ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 лютого 2024 року м. Житомир справа № 240/4676/23
категорія 109000000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Черняхович І.Е., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державна служба геології та надр України до Виробничо-торгове підприємство "Промекс" у формі товариства з обмеженою відповідальністю про анулювання спеціального дозволу,
встановив:
Державна служба геології та надр України (далі - позивач) звернулась до суду з позовом до Виробничо-торгового підприємства "Промекс" у формі товариства з обмеженою відповідальністю (далі - відповідач), в якому просить:
- припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 06.04.2012 №5505, наданого Виробничо-торговому підприємству "Промекс" у формі товариства з обмеженою відповідальністю (код ЄДРПОУ 30503015).
На обґрунтування заявлених позовних вимог Державна служба геології та надр України зазначила, що за результатами проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр було виявлено допущення Виробничо-торговим підприємством "Промекс" порушень вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та використання надр. У зв`язку з цим відносно зазначеного суб`єкта господарювання був винесений припис від 31.12.2021 №2079-14/06 з вимогою усунути виявлені порушення вимог законодавства. Проте, Виробничо-торгове підприємство "Промекс" вимоги цього припису не виконало, а тому Державна служба геології та надр України видала наказ від 24.05.2022 №162 "Про поновлення дії, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень", яким надала Виробничо-торговому підприємству "Промекс" термін на усунення порушень до 01.08.2022. Оскільки, жодних дій щодо усунення виявлених під час перевірки порушень позивач на виконання вимог наказу від 24.05.2022 №162 не вчинив, Державна служба геології та надр України видала наказ від 22.08.2022 №295 "Про поновлення дії, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, надання термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів", яким зупинила дію наданого Виробничо-торговому підприємству "Промекс" спеціального дозволу на користування надрами від 06.04.2012 №5505 та надала йому 30-денний строк на усунення порушень. Однак, і вказані заходи не призвели до усунення Виробничо-торговим підприємством "Промекс" порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, що були виявленні під проведеної перевірки. Вказані обставини обумовили виникнення підстав для припинення права позивач на користування надрами та анулювання виданого йому спеціального дозволу від 06.04.2012 №5505. У зв`язку з цим, Державна служба геології та надр України надіслала позивачу подання про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, але відповіді (згоди/незгоди) на припинення права користування надрами від Виробничо-торгового підприємства "Промекс" не отримало. Відповідно до ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра вказані обставини зумовили звернення Державної служби геології та надр України до суду з даним позовом про припинити права Виробничо-торгового підприємства "Промекс" на користування надрами та анулювання виданого йому спеціального дозволу від 06.04.2012 №5505.
Ухвалою суду провадження в адміністративній справі №240/4676/23 за позовом Державної служби геології та надр України було відкрито за правилами загального позовного провадження.
Виробничо-торгове підприємство "Промекс" подало до суду відзив на позовну заяву (вх.№66920/23 від 02.10.2023), в якому заперечувало проти заявлених позовних вимог. Аргументуючи свою позицію відповідач зазначив, що підприємство приділяє увагу особливим умовам, які неухильно дотримуються та своєчасно виконуються в повному обсязі, здійснюється радіаційний контроль видобутої сировини. Однак, з незалежних від підприємства обставин, а саме у зв`язку із введення постановою КМУ від 09.12.2020 №1236 на території України карантину з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби Covid-19, а також у зв`язку із запровадженням на підставі Указу Президента України від 24.02.2022 №64 воєнного стану та знаходження підприємства під обстрілами, на підприємстві не проводились додаткові контролі радіаційного контролю видобутої в кар`єрі сировини. Водночас, підприємство своєчасно і в повному обсязі сплачувало обов`язкові платежі до Державного бюджету та подавало до Державної служби геології та надр України звітність за формою 5-гр. Також відповідач зауважує, що протягом 2022-2023 років видобування сировини ним не здійснюється, однак усі необхідні заходи щодо відкачування води з кар`єрного родовища для запобігання його затоплення та обводнення підприємством здійснюються. Вказане, на переконання відповідача, свідчить про виконання підприємством особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування ділянкою надр. У зв`язку з цим Виробничо-торгове підприємство "Промекс" вважає, що підстави для анулювання спеціального дозволу від 06.04.2012 №5505 відсутні, а тому просить відмовити в задоволенні позовних вимог.
Крім того, Виробничо-торговим підприємством "Промекс" до суду подавались письмові пояснення (вх.№81747/23 від 04.12.2023), в яких відповідач вказав, що жодного припису від позивача підприємство не отримувало, доказів його направлення матеріали справи не містять. Матеріалами справи підтверджується направлення на юридичну адресу підприємства листів від 14.06.2022 та від 26.08.2022 щодо прийнятих Державною службою геології та надр України рішень про подальшу дію спеціального дозволу на користування надрами від 06.04.2012 №5505, однак будь яких зобов`язань щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування вказані листи не містили, як і не містили строків їх виконання. Також відповідач зауважує, що листа Державної служби геології та надр України від 03.11.2022 з поданням про анулювання спеціального дозволу на користування надрами підприємство не отримувало. З огляду на вказані обставини Виробничо-торгове підприємство "Промекс" вважає, що позивач не довів належними доказами факт вручення підприємству припису, факт порушення підприємством строків усунення порушень, а також факт наявності таких порушень на момент звернення з позовом до суду.
У судове засідання, призначене на 30.11.2023, сторони, які були належним чином повідомленні про дату, час та місце судового розгляду справи, не з`явились. Однак, враховуючи наявність у матеріалах справи заяви від Державної служби геології та надр України (вх.№19158/23 від 15.03.2023) та заяви від представника Виробничо-торгового підприємства "Промекс" - адвоката Слівінського А.О. про розгляд справи без їх участі, суд здійснює розгляд адміністративної справи №240/4676/23 в порядку письмового провадження.
Згідно з частиною 5 статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши наявні у матеріали справи документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що 06 квітня 2012 року Державна служба геології та надр України видала Виробничо-торговому підприємству "Промекс" у формі товариства з обмеженою відповідальністю (код ЄДРПОУ 30503015) спеціальний дозвіл на користування надрами №5505 з метою видобування незміненого габро-нориту, придатного для виготовлення блоків та виробництва облицювальних виробів з них, відходів та порушених вивітрюванням габро-норитів, придатних для виробництва щебеню будівельного і каменю бутового, на Писарівському родовищі (Житомирська область, Хорошівський район, 2,0 км на схід від с. Писарівка), терміном дії до 06.04.2032.
Особливими умовами вказаного спеціального дозволу від 06.04.2012 №5505 було передбачено: 1) виконання умов: Міністерства екології та природних ресурсів України - лист від 13.09.2011 №17262/06/10-11; Держуправління охорони навколишнього природного середовища в Житомирській області від 02.11.2009 №5906/Г-6/2-4-6056 (екологічна картка); Держгірпромнагляду - лист від 27.09.2010 №1/03-7.12/6937; 2) щорічний радіаційний контроль видобутої сировини в кар`єрі та продукції з неї на відповідність вимогам НРБУ-97; 3) своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів до Державного бюджету згідно з чинним законодавством; 4) щорічна звітність перед ДНВП "Геоінформ України" згідно з формою 5-гр; 5) дотримання вимог Закону України "Про оцінку впливу на довкілля".
Крім того, 19 квітня 2019 року між Державною службою геології та надр України та надрокористувачем Виробничо-торговим підприємством "Промекс" була укладена угода №5505 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин. Пунктом 5.3 вказаної угоди передбачено, що надрокористувач зобов`язаний, зокрема:
- забезпечувати охорону надр та довкілля в межах ділянки надр, наданої у користування, а також забезпечувати приведення порушених земель у стан, придатний для використання за призначенням, або придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві відповідно до Програми робіт (пп.5.3.2);
- дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами (пп.5.3.4);
- використовувати надра відповідно до мети, для якої їх було надано (пп.5.3.8);
- забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища (пп.5.3.9);
- дотримуватись вимог та умов, передбачених дозволом та цією угодою (пп.5.3.10);
- надавати в установленому порядку Держгеонадрам інформацію щодо користування надрами (пп.5.3.11);
- забезпечити раціональне комплексне використання і охорону надр згідно з цією угодою та Програмою робіт (пп.5.3.20);
- у встановленому порядку забезпечити виконання вимог законодавства про оцінку впливу на довкілля (пп.5.3.22).
Матеріалами справи підтверджується, що відповідно до пп. 12 п. 4 та пп. 1 п. 6 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174, та наказу Державної служби геології та надр України від 20.11.2022 №528 "Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2021 рік" Державна служба геології та надр України прийняла наказ від 08.11.2021 №847 "Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у грудні 2021 року". Пунктом 1.1 зазначеного наказу було визначено провести планові перевірки діяльності надрокористувачів, в тому числі й перевірку Виробничо-торгового підприємства "Промекс".
На підставі вказаного посадовим особам Державної служби геології та надр України було видано направлення на проведення перевірки від 25.11.2021 №21058/01/02-21, а Виробничо-торговому підприємству "Промекс" засобами поштового зв`язку було направлено повідомлення від 10.11.2021 №19977/01/02-21 про проведення перевірки, яке керівник підприємства ОСОБА_1 отримав 29.11.2021.
В період з 13.12.2021 по 24.12.2021 посадовим особам Державної служби геології та надр України провели у Виробничо-торговому підприємству "Промекс" плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. За результатами проведеної планової перевірки був складений акт №06-0323/2021-83/п(236) від 24.12.2021 (а.с.16-22). У вказаному акті були зафіксовані наступні порушення, що виявлені під час перевірки:
- порушення ч. 1 ст. 19 Кодексу України про надра від 27.07.1994 № 132/94-ВР та ч.4 ст. 7 Закону України від 19.11.1997 №645/97-ВР "Про видобування і переробку уранових руд", яке полягало у не представленні оригіналу спеціального дозволу на користування надрами від 06.04.2012 №5505;
- порушення п. 10 постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами", яке полягало у не представленні оригіналу Угоди від 19.04.2019 №5505 про мови користування надрами з метою видобування корисних копалин;
- порушення ч. 1 ст. 51 Кодексу України про надра від 27.07.1994 № 132/94-ВР, п.1.4 НПАОН 00.0-5.02-76, яке полягало у недотриманні показників Проекту розробки родовища ("Робочий проект кар`єру з видобування блочного каменю у Володарсько-Волинському районі Житомирської області", розроблений ПП "СПЕКТР НХЛ" у 2012 році) в частині річного видобування по гірничій масі в щільному тілі в об`ємі - 10,0 тис.м3/рік, по блокам в об`ємі - 3,0 тис.м3/рік. Відповідно до звітного балансу запасів корисних копалин (форма 5-грн) у 2020 році було видобуто 0,0986 тис.м3 габро-нориту;
- порушення ст. 15-1, ч. 1 та 2 ст. 24 Кодексу України про надра від 27.07.1994 №132/94-ВР, п. 5 ч. 2 ст. 3, п. 15 ч. 2 ст. 3, абз. 2 п. 3 ч. 3 ст. 3, п. 6 ч. 1 ст. 15, ч. 3 ст. 17 Закону України від 23.05.2017 №2059-VIII "Про оцінку впливу на довкілля", п. 10 постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами", яке полягало у непредставленні матеріалів за 2020 рік, які підтверджують виконання пункту 2 Особливих умов спеціального дозволу на користування надрами від 06.04.2012 №5505 в частині проведення щорічного радіаційного контролю видобутої сировини в кар`єрі та продукції з неї на відповідність вимогам НРБУ-97. Відповідно до звітного балансу запасів корисних копалин (форма 5-грн) у 2020 році було видобуто 0,0986 тис.м3 габро-нориту;
- порушення п. 1 ч. 1 ст. 24 Кодексу України про надра від 27.07.1994 №132/94-ВР та п. 10 постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами", яке полягало у не поданні Звіту про виконання Програми робіт з видобування корисних копалин габро-норитів Писарівського родовища, чим не виконано пункт 7.1 Угоди від 19.04.2019 №5505 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, відповідно до якого надрокористувач зобов`язаний щороку подавати до Держгеонадр інформацію щодо стану виконання Програми робіт за формою, встановленою законодавством, та надавати відповідні пояснення з питань, що віднесені до компетенції Держгеонадр;
- порушення ч.2 ст. 18 Кодексу України про надра від 27.07.1994 №132/94-ВР, абз. 1 п. 10 постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами", яке полягає у недотриманні вимог пункту 2 Програми робіт з видобування корисних копалин габро-норитів Писарівського родовища в частині "Продовження видобування корисної копалини згідно проекту розробки (3,0 тис. м3 на рік - по блоках; 10,0 тис. м3 на рік - по гірничій масі) (строк проведення робіт - з 01 кв. 2019 року)". Відповідно до звітного балансу запасів корисних копалин (форма 5-грн) у 2019 році видобуток габро-нориту не проводився;
- порушення п. 2, 3, 5 ч. 1 ст. 53 Кодексу України про надра від 27.07.1994 №132/94-ВР, п. 1, 6 Типового положення про відомчу геологічну службу, затвердженого ПРМ СРСР №1040, п. 1, 4, 6, 8 Типової інструкції, затвердженої Мінгео СРСР 17.06.1960, п. 3.1 НПАОН 00.0-1.01-85, яке полягає у не представленні матеріалів щодо проведення у 2020 році геологічного обслуговування. Відповідно до звітного балансу запасів корисних копалин (форма 5-грн) у 2020 році було видобуто 0,0986 тис.м3 габро-нориту;
- порушення п. 2, 3, 5 ч. 1 ст. 53 Кодексу України про надра від 27.07.1994 №132/94-ВР, п. 3.1, 3.16 НПАОН 00.0-1.01-85, п. 1, 6 Типового положення про відомчу маркшейдерську службу, затвердженого ПРМ СРСР №1040, яке полягає у не представленні матеріалів щодо проведення у 2020 році маркшейдерського обслуговування. Відповідно до звітного балансу запасів корисних копалин (форма 5-грн) у 2020 році було видобуто 0,0986 тис.м3 габро-нориту;
- порушення ч. 1 ст. 46 Кодексу України про надра від 27.07.1994 №132/94-ВР, п. 3-8, 10, 11, 13, 15-17 постанови Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 №58 "Про затвердження Положення про порядок списання запасів корисних копалин з обліку гірничодобувного підприємства", п. 1 постанови Кабінету Міністрів України №1099, п. 3.19 НПАОН 00.0-5.03-74, яке полягає у не представленні акту списання запасів корисних копалин з обліку гірничодобувного підприємства за 2020 рік;
- порушення п. 2 ч. 2 ст. 24, п. 1, 6 ч. 1 ст.53, абз.4 ст. 56 Кодексу України про надра від 27.07.1994 №132/94-ВР, яке полягає у не забезпеченні раціонального використання та охорони надр Писарівського родовища габро-нориту від затоплення та обводнення, а саме кар`єрне поле родовища затоплено водою;
- порушення абз. 4 ст. 11 Закону України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", яке полягає у ненаданні відповіді на запит від 24.12.2021 №2054-14/06 Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонард.
Вказаний акт від 24.12.2021 №06-0323/2021-83/п(236) підписаний директором Виробничо-торгового підприємства "Промекс" Борисом А.І. без зауважень, а його копія була вручена йому 24.12.2021.
Доказів оскарження Виробничо-торговим підприємством "Промекс" проведеної у них перевірки та її результатів, зафіксованих в акті від 24.12.2021 №06-0323/2021-83/п(236), матеріали справи не містять.
У зв`язку з виявленням під час перевірки порушень Виробничо-торговим підприємством "Промекс" законодавства у сфері надрокористуваня, Державна служба геології та надр України винесла припис від 31.12.2021 №2079-14/06, в якому зобов`язала відповідача у строк до 10.02.2022 усунути вказані в цьому приписі порушення та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Депатраменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріали, які підтверджують факт усунення порушень (а.с.25-26).
Оскільки, Виробничо-торгове підприємство "Промекс" у встановлені строки вимоги припису від 31.12.2021 №2079-14/06 не виконало, Державна служба геології та надр України, керуючись пунктом 21 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, видала наказ від 24.05.2022 №162 "Про поновлення дії, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень", яким надала Виробничо-торговому підприємству "Промекс" термін на усунення порушень до 01.08.2022.
Про прийнятий наказ від 24.05.2022 №162 Державна служба геології та надр України повідомила Виробничо-торгове підприємство "Промекс" шляхом направлення на його адресу (вул. Соборна, 16, смт. Хорошів, Житомирська область) листа від 14.06.2022 №234/02-1/2-22 (а.с.27-29). Однак, згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення вказаний лист повернувся на адресу позивача із зазначеною в довідці причиною повернення "за закінченням терміну зберігання" (а.с.30).
Разом з тим, в строк до 01.08.2022 Виробничо-торгове підприємство "Промекс" порушення не усунуло. У зв`язку з цим, Державна служба геології та надр України, керуючись пунктами 21 та 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, видала наказ від 22.08.2022 №295 "Про поновлення дії, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, надання термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів", яким зупинила дію наданого Виробничо-торговому підприємству "Промекс" спеціального дозволу на користування надрами від 06.04.2012 №5505 та надала йому 30-денний строк на усунення порушень.
Про прийнятий наказ від 22.08.2022 №295 Державна служба геології та надр України повідомила Виробничо-торгове підприємство "Промекс" шляхом направлення на його адресу (вул. Соборна, 16, смт. Хорошів, Житомирська область) листа від 26.08.2022 №104902-1/2-22 (а.с.31-33). Однак, згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення вказаний лист повернувся на адресу позивача із зазначеною в довідці причиною повернення "за закінченням терміну зберігання" (а.с.34).
Однак, і встановлений наказом від 22.08.2022 №295 строк Виробничо-торгове підприємство "Промекс" порушення не усунуло.
У зв`язку з цим, Державна служба геології та надр України, керуючись пунктом 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, прийняла подання від 12.10.2022 №774-14.06 про анулювання виданого Виробничо-торговому підприємству "Промекс" спеціального дозволу на користування надрами від 06.04.2012 №5505 та надіслала відповідачу листа від 03.11.2022 №1649/02-1/2-22, в якому просила підприємство у 15-денний строк надати його позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами згідно спеціального дозволу від 06.04.2012 №5505 (а.с.35-37). Разом з тим, з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення вказаний лист повернувся на адресу позивача із зазначеною в довідці причиною повернення "за закінченням терміну зберігання" (а.с.39).
Оскільки, відповіді на лист від 03.11.2022 №1649/02-1/2-22 (згоди/незгоди на припинення права користування надрами) Державна служба геології та надр України від Виробничо-торгового підприємства "Промекс" не отримала, вона звернулась з даним позовом для анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 06.04.2012 №5505 в судовому порядку.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно зі ст. 2 Кодексу України про надра від 27.07.1994 № 132/94-ВР (далі - Кодекс України про надра, в редакцій чинній на момент спірних правовідносин) його завданням є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Кодексу України про надра гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.
Згідно з ч. 1 ст. 13 Кодексу України про надра користувачами надр (далі - надрокористувачі) можуть бути: підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Статтею 14 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
Згідно правових норм статті 16 Кодексу України про надра аукціони щодо продажу спеціальних дозволів на користування надрами проводяться шляхом електронних торгів, що здійснюються за допомогою апаратно-програмного комплексу, що функціонує в Інтернеті та забезпечує заявникам, учасникам і організатору аукціону та центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, та/або Раді міністрів Автономної Республіки Крим можливість користуватися сервісами такої системи з автоматичним обміном інформацією про процедури проведення аукціону.
Спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Частиною 2 ст. 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Відповідно до статті 56 Кодексу України про надра основними вимогами в галузі охорони надр є, зокрема: забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку.
Статтею 60 Кодексу України про надра передбачено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.
Згідно з ч. 1 ст. 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 затверджено Положення про Державну службу геології та надр України (далі - Положення №1174).
Згідно з п.1 Положення №1174 Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Відповідно до п. 3 Положення №1174 основними завданнями Держгеонадра є, у тому числі, реалізація державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Згідно з пп. 10 п. 4 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань:
- видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами);
- зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Станом на момент спірних правовідносин питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначення процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін були врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (далі - Порядок №615). Вказаний порядок був чинним до 26.07.2023, а відтак підлягає застосуванню судом при вирішенні спірних правовідносин.
Згідно правових норм пунктів 1 та 2 Порядку №615 видача (відмова у видачі, переоформлення, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування ділянкою, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.
Згідно з пунктом 26 Порядку № 615 контроль та нагляд за дотриманням умов дозволу здійснюють у межах своїх повноважень орган з питань надання дозволу, Держекоінспекція, Міндовкілля, МОЗ, ДПС, а також органи місцевого самоврядування.
Так, правовими нормами пп. 10 п. 4 Положення № 1174 визначено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань проводить планові та позапланові перевірки надрокористувачів, за результатами яких (у разі виявлення порушень вимог законодавства) складає акти, видає обов`язкові для виконання вказівки (приписи), визначає строк для усунення виявлених недоліків і порушень вимог законодавства.
Суд звертає увагу, що проведення планових та позапланових перевірок надрокористувачів здійснюється Державною службою геології та надр України відповідно до правових норм Закону України від 05.04.2007 №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V, в редакції чинній на момент проведення планової перевірки у відповідача), яким визначено правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Дія цього Закону, згідно з статтею 2, поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Відповідно до статті 5 Закону № 877-V планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому.
Органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.
Згідно з статтею 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
При цьому, згідно правових норм частин 7 та 8 статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - це обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Відповідно до пункту 1 статі 57 Кодексу України про надра, право користування надрами може бути тимчасово заборонено (зупинено) виключно з таких підстав, як невиконання надрокористувачем у встановлений строк приписів щодо усунення порушення вимог законодавства, відповідної угоди про умови користування надрами та передбаченої нею програми робіт, виданих за результатами проведення заходів державного геологічного контролю центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або недопущення посадових осіб такого органу до здійснення заходів державного геологічного контролю, за умови дотримання ними встановленого порядку здійснення державного нагляду (контролю).
Згідно з підпунктами 1 та 3 пунктом 21 Порядку №615 (в редакції, на момент прийняття позивачем наказу 22.08.2022 №295) дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Міндовкілля, Держпраці, МОЗ, Держекоінспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.
Таким чином, підставою для прийняття Державною службою геології та надр України рішення про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами є невиконання надрокористувачем у встановлений строк приписів щодо усунення порушення вимог законодавства, угоди про умови користування надрами та передбаченої нею програми робіт, виданих за результатами проведення заходів державного геологічного контролю.
В свою чергу, підставою для анулювання спеціального дозволу на користування надрами, відповідно до пункту 7 частини 2 статті 26 Кодексу України про надра є невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушенням вимог законодавства. При цьому, анулювання спеціального дозволу на користування надрами у вказаному випадку здійснюється після зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з таким порушенням із наданням достатнього часу для їх усунення.
Крім того, частина 3 та 4 статті 26 Кодексу України про надра визначає, що спеціальний дозвіл на користування надрами з підстави, визначеної пунктом 7 частини другої цієї статті, анулюється виключно судом.
Анулювання спеціального дозволу на користування надрами з підстави, визначеної пунктом 7 частини другої цієї статті, дозволяється виключно у разі, якщо такі підстави були встановлені за результатами проведення заходів державного нагляду (контролю).
Зміст вищезазначених норм свідчить, що зверненню Державної служби геології та надр України до суду з позовом про анулювання виданого суб`єкту господарювання спеціального дозволу на користування надрами на підставі пункту 7 частини 2 статті 26 Кодексу України про надра, мають передувати наступні події:
1) проведення Державною службою геології та надр України заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням надрокористувачем законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального і ефективного використання надр;
2) встановлення за результатами проведеного заходу державного нагляду (контролю) порушення надрокористувачем вимог законодавства та умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування надрами;
3) винесення Державною службою геології та надр України відносно такого надрокористувач припису щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування;
4) невиконання надрокористувачем у встановлений строк припису щодо усунення порушення вимог законодавства;
5) прийняття Державною службою геології та надр України рішення про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку із невиконання надрокористувачем у встановлений строк вимог припису;
6) надання надрокористувачу достатнього часу для вжиття заходів щодо усунення причин зупинення дії спеціального дозволу, тобто часу для усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування, виявлених під час перевірки та вказаних в приписі;
7) не здійснення надрокористувачем протягом встановленого йому строку дій щодо усунення виявлених під час перевірки та вказаних в приписі порушення вимог законодавства у сфері надрокористування.
Під час розгляду справи судом встановлено, що в період з 13.12.2021 по 24.12.2021 Державна служба геології та надр України провела плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання Виробничо-торговим підприємством "Промекс" вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. В результаті проведеної перевірки були виявленні численні порушення підприємством законодавства у сфері надрокористування, про що був складений акт від 24.12.2021 №06-0323/2021-83/п(236).
Крім того, відповідно до частин 7 та 8 статті 7 Закону № 877-V Державною службою геології та надр України був винесений припис від 31.12.2021 №2079-14/06 із зобов`язанням у строк до 10.02.2022 усунути вказані в цьому приписі порушення та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.
Однак, доказів вручення чи направлення Виробничо-торговому підприємству "Промекс" вказаного припису від 31.12.2021 №2079-14/06 матеріали справи не містять. Жодних доказів на підтвердження вчинення дій щодо доведення до відома Виробничо-торгового підприємства "Промекс" вимог припису Державна служба геології та надр України, яка є суб`єктом владних повноважень та на яку, з огляду на ч. 2 ст. 77 КАС України, покладений обов`язок доказування правомірності своїх дії, до суду не надала.
З огляду на вказані, суд приходить до висновку, що припис від 31.12.2021 №2079-14/06 Виробничо-торговому підприємству "Промекс" не направлявся та не вручався.
В контексті вказаних обставин суд зазначає, що не здійснення Державною службою геології та надр України дій щодо направлення/вручення Виробничо-торговому підприємству "Промекс" припису від 31.12.2021 №2079-14/06 порушило право підприємства бути обізнаним про те, які порушення законодавства у сфері надрокористування йому необхідно усунути та в який строк, та як наслідок позбавило його можливості вжити заходів щодо усунення таких порушень. Відтак, суд приходить до висновку, що без направлення/вручення Виробничо-торговому підприємству "Промекс" припису від 31.12.2021 №2079-14/06 припису від 31.12.2021 №2079-14/06 всі подальші дії Державної служби геології та надр України щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 06.04.2012 №5505 та дії щодо звернення до суду для анулювання цього дозволу є передчасними та безпідставними, адже рішення щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами може бути прийнято виключно з підстави невиконання надрокористувачем у встановлений строк вимог припису, а звернення до суду для анулювання такого дозволу може бути зумовлене невжиттям надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами. В той час, як бездіяльність Державною службою геології та надр України дій щодо не направлення/ не вручення Виробничо-торговому підприємству "Промекс" припису від 31.12.2021 №2079-14/06 позбавило його можливості вжити заходів щодо виконання у встановлений строк вимог припису.
З огляду на зазначене суд приходить до висновку про відсутність визначеної в пункті 7 частини 2 статті 26 Кодексу України про надра підстави для виникнення у позивача права на звернення до суду з позовом про анулювання виданого Виробничо-торговому підприємству "Промекс" спеціального дозволу на користування надрами, та як наслідок відсутність підстав для задоволення поданого позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Відтак, суд, з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, дійшов висновку, що позовні вимоги Державної служби геології та надр України про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 06.04.2012 №5505, наданого Виробничо-торговому підприємству "Промекс" у формі товариства з обмеженою відповідальністю (код ЄДРПОУ 30503015), є безпідставними та не підлягають задоволенню.
У зв`язку із відмовою в задоволенні позовних вимог, підстави для вирішення судом питання про розподіл судових витрат відстуні.
Керуючись статями 2, 9, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
У задоволенні позову Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м.Київ, 03057; код ЄДРПОУ 37536031) до Виробничо-торгового підприємства "Промекс" у формі товариства з обмеженою відповідальністю (смт. Хорошів, Житомирський район, Житомирська область, 12101; код ЄДРПОУ 30503015) про анулювання спеціального дозволу - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя І.Е.Черняхович
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2024 |
Оприлюднено | 16.02.2024 |
Номер документу | 116988765 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черняхович Ірина Едуардівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні