Постанова
від 21.02.2024 по справі 640/10280/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/10280/20 Суддя (судді) першої інстанції: Дудін С.О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Судді-доповідача: Кузьмишиної О.М.,

суддів: Вівдиченко Т.Р., Парінова А.Б.,

при секретарі судового засідання Кузьмич М.Б.,

за участі

представника позивача - адвоката Добрянської Н.І.,

представника відповідача - Малої Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві на рішення Київського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Аграріан Фуд Технолоджиз Продакшн» до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 28.02.2020 №№ 03312615050101, 03322615050101 та 03332615050101,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Аграріан Фуд Технолоджиз Продакшн» звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві та просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 28.02.2020 №№03312615050101, 03322615050101 та 03332615050101.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.10.2020, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2021, адміністративний позов ТОВ «Аграріан Фуд Технолоджиз Продакшн» задоволено, визнано протиправними та скасовані податкові повідомлення - рішення від 28.02.2020 року №03312615050101, від 28.02.2020 року №03322615050101, від 28.02.2020 року №03332615050101.

Постановою Верховного Суду від 07.03.2023 касаційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві задоволено частково, скасовано рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.10.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2021, справу направлено на новий судовий розгляд до Київського окружного адміністративного суду.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2023 року адміністративний позов задоволено повністю, визнано протиправними та скасувано податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у місті Києві від 28.02.2020 №№03312615050101, 03322615050101 та 03332615050101.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 21 липня 2023 року адміністративний позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, представником ГУ ДПС у м. Києві подано апеляційну скаргу, в якій останній просить його скасувати та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції прийнято рішення з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права. Зокрема, в апеляційній скарзі зазначається, що судом першої інстанції не враховано доводи відповідача щодо дотримання процедури проведення перевірки та належного повідомлення Товариства про дату та час проведення документальної невиїзної перевірки, оскільки з метою вручення відповідного наказу та направлень співробітниками ГУ ДПС у м. Києві здійснено виїзд за адресою позивача, проте складено акт про відсутність посадових осіб платника податків та неможливості проведення перевірки. До того ж з метою встановлення дійсної адреси Товариства направлено відповідний запит, відповідь на який не надходила, у зв`язку з чим надалі прийнято рішення про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства, копії відповідних документів направлені рекомендованим листом про вручення.

Відтак, апелянт вважає, що положення ПК України не ставлять у залежність початок проведення перевірки від факту отримання платником документів, а обов`язковою умовою для початку перевірки є лише факт направлення на адресуплатника податків рекомендованого листа з повідомленням про вручення.

Також апелянт наполягає на тому, що судом першої інстанції не враховано доводи щодо суті встановлених під час переваірки порушень по взаємовідносинах з контрагентами, з кожним з яких встановлені обставини штучної видимості здійснення господарських операцій, а також стверджує, що подані первинні документи щодо здійснення господарської діяльностві мають ознаки фальшування та не можуть братися до уваги як неналежні та недопустимі докази у справі.

В судовому засіданні представники сторін надали свої пояснення по суті спору, відповідали на питання суду.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 01 грудня 2023 року та від 01 лютого 2024 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ГУ ДПС у м. Києві, призначено розгляд справи у відкритому судовому засіданні.

Від ТОВ «Аграріан Фуд Технолоджиз Продакшн» письмового відзиву на апеляційну скаргу не надходило.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги та, перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції слід залишити без змін з наступних підстав.

Скасовуючи вищевказані судові рішення, Верховний Суд зазначив, що суди попередніх інстанції не дотрималися положень частини п`ятої статті 242 КАС, якою встановлено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Так, суди попередніх інстанцій не врахували при ухваленні ними судових рішень висновків Великої Палати Верховного Суду, викладені у постанові від 07.07.2022 у справі №160/3364/19, та Верховного Суду, викладених у постановах від 06.11.2018 у справі №826/16277/14, від 20.02.2018 у справі №818/920/17, від 08.10.2019 у справі №826/6836/18.

Верховний Суд зазначив, що задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що надані позивачем документи (господарські договори поставки та підряду, додатки до цих договорів, дефектні акти, підсумкові відомості ресурсів, локальні кошториси на будівельні роботи, договірні ціни, довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати, акти приймання виконаних будівельних робіт, специфікації, рахунки на оплату, видаткові накладні, платіжні доручення, довіреності, акти приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів, конкретний перелік яких із зазначенням номеру, дати, змісту досліджено в рішенні Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.10.2020) відповідають вимогам, встановленим нормами частини другої статті 9 Закону №996-XIV до первинних документів, не викликають сумнівів щодо їх достовірності і в сукупності підтверджують здійснення господарських операцій позивача із ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД».

Суд апеляційної інстанції зробив такий же висновок, однак, як свідчить зміст постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2021, не дослідив та не дав оцінку жодному документу, на які посилався позивач і достовірність яких заперечував відповідач. Апеляційний суд обмежився узагальненим посиланням на докази у справі без зазначення при цьому жодного конкретного доказу, у зв`язку з чим стверджувати, що суд апеляційної інстанції зробив оцінку доказів у справі відповідно до статті 90 КАС, не можна.

Верховний Суд зазначив, що не можна стверджувати це і стосовно оцінки доказів у справі судом першої інстанції. Суд першої інстанції, так само як і апеляційний суд, не перевірив та не надав оцінки обставинам, на які посилався відповідач в обґрунтування доводу, що в наданих позивачем документах відображена недостовірна інформація щодо господарських операцій. Відповідач в судовому процесі, як і в акті перевірки, наводив фактичні дані щодо неможливості здійснення зазначеними вище суб`єктами господарювання постачання товарів, виконання робіт (надання послуг) на адресу позивача, а саме: відсутність реального (законного) джерела походження товару (відсутність дійсного формування цього активу), що унеможливлює його рух за ланцюгом постачання до позивача; відсутність у зазначених суб`єктів господарювання матеріально-технічних ресурсів, без яких неможливе здійснення господарської діяльності в цілому; заперечення засновників та директорів зазначених контрагентів Товариства причетності до ведення фінансово-господарської діяльності цих суб`єктів господарювання .

Суди попередніх інстанцій відхилили цей довід ГУ ДПС, пославшись на індивідуальну відповідальність платників податків та зазначивши, що позивач не повинен та не може мати впливу на дотримання контрагентами-постачальниками вимог податкового та іншого законодавства або на стан їх бухгалтерського обліку та/чи податкового обліку. Разом з тим, відповідач посилається на зазначені вище обставини щодо контрагентів-постачальників позивача не у зв`язку з доводом, що позивач повинен відповідати за їх протиправну поведінку, а у зв`язку з доведенням, що господарські операції з придбання товарів у цих контрагентів-постачальників позивач не вчиняв.

Верховний Суд зазначив, що суди не надали оцінки первинним документам, на які посилався позивач, з врахуванням доводів відповідача щодо безтоварності операцій Товариства з вище вказаними контрагентами.

Без належного з`ясування обставин щодо здійснення Товариством господарських операцій з придбання товарів та послуг у ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» у їх сукупності з урахуванням установлених заходами податкового контролю обставин щодо неможливості постачання цими контрагентами зазначених в наданих позивачем документах товарів та послуг та при фактично відсутній оцінці судом апеляційної інстанції цих документів зробити висновок, що правова оцінка спірних податкових повідомлень-рішень судами попередніх інстанцій зроблена правильно, не можна.

Також Верховний Суд зауважив, що суди першої та апеляційної інстанцій не дали оцінки доводу позивача щодо не повідомлення його про дату та час проведення перевірки до її початку, не встановили обставини щодо дотримання ГУ ДПС процедури проведення перевірки, тоді як ці обставини, виходячи із вказаних позивачем підстав позову, відповідно до частини другої статті 73 КАС є предметом доказування у справі №640/10280/20. Так, частиною другою статті 73 КАС встановлено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Верховний Суд зауважив, що без встановлення обставин щодо належного повідомлення Товариства про дату та час проведення документальної невиїзної перевірки (до початку такої перевірки (враховуючи, зокрема час поштового обігу кореспонденції), що забезпечило б Товариству право бути присутнім під час проведення перевірки та надати документи, пов`язані з предметом перевірки) перевірити правильність застосування судами попередніх інстанцій норм пункту 44.6 статті 44 та пункту 85.2 статті 85 ПК та відповідність такого правозастосування висновкам Верховного Суду щодо застосування цих норм, на які посилається відповідач у касаційній скарзі, неможливо.

Відповідно до частини п`ятої статті 353 КАС України висновки і мотиви, з яких скасовані рішення, є обов`язковими для суду першої або апеляційної інстанції при новому розгляді справи.

Відповідно до фактичних обставин справи ТОВ «Аграріан Фуд Технолоджиз Продакшн» (ідентифікаційний код 40674079, місцезнаходження: 03035, м. Київ, вул. Сурікова Василя, 3а) є юридичною особою, зареєстрованою 20.07.2016 та перебуває на обліку як платник податків в ГУ ДПС у м. Києві. Основним видом діяльності за КВЕД є 10.84 Виробництво прянощів і приправ.

Листом ГУ ДПС у м. Києві від 26.09.2019 №13850/10/26-15-05-01-01 у зв`язку з виявленням відповідачем фактів, що свідчать про недостовірність визначення позивачем даних податкового кредиту у загальній сумі 3 598 599,00 грн по взаємовідносинах з контрагентами: ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» позивача зобов`язано надати копії документів, що безпосередньо стосуються господарських операцій з означеними контрагентами.

Позивач листом від 28.10.2019№18-10/19 повідомив ГУ ДПС у м. Києві про наявність підстав для звільнення від обов`язку надавати відповідь на запит відповідача у зв`язку з його невідповідністю вимогам пункту 73.3 статті 73 ПК України.

Наказом ГУ ДПС у м. Києві від 08.11.2019 №2915 призначено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Аграріан Фуд Технолоджиз Продакшн» з 14.11.2019 тривалістю 5 робочих днів.

14 листопада 2019 року відповідачем складено акт про відсутність посадових осіб позивача за податковою адресою №509/26-15-05-01-01/40674079 та акт про неможливість проведення перевірки ТОВ «Аграріан Фуд Технолоджиз Продакшн» №510/26-15-05-01-01/40674079, якими засвідчено відсутність посадових осіб позивача або його законних представників за адресою згідно інтегрованої автоматизованої системи «Податковий блок». Крім того, перед виходом на перевірку здійснено телефонний дзвінок за телефоном, який зазначено в ІАС «Податковий блок», проте зазначений номер не відповідав.

Наказом ГУ ДПС у м. Києві від 21.12.2019 №5189 призначено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ «Аграріан Фуд Технолоджиз Продакшн» з 27.12.2019 тривалістю 5 робочих днів.

На виконання цього наказу відповідачем виписано повідомлення від 23.12.2019 №208/26-15-05-01-01.

Наказ ГУ ДПС у м. Києві від 21.12.2019 №5189 направлено на адресу позивача 26.12.2019 о 13:22:08 засобами поштового зв`язку та отримано ним 15.01.2020.

08 січня 2020 року відповідачем складено акт про ненадання ТОВ «Аграріан Фуд Технолоджиз Продакшн» документів до перевірки та направлено на адресу позивача повідомлення про запрошення 14.01.2020 на 17:00 для підписання акта перевірки.

За наслідками проведеної документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ «Аграріан Фуд Технолоджиз Продакшн» ГУ ДПС у м. Києві складено акт від 14.01.2020 №17/26-15-05-01-01/40674079.

Згідно з актом встановлені наступні порушення:

1) пункту 44.1 статті 44, пункту 198.1, 198.6 статті 198 ПК України, що призвело до:

- заниження податку на додану вартість на загальну суму 3549775 грн, в тому числі по періодам: за лютий 2019 року у сумі 1502064 грн, за березень 2019 року у сумі 2047711 грн;

- завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, на загальну суму 48824 грн за березень 2019 року;

2) пункту 44.1, 44.6 статті 44, пункту 85.2 статті 85 ПК України не надано документи під час перевірки.

Висновки, зроблені контролюючим органом в акті перевірки, вмотивовані тим, що фактично ТОВ «Аграріан Фуд Технолоджиз Продакшн» створило штучну видимість здійснення господарських операцій з ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» шляхом формального оформлення господарських операцій, які не супроводжувалися дійсним рухом активів.

ГУ ДПС у м. Києві також вказувало на відсутність факту придбання позивачем товарів, послуг, зазначених податкових накладних, зареєстрованих ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» на адресу позивача, у зв`язку з фізичною неможливістю виконання цими суб`єктами господарювання робіт, надання послуг та відсутністю факту придбання ними товарів, які були предметом постачання на адресу позивача; невідповідність економічній доцільності операцій цих суб`єктів господарювання з постачання товарів (послуг) позивачу з урахування основного виду діяльності, достатнього обсягу у позивача матеріальних та трудових ресурсів для виконання відповідних робіт.

За наслідками розгляду заперечень на акт перевірки листом ГУ ДПС у м. Києві від 26.02.2020 №35571/10/26-15-05-01-01 висновки акта перевірки залишено без змін, а заперечення без задоволення.

Податковим повідомленням-рішенням ГУ ДПС у м. Києві від 28.02.2020 №03312615050101, прийнятим на підставі акта перевірки, за порушення пункту 44.1 статті 44, пункту 198.1, 198.3, 198.6 статті 198 ПК України позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на загальну суму 4 437 219,00 грн, у тому числі за податковими зобов`язаннями 3 549 775 грн та за штрафними санкціями 887 444 грн.

Податковим повідомленням-рішенням ГУ ДПС у м. Києві від 28.02.2020 №03322615050101, прийнятим на підставі акта перевірки, за порушення пункту 44.1 статті 44, пункту 198.1, 198.3, 198.6 статті 198 ПК України позивачу зменшено розмір від`ємного значення з податку на додану вартість за березень 2019 року на 48 824 грн.

Податковим повідомленням-рішенням ГУ ДПС у м. Києві від 28.02.2020 №03332615050101, прийнятим на підставі акта перевірки, за порушення пункту 44.1, 44.6 статті 44, пункту 85.2 статті 85 ПК України до позивача застосовано штраф у розмірі 510 грн.

Такі обставини зумовили звернення позивача до суду з цим адміністративним позовом, за результатами розгляду якого судом першої інстанції ухвалено рішення від 03 жовтня 2023 року.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з доведеності обставин порушення відповідачем порядку проведення перевірки (неналежного повідомлення про перевірку), а також наявності у позивача документів, які свідчать про реальність проведення господарських операцій, внаслідок чого контролюючий орган не мав правових підстав для видання оскаржуваних податкових поаідомлень-рішень.

Переглядаючи рішення суду першої інстанції та оцінюючи відповідні висновки, викладені у рішенні, колегія суддів враховує, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до вимог частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з частинами першою та другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Вимогами статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідно до пунктів 85.2, 85.6 статті 85 ПК України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки. У разі відмови платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати. Зазначений акт підписується посадовою (службовою) особою контролюючого органу та платником податків або його законним представником. У разі відмови платника податків або його законного представника від підписання зазначеного акта в ньому вчиняється відповідний запис.

Цьому обов`язку кореспондує право контролюючого органу при проведенні перевірок вимагати і отримувати у платників податків первинні фінансово-господарські, бухгалтерські та інші документи (в тому числі, засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності) їх копії), які б підтверджували задекларовані об`єкти оподаткування, суми податкових зобов`язань, дотримання вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Таке право закріплене нормою пункт 85.4 статті 85 ПК України.

Отже, надання платником податків фінансово-господарських документів під час проведення перевірки є необхідною умовою підтвердження правомірності задекларованих платником показників податкового обліку. Обов`язок платника податків зберігати документи й надавати їх під час перевірки контролюючому органу кореспондує з компетенцією контролюючого органу здійснювати перевірку на підставі документів. Ненадання платником податків документів на підтвердження задекларованих показників податкового обліку прирівнюється нормами пункту 44.6 статті 44 ПК України до їх відсутності. Винятком є випадки виїмки документів або іншого їх вилучення правоохоронними органами та іншими компетентними органами. Якщо платник податків після закінчення перевірки та до прийняття рішення контролюючим органом за результатами такої перевірки надає документи, що підтверджують показники, відображені ним у податковій звітності, але не надані під час перевірки (у випадках, передбачених абзацом другим пункту 44.7 цієї статті в редакції до внесення змін Законом від 16.01.2020 №466-ІХ), такі документи повинні бути враховані контролюючим органом під час розгляду ним питання про прийняття рішення.

Пунктом 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.

Підпунктом 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 ПК України встановлено, що документальна позапланова перевірка здійснюється у разі, якщо виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.

З наведених норм слідує, що обов`язковою передумовою для призначення документальної позапланової перевірки є надіслання на адресу платника податків письмового запиту контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію та, відповідно, ненадання платником податків відповіді на такий запит у законодавчо встановлений строк.

Відповідно до пункту 73.3 статті 73 ПК України контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб`єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.

Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб`єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав:

1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи;

2) для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" під час здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статті 39 цього Кодексу та/або для визначення рівня звичайних цін у випадках, визначених цим Кодексом;

3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків;

4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків: податкової накладної покупцю або про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної, передбачених пунктом 201.1 статті 201 цього Кодексу, та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування; акцизної накладної покупцю або про порушення порядку заповнення та/або порядку реєстрації акцизної накладної;

5) у разі проведення зустрічної звірки;

6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.

Платники податків та інші суб`єкти інформаційних відносин зобов`язані подавати інформацію, визначену в запиті контролюючого органу, та її документальне підтвердження (крім проведення зустрічної звірки) протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом).

У разі якщо запит складено з порушенням вимог, визначених абзацами першим - п`ятим цього пункту, платник податків звільняється від обов`язку надавати відповідь на такий запит.

Порядок отримання інформації контролюючими органами за їх письмовим запитом визначається Кабінетом Міністрів України.

Процедуру періодичного подання органам державної податкової служби суб`єктами інформаційних відносин або подання за письмовим запитом таких органів податкової інформації визначає Порядок періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1245 (далі по тексту Порядок №1245).

Отже, запит контролюючого органу про надання відповідної інформації платником податків повинен визначати конкретні підстави, тобто наявність чітко окреслених обставин, які відповідно до пункту 73.3 статті 73 ПК України є умовою, за якої орган може звернутися із таким запитом. Без повідомлення вказаних фактів платник податків позбавлений об`єктивної можливості надати вмотивовані пояснення та їх документальне підтвердження.

Як свідчать матеріали справи, позивачем на запит контролюючого органу від 26.09.2019 №13850/10/26-15-05-01-01 про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) надано відповідь від 28.10.2019 №18-10/19, якою повідомлено про наявність підстав для звільнення від обов`язку надавати відповідь на запит ГУ ДПС у м. Києві, керуючись статтею 73 ПК України у зв`язку з тим, що запит складено з порушенням вимог статті 73 ПК України, а саме: у листі ГУ ДПС у м. Києві не зазначена інформація, яка підтверджує відсутність у контрагентів позивача ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» основних фондів та виробничих потужностей, яким чином та ким встановлений цей факт, якими документами це підтверджується. Позивач зазначає, що у листі міститься лише формальне посилання на пункт 73.3 статті 73 ПК України без конкретизації відповідного абзацу цього пункту та без викладення інформації, яка підтверджує підстави для надсилання запиту. Крім того, позивач стверджує, що документи, які витребовує відповідач цим запитом, не входять до переліку документів, визначених статтею 721 ПК України.

Як вбачається із запиту податкового органу від 26.09.2019 №13850/10/26-15-05-01-01, ГУ ДПС у м. Києві зазначило про виявлення фактів, що свідчать про недостовірність визначення позивачем даних податкового кредиту у загальній сумі 3 598 599 грн по взаємовідносинах з ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», що містяться у податковій декларації з ПДВ за лютий 2019 року у сумі 498 585 грн, з ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», що містяться у податковій декларації з ПДВ за лютий 2019 року у сумі 450 000 грн, з ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», що містяться у податковій декларації з ПДВ за лютий 2019 року у сумі 575 000 грн, за березень 2019 року у сумі 820 002,8 грн, з ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», що містяться у податковій декларації з ПДВ за березень 2019 року у сумі 1 010 008,40 грн, ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД», що містяться у податковій декларації з ПДВ за березень 2019 року у сумі 245 002,80 грн та відображення показників у фінансовій звітності підприємства.

Разом з тим, запит контролюючого органу із вимогою про надання позивачем інформації та її документального підтвердження не містить зазначення та конкретизації будь-якої податкової інформації, яка свідчила б про порушення з боку позивача вимог валютного, податкового та іншого не врегульованого ПК України законодавства, а саме: інформації, яка підтверджує недостовірність даних в податкових деклараціях, контролюючий орган не зазначив, обмежившись лише загальними посиланнями на норми права та власної оцінки господарських операцій позивача та його контрагентів без конкретизації, на підставі якої саме інформації він дійшов до таких висновків, узагальнюючи при цьому викладені обставини щодо відсутності у контрагентів позивача будь-яких основних фондів та виробничих потужностей із використанням узагальнюючих фраз, як то «результат аналізу показників», «даних ЄРПН» тощо.

Окрім іншого, запит ГУ ДПС у м. Києві від 26.09.2019 №13850/10/26-15-05-01-01 не містить печатки контролюючого органу.

Більше з тим, запит не містить конкретної підстави, за наявності якої його було надіслано, оскільки абзац шостий пункту 73.3 статті 73 ПК України містить 6 підстав для надіслання запиту та, відповідно, у ньому зазначено, що письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб`єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з підстав.

Тобто, податковим органом при оформленні означеного запиту не дотримано положень, визначених Податковим кодексом України щодо його оформлення. Відсутність печатки на письмовому запиті направленому контролюючим органом на адресу позивача неможливо віднести до недоліків, випадково допущених при їх оформленні.

Виходячи з такого, позивач в силу положень пункту 73.3 статті 73 ПК України звільняється від обов`язку надавати відповідь на такий запит, оскільки його складено з порушенням вимог, визначених абзацами першим - п`ятим пункту 73.3 статті 73 ПК України, про що відповідача повідомлено відповідним листом.

Пунктом 78.4 статті 78 ПК України визначено, що про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.

Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.

Допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної позапланової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу. Документальна позапланова невиїзна перевірка здійснюється у порядку, передбаченому статтею 79 цього Кодексу.

Водночас, можливість платника податків виконати свій обов`язок щодо надання документів, що належать до предмета перевірки або пов`язані з предметом перевірки, безумовно, залежить від завчасного повідомлення такого платника про проведення перевірки до її початку.

Згідно з пунктами 79.1-79.3 статті 79 ПК України документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу рішення про її проведення та за наявності підстав для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом.

Документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, та за умови вручення платнику податків (його представнику) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

Виконання умов цієї статті надає посадовим особам контролюючого органу право розпочати проведення документальної невиїзної перевірки.

Присутність платників податків під час проведення документальних невиїзних перевірок не обов`язкова.

Пунктом 42.2 статті 42 ПК України встановлено, що документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

Велика Палата Верховного Суду в постанові від 08.09.2021 у справі № 816/228/17, зазначила, що незважаючи на необов`язковість присутності платника податків під час проведення документальних невиїзних перевірок, останній все ж має право бути присутнім. Такий висновок узгоджується з приписами підпункту 17.1.6 пункту 17.1 статті 17 ПК України, відповідно до якого платник податків має право бути присутнім під час проведення перевірок та надавати пояснення з питань, що виникають під час таких перевірок, ознайомлюватися та отримувати акти (довідки) перевірок, проведених контролюючими органами, перед підписанням актів (довідок) про проведення перевірки у разі наявності зауважень щодо змісту (тексту) складених актів (довідок) підписувати їх із застереженням та подавати контролюючому органу письмові заперечення в порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду нормами ПК України з дотриманням балансу публічних і приватних інтересів установлено умови та порядок прийняття контролюючими органами рішень про проведення перевірок, зокрема документальних позапланових невиїзних. Лише їх дотримання може бути належною підставою наказу про проведення перевірки. З наказом про перевірку, відомостями про дату її початку та місце проведення платник має бути ознайомлений у встановлений законом спосіб до її початку.

Суд зауважує, що Верховний Суд неодноразово у своїх рішеннях звертав увагу на те, що у питаннях дотримання контролюючими органами процедури проведення перевірки, істотне значення має встановлення обставин забезпечення платникам податків можливості реалізувати їх права, передбачені ПК України, а у разі їх порушення - чи могло це істотно вплинути на правильність та обґрунтованість висновків контролюючого органу, здійснених за результатами такої перевірки, на підставі яких прийняті рішення (постанова Верховного Суду від 16.06.2013 у справі №815/3559/15).

Як вбачається з матеріалів справи, наказ про проведення перевірки від 21.12.2019 та направлення на її проведення від 23.12.2019 направлені на адресу позивача засобами поштового зв`язку лише 26.12.2019 та отримані ним 15.01.2020, тоді як перевірка розпочалась 27.12.2019.

Зазначені обставини вказують на фактичну неможливість виконати свій обов`язок щодо надання документівз боку позивача, що належать до предмета перевірки або пов`язані з предметом перевірки, внаслідок неповідомлення його про проведення перевірки до її початку та під час її проведення.

Таке порушення відповідачем процедури проведення перевірки могло істотно вплинути на правильність та обґрунтованість висновків контролюючого органу, здійснених за результатами такої перевірки, на підставі яких прийняті оскаржувані рішення, оскільки відповідач дійшов висновків про заниження позивачем податку на додану вартість та завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду виключно на підставі аналізу інформації, що міститься в базах даних ІС «Податковий блок», ЄРПН та в Єдиному реєстрі судових рішень.

У випадку надання позивачем первинних документів щодо здійснення ним господарських операцій з контрагентами ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» за спірний період та здійснення контролюючим органом аналізу таких документів висновки, відображені в акті перевірки, на підставі яких винесено спірні рішення, могли б істотно відрізнятися.

Відтак, встановлені під час розгляду справи порушення ГУ ДПС у м. Києві процедури проведення документальної позапланової невиїзної перевірки є достатньою самостійною підставою до скасування прийнятих за результатами її проведення рішень.

Стосовно висновків, викладених в акті перевірки, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно із пунктом 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Підпунктом 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що податковий кредит - це сума, на яку платник ПДВ має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Відповідно до пункту 198.1 статті 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій, зокрема, з: придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг (підпункт а).

Пункт 198.3 статті 198 ПК України встановлює, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду, зокрема, у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

Відповідно до пункту 198.2 статті 198 ПК України датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається: дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.

Згідно із пунктом 198.6 статті 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

За підпунктом 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 ПК України, господарська діяльність - це діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) господарська операція це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

Статтею 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» встановлені вимоги до первинних документів, які є підставою для бухгалтерського та податкового обліку.

Господарські операції для визначення податкового кредиту мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними документами, які відображають реальність таких операцій. Сума ПДВ для включення до податкового кредиту, крім того, повинна бути підтверджена податковою накладною, виписаною постачальником на операцію з постачання товару (послуг) і зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені для оформлення такої операції, не відповідають дійсності і не можуть бути підставою податкового обліку. Це відповідає і вимозі статті 75 КАС щодо достовірності доказів.

Про необґрунтованість податкової вигоди можуть свідчити підтверджені доказами доводи контролюючого органу, зокрема про наявність таких обставин, як: неможливість реального здійснення операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, не здійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності; відсутність необхідних умов для досягнення результатів відповідної господарської діяльності у зв`язку з відсутності управлінського або технічного персоналу, основних фондів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів; облік для цілей оподаткування тільки тих господарських операцій, які безпосередньо пов`язані з виникненням податкової вигоди, якщо для цього виду діяльності також потрібне здійснення й облік інших господарських операцій; здійснення операцій з товаром, що не вироблявся або не міг бути вироблений в обсязі, зазначеному платником податків у документах обліку; відсутність документів обліку.

Таким чином, на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій платник податків повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні (встановлені правовими нормами) реквізити, бути підписані уповноваженими особами та які в сукупності із встановленими обставинами справи, зокрема, і щодо можливостей здійснення суб`єктами господарювання відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для здійснення господарських операцій, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податків даних бухгалтерського та податкового обліку.

Законодавство не містить певних конкретних критеріїв добросовісності платника податків. Водночас, слід визнати обґрунтованим застосування на практиці цього підходу, оскільки подібне розмежування платників податків дозволяє індивідуалізувати юридичну відповідальність особи та забезпечити дотримання правопорядку.

У разі надання контролюючим органом доказів, які спростовують дійсність чи повноту даних поданої платником податків податкової звітності, платник податків відповідно до обов`язку кожної сторони довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, повинен довести наявність законних підстав, для врахування задекларованих в податковому обліку даних при визначені суми його податкового обов`язку.

Матеріалами справи підтверджено, що між позивачем (замовник) та ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР» (виконавець) укладено договір підряду №22-01/19-АБ від 22.01.2019 на виконання ремонтно-будівельних робіт за адресою: Черкаська обл., Черкаський р-н, с/рада Русько-Полянська, «Кленове» урочище, буд. 5 (т. 1, а. с. 106-108).

В Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту ЄРПН) за лютий 2019 року зареєстровані виписані позивачем на адресу ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР» податкові накладні на загальну суму 2 991 507,60 грн, у тому числі ПДВ 498 584,60 грн.

На підтвердження реальності виконання означених у договорі робіт позивачем долучено до матеріалів справи наступні докази: дефектний акт, підсумкова відомість ресурсів, локальний кошторис на будівельні роботи 2-1-1, договірна ціна, довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за лютий 2019 року від 08.02.2019, від 11.02.2019, акти приймання виконаних будівельних робіт за лютий 2019 року від 08.02.2019 №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, від 11.02.2019 №№10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 та 20 ( т. 1, а.с. 109-250; т. 2, а.с. 1-2).

Між позивачем (замовник) та ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ» укладено договір підряду №21-01/19-АВ від 21.01.2019 на виконання ремонтно-будівельних робіт за адресою: Київська обл., Броварський р-н, с. Шевченкове, вул. Польова, 2 (т. 2, а. с. 3-5) та договір №22-01/19 від 22.01.2019 на виконання ремонтно-будівельних робіт за адресою: Черкаська обл., Черкаський р-н, с/рада Русько-Полянська, «Кленове» урочище, буд. 5 (т. 2, а. с. 49-51)

В ЄРПН за лютий 2019 року зареєстровані виписані позивачем на адресу ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ» податкові накладні на загальну суму 2700000,00 грн, у тому числі ПДВ 450000,00 грн.

На підтвердження реальності виконання означених у договорі робіт позивачем долучено до матеріалів справи наступні докази: дефектний акт, підсумкова відомість ресурсів, локальний кошторис на будівельні роботи 2-1-1, договірна ціна, довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за лютий 2019 року від 06.02.2019, акти приймання виконаних будівельних робіт за лютий 2019 року від 06.02.2019 №№ 1, 2, 3, 4; дефектний акт, локальний кошторис на будівельні роботи 2-1-1, договірна ціна, підсумкова відомість ресурсів, довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за лютий 2019 року від 07.02.2019 та від 08.02.2019, акти приймання виконаних будівельних робіт за лютий 2019 року від 07.02.2019 №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 та 10, від 08.02.2019 № 11 (т. 2, а. с. 6-48, т. 2, а. с. 52-120).

З наявного в матеріалах справи витягу з ЄДРПОУ станом на 20.01.2019 вбачається, що ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД» зареєстроване в Реєстрі 31.08.2018. Має право займатися, зокрема, наступними видами діяльності: 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у;46.73 Оптова торгівля будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.

Між позивачем (покупець) та ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД» (продавець) укладено договір поставки №23-03/19-скл від 22.01.2019 про передачу стелажів палетних фронтальних та стелажних систем палетних, загальна кількість, часткове співвідношення, одиниця виміру, ціна визначені у Специфікаціях. Місцем поставки (передачі) товару зазначено м. Одеса, Приморський р-н, вул. Дерибасівська, 5. Факт приймання-передачі товару підтверджується підписаною сторонами накладної без претензій. (т. 2, а.с.121-125).

В ЄРПН за лютий та березень 2019 року зареєстровані виписані позивачем на адресу ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД» податкові накладні на загальну суму 8370016,80 грн, у тому числі ПДВ 1395008,80 грн.

На підтвердження реальності постачання означених у договорі товарів позивачем долучено до матеріалів справи наступні докази: додаток № 1 до Договору поставки Специфікація №1, рахунок на оплату №1 від 22.01.2019, видаткові накладні від 21.03.2019 №№ 71, № 72, № 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, від 22.03.2019 №№ 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, від 26.03.2019, №№92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103; платіжні доручення від 03.04.2019 № 1145, від 08.04.2019 № 1177, від 08.07.2019 № 1946, від 12.07.2019 № 2014, від 08.10.2019 № 2735, від 05.11.2019 № 2956, від 06.11.2019 № 2978 та № 2979, від 07.11.2019 № 2983, від 25.11.2019 №086, від 26.11.2019 № 3089 та № 3090, від 27.11.2019 № 3114 та № 3113, від 29.11.2019 № 3121, від 10.12.2019 № 3211 та № 3222, від 11.12.2019 № 3225; довіреність № 583 від 21.03.2019; акти приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів від 21.03.2019 №№ФТП00000042, ФТП00000043, ФТП00000044, ФТП00000045, ФТП00000046, ФТП00000047, ФТП00000048, ФТП00000049, ФТП00000050, ФТП00000051, 21.03.2019 №№ ФТП00000052, ФТП00000053, ФТП00000054, ФТП00000055, ФТП00000056, ФТП00000057, ФТП00000058, ФТП00000059, ФТП00000060, ФТП00000061, від 26.03.2019 №№ ФТП00000073, ФТП00000074, ФТП00000075, ФТП00000076, ФТП00000077, № ФТП00000078, ФТП00000079, ФТП00000080, ФТП00000081, ФТП00000082, ФТП00000083, ФТП00000084, ФТП00000085 (т. 2, а.с. 126 198).

Також між позивачем (покупець) та ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД» (продавець) укладено договір підряду №21-01/19-аб від 21.01.2019 на виконання ремонтно-будівельних робіт за адресою: Київська обл., Броварський р-н, с. Шевченкове, вул. Польова, 2 (т. 2, а. с. 199-201).

На підтвердження реальності виконання означених у договорі послуг позивачем долучено до матеріалів справи наступні докази: договірна ціна, дефектний акт, підсумкова відомість ресурсів, локальний кошторис на будівельні роботи 2-1-1, довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за лютий 2019 року від 01.02.2019, від 04.02.2019, від 05.02.2019, від 06.02.2019, акти приймання виконаних будівельних робіт за лютий 2019 року від 01.02.2019 №№ 1, 2, від 04.02.2019 №№ 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, від 05.02.2019 №№ 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, від 06.02.2019 №№ 21, 22, 23 (т. 2, а.с. 202-250, т. 3, а.с. 1-29, т. 3, а.с. 61-157).

Між позивачем (покупець) та ТОВ «БЛІК КОМПАНІ» (продавець) укладено договір поставки №23-03/19-скл на поставку стелажів палетних фронтальних, загальна кількість, часткове співвідношення, одиниця виміру, ціна визначені у Специфікаціях. Місцем поставки (передачі) товару зазначено м. Одеса, Приморський р-н, вул. Дерибасівська, 5. Факт приймання-передачі товару підтверджується підписаною сторонами накладної без претензій (т. 3, а. с. 158-162).

В ЄРПН за березень 2019 року зареєстровані виписані позивачем на адресу ТОВ «БЛІК КОМПАНІ» податкові накладні на загальну суму 6060050,40 грн, у тому числі ПДВ 1010008,40 грн.

На підтвердження реальності постачання означених у договорі товарів позивачем долучено до матеріалів справи наступні докази: додаток № 1 до Договору поставки Специфікація №1, рахунок на оплату №1 від 22.01.2019, видаткові накладні від 14.03.2019 №№ 1, 2, 3, 4, 5, від 15.03.2019 №№ 6, 7, 8, 9, 10, від 18.03.2019 №№ 11, 12, 13, 14,15, 16, 17, 18, 19, 20 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, від 25.03.2019 №№ 31, 32, 33, 34, 35 ,36, 37, 38, 39, 40, 41; платіжні доручення № 1147 від 03.04.2019, № 1176 від 08.04.2019, № 1234 від 12.04.2019, № 1389 від 06.05.2019, №1746 від 11.06.2019, № 1743 від 11.06.2019, № 2142 від 26.07.2019, № 2210 від 02.08.2019, № 2245 від 08.08.2019, № 2316 від 19.08.2019, № 2453 від 05.09.2019, № 2484 від 09.09.2019, № 2483 від 09.09.2019, довіреність № 582 від 14.03.2019, акти приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів від 14.03.2019 №№ ФТП00000002, ФТП00000003, ФТП00000004, ФТП00000005, ФТП00000006, від 15.03.2019 №№ ФТП00000007, ФТП00000008, ФТП00000009, ФТП00000010, ФТП00000011, від 18.03.2019 №№ ФТП00000012, ФТП00000013, ФТП00000014, ФТП00000015, ФТП00000016, ФТП00000017, ФТП00000018, ФТП00000019, ФТП00000020, ФТП00000021, від 19.03.2019 №№ ФТП00000022, ФТП00000023, від 20.03.2019 №№ФТП00000032, ФТП00000033, ФТП00000034, ФТП00000035, ФТП00000036, ФТП00000037, ФТП00000038, ФТП00000039, ФТП00000040, ФТП00000041, від 25.03.2019 №№ ФТП00000062, ФТП00000063, ФТП00000064, ФТП00000065, ФТП00000066, ФТП00000067, ФТП00000068, ФТП00000069, ФТП00000070, ФТП00000071, ФТП00000072 (т. 3, а. с. 162-228).

Між позивачем (покупець) та ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» укладено договір поставки №23-03/19-скл від 22.01.2019 на поставку стелажів палетних фронтальних, загальна кількість, часткове співвідношення, одиниця виміру, ціна визначені у Специфікаціях. Місцем поставки (передачі) товару зазначено м. Одеса, Приморський р-н, вул. Дерибасівська, 5. Факт приймання-передачі товару підтверджується підписаною сторонами накладної без претензій (т. 3, а. с. 30-34).

В ЄРПН за березень 2019 року зареєстровані виписані позивачем на адресу ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» податкові накладні на загальну суму 1470016,80 грн, у тому числі ПДВ 245002,80 грн.

В акті перевірки зазначено загальну суму коштів, що підлягають сплаті, « 14700016,80 грн», однак, за наслідками здійснення математичного підрахунку сум коштів, що підлягають сплаті по кожній податковій накладній та враховуючи зазначені у таблиці на сторінці 22-23 акта перевірки суми ПДВ, суд дійшов висновку, що відповідачем в акті перевірки допущено технічну описку, а тому вірною є загальна сума за виписаними податковими накладними - 1470016,80 грн.

На підтвердження реальності постачання означених у договорі товарів позивачем долучено до матеріалів справи наступні докази: додаток № 1 до Договору поставки Специфікація №1, рахунок на оплату №5 від 22.01.2019, видаткові накладні від 19.03.2019 №№ 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14; платіжні доручення № 1146 від 03.04.2019, № 1178 від 08.04.2019, № 1244 від 16.04.2019, № 1298 від 19.04.2019, довіреність № 581 від 19.03.2019, акти приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів від 19.03.2019 №№ ФТП00000024, ФТП00000025, ФТП00000026, ФТП00000027, ФТП00000028, ФТП00000029, ФТП00000030, ФТП00000031 (т. 3, а. с. 34-а 56).

Суми ПДВ по операціям з придбання товарів та послуг у контрагентів ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» відображені позивачем у бухгалтерському обліку та включені до складу податкового кредиту за відповідний період.

Наданими позивачем оборотно-сальдовими відомостями по рахунку 631 по контрагентам ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» підтверджується ведення обліку розрахунків за одержані товарно-матеріальні цінності, виконані роботи, надані послуги з означеними контрагентами.

Відповідно до визначення частини першої статті 3 Господарського кодексу України під господарською діяльністю у цьому Кодексі розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Підпункт 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначає господарську діяльність як діяльність особи, що пов`язану з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямовану на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Позивач займається виробництвом харчових продуктів, що підтверджується витягом з ЄДРПОУ та відображено у довідці про загальну інформацію щодо платника податків ТОВ «Аграріан Фуд Технолоджиз Продакшн» - додаток 1 до акта перевірки (т. 1, а. с. 75-77), а саме: 81.29 Інші види діяльності з придбання; 46.37 Оптова торгівля кавою, чаєм, какао та прянощами; 10.82 Виробництво какао, шоколаду та цукрових кондитерських виробів; 46.36 Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами; 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 10.84 Виробництво прянощів і приправа (основний); 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 10.89 Виробництво інших харчових продуктів н. в. і. у.; 10.42 Виробництво маргарину і подібних харчових жирів.

В означеній довідці вказано, що позивач володіє на праві власності об`єктами нерухомості, серед яких: майнові комплекси за адресою Київська обл., Броварський р-н, с. Шевченкове, вул. Польова, 2; земельна ділянка та нежитлова будівля за адресою Черкаська обл., Черкаський р-н, «Кленове» урочище, буд. 5.

Згідно пояснень позивача, означені об`єкти нерухомості використовуються ним як склади та будівлі для організації виробництва харчової продукції.

З урахуванням викладеного, придбані позивачем у контрагентів ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» послуги з надання ремонтних робіт об`єктів нерухомості та товари (стелажі) відповідають меті та цілям здійснення господарської діяльності як такі, що направлені на модернізацію майнових комплексів та нежитлових будівель, які, згідно пояснень позивача, використовуються ним як склади та будівлі для організації виробництва харчової продукції.

В акті перевірки відповідачем зазначено, що відповідно до звітів про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску означені контрагенти позивача не мали працевлаштованих працівників; повідомлення про прийняття працівників на роботу не подавались, фактична чисельність працівників складає 1 особу; перевіркою встановлено неможливість здійснення господарської діяльності у зв`язку з тим, що звіт про фінансовий результат за 2019 рік не подано неможливо встановити наявність основних засобів на підприємстві.

Водночас, ГУ ДПС у м. Києві не надано жодних доказів на підтвердження обставин не підтвердження факту здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД», як і відсутні докази неможливості залучення ними субпідрядників чи постачальників для виконання ремонтних робіт чи придбання поставлених позивачу товарів у період, відмінний від того, який перевірявся ГУ ДПС у м. Києві.

Таким чином, відповідачем у ході проведення перевірки не досліджено можливість залучення як позивачем, так і його контрагентами, матеріально-технічних, майнових, трудових та виробничих ресурсів шляхом укладення цивільно-правових угод або в іншій не забороненій законом формі у спірний період, що, на думку суду, виключає підстави для здійснення відповідних припущень відповідачем.

Також відповідач в акті перевірки вказує, що аналізом по ланцюгу постачання встановлено, що ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» відповідно до зареєстрованих ним на адресу позивача та зареєстрованими контрагентами-постачальниками на адресу ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» податковими накладними в ЄРПН, останнім не отримувалися товари та послуги, які були надані позивачу.

Суд зазначає, що будь-яка інформація щодо господарської діяльності не контрагента позивача, а наступних контрагентів по ланцюгу постачання не може обґрунтовувати нереальність господарських операцій безпосередньо між позивачем та його контрагентом.

Згідно з наведеною у акті перевірки інформацією про постачальників позивача по ланцюгу постачання контролюючий орган ставить під сумнів реальність цих господарських операцій з огляду на не підтвердження придбання контрагентами ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» поставлених позивачу товарів (стелажів) та послуг з надання ремонтних робіт. Проте, відсутність інформації про джерело походження товару чи послуги не свідчить про нереальність факту їх руху внаслідок господарських операцій.

Також в акті перевірки зазначено, що за результатами проведеного аналізу наявної у базах даних ДПС інформації встановлено, що ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» не має необхідних умов для здійснення господарської діяльності у сфері ремонтно-будівельних робіт та про відсутність трудових ресурсів, які б могли забезпечити виконання таких робіт.

Водночас, відповідачем не надано жодних належних та допустимих доказів, якими б підтверджувалися обставини щодо відсутності в означених контрагентів необхідних умов для здійснення господарської діяльності у сфері ремонтно-будівельних робіт та про відсутність трудових ресурсів, які б могли забезпечити виконання таких робіт, крім зроблених під час перевірки припущень.

Щодо посилань відповідача як на підставу відсутності реальності операцій позивача та контрагентів на відсутність у контрагентів матеріально-технічної та технологічної можливості здійснення виробництва, перевезення, трудових ресурсів, тимчасового зберігання відповідних обсягів товару, то наведені відповідачем обставини, з урахуванням наданим позивачем документів, не свідчать про відсутність реальності проведених операцій між позивачем та контрагентами.

Щодо посилань податкового органу у відзиві на наявність кримінального провадження по відношенню до контрагентів-постачальників позивача, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №32020100000000194 від 08.04.2020 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 212 Кримінального кодексу України та поданих до суду протоколів допиту свідків (директорів підприємств-контрагентів, то сам факт порушення кримінальної справи та отримання свідчень (пояснень) посадових осіб господарюючих суб`єктів, в рамках такої кримінальної справи, не є беззаперечним фактом, що підтверджує відсутність реальних правових наслідків всіх господарських операцій проведених позивачем та його контрагентами.

Будь яких доказів в ході розгляду кримінальних справ, які б свідчили про протиправність здійснених операцій відповідачем до суду не надано.

У свою чергу, наданими позивачем доказами підтверджується виконання ремонтно-будівельних робіт за адресою: Черкаська обл., Черкаський р-н, с/рада Русько-Полянська, «Кленове» урочище, буд. 5 ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ». Наявні в матеріалах справи локальний кошторис на будівельні роботи, довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати, акти приймання виконаних будівельних робіт містять детальний опис проведених ремонтних робіт контрагентами позивача ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР» та ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ».

Наявними в матеріалах справи доказами підтверджується виконання ремонтно-будівельних робіт за адресою: Київська обл., Броварський р-н, с. Шевченкове, вул. Польова, 2 ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», а локальні кошториси на будівельні роботи, довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати, акти приймання виконаних будівельних робіт містять детальний опис проведених ремонтних робіт контрагентами позивача.

Щодо поставки позивачу товару від контрагентів ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ» та ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД», то матеріали справи містять належним чином оформлені копії видаткових накладних на поставку товарів (стелажів), копії довіреностей від позивача на отримання ТМЦ на підтвердження факту отримання товарів та акти приймання-передачі основних засобів, якими підтверджується оприбуткування позивачем придбаних у ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ» та ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД» товарів.

Відтак, надані позивачем документи відповідають вимогам, встановленим нормами частини другої статті 9 Закону №996-XIV до первинних документів, не викликають сумнівів щодо їх достовірності і в сукупності підтверджують здійснення господарських операцій позивача із ТОВ «ГРІН СКАЙНЕР», ТОВ «КОМПАНІЯ «ЛІВРЕЯ», ТОВ «ГЕЛІУС АЛЬФА ТРЕЙД», ТОВ «БЛІК КОМПАНІ», ТОВ «ФІРМА «ІСТА ТРЕЙД», внаслідок чого у позивача виникло право на віднесення сум податку на додану вартість до податкового кредиту за вчиненими господарськими операціями.

Прохання відповідача не приймати подані позивачем первинні документи як такі, що мають ознаки фальшування колегія суддів відхиляє з огляду на їх непідтвердженість належними та достатніми доказами.

Таким чином суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку про наявність правових та доведених підстав для визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 28.02.2020 №№ 03312615050101, 03322615050101.

Отже, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, судом першої інстанції при розгляді справи правильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, а також дотримано норм процесуального права.

Відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2023 року у справі №640/10280/20 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Суддя-доповідач О.М.Кузьмишина

Судді Т.Р. Вівдиченко

А.Б. Парінов

Дата ухвалення рішення21.02.2024
Оприлюднено23.02.2024
Номер документу117152701
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/10280/20

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 21.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Постанова від 21.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 01.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Рішення від 03.10.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 03.10.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні