Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 лютого 2024 р. №520/33415/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бідонько А.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61057, код ЄДРПОУ 43983495) , Державної податкової служби України (площа Львівська, буд. 8,м. Київ,04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, ОСОБА_1 , з адміністративним в якому просить суд:
1. Визнати протиправним Рішення ДПС України від 21.09.2023 р. № 2800316/99-00-06-01-03-06.
2. Скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.07.2023 р. №192867-2405-2030-UA63120270000028556, що винесено Головним управлінням ДПС у Харківській області.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що податкове повідомлення-рішення від 19.07.2023 р. №192867-2405-2030-UA63120270000028556 та Рішення ДПС України від 21.09.2023 р. № 2800316/99-00-06-01-03-06 є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки будівля розташована за адресою: АДРЕСА_2 є непридатною для використання за цільовим призначенням, повністю втратила свою економічну цінність, наявні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, ступінь та характер яких свідчить про небезпеку аварійного обвалення об?єкта (зруйновані об?єкти), що підтверджується технічним звітом а отже, згідно Рішення Харківської міської ради Харківської області у від 14.07.2023 № 403/23 податок справляється в розмірі 1 відсотка суми орендної плати.
20.12.2023 року ухвалою Харківського окружного адміністративного суду відкрито провадження по даній справі в порядку спрощеного позовного провадження.
Від Головного управління ДПС у Харківській області, надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення. Посилаючись на норми пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України зазначає, що уразі неможливості виконання податкового обов`язку, платник податків повинен був подати не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості, разом з повним переліком документів (копій документів), інформації до контролюючого органу в порядку, передбаченому п. 8 розділу II Порядку № 225. Однак, позивачем не звертався до контролюючого органу з відповідною заявою як передбачено Порядком № 225 та не надавав документи ГУ ДПС про обставини, що призвели до неможливості виконання податкового обов`язку.
Від Державної податкової служби в Україні надійшов відзив на позовну заяву, в якому вказано, що позивач не надавав Витяг з Державною реєстру майна пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військової агресією Російської Федерації, щодо пошкодження будівлі розташованої за адресою м Харків, вул.. Сумська. 57-Б, що передбачено Механізмом оперативною реагування виконавчих органів сільських, селищних. міських рад. військових адміністрацій, центральних органів виконавчої влади. органів управління та сил цивільного захисту, спрямований на ліквідацію наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов`язаних із пошкодженням будівель та споруд, на територіях, на яких відсутні або завершено активні фази бойових дій визначений Порядком виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов`язаних з пошкодженням будівель и споруд. затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2022 №473. Отже, ГУ ДПС правомірно прийнято податкове повідомлення-рішення про визначення податкового зобов`язання з орендної плати за землю від 19.07.2023 № 192867-2405-2030-UA63120270000028556.
Представником Головного управління ДПС у Харківській області надано пояснення та зазначено, що станом на 19.07.2023 ОСОБА_1 не надано до контролюючого органу копію звіту про технічне обстеження нежитлової будівлі, площею 1063,8 кв.м., розташованої на земельній ділянці з кадастровим номером 6310136300:04:013:0005 площею 0,0725 га, за адресою: АДРЕСА_2 . Відтак, на момент прийняття оскаржуваного рішення у контролюючого органу відсутня інформація щодо пошкодженого майна.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.
Судом з матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_1 з 20.11.2015 є власником нежитлової будівлі літера "А-4" площею 1063,8 кв.м., яка перебуває на земельній ділянці з кадастровим номером 6310136300:04:013:0005 за адресою: АДРЕСА_2 , що підтверджується відомостями Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Головним управлінням ДПС у Харківській області на підставі даних інформаційно-телекомунікаційних систем органів ДПС позивачу, як орендарю земельної ділянки площею 0,00725 га, з кадастровим номером 6310136300:04:013:0005, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 винесено податкове повідомлення рішення від 19.07.2023 №192867-2405-2030 UA63120270000028556 про визначення суми податкового зобов`язання у розмірі 176 252,12 грн.
Позивач вважаючи вказане рішення протиправним оскаржив його в адміністративному порядку, за результатами розгляду скарги ДПС України прийнято рішення від 21.09.2023 р. № 2800316/99-00-06-01-03-06 про залишення прийнятого податкового повідомлення рішення без змін, а скаргу позивача без задоволення.
Не погоджуючись з податковим повідомленням рішенням, а також з рішенням за результатом розгляду скарги, позивач звернувся до суду з позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним та Цивільним кодексами України. Законом України від 6 жовтня 1998 року № 161 «Про оренду «землі» (далі Закон №161). іншими законами України та нормативно - правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди.
Договір оренди землі - це договір за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст.13 Закону № 161).
Згідно із ст. 21 Закону № 161 орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Відповідно до пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плані за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп.14.1.136 п. 14 1 ст. 14 ІІК України).
Пунктом 288.1 ст. 288 ПК України визначено, що підставою дія нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік. та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі за їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Згідно із п. 288.4 ст 288 ПК України розмір та умови внесення орендної плази встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Відповідно до п 289.2 ч. 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земельних ділянок у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Ki І 100. де І - індекс споживчих цін за попередній рік У раті якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Згідно п 288 7 ч. 288 ПK України податковий період, порядок обчислення орендної плати,строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.
Відповідно до п 287.1 сі 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату та землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Згідно з п. 286.1 ст. 286 ПК України (у редакції чинній з 06.05.2023) підставою для нарахування земельного податку є:а) дані державного земельного кадастру; б) дані Державного реєстру речових прав на нерухоме манно; в) дані державних актів, якими посвідчено право власності або право постійного користування земельною ділянкою (державні акти па землю); г) дані сертифікатів на право на земельні частки (паї); і) рішення органу місцевого самоврядування про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв); д) дані інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою, право на земельні частки (паї). е) дані Переліку територій. на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначеного у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік (п. 285 ч.285 ПК України).
Згідно з п. 286.5 сі. 286 ПК України (у редакції чинній 01.01.2022) нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 нього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення - рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку.
Платники плати за землю мають право письмово або в електронній формі засобами електронного зв`язку (і дотриманням вимог. визначених пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу) звернутися до контролюючого органу за своїм місцем реєстрації у контролюючих органах або за місцем знаходження земельних ділянок, у тому числі право на яку фізична особи має як власник земельної частки (паю), для проведення звірки даних щодо: розміру площ та кількості земельних ділянок, земельних часток (паїв), що перебувають у власності та/або користуванні платники податку; права на користування пільгою зі сплати податку з урахуванням положень пунктів 281 4 і 281.5 цієї статті: розміру ставки земельного податку: нарахованої суми плати за землю.
У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником плати за землю на підставі оригіналів відповідних документів або належним чином засвідчених копій таких документів, зокрема документів на право власності, користування пільгою, а також у разі зміни розміру ставки плати за землю контролюючий орган, до якого звернувся платник за землю, проводить протягом десяти робочих днів перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому ППР разом з детальним розрахунком суми податку. Попереднє податкове повідомлення - рішення вважається скасованим (відкликаним).
Водночас тимчасово на період до припинення або скасування воєнного стану на території України введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 2022 «Про введення воєнного стану в Україні». затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», справляння податків і зборів здійснюється і урахуванням особливостей, визначених п.69 підрозд. 10. розд. XX «Перехідні положення» ПК України.
Так, згідно пп 69.14 п.69 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення ПК України (у редакції, чинній до 06.05.20231) тимчасово на період з 1 березня 2022 року по З1 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної га комунальної власності) та земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації визначається Кабінетом Міністрів України.
Кабінет Міністрів України 6 грудня 2022 року прийняв постанову № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» (далі - Постанова № 1364).
Пунктом 1 Постанови № 1364 визначається орган виконавчої влади (Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій), якому делегуються повноваження щодо затвердження переліку територій, а також визначаються складові переліку територій, вимоги до формату територій, за якими ці території відображаються у переліку, та затверджена форма переліку територій.
6 травня 2023 року набув чинності Закон України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати та землю та податку на нерухоме майно, відмінне вії земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» (далі Закон №3050), яким змінено механізм визначення Переліку територій.
Відповідно пп.69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (у редакції, чинній з 06.052023), починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дії) або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата та земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховуються та не сплачується за період з першого чиста місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових лій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територія, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 12.2022 № 309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за №1668/ 39004 (далі Наказ № 309) може застосовуватися при справлянні плати за землю на відповідних територіях.
Також, відповідно до Наказу №309 Харківська міська територіальна громада була віднесена до території активних бойових дій з 24.02.2022 по 15.09.2022.
З 15.09.2022 Харківська міська територіальна громада віднесена до території можливих бойових дій.
Отже, плата за землю за 2023 рік має нараховуватись у загальному порядку.
Також суд зазначає, що відповідно до п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених, зокрема пунктом п.п.69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме:
у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, платники податків звільняються від передбаченої ПК України відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Порядок підтвердження можливості чи не можливості виконання платником податків обов`язків, визначених нормами пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України та переліку документів на їх підтвердження, затверджені наказом Міністерства фінансів України № 225 від 29.07.2022 зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303 (далі - Порядок № 225), який набрав чинності 06.09.2022.
Отже, уразі неможливості виконання податкового обов`язку, платник податків повинен був подати не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості, разом з повним переліком документів (копій документів), інформації до контролюючого органу в порядку, передбаченому
Позивач не звертався до контролюючого органу з відповідною заявою як передбачено Порядком № 225 та не надавав документи ГУ ДПС про обставини, що призвели до неможливості виконання податкового обов`язку п. 8 розділу II Порядку № 225.
Разом із тим, позивач не звертався до контролюючого органу з відповідною заявою як передбачено Порядком № 225 та не надавав документи ГУ ДПС про обставини, що призвели до неможливості виконання податкового обов`язку, а тому підстави звільнення від передбаченої ПК України відповідальності відсутні.
Щодо посилання позивача на рішення Харківської міської ради від 14.07.2023 №403/23 «Про деякі питання плати за землю в місті Харкові на період дії воєнного стану», суд зазначає наступне.
Так, Рішенням Харківської міської ради від 14.07.2023 №403/23 «Про деякі питання плати за землю в місті Харкові на період дії воєнного стану» в період з 01.01.2022 по 31.12.2022 земельні ділянки комунальної власності, надані в користування на умовах оренди фізичним особам , не є об`єктами оподаткування.
Встановити, що в період з 01.03.2022 по 31.12.2022 земельні ділянки комунальної власності, надані в користування на умовах оренди юридичним особам та фізичним особам підприємцям, не є об`єктами оподаткування.
На період з 01.01.2023 по 31.12.2023 за земельні ділянки, на яких розташовані пошкоджені об`єкти нерухомого майна, які відповідно до Методики проведення обстеження та оформлення його результатів, затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 06.08.2022 №144, належать до таких категорій пошкоджень об`єкта:
наявні незначні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, але без порушення вимог щодо механічного опору та стійкості за граничним станом першої та другої групи, орендна плата справляється в розмірі 70 відсотків суми орендної плати, обчисленої відповідно до цього Положення;
наявні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій (категорій відповідальності конструкцій А та Б),ступінь та характер яких свідчить про необхідність виконання робіт щодо часткового демонтажу частин об`єкта або його окремих несучих конструкцій, підсилення об`єкта або його окремих несучих та огороджувальних конструкцій, орендна плата справляється в розмірі 40 відсотків суми орендної плати, обчисленої відповідно до цього Положення;
об`єкт непридатний для використання за цільовим призначенням, повністю втратив свою економічну цінність, наявні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, ступінь та характер яких свідчить про небезпеку аварійного обвалення об`єкта (зруйновані об`єкти), орендна плата справляється в розмірі 1 відсотка суми орендної плати, обчисленої відповідно до цього Положення.
Підтвердженням обставин, зазначених у цьому пункті, є звіт з технічного обстеження відповідно до пункту 9 Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов`язаних із пошкодженням будівель та споруд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2022 № 473, та Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2017 № 257.
Дія цього пункту Положення застосовується в разі укладання додаткової угоди за добровільним зверненням орендаря щодо приведення умов договору у відповідність до вимог чинного законодавства та рішень Харківської міської ради.
Також відповідно Постанови Кабінету Міністрів України від 14 червня 2022 р. № 700 «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. №326 і від 19 квітня 2022 р. № 473» за результатом комісійного обстеження складається акт обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок військових дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації (далі акт комісійного обстеження).
Акти комісійного обстеження передаються держателю Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій,спричинених військовою агресією Російської Федерації, протягом місяця з дати його створення.
Судом встановлено, що за результатами обстеження стану конструкцій будівлі, що розташована за адресою: АДРЕСА_3 категорії ОСОБА_2 24.07.2023 складено Технічний звіт.
Відповідно до висновку якого конструкцій та систем будівлі знаходяться в аварійному стані, категорія IV., будівля в цілому знаходиться в аварійному стані категорія IV та непридатна для експлуатації без виконання комплексу робіт з капітального ремонту і заміни зруйнованих конструкцій.
Позивач посилаючись на наявність Технічного звіту вважає, що податок справляється в розмірі 1 відсотка суми орендної плати відповідно до Рішення Харківської міської ради Харківської області у від 14.07.2023 № 403/23.
Однак, суд вважає такі доводи позивача не обґрунтованими, оскільки позивачем не дотримано умови рішення Харківської міської ради від 14.07.2023 № 403/23.
На момент прийняття спірного податкового повідомлення-рішення (19.07.2023) позивачем не надано до контролюючого органу копію звіту про технічне обстеження нежитлової будівлі, площею 1063,8 кв.м., розташованої на земельній ділянці з кадастровим номером 6310136300:04:013:0005 площею 0,0725 га, за адресою: АДРЕСА_2 .
Відтак, на момент прийняття оскаржуваного рішення у контролюючого органу була відсутня інформація щодо пошкодженого майна.
Посилання позивача на відсутність обов`язку направляти технічний звіт до відповідача, суд вважає необґрунтованими, оскільки відповідно до змісту Рішення Харківської міської ради Харківської області у від 14.07.2023 № 403/23 підтвердженням обставин, зазначених у пункті 5, є звіт з технічного обстеження відповідно до пункту 9 Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов`язаних із пошкодженням будівель та споруд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2022 № 473, та Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2017 № 257, копія якого надана до Головного управління ДПС у Харківській області.
Крім того, суд зауважує, що на момент прийняття ГУ ДПС оскаржуваного податкового повідомлення рішення (19.07.2023) у позивача була відсутня копія Технічного звіту щодо обстеження нежитлового приміщення, який є підтвердженням обставин пошкодження майна, оскільки позивач лише 21.07.2023 (тобто вже після прийняття оскаржуваного рішення) звернувся до експерта 1 категорії ОСОБА_2 з зверненням, в якому просив здійснити технічне обстеження належної позивачу будівлі та 24.07.2023 за результатом розгляду звернення складено Технічний звіт.
З огляду на викладене, враховуючи факт не наданням позивачем доказів направлення контролюючому органу Технічного звіту від 24.07.2023 та відсутності підстав звільнення платника податків від відповідальності, відповідач на підставі та в межах повноважень виніс оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 19.07.2023 р. №192867-2405-2030-UA63120270000028556, у зв`язку з чим останне не підлягає скасуванню.
Щодо визнання протиправним рішення про результати розгляду скарги від 21.09.2023 р. № 2800316/99-00-06-01-03-06, суд зазначає наступне.
Аналіз положень пунктів 56.1, 56.2 та 56.10 статті 56 ПК України свідчить про те, що законодавцем, дійсно, закріплено право платника податків на оскарження рішення податкового органу, прийнятого за результатами розгляду його скарги, до суду.
Водночас, згідно з частиною першою статті 5 КАС України (кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Тобто, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.
Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення. При цьому, неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану її суб`єктивних прав та обов`язків, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов`язку.
Так, рішення суб`єкта владних повноважень є такими, що порушують права і свободи особи в тому разі, якщо, по-перше, такі рішення прийняті владним суб`єктом поза межами визначеної законом компетенції, по-друге, оспорюванні рішення є юридично значимими, тобто такими, що мають безпосередній вплив на суб`єктивні права та обов`язки особи шляхом позбавлення можливості реалізувати належне цій особі право або шляхом покладення на цю особу будь-якого обов`язку.
Отже, платниками податків до суду можуть бути оскаржені рішення, дії, бездіяльність суб`єктів владних повноважень, які порушують права, свободи та інтереси. Втім, задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють фактично порушені права, свободи та інтереси особи у сфері публічно-правових відносин.
Оскаржуване рішення ДПС України про результати розгляду скарги саме по собі не є юридично значеним для Позивача, оскільки не має безпосереднього впливу на суб`єктивні права та обов`язки останнього шляхом позбавлення його можливості реалізувати належне йому право або шляхом покладення на нього будь-якого обов`язку, а відтак, безпосередньо не порушує права та інтереси позивача.
А отже, підстави скасування такого рішення та для задоволення позовних вимог в цій частині - відсутні.
Аналогічний висновок знаходить своє підтвердження в постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 26.03.2019 № 810/869/16, від 24.06.2019, від 08.09.2020 № 826/24880/15, від 10.08.2020, від 07.02.2020 № 826/11086/18. від 12 липня 2019 року у справі 813/5256/13-а, від 6 лютого 2020 року №810/101/16, 03 квітня 2020 року у справі №826/4114/18, від 16 червня 2020 року у справі № 810/1652/16.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, суд вважає, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 14, 243-246, 291, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61057, код ЄДРПОУ 43983495) , Державної податкової служби України (площа Львівська, буд. 8,м. Київ,04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення залишити без задоволення.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 з 24 лютого 2022 року був введений воєнний стан на території України, у зв`язку з бойовими діями на території Харківської області повний текст рішення складено 21.02.2024 року.
Суддя Бідонько А.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2024 |
Оприлюднено | 23.02.2024 |
Номер документу | 117150122 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бідонько А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні