Рішення
від 22.02.2024 по справі 120/15460/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

22 лютого 2024 р. Справа № 120/15460/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Бошкової Ю.М., розглянувши у письмовому порядку за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Оратівської селищної територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області; Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана"; третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2 про визнання протиправними дій, скасування рішення, постанови та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) до Оратівської селищної територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області (далі Оратівська селищна ТВК Вінницького району Вінницької області, відповідач 1), Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" (далі ПП "Українська стратегія Гройсмана", відповідач 2).

За змістом позовних вимог позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Політичної ради ПП "Українська стратегія Гройсмана" про відкликання депутата Оратівської селищної ради ОСОБА_1 , за народною ініціативою;

- визнати протиправною та скасувати постанову Оратівської селищної територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області від 30.04.2023 № 57 про обрання депутатом Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області на перших виборах 25.10.2020, від партії "Українська стратегія Гройсмана" наступного за черговістю кандидата у територіальному виборчому списку у першому територіальному виборчому окрузі ОСОБА_2 ;

- зобов`язати Оратівську селищну територіальну виборчу комісію Вінницького району Вінницької області винести постанову про припинення відкликання депутата Оратівського селищної ради Вінницького районну Вінницької області ОСОБА_1 ;

- визнати протиправними дії Оратівської селищної територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області щодо оголошення на позачерговій сесії Оратівської селищної ради постанови про визнання обраним депутатом Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області на перших виборах 25.10.2020, від Політичної ради ПП "Українська стратегія Гройсмана" наступного за черговістю кандидата у територіальному виборчому списку у першому територіальному виборчому окрузі.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що на XXVIII конференції Вінницької обласної ПП "Українська стратегія Гройсмана", 11.03.2023 прийнято рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області ОСОБА_3 , за народною ініціативою. Надалі Політичною радою ПП "Українська стратегія Гройсмана" прийнято рішення від 24.04.2023, яким вирішено відкликати депутата Оратівської селищної ради Вінницького районну Вінницької області ОСОБА_1 , за народною ініціативою.

У подальшому, як зазначає представник позивача, 30.04.2023 Оратівська селищна територіальна виборча комісія Вінницького району Вінницької області прийняла постанову № 57, якою визнала обраним депутатом Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області на перших виборах 25.10.2020 від політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" наступного за черговістю кандидата у територіальному виборчому списку у першому територіальному виборчому окрузі - ОСОБА_2 .

Вищезазначене рішення від 24.04.2023 та постанову від 30.04.2023, позивач вважає протиправними, з огляду на наступне.

Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 48 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Також представником позивача зазначено, що депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян, а також звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.

Однак, Політичною радою ПП "Українська стратегія Гройсмана" не повідомлено ОСОБА_1 про час, дату і місце засідання політради партії, у зв`язку з чим позивач був позбавлений можливості надати пояснення щодо підстав його відкликання.

Щодо постанови Оратівської селищної ТВК Вінницького району Вінницької області № 57, сторона позивача вказує, що остання підписана неуповноваженою особою. Оскільки згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань керівником (головою комісії) Оратівської ТВК станом на час прийняття постанов (30.04.2023) є ОСОБА_4 , у свою чергу, постанова №57 підписана ОСОБА_5 .

Ухвалою від 11.10.2023 позовну заяву залишено без руху та встановлено строк для усунення недоліків останньої.

17.10.2023 представник позивача усунув недоліків позовної заяви, визначені ухвалою суду від 11.10.2023.

Ухвалою судді від 20.10.2023 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами загального позовного провадження. Підготовче судове засідання призначено на 20.11.2023. Окрім того, цією ухвалою вирішено витребувати у політичної партії "Українька стратегія Гройсмана" рішення політичної партії "Українька стратегія Гройсмана" про відкликання депутата Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області ОСОБА_1 ; Витяг з протоколу засідання політичної партії «Українська стратегія Гройсмана», про відкликання за народною ініціативою депутата Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області ОСОБА_1 ; результати поіменного голосування членів політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» по питанню відкликання за народною ініціативою депутата Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області ОСОБА_1 .

15.11.2023 до суду надійшло клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи, у зв`язку з неможливістю представника ОСОБА_1 прибути у судове засідання, призначене на 20.11.2023 о 11:00 год.

16.11.2023 до суду надійшов відзив на позовну заяву, за змістом якого відповідач 1 просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Мотивуючи свою позицію Оратівська селищна ТВК Вінницького району Вінницької області вказує, що 24.04.2023 ПП «Українська стратегія Гройсмана» прийнято рішення у протокольній формі №1/2023 про відкликання депутата Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області ОСОБА_1 . Надалі, 28.04.2023 вказане рішення надійшло до Оратівської селищної територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області

З огляду на викладені обставини ТВК мала прямий обов`язок протягом встановленого законом строку визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії. Тому заступником голови Оратівської селищної ТВК ОСОБА_6 було скликано засідання комісії, яке призначено на 30.04.2023.

Представник відповідача 1 зазначає, що відповідно до ч. 5 ст. 36 Виборчого кодексу України засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу. Згідно Додатку №5 до Постанови Вінницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області №3 від 25.08.2020 «Про формування складу сільських та селищних територіальних виборчих комісій Вінницького району» Оратівська селищна територіальна виборча комісія Вінницького району Вінницької області була сформована у складі 18 членів. В подальшому один із членів Оратівської селищної ТВК склав повноваження, тому станом на 26.05.2023 комісія нараховувала 17 членів. На засіданні Оратівської селищної ТВК, що відбулося 30.04.2023 були присутні 10 членів, що становить більшість, тому засідання було повноважним та комісія за такої явки могла приймати рішення

Оратівська селищна ТВК Вінницького району Вінницької області звертає увагу, що засідання 30.04.2023 проведено відповідно до вимог ч. 7 ст. 36 Виборчого кодексу України під головуванням заступника Оратівської селищної ТВК Барської Ганни Володимирівни. При цьому, відповідно до пункту 10.3. Розділу 10 Постанови ЦВК №173 від 10.08.2020 «Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів» прийнята на засіданні виборчої комісії постанова після її оформлення підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання) із зазначенням фактичної посади, ініціалу імені і прізвища особи, яка підписала документ. Тому доводи позивача про те, що постанова підписана неуповноваженою особою, на переконання представника відповідача 1, не знаходять свого підтвердження.

Щодо доводів позивача про порушення процедури прийняття оскаржуваного рішення, Оратівська селищна ТВК Вінницького району Вінницької області зазначає, що на момент засідання Оратівської селищної ТВК 30.04.2023 у розпорядженні комісії була заява ОСОБА_2 про реєстрацію його депутатом Оратівської селищної ради. На підставі цієї заяви ОСОБА_2 було визнано обраним наступним за черговістю депутатом та зареєстровано в порядку передбаченому ст.283 Виборчого кодексу України. При цьому, якщо всі документи подані особою в день прийняття комісією рішення про визнання її обраною наступним за черговістю депутатом, то закон не встановлює заборони для ТВК в цей же день одним рішенням визнати особу обраною наступним за черговістю депутатом та зареєструвати таку особу депутатом.

Також у відзиві зазначено, що рішення прийняте ПП «Українська стратегія Гройсмана» від 24.04.2023 щодо відкликання депутата Оратівської селищної ради Вінницького районну Вінницької області ОСОБА_7 , за народною ініціативою, вичерпало свою дію 05.05.2023, коли на пленарному засіданні заступником голови Оратівської селищної ТВК Ганною Барською оголошено постанову №57 від 30.04.2023.

Ухвалою від 16.11.2023 задоволено клопотанняпредставника Оратівської селищної територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області від 15.11.2023 про участь у судовому засіданні у режимі відеоконференції.

Ухвалою суду від 20.11.2023 повторно витребувано у політичної партії "Українька стратегія Гройсмана": рішення політичної партії "Українька стратегія Гройсмана" про відкликання депутата Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області ОСОБА_1 ; Витяг з протоколу засідання політичної партії «Українська стратегія Гройсмана», про відкликання за народною ініціативою депутата Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області ОСОБА_1 ; результати поіменного голосування членів політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» по питанню відкликання за народною ініціативою депутата Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області ОСОБА_1 . Задоволено клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи та відкладено підготовче судове засідання на 05.12.2023.

05.12.2023 надійшла заява представника позивача про проведення підготовчого судового засіданні, 05.12.2023 без його участі.

У судовому засіданні, 05.12.2023 оголошено перерву до 18.12.2023.

15.12.2023 за допомогою системи "Електронний суд" представником Оратівської селищної територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області подано заяву про участь у судовому засіданні у режимі відеоконференції.

Окрім того, 15.12.2023 до суду надійшли витребувані судом докази від ПП «Українська стратегія Гройсмана». При цьому, у заяві про надання документів, відповідачем 2 зазначено, що Витяг з протоколу №1/2023 Позачергового З`їзду ПП «Українська стратегія Гройсмана» від 24.04.2023 фактично і є рішенням про відкликання за народною ініціативою депутата ОСОБА_1 . Також представником ПП «Політична стратегія Гройсмана» вказано про відсутність окремого документу результатів поіменного голосування по питанню відкликання депутата ОСОБА_1

18.11.2023 представником позивача подано заяву про проведення судового засідання, призначеного на 18.12.2023 без участі останнього.

Окрім того, 18.11.2023 політичною партією «Українська стратегія Гройсмана» подано клопотання про відкладення підготовчого судового засідання та продовження строку підготовчого судового засідання.

Ухвалою від 18.12.2023 відмовлено у задоволенні заяви Оратівської селищної територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

Окрім того, 18.12.2023 судом винесено ухвалу, якою задоволено клопотання політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» про відкладення судового засідання та продовження строку проведення підготовчого судового засідання. Продовжити строк проведення підготовчого провадження у справі №120/15460/23 на 30 днів. Відкладено підготовче засідання у справі на 10.01.2024.

04.01.2024 до суду надійшла заява Оратівської селищної територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

05.01.2024 до суду надійшла заява представника позивача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

Окрім того, 05.01.2024 ПП «Українська стратегія Гройсмана» подано відзив на позовну заяву, за змістом якого відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Обґрунтовуючи позицію політичної партії, представник відповідача 2 зазначає, Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" не покладає обов`язок на вищий керівний орган партії повідомляти депутатів, про дату, час і місце проведення З`їзду. Тобто, гарантії такого права реалізуються шляхом безперешкодного доступу депутатів на засідання вищого керівного органу політичної партії.

ПП «Українська стратегія Гройсмана» звертає увага, що позивач сам не скористався можливістю взяти участь у З`їзді, хоча усвідомлював подальші законодавчо встановлені дії щодо реалізації рішення XXVIII Конференції Вінницької обласної політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» від 11.03.2023 та мав реальну, об`єктивну можливість виявити належну зацікавленість та вчинити активні дії з метою отримання інформації про проведення З`їзду, на якому розглядатиметься питання про його відкликання.

Враховуючи, що позивача було повідомлено про час, дату і місце проходження конференції Вінницької обласної політичної партії «Українська стратегія Гройсмана», на переконання відповідача 2, безпідставним є твердження про порушення Політичною партією "Українська стратегія Гройсмана" положень статті 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" в частині права депутатів місцевої ради бути присутнім при розгляді питання про їх відкликання.

08.01.2024 судом винесено ухвали, якими задоволено клопотання стрін щодо участі у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

Представником позивача, 08.01.2024 подано до суду клопотання про витребування доказів.

09.01.2024 до суду надійшла заява про зміну (доповнення) підстав позову, за змістом якої представник позивача вказує, що вважає за необхідне збільшити підстави позову. Зокрема зазначає, що діяльність ПП «Українська стратегія Гройсмана» та її обласної організації, окрім вимог статті 38 Закону №93-IV, регламентована підпунктами 5.12, 6.7. Статуту ПП «Українська стратегія Гройсмана» які, в свою чергу, не містять порядку скликання зборів (конференції) та повноважень щодо ініціювання звернення обласної організації з пропозицією про відкликання того чи іншого депутата місцевої ради. Відтак, положення підпунктів 5.12, 6.7 Статуту не підтверджують право обласного осередку, без закріплення таких повноважень безпосередньо у Статуті, вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, що не узгоджується зі статтею 8 Закону України «Про політичні партії в Україні». Якщо Статутом не передбачено повноважень у обласної організації на вчинення таких дій, то в силу пункту 5.5. Статуту такими повноваженням наділений виключно вищий керівний орган партії З`їзд Партії. Таким чином, ініціювати вказані питання в силу вимог статей 38, 39 та 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та Статуту Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана», мав виключно З`їзд Партії, чого зроблено не було, що додатково, на думку представника позивача, свідчить про протиправність дій та рішень відповідача.

10.01.2023 до суду надійшло клопотання представника позивача про залучення до участі у справі третьої особи ОСОБА_2 .

Ухвалами суду від 10.01.2024, постановленими без виходу до нарадчої кімнати, із занесенням до протоколу судового засідання, відмовлено у задоволенні клопотання представника позивача про витребування доказів та задоволено заяву про зміну (доповнення) підстав позову. Окрім того, ухвалою занесеною до протоколу судового засідання, 10.01.2024 задоволено клопотання представника позивача про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2 .

У судовому засіданні, 10.01.2024 оголошено перерву до 24.01.2024.

Ухвалою від 22.01.2024 задоволено клопотання Оратівської селищної територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області від 19.01.2024 про участь у судовому засіданні у режимі відеоконференції.

23.01.2024 надійшли пояснення представника ПП "Українська стратегія Гройсмана" з приводу заяви позивача про зміну підстав позову. За змістом таких пояснень зазначено, що п. 6. 15. Статуту, зокрема передбачено, що обласні організації Партії наділені повноваженнями: вирішують інші питання відповідно до чинного законодавства.

Пунктом 1.2. Статуту встановлено, що Партія здійснює свою діяльність відповідно до Конституції України, Закону України «Про політичні партії в Україні» та чинного законодавства України, а також відповідно до Статуту Партії та Програми Партії. Відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Таким чином, прийняття рішення оформленого витягом з протоколу №1/2023 про відкликання депутата Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, на переконання відповідача 2, відповідає вимогам чинного законодавства та Статуту.

Додатково зазначено, що п. 5.27. Статуту передбачено, що виключне право тлумачення Статуту Партії має З`їзд Партії, а в період між З`їздами Ревізійна комісія Партії. На позачерговому З`їзді політичної партії «Українська стратегія Гройсмана», що відбувся 24.04.2023, прийнято рішення оформлене витягом з протоколу №1/2023 про відкликання депутата Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою. Таким чином, З`їзд Партії погодися з наявністю достатніх повноваження Зборів (Конференції) обласної організації Партії щодо винесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

24.01.2024 представником позивача подано заяву про проведення підготовчого судового засіданні, 24.01.2024 без його участі.

Окрім того, 24.01.2024 стороною позивача подано додаткові пояснення у справі, у яких представник позивача потворно наголошує на тому, що Конференція обласної організації партії не наділена повноваженнями щодо ініціювання процедури відкликання депутата за народною ініціативою.

Також у поясненнях зазначено, що ПП «Українська стратегія Гройсмана» не долучено до матеріалів справи жодного доказу порушення позивачем положень ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», що свідчить про неправомірність прийнятого рішення про відкликання позивача за народною ініціативою.

Представник позивача також звертає увагу, що в матеріалах справи відсутні докази направлення ОСОБА_1 повідомлень про проведення ХХVIII конференції Вінницької обласної ПП «Українська стратегія Гройсмана» від 11.03.2023, на якому приймалось рішення про внесення пропозиції щодо відкликання позивача та повідомлення про проведення Позачергового з`їзду ПП «Українська стратегія Гройсмана» від 24.04.2023.

Ухвалою суду від 24.01.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 08.02.2024.

Ухвалою від 05.02.2024 задоволено заяву Оратівської селищної ТВК Вінницького району Вінницької області щодо участі у судовому засіданні у режимі відеоконференції.

08.02.2024 до суду надійшли додаткові пояснення ПП «Українська стратегія Гройсмана», до яких долучено докази, які, на переконання відповідача 2, підтверджують факт порушення ОСОБА_1 позиції ПП «Українська стратегія Гройсмана» та докази повідомлення позивача про дату, час та місце проходження Конференції Вінницької обласної організації ПП «Українська стратегія Гройсмана».

Окрім того, 08.02.2024 до суду надійшла заява представника позивача про розгляд справи без його участі.

У судовому засіданні, 08.02.2024 оголошено перерву до 22.02.2024.

22.02.2023 представником позивача та представниками відповідачів подано заяви, за змістом яких останні просять здійснити розгляд справи без їх участі. Представник позивач підтримує заявлені позовні вимоги, у свою чергу, представники Оратівської селищної ТВК Вінницького району Вінницької області та ПП "Українська стратегія Гройсмана" просять відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 .

У зв`язку з неявкою сторін та їх представників у судове засідання, суд на підставі частини 3 статті 194 та частини 9 статті 205 КАС України вирішив розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження.

Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цьогоКодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Заслухавши пояснення сторін та їх представників, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 був обраний депутатом Оратівської селищної ради VIII скликання ПП «Українська стратегія Гройсмана» та, відповідно, набув повноважень 27.11.2020 на першому засіданні першої сесії новообраної ради.

Відповідно до витягу з протоколу №01-03/2023 від 11.03.2023 Конференції Вінницької обласної організації ПП «Українська стратегія Гройсмана» одноголосно прийнято рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата Оратівської селищної ради 8 скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Надалі на позачерговому з`їзді ПП «Українська стратегія Гройсмана» на підставі п. 3 ч. 1 ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» прийнято рішення про відкликання депутата Оратівської селищної ради Вінницького районну Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 , за народною ініціативою, яке оформлене витягом з протоколу №1/2023 від 24.04.2023.

Підставою для прийняття такого рішення зазначено факт системного порушення депутатом ОСОБА_1 спільно виробленої позиції фракції ПП «Українська стратегія Гройсмана», невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням програмних документів ПП «Політична стратегія Гройсмана».

Розглянувши зазначене рішення позачергового з`їзду ПП «Українська стратегія Гройсмана», відповідно до с. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», ст. 283, 284 Виборчого кодексу України та Постанови Центральної виборчої комісії №433 від 28.10.2020, керуючись Протоколом Оратівської селищної територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницька область «Про результати виборів депутатів Оратівської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі» від 02.11.2020, беручи до уваги заяву та додані до неї документи ОСОБА_2 , Оратівська селищна ТВК Вінницького району Вінницької області постановою від 30.04.2023 №57 визнала обраним депутатом Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області на перших місцевих виборах 25.10.2020 від Вінницької обласної організації ПП "Українська стратегія Гройсмана" наступного за черговістю кандидата у територіальному виборчому списку у четвертому територіальному виборчому окрузі ОСОБА_2 .

Вважаючи рішення Позачергового З`їзду ПП "Українська стратегія Гройсмана" про відкликання депутата Оратівської селищної ради ОСОБА_1 , за народною ініціативою, що оформлене витягом з протоколу №1/2023 від 24.04.2023 та постанову Оратівської селищної ТВК Вінницького району Вінницької області від 30.04.2023 № 57 про обрання депутатом Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області ОСОБА_2 протиправними та такими, що підлягають скасуванню, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

Визначаючись з приводу заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

При цьому, статтею 69 Конституції України передбачено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Гарантії права громадян на участь у виборах, регулювання підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, старост села, селища визначає Виборчий кодекс України № 396-IX від 19.12.2019.

Стаття 3 Виборчого кодексу України встановлює типи виборів, які проводяться в Україні: 1) вибори Президента України; 2) вибори народних депутатів України; 3) місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначаються Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 №93-IV (далі - Закон №93-IV).

Відповідно до положень частини першої - третьої статті 4 вказаного Закону депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Повноваження депутата місцевої ради, обраного замість того депутата, який вибув, або на повторних виборах, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата місцевої ради пленарному засіданні відповідної місцевої ради повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів.

В силу приписів пункту 1 частини 1 статті 5 Закону №93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Водночас процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою регламентується розділом V Закону №93-IV (статті 37-48).

Так, згідно з частини 1 статті 37 Закону №93-IV підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;

4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;

5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.

Частиною першою статті 38 Закону №93-IV установлено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Відповідно до частини 9 статті 38 Закону №93-IV рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).

Згідно з вимогами частини 2 статті 39 Закону №93-IV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.

Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.

Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

За змістом положень частини сьомої-дев`ятої статті 41 Закону №93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.

На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

При цьому статтею 46 Закону №93-IV визначено, що рішення, дії або бездіяльність виборчої комісії, що стосуються відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, можуть бути оскаржені до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Підсумовуючи вищевикладене, суд зазначає, що перелік правових підстав для відкликання депутата за народною ініціативою є вичерпним. У свою чергу, право ініціювати відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою належить двом суб`єктами: місцевій організації політичної партії, від якої особу обрано депутатом, та громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу. Водночас алгоритм дій у процедурі відкликання депутата різниться залежно від суб`єкта ініціативи.

Рішення про відкликання депутата за ініціативою місцевої організації політичної партії приймається вищим керівним органом політичної партії за результатами розгляду протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії про внесення пропозиції про відкликання такого депутата за народною ініціативою.

При цьому, рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою є достатньою та самостійною правовою підставою для визнання відповідною територіальною виборчою комісією обраним наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії.

Більш того, територіальна виборча комісія зобов`язана (а не наділена дискреційними повноваженнями) прийняти рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата у депутати та зареєструвати його депутатом відповідної місцевої ради. Повноваження такого депутата починаються після заслуховування на черговому пленарному засіданні місцевої ради відповідного повідомлення територіальної виборчої комісії;

Судом встановлено, що депутата ОСОБА_1 відкликано саме за ініціативою місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом Оратівської селищної ради.

Пропозиція про відкликання позивача, як депутата Оратівської селищної ради, внесена 11.03.2023, тобто не раніше ніж через рік з моменту набуття позивачем повноважень депутата (27.11.2020), Вінницькою обласною організацією політичної партії «Українська стратегія Гройсмана», яка є місцевою організацією політичної партії «Українська стратегія Гройсмана», що підтверджується Витягом з протоколу Конференції від 11.03.2023 №01-03/2023.

Відповідно до п. 4 Витягу з протоколу Конференції від 11.03.2023 №01-03/2023, ОСОБА_8 повідомила наступне: «На місцевих виборах 2020 року від ПП «Українська стратегія Гройсмана» до Оратівської селищної ради обрано ОСОБА_1 . Будучи членом фракції ПП «Українська стратегія Гройсмана» в Оратівській селищній раді Петро Леонідович з часу обрання і до сьогодні не підтримує передвиборчу програму місцевої організації ПП «Українська стратегія Гройсмана» від якої його обрано. Всупереч спільній позиції фракції депутатів ПП «Українська стратегія Гройсмана» в Оратівській селищній раді, ОСОБА_9 зайняв діаметрально протилежну позицію, ніж позиція фракції. Зокрема, при обговоренні та прийняття рішення «Про звіт Оратівського селищного голови про діяльність виконавчих органів Оратівської селищної ради за 2022 рік» №1297 під час пленарного засідання 36 сесії Оратівської селищної ради 8 скликання 20.12.2022 проголосував «ЗА», що прямо суперечить позиції фракції УСГ, виробленої на підставі передвиборчої програми та Програми партії. Аналогічним чином ОСОБА_9 підтримав рішення «Про структуру та штатну чисельність апарату Оратівської селищної ради» №1266, прийнятого 33 сесією Оратівської селищної ради 8 скликання 28.09.2022, всупереч сформованої позиції фракції ПП «Українська стратегія Гройсмана». Така протилежна позиції депутата ОСОБА_1 має системний характер, є неприпустимою та несумісною з програмними документами ПП «Українська стратегія Гройсмана».

Відповідно до витягу з протоколу №01-03/2023 від 11.03.2023 Конференції Вінницької обласної організації ПП «Українська стратегія Гройсмана» одноголосно прийнято рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата Оратівської селищної ради VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Надалі на позачерговому з`їзді ПП «Українська стратегія Гройсмана» на підставі п. 3 ч. 1 ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» прийнято рішення про відкликання депутата Оратівської селищної ради Вінницького районну Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 , за народною ініціативою, яке оформлене витягом з протоколу №1/2023 від 24.04.2023. Підставою для прийняття такого рішення зазначено факт системного порушення депутатом ОСОБА_1 спільно виробленої позиції фракції ПП «Українська стратегія Гройсмана», невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням програмних документів ПП «Політична стратегія Гройсмана».

Підставою для визнання протиправним та скасування рішення Позачергового З`їзду ПП «Українська стратегія Гройсмана», яке оформлене витягом з протоколу №1/2023 від 24.04.2023, позивач визначає не повідомлення його про дату, час та місце проведення Конференції Вінницької обласної організації ПП «Українська стратегія Гройсмана», що відбулось 11.03.2023 та про проведення Позачергового З`їзду ПП «Українська стратегія Гройсмана», що відбувся 24.04.2023.

З цього приводу суд зазначає, що положеннями ст. 48 Закону №93-IV передбачено гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання.

Зокрема вищезазначеною статтею передбачено, що про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.

Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

З аналізу цієї норми слід дійти висновку, що місцева організація політичної партії повинна письмово повідомити депутата місцевої ради про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання такого депутата місцевої ради за народною ініціативою. І в цьому випадку депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції.

З матеріалів справи судом встановлено, що депутата Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області ОСОБА_1 письмовим повідомленням від 03.03.2023 повідомлено про те, що 11.03.2023 о 10:00 год. в приміщенні готелю «Поділля» (м. Вінниця, вул. Пушкіна, 4, 2-й поверх, конференц зал №1) відбудеться Конференція Вінницької обласної організації ПП «Українська стратегія Гройсмана», на якій буде розглядатись питання про внесення пропозиції щодо відкликання ОСОБА_1 як депутата місцевої ради за народною ініціативою (а.с. 6, том 2).

При цьому таким повідомленням додатково проінформовано про те, що позивач має право на гарантований виступ на Конференції Вінницької обласної організації ПП «Українська стратегія Гройсмана» до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Також зазначено, що неприбуття позивача не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції про його відкликання.

Надсилання такого письмового повідомлення рекомендованим листом підтверджується квитанцією від 03.03.2023, що наявна в матеріалах справи (а.с. 7, том. 2).

На переконання суду, повідомлення від 03.03.2023 містить чітку та вичерпну інформацію щодо дати, часу і місця проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, а також щодо питання, яке буде розглядатись на таких зборах та роз`яснення щодо права позивача на виступ з метою висвітлення своєї позиції.

У свою чергу, не прибуття депутата ОСОБА_1 не перешкоджало розгляду питання про внесення пропозиції про його відкликання.

Щодо доводів сторони позивача з приводу того, що ОСОБА_10 не повідомлено про проведення Позачергового З`їзду ПП «Українська стратегія Гройсмана», що відбувся 24.04.2023, варто зазначити наступне.

Дійсно, депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення.

Натомість, закон не передбачає обов`язку вищого керівного органу партії повідомляти депутата особисто про час і дату розгляду протоколу конференції місцевої організації політичної партії, на якому прийняте рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання.

Відтак, в ці частині доводи позивача є необґрунтованими та не базуються на нормах чинного законодавства.

Ще одною підставою для скасування рішення Позачергового З`їзду ПП «Українська стратегія Гройсмана» представник позивача, у заяві про зміну (доповнення) підстав позову визначає те, що Статутом партії не передбачено повноважень у обласної організації на вчинення дій щодо внесення пропозицій про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, тому в силу пункту 5.5. Статуту такими повноваженням наділений виключно вищий керівний орган партії З`їзд Партії. Відтак, на переконання сторони позивача, Конференція обласної організації ПП «Українська стратегія Гройсмана» не наділена повноваженнями ініціювати перед Політичною радою ПП «Українська стратегія Гройсмана» пропозиції щодо відкликання депутата за народною ініціативою.

Суд відхиляє такі доводи позивача, адже відповідно до статті 3 Закону України «Про політичні партії в Україні» політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Статут ПП «Українська стратегія Гройсмана» у новій редакції затверджений протоколом Позачергового З`їзду ПП «Українська стратегія Гройсмана» від 19.04.1921 №1/04

Згідно із п. 1.2 Статуту партія здійснює свою діяльність відповідно до Конституції України, Закону України «Про політичні партії в Україні» та чинного законодавства України, а також відповідно до Статут Партії та Програми Партії.

Відповідно до підпункту 6.15 Статуту, обласні організації Партії вирішує інші питання відповідно до чинного законодавства.

За приписами положень ч. 9 ст. 38 Закону №93-IV, рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).

Позивач не заперечує, що він обраний на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 Оратівської селищної ради VIII скликання від ПП «Українська стратегія Гройсмана».

Відтак, в системному розумінні положень підпункту 6.15 Статуту та ст. 38 Закону №93-IV, Конференція Вінницької обласної організації ПП «Українська стратегія Гройсмана», як місцева організація політичної партії наділена повноваженнями щодо прийняття рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Отже доводи позивача, що ПП «Українська стратегія Гройсмана» не дотримано порядок та умови щодо прийняття рішення про відкликання за народною ініціативою депутата Оратівської селищної ради ОСОБА_1 не знайшли свого підтвердження в ході судового розгляду.

З приводу доводів представника позивача, викладених у додаткових поясненнях, щодо того, що ПП «Українська стратегія Гройсмана» не надано доказів порушення ОСОБА_1 вимог ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» слід вказати, що прийняття рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою є рішенням, яке пов`язане із відносинами, які відповідно до Закону № 2365-ІІІ, статуту політичної партії віднесено до її внутрішньої діяльності та виключної компетенції партії, та такому рішенню не може бути надана оцінка судом.

Вказаний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 27.06.2023 у справі №380/16146/22.

Таким чином, доводи позивача, пов`язані із незгодою з рішенням конференції (щодо не надання доказів, які свідчили би про наявність підстав передбачених ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, щодо не встановлення фактів невідповідності практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано), не можуть слугувати підставою для задоволення позову, адже внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою віднесено до внутрішньої діяльності політичної партії.

Суд також вказує, що прийнявши пропозицію Конференції Вінницької обласної організації ПП «Українська стратегія Гройсмана», вищий керівний орган політичної партії погодився з рішенням від 11.03.2023 та підставами його прийняття.

Отже, надання керівними органами політичної партії оцінки відповідності практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії та програмі політичної партії, прийняття або неприйняття пропозиції конференції від 11.03.2023 належить до виключної компетенції таких органів відповідно до частини сьомої статті 41 Закону № 93-IV, та надання судом висновків щодо обґрунтованості такої оцінки не буде відповідати правилам частини третьої статті 3 Закону № 2365-III, адже в цій категорії спорів суд перевіряє лише процедуру прийняття рішення.

Водночас, суд вважає за необхідне зазначити, що при виступі на Конференції Вінницької обласної організації ПП «Українська стратегія Гройсмана» доповідач ОСОБА_8 повідомило про конкретні випадки не підтримання депутатом ОСОБА_1 передвиборчої програми місцевої організації партії та позиції фракції загалом.

Зокрема, при обговоренні та прийнятті рішення «Про звіт Оратівського селищного голови про діяльність виконавчих органів Оратівської селищної ради за 2022 рік» №1297 під час пленарного засідання 36 сесії Оратівської селищної ради 8 скликання 20.12.2022 депутат ОСОБА_1 проголосував «ЗА», що прямо суперечить позиції фракції УСГ, виробленої на підставі передвиборчої програми та Програми партії.

Аналогічним чином депутат ОСОБА_1 підтримав рішення «Про структуру та штатну чисельність апарату Оратівської селищної ради» №1266, прийнятого 33 сесією Оратівської селищної ради 8 скликання 28.09.2022, всупереч сформованої позиції фракції ПП «Українська стратегія Гройсмана».

В підтвердження наведених доповідачем ОСОБА_8 фактів. Представником відповідача 2 долучено до матеріалів справи протоколи відкритого поіменного голосування Пленарного засідання позачергової 33 сесії 8 скликання Оратівської селищної ради від 28.09.2022 та відкритого поіменного голосування Пленарного засідання 36 сесії 8 скликання Оратівської селищної ради від 20.12.2022.

Відтак, суд відхиляє доводи представника позивача з приводу того, що ПП «Українська стратегія Гройсмана» не надано доказів, щодо фактів, засвідчених у витягу з протоколу Конференції Вінницької обласної організації ПП «Українська стратегія Гройсмана» від 11.03.2023 №01-03/2023.

Більш того, суд зазначає, що положеннями статті 48 Закону № 93-IV передбачено, що депутату місцевої ради гарантується право звернутися з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.

Проте, в даному випадку, позивач таким правом не скористався.

Отже, підсумовуючи вищевикладене, підстави для скасування рішення Позачергового З`їзду ПП «Українська стратегія Гройсмана», що оформлене протоколом №1/2023 від 24.04.2023, щодо відкликання депутата Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області ОСОБА_1 судом не встановлені, тому у задоволенні цієї частини вимог слід відмовити.

З приводу заявлених позовних вимог, в частині визнання протиправною та скасування постанови Оратівської селищної ТВК Вінницького району Вінницької області від 30.04.2023 № 57 про обрання депутатом Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області на перших виборах 25.10.2020, від партії "Українська стратегія Гройсмана" наступного за черговістю кандидата у територіальному виборчому списку у першому територіальному виборчому окрузі ОСОБА_2 , суд зазначає наступне.

Частиною 2 статті 39 Закону № 93-ІV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.

Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.

За приписами частини сьомої статті 41 Закону № 93-ІV вищий керівний орган політичної партії розглядає протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії (частина 8 статті 41 Закону № 93-ІV).

Про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.

Відповідно до частини 9 статті 41 Закону України «Про статус депутата місцевої ради» на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Частинами 1 та 3 статті 238 Виборчого кодексу України передбачено, що особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільським, селищним, міським головою, для її реєстрації зобов`язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, сільським, селищним, міським головою, а у разі наявності в неї іншого представницького мандата - копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або відповідної місцевої ради.

У п`ятиденний строк з дня отримання документів, визначених частиною першою цієї статті, територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови.

Частиною першою статті 284 Виборчого кодексу України передбачено, що у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України; за рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу.

Частина друга статті 284 Виборчого кодексу України передбачає, що реєстрація особи депутатом, здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 283 цього Кодексу.

Аналогічні вимоги містить Закон України «Про місцеві вибори» №595-VIII.

Як встановлено судом, процес відкликання депутата ОСОБА_1 полягав у наступних діях уповноважених суб`єктів цієї процедури.

11.03.2023 Конференцією Вінницької обласної організації ПП «Українська стратегія Гройсмана» прийнято рішення, оформлене протоколом №01-03/2023, про внесення пропозиції про відкликання депутата Оратівської селищної ради 8 скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Надалі на Позачерговому З`їзді ПП «Українська стратегія Гройсмана» на підставі п. 3 ч. 1 ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» прийнято рішення про відкликання депутата Оратівської селищної ради Вінницького районну Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 , за народною ініціативою, яке оформлене витягом з протоколу №1/2023 від 24.04.2023.

Розглянувши зазначене рішення Позачергового З`їзду ПП «Українська стратегія Гройсмана», беручи до уваги заяву та додані до неї документи ОСОБА_2 , Оратівська селищна ТВК Вінницького району Вінницької області постановою від 30.04.2023 №57 визнала обраним депутатом Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області на перших місцевих виборах 25.10.2020 від Вінницької обласної організації ПП "Українська стратегія Гройсмана" наступного за черговістю кандидата у територіальному виборчому списку у четвертому територіальному виборчому окрузі ОСОБА_2 .

Свою позицію щодо протиправності рішення Оратівської селищної територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області від 30.04.2023 №57, позивач обґрунтовує лише тим, що оскаржувана постанова підписана не уповноваженою особою.

При цьому, позивач вважає також протиправними дії Оратівської селищної ТВК Вінницького району Вінницької області щодо оголошення на позачерговій сесії Оратівської селищної ради постанови про визнання обраним депутатом Оратівської селищної ради Вінницького району Вінницької області на перших виборах 25.10.2020, від Політичної ради ПП "Українська стратегія Гройсмана" наступного за черговістю кандидата у територіальному виборчому списку у першому територіальному виборчому окрузі.

Оцінюючи вказані аргументи позивача, суд в першу чергу вважає за необхідне зазначити, що визнання обраними наступних за черговістю депутата відповідно до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» є обов`язком Оратівської селищної територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області, яка не має інших варіантів поведінки, окрім як прийняти до відома інформацію про відкликання депутата уповноваженим суб`єктом та прийняти рішення про визнання обраним наступного за черговістю депутата.

Окрім того, зволікання Оратівської ТВК з розгляду даного питання не лише могло б свідчити про неправомірну бездіяльність виборчої комісії щодо виконання встановленого законом обов`язку, але й порушувало б права та інтереси відповідної заінтересованої особи, а саме кандидата у депутати ОСОБА_2 , партії (організації партії), яка висунула відповідного кандидата, та й зрештою самих виборців, які на місцевих виборах віддали свої голоси за відповідну партію (кандидата), але інтереси яких залишалися б не представленими належним чином у зв`язку з відкликанням обраного депутата за народною ініціативою.

Відповідно до частини 1 статті 36 Виборчого кодексу України основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.

Частиною 4 статті 36 Виборчого кодексу України передбачено, що засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.

Як свідчать матеріали справи, заступником голови Оратівської селищної ТВК Вінницького району Вінницької області ОСОБА_6 скликано засідання комісій, яке призначено на 30.04.2023.

На переконання суду, дії заступника голови Оратівської селищної ТВК Вінницького району Вінницької області ОСОБА_6 щодо скликання 30.04.2023 засідання комісії ТВК є правомірним, адже таке право гарантується статтею 36 Виборчого кодексу України.

Відповідно до частини 5 статті 36 Виборчого кодексу України засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.

Згідно Додатку №5 до Постанови Вінницької районної територіальної виборчої комісії Вінницької області №3 від 25 серпня 2020 року «Про формування складу сільських та селищних територіальних виборчих комісій Вінницького району» Оратівська селищна територіальна виборча комісія Вінницького району Вінницької області була сформована у складі 18 членів.

Як повідомлено представником Оратівської селищної ТВК, в подальшому один із членів Оратівської селищної ТВК склав повноваження. Тому станом на день прийняття оскаржуваної постанови №58 від 30.04.2023 її склад нараховував 17 членів.

На засіданні Оратівської селищної ТВК, що відбулося 30.04.2023 о 19:00 год. були присутні 10 членів, що становить більшість, тому засідання було повноважним та комісія за такої явки могла приймати рішення.

Відповідно до частини 7 статті 36 Виборчого кодексу України засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник. У разі невиконання ними цієї функції комісія визначає із свого складу головуючого на засіданні.

Засідання від 30.04.2023 о 19:00 год. відповідно до вимог закону було проведено під головуванням заступника Оратівської селищної ТВК Вінницького району Вінницької області ОСОБА_6 .

Відповідно до пункту 10.3. Розділу 10 Постанови ЦВК №173 від 10.08.2020 «Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів» прийнята на засіданні виборчої комісії постанова після її оформлення підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання) із зазначенням фактичної посади, ініціалу імені і прізвища особи, яка підписала документ. Додатки до постанови підписує секретар комісії (секретар засідання).

Оскаржувана постанова №57 від 30.04.2023 підписана головуючим на засіданні, тобто заступником голови комісії Ганною Барською та секретарем комісії Оксаною Шевчук.

Отже, доводи позивача про те, що оскаржувана постанова підписана не уповноваженою особою на знайшли свого підтвердження.

При цьому, з матеріалів справи вбачається, що на момент засідання Оратівської селищної ТВК Вінницького району Вінницької області, у розпорядженні комісії була заява ОСОБА_2 про реєстрацію його депутатом Оратівської селищної ради, що зафіксовано у постанові №57 від 30.04.2023.

На підставі цієї заяви ОСОБА_2 , останнього визнано обраним наступним за черговістю депутатом та зареєстровано в порядку передбаченому статтею 283 Виборчого кодексу України.

Суд вказує, що стаття 283 Виборчого кодексу України встановлює граничні строки у які повинні вчинятися відповідні дії, а саме подання особою заяви про реєстрацію депутатом (протягом 20 днів) та реєстрацію виборчою комісією особи депутатом (у п`ятиденний строк з дня отримання всіх необхідних документів).

Однак, якщо всі документи подані особою в день прийняття комісією рішення про визнання її обраною наступним за черговістю депутатом, то закон не встановлює заборони для ТВК в цей же день визнати особу обраною наступним за черговістю депутатом та зареєструвати таку особу депутатом.

На підставі вищевикладеного, суд доходить висновок, що постанова Оратівської ТВК Вінницького району Вінницької області від 30.04.2023 №57 є правомірною, прийнята в межах повноважень комісії та проголошена з дотриманням встановленої законом процедури, а відтак не підлягає скасуванню.

Окрім того, позивачем не зазначено в чому саме полягає протиправність дій Оратівської селищної ТВК Вінницького району Вінницької області щодо оголошення на позачерговій сесії Оратівської селищної ради постанови про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у територіальному виборчому списку у першому територіальному виборчому окрузі.

При цьому, суд вважає слушними доводи відповідача 1 з приводу того, що навіть у випадку, яку ТВК й була порушена процедура прийняття оскаржуваної постанови то відповідно до правової позиції Верховного Суду виголошеної у постанові від 18.01.2023 у справі №826/10888/18, порушення процедури прийняття рішення суб`єктом владних повноважень саме по собі може бути підставою для визнання його протиправним та скасування лише у разі, коли таке порушення безпосередньо могло вплинути на зміст прийнятого рішення.

Певні дефекти адміністративного акта можуть не пов`язуватись з його змістом, а стосуватися процедури його ухвалення. У такому разі можливі дві ситуації: внаслідок процедурного порушення такий акт суперечитиме закону (тоді акт є нікчемним), або допущене порушення не вплинуло на зміст акта (тоді наслідків для його дійсності не повинно наставати взагалі).

Отже, саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його правомірності, крім випадків, прямо передбачених законом. Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття. Так, дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків (ultra vires action - invalid act). Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним. Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.

Суд наголошує, що, у відповідності до практики Європейського Суду з прав людини, скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості. Таким чином, ключовим питанням при наданні оцінки процедурним порушенням, допущеним під час прийняття суб`єктом владних повноважень рішення, є співвідношення двох базових принципів права: "протиправні дії не тягнуть за собою правомірних наслідків" і, на противагу йому, принцип "формальне порушення процедури не може мати наслідком скасування правильного по суті рішення". Межею, що розділяє істотне (фундаментальне) порушення від неістотного, є встановлення такої обставини: чи могло бути іншим рішення суб`єкта владних повноважень за умови дотримання ним передбаченої законом процедури його прийняття (див., зокрема, постанови Верховного Суду від 23.04.2020 у справі № 813/1790/18 та від 22.05.2020 у справі № 825/2328/16).

Таким чином, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено наявності порушень виборчої комісії щодо процедури прийняття оскаржуваної постанови №57 від 30.04.2023, які б могли вплинути на кінцевий результат розгляду відповідачем питання про визначення наступного за черговістю кандидата у депутати селищної ради від місцевої організації політичної партії у зв`язку з відкликанням позивача за народною ініціативою.

Враховуючи те, що судом відмовлено у задоволенні позовних вимог щодо визнання протиправними та скасування рішення Позачергового З`їзду ПП "Українська стратегія Гройсмана", яке оформлено протоколом №1/2023 від 24.04.2023 та постанови Оратівської селищної ТВК Вінницького району Вінницької області №57 від 30.04.2023, підстав для задоволенні позовної вимоги про зобов`язати Оратівську селищну ТВК Вінницького району Вінницької області винести постанову про припинення відкликання депутата Оратівського селищної ради Вінницького районну Вінницької області ОСОБА_1 також відсутні.

Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (ч. 1 ст. 77 КАС України), а згідно зі статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені судом, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За змістом пункту 29 рішення ЄСПЛ у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 9 грудня 1994 року статтю 6 пункт 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Крім того, суд бере до уваги позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58), згідно з якою принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єктів владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та рішень, суд доходить висновку, що заявлений позов не підлягає задоволенню.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог судові витрати відповідно достатті 139 КАС України розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).

Відповідач 1: Оратівська селищна територіальна виборча комісія Вінницького району Вінницької області (вул. Паркова, 12, смт. Оратів, Вінницький район, Вінницька область, 22600, код ЄДРПОУ 43785436).

Відповідач 2: Політична партія "Українська стратегія Гройсмана" (Майдан Незалежності, 2, м. Київ, 01001, код ЄДРПОУ 39610682).

Третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів: ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , паспорт серії НОМЕР_2 ).

СуддяБошкова Юлія Миколаївна

Дата ухвалення рішення22.02.2024
Оприлюднено01.03.2024
Номер документу117311407
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій, скасування рішення, постанови та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —120/15460/23

Рішення від 22.02.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 16.11.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні