ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 лютого 2024 рокуЛьвівСправа № 500/4169/22 пров. № А/857/23947/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді: Матковської З.М.,
суддів: Запотічного І.І., Кузьмича С.М.,
при секретарі судового засідання: Юник А.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в режимі відеоконференції апеляційні скарги Тернопільської міської ради та Релігійної організації Парафія Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці Тернопільсько-Зборівської єпархії на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 08 березня 2023 року у справі №500/4169/22 за адміністративним позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до Тернопільської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Релігійної організації Парафія Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці Тернопільсько-Зборівської єпархії про визнання протиправним рішення (головуючий суддя першої інстанції Мартиць О.І., час ухвалення 12.24 год., місце ухвалення м. Тернопіль, дата складання повного тексту 13.03.2023),-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 звернулись в суд з позовом до Тернопільської міської ради, в якому позивачі просять визнати протиправним та нечинним пункт 4 рішення сесії сьомого скликання Тернопільської міської ради від 21.08.2021 №8/3/78 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми релігійній організації парафії Української Греко - Католицької Церкви Пресвятої Тройці».
В обґрунтування позовних вимог зазначають, що рішенням п`ятдесят четвертої сесії сьомого скликання Тернопільської міської ради від 21.08.2020 №7/54/156 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська, релігійній організації парафії Української Греко - Католицької Церкви Пресвятої Тройці» вирішено:
1.Затвердити релігійній організації парафії Української Греко - Католицької Церкви Пресвятої Тройці (код ЄДРПОУ 21162586) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5265га для розширення території під будівництво комплексу храмових споруд за адресою:
АДРЕСА_1 .Надати релігійній організації парафії Української Греко - Католицької Церкви Пресвятої Тройці (код ЄДРПОУ 21162586) в постійне користування земельну ділянку площею 0,5265га (кад. номер 6110100000:08:017:0055) для розширення території під будівництво комплексу храмових споруд за адресою:
АДРЕСА_1 .Зобов`язати релігійну організацію парафії Української Греко - Католицької Церкви Пресвятої Тройці в двомісячний термін оформити право користування земельною ділянкою відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Пунктом 4 рішення сесії сьомого скликання Тернопільської міської ради від 29.01.2021 №8/3/78 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми релігійній організації «Тернопільсько - Зборівській архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви» внесено зміни в рішення міської ради від 21.08.2020р №7/54/156 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська, релігійній організації парафії Української Греко - Католицької Церкви Пресвятої Тройці» та після слів «храмових споруд» читати «та парафіяльних, житлових і громадських споруд» і далі по тексту.
Позивачі вважають вказаний пункт 4 рішення сесії сьомого скликання Тернопільської міської ради від 29.01.2021 №8/3/78 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми релігійній організації «Тернопільсько - Зборівській архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви» таким, що прийнятий всупереч вимогам чинного законодавства України, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 08 березня 2023 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано пункт 4 рішення Тернопільської міської ради від 29.01.2021 №8/3/78 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми релігійній організації «Тернопільсько - Зборівській архиєпархії Української Греко - Католицької Церкви». Стягнуто з Тернопільської міської ради в користь кожного із позивачів сплачений судовий збір в сумі 992,40 грн.
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідачем та третьої особою подані апеляційні скарги.
Відповідач, Тернопільська міська рада, вважає, що дане рішення прийнято з порушенням норм матеріального права та підлягає скасуванню.
Тернопільська міська рада звертає увагу, що рішення про узгодження затримати для церковних споруд територію, яка прилягає повздовж Храму та парохіального приборства не перебуває і ніколи не перебувало у компетенції єпархії, отців чи парафіян.
Апелянт вказує, що виключно до його повноважень, як представницького органу місцевого самоврядування, належить розпорядження землями комунальної власності Тернопільської міської територіальної громади, у тому числі передача земельних ділянок у постійне користування.
Окрім того, твердження, що дані землі - це землі оздоровчо-захисного призначення, які мають екологічну цінність, забудова житлових будинків забороняється не відповідає дійсності з огляду на наступне.
Генеральним планом міста Тернополя, який затверджений рішенням Тернопільської міської ради від 10.08.2010 № 5/37/11 «Про затвердження Генерального плану міста Тернополя» визначено, що територія в районі вулиць Чайковського, Малишка, Слівенська відповідно до пояснювальної записки до генерального плану міста Тернополя визначена територією багатоквартирної житлової забудови.
Відповідно до плану зонування території міста Тернополя, який затверджено рішенням Тернопільської міської ради від 27.01.2014 № 6/44/12 «Про затвердження плану зонування території міста Тернополя» зазначена територія відноситься до зони змішаної багатоквартирної житлової та громадської забудови (Ж-3).
Згідно з пояснювальною запискою до плану зонування території міста Тернополя зона змішаної багатоквартирної житлової забудови та громадської забудови Ж-3 - Визначена для розташування багатоквартирних (від 4 до 9-ти поверхів) житлових будинків, супутніх об`єктів повсякденного обслуговування, некомерційних комунальних об`єктів, а також окремих об`єктів загальноміського та районного значення.
Оспорюваний п. 4 рішення міської ради від 29.01.2021р. № 8/3/78 прийнятий на підставі заяви землекористувача та відповідає чинній містобудівній документації, оскільки будівництво комплексу храмових споруд та парафіяльних, житлових і громадських споруд за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська відповідає Генеральному плану та плану зонування території міста Тернополя.
Також апелянт вважає, що висновок суду про те, що пункт 4 рішення Тернопільської міської ради від 29.01.2021 №8/3/78 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми релігійній організації «Тернопільсько - Зборівській архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви» не відповідає критеріям, встановленим частиною другою статті 2 КАС України, тому наявні правові підстави для визнання його протиправним та скасування є невірним.
Внесення змін в рішення Тернопільської міської ради від 21.08.2020р. № 7/54/156 пунктом 4 рішення Тернопільської міської ради № 8/3/78 від 29.01.2021 року не є неправомірним та не може слугувати підставою для визнання його протиправним та скасування.
Вказаними рішеннями міської ради: від 21.08.2020р. № 7/54/156 та від 29.01.2021р. № 8/3/78 затверджено релігійним організаціям проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надано їх у постійне користування.
Отже, дані проекти рішень регулюють тотожні правовідносини - затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та приймаються на підставі одних і тих норм чинного законодавства.
Чинне законодавство не забороняє органам місцевого самоврядування вносити зміни до раніше прийнятих рішень, як і не містить вимог до таких рішень, а тому твердження про відсутність назви і обґрунтування в прийнятому рішенні міської ради вважає невірними та такими, що не підкріплені законодавчо.
Саме, до повноважень органів місцевого самоврядування належать повноваження як про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, так і внесення до них змін.
Під час прийняття рішення міської ради від 29.01.2021р. № 8/3/78 «За» проголосували 41 депутат. «Проти» - 0, «Утримались» - 0. Кількісний склад депутатів Тернопільської міської ради - 42 депутати та міський голова.
Окрім того, даний проект рішення пройшов погодження постійної комісії міської ради з питань регулювання земельних відносин та екології.
Згідно листа голови постійної комісії з питань регулювання земельних відносин та екології від 15.02.2023 року № 3.133 проінформовано про те, що постійною комісією з питань регулювання земельних відносин та екології на засіданні 25.01.2021 року розглядався проект рішення міської ради «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми релігійній організації «Тернопільсько-Зборівської архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви», який містив пункт 4 щодо внесення змін в рішення міської ради від 21.08.2020 року № 7/54/156 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська, релігійній організації парафії Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці».
За результатами розгляду вказаного проекту рішення комісією прийнято рішення про його погодження за № 1.69 від 25.01.2021 року.
Також апелянт вказує на те що підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
Проте, судом першої інстанції не встановлено, що при прийнятті п. 4 рішення № 8/3/78 Тернопільська міська рада діяла не в межах компетенції або даний пункт не відповідає нормам чинного законодавства.
З урахуванням наведеного просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Третя особа, Релігійна організація Парафія Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці Тернопільсько-Зборівської єпархії, у апеляційній скарзі вказує на те, що рішення суду першої інстанції прийняте з порушенням норм матеріального права та невірним вставленням обставин справи, тому підлягає скасуванню.
Апелянт вважає, що позивачі пропустили строк звернення до суду із даним позовом а доказів на підтвердження обставин, які були об`єктивно непереборними, на підтвердження наявності поважних причин пропуску строку звернення до суду позивачами не надано.
Зазначає, що обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачі вказують на те, що вони є прихожанами Парафії, і Рішенням від 29.01.2021 р. Парафія здійснила відступ від позиції релігійної громади розпочала будівельні роботи. Однак, Рішення від 29.01.2021 р. не є рішенням Парафії, а рішенням Тернопільської міської ради, а тому його прийняттям Парафія аж ніяк не могла порушити очікувань позивачів.
Також апелянт вказує на те, що Позивачі вбачають порушення їх прав не стільки у прийнятті Рішення від 29.01.2021 p., скільки у здійсненні будівельних робіт, проте оскаржуване Рішення від 29.01.2021 р. не слугує документом, який дає право на виконання будівельних робіт і його скасування жодним чином не відновить прав, які, на думку позивачів, порушені проведенням будівельних робіт.
Щодо висновків Тернопільського окружного адміністративного суду про невідповідність Рішення від 29.01.2021 р. вимогам ст. 124 Регламенту Тернопільської міської ради VIII скликання, то вважає такі необґрунтованими, такими, що суперечать чинному законодавству та судовій практиці.
Порушення процедури прийняття рішення суб`єктом владних повноважень саме по собі може бути підставою для визнання його протиправним та скасування у разі, коли таке порушення безпосередньо могло вплинути на зміст прийнятого рішення.
Певні дефекти адміністративного акта можуть не пов`язуватись з його змістом, а стосуватися процедури його ухвалення. У такому разі можливі дві ситуації: внаслідок процедурного порушення такий акт суперечитиме закону (тоді акт є нікчемним) або допущене порушення не впливає на зміст акта (тоді наслідків для його дійсності не повинно наставати взагалі).
З урахуванням наведеного просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Позивачем ОСОБА_3 поданий відзив на апеляційну скаргу, суть якого зводиться до того, що рішення суду є законним та обґрунтованим, прийнятим з дотриманням норм процесуального права, при повному та всебічному з`ясуванні судом обставин, що мають значення для справи, доведеністю обставин, що мають значення для справи. Просить апеляційні скарги залишити без задоволення, а рішення суду без змін.
У судовому засіданні апеляційного розгляду справи представники Тернопільської міської ради та Релігійної організації Парафія Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці Тернопільсько-Зборівської єпархії апеляційні скарги підтримали з підстав наведених у скаргах та просили рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Представник Позивача Семерез В.П. проти апеляційних скарг заперечив, просив апеляційні скарги залишити без задоволення, а рішення суду без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом установлено та з матеріалів справи слідує, що згідно Статуту Парафії Української Греко - Католицької Церкви міста Тернополя по вул. Чайківського, затвердженого Патріярхом (Верховним Архієпископом) Української Греко - Католицької Церкви Мирославом Іваном Кардиналом Любачівським 25.03.1993, Парафія є первинною структурою Української Греко - Католицької Церкви і утворюється з метою задоволення релігійних потреб громадян.
За положенням пункту 2.1. Статуту Парафія (релігійна громада) створюється для: проведення богослужінь, релігійних обрядів та церемоній, передбачених Канонами та настановами Української Греко-Католицької Церкви; поширення і пропаганди християнського віровчення; організації релігійної освіти; сприяння духовному і національному відродженню; збереження традицій і звичаїв українського народу; благодійної діяльності і милосердя.
У 2003 році парафіяни церкви Пресвятої Тройці звернулися до Ієрарха Тернопільсько - Зборівської Єпархії УГКЦ Михайла Сабриги, отця - пароха церкви Пресвятої Тройці Іллі Довгошиї, міського голови Левківа Б.Є та інших із зверненням, в якому зазначали, що: «... церква побудована в посадочній смузі, що на Східному масиві. Ми просимо, щоб цю територію впорядкувати і створити культурно-духовний центр туристичного призначення. Тим самим сприяти розвитку майбутньому туризму на Тернопілі, не порушуючи озеленення цієї території. Культурно-духовний центр включатиме: алею хресної дороги, алею історії ГКЦ, духовні забудови, дитячий майданчик.... ... звертаємо увагу, що не один чи два гектари цієї смуги має бути для створення цього центру, а вся смуга, яка бере свій початок із кінця вулиці Малишка і переходить в вулицю Чайковського і закінчується номером 20 цієї вулиці - це по одній стороні посадочної смуги і по другій, яка бере початок навпроти магазину «Прогрес» і переходить у вулицю Слівенську і закінчується початком тролейбусної зупинки. Ми, парафіяни і жителі міста заперечуємо будь - які перешкоди відносно створення культурно-духовного центру, посилаючись на закон місцевого самоврядування, на новий Земельний кодекс від 01.01.2002 в якому зазначено, що на землі оздоровчо - захисного призначення, яка має екологічну цінність, забудова житлових будинків забороняється ...».
На дане звернення Єпарх Тернопільсько-Зборівський ОСОБА_6 надав відповідь за Вих №132 від 06.03.03р. Б., згідно якої «Цим документом затверджуємо рішення про узгодження затримати для церковних споруд територію, яка прилягає повздовж Храму та парохіального приборства. (Прикладаємо полагоджену схему)».
В подальшому рішенням п`ятдесят четвертої сесії сьомого скликання Тернопільської міської ради від 21.08.2020 №7/54/156 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська, релігійній організації парафії Української Греко - Католицької Церкви Пресвятої Тройці» розглянувши звернення релігійної організації парафії Української Греко - Католицької Церкви Пресвятої Тройці, керуючись ст.12,92,123,125,126,186-1 Земельного кодексу України, Законом України «Про землеустрій», враховуючи висновок постійної комісії міської ради з питань містобудування, міська рада вирішила:
1. Затвердити релігійній організації парафії Української Греко - Католицької Церкви Пресвятої Тройці (код ЄДРПОУ 21162586) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5265га для розширення території під будівництво комплексу храмових споруд за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська.
2. Надати релігійній організації парафії Української Греко - Католицької Церкви Пресвятої Тройці (код ЄДРПОУ 21162586) в постійне користування земельну ділянку площею 0,5265га (кад. номер 6110100000:08:017:0055) для розширення території під будівництво комплексу храмових споруд за адресою: вул. Чайковського, Малишка, Слівенська.
3. Зобов`язати релігійну організацію парафії Української Греко - Католицької Церкви Пресвятої Тройці в двомісячний термін оформити право користування земельною ділянкою відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
На підставі заяви пароха церкви Пресвятої Тройці о. Іллі Довгошиї від 25.01.2021 пунктом 4 рішення Тернопільської міської ради від 29.01.2021 №8/3/78 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми релігійній організації «Тернопільсько - Зборівській архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви» внесено зміни в рішення міської ради від 21.08.2020р №7/54/156 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська, релігійній організації парафії Української Греко - Католицької Церкви Пресвятої Тройці» та після слів «храмових споруд» читати «та парафіяльних, житлових і громадських споруд» і далі по тексту.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням позивачі звернулися до суду з цим позовом.
Суд першої інстанції позов задовольнив з тих підстав, що рішення міської ради від 29.01.2021 в порушення статті 24 Регламенту не містило обов`язкових реквізитів та відповідного обґрунтування внесених змін.
Даючи правову оцінку такому висновку суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Предметом спору в даній адміністративній справі є пункт 4 рішення Тернопільської міської ради від 29.01.2021 №8/3/78 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми релігійній організації «Тернопільсько - Зборівській архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви».
Згідно з Рекомендацією № R (80) 2 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятою Комітетом Міністрів Ради Європи 11.05.1980 року на 316-й нараді заступників міністрів, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, дискреційним є повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийнятті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) обрати один з кількох варіантів рішення.
У цій справі, судом надається оцінка оскаржуваному рішенню відповідача, які винесене останнім саме з тих мотивів, що були предметом перевірки у судовому засіданні на підставі досліджених у справі доказів та з урахуванням доводів та заперечень сторін саме щодо цих доказів та обставин.
Затвердження проекту щодо відведення земельної ділянки є адміністративним актом, прийняттю якого повинна передувати визначена законом адміністративна процедура. Затвердження такого проекту без необхідних дій суб`єкта владних повноважень в межах адміністративної процедури не гарантує забезпечення прав позивача у передбачений законом спосіб.
Адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями, визначеними статтею 2 КАС України.
Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Тому завданням адміністративного суду є контроль за законністю прийняття рішень.
Виходячи зі змісту положень Кодексу адміністративного судочинства України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування (стаття 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Відповідно до частини першої статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Згідно з частиною 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до частин 1, 2 статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується зокрема питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Отже, виключно до повноважень відповідача Тернопільської міської ради, як органу місцевого самоврядування, належить розпорядження землями комунальної власності Тернопільської міської територіальної громади, у тому числі передача земельних ділянок у постійне користування.
Генеральним планом міста Тернополя, який затверджений рішенням Тернопільської міської ради від 10.08.2010 № 5/37/11 «Про затвердження Генерального плану міста Тернополя» визначено, що територія в районі вулиць Чайковського, Малишка, Слівенська відповідно до пояснювальної записки до генерального плану міста Тернополя визначена територією багатоквартирної житлової забудови.
Відповідно до плану зонування території міста Тернополя, який затверджено рішенням Тернопільської міської ради від 27.01.2014 № 6/44/12 «Про затвердження плану зонування території міста Тернополя» зазначена територія відноситься до зони змішаної багатоквартирної житлової та громадської забудови (Ж-3).
Згідно з пояснювальною запискою до плану зонування території міста Тернополя зона змішаної багатоквартирної житлової забудови та громадської забудови Ж-3 - Визначена для розташування багатоквартирних (від 4 до 9-ти поверхів) житлових будинків, супутніх об`єктів повсякденного обслуговування, некомерційних комунальних об`єктів, а також окремих об`єктів загальноміського та районного значення.
Відповідно до Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку земельна ділянка кадастровий номер 6110100000:08:017:0055 належить до категорії земель - землі житлової та громадської забудови. Користувач земельної ділянки, яким є Парафія Української Греко - Католицької Церкви Пресвятої Тройці Тернопільсько - Зборівської єпархії, самостійно визначив вид використання наданої земельної ділянки, а саме: для будівництва та обслуговування комплексу будівель житлових, громадських та релігійних організацій.
Рішенням Тернопільської міської ради від 21.08.2020р. № 7/54/456 (з змінами, внесеними п. 4 рішення міської ради від 29.01.2021р. № 8/3/78) затверджено релігійній організації парафії Української Греко - Католицької Церкви Пресвятої Тройці проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5265га для розширення території під будівництво комплексу храмових споруд та парафіяльних, житлових і громадських споруд за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська.
Пункт 4 рішення міської ради від 29.01.2021р. № 8/3/78 прийнятий на підставі заяви землекористувача та відповідає чинній містобудівній документації, оскільки будівництво комплексу храмових споруд та парафіяльних, житлових і громадських споруд за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська відповідає Генеральному плану та плану зонування території міста Тернополя.
Апеляційний суд погоджується із доводами апелянтів про те, що внесення змін в рішення Тернопільської міської ради від 21.08.2020р. № 7/54/156 пунктом 4 рішення Тернопільської міської ради № 8/3/78 від 29.01.2021 року не є неправомірним, оскільки цими рішеннями міської ради: від 21.08.2020р. №7/54/156 та від 29.01.2021р. № 8/3/78 затверджено релігійним організаціям проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надано їх у постійне користування.
Тобто вказані рішення регулюють тотожні правовідносини - затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та приймаються на підставі одних і тих норм чинного законодавства, яке не забороняє органам місцевого самоврядування вносити зміни до раніше прийнятих рішень, як і не містить вимог до таких рішень.
Крім цього, статтею 31 Закону України «Про землеустрій» передбачено, що зміни до документації із землеустрою вносяться особою, яка відповідно до вимог цього Закону може бути розробником документації із землеустрою за рішенням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування або власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, які затвердили проекти землеустрою.
Як уже зазначалось вище, до повноважень органів місцевого самоврядування належать повноваження про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, внесення до них змін.
Частиною другою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що рішення ради приймається на її пленарному засіданні більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Під час прийняття рішення міської ради від 29.01.2021р. № 8/3/78 «За» проголосували 41 депутат. «Проти» - 0, «Утримались» - 0. Кількісний склад депутатів Тернопільської міської ради - 42 депутати та міський голова.
Даний проект рішення пройшов погодження постійної комісії міської ради з питань регулювання земельних відносин та екології.
Згідно листа голови постійної комісії з питань регулювання земельних відносин та екології від 15.02.2023 року № 3.133 проінформовано про те, що постійною комісією з питань регулювання земельних відносин та екології на засіданні 25.01.2021 року розглядався проект рішення міської ради «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми релігійній організації «Тернопільсько-Зборівської архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви», який містив пункт 4 щодо внесення змін в рішення міської ради від 21.08.2020 року № 7/54/156 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська, релігійній організації парафії Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці».
За результатами розгляду вказаного проекту рішення комісією прийнято рішення про його погодження за № 1.69 від 25.01.2021 року.
Таким чином, п. 4 рішення Тернопільської міської ради від 29.01.2021р. №8/3/78 прийнято органом місцевого самоврядування на підставі заяви землекористувача, в межах повноважень та у відповідності до чинної містобудівної документації, після погодження відповідною профільною комісією.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що підставою для внесення вказаних змін, як встановлено в судовому засіданні, була заява пароха церкви Пресвятої Тройці о. Іллі Довгошиї від 25.01.2021, тоді як у вступній частині рішення вказано «розглянувши звернення релігійної організації «Тернопільсько - Зборівській архиєпархії Української Греко - Католицької Церкви», керуючись ст.12, 92, 123, 125, 126, 186-1 Земельного кодексу України, Законом України «Про землеустрій», враховуючи висновки постійних комісій міської ради з питань містобудування, з питань регулювання земельних відносин та екології. Таким чином рішення міської ради від 29.01.2021 в порушення статті 24 Регламенту не містило обов`язкових реквізитів та відповідного обґрунтування внесених змін.
Тобто підставою для прийняття п. 4 Рішення від 29.01.2021 р. є заява пароха о. Іллі Довгошиї від 25.01.2021 p., про яку не вказано у вступній частині Рішення від 29.01.2021 р.
Проте, колегія суддів апеляційного суду вважає такі висновки суду першої інстанції помилковими з огляду на наступне.
Регламент ради (надалі - Регламент) встановлює порядок діяльності ради, скликання сесій ради, підготовки і розгляду нею питань, прийняття рішень ради, в тому числі з процедурних питань, порядок роботи сесії ради, порядок формування та організації роботи постійних комісій, тимчасових контрольних комісій та інших органів ради, порядок участі депутатських фракцій і груп у роботі та інші процедури, які випливають з повноважень ради, встановлених Конституцією і законами України.
Дотримання даного Регламенту є обов`язковим для всіх депутатів ради, міського голови, виконавчих органів ради, підприємств, установ, організацій та фізичних осіб.
Контроль за дотриманням Регламенту покладається на постійну профільну комісію Тернопільської міської ради. (стаття 1 Регламенту)
Частиною четвертою статті 24 Регламенту передбачено, що проект рішення повинен містити: 1) заголовок, в якому зазначаються найменування міської ради, порядковий номер скликання, порядковий номер сесії; назва питання, з якого приймається рішення; 2) вступну частину, в якій подаються обґрунтування, мета і доцільність рішення, точні посилання на нормативно-правові акти (повна назва документу, номер розділу, глави, статті, пункту, підпункту, абзацу); 3) текст рішення, виклад якого починається після слів: " міська рада вирішила:"; 4) додатки до проекту рішення (якщо на них є посилання в пунктах самого рішення); 5) порівняльну таблицю змін (у випадку, якщо проектом рішення пропонується внести зміни до існуючого рішення Ради); 6) у випадку, якщо проектом рішення пропонується внести зміни до рішення або доповнення, до проекту рішення додається копія такого рішення Ради; 7) пояснювальну записку (у разі необхідності); 8) підписані та відскановані висновки постійних комісій міської ради, які долучаються організаційним відділом ради управління організаційно-виконавчої роботи після розгляду проектів рішень відповідними профільними комісіями.
Апеляційний суд висновує, що порушення процедури прийняття рішення суб`єктом владних повноважень саме по собі може бути підставою для визнання його протиправним та скасування у разі, коли таке порушення безпосередньо могло вплинути на зміст прийнятого рішення. Отже, саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом.
Водночас, підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
В ході розгляду справи, судом не встановлено, що при прийнятті п. 4 рішення № 8/3/78 Тернопільська міська рада діяла не в межах компетенції або даний пункт не відповідає нормам чинного законодавства.
Крім цього, апеляційний суд висновує, що Рішення від 29.01.2021 р. не слугує документом, який дає право на виконання будівельних робіт і його скасування жодним чином не відновить прав, які, на думку позивачів, порушені проведенням будівельних робіт.
Водночас, позивачами не оскаржуються дозвільні документи щодо проведення будівельних робіт.
Позивачами не надано, а судом не встановлено належних та допустимих доказів на підтвердження невідповідності проекту землеустрою вимогам Генерального плану міста, а отже, відсутні докази протиправності оскаржуваного рішення.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачі вказують на те, що вони є прихожанами Парафії, і Рішенням від 29.01.2021 р. Парафія здійснила відступ від позиції релігійної громади розпочала будівельні роботи.
Проте, апеляційний суд зауважує, що Рішення від 29.01.2021 р. є рішенням Тернопільської міської ради, а не Парафії, та його прийняття міською радою не може свідчити про те, що Парафія порушила очікування позивачів. Крім цього, рішення про узгодження затримати для церковних споруд територію, яка прилягає повздовж Храму та парохіального приборства не має жодних правових наслідків для відповідача міської ради, як розпорядника землями комунальної власності Тернопільської міської територіальної громади.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
Таким чином, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Перевіривши правомірність прийнятого відповідачем рішення згідно до вимог ч.2 ст.2 вказаного Кодексу, суд приходить до висновку, що таке вказаним вище критеріям відповідає, тому відсутні підстави для визнання його протиправним та скасування.
Отже, доводи апеляційних скарг є підставними та спростовують відповідні висновки суду першої інстанції з вищенаведених мотивів.
Вказані вище обставини є безсумнівною підставою для скасування рішення суду першої інстанції та прийняття нової постанови про відмову у задоволення позовних вимог з наведених вище підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Відповідно до ч. 1 ст. 315 КАС України, суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвали нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції невірно встановлено обставини у справі, тому апеляційні скаргі підлягають задоволенню, рішення суду першої інстанції скасуванню та апеляційним судом приймається нова постанова про відмову у задоволенні позовних вимог з наведених вище підстав.
Щодо судових витрат.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки у задоволенні позову відмовлено, судові витрати по сплаті судового збору відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційні скарги Тернопільської міської ради та Релігійної організації Парафія Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці Тернопільсько - Зборівської єпархії задовольнити.
Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 08 березня 2023 року у справі №500/4169/22 скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Головуючий суддя З. М. Матковська судді С. М. Кузьмич С. М. Кузьмич У зв`язку із перебуванням головуючого судді Матковської З.М. з 14.02.2024 р. по 18.02.024 р. включно повний текст судового рішення складено 19.02.2024р.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2024 |
Оприлюднено | 22.02.2024 |
Номер документу | 117118955 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні