пільг із земельного податку на території м. Кривого Рогу" (а.с.39), які набирають чинності з 01.01.2022.

До місцевих податків, зокрема, належить податок на майно, до складу якого входить плата за землю - обов`язковий платіж, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст. 10, пп. 14.1.147. п. 14.1 ст. 14 ПК України).

За умовами підпунктів 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5. статті 288 ПК України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Рішенням "Про встановлення ставок плати за землю та пільг із земельного податку на території м. Кривого Рогу" встановлено, у тому числі, ставки орендної плати за землю в залежності від цільового призначення земельної ділянки згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548 (додаток 2 до рішення, а.с.40).

Відомості у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку є обов`язковими для визначення орендної плати земельних ділянок (постанова Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц та постанова Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 у справі №320/5877/17 (п.71)).

За даними витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 17.05.2023 №97-4-0.110,4-5956/301-23, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:06:221:0011 становить - 8 610 666,24 грн (9 902 266,18 грн. за витягом: 1,15 коефіцієнт індексації за 2022 рік, який не підлягає врахуванню під час здійснення розрахунку за 2022 рік), а.с. 28.

За даними витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 17.05.2023 №97-4-0.110,4-5955/301-23, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:06:229:0054 становить - 2 137 967,30 грн (2 458 662,40 грн. за витягом : 1,15 коефіцієнт індексації за 2022 рік, який не підлягає врахуванню під час здійснення розрахунку за 2022 рік), а.с.34.

Цільове призначення земельних ділянок з кадастровим номером 1211000000:06:221:0011 та кадастровим номером 1211000000:06:229:0054 - для будівництва та обслуговування будівель інших будівель громадської забудови, що відповідає розміру ставки орендної плати - 1,2% від нормативної грошової оцінки земель міста (рядок 03.15 в додатку 2 до Рішення від 26.05.2021 №506).

Таким чином, розмір річної орендної плати за земельні ділянки вираховується на підставі даних витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, помножених на значення ставки орендної плати, розмір якої визначається відповідним рішенням міської ради. Місячний розмір орендної плати визначається шляхом ділення річної орендної плати на 12, що відповідає кількості місяців у році.

Відповідно до листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 6-28-0.222-323/2-23 від 12.01.2023, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення становить: 2016 рік 1,06; 2017 рік 1,0; 2018 рік 1,0; 2019 рік 1,0; 2020 рік - 1,0; 2021 рік - 1,0 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та 1,1 (для земель несільськогосподарського призначення), за 2022 рік - 1,15 для земель та земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь), а.с.36-37.

Отже, річний розмір орендної плати за спірну земельну ділянку з кадастровим номером 1211000000:06:221:0011 становить 103327,99грн (8 610 666,24 грн х 1,2%),

де 8 610 666,24 грн. - нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки без урахування коефіцієнту індексації 1,15 від 17.05.2023 №97-4-0.110,4-5956/301-23;

1,2 % - річний розмір орендної плати за землю від нормативної грошової оцінки земель міста згідно з рішення Криворізької міської ради від 26.05.2021 №506.

Річний розмір річний розмір орендної плати за спірну земельну ділянку з кадастровим номером 1211000000:06:229:0054 становить - 25 655,61 грн (2137 967,30 грн. х 1,2 %),

де 2137 967,30 грн - нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки без урахування коефіцієнту індексації 1,15 від 17.05.2023№97-4-0.110,4-5955/301-23;

1,2 % - річний розмір орендної плати за землю від нормативної грошової оцінки земель міста згідно з рішення Криворізької міської ради від 26.05.2021 №506.

За таких обставин, за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 відповідач мав сплатити позивачу орендну плату у розмірі 128 983,60грн (103327,99грн +25655,61грн).

Як вказано вище, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України, а отже суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог щодо стягнення 128 983,60грн безпідставно збережених коштів за користування земельними ділянками з кадастровим номером 1211000000:06:221:0011 та кадастровим номером 1211000000:06:229:0054.

Суд відхиляє доводи відповідача, що Криворізька міська рада є неналежним позивачем у справі. У даній справі предметом спору є стягнення безпідставно набутих коштів за користування земельними ділянками, у зв`язку з відсутністю у відповідача правовстановлюючих документів. Спірні земельні ділянки є комунальною власністю територіальної громади міста, яку представляє Криворізька міська рада. Відповідач, як власник об`єктів нерухомого майна не оформив права оренди на земельні ділянки та не вносить плату за їх використання. Як зазначено у постанові Верховного Суду № 922/2060/20 від 05.08.2022, у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України.

Також судом відхиляються доводи відповідача про те, що він, як платник єдиного податку 3-ої групи, ставка у відсотках до доходу 5%, звільняється від сплати земельного податку.

У відповідності до вимог статті 297 Податкового кодексу України платники єдиного податку звільняються від обов`язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з таких податків і зборів як, у тому числі,податку на майно в частині земельного податку за земельні ділянки, шо використовуються платниками єдиного податку першої - третьої груп для провадження господарської діяльності (крім діяльності з надання земельних ділянок та/або нерухомого майна, що знаходиться на таких земельних ділянках, в оренду (найм), позичку, на іншому праві користування) та платниками єдиного податку четвертої групи для ведення сільськогосподарського товаровиробншггва (п. 4 ч. 1 ст. 297 Податкового кодексу України).

Відповідно до частини першої статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Вичерпний перелік осіб, які могли набувати земельні ділянки у постійне користування, визначений у частині другій статті 92 ЗК України.

Згідно частини другої статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації осіб з інвалідністю України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації; в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності; г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", та акціонерне товариство, утворене відповідно до Закону України "Про акціонерне товариство "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом"; ґ) заклади освіти незалежно від форми власності; д) співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку; е) оператор газотранспортної системи, оператор газосховища та оператор системи передачі; є) господарські товариства в оборонно-промисловому комплексі, визначені частиною першою статті 1 Закону України "Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності"; ж) акціонерне товариство "Національна суспільна телерадіокомпанія України", утворене відповідно до Закону України "Про суспільні медіа України" .

Земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Товариство з обмеженою відповідальністю "Транслайн Сістем" не відноситься до категорії власників або постійних землекористувачів, рішення про передачу відповідачу земельної ділянки в постійне користування міською радою не приймалось, тому, як платник єдиного податку 3-ої групи, Товариство не звільняється від внесення плати за користування спірними земельними ділянками.

Щодо розподілу витрат по сплаті судового збору.

Під час звернення з позовом до суду позивачем сплачено судовий збір у сумі 2684,00грн згідно платіжної інструкції № 190 від 22.11.2023.

Відповідно до вимог ст. 129 ГПК України, у зв`язку із задоволенням позовних вимог, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Криворізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Транслайн Сістем" про стягнення 128 983,60грн - задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Транслайн Сістем" (ідентифікаційний код 33576311; провулок Поштовий,1, офіс 410, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50000) на користь Криворізької міської ради (ідентифікаційний код 33874388; пл. Молодіжна,1, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50101) кошти за користування земельними ділянками з кадастровим номером 1211000000:06:221:0011 та з кадастровим номером 1211000000:06:229:0054, у період з 01.01.2022 по 31.12.2022 у сумі 128983,60грн, а також витрати по сплаті судового збору у сумі 2684,00 грн, видати наказ.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення підписано 14.02.2024

Суддя Н.М. Євстигнеєва

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення14.02.2024
Оприлюднено16.02.2024
Номер документу116983255
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —904/6611/23

Судовий наказ від 09.10.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Постанова від 01.10.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Мороз Валентин Федорович

Ухвала від 01.04.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Мороз Валентин Федорович

Ухвала від 13.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Мороз Валентин Федорович

Рішення від 14.02.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 14.02.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 25.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні