ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 лютого 2024 року
м. Черкаси
справа № 712/5295/22 провадження № 22-ц/821/78/24 категорія 305020000
Черкаський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого: Бородійчука В.Г.
суддів: Карпенко О.В., Василенко Л.І.
секретар: Мунтян К.С.
учасники справи:
позивач: ОСОБА_1
відповідачі: Багатопрофільний регіональний центр професійної освіти у Черкаській області, Управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації
треті особи: Міністерство освіти і науки України, Головне управління Держспожвчслужби у Черкаській області, Черкаська міська рада
розглянув у порядку спрощеного позовного апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 26 вересня 2023 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області, Управління освіти і науки Черкаської державної адміністрації, треті особи: Міністерство освіти і науки України, Головне управління Держспоживчслужби у Черкаській області, Черкаська міська рада про захист прав споживача житлово-комунальних послуг та зобов`язання провести перерахунок житлово-комунальних послуг, які надаються в гуртожитку.
в с т а н о в и в :
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
20 липня 2022 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області, Управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації, треті особи: Міністерство освіти і науки України, Головне управління Держпродспоживслужби у Черкаській області, Черкаська міська рада про захист прав споживача житлово-комунальних послуг та зобов`язання відповідача провести перерахунок вартості житлово-комунальних послуг, які надаються в гуртожитку.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач разом із сім`єю зареєстровані та проживають в кімнатах АДРЕСА_1 .
Вказаний гуртожиток перебуває на балансі Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області.
Позивач зазначила, що вона має статус інваліда ІІ групи та проживає у гуртожитку на законних підставах, як працівник державної установи ПТУ № 8 згідно ордеру.
На даний час вона працює на державній службі бухгалтером у Черкаському СІЗО та не має іншого пристосованого для проживання житла окрім вказаних кімнат у гуртожитку.
Відповідно до листа Управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації від 18 жовтня 2021 року № 02/11-01-241 гуртожиток має статус учнівського та перебуває у власності держави в особі Міністерства освіти і науки України. На баланс Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області його передано 24 грудня 2020 року на підставі наказу Міністерства освіти і науки України від 22 вересня 2020 року № 1160 «Про реорганізацію Державного закладу професійної (професійно-технічної) освіти «Черкаське вище професійне училище легкої промисловості» та Державного навчального закладу «Городищенський професійний ліцей» та акту прийому передачі від 24 грудня 2020 року.
Починаючи з 2021 року, після передачі гуртожитку на баланс БРПЦОЧО, плата за користування кімнатами та за комунальні платежі зросла із 3,39 грн. за кв.м житлової площі до 24.03 грн. за кв.м площі, а тарифи (ставки) за якими проводяться нарахування за комунальні послуги (електроенергія, тепло) є необґрунтованими та невідомо за якими показниками нараховуються. З боку представників відповідача їй та іншим мешканцям постійно надходять погрози з вимогами сплатити рахунки за комунальні, в іншому випадку гуртожиток можуть закрити і відключити від електроенергії.
Позивач, як споживач, має право на отримання комунальних послуг та житлових послуг згідно чинного законодавства України на підставі договору, а отже має право на укладення договору із відповідачем про надання ЖКП.
В січні 2021 року ОСОБА_1 підписала проект договору про найм житла у двох екземплярах, у якому не було підпису та печатки керівника навчального закладу.
Після чого відповідачем до цього часу так і не було підписано договір про найм (оренду) житла кімнат 317, 318 у зазначеному гуртожитку із чіткими умовами надання житлових послуг та відшкодування витрат на водопостачання, електропостачання, а також не повернуто підписаний примірник договору.
Натомість, відповідач щомісяця їй виставляє рахунки на сплату ЖКП, які значно завищені за аналогічні рахунки для мешканців квартир та приватних будинків міста Черкаси. Зважаючи на вимоги чинного законодавства, не укладення відповідачем договору найму житлового приміщення (кімнат 317,318) в гуртожитку, в якому мають бути визначенні умови надання житлово-комунальних послуг мешканцям гуртожитку, є порушенням її прав, як споживача житлово-комунальних послуг.
14 вересня 2021 року адміністрація Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області почала вимагати від неї та інших мешканців гуртожитку звільнення їхніх кімнат та виселення із зареєстрованого житла під приводом проведеної перевірки (виконання припису) Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області від 03 березня 2021 року та відсутності права на найм житлових кімнат гуртожитку.
Упродовж 2021-2022 років відповідач, в порушення вимог чинного законодавства, нараховує плату за житлово-комунальні послуги, в тому числі плату за опалення та квартплату за незатвердженими в установленому порядку тарифами та без оформлення договору найму (оренди) житлових кімнат гуртожитку.
Тому враховуючи, те що Багатопрофільний регіональний центр професійної освіти у Черкаській області не затвердив в установленому законом порядку тарифи та не уклало із позивачем відповідний договір, тому у неї відсутні підстави для сплати визначених у рахунках відповідача витрат на спожиті житлово-комунальні послуги.
Із заявлених до оплати рахунків на сплату житлово-комунальних послуг відповідачу взагалі незрозумілі порядок нарахування відповідачем (ціноутворення) квартплати близько 23 грн. за кв. м. житлової площі, а також порядок нарахування комунальних послуг за спожиту теплову енергію та електропостачання, а надати їй розгорнуту калькуляцію щодо визначення остаточної вартості (ціни) наданих комунальних послуг за 2021-2022 роки відповідач категорично відмовляється.
В даному випадку, відповідачем квартплата розраховується не від загальної площі кімнат НОМЕР_1-318 в гуртожитку (30,5 кв.м.), а від площі 45,8 кв. м, включно з коридорами та місцями загального користування. При цьому, до вартості квартплати з невідомих міркувань включені адміністративні витрати відповідача на працевлаштування вахтера гуртожитку та інше.
Також відповідачем виставляються необґрунтовані рахунки на сплату вартості спожитої електричної енергії та послуг із теплопостачання не на підставі договору та показань засобів обліку, або норм споживання (на житлову площу, яку займає вона із сім`єю), а виходячи із загальної кількості спожитої електричної енергії у гуртожитку та його загальної площі, включно з місцями загального користування, які поділені відповідачем між споживачами пропорційно кількості мешканців у гуртожитку.
Вважає, що всі рахунки щодо оплати вартості спожитої її родиною послуг електропостачання є не обгрунтованими та завищеними у грошовому виразі.
ОСОБА_1 просила визнати порушенням її прав споживача та бездіяльність Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області щодо не укладення із нею договору найму (оренди) житлових кімнат АДРЕСА_1 із умовами надання наймачу житлових й комунальних послуг.
Зобов`язати Багатопрофільний регіональний центр професійної освіти у Черкаській області укласти із нею договір найму (оренди) житлових кімнат АДРЕСА_1 із визначенням житлових і комунальних послуг (послуги з управління гуртожитком, послуги з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання та розподілу природного газу, електричної енергії, послуг з поводження з побутовими відходами) та порядок їх оплати позивачем.
Зобов`язати Багатопрофільний регіональний центр професійної освіти у Черкаській області провести перерахунок вартості спожитої позивачем та членами її сім`ї житлово-комунальних послуг, а саме: плати за опалення та квартплати за користування житлом (послуг з утримання гуртожитку та прибудинкової території), які нараховані за незатвердженими в установленому законом порядку тарифами шляхом зняття сум вартості цих послуг з особового обліку Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області за період з 01 січня 2021 року по 01 липня 2022 рік по наймачу ОСОБА_1 , відповідно до вимог чинного законодавства.
Визнати порушенням прав споживача ненадання Багатопрофільним регіональним центром професійної освіти у Черкаській області їй інформації про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання, калькуляції нарахування вартості спожитих позивачем житлово-комунальних послуг у гуртожитку за адресою: АДРЕСА_1 за період з січня 2021 року по червень 2022 року.
Зобов`язати Багатопрофільний регіональний центр професійної освіти у Черкаській області надати їй вичерпну інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання, калькуляції нарахування вартості житлово-комунальних послуг, які надаються у кімнатах АДРЕСА_1 за період з січня 2021 року.
Зобов`язати Багатопрофільний регіональний центр професійної освіти у Черкаській області провести перерахунок вартості спожитої нею електричної та теплової енергії в кімнатах гуртожитку АДРЕСА_1 за період з січня 2021 року по червень 2022 року, виходячи із норм споживання теплової енергії в обох житлових кімнатах та пропорційно потужності побутового електричного обладнання наймача у вказаних кімнатах гуртожитку.
Зобов`язати Багатопрофільний регіональний центр професійної освіти у Черкаській області провести їй перерахунок вартості квартплати (найму кімнат НОМЕР_1, НОМЕР_2) в гуртожитку за адресою: АДРЕСА_1 за період з січня 2021 року по червень 2022 року, виходячи із загальної площі житлової площі обох кімнат 30,5 кв. м.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Соснівського районного суду м. Черкаси від 26 вересня 2023 року позовні вимоги ОСОБА_1 залишено без задоволення.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що під час судового розгляду справи судом було встановлено, що Багатопрофільний регіональний центр професійної освіти у Черкаській області є правонаступником «Черкаське вище професійне училище легкової промисловості» і в силу статті 770 ЦК України до нового власника перейшли права та обов`язки наймодавця, а відтак, договір, який був заключний між позивачкою та ДНЗПО «Черкаське вище професійне училище легкої промисловості» є діючим, а тому вимога ОСОБА_1 в частині визнання бездіяльності Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області щодо не укладення із нею договору найму (оренди) житлових кімнат АДРЕСА_1 із умовами надання наймачу житлових й комунальних послу та зобов`язання укласти із позивачем договір найму (оренди) житлових кімнат АДРЕСА_1 із визначенням житлових й комунальних послуг (послуги з управління гуртожитком, послуги з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання та розподілу природного газу, електричної енергії, послуг з поводження з побутовими відходами) та порядок їх оплати не підлягає до задоволення.
Крім того, суд дійшов висновку, що тарифи про надання комунальних послуг затверджені в установленому порядку та відповідно до заключних договорів на надання таких послуг, тому підстав для проведення перерахунку вартості таких послуг позивачці суд не вбачав.
Також, суд врахував Акт № 8 перевірки дотримання вимог щодо формування встановлення та застосування державних регульованих цін від 10 липня 2020 року, складеного Головним управлінням Держпродспоживчслужби в Черкаській області, відповідно до якого порушень формування, встановлення та застосування державних регульованих цін (тарифів) не виявлено.
Суд встановив, що плата за найм (оренду) 1 квадратного метра житлової площі в учнівському гуртожитку встановлюється наказом директора БРЦО у Черкаській області на підставі кошторису сформованого на базі економічно обґрунтованих витрат, пов`язаних з її наданням, методика яких визначена наказом Міністерства освіти і науки України, міністерством економіки України та Міністерством фінансів України, а тому, дані норми не зобов`язують балансоутримувача погоджувати калькуляцію квартплати з мешканцями гуртожитку.
Крім того, судом враховано, що ОСОБА_1 неодноразово зверталася до Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області із зверненнями, на які були надані обґрунтовані відповіді, які долучені відповідачем до матеріалів справи, а тому суд дійшов висновку про відсутність прав позивача як споживача.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 оскаржила його в установленому порядку до суду апеляційної інстанції.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 26 вересня 2023 року як незаконне та прийняти нову постанову, якою задовольнити її позовні вимоги.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала апеляційну скаргу
Апеляційна скарга ОСОБА_1 мотивована тим, що під час розгляду справи суд не надав належної оцінки економічної обґрунтованості виставлених Багатопрофільним регіональним центром професійної освіти у Черкаській області рахунків на сплату комунальних послуг.
Крім того, судом не було належним чином перевірено доводи позивача, що Багатопрофільний регіональний центр професійної освіти у Черкаській області в порушення вимог чинного законодавства нараховує плату за житлово-комунальні послуги без жодного договору із споживачем та за незатвердженими в установленому порядку тарифами та без оформлення договору найму (оренди) житлових кімнат гуртожитку та не надає позивачу як наймачу чіткого розрахунку установленої квартплати та виставлених рахунків з газо, тепло, електропостачання.
Судом не враховано, що відповідач порушує права позивача як споживача послуг, безпідставно нараховує плату за спожиті послуги без належного вирахування собівартості послуг та за завищеними тарифами, тому рішення суду про відмову в задоволенні позову не може залишатися в силі, підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про задоволення позову.
Відзив на апеляційну скаргу
У відзивах на апеляційну скаргу, що надійшли від Міністерства освіти і науки України та Управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації зазначено, що доводи апеляційної скарги ОСОБА_1 є необґрунтованими і підстав для її задоволення немає.
Під час вирішення спору, суд всебічно дослідив надані сторонами докази та дійшов обґрунтованого висновку про відсутність порушень відповідачем прав позивача.
Відтак, судове рішення відповідає як нормам матеріального так і процесуального права, є законним та обґрунтованим.
У відповіді ОСОБА_1 на відзиви Міністерства освіти і науки України та Управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації приведені мотиви аналогічні за своїм змістом апеляційній скарзі. ОСОБА_1 вважає свої права порушеними і такими, що підлягають захисту, а мотиви відзивів необгрунтованими і такими, що не дають підстав для залишення судового рішення без змін.
Мотиви, з яких виходить Апеляційний суд, та застосовані норми права
Відповідно до ч. 1 ст. 368 ЦПК України справа розглядається судом апеляційної інстанції за правилами, встановленими для розгляду справи в порядку спрощеного провадження, з особливостями, встановленими цією главою.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення.
Згідно з ч. 3 ст. 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Відповідно до вимог ч.ч. 1, 2 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Згідно з частинами першою, другою та п`ятою статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Зазначеним вимогам закону рішення суду першої інстанції відповідає.
Судом першої інстанції встановлено, що позивачка разом зі своєю сім`єю (чоловік та двоє дітей) зареєстровані та проживають в кімнаті АДРЕСА_1 , як працівник державної установи ПТУ № 8, згідно ордеру.
Крім того, встановлено, що між позивачкою та Державним закладом професійної (професійно-технічної) освіти «Черкаське вище професійне училище легкої промисловості» укладено договір найму житлової площі, предметом якого є користування кімнатами НОМЕР_1 в гуртожитку. Термін дії договору до 03 січня 2020 року. Пунктом 9.2 Договору визначено порядок його пролонгації, а саме, якщо жодна із сторін не висунула вимоги про його розірвання, договір вважається пролонгованим на той же термін.
Сторони у справі не заперечили тієї обставини, що гуртожиток по АДРЕСА_1 має статус учнівського та перебуває у власності держави в особі Міністерства освіти та науки України. Даний гуртожиток переданий на баланс Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області з 24 грудня 2020 року на підставі наказу Міністерства освіти та науки України від 22 вересня 2020 року № 1160 «Про реорганізацію Державного закладу професійної та професійно-технічної освіти) «Черкаське вище професійне училище легкої промисловості» та Державного навчального закладу «Городищенський професійний ліцей» та акту прийому-передачі від 24 грудня 2020 року.
Звертаючись до суду з позовними вимогами, ОСОБА_1 обґрунтовувала своє звернення до суду неправомірним завищенням відповідачем рахунків зі сплати вартості спожитої електричної енергії та послуг із теплопостачання не на підставі договору та показань засобів обліку або норм споживання (на житлову площу, яку займає вона із сім`єю), а виходячи із загальної кількості спожитої електричної енергії у гуртожитку та його загальної площі, включно з місцями загального користування, які поділені відповідачем між споживачами пропорційно кількості мешканців у гуртожитку.
Вважає, що всі рахунки щодо оплати нею вартості спожитої її родиною послуг електропостачання є не обгрунтованими та завищеними у грошовому виразі.
Розглядаючи спір, суд першої інстанції визнав недоведеними позовні вимоги позивача і порушень її прав з боку Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області не встановив.
Перевіряючи мотиви судового рішення, доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.
Статтею 15 ЦК України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Відповідно до статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Згідно статті 49 абз. 3 розділу ХІ ЗУ «Про професійну (професійно-технічну) освіту» заклади освіти та установи професійної (професійно-технічної) освіти несуть відповідальність перед засновником за збереження та використання за призначенням закріпленого за ними майна.
Частиною 1 статті 27 ЖК України передбачено, що для проживання робітників, службовців, студентів, учнів, а також інших громадян у період роботи або навчання можуть використовуватись гуртожитки. Під гуртожитки надаються спеціально споруджені або переобладнані для цієї мети жилі будинки.
Частиною 2 статті 128 ЖК України визначено, що жила площа в гуртожитку надається одиноким громадянам і сім`ям, які мають право проживати у гуртожитках, за рішенням адміністрації підприємства, установи, організації або органу місцевого самоврядування, у власності чи управлінні яких перебуває гуртожиток.
Відповідно до статті 129 ЖК України на підставі рішення про надання жилої площі в гуртожитку адміністрація підприємства, установи, організації, орган місцевого самоврядування видає громадянинові спеціальний ордер, який є єдиною підставою для вселення на надану жилу площу в гуртожитку.
Частиною 1 статті 130 ЖК України передбачено, що порядок користування жилою площею в гуртожитках визначається договором, що укладається перед вселенням на надану жилу площу в гуртожитку на підставі спеціального ордера відповідно до Примірного положення про користування жилою площею в гуртожитках, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Постановою КМУ від 20 червня 2018 року № 498 затверджено Примірне положення про користування гуртожитком, яке визначає порядок користування гуртожитками: жилою площею, жилими та іншими приміщеннями в них, дія якого поширюється на всі гуртожитки незалежно від форми власності та п 1.1. якого передбачено, що наймачі, які користуються жилою площею в гуртожитку, зобов`язані своєчасно сплачувати за проживання в гуртожитку у строки, встановлені договором або законом.
Примірним положенням про користування гуртожитками, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 20 червня 2018 року, визначено порядок користування гуртожитками: жилою площею, жилими та іншими приміщеннями в них. Дія цього Положення поширюється на всі гуртожитки незалежно від форми власності.
Відповідно до Примірного Положення про користування гуртожитками, затвердженого Постановою КМУ від 20 червня 2018 року № 498 користування жилими приміщеннями в гуртожитках, що перебувають у власності, у процесі реалізації прав та виконання обов`язків їх власників здійснюється відповідно до положень ЦК України, Законів України Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків, Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку та інших актів законодавства.
Згідно п. 7 Примірного положення користування жилою площею здійснюється у гуртожитках державної та комунальної форми власності виключно за договором найму жилого приміщення, укладеним на підставі ордера.
У п. 11 Примірного положення йдеться про те, що наймачі, які користуються жилою площею в гуртожитку, зобов`язані: своєчасно сплачувати за проживання в гуртожитку у строки, встановлені договором або законом; підтримувати чистоту і порядок у жилих та допоміжних приміщеннях; дотримуватися вимог пожежної і газової безпеки, санітарних норм і правил; використовувати жилу площу в гуртожитку за призначенням, забезпечувати збереження технічного обладнання в гуртожитку; забезпечувати за власний рахунок проведення ремонту жилого приміщення у гуртожитку (наймач - згідно з договором найму (оренди); не перешкоджати іншим особам у правомірному користуванні допоміжними приміщеннями в гуртожитку; не допускати виконання робіт та інших дій, що викликають псування приміщень, приладів та обладнання гуртожитку, порушують умови проживання інших осіб; у разі виселення з гуртожитку та/або набуття у власність жилого приміщення передати організації, яка здійснює управління гуртожитком, усе майно, що було надано їм у користування згідно з договором найму (оренди).
Виходячи з п. 15 Примірного положення особи, які проживають у гуртожитку на умовах договору найму (оренди), вносять плату за таке проживання відповідно до умов договору. Плата за проживання у гуртожитку включає: витрати на оплату житлово-комунальних послуг (послуги з управління гуртожитком, послуги з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, постачання та розподілу природного газу, електричної енергії, послуги з поводження з побутовими відходами); інші витрати, необхідні для забезпечення створення належних умов для проживання (утримання майна гуртожитку, зазначеного в абзаці першому пункту 14 цього Положення) та організації побуту (заміна, прання, дезінфекція постільних речей тощо у разі їх видачі).
Таким чином, правовідносини, які виникають між мешканцем гуртожитку і його власником (володільцем), є договірними і відносяться до правовідносин з договору найму жилого приміщення у поєднанні з договором про надання послуг з обслуговування приміщення та його утримання (комунальних послуг).
Суд першої інстанції встановив та дослідив, що вартість за спожиті комунальні послуги справляється з мешканців гуртожитку, як відшкодування взятих зобов`язань за договорами укладеними між відповідачем та підприємствами надавачами або виробниками послуг укладених на відповідні періоди. Тарифи на житлово-комунальні послуги визначені в договорах. Копії даних договорів приєднані до матеріалів справи, зокрема: договір № 1600 про закупівлю товарів (робіт або послуг) за державні кошти між БРЦПО та ПАТ «Черкаське хімволокно» від 21 березня 2022 року, від 21 березня 2021 року; договір між БРЦПО та КП «Черкасиводоканал» № 19 від 18 лютого 2021 року та № 217 від 27 вересня 2021 року; договір про закупівлю електричної енергії від 14 квітня 2021 року між БРЦПО та ТОВ «Черкасиенергозбут», договір на вивіз сміття між БРЦПО та КП «Черкаська служба чистоти» від 19 квітня 2022 року № 1325 та від 18 лютого 2021 року № 1325; договір № ЧГ-13В від 05 березня 2021 року та від 16 травня 2022 року між БРЦПО та ТОВ «Черкасигаз».
Згідно постанови КМУ від 25 грудня 1996 року № 1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)», Міністерство освіти і науки України, Міністерство охорони здоров`я України, інші міністерства і центральні органи виконавчої влади, до сфери яких належать навчально-виховні заклади, за погодженням з Міністерством фінансів України установлюють граничний розмір плати за проживання в студентських гуртожитках. Відповідальність за надання цих послуг, їх якість, а також обґрунтованість розмірів плати за них покладається на керівників цих закладів.
За визначенням, наданим статтею 3 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» житлово-комунальні послуги це результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.
Примірний перелік житлово-комунальних послуг та їх склад залежно від функціонального призначення визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Плата за житлово-комунальні послуги нараховується відповідно до умов договору в порядку визначеному Кабінетом Міністрів.
За правилами частини першої статті 1 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» (зараз і надалі в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) житлово-комунальні послуги - це результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.
Відповідно до статті 14 Закону «Про житлово-комунальні послуги`залежно від порядку затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вони поділяються на три групи: 1) перша група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують уповноважені центральні органи виконавчої влади, а у випадках, передбачених законом, - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг та національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) друга група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території; 3) третя група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).
Ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом.
Постановою КМУ № 796 від 27 серпня 2010 року затверджено Перелік платних послуг, які можуть надаватись навчальними закладами, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної та комунальної форми власності, зокрема у сфері житлово-комунальних послуг: надання спеціально облаштованих будинків і приміщень, що перебувають на балансі навчальних закладів, для тимчасового проживання; надання під час канікул вільних спеціально облаштованих приміщень гуртожитків для тимчасового проживання; надання спеціально облаштованих приміщень гуртожитків навчальних закладів для проживання: осіб, які навчаються або працюють у відповідному навчальному закладі; абітурієнтів відповідного навчального закладу під час вступних іспитів; осіб, які направлені у відрядження до таких навчальних закладів; надання громадянам, які користуються послугами, зазначеними у підпунктах 1-3 цього пункту, комунальних послуг, послуг з експлуатації та господарського обслуговування будинків і приміщень; заміна сантехнічних виробів, газового, електротехнічного та іншого обладнання: у разі пошкодження або знищення з вини користувачів; на вимогу громадян, які користуються послугами, зазначеними у підпунктах 1-3 цього пункту, у встановленні: поліпшеного обладнання; нового обладнання до закінчення строку експлуатації встановленого обладнання, визначеного технічними нормативами; надання комунальних послуг користувачам приміщень та будівель, що не перебувають на балансі навчальних закладів; надання на вимогу осіб, які проживають у спеціально облаштованих будинках і приміщеннях, що перебувають на балансі навчальних закладів, додаткових послуг, крім тих, що визначені підпунктом 5 цього пункту.
Постановою КМУ № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» від 01 червня 2011 року затверджено «Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій». Цей Порядок визначає механізм формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і поширюється на суб`єктів господарювання всіх форм власності, які надають послуги (далі - виконавці), суб`єктів господарювання всіх форм власності, що спеціалізуються на виконанні окремих послуг, на умовах субпідрядних договорів з виконавцями (далі - субпідрядники), органи місцевого самоврядування, власників, орендарів житлових будинків (гуртожитків), власників (наймачів) квартир (житлових приміщень у гуртожитках), власників нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках).
Вказаним Порядком визначено, що тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку. З власниками (наймачами) квартир (житлових приміщень у гуртожитку) та власниками, орендарями нежитлових приміщень у житловому будинку (гуртожитку) укладається договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - договір про надання послуг). Послуги надаються з урахуванням встановленого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг. Копія такого рішення є невід`ємною частиною договору про надання послуг.
Плату за проживання в гуртожитках, визначено в порядку спеціальних норм права Постанови КМУ від 27 серпня 2010 року № 796 «Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися навчальними закладами, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форм власності» та наказу Міністерства освіти і науки, молоді і спорту України, Міністерства фінансів та Міністерства охорони здоров`я України 28 березня 2011 року № 284/423/173 «Про встановлення граничного розміру плати за проживання в студентських гуртожитках вищих навчальних закладів державної та комунальної форм власності», змістом яких законодавчо не передбачено обов`язку здійснювати погодження плати за проживання у студентському гуртожитку з виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.
Відповідно до статті 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Статтею 901 ЦК України визначено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послуги, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Згідно статті 902 ЦК України визначено, що у випадках встановлених договором, виконавець має право покласти виконання договору про надання послуг на іншу особу, залишаючись відповідальним в повному обсязі перед замовником за порушення договору.
Відповідно до норм статті 764 ЦК України, правовим наслідком продовження володіння та/або користування майном після закінчення строку найму ( за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця) є поновлення строку договору на строк, який був раніше встановлений договором.
Оскільки в судовому засіданні було достовірно втснаовлено, і сторони даної обставини не заперечили, що Багатопрофільний регіональний центр професійної освіти у Черкаській області є правонаступником Державного навчального закладу професійної освіти «Черкаське вище професійне училище легкої промисловості» і в силу статті 770 ЦК України, якою визначено, що до нового власника переходять права та обов`язки наймодавця, договір, який був заключний між позивачкою та ДНЗПО «Черкаське вище професійне училище легкої промисловості» є діючим, а тому суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що вимога позивачки в частині визнання бездіяльності Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області щодо не укладення із нею договору найму (оренди) житлових кімнат АДРЕСА_1 із умовами надання наймачу житлових й комунальних послг та зобов`язання укласти із нею договір найму (оренди) житлових кімнат № АДРЕСА_1 із визначенням житлових й комунальних послуг (послуги з управління гуртожитком, послуги з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання та розподілу природного газу, електричної енергії, послуг з поводження з побутовими відходами) та порядок їх оплати не підлягає до задоволення.
Крім того, не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи і вимоги позивачки в частині зобов`язання Багатопрофільний регіональний центр професійної освіти у Черкаській області провести перерахунок вартості спожитої позивачкою та членами її сім`ї житлово-комунальних послуг, а саме: плати за опалення та квартплати за користування житлом (послуг з утримання гуртожитку та прибудинкової території), які нараховані за незатвердженими в установленому законом порядку тарифами шляхом зняття сум вартості цих послуг з особового обліку Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області за період з 01 січня 2021 року по 01 липня 2022 рік по наймачу ОСОБА_1 , відповідно до вимог чинного законодавства.
Судом апеляційної інстанції достовірно встановлено, що тарифи про надання комунальних послуг затверджені в установленому законом порядку та відповідно до заключених договорів на надання таких послуг.
Крім того, відповідно до акту № 8 перевірки дотримання вимог щодо формування встановлення та застосування державних регульованих цін від 10 липня 2020 року, складеного Головним управлінням Держпродспоживслужби в Черкаській області порушень формування, встановлення та застосування державних регульованих цін (тарифів) не виявлено.
Також, в судовому засіданні було досліджено ту обставину, що 15 листопада 2021 року мешканці гуртожитку в кількості 105 осіб звернулися до БРЦО у Черкаській області з вимогою забезпечити збереження державного та їх особистого майна. Реагуючи на дане звернення, 04 січня 2022 року до штату працівників, що обслуговують гуртожиток було включено чотири чергових, що здійснюють цілодобове спостереження за об`єктом. В зв`язку з цим, як зазначає представник відповідача, і відбулося подорожчання вартості квартирної плати.
Вірним є також висновок суду про те, що плата за найм (оренду) 1 квадратного метра житлової площі в учнівському гуртожитку встановлюється наказом директора БРЦО у Черкаській області на підставі кошторису сформованого на базі економічно обгрунтованих витрат, пов`язаних з її наданням, методика яких визначена наказом Міністерства освіти та науки України, Міністерством економіки України та Міністерством фінансів України, а тому суд дійшов правильного висновку, що дані норми не зобов`язують балансоутримувача погоджувати калькуляцію квартплати з мешканцями гуртожитку.
При перевірці доводів апеляційної скарги суд враховує, що калькуляцією витрат на проживання у гуртожитку, затверджено наказом директора БРЦО у Черкаській області, вартість в гуртожитку в місяць враховано: витрати на заробітну плату, використання товарів і послуг, використання комунальних послуг.
З матеріалів справи вбачається, що позивачка неодноразово з мешканцями будинку зверталися до Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області та відповідачем надавалися обґрунтовані відповіді, а тому порушень прав позивачки, як споживача, суд правомірно не вбачав.
Надаючи оцінку законності рішення суду, враховуючи матеріали справи, колегія суду погоджується з висновком місцевого суду про часткове задоволення позовних вимог.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів апеляційного суду вважає, що доводи апеляційної скарги не містять доказів та посилань, що оскаржуване рішення є незаконним, та судом допущено порушення норм матеріального чи процесуального права, оскільки доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому вимоги апеляційних скарг є необґрунтованими та не підлягають задоволенню апеляційним судом.
З огляду на вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає, що розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, дослідивши всебічно, повно, безпосередньо та об`єктивно наявні у справі докази, оцінив їх належність, допустимість, достовірність, достатність і взаємний зв`язок у сукупності, з`ясувавши усі обставини справи, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов правильного висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Європейський суд з прав людини вказав, що п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматися як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст. 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (п. 23 рішення ЄСПЛ від 18 липня 2006 року у справі «Проніна проти України»).
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 374 ЦПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.
Згідно зі ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 367, 368, 374, 375, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, апеляційний суд, -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 26 вересня 2023 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Багатопрофільного регіонального центру професійної освіти у Черкаській області, Управління освіти і науки Черкаської державної адміністрації, треті особи: Міністерство освіти і науки України, Головне управління Держспоживчслужби у Черкаській області, Черкаська міська рада про захист прав споживача житлово-комунальних послуг та зобов`язання провести перерахунок житлово-комунальних послуг, які надаються в гуртожитку залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення, в порядку та за умов визначених ЦПК України.
Повний текст постанови складено 19 лютого 2024 року.
Головуючий В.Г. Бородійчук
Судді О.В. Карпенко
Л.І. Василенко
Суд | Черкаський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.02.2024 |
Оприлюднено | 21.02.2024 |
Номер документу | 117078254 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» |
Цивільне
Черкаський апеляційний суд
Бородійчук В. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні