Ухвала
від 19.02.2024 по справі 918/926/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,

e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

м. Рівне

"19" лютого 2024 р. Справа № 918/926/17

Господарський суд Рівненської області у складі судді Марач В.В., при секретарі судового засідання Коваль С.М., розглянувши у матеріалах справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма "Енергоінвест"

до відповідача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненської області

за участю третіх осіб без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Головне Управління Державної казначейської служби України у Рівненській області; Управління Державної казначейської служби України у м. Рівному

про стягнення в сумі 25 562 582,00 грн.

Скаргу представника Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма "Енергоінвест" на бездіяльність Державної казначейської служби України

В судовому засіданні приймали участь:

від позивача: Діонісьєв І.М.;

від відповідача: Паска В.В.;

від третіх осіб: Лисих А.О.; Клімкович Я.Й..

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Рівненської області від 27.03.2018 року позов задоволено. Стягнуто з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненської області (33028, м. Рівне, вул. 16 Липня, 77, ЄДРПОУ 13989432) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма "Енергоінвест" (33017, м. Рівне, вул. Гагаріна, буд. 39, ЄДРПОУ 30560010) грошові кошти у сумі 25 562 582 (двадцять п"ять мільйонів п"ятсот шістдесят дві тисячі п"ятсот вісімдесят дві) гривень 00 коп..

02.01.2019 року на виконання рішення видано наказ про примусове виконання рішення у справі №918/926/17.

31.01.2024 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду представником Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма "Енергоінвест", подано Скаргу, в якій останній просить:

1. Визнати протиправною бездіяльність Державної казначейської служби України ( код ЄДРПОУ 37567646 ) по невиконанню Наказу № 918/926/17 від 02.01.2019 року виданого Господарським судом Рівненської області про стягнення з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях на користь Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма «Енергоінвест» (код ЄДРПОУ 30560010) 25 562 582,00 ( двадцять п`ять мільйонів п`ятсот шістдесят дві тисячі п`ятсот вісімдесят дві) гривень 00 коп..

2. Зобов`язати Державну казначейську службу України ( код ЄДРПОУ 37567646 ) виконати Наказ № 918/926/17 від 02.01.2019 року виданий Господарським судом Рівненської області про стягнення з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях на користь Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма «Енергоінвест» (код ЄДРПОУ 30560010) 25 562 582,00 ( двадцять п`ять мільйонів п`ятсот шістдесят дві тисячі п`ятсот вісімдесят дві) гривень 00 коп..

3. Зобов`язати Державну казначейську службу України ( код ЄДРПОУ 37567646 ) у разі задоволення скарги повідомити суд і заявника про її виконання не пізніше ніж у десятиденний термін з дня одержання ухвали. Дану Скаргу обгрунтовує тим, що Державна казначейська служба України не виконує рішення суду згідно наказу Господарського суду Рівненської області №918/926/17.

Ухвалою суду від 31.01.2024 року Скаргу представника Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма "Енергоінвест" на бездіяльність Державної казначейської служби України призначено до розгляду на "19" лютого 2024 року.

05.02.2024 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду Державною казначейською службою України подано клопотання, в якому просить закрити провадження у справі №918/926/17 щодо розгляду скарги Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма "Енергоінвест". Дане клопотання обгрунтовує, посилаючись на те, що Велика Палата Верховного Суду у постанові від 20.06.2018 у справі №916/1226/16 сформулювала висновки (правову позицію) щодо неможливості оскарження дій органів Казначейства під час виконання рішень господарських судів за правилами ГПК України.

15.02.2024 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненської області подано заперечення, в яких просить відмовити у задоволенні Скарги.

16.02.2024 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду Головним Управлінням Державної казначейської служби України у Рівненській області подано клопотання, в якому просить закрити провадження у справі №918/926/17 щодо розгляду скарги Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма "Енергоінвест" у зв`язку з непідвідомчістю такого розгляду господарському суду.

Розглянувши подані клопотання щодо закриття провадження у справі №918/926/17 щодо розгляду скарги Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма "Енергоінвест", суд зазначає наступне.

Рішенням Господарського суду Рівненської області від 27.03.2018 року позов задоволено. Стягнуто з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненської області (33028, м. Рівне, вул. 16 Липня, 77, ЄДРПОУ 13989432) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма "Енергоінвест" (33017, м. Рівне, вул. Гагаріна, буд. 39, ЄДРПОУ 30560010) грошові кошти у сумі 25 562 582 (двадцять п"ять мільйонів п"ятсот шістдесят дві тисячі п"ятсот вісімдесят дві) гривень 00 коп..

02.01.2019 року на виконання рішення видано наказ про примусове виконання рішення у справі №918/926/17.

Наказ № 918/926/17 виданий Господарським судом Рівненської області про стягнення з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях на користь Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма «Енергоінвест» 25 562 582 (двадцять п`ять мільйонів п`ятсот шістдесят дві тисячі п`ятсот вісімдесят дві) гривень 00 коп. знаходитьсяна виконанні Державної казначейської служби України. Станом на 31.01.2024 року наказ Господарського суду Рівненської області Державною казначейською службою України не виконано.

Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» від 05 червня 2012 року № 4901-VI «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» (далі - Закон України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень») передбачено гарантії держави щодо виконання судових рішень про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є державний орган, державне підприємство, установа, організація, юридична особа, примусова реалізація майна якої забороняється відповідно до законодавства.

Так, статтею 3 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» передбачено, що виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється Державною казначейською службою України (далі - Казначейство) в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

Відповідно до частини четвертої статті 3 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» перерахування коштів стягувачу здійснюється у тримісячний строк з дня надходження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, необхідних для цього документів та відомостей.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 215 (далі - Положення № 215), Казначейство є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, бухгалтерського обліку виконання бюджетів.

Згідно з підпунктами 1 та 2 пункту 3 цього Положення № 215 основними завданнями Казначейства є реалізація державної політики у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, бухгалтерського обліку виконання бюджетів та внесення на розгляд Міністра фінансів пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах.

Відповідно до пункту 9 Положення № 215 Казначейство здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (далі - органи Казначейства).

Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення визначено Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011 року № 845.

Згідно із пунктом 3 Порядку № 845 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Міністерства фінансів України, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).

Відповідно до пункту 4 наведеного Порядку на органи Казначейства покладено, зокрема, обов`язок із вжиття заходів до виконання виконавчих документів протягом установленого строку та розгляд письмових звернень (вимог) щодо виконання виконавчих документів осіб, які беруть участь у справі, державних виконавців, а також прокурорів - учасників виконавчого провадження.

За змістом положень пунктів 24 та 25 Порядку № 845 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, стягувачі, на користь яких прийняті рішення про стягнення коштів з рахунків боржника, подають до органу Казначейства, в якому обслуговується боржник, документи, зазначені у пункті 6 цього Порядку. Безспірне списання коштів з рахунка боржника здійснюється в першочерговому порядку. Проведення платежів за його платіжними дорученнями здійснюється після безспірного списання у разі наявності коштів на рахунку.

Пунктом 6 цього ж Порядку передбачено, що у разі прийняття рішення про стягнення коштів стягувач подає органу Казначейства в установлений зазначеним органом спосіб: заяву про виконання такого рішення із зазначенням реквізитів банківського рахунка, на який слід перерахувати кошти, або даних про перерахування коштів у готівковій формі через банки або підприємства поштового зв`язку, якщо зазначений рахунок відсутній; оригінал виконавчого документа; судові рішення про стягнення коштів (у разі наявності); оригінал або копію розрахункового документа (платіжного доручення, квитанції тощо), який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.

Відповідно до пункту 8 Порядку № 845 органи Казначейства після надходження документів, зазначених у пункті 6 цього Порядку:

- приймають їх до розгляду та реєструють у відповідному журналі. На заяві стягувача про виконання рішення про стягнення коштів (супровідному листі керівника відповідного органу державної виконавчої служби) зазначається дата надходження і вхідний номер;

- здійснюють попередній розгляд документів, за результатами якого визначають необхідність отримання від стягувача інших відомостей для виконання рішення про стягнення коштів;

- повідомляють стягувачеві (представникові стягувача) на його письмову вимогу про прийняття, реєстрацію та результати попереднього розгляду документів.

Пунктом 9 Порядку № 845 передбачено підстави, за наявності яких орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві за результатами розгляду документів, наданих стягувачем для виконання судового рішення.

За змістом положень пункту 15 Порядку № 845 дії органів Казначейства з виконання виконавчих документів, в тому числі рішення про повернення виконавчого документа стягувачеві, можуть бути оскаржені до Казначейства або суду.

При цьому Порядок № 845 прямо не передбачає, суд якої юрисдикції розглядає скарги на дії органів Казначейства.

За змістом частини першої статті 4 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» орган Казначейства виконуючи рішення суду діє в межах Закону України «Про виконавче провадження» від 02 червня 2016 року № 1404-VIII(далі - Закон України «Про виконавче провадження») з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Закон України «Про виконавче провадження» встановлює, що рішення, дії чи бездіяльності державного виконавця або іншої посадової особи державної виконавчої служби щодо виконання судового рішення можуть бути оскаржені сторонами, іншими учасниками та особами до суду, який видав виконавчий документ, у порядку, передбаченому законом. Водночас порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів Казначейства цим законом не визначено.

Крім цього, положеннями статті 339 ГПК України у редакцій, чинній на час подачі та розгляду скарги, визначався порядок оскарження до господарського суду дій чи бездіяльності виключно приватних виконавців та органів державної виконавчої служби. Так, відповідно до норм вказаної статті, сторони виконавчого провадження мають право звернутися до суду із скаргою, якщо вважають, що рішенням, дією або бездіяльністю державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби або приватного виконавця під час виконання судового рішення, ухваленого відповідно до цього Кодексу, порушено їхні права.

З урахуванням наведеного порядку оскарження дій органів державної виконавчої служби, а також виходячи з того, що органи Казначейства діють в межах наведеного вище Закону України «Про виконавче провадження», скаржник помилково визначив, що юрисдикція вирішення спору, пов`язаного із оскарженням дій органів Казначейства, має визначатись виходячи з порядку оскарження дій органів державної виконавчої служби.

Також слід відмітити, що Велика Палата Верховного Суду у постанові від 20.06.2018 у справі №016/1226/18 дійшла висновку, що Закон України «Про виконавче провадження» та ГПК України передбачають порядок оскарження лише рішень, дій або бездіяльності державного виконавця чи іншої посадової особи державної виконавчої служби або приватного виконавця. В той час, як органи Казначейства не є органами державної виконавчої служби. Як вже зазначалось вище, відповідно до пункту 1 Положення № 215, Казначейство є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, бухгалтерського обліку виконання бюджетів.

Виходячи з наведеного вище, суд доходить висновків, що органи Держказначейства не входять до системи органів державної виконавчої служби України, а отже їх дії, в тому числі щодо не виконання (несвоєчасного виконання) виконавчих документів господарських судів, не можуть бути оскаржені в порядку Закону України «Про виконавче провадження» та розділу VІ Господарського процесуального кодексу України «Судовий контроль за виконанням судових рішень», які визначають порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів державної виконавчої служби та приватних виконавців.

Відповідна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 20 червня 2018 року у справі № 916/1226/16.

В цій же постанові Великої Палати Верховного Суду від 20 червня 2018 року у справі № 916/1226/16 зроблено висновок щодо застосування норм права згідно якого спори, що виникають під час виконання органами Державної казначейської служби України рішення суду про стягнення коштів з державного органу, мають розглядатись в порядку адміністративного судочинства, а не у порядку статті 339 чинної редакції Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до п. 1 ч.1 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України Господарський суд закриває провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.

Відтак провадження у справі в частині розгляду скарги Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма "Енергоінвест" на бездіяльність Державної казначейської служби України підлягає закриттю.

Керуючись статтями 231-235, 339-343 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

1. Провадження у справі № 918/926/17 в частині розгляду скарги Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма "Енергоінвест" на бездіяльність Державної казначейської служби України закрити.

Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення.

Ухвала може бути оскаржена до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом десяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст Ухвали складено та підписано 23.02.2024 року.

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://rv.arbitr.gov.ua.

Суддя Марач В.В.

Дата ухвалення рішення19.02.2024
Оприлюднено26.02.2024
Номер документу117202528
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення в сумі 25 562 582,00 грн. Скаргу представника Товариства з обмеженою відповідальністю - фірма "Енергоінвест" на бездіяльність Державної казначейської служби України В судовому засіданні приймали участь: від позивача: Діонісьєв І.М.; від відповідача: Паска В.В.; від третіх осіб: Лисих А.О.; Клімкович Я.Й

Судовий реєстр по справі —918/926/17

Ухвала від 19.02.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 31.01.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 03.03.2020

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 11.02.2020

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 04.12.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 22.11.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Постанова від 09.07.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

Ухвала від 10.06.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

Ухвала від 21.03.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

Ухвала від 22.02.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні