Ухвала
від 26.02.2024 по справі 475/379/22
МИКОЛАЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

26.02.24

22-ц/812/1/24

Провадження № 22-ц/812/1/24

У Х В А Л А

іменем України

21 лютого 2024 року м. Миколаїв

справа № 475/379/22

Миколаївський апеляційний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Тищук Н.О.,

суддів: Крамаренко Т.В., Темнікової В.І.,

із секретарем Богуславською О.М.,

при розгляді у відкритому судовому засіданні апеляційної скарги

адвокатського об`єднання «Адвокатська фірма «Правозахисник»

в інтересах ОСОБА_1

на рішення Доманівського районного суду Миколаївської області, ухвалене 04 грудня 2023 року суддею Кривенко О.В. в приміщенні цього ж суду, (повний текст рішення складено 08 грудня 2023 року), у цивільній справі за позовом

Селянського (фермерського) господарства «СПУТНІК» до

ОСОБА_1 , Селянського (фермерського) господарства «ОТАВА», треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Доманівська селищна об`єднана територіальна громада, Головне управління держгеокадастру у Миколаївській області, Державний реєстратора Кумарівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області Васалатій Тетяна Миколаївна,

Державний реєстратор Мостівської сільської ради Вознесенського району Миколаївської області Тарасенко Аліна Євгеніївна

про захист земельних прав,

у с т а н о в и в:

У провадженні Миколаївського апеляційного суду знаходиться апеляційна скарга АО «АФ «Правозахисник» в інтересах відповідача ОСОБА_1 на рішення Доманівського районного суду Миколаївської області від 04 грудня 2023 року у зазначеній вище справі.

Рішенням суду першої інстанції задоволено позовні вимоги С(Ф)Г «СПУТНІК» та витребувано у ОСОБА_1 земельну ділянкуз кадастровимномером 4822781500:10:000:0342,розташовану натериторії Зеленоярськоїсільської ради,Доманівського району,Миколаївської області та передано її у користування С(Ф)Г «СПУТНІК». Скасовано державну реєстрацію права власності на цю земельну ділянку та державну реєстрацію договору оренди, укладеного між ОСОБА_1 та СФГ «ОТАВА».

Відповідач ОСОБА_1 , діючи через свого представника, подав апеляційну скаргу на судове рішення.

Одним з доводів апеляційної скарги є те, що акт обстеження земельної ділянки від 08 листопада 2023 року, складений Доманівською селищною радою Вознесенського району Миколаївської області є неналежним доказом у справі. Також апелянт посилається на те, що земельна ділянка з кадастровим номером 4822781500:10:000:0342, яка є власністю ОСОБА_1 та передана ним в оренду СФГ «ОТТАВА», не є тією ж земельною ділянкою, яка була надана С(Ф)Г «СПУТНІК» за державним актом серії І-МК № 003890 від 29 липня 1997 року, та вибула з його володіння.

У судовому засіданні апеляційний суд з`ясував думку сторін щодо можливості доведеності чи спростування вказаного доводу апеляційної скарги.

Сторони у справі не заперечували проти витребування з Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області інформації про те, чи являється земельна ділянка площею 50 га з кадастровим номером 4822781500:10:000:0342, розташована в межах території Зеленоярської сільської ради Доманівського району Миколаївської області, яка належить ОСОБА_1 , тією ж земельною ділянкою, яка була надана ОСОБА_2 на праві постійного користування відповідно до державного акту серії 1-МК № 003890 від 29 липня 1997 року; чи обліковуються інші земельні ділянки на земельному масиві, на якому розташована спірна земельна ділянка. Якщо так, то за ким і в якому розмірі.

Вирішуючи вказане питання, суд виходив з наступного.

Згідно статті 188 ЗК України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в аграрнопромисловому комплексі, а з додержанням вимог законодавства про охорону земель центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Таким спеціальним законом є ЗУ «Про державний контроль за використанням та охороною земель», згідно статей 5 та 7 якого державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі та вирішення спірних питань відповідно до закону.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно пункту 4 зазначеного Положення Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль):

за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за:

веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель;

дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладення цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;

дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановлення порядку набуття і реалізації права на землю;

дотриманням строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов`язковим здійсненням заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням;

дотриманням порядку визначення та відшкодування витрат, сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва;

вживає відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам;

здійснює державний нагляд у сфері землеустрою; а також здійснює інші повноваження, визначені законом.

Із системного аналізу зазначених норм випливає, що факт неправомірного використання чужої земельної ділянки встановлюється в результаті її обстеження в порядку, передбаченому ЗУ «Про державний контроль за використанням та охороною земель», Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, про що компетентним органом має бути складений відповідний акт, який і є належним та допустимим доказом неправомірного використання чужої земельної ділянки.

Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області свого представника у судові засідання не направляло, відзиву на апеляційну скаргу не подало.

Відповідно до вимог частини першої статті 84ЦПК України учасник справи, у разі неможливості самостійно надати докази, вправі подати клопотання про витребування доказів судом.

Згідно пункту 3 частини 1 статті 365 ЦПК України, апеляційний суд з`ясовує обставини, на які посилаються учасники справи як на підставу своїх вимог і заперечень.

За клопотанням сторін та інших учасників справи суд вирішує питання про виклик свідків, призначення експертизи, витребування доказів, судових доручень щодо збирання доказів, залучення до участі у справі спеціаліста, перекладача (пункт 6 частини першої статті 365 ЦПК України).

Згідно з частиною шостою статті 84ЦПК України будь-яка особа, у якої знаходиться доказ, повинна видати його на вимогу суду.

Згідно вимог частини сьомої статті 84ЦПК України особи, які не мають можливості подати доказ, який витребовує суд, або не мають можливості подати такий доказ у встановлені строки, зобов`язані повідомити про це суд із зазначенням причин протягом п`яти днів з дня вручення ухвали.

У разі неповідомлення суду про неможливість подати докази, витребувані судом, а також за неподання таких доказів з причин, визнаних судом неповажними, суд застосовує до відповідної особи заходи процесуального примусу, передбачені цим Кодексом (частина восьма статті 84 ЦПК України).

Отже, колегія суддів вважає за необхідне витребувати з Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області інформацію про те, чи являється земельна ділянка площею 50 га з кадастровим номером 4822781500:10:000:0342, розташована в межах території Зеленоярської сільської ради Доманівського району Миколаївської області, яка належить ОСОБА_1 , тією ж земельною ділянкою, яка була надана ОСОБА_2 на праві постійного користування відповідно до державного акту серії 1-МК № 003890 від 29 липня 1997 року; чи обліковуються інші земельні ділянки на земельному масиві, на якому розташована спірна земельна ділянка. Якщо так, то за ким і в якому розмірі.

Керуючись статтями 84, 365, частиною другою статті 381 ЦПК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області надати інформацію про те,

- чи являється земельна ділянка площею 50 га з кадастровим номером 4822781500:10:000:0342, розташована в межах території Зеленоярської сільської ради Доманівського району Миколаївської області, яка належить ОСОБА_1 , тією ж земельною ділянкою, яка була надана ОСОБА_2 на праві постійного користування відповідно до державного акту серії 1-МК № 003890 від 29 липня 1997 року;

- чи обліковуються інші земельні ділянки на земельному масиві, на якому розташована спірна земельна ділянка. Якщо так, то за ким і в якому розмірі.

Зазначену інформацію надати до суду до 13 березня 2024 року.

Копію ухвали направити для виконання Головному управлінню Держгеокадастру у Миколаївській області.

Ухвала касаційному оскарженню не підлягає.

Головуючий Н.О.Тищук

Судді: Т.В.Крамаренко

В.І.Темнікова

---------------------------------

Повний текст ухвали складено 26 лютого 2024 року

Дата ухвалення рішення26.02.2024
Оприлюднено28.02.2024
Номер документу117239351
СудочинствоЦивільне
Сутьзахист земельних прав

Судовий реєстр по справі —475/379/22

Постанова від 13.05.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Тищук Н. О.

Постанова від 08.05.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Тищук Н. О.

Ухвала від 14.03.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Тищук Н. О.

Ухвала від 13.03.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Тищук Н. О.

Ухвала від 26.02.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Тищук Н. О.

Ухвала від 21.02.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Тищук Н. О.

Постанова від 29.01.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Тищук Н. О.

Ухвала від 29.01.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Тищук Н. О.

Постанова від 24.01.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Тищук Н. О.

Ухвала від 22.01.2024

Цивільне

Миколаївський апеляційний суд

Тищук Н. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні