Ухвала
від 14.02.2024 по справі 826/5195/18
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 826/5195/18

УХВАЛА

14 лютого 2024 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі судді-доповідача Коротких А.Ю. та суддів Сорочка Є.О., Чаку Є.В., розглянувши в порядку письмового заяву Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про виправлення описки в постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2023 року у справі за адміністративним позовом приватного акціонерного товариства "Васильківська сільгоспхімія" до Національного банку України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

Приватне акціонерне товариство "Васильківська сільгоспхімія" звернулось до Окружного адміністративного суду м. Києва з адміністративним позовом, в якому просило:

1) визнати протиправною та скасувати у повному обсязі постанову №366-ЦД-1-Е від 22.03.2017 року про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів, винесену Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку;

2) визнати протиправним та скасувати у повному обсязі розпорядження №309-ЦД-1-Е від 22.03.2017 року про усунення порушень законодавства про цінні папери, винесене Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку;

3) визнати протиправною та скасувати у повному обсязі постанову №2844-ЦД-1-Е від 18.12.2017 року про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів, винесену Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

4) визнати протиправним та скасувати у повному обсязі розпорядження №2318-ЦД-1-Е від 18.12.2017 року про усунення порушень законодавства про цінні папери, винесене Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 25 квітня 2022 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням суду, приватне акціонерне товариство "Васильківська сільгоспхімія" звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нову постанову, якою позов задовольнити повністю.

Також Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині процесуальної заміни відповідача та ухвалити в даній частині нове рішення встановленням належного відповідача у справі - Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (за текстом апеляційної скарги).

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2023 року рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 25 квітня 2022 року скасовано, ухвалено нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову приватного акціонерного товариства "Васильківська сільгоспхімія" до Національного банку України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовлено повністю з підстав, зазначених в мотивувальній частині даної постанови.

18 квітня 2023 року на адресу Шостого апеляційного адміністративного суду надійшла заява від Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про виправлення описки.

26 січня 2024 року на адресу Шостого апеляційного адміністративного суду надійшла справа № 826/5195/18 для вирішення питання щодо виправлення описки.

Відповідно до ч. 1 ст. 253 КАС України суд, який постановив судове рішення, може з власної ініціативи або за заявою учасника справи чи іншої заінтересованої особи виправити допущені в судовому рішенні цього суду описки, очевидні арифметичні помилки незалежно від того, набрало судове рішення законної сили чи ні.

Так заявник свою заяву про виправлення описки мотивує тим, що судом апеляційної інстанції неправильно зазначено відповідача, а саме: замість «Національний банк України» необхідно зазначити «Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку».

З огляду на вищезазначене, колегія суддів зазначає наступне.

12.09.2019 року Верховною Радою України прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг" № 79-1X.

Зі змісту вказаного закону вбачається, що метою його ухвалення є скорочення кількості регуляторних та контролюючих органів на ринках небанківських фінансових послуг шляхом розподілу функцій Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, між іншими органами, що здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг.

Прийнятим Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг" здійснено законодавче закріплення перерозподілу та консолідації функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг та внесено зміни до таких законодавчих актів, а саме: 1) Господарського кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення; 2) Законів України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", "Про цінні папери та фондовий ринок", "Про недержавне пенсійне забезпечення", "Про страхування", "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", "Про державну підтримку сільського господарства України", "Про організацію формування та обігу кредитних історій", "Про кредитні спілки", "Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю", "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів", "Про іпотечні облігації", "Про аудиторську діяльність", "Про Національний банк України", "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", "Про особливості страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою", "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", "Про збір та облік фінансових послуг".

Відповідно до пункту 1 Розділу "II Прикінцеві положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг" перехідний період, упродовж якого відбуватиметься передача функцій від Національної комісії з регулювання ринків фінансових послуг до НБУ та НКЦПФР триватиме до 01.07.2020 року.

Тобто, з 01.07.2020 року функції які належали Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, виконує Національний банк України та Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.

На виконання Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг" Президент України в Указі від 30.06.2020 року № 259/2020 вказав припинити Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, шляхом ліквідації та визнати таким, що втратив чинність указ Президента України від 23 листопада 2011 року № 1070 "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг".

Тобто було ліквідовано саме Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, а не Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку.

А тому Національний банк України не є процесуальним правонаступником Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.

З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку про те, що судом першої інстанції було неправомірно здійснено процесуальне правонаступництво в справі шляхом заміни неналежного відповідача на належного з Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг на Національний банк України, а також судом першої інстанції не було розпочато розгляд справи спочатку та не було повідомлено належним чином Національний банк України про розгляд даної справи.

Суд першої інстанції вимог процесуального закону не дотримав, та не з`ясував, хто є належним відповідачем у справі та не вирішив питання про залучення до участі у справі належного відповідача чи співвідповідача. З матеріалів справи вбачається, що позивач клопотання про заміну відповідача не подавав, думку щодо заміни відповідача не висловлював.

Суд апеляційної інстанції, переглядаючи рішення суду першої інстанції в порядку апеляційного провадження, позбавлений можливості в межах наданої йому КАС України компетенції виправити вказаний процесуальний недолік суду першої інстанції та приходить до переконання про відсутність підстав для задоволення позовних вимог у зв`язку з цим.

Також колегія суддів звертає увагу на те, що суд апеляційної інстанції позбавлений можливості провести заміну відповідача або залучити співвідповідача (другого відповідача), а також позбавлений можливості направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

З огляду на викладене, колегія суддів не вбачає наявності описки в постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2023 в частині неправильного зазначення відповідача.

Керуючись ст. 253 КАС України, суд,

У Х В А Л И В :

Відмовити в задоволенні заяви Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про виправлення описки в постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2023 року.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання і може бути оскаржена протягом тридцяти днів безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя Коротких А.Ю.

Судді Сорочко Є.О.

Чаку Є.В.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.02.2024
Оприлюднено16.02.2024
Номер документу116992602
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання ринків фінансових послуг, з них операцій із цінними паперами

Судовий реєстр по справі —826/5195/18

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 14.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Постанова від 20.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Постанова від 20.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Постанова від 20.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Постанова від 20.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 28.02.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 28.02.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні