Справа № 569/23598/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2024 року
Рівненський міський суд Рівненської області в складі:
головуючого судді Харечка С.П.
при секретарі Литвиненко В.М.
з участю: позивача ОСОБА_1
представника відповідача ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Рівненського обласного виробничого комунального підприємстваводопровідно-каналізаційногогосподарства «Рівнеоблводоканал»про захист прав споживачів,
Встановив:
ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до Рівненського обласного виробничого комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Рівнеоблводоканал» в якому просить: визнати протиправними дії РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» щодо нарахування ОСОБА_1 з 01 вересня 2022 року плати за надані послуги згідно показів вузла комерційного обліку води відповідно до кількості зареєстрованих осіб; зобов`язати РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» провести перерахунок заборгованості згідно наданих ОСОБА_1 показників приладів обліку води (ліч. ЛК-15, заводський номер 7100116, ліч. ЛК-15, заводський номер 7094298), врахувавши всі надходження що надійшли від нього за послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення згідно з Договором; відновити доступ до «особистого кабінету споживача» та відобразити в «особистому кабінеті споживача» надані ОСОБА_1 протягом 2022-2023 років показники використаної води; скасувати нарахований РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» нарахований ОСОБА_1 , борг за водопостачання згідно показів вузла комерційного обліку води в сумі 11286,87 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що згідно Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно ОСОБА_1 є власником квартири АДРЕСА_1 . В цій квартирі зареєстровані та постійно проживають ОСОБА_3 та малолітня донька ОСОБА_4 . 04 серпня 2017 року між позивачем, обслуговуючим кооперативом «Золота підкова Рівне» та Рівненським обласним виробничо-комунальним підприємством водопровідно-каналізаційного господарства «Рівнеоблводоканал» укладено договір про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення №323/283/201Т. Позивач щомісячно передає показники через свій особистий електронний кабінет споживача та сплачує за послуги водопостачання та водовідведення згідно квитанції. Проте, сплачуючи рахунки позивач помітив, що після оплати борг не зменшується, а лише зростає, коли зайшов в електронний кабінет для з`ясування причин, переглядаючи детально всі дані, побачив, що показники позивача протягом всього року не зараховуються «Рівнеоблводоканалом». У відповіді на звернення позивача РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» зазначено, що нарахування проводиться з 01 вересня 2022 року згідно показів вузла комерційного обліку води відповідно до кількості зареєстрованих осіб. Для подальшого проведення нарахування згідно фактичного споживання необхідно терміново провести повірку вузлів обліку води. На прохання позивача щодо забезпечення представниками Рівнеоблводоканалу повірки приладів обліку води проігнорували. Замість того щоб виконати покладені на комунальне підприємство обов`язки йому, навпаки, обмежили доступ до електронного кабінету споживача, в якому відображалися всі подані ним показники та електронні звернення. В даний час відповідач продовжує нараховувати позивачу плату за водопостачання згідно показів вузла комерційного обліку води відповідно до кількості зареєстрованих осіб. Зазначає, що виконавець несе відповідальність у разі порушення прав споживачів згідно із законодавством. Переведення абонента на сплату згідно показів вузла комерційного обліку води відповідно до кількості зареєстрованих осіб не передбачено умовами договору, укладеного між позивачем та відповідачем, засіб обліку опломбований, причини, які б не давали змоги його використовувати, відсутні, акт технічного обстеження теж відсутній. Здійснити повірку споживач не має можливості без направлення представника Рівнеоблводоканалу на проведення державної повірки водолічильника, оскільки повинен забезпечувати цілісність квартирних засобів обліку води і пломб та не втручатися у їх роботу.
22.01.2024 року від представника відповідача РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» надійшов відзив на позовну заяву. У відзиві представник зазначає, що в серпні 2017 року було укладено договір про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення між ОСОБА_1 , ОК «Золота підкова Рівне» та РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал». 31.12.2021 р. на веб сайті РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» було опублікованого про публічну пропозицію (оферту) про укладення індивідуального договору про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення для споживачів співвласників багатоквартирного будинку. Фактом приєднання споживача до умов договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема надання виконавцю підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка за надані послуги, факт отримання послуг. Позивач продовжував приймати та користуватися послугами РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал», тим самим підтвердивши своє приєднання до нового Договору-приєднання. За адресою позивача: АДРЕСА_2 планову періодичну повірку вузла розподільчого обліку холодної води необхідно було провести до 20.01.2021 р. про що позивача повідомляли. У разі несвоєчасного проведення чергової повірки засобів обліку води нарахування проводиться згідно затверджених нормативів (норм) споживання за кількістю зареєстрованих осіб або показів вузлів комерційного обліку води (при наявності в багатоквартирному житловому будинку). Отже, за адресою у АДРЕСА_2 , так як повірка своєчасно не була проведена, з 01.09.2022 року нарахування проводиться згідно показів вузла комерційного обліку води. В серпні місяці 2023 року підприємством була здійснена звірка з ЦНАП-ом щодо кількості зареєстрованих осіб за вищевказаною адресою та відповідно до наданої Інформації проведено коригування нарахування згідно кількості водокористувачів, внесено зміни з 1 на 2 особи з 01.09.2022 року. Станом на січень 2024 року РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» за адресою: АДРЕСА_3 провів перерахунок показів вузлів комерційного обліку води відповідно до фактичних показників. Також станом на 01.02.2024р. за адресою АДРЕСА_2 було здійснено періодичну повірку вузла розподільчого обліку холодної води. Зазначає, що з 01.02.2024 року нарахування по воді за вказаною адресою проводяться відповідно до показників лічильника. Однак, за даною адресою залишається заборгованість перед РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» за надані послуги в розмірі 3073,36 грн. Дана заборгованість утворилася внаслідок несвоєчасного проведення чергової повірки засобів обліку води, а тому нарахування проводились згідно затверджених нормативів (норм) споживання за кількістю зареєстрованих осіб або показів вузлів комерційного обліку води.
В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві.
Представник відповідача ОСОБА_2 в судовому засіданні заперечувала щодо задоволення позовних вимог з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.
Заслухавши учасників процесу, дослідивши надані докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що позивач по справі ОСОБА_1 є власником квартири за адресою: АДРЕСА_2 .
04 серпня 2017 року між ОСОБА_1 , обслуговуючим кооперативом «Золота підкова Рівне» та Рівненським обласним виробничо-комунальним підприємством водопровідно-каналізаційного господарства «Рівнеоблводоканал» укладено договір про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення.
Послуги з надання водопостачання та водовідведення за змістом ч.2 ст. 6 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» є одним з видів комунальних послуг.
Відповідно до ч. 4 ст. 23, ч. 3 ст. 24 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» послуги з централізованого водопостачання та водовідведення надаються згідно з умовами договору, що укладається з урахуванням особливостей, визначених цим законом, та вимогами правил надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, якщо інше не передбачено законом.
Згідно ст. 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності , а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Відповідно до п.1 Договору про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення від 04 серпня 2017 виконавець зобов`язується своєчасно надавати споживачеві відповідної якості послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення, а споживач зобов`язується своєчасно оплачувати надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, що передбачені договором.
Згідно Договору за споживачем обліковується засоби обліку води ліч. ЛК-15, заводський номер 7100116, ліч. ЛК-15, заводський номер 7094298.
Згідно п. 17 Договору споживач зобов`язаний: щомісячно повідомляти виконавця про обсяги фактичного водоспоживання за відповідний місяць відповідно до показників приладу обліку води (за наявності цих приладів); забезпечувати цілісність квартирних засобів обліку води і пломб та не втручатись у їхню роботу.
Згідно п. 18 Договору Виконавець має право у разі виникнення сумнівів щодо правильності показань квартирних засобів обліку води звернутися до акредитованої лабораторії для проведення експертизи їх технічного стану та метрологічної повірки.
Згідно п.5 Порядку подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, Порядок проведення періодичної повірки засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів, а також норми часу, необхідного для проведення повірки таких засобів, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері метрології та метрологічної діяльності.
Згідно п. 7 Порядку подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 липня 2015 р. № 474 (далі - Порядок) виконавець (в розумінні Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавець - суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору) не пізніше ніж за місяць до настання строку проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки або протягом трьох робочих днів з дня отримання відомостей про необхідність його ремонту інформує про це споживача шляхом надсилання повідомлення за формою згідно з додатком 1 рекомендованим листом з повідомленням про вручення або в інший спосіб, що підтверджуватиме отримання його споживачем.
Згідно п. 8. Порядку споживач забезпечує у зазначений в повідомленні строк доступ представника виконавця до засобу вимірювальної техніки.
Інший строк доступу до засобу вимірювальної техніки споживач та виконавець узгоджують, зокрема шляхом обміну листами.
Згідно п.6 Порядку, оплата періодичної повірки, обслуговування та ремонту (у тому числі демонтажу, транспортування та монтажу) засобів вимірювальної техніки, результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиту для побутових потреб електричну енергію і газ, комерційних розрахунків за спожиті теплову енергію і воду, здійснюється відповідно до частини четвертої статті 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність».
Частина четверта статті 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» визначає, що періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання теплової енергії та води в квартирах (приміщеннях) будинку, здійснюються за рахунок власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено договором.
Всі засоби обліку води повинні своєчасно, з урахуванням установлених міжповірочних інтервалів (тобто певного інтервалу часу між двома послідовними періодичними повірками), проходити повірку.
Для усіх лічильників води установлено міжповірочний інтервал 4 роки (наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.10.2016 № 1747 «Про затвердження міжповірочних інтервалів законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, за категоріями», зареєстрований у Мін`юсті 01.11.2016 за № 1417/29547).
За адресою: АДРЕСА_2 планову періодичну повірку вузла розподільчого обліку холодної води необхідно було провести до 20.01.2021р.
Порядок подання таких засобів на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, а також порядок оплати за періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядок надання комунальних послуг, права та відповідальність споживачів і виконавців цих послуг регламентується Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630. (Діяли на час виникнення спірних правовідносин).
Пункти 9, 30, 32 Правил № 630 визначають, що квартирні засоби обліку води і теплової енергії беруться виконавцем на абонентський облік, а їх періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) проводяться за рахунок виконавця, до обов`язків якого входить контроль міжповіркових інтервалів, повірка квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт, у той час як обов`язком споживача є своєчасна оплата наданих послуг за цінами і тарифами, встановленими згідно з вимогами законодавства.
Відповідно до Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», який набрав чинності 02 серпня 2017 року та постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 02 листопада 2017 року № 1344, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг виконала перерахунок вартості тарифів та вилучила з них витрати, пов`язані з обслуговуванням та повіркою загальнобудинкових та індивідуальних засобів обліку, тим самим поклавши обов`язок на власника індивідуального засобу обліку води за власний рахунок здійснювати їх періодичну повірку, обслуговування та ремонт, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки.
У постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 27 березня 2019 року у справі № 229/1539/17 (провадження № 61-27909сво18) міститься правовий висновок про те, що саме виконавець послуги несе відповідальність за своєчасну повірку засобу обліку води, встановленого у будинку споживача, його обслуговування і ремонт, в тому числі демонтаж, транспортування та монтаж після повірки.
Таким чином, контроль за проведенням періодичної повірки, обслуговування засобів обліку води у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж повинен здійснюватися виконавцем зазначених послуг. При цьому оплата за повірку лічильника здійснюється споживачем.
Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», який набрав чинності 02 серпня 2017 року та постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 02 листопада 2017 року №1344 поклали обов`язок на власника індивідуального засобу обліку води за власний рахунок здійснювати їх періодичну повірку, обслуговування та ремонт, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки, проте не визначили обов`язку власника щодо контролю за проведенням періодичної повірки, обслуговування засобів обліку води, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж. При цьому оплата за повірку лічильника здійснюється споживачем.
Такі висновки викладені у постанові ВС від 22 лютого 2023 року у справі № 759/23657/20.
Пункт 10 Правил № 630 визначає, що справляння плати за нормативами (нормами) споживання за наявності квартирних засобів обліку без урахування їх показань не допускається, за винятком випадків, передбачених абзацом п`ятим пункту 15 цих Правил.
Виконавець і споживач не мають права відмовлятися від врахування показань засобів обліку.
Плата за послуги з водопостачання споживачем, у квартирі якого встановлений засіб обліку гарячої води, вноситься згідно з нормативами (нормами) споживання у разі несправності засобів обліку води і теплової енергії, що не підлягає усуненню, з моменту її виявлення (абзац п`ятий пункту 15 Правил № 630).
Аналіз зазначених положень законодавства дає підстави для висновку, що за наявності у квартирі засобу обліку води оплата за надані послуги здійснюється згідно з показаннями такого засобу, за винятком випадку виявлення його несправності, що не підлягає усуненню.
Не проведення виконавцем періодичної повірки засобу обліку води не є підставою для неврахування його показників, так як забезпечення проведення повірки є обов`язком виконавця послуг і невиконання ним такого обов`язку не повинно мати негативних наслідків для споживача.
Процедуру подання засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб, на періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) визначено Порядком подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2015 № 474 (далі Порядок).
Відповідно до п.7 Порядку подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт виконавець не пізніше ніж за місяць до настання строку проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки або протягом трьох робочих днів з дня отримання відомостей про необхідність його ремонту інформує про це споживача шляхом надсилання повідомлення за встановленою формою рекомендованим листом з повідомлення про вручення або в інший спосіб, що підтверджуватиме отримання його споживачем.
Посилання відповідача на повідомлення позивача про настання строку проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки шляхом надсилання рахунків про сплату з відповідною інформацією не можна вважати належним повідомленням позивача, оскільки в такому разі відсутні підтвердження отримання таких повідомлень, які і не були надані відповідачем на підтвердження своїх доводів.
Без надання підтверджень належного повідомлення позивача про настання строку проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки і невжиття заходів щодо своєчасної повірки засобу обліку води, встановленого у квартирі позивача, дії відповідача щодо нарахування вартості послуг згідно показів вузла комерційного обліку води (наявного в даному багатоквартирному будинку) відповідно до кількості зареєстрованих осіб є безпідставними.
Непроведення періодичної повірки засобу обліку води не є підставою для неврахування наданих позивачем показників, так як забезпечення проведення повірки є обов`язком виконавця послуг і невиконання ним такого обов`язку не повинно мати негативних наслідків для споживача.
Крім того, відповідачем не надано суду доказів про несправність засобу обліку води, який встановлений в квартирі позивача.
З наданих представником відповідача пояснень вбачається, що станом на 01.02.2024 р. за адресою: АДРЕСА_2 було здійснено періодичну повірку вузла розподільчого обліку холодної води. З 01.02.2024 р. нарахування по воді за вказаною адресою здійснюються відповідно до показників лічильника.
Щодо вимоги позивача «відновити доступ до особистого кабінету споживача» та відобразити в «особистому кабінеті споживача» надані позивачем протягом 2022-2023 років показники використаної води суд зазначає, що позивачем не надано доказів щодо обмеження відповідачем його у доступі до особистого кабінету споживача. Крім того з наданих в судовому засіданні представником відповідача пояснень, у разі якщо заблоковано доступ до особистого кабінету споживача, його доступ відновлюється після проведення періодичної повірки вузла розподільчого обліку холодної води. Оскільки станом на 01.02.2024 р. за адресою: АДРЕСА_2 було здійснено періодичну повірку вузла розподільчого обліку холодної води, враховуючи задоволення вимоги позивача яка відновить його порушені права щодо зобов`язання Рівненського обласного виробничого комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Рівнеоблводоканал» здійснити перерахунок заборгованості згідно показників приладів обліку (ліч.ЛК-15, заводський номер 7100116, ЛК-15, заводський номер 7094298), враховуючи всі надходження від позивача за послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення в задоволенні даної вимоги слід відмовити.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 4, 12, 258, 259, 264, 265, 268 Цивільного процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 до Рівненського обласного виробничого комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Рівнеоблводоканал» про захист прав споживачів задовольнити частково.
Визнати протиправним дії Рівненського обласного виробничого комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Рівнеоблводоканал» щодо нарахування позивачу з 01 вересня 2022 року плати за надані послуги згідно показі вузла комерційного обліку води відповідно до кількості осіб.
Зобов`язати Рівненське обласне виробниче комунальне підприємство водопровідно-каналізаційного господарства «Рівнеоблводоканал» здійснити перерахунок заборгованості згідно показників приладів обліку (ліч.ЛК-15, заводський номер 7100116, ЛК-15, заводський номер 7094298), враховуючи всі надходження від позивача за послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з Рівненського обласного виробничого комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Рівнеоблводоканал» на користь держави судовий збір в розмірі 2147,20 гривень.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Рівненського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня проголошення рішення.
Позивач - ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_4 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .
Відповідач - Рівненське обласне виробничо комунальне підприємство водопровідно- каналізаційного господарства «Рівнеоблводоканал», місце знаходження: 33028, м.Рівне, вул. Ст.Бандери, 2, код ЄДРПОУ 03361678.
Повний текст рішення виготовлено 19.02.2024 року.
Суддя Харечко С.П.
Суд | Рівненський міський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2024 |
Оприлюднено | 21.02.2024 |
Номер документу | 117086546 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг |
Цивільне
Рівненський міський суд Рівненської області
Харечко С. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні