Рішення
від 13.02.2024 по справі 909/716/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13.02.2024 м. Івано-ФранківськСправа № 909/716/23

Господарський суд Івано-Франківської області у складі:

судді Рочняк О. В.

секретар судового засідання Михайлюк А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом за позовом: Богородчанської селищної ради

вул. Шевченка, 66, смт. Богородчани, Івано-Франківська обл., 77701

ел. пошта: bogo.rada@ukr.net

до відповідача: Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області

пл. Міцкевича, 4, м. Івано-Франківськ, 76018

ел. пошта: ifrairada@ukr.net

про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

за участю представників сторін:

від позивача: Петришин Сергій Романович;

від відповідача: Устінський Андрій Вікторович

ВСТАНОВИВ: Богородчанська селищна рада звернулася до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області про:

- визнання протиправним та скасування рішення Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області від 29.06.2021 №111/2021 "Про затвердження переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Івано-Франківського району";

- зобов`язання відповідача передати із спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Івано-Франківського району у комунальну власність Богородчанської селищної ради приміщення центральної районної аптеки №13, частка 88/100, за адресою: Івано-Франківська обл., Івано-Франківський р-н, смт. Богородчани, вул. Шевченка 47.

Згідно з ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 01.08.2023, суд залишив без руху позовну заяву та встановив позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.

Разом з позовною заявою позивачем подано до суду заяву №332/02-34/15в від 24.07.2023 (вх.№8939/23 від 28.07.2023) про забезпечення позову, яку ухвалою від 01.08.2023 суд призначив до розгляду у судовому засіданні.

За наслідками розгляду заяви Богородчанської селищної ради про забезпечення позову, 08.08.2023 суд постановив ухвалу, відповідно до якої задовольнив заяву позивача, заборонив Івано-Франківській районній раді Івано-Франківської області до набрання чинності рішення Господарського суду Івано-Франківської області у справі №909/716/23 вчиняти будь-які дії щодо відчуження нерухомого майна, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 47, смт. Богородчани, Івано-Франківський р-н, Івано-Франківська обл. Вищевказана ухвала про забезпечення позову залишена без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 17.10.2023.

09.08.2023 до господарського суду від позивача надійшла заява №15/02-34/2422 від 09.08.2023 (вх.№11570/23) про усунення недоліків позовної заяви.

Згідно з ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 10.08.2023, суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; постановив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; встановив сторонам строк на надання відзиву на позов, відповіді на відзив та заперечення; призначив підготовче засідання на 30.08.2023.

25.08.2023 до господарського суду від Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області надійшов відзив на позов № 2-19/139/10 від 25.08.2023 (вх. №12386/23).

В судовому засіданні 30.08.2023 суд задовольнив усне клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи та відклав підготовче засідання на 27.09.2023, про що постановив протокольну ухвалу.

26.09.2023 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду від Богородчанської селищної ради надійшла заява про уточнення позовних вимог від 25.09.2023 (вх.№14009/23) шляхом викладення прохальної частини позовної заяви у такій редакції:

- визнати протиправним та скасування пункт 1 рішення Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області від 29.06.2021 №111/2021 "Про затвердження переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Івано-Франківського району" в частині приміщення центральної районної аптеки №13, частка 88/100, за адресою: Івано-Франківська обл., Івано-Франківський р-н, смт. Богородчани, вул. Шевченка 47;

- зобов`язати Івано-Франківську районну раду Івано-Франківської області передати із спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Івано-Франківського району у комунальну власність Богородчанської селищної ради приміщення центральної районної аптеки №13, загальною площею - 499,1 кв.м., частка 88/100, за адресою: Івано-Франківська обл., Івано-Франківський р-н, смт. Богородчани, вул. Шевченка 47.

В судовому засіданні 27.09.2023 суд задовольнив усне клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого засідання для ознайомлення із заявою про уточнення позовних вимог та відклав підготовче засідання на 11.10.2023, про що постановив протокольну ухвалу.

03.10.2023 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду від Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області надійшли письмові пояснення №2-19/157/10 від 03.10.2023 (вх.№14357/23).

В судовому засіданні 11.10.2023 представник позивача подав суду заяву (вх.№14789/23) про приєднання до матеріалів справи доказів, а саме: копії рішення Богородчанської селищної ради №54 від 14.02.2006; копії свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 20.02.2006 та електронного підтвердження направлення матеріалів відповідачу.

Також в судовому засіданні 11.10.2023 за результатами розгляду заяви позивача про уточнення позовних вимог від 25.09.2023 (вх.№14009/23) суд встановив, що вищевказана заява за своєю суттю є заявою про зміну предмету позову, яка подана з дотриманням вимог ст.46 ГПК України, відтак прийняв заяву про зміну предмету позову, також суд задовольнив клопотання представника відповідача, продовжив строк підготовчого провадження та відклав підготовче засідання на 24.10.2023, про що постановив протокольні ухвали.

За наслідками підготовчого засідання 24.10.2023 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 09.11.2023, про що постановив ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.

09.11.2023 до господарського суду від представника позивача електронною поштою надійшло клопотання (вх.№16227/23) про відкладення розгляду справи у зв`язку із участю представника позивача в іншій справі.

В судовому засіданні 09.11.2023 суд задовольнив клопотання позивача та відклав розгляд справи по суті на 28.11.2023, про що постановив протокольну ухвалу.

В судовому засіданні 28.11.2023 суд заслухав вступні слова сторін, після чого оголосив перерву до 14.12.2023.

Судове засідання, призначене на 14.12.2023 не відбулося, у зв`язку з перебуванням судді Рочняк О.В. у відпустці.

Відповідно до ухвали від 18.12.2023, суд повідомив учасників справи про те, що судове засідання по розгляду справи по суті відбудеться 11.01.2024.

В судовому засіданні 11.01.2024 суд задовольнив усне клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи у зв`язку із зайнятістю в іншій справі та відклав розгляд справи по суті на 22.01.2024, про що постановив протокольну ухвалу.

У зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони по всій території України повітряної тривоги, судове засідання по розгляду справи по суті, призначене на 22.01.2024, не відбулося.

Згідно з ухвалою від 22.01.2024, суд повідомив учасників справи про те, що розгляд справи по суті відбудеться 30.01.2024.

29.01.2024 до господарського суду від представника позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку із призначеною на цей день лікарською консультацією професора у м.Львові, який приймає 1 раз на місяць (вх.№1570/23).

В судовому засіданні 30.01.2024 суд задовольнив клопотання представника позивача та відклав розгляд справи по суті на 13.02.2024, про що постановив протокольну ухвалу.

В судовому засіданні 13.02.2024 суд з`ясував обставини справи, дослідив докази у справі, сторони виступили у судових дебатах, після яких суд видалився до нарадчої кімнати.

Після виходу з нарадчої кімнати судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ПОЗИЦІЇ СТОРІН

Позиція позивача. Позовні вимоги обґрунтовано незаконністю оспорюваного рішення як такого, що прийняте відповідачем з порушенням пункту 10 розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", оскільки спірне майно спільної власності територіальної громади розташовано на території Богородчанської об`єднаної територіальної громади та необхідне для задоволення колективних потреб ОТГ.

Щодо вимоги про зобов`язання відповідача передати із спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Івано-Франківського району у комунальну власність Богородчанської селищної ради приміщення центральної районної аптеки №13, частка 88/100, за адресою: смт. Богородчани, вул. Шевченка 47 представник позивача зазначив, що Богородчанська селищна рада приймала відповідні рішення та неодноразово зверталася до Івано-Франківської районної ради, як правонаступника щодо передачі приміщення аптеки до Богородчанської селищної ради. Натомість відповідач ігноруючи вимоги закону та процедуру децентралізації намагається прискорити процедуру відчуження об`єкта шляхом викупу без проведення аукціону. Також звернув увагу на те, що в даному випадку повноваження Івано-Франківської районної ради не є дискреційними, оскільки відсутнє право вибору, а є єдиний імперативний обов`язок передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району без права вибору своєї поведінки. Тобто у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії, і якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку. При цьому зазначив, що судове рішення має бути ефективним до виконання.

Позиція відповідача. В спростування позовних вимог посилається на те, що обраний позивачем спосіб захисту в частині визнання та скасування оскаржуваного рішення є неефективним, оскільки не матиме наслідком припинення права власності Івано-Франківської районної ради на спірне приміщення чи перехід права власності на вказане приміщення до Богородчанської селищної ради.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання Івано-Франківської районної ради передати спірне майно вказав та те, що питання передачі майна у власність іншої особи є виключною компетенцією районної ради та може здійснюватися у єдино можливій формі шляхом прийняття рішення на сесії більшістю голосів депутатів. Натомість питання передачі спірного майна у власність не була предметом розгляду Івано-Франківської районної ради, будь - яких рішень з цього проводу рада не приймала. У разі, якщо суб`єкт владних повноважень використав надане йому право на прийняття рішення за наслідком розгляду звернення особи, але останнє визнане судом протиправним, з огляду на його невідповідність чинному законодавству, при цьому суб`єктом звернення дотримано усіх визначених законом умов, то суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача. Представник відповідача зазначив, що оскільки Івано-Франківською районною радою не прийнято жодного мотивованого рішення за заявами позивача, правові підстави для зобов`язання ради прийняти рішення про передачу позивачу спірного майна відсутні. Таким чином, позивачем обрано неправильний спосіб захисту своїх прав, що є підставою для відмови у позові.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення сторін, давши оцінку доказам у відповідності до ст.86 Господарського процесуального кодексу України, які мають значення для справи, суд встановив таке.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Рішенням Богородчанської селищної ради №54 від 14.02.2006 визнано право власності за спільною власністю територіальних громад смт.Богородчани Богородчанського району в особі Богородчанської районної ради на приміщення центральної районної аптека №13 по вул. Шевченка, 47 перший та другий поверх загальною площею 499,5 кв.м. (а.с.195).

На підставі вищевказаного рішення, 20.02.2006 зареєстровано право спільної власності територіальних громад смт.Богородчани Богородчанського району в особі Богородчанської районної ради на приміщення центральної районної аптека №13 по вул. Шевченка, 47, смт.Богородчани, про що свідчить свідоцтво про право власності на нерухоме майно та витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 20.02.2006 (а.с.196-197).

Постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-IX "Про утворення та ліквідацію районів" створено Івано-Франківський район (з адміністративним центром у місті Івано-Франківськ) у складі територій Більшівцівської селищної, Богородчанської селищної, Букачівської селищної, Бурштинської міської, Галицької міської, Дзвиняцької сільської, Дубовецької сільської, Єзупільської селищної, Загвіздянської сільської, Івано-Франківської міської, Лисецької селищної, Обертинської селищної, Олешанської сільської, Рогатинської міської, Солотвинської селищної, Старобогородчанської сільської, Тисменицької міської, Тлумацької міської, Угринівської сільської, Ямницької сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 714-р визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Івано-Франківської області, за змістом якого було утворено Богородчанську територіальну громаду (КОАТУУ:2620455100), до якої входять Богородчанська, Глибівська, Глибоківська, Горохолинська, Грабовецька, Жураківська, Заберезька, Іваниківська, Підгірська, Похівська, Саджавська, Старунська та Хмелівська територіальні громади.

26.01.2021 Івано-Франківською районною радою прийнято рішення №43/2021 "Про затвердження передавального акта Богородчанської районної ради", яким затверджено передавальний акт Богородчанської районної ради Івано-Франківській районній раді (а.с.75).

Відповідно до вищевказаного передавального акту, затвердженого головою районної ради 05.01.2021, Івано-Франківська районна рада внаслідок реорганізації Богородчанської районної ради шляхом злиття до Івано-Франківської районної ради є правонаступником майна, активів та зобов`язань Богородчанської районної ради (а.с.133- 135).

Згідно з додатком №4 до передавального акту, серед переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ Богородчанського району значиться в т. ч. нежитлове приміщення в смт. Богородчани, вул. Шевченка, 47 (а.с.142).

Богородчанська селищна рада звернулася до Івано-Франківської районної ради із листом від 24.06.2021 №93/02-36/03в, в якому просила районну раду відповідно до вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" безоплатно передати цілісний майновий комплекс центральної районної аптеки №13, що знаходиться за адресою смт. Богородчани, вул. Шевченка, 47 до комунальної власності Богородчанської селищної ради (а.с.9).

29.06.2021 Івано-Франківською районною радою, керуючись нормами Цивільного, Господарського кодексів України, ст.ст.43, 60, п.6-2, розділом V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", з метою ефективного використання майна, що знаходиться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Івано - Франківського району, враховуючи рекомендації постійної комісії районної ради з питань майна та земельних відносин, прийнято рішення №111/2021 "Про затвердження переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Івано-Франківського району", відповідно до п. 1 якого затверджено перелік об`єктів нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Івано-Франківського району, які розташовані на території та знаходилися в спільній власності територіальних громад сіл, селищ ліквідованого Богородчанського району, в т.ч.: приміщення центральної районної аптеки №13, частка власності 88/100, за адресою: Івано-Франківська область, Богородчанський район, смт. Богородчани. вул. Шевченка, 47 (далі - центральної районної аптеки №13).

Згідно з п.4 даного рішення, це рішення є підставою для державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Івано-Франківського району (а.с. 6,7).

22.07.2021 Богородчанська селищна рада прийняла рішення "Про передачу приміщення центральної районної аптеки №13 у комунальну власність територіальної громади Богородчанської селищної ради", відповідно до якого вирішено звернутися до Івано-Франківської районної ради щодо передачі приміщення центральної районної аптеки №13 із спільної власності територіальних громад сіл, селиш, міст Івано-Франківського району у комунальну власність територіальної громади Богородчанської селищної ради; надала згоду на прийняття у комунальну власність територіальної громади Богородчанської селищної ради із спільної власності територіальних громад сіл, селиш, міст Івано-Франківського району приміщення центральної районної аптеки №13 (а.с.8).

У відповідь на лист Богородчанської селищної ради від 24.06.2021, Івано-Франківська районна рада Івано-Франківської області у листі від 05.08.2021, серед іншого вказала те, що в склад комісії з реорганізації Богородчанської, Галицької, Рогатинської, Тисменицької та Тлумацької районних рад, створеної рішенням Івано-Франківської районної ради №15/2020 від 10.12.2020, якою складено передавальний акт Богородчанської районної ради Івано-Франківській районній раді, затверджений рішенням Івано-Франківської районної ради №43/2021 від 26.01.2021 також включено представників Богородчанської районної ради; в подальшому розпорядженням голови Івано-Франківської районної ради №26-р від 22.03.2021 було створено комісію з розподілу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст району на території громад, які ввійшли до складу до складу Івано-Франківського району, згідно з рекомендаціями якої вирішено залишити нежитлове приміщення за адресою: вул. Шевченка, 47 смт.Богородчани у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Івано-Франківського району; відомості чи рішення Богородчанської районної ради щодо передачі Богородчанській селищній раді центральної районної аптеки №13 Богородчанської районної ради як юридичної особи і майна закріпленого за нею відсутні; на засіданні постійної комісії районної ради з питань майна та земельних відносин від 24.06.2021 розглядалася правка депутата районної ради до проєкту рішення щодо внесення до переліку об`єктів, які передаються в комунальну власність Богородчанської селищної територіальної громади нежитлового приміщення колишньої центральної районної аптеки №13, однак правку не було прийнято і в результаті вирішено схвалити проект рішення в цілому та винести на розгляд VІІ сесії Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області 29.06.2021; рішенням Івано-Франківської районної ради №111/2021 від 29.06.2021 затверджено перелік об`єктів нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Івано-Франківського району, в який входить приміщення центральної районної аптеки №13; відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу (а.с.10-11).

Як вбачається з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, право власності на об`єкт нерухомого майна: приміщення центральної районної аптеки №13, за адресою: Івано-Франківська обл., Івано-Франківський р-н, с-ще Богородчани, вул. Шевченка, 47 з часткою 88/100 зареєстровано за Івано-Франківською районною радою Івано-Франківської області на праві комунальної власності 15.02.2022. Підстава для державної реєстрації: технічний паспорт ТІ01:4043-4550-8810-1171 від 24.11.2021, довідка ОБТІ №129 від 22.11.2021, рішення Івано-Франківської районної ради №111/2021 від 29.06.2021, рішення Івано-Франківської районної ради №43/2021 від 26.01.2021 (а.с.123).

Листом №209/02-36/41в від 22.05.2023 Богородчанська селищна рада повторно звернулася до Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області, в якому просила відповідно вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передати у власність Богородчанській територіальній громаді ЦМК центральної районної аптеки №13, яка знаходиться по вул. Шевченка, 47 в смт. Богородчани (а.с.12).

НОРМИ ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД ТА МОТИВИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

Згідно з ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.

Під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначено як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату.

Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.

Надаючи правову оцінку належності обраного зацікавленою особою способу захисту, судам належить зважати і на його ефективність з точки зору ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція). Так, у рішенні від 15.11.96 у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати людині такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань. Крім того, ЄСПЛ указав на те, що за деяких обставин вимоги ст. 13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, що передбачаються національним правом.

Стаття 13 Конвенції вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 Конвенції також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, зокрема у тому сенсі, щоб його застосування не було ускладнено діями або недоглядом органів влади відповідної держави (пункт 75 рішення ЄСПЛ у справі "Афанасьєв проти України" від 05.04.2005 (заява № 38722/02).

Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, судам слід виходити із його ефективності, і це означає, що вимога на захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.

Таким чином, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тому ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради. Питання організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад.

Частинами 3, 4, 8 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що територіальні громади сіл, селищ, міст, районів у містах безпосередньо або через органи місцевого самоврядування можуть об`єднувати на договірних засадах на праві спільної власності об`єкти права комунальної власності, а також кошти місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій і створювати для цього відповідні органи і служби. Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад. Визначення місцезнаходження комунального підприємства, установи, організації, що перебуває в управлінні відповідної районної, обласної ради, яке зазначається в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань при державній реєстрації зазначеного комунального підприємства, установи, організації як юридичної особи або державній реєстрації змін до відомостей про таку юридичну особу, здійснюється відповідно до статті 93 Цивільного кодексу України. Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Частиною 2 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" установлено, що обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Згідно з абзацами 1-4 пункту 10 розділу Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст. Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу. За пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад. Правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.

Верховний Суд у постанові від 15.02.2021 у справі № 904/4109/21 зазначив, що за своїм змістом норма абзацу 3 пункту 10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції, чинній до 05.12.2020) має імперативний характер, позаяк у співвідношенні з частиною 8 статті 60 цього Закону встановлює дві виняткові підстави обов`язкового відчуження районною чи обласною радою об`єктів права спільної власності територіальних громад на користь конкретної місцевої територіальної громади району чи області незалежно від наявності згоди інших територіальних громад району чи області на вилучення вказаних об`єктів, а саме: 1) окремі об`єкти права спільної власності територіальних громад знаходяться на території місцевої територіальної громади (сільської, селищної, міської, об`єднаної); 2) зазначені об`єкти задовольняють колективні потреби виключно тієї територіальної громади, на території якої вони знаходяться. Подібний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 05.09.2023 у справі № 925/1846/21.

Отже, за загальним правилом, передбаченим частиною 8 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом. Зокрема, але не виключно, до таких виняткових випадків, коли згода інших територіальних громад на передачу об`єктів права спільної власності не потрібна, належать передбачені абзацом 3 пункту 10 розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" випадки, а саме: цілісний майновий комплекс підприємства, яке є спільною власністю територіальних громад району або області, окремі об`єкти (нерухоме майно, індивідуально визначене майно тощо) знаходяться на території конкретної місцевої територіальної громади та задовольняють виключно колективні потреби цієї територіальної громади. Таким чином, визначати правову долю об`єктів комунальної власності, в тому числі тих, що перебувають у спільній власності сіл, селищ, міст та знаходяться в управлінні районної або обласної ради, шляхом прийняття відповідних рішень мають право безпосередньо територіальні громади сіл, селищ, міст або їх представницькі органи - відповідні місцеві ради, тоді як районна або обласна рада зобов`язана здійснювати повноваження щодо відчуження комунального майна зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст виключно у зазначених вище випадках, але водночас може (має право) здійснювати відповідні повноваження у випадку надання районній або обласній раді на підставі частини 2 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" таких повноважень відповідними радами, які представляють інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст". Подібні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 15.02.2021 у справі № 904/4109/21, від 23.02.2021 у справі № 903/900/21.

Відповідно до статті 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Підставами для визнання акта незаконним (недійсним) є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта незаконним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.

Як вбачається з рішення Івано-Франківської районної ради №111/2021 "Про затвердження переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Івано-Франківського району", яке прийнято нею 29.06.2021, районна рада затвердила перелік об`єктів нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Івано-Франківського району, які розташовані на території та знаходилися в спільній власності територіальних громад сіл, селищ ліквідованого Богородчанського району, в який в т.ч. включено приміщення центральної районної аптеки №13.

За встановлених судом обставин, Богородчанська селищна рада листом від 24.06.2021 №93/02-36/03в зверталася до Івано-Франківської районної ради безоплатно передати цілісний майновий комплекс центральної районної аптеки №13 до комунальної власності Богородчанської селищної ради.

У листі від 05.08.2021, адресованого Богородчанській селищній раді, Івано-Франківська районна рада Івано-Франківської області, серед іншого зазначила, що на засіданні постійної комісії районної ради з питань майна та земельних відносин від 24.06.2021 розглядалася правка депутата районної ради до проєкту рішення щодо внесення до переліку об`єктів, які передаються в комунальну власність Богородчанської селищної територіальної громади нежитлового приміщення колишньої центральної районної аптеки №13, однак правку не було прийнято і в результаті вирішено схвалити проект рішення в цілому та винести на розгляд VІІ сесії Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області 29.06.2021.

Таким чином, матеріалами справи підтверджено, що станом на 29.06.2021, тобто на дату прийняття відповідачем оспорюваного рішення, відповідачу було відомо про те, що Богородчанська селищна рада претендує на спірне майно спільної власності територіальної громади, яке розташовано на території селища Богородчани та необхідне для задоволення колективних потреб ОТГ, тому приймаючи рішення Івано-Франківська районна рада діяла всупереч приписів абз. 3 п. 10 Розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Посилання представника відповідача на те, що оспорюване рішення прийняте до закінчення вставленого законом строку для передачі у комунальну власність територіальних громад об`єктів спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад (до 01.07.2021) не спростовує встановленого судом порушення імперативної норми абз. 3 п. 10 Розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

З огляду на викладене, суд дійшов висновку визнати протиправним та скасувати пункт 1 рішення Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області від 29.06.2021 №111/2021 "Про затвердження переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Івано-Франківського району" в частині приміщення центральної районної аптеки №13, як такий, що не відповідає вимогам ч. 2 ст. 10, ч. 8 ст. 60 абз. 3 п. 10 Розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", чим порушено майнове право позивача на об`єкт спільної власності Богородчанської ОТГ.

Щодо позовної вимоги зобов`язати Івано-Франківську районну раду Івано-Франківської області передати із спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Івано-Франківського району у комунальну власність Богородчанської селищної ради приміщення центральної районної аптеки №13, суд зазначає таке.

Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства (ч. 3 ст. 11 ЦК України).

Як вбачається з імперативної норми абз. 4 п. 10 Розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України не пізніше 1 липня 2021 року.

За встановлених судом обставин, 22.07.2021 Богородчанська селищна рада прийняла рішення №780-8/2021, відповідно до якого в т.ч. надала згоду на прийняття у комунальну власність територіальної громади Богородчанської селищної ради із спільної власності територіальних громад сіл, селиш, міст Івано-Франківського району приміщення центральної районної аптеки №13.

Також, позивач неодноразово (листами від 24.06.2021 №93/02-36/03в та №209/02-36/41в від 22.05.2023) звертався до відповідача про передачу у власність Богородчанській територіальній громаді ЦМК центральної районної аптеки №13.

Натомість, 15.02.2022 Івано-Франківська районна рада зареєструвала право власності на спірне приміщення центральної районної аптеки №13, а також на розгляд сесії 01.06.2023 винесла проєкт рішення від 01.06.2023 «Про затвердження переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Івано-Франківського району, що підлягають приватизації, та приватизацію об`єкта нерухомого майна», відповідно до якого затверджено перелік об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Івано-Франківського району, що підлягають приватизації (додаток №1 - нежитлові приміщення - Івано-Франківська обл., Івано-Франківський р-н, с-ще Богородчани, вул. Шевченка, 47 (спосіб приватизації - викуп орендарем без аукціону)) та вирішено приватизувати вищевказаний об`єкт, що свідчить про те, що відповідач не мав наміру передати позивачу у встановлений законом спосіб спірне майно.

Таким чином, відповідач протиправно, у граничний строк, встановлений Законом (до 01.07.2021), не здійснив передачу у комунальну власність Богородчанської територіальної громади центральної районної аптеки №13, чим порушив абзац 4 пункту 10 розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Посилання відповідача на те, що позивач обрав неправильний спосіб захисту, а також те, що суд не вправі втручатися в дискреційні повноваження органів місцевого самоврядування є безпідставним, так як в цьому випадку повноваження Івано-Франківської районної ради не є дискреційними, оскільки в силу вказаних вище вимог закону передбачається лише один вид правомірної поведінки районної ради та відсутність вибору між декількома можливими правомірними рішеннями.

Частиною 1 статі 74 Господарського процесуального кодексу України установлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Частиною 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено. що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи встановлені вище судом обставини та норми законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про задоволення позовної вимоги про зобов`язання відповідача передати із спільної власності територіальних громад Івано-Франківського району у комунальну власність Богородчанської селищної ради приміщення центральної районної аптеки №13.

Таким чином, позов належить до задоволення у повному обсязі.

Судовий збір, в т.ч. і за подання заяви про забезпечення позову, у відповідності до ст.129 ГПК України, суд покладає на відповідача.

Керуючись статтями 4, 13,20, 73, 74, 76 -78, 129, 232 -238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати пункт 1 рішення Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області від 29.06.2021 №111/2021 "Про затвердження переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Івано-Франківського району" в частині приміщення центральної районної аптеки №13, частка 88/100, за адресою: Івано-Франківська обл., Івано-Франківський р-н, смт. Богородчани, вул. Шевченка 47.

Зобов`язати Івано-Франківську районну раду Івано-Франківської області передати із спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Івано-Франківського району у комунальну власність Богородчанської селищної ради приміщення центральної районної аптеки №13, частка 88/100, за адресою: Івано-Франківська обл., Івано-Франківський р-н, смт. Богородчани, вул. Шевченка 47.

Стягнути з Івано-Франківської районної ради Івано-Франківської області (пл. Міцкевича, 4, м. Івано-Франківськ, 76018, код ЄДРПОУ 44153116) на користь Богородчанської селищної ради (вул. Шевченка, 66, смт. Богородчани, Івано-Франківська обл., 77701, код ЄДРПОУ 04357035) 6710 (шість тисяч сімсот десять) грн 00 коп. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 26.02.2024

Суддя О.В. Рочняк

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення13.02.2024
Оприлюднено29.02.2024
Номер документу117275369
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань

Судовий реєстр по справі —909/716/23

Рішення від 13.02.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 30.01.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 22.01.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 09.11.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Постанова від 17.10.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 13.10.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 11.09.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 28.08.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 08.08.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні