Рішення
від 21.02.2024 по справі 480/10007/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 лютого 2024 року Справа № 480/10007/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Гелети С.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін у приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Керівника Охтирської окружної прокуратури Сумської області в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області, Охтирської районної державної адміністрації (Охтирська районна військова адміністрація) до Комунальної установа "Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту Великописарівської селищної ради Сумської області, Великописарівська селищна рада Охтирського району Сумської області про зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Керівник Охтирської окружної прокуратури Сумської області в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області, Охтирської районної державної адміністрації звернувся з позовною заявою до Комунальної установи "Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту Великописарівської селищної ради Сумської області, Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області і просить суд зобов`язати Комунальну установу Централізовану бухгалтерію відділу освіти, молоді та спорту Великописарівської селищної ради Сумської області вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №69464, що знаходиться у приміщенні Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Оленка Великописарівської селищної ради за адресою: вул. Мирна (Кантимирівська) 48 смт. Велика Писарівка Охтирського району, з метою використання її за призначенням.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на території Великописарівської селищної ради розташоване протирадіаційне укриття №69464. Вказана споруда знаходиться у закладі дошкільної освіти (ясла-садок) "Оленка" Великописарівської селищної ради. Разом з цим, згідно з актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 18.08.2023 №501, протирадіаційне укриття №69464 оцінюється, як "неготове". Порушення, які зазначені в акті перевірки є підставою для зобов`язання Управління освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Комунальну установу Централізовану бухгалтерію відділу освіти, молоді та спорту Великописарівської селищної ради Сумської області вжити відповідних заходів задля приведення сховища №69464 у стан готовності, тобто у використання за призначенням.

Відповідачі повідомлявся про розгляд даної справи належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 123), а також черз підсистему «Електронний суд», проте заяви про визнання позову чи відзив на позовну заяву в строки, передбачені статтею 261 КАС України, до суду не надали.

Згідно із ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Судом було відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Також судом залучено до участі у справі в якості другого відповідача Великописарівську селищну раду Охтирського району Сумської області

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Матеріалами справи підтверджується, що на території Великописарівської селищної ради розташоване протирадіаційне укриття №69464. Відповідно до паспорту протирадіаційного укриття (а.с.39-40), протирадіаційне укриття №69464, яке знаходиться за адресою: вул. Кантимирівська 48 смт. Велика Писарівка Охтирського району, має загальну площу 136 кв. м., місткість 100 чоловік, належить закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Оленка Великописарівської селищної ради Міністерства освіти .

Відповідно до рішення сесії Великописарівської селищної ради №48 від 27.01.2021 Про зміну назви та затвердження Статуту Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Оленка Великописарівської селищної ради Сумської області в новій редакції є Комунальна установа Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту (а.с. 46).

Відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 04.04.2023 (а.с.56-64), який складений за участі секретаря селищної ради, головного спеціаліста з питань цивільного захисту, оборони та мобілізаційної роботи селищної ради, фахівця відділу забезпечення заходів з попереджень надзвичайних ситуацій та цивільного захисту у Охтирському районі центру забезпечення діяльності Головного управління Державної служби України у Сумській області, начальника відділу поліцейської діяльності №1 (с. Велика Писарівка) Охтирського РВП ГУНП в Сумській області, фельдшера санітарного Великописарівського відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Охтирського управління Головного управління Держпродспоживслужби у Сумській області, помічника лікаря епідеміолога Великописарівського відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Охтирського управління Головного управління Держпродспоживслужби у Сумській області, у присутності директора закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Оленка, протирадіаційне укриття №69464 оцінюється, як "неготове".

За результатами зазначеної перевірки у вказаному акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №69464 від 04.04.2023 зафіксовано перелік порушень вимог законодавства, виявлених вищевказаною комісією, які зазначені у відповідному акті.

Враховуючи те, що захисна споруда цивільного захисту має виявлені недоліки, а відповідачем тривалий час порушення не виправлені, така бездіяльність, враховуючи введення на території України військового стану призводить до порушення прав людей на забезпечення безпеки життя та здоров`я, у зв`язку із чим Охтирська окружна прокуратура звернулася до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 № 64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався та триває на даний час.

Відповідно до ст. 2 Закону України Про оборону України оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони. Згідно ст. З Закону України Про оборону України підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційне укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом відповідно до ст. 4 Кодексу є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (надалі - Порядку), визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Згідно ч. 2 ст. 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить: організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до п. 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник, користувач, юридична особа, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації).

Згідно пункту 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

- не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

- не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації тощо.

Згідно пункту 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до п. 1 Розділу II Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 (далі Вимоги), споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (пункт 1 глави 2 розділу ІІІ Вимоги).

Балансоутримувач відповідно до норм зазначених Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

Відповідно пункту 1 глави 2 розділу VI Вимоги для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (пункт 4 глави 2 Розділу VI Вимоги).

Пунктами 5, 6 глави 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері, механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання; температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (пункт 9 глави 2 Розділу VI Вимоги).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138.

Станом на день розгляду справи доказів того, що захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття №69464, що знаходиться у приміщенні Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Оленка Великописарівської селищної ради за адресою: вул. Мирна (Кантимирівська) 48 смт. Велика Писарівка Охтирського району, перебуває у стані готовності до використання за призначенням, матеріали справи не містять, що свідчить про те, що протирадіаційне укриття №69464 не здатне забезпечити захист цивільного населення, на даний час перебуває у стані "неготове".

Невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття №69464 до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

Обираючи відповідальну особу, яка зобов`язана вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №69464, що знаходиться у приміщенні Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Оленка Великописарівської селищної ради за адресою: вул. Мирна (Кантимирівська) 48 смт. Велика Писарівка Охтирського району, з метою використання її за призначенням, судом враховується наступне.

В межах даної справи, судом встановлено, що в актах інвентаризації захисної споруди цивільної оборони від 24.06.2022, від 04.04.2023, які надані до позовної заяви, зазначено, що балансоутримувачем протирадіаційного укриття №69464, яке є предметом розгляду даної справи, є Великописарівська селищна рада Охтирського району Сумської області, у зв`язку із чим судом залучено дану особу другим відповідачем.

Від прокуратури надійшли пояснення, що доказом того, що майно передано на баланс КУ Централізовану бухгалтерію відділу освіти, молоді та спорту Великописарівської селищної ради Сумської області є рішення Великописарівської селищної ради від 27.01.2021.

Разом із тим, рішенням Великописарівської селищної ради від 27.01.2021, а саме п. 7.2, зобов`язано Комунальну установу Централізовану бухгалтерію відділу освіти, молоді та спорту Великописарівської селищної ради Сумської області вчинити дії щодо реєстрації права власності на майно. Відповідно до п. 6.3 зазначено забезпечити Закладом дошкільної освіти (ясла-садок) Оленка Великописарівської селищної ради передачу майна на баланс комунальної установи Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту Великописарівської селищної ради Сумської області, але докази передачі майна на баланс комунальної установи Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту Великописарівської селищної ради Сумської області в матеріалах справи відсутні.

При цьому матеріали справи містять акт інвентаризації від 11.09.2006 згідно якого зазначено, що балансоутримувачем є Великописарівська селищна рада Охтирського району Сумської області(а.с. 42).

Після прийняття рішення Великописарівською селищною радою від 27.01.2021, складено акти інвентаризації захисної споруди цивільної оборони від 24.06.2022, від 04.04.2023, які надані до позовної заяви, в яких зазначено, що балансоутримувачем протирадіаційного укриття №69464 є Великописарівська селищна рада Охтирського району Сумської області (а.с. 47, 56).

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрації права власності, на підставі рішення Великописарівської селищної ради від 27.01.2021, зареєстровано 20.12.2022 право власності за Великописарівською селищною радо Охтирського району Сумської області (а.с.45).

Таким чином, Великописарівська селищна рада Охтирського району Сумської області, як власник майна, а також є балансоутримувачем майна комунальної власності, зобов`язана вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №69464, що знаходиться у приміщенні Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Оленка Великописарівської селищної ради за адресою: вул. Мирна (Кантимирівська) 48 смт. Велика Писарівка Охтирського району, з метою використання її за призначенням.

Судом враховується, що відповідач Великописарівська селищна рада Охтирського району Сумської області жодних письмових пояснень суду не надала, жодних доказів того, що вчинені дії для приведення споруди цивільної оборони у належний стан не надано, до матеріалів справи не надано, суд вважає за необхідне зобов`язати Великописарівську селищну раду Охтирського району Сумської області вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №69464, що знаходиться у приміщенні Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Оленка Великописарівської селищної ради за адресою: вул. Мирна (Кантимирівська) 48 смт. Велика Писарівка Охтирського району, з метою використання її за призначенням.

Згідно із частинами 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частинами 1-3статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.

З огляду на вищезазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Охтирської окружної прокуратури Сумської області в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області, Охтирської районної державної адміністрації (Охтирська районна військова адміністрація) до Комунальної установи "Централізована бухгалтерія відділу освіти, молоді та спорту Великописарівської селищної ради Сумської області, Великописарівська селищна рада Охтирського району Сумської області про зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Зобов`язати Великописарівську селищну раду Охтирського району Сумської області (смт.В.Писарівка, вул..Незалежності,9-а, і.к. 04391262) вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №69464, що знаходиться у приміщенні Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Оленка Великописарівської селищної ради за адресою: вул. Мирна (Кантимирівська) 48 смт. Велика Писарівка Охтирського району, з метою використання її за призначенням.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.М. Гелета

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.02.2024
Оприлюднено23.02.2024
Номер документу117149311
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —480/10007/23

Рішення від 21.02.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 13.09.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні