Рішення
від 26.02.2024 по справі 420/36350/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/36350/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 лютого 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Юхтенко Л.Р., розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Національної поліції в Херсонській області (код ЄДРПОУ 40108782, місце знаходження: 73003, м. Херсон, вул. Лютеранська, 4) за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057, місце знаходження: 73036, м. Херсон, вул. 28 Армії, 6) про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду 25 грудня 2023 року через канцелярію суду надійшла позовна заява за позовом ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Національної поліції в Херсонській області (код ЄДРПОУ 40108782, місце знаходження: 73003, м. Херсон, вул. Лютеранська, 4), в якій позивач просить:

-Визнати протиправними дії Головного управління Національної поліції України в Херсонській області, щодо відмови позивачу у виготовленні та наданні йому довідки про розмір грошового забезпечення у відповідності до вимог ст. ст. 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ, ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з врахуванням постанови КМУ від 11.11.2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» та наказу Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 року № 260, листа Національної поліції від 24 лютого 2021 року № 2388/09/48-2021 із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для здійснення обчислення та перерахунку основного розміру пенсії;

-Зобов`язати Головне управління Національної поліції в Херсонській області скласти та надати позивачу нову довідку про розмір грошового забезпечення у відповідності до вимог ст. ст. 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ, ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з врахуванням постанови КМУ від 11.11.2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» та наказу Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 року № 260, листа Національної поліції від 24 лютого 2021 року № 2388/09/48-2021 із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для здійснення обчислення та перерахунку основного розміру пенсії.

Ухвалою суду від 28 грудня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) учасників справи і порядку ч. 5 ст. 262 КАС України.

Також вказаною ухвалою залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (далі -ГУПФУ в Херсонській області).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач перебуває на обліку в ГУПФУ в Херсонській області та отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону № 2262-ХІІ.

Позивач зазначив, що 28.11.2023 року він звернувся до відповідача із заявою щодо надання йому довідки про розмір грошового забезпечення для здійснення перерахунку пенсії із зазначенням основних та додаткових видів грошового забезпечення.

Проте, листом від 11.12.2023 року відповідач відмовив позивачу у видачі нової довідки, з посиланням на те, що Уряд не приймав рішення про перерахунок пенсії та від пенсійного органу не надходили відповідні списки пенсіонерів для виготовлення довідок про розмір грошового забезпечення.

Позивач вважає такі дії відповідача протиправними, оскільки за приписами ч. 4 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.

Позивач звертає увагу, що 05 березня 2019 року набрало законної сили рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 року по справі № 826/3858/18, яким визнано протиправними та нечинними п.1,2 постанови Кабінету Міністрів України № 103 та зміни до п. 5 і додатку № 45, а відповідно, позивач вважає, що положення Закону № 2262-ХІІ, Порядку № 45 та Порядку № 3-1 не містять обмежень для видачі уповноваженим органом на звернення пенсіонера відповідної довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Так, позивач зазначає, що листом Національної поліції України від 26.07.2019 року вих. № 8714/09/29-2019 доведено до головних управлінь Національної поліції інформацію про необхідність виплати поліцейським надбавки за специфічні умови проходження служби, передбаченої абзацом 3 пп. 1 п. 1 Постанови КМУ № 988 та відповідно до листа Національної поліції України № 2388/09/48-2021 від 24.02.2021 року повідомлено Міністерство внутрішніх справ України про середні розміри надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції та премії, що були фактично виплачені поліцейським у листопаді 2019 року.

Тому позивач вважає, що у листопаді 2019 року мало місце збільшення грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, яку займав позивач, що є підставою для перерахунку пенсії позивача з 01.12.2019 року.

На виконання ухвали суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вхід.№ ЕС/1293/24 від 09.01.2024 року), в якому відповідач позовні вимоги не визнає та просить відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що пунктом 2 Порядку № 45 визначено, що на підставі списків, які складають головні управління Пенсійного фонду, уповноважені особи готують довідки для перерахунку пенсії.

Також відповідач звернув увагу, що підставою для проведення перерахунку пенсії звільненим зі служби в поліції особам є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення поліцейських.

Однак, з часу прийняття постанови КМУ № 988 та Порядку № 260 визначений цими нормативно-правовими актами розмір видів грошового забезпечення поліцейських не змінився.

Відповідач зазначив, що позивача звільнено зі служби в поліції наказом від 10.08.2016 року та призначено пенсію за вислугу років відповідно до Закону № 2262-ХІІ та розмір грошового забезпечення визначався з урахуванням положень постанови КМУ № 988.

Стосовно посилання позивача на лист Національної поліції України № 2388/09/48-2021 від 24.02.2021 року, представник відповідача зазначив, що листом від 26.07.2019 року за № 8714/09/29-2019 Національна поліція України рекомендувала керівникам органів поліції в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення, починаючи з липня 2019 року, установлювати надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції поліцейським, посадові оклади яких визначено додатками 4-10 до постанови КМУ від 11.11.2015 року № 988.

Листом Національної поліції України № 2388/09/48-2021 від 24.02.2021 року повідомлено Міністерство внутрішніх справ України про середні розміри надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції та премії, що були фактично виплачені поліцейським у листопаді 2019 року.

Представник відповідача звернув увагу, що цей лист є рекомендаційним та керівники органів мають дискреційне право на встановлення надбавок та премії в межах затверджених для них асигнувань.

Тому, на думку представника відповідача, цей лист не можна вважати підставою для видачі нової довідки про розмір грошового забезпечення, оскільки рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення Кабінетом Міністрів України не приймалося.

Відповіді на відзив до суду не надходило.

Від третьої особи надійшли до суду письмові пояснення з приводу заявлених позовних вимог (вхід. № ЕП/765/24 від 12.01.2024 року), відповідно до яких представник третьої особи просить відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що пенсія позивачу призначена і виплачується відповідно до вимог чинного законодавства та на підставі наданих уповноваженим органом документів.

Вивчивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги, докази, якими вони підтверджуються, суд встановив таке.

Сторонами не заперечується, що ОСОБА_1 проходив службу в Національної поліції та був звільнений зі служби в поліції.

Так, відповідно до витягу з наказу Головного управління Національної поліції в Херсонській області від 10.08.2016 року № 141 о/с «Про особовий склад» капітана поліції ОСОБА_1 звільнено зі служби в поліції за ст. 77 ч. 1 п. 2 (через хворобу).

Суд встановив, що позивач перебуває на обліку в ГУПФУ в Херсонській області та отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону № 2262-ХІІ, що підтверджено пенсійним посвідченням Серія НОМЕР_2 .

У відзиві на позовну заяву відповідач зазначив, що позивача звільнено зі служби в поліції наказом від 10.08.2016 року та розмір грошового забезпечення для обчислення пенсії визначався з урахуванням положень постанови КМУ № 988.

Суд встановив, що 05 березня 2019 року набрало законної сили рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 року по справі № 826/3858/18, яким визнано протиправними та нечинними п.1,2 постанови Кабінету Міністрів України № 103 та зміни до п. 5 і додатку № 45.

Матеріалами справи підтверджено, що позивач через свого представника звернувся до відповідача із заявою з проханням підготувати та надати Довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення.

Проте відповідач листом від 11.12.2023 року № 3580/04/19-2023 повідомив позивача про те, що списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку від ГУ ПФУ в Херсонській області не надходило, рішення Кабінетом Міністрів України не приймалося, а тому відсутні підстави скласти та направити нову довідку для перерахунку пенсії.

Не погодившись з вказаними діями відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Проаналізувавши положення чинного законодавства, обставини справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не належать задоволенню повністю, з огляду на таке.

Статтею 102 Закону України «Про Національну поліцію» від 02.07.2015 № 580-VIII передбачено, що пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-ХІІ).

Відповідно до частини 3 статті 43 Закону № 2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частина 2 статті 51 Закону № 2262-ХІІ передбачає, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.

Пунктом 3 Постанови Кабінету Міністрів України №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова №103) передбачено, що з 01 січня 2018 року підлягають перерахуванню пенсії, призначені згідно із Законом №2262-XII особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний відсоток на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції". Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.

Отже, пунктом 3 Постанови №103 врегулювано питання перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, однак це не стосується позивача, оскільки йому призначено пенсію саме як поліцейському.

При цьому, постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", яка набрала чинності 02.12.2015 (далі - Постанова №988) установлено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення. Цією ж постановою затверджені схеми окладів та окладів за спеціальним званням поліцейських, встановлені розмір та види щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Оскільки, позивач звільнений зі служби в поліції з 10.08.2016, грошове забезпечення він отримував відповідно до Постанови №988, а перерахунок його пенсії проводиться з урахуванням вимог Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 N 45 (далі - Порядок №45).

Згідно з п.2 Порядку №45, Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

Отже, після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про перерахунок пенсії та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики, Пенсійний фонд України повідомляє своїм головним управлінням (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію, зокрема, Національній поліції. Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, яким у цьому випадку є відповідач у справі.

Згідно з п.3 Порядку №45, на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Відповідач довідки визначеної Порядком №45 не складав за відсутності обставин визначених п.2 цього Порядку.

Посилання позивача на лист Національної поліції України судом відхиляються, оскільки листи не є нормативно-правовими актами, натомість відповідач має діяти відповідно до закону, який має вищу юридичну силу, а тому вказаний лист не може слугувати підставою для видачі оновленої довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на листопад 2019 року.

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених, статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Таким чином, з урахуванням встановлених обставин у цій адміністративній справі, суд доходить висновку, що позивач не довів позовні вимоги, адже був звільнений з поліції, а не міліції, відтак перерахунок його пенсії проводиться з дотриманням вимог Порядку №45, який відповідач не порушив, відмовляючи у виготовленні нової довідки для проведення перерахунку пенсії позивача, тому у задоволенні позову слід відмовити.

З врахуванням відмови у задоволенні позову, та положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, підстави для розподілу судових витрат - відсутні.

У зв`язку з тим, що судові витрати пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз в цій справі відсутні, та позивач звільнений від сплати судового збору, жодні судові витрати не належать компенсації за рахунок державного бюджету.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 6, 12, 72, 77,90, 139, 246, 255,295,297 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Національної поліції в Херсонській області (код ЄДРПОУ 40108782, місце знаходження: 73003, м. Херсон, вул. Лютеранська, 4) за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057, місце знаходження: 73036, м. Херсон, вул. 28 Армії, 6) про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії,-відмовити повністю.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. ст. 295,297 КАС України, з урахуванням п.п.15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Суддя Л.Р. Юхтенко

.

Дата ухвалення рішення26.02.2024
Оприлюднено28.02.2024
Номер документу117243702
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування

Судовий реєстр по справі —420/36350/23

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Рішення від 26.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

Ухвала від 28.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні