Рішення
від 28.02.2024 по справі 723/1579/23
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2024 року м. Чернівці Справа № 723/1579/23

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левицького В.К., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян Департаменту соціального захисту населення обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації), другі відповідачі Департамент соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації, Обласна комісія з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, Чернівецька обласна державна адміністрація (обласна військова адміністрація), третя особа Управління праці та соціального захисту населення Чернівецької районної військової адміністрації, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Сторожинецького районного суду Чернівецької області з вказаним позовом, в якому просив:

визнати протиправними та скасувати рішення обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших категорій громадян Департаменту соціального захисту населення Чернівецької обласної Державної адміністрації (обласної військової адміністрації) від 17.10.2022;

зобов`язати обласну комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи інших категорій громадян та Департаменту соціального захисту населення Чернівецької обласної Державної адміністрації (обласної військової адміністрації) надати йому статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що оскаржуване рішення відповідача є протиправним та таким, що порушує його право на соціальний захист, оскільки прийняте без урахуванням всіх обставин справи.

Ухвалою Сторожинецького районного суду Чернівецької області від 10.05.2023 у справі за № 723/1579/23 адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян Департаменту соціального захисту населення обласної державної адміністрації, Управління праці та соціального захисту населення Чернівецької районної військової адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення обласної комісії, зобов`язати вчинити дії передано за підсудністю на розгляд до Чернівецького окружного адміністративного суду в порядку, визначеному ч. 8 ст. 29 КАС України.

За вказаною позовною заявою, ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 12.06.2023 справу прийнято до провадження та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Цією ж ухвалою витребувано від відповідача письмові докази, що стосуються спірних правовідносин.

Департамент соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації (далі відповідач) подав до суду заяви по суті, в яких вказував, що не наділений повноваженнями приймати рішення щодо встановлення (підтвердження) статусу та видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. На думку відповідача, позов пред`явлено до неналежного відповідача, а належним відповідачем є Обласна комісія з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, яка при Департаменті відсутня.

Відповідач також зазначав, що посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС серії НОМЕР_1 видане позивачу 08.10.1991 на підставі норм діючого на той момент законодавства. Зазначене посвідчення видавалось позивачу Сторожинецьким райвійськкоматом, а не Чернівецькою обласною державною адміністрацією та є недійсним з 28.02.1993. Інформація, на підставі яких документів було видане це посвідчення відсутня. Позивач не звертався раніше до обласної державної адміністрації щодо заміни посвідчення, яке визнане недійсним.

Ухвалою суду від 11.07.2023 залучено до участі у справі як других відповідачів Департамент соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації, Обласну комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, Чернівецьку обласну державну адміністрацію (обласну військову адміністрацію).

Чернівецька обласна державна адміністрація (обласна військова адміністрація) (далі другий відповідач) подала до суду відзив, в якому вказувала, що не наділена повноваженнями приймати рішення щодо встановлення (підтвердження) статусу та видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, а належним відповідачем є Департамент соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації, який координує роботу Комісії.

Під час розгляду справи по суті, учасники скористалися правом на подання заяв по суті.

Третя особа Управління праці та соціального захисту населення Чернівецької районної військової адміністрації письмові пояснення до суду не надала, правом передбаченим ст. 165 КАС України не скористалася, хоча належним чином була повідомлена про розгляд даної справи, що підтверджується матеріалами справи.

З`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

08.10.1991 Сторожинецьким райвійськкоматом видано позивачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в 1987 році Серія № 976858, яке видане безстроково та діє на всій території СРСР (Т. 1 а.с. 22, 106).

05.01.2021 та 05.01.2022 позивач звертався до відділу № 3 (м. Сторожинець) управління праці та соціального захисту населення Чернівецької районної державної адміністрації щодо встановлення йому статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (Т. 1 а.с. 92).

За поданням Чернівецької районної державної адміністрації пакет документів направлявся на розгляд Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян.

Згідно Витягу з Протоколу № 39 дистанційного засідання обласної Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян від 29.07.2021, за поданням Чернівецької районної державної адміністрації від 01.06.2021 № 01-35/4-539 щодо встановлення позивачу статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС за особистим зверненням, Комісією за результатами голосування вирішено направити надані позивачем копії документів на розгляд до комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України, додавши його пояснення про характер виконаних робіт (Т. 1 а.с. 39, 82).

Із змісту Витягу з Протоколу № 48 дистанційного засідання обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян від 31.03.2022 видно, що 31.03.2022 на засіданні обласної комісії розглянуто поданням Чернівецької районної державної адміністрації від 25.01.2022 № 01-35/4-90 щодо встановлення позивачу статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС за особистим зверненням.

За наслідками розгляду подання, обласною комісією прийнято рішення направити надані позивачем документи на доопрацювання Чернівецькій районній військовій адміністрації щодо надання заявником додатково пояснення про характер виконуваних ним робіт по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та, в разі необхідності, направлення запитів у відповідні установи щодо підтвердження виконання ним робіт по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і населених пунктах зони відчуження, оскільки в наданих позивачем документах відсутні відомості про виконання ним робіт по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в населених пунктах зони відчуження (Т. 1 а.с. 37-38).

12.08.2022 позивач втретє звернувся до відділу № 3 (м. Сторожинець) управління праці та соціального захисту населення Чернівецької районної державної адміністрації (районної військової адміністрації), в якій просив обласну Комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян повторно розглянути його документи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. До заяви позивачем додано наступні документи:

-копію листа Чернівецького обласного військового комісаріату від 11.06.2010 № с/217;

-копію анкети-запиту Сторожинецького районного військового комісаріату до Центрального архіву Міністерства оборони РФ (ДАМО РФ) від 26.11.2008 № 783 та відповіді ДАМО РФ від 04.03.2009;

- копію архівної довідки від 04.03.2009;

-копію подяки командира в/ч НОМЕР_2 від 25.06.1987;

-письмове пояснення ОСОБА_1 про характер виконуваних робіт під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС;

-письмове пояснення колеги про службі ОСОБА_2 про характер виконуваних робіт під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС разом з ОСОБА_1 ;

-копію паспорта, посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та військового квитка ОСОБА_2 ;

-копію довідки Сторожинецького райвійськкомату від 13.07.2006 № 94;

-копії архівних довідок державного галузевого архіву МОУ від 21.03.2013 № 23246 та від 13.09.2019 № 51/1/3109;

-копія довідки Державного архіву Львівської області про заробітну ОСОБА_1 за 1987 рік від 09.12.2016 № 2484/у-2;

-копія довідки про заробітну плату та копія особистої картки з Державного Архіву Львівської області від 06.12.2016 (а.с. 90).

Додатково, управління праці та соціального захисту населення Чернівецької районної державної адміністрації надало до розгляду на комісії архівну довідку УХВ ПрикВО від 01.04.1993 № 24/109987 на підставі якої ОСОБА_2 , який, за твердженням ОСОБА_1 , разом з ним брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, встановлено статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Із змісту Витягу з Протоколу № 54 засідання обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян від 17.10.2022 видно, що на засіданні обласної комісії розглянуто подання Чернівецької районної державної адміністрації від 16.08.2022 № 01-35/4-1357 щодо встановлення позивачу статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС за особистим зверненням.

За наслідками розгляду подання, обласною комісією прийнято рішення відмовити позивачу у встановленні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, оскільки в доданих до заяви від 12.08.2022 додаткових документах немає інформації щодо його участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС саме в зоні відчуження (Т. 1 а.с. 37-36, 85-86).

Вважаючи відмову протиправною, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.

Судом також встановлено, що 01.02.2023 позивач повторно звернувся до відділу № 3 (м. Сторожинець) управління праці та соціального захисту населення Чернівецької районної державної адміністрації (районної військової адміністрації) із заявою про встановлення йому статусу учасника у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що підтверджується Витягом з Протоколу № 59 від 01.05.2023 (Т. 1 а.с. 83).

Із змісту Витягу з Протоколу № 59 засідання обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян від 01.05.2023 видно, що на засіданні обласної комісії розглянуто поданням Чернівецької районної державної адміністрації від 29.03.2023 № 01-35/4-504 щодо встановлення позивачу статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС за повторним особистим зверненням.

За наслідками розгляду подання, обласною комісією прийнято рішення залишити без змін рішення Комісії від 17.10.2022 № 54 щодо відмови позивачу у встановленні статусу учасника у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, позаяк в додаткових документах немає інформації щодо його участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС саме в зоні відчуження, відсутня також інформація про роботу, навчання чи проживання останнього в зоні радіаційного забруднення протягом часу, визначеного ст. 11 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (Т. 1 а.с. 83-84).

Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я, єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення врегульовано Законом України від 28.02.1991 № 796-XII Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Закон № 796-XII, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно зі ст. 10 Закону № 796-XII учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.

У примітці до цієї статті уточнено, що тут і надалі до військовослужбовців належать: особи офіцерського складу, прапорщики, мічмани, військовослужбовці надстрокової служби, військовозобов`язані, призвані на військові збори, військовослужбовці-жінки, а також сержанти (старшини), солдати (матроси), які перебувають (перебували) на дійсній строковій службі у збройних силах, керівний і оперативний склад органів Комітету державної безпеки, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, а також інших військових формувань.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 14 Закону № 796-XII для встановлення пільг і компенсацій визначаються такі категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи: учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження:

- з моменту аварії до 1 липня 1986 року - незалежно від кількості робочих днів;

- з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - не менше 5 календарних днів;

- у 1987 році - не менше 14 календарних днів, а також потерпілі від Чорнобильської катастрофи;

- евакуйовані у 1986 році із зони відчуження (в тому числі особи, які на момент евакуації перебували у стані внутріутробного розвитку, після досягнення ними повноліття);

- особи, які постійно проживали у зоні безумовного (обов`язкового) відселення з моменту аварії до прийняття постанови про відселення, - категорія 2.

Статтею 15 Закону № 796-XII передбачено, що підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами.

Видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.

Визначення рівнів забруднення, доз опромінення, відновлення їх шляхом розрахунку здійснюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідних державних органів та обласних державних адміністрацій.

Згідно зі ст. 65 Закону № 796 учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

Посвідчення Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та Потерпілий від Чорнобильської катастрофи є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.

Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.

Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551 Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі - Порядок № 551, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно з п. 2 Порядку № 551 посвідчення є документом, що підтверджує статус осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадян, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих, дружин (чоловіків) померлих громадян з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (потерпілих), смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою або з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, а також опікунам дітей (на час опікунства) померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, і надає право користуватися пільгами та компенсаціями, встановленими Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Закон), іншими актами законодавства.

Абзацом 1 п. 4 Порядку № 551 передбачено, що учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали в зоні відчуження з моменту аварії до 1 липня 1986 р. - незалежно від кількості робочих днів, з 1 липня 1986 р. по 31 грудня 1986 р. - не менше п`яти, а в 1987 році - не менше 14 календарних днів, віднесеним до категорії 2, видаються посвідчення Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 19__ році (категорія 2) серії А синього кольору.

Згідно з п. 11 Порядку № 551 посвідчення видаються уповноваженими органами за зареєстрованим або фактичним місцем проживання особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії).

Вказаним пунктом визначено перелік документів, за наявності одного з яких особам видаються посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, зокрема: довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (наказ чи розпорядження про відрядження до зони відчуження із зазначенням періоду роботи (служби) в зоні відчуження, особового рахунка, табеля обліку робочого часу, посвідчення про відрядження в зону відчуження з відміткою підприємства про прибуття та вибуття працівника, шляхових листів (за наявності), трудової книжки (у разі потреби); довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження, у разі потреби - довідки командира військової частини, військового квитка, витягу з особової справи військовослужбовця, завіреного в установленому порядку.

У разі встановлення регіональними комісіями факту необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії таке посвідчення на підставі рішення цієї комісії підлягає вилученню уповноваженими органами.

Рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до уповноважених органів.

Під час заміни посвідчення з однієї категорії на іншу попереднє посвідчення підлягає вилученню уповноваженим органом для подальшого зберігання в особовій справі постраждалої особи.

Рішення про відмову у видачі посвідчення може бути оскаржено у судовому порядку.

Таким чином, підставою для видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є наявність одного із перелічених документів у п. 11 Порядку № 551.

У разі подання довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, така має містити відомості про виконання робіт в зоні відчуження із зазначенням періоду служби, днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження. Тобто ключовим питанням під час розгляду спірних відносин, являється виконання роботи з ліквідації наслідків ЧАЕС саме в зоні відчуження.

Судом встановлено, що розпорядження обласної державної адміністрації від 08.08.2018 № 779-р (із змінами та доповненнями) утворено та затверджено особовий склад обласної комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян. Цим же розпорядженням затверджено Положення про Обласну комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян (далі - Положення) (Т. 1 а.с. 72 - 79).

Згідно п. 1 розділу І Положення обласна комісія з питань визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян (далі - Комісія) створюється з метою належного виконання Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, постанов Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551 Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, від 02.12.1992 № 674 Про порядок віднесення деяких категорій громадян до відповідних категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Відповідно до п. 2 та 3 розділу 3 Положення основними завдання Комісії є: розгляд подань районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів Чернівецької, Новодністровської міських рад щодо видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, всебічне і об`єктивне вивчення документів з метою вирішення питань щодо визначення статусу осіб, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, а також вирішення питань щодо встановлення факту участі громадян у ліквідації ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї; перевірка правильності видачі посвідчень постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідних категорій осіб та інших категорій громадян.

Згідно п. 4 розділу 3 Положення Комісія відповідно до покладених на неї завдань приймає рішення про:

визначення/підтвердження/відмову у визначенні статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС;

визначення/підтвердження/відмову у визначенні статусу осіб, які брали участь у проведенні робіт з евакуації людей і майна із зони відчуження;

визначення підтвердження/відмову у визначенні статусу осіб, евакуйованих із зони відчуження в 1986 році; визначення/підтвердження/відмову у віднесенні громадян із числа тих, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт або постраждали за інших обставин від радіаційного опромінення не з власної вини, до відповідних категорій осіб;

визначення/підтвердження/відмову у визначенні статусу осіб, потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які проживають(ли) в зоні безумовного (обов`язкового) відселення, гарантованого (добровільного) відселення;

підтвердження/відмову у визначенні статусу осіб потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які проживають в зоні посиленого радіоекологічного контролю;

вилучення посвідчення відповідної категорії у разі встановлення факту необгрунтованої його видачі;

направлення особової справи громадянина до комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС при Міністерстві соціальної політики України або комісії з вирішення спірних питань щодо визначення статусу осіб, які брали участь у проведенні робіт з евакуації людей і майна із зони відчуження, а також осіб, евакуйованих із зони відчуження в 1986 році, утворених Київською або Житомирською облдержадміністраціями відповідно до їх компетенції;

необхідність доопрацювання документів та надання додаткової інформації; винесення рішення стосовно видачі відповідних посвідчень.

Матеріалами справи підтверджується, що 17.10.2022 на засіданні обласної комісії розглянуто поданням Чернівецької районної державної адміністрації від 16.08.2022 № 01-35/4-1357 щодо встановлення позивачу статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС за особистим зверненням, яке оформлено Витягом з Протоколу № 54 засідання обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян від 17.10.2022.

За наслідками розгляду подання, обласною комісією прийнято рішення відмовити позивачу у встановленні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, оскільки в доданих до заяви від 12.08.2022 додаткових документах немає інформації щодо його участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС саме в зоні відчуження (Т. 1 а.с. 85-86).

Отже, підставою для відмови позивачу у встановленні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, слугувала відсутність передбачених Порядком № 551 документів, які б підтверджували його участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС на об`єктах або у зоні відчуження, із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населенні пункти зони відчуження.

Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню, суд зазначає наступне.

Наказом Міністерства оборони України від 08.09.1997 № 322, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.10.1997 за № 457/2261 затверджено Перелік військових частин, установ, організацій і підприємств Міністерства оборони України, дислокованих (які дислокувалися) у зонах безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення.

Пункт 68 вказаного переліку передбачає місце дислокації військової частини НОМЕР_3 зона радіоактивного забруднення 3; с. Радча, Народицький район, Житомирська область, період дислокування з 26.08.1986 по 20.12.1987. Місцезнаходження архіву: ЦА МО України.

Згідно Переліку населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів УРСР від 23.07.1991 № 106 "Про організацію виконання Постанов Верховної Ради Української РСР про порядок введення в дію Законів Української РСР "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи" та "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" АДРЕСА_1 відносяться до зони гарантованого добровільного відселення.

Судом встановлено та не заперечувалося учасниками справи, що у період з 26.02.1987 по 07.07.1987 позивач проходив військову служби у військовій частині НОМЕР_3 .

Дослідженням копій довідки Сторожинецького районного військового комісаріату від 13.07.2006 № 94 та військового квитка серії НОМЕР_4 встановлено, що у період з 26.02.1987 по 07.07.1987 під час проходження військової служби у військовій частині НОМЕР_3 позивач брав участь у роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та отримав дозу опромінення 0,715 бер (Т. 1 а.с. 18-21, 99 на звороті, 105).

Дослідженням копій архівних довідок галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 21.03.2013 № 23246 та від 13.09.2019 № 51/1/3109 встановлено, що позивач брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в складі військової частини НОМЕР_3 у період з 26.02.1987 (наказ № 56) по 07.07.1987 (наказ № 187), отримав дозу опромінення 0,715 бер, виїзди в зону відчуження за цей період не відображені. В документах військової частини відображено отримання тільки добових коштів. Місце дислокації військової частини за вказаний період: н.п. Нова Радча (Т. 1 а.с. 16, 17).

Дослідженням архівної довідки державного архіву Львівської області від 09.12.2016 № 2484/у-2 встановлено, що в документах Військторга № НОМЕР_5 значиться, що заробіток позивача у 1987 році становив, зокрема: у січні 199,50 карбованців; у лютому 159,59 карбованців; березні 67,91 карбованців; квітні 0 карбованців; травні 603,22 карбованців; червні 0 карбованців; липні 384,68 карбованців; серпні 154,45 карбованців; вересні 255,17 карбованців; жовтні 172,48 карбованців; листопаді 215,52 карбованців; грудні 180,33 карбованців (Т. 1 а.с. 98 на звороті).

Отже, вище досліджені документи не містять інформації та не підтверджують участь позивача у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС саме в зоні відчуження, із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населенні пункти зони відчуження, виду робіт, факту роботи із шкідливими умовами праці (роботу в зоні відчуження).

Перебування (місце дислокації) військової частини НОМЕР_3 , в якій позивач проходив військову службу у період з 26.02.1987 по 07.07.198, в зоні гарантованого добровільного відселення в с. Нова Радча, на думку суду, жодним чином не свідчить про безпосередню участь позивача у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС саме в зоні відчуження.

Суд зауважує, що для отримання статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС не достатньо самого факту участі позивача у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в складі військової частини НОМЕР_3 у період з 26.02.1987 по 07.07.1987, а необхідно підтвердити також факт участі у таких роботах, протягом встановленого період часу безпосередньо у зоні відчуження.

При цьому, жодних документів або відомостей на підтвердження виконання або безпосередньої участі позивача у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії на Чорнобильській АЕС або її наслідків саме у зоні відчуження матеріали справи не містять.

Суд звертає увагу на те, що Закон № 796-XII не містить будь-яких обмежень щодо документів, якими згадана умова отримання громадянином України статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС буде підтверджена.

З метою дотримання гарантій, встановлених Конституцією України та Законом № 796-XII, уповноважений орган зобов`язаний досліджувати та надавати оцінку будь-яким документам, які свідчать про роботу позивача у зоні відчуження з моменту аварії до 1 липня 1986 року - незалежно від кількості робочих днів, з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - не менше 5 календарних днів; у 1987 році - не менше 14 календарних днів.

Однак, як свідчать матеріали справи, додані позивачем до заяви від 12.08.2022 документи не свідчать про його безпосередню участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження у 1987 році протягом не менше 14 календарних днів.

Разом з тим, суд не приймає до уваги долучені позивачем до матеріалів справи пояснення ОСОБА_3 , військовий квиток ОСОБА_3 та архівну довідку № 10982, як на підтвердження проходження військової служби та участі позивача у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, оскільки вказані документи стосуються виключно ОСОБА_3 , який проходив військову службу в іншій військовій частині, а саме: НОМЕР_6 , а також виконував завдання по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження (Прип`ять). Крім того, пояснення ОСОБА_3 , в розумінні п. 11 Порядку № 511 не є документом, який підтверджує участь позивача у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження у 1987 році протягом не менше 14 календарних днів.

Суд наголошує, що відповідно до ст. 10 Закону № 796-XII достатнім є виконання будь-яких робіт, пов`язаних з усуненням наслідків аварії саме у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів (у тому числі тимчасово направленими військовослужбовцями у цей період), а за приписами пункту 4 Порядку № 551 посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 19__ році" (категорія 2) серії А видаються учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали в зоні відчуження з моменту аварії до 1 липня 1986 р. - незалежно від кількості робочих днів, з 1 липня 1986 р. по 31 грудня 1986 р. - не менше п`яти, а в 1987 році - не менше 14 календарних днів.

Натомість, доказів того, що позивачем виконувалися будь-які роботи, пов`язані з усуненням наслідків аварії саме у зоні відчуження у 1986-1987 роках матеріали адміністративної справи не містять.

Під час розгляду справи по суті позивач не надав до суду належних, допустимих, достатніх та достатніх доказів на підтвердження того, що він у період з 26.02.1987 по 07.07.198 безпосередньо приймав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС саме в зоні відчуження.

Посилання позивача на постанову Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліків видів робіт і місць за межами зони відчуження, де за урядовими завданнями у 1986-1987 роках виконувались роботи в особливо шкідливих умовах (за радіаційним фактором), пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи» від 15.11.1996 № 1391, якою с. Нова Радча віднесено до місць за межами зони відчуження, де за урядовими завданнями у 1986-1987 роках виконувались роботи в особливо шкідливих умовах (за радіаційним фактором), пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, як на підставу встановлення йому статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, суд відхиляє, оскільки згідно вказаного переліку віднесено тільки регулювальні пости державної та військової автоінспекції, а саме: дозиметрист; інспектор державної (військової) автоінспекції; міліціонер (військовослужбовець) патрульно-постової служби

З матеріалів справи не вбачається, що під час проходження військової служби у військовій частині НОМЕР_3 у період з 26.02.1987 по 07.07.1987 позивач був залучений та виконував роботу на регулювальних постах військової автоінспекції.

Оцінюючи правомірність дій та рішень відповідача, суд керується критеріями, закріпленими у ч. 3 ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, яких повинні дотримуватися суб`єкти владних повноважень при реалізації дискреційних повноважень.

Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положення ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними до суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Як зазначено ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На підставі вищенаведеного, суд приходить до висновку, що Комісія, як суб`єкт владних повноважень, відмовляючи позивачу у встановленні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений Конституцією та Законами України, тому позовні вимоги не підлягають до задоволення.

Доводи позивача щодо протиправності оскаржуваного рішення, суд відхиляє, оскільки вони спростовуються матеріалами справи.

Інші доводи позивача суд не бере до уваги, оскільки вони не спростовують відсутність передбачених Порядком № 551 документів, які б підтверджували його участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у зоні відчуження.

Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Частиною 5 ст. 139 КАС України встановлено, що у разі відмови у задоволенні вимог позивача, звільненого від сплати судових витрат, або залишення позовної заяви без розгляду чи закриття провадження у справі, судові витрати, понесені відповідачем, компенсуються за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з іншої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, що їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Якщо обидві сторони звільнені від сплати судових витрат, вони компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Оскільки, у задоволенні позову позивачу відмовлено повністю, та за відсутності понесення відповідачем та другими відповідачами судових витрат, судом розподіл судових витрат не проводиться.

На підставі вищенаведеного, керуючись ст. ст. 77, 90, 139, 241-243, 246 КАС України, суд,-

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян Департаменту соціального захисту населення обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації), другі відповідачі Департамент соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації, Обласна комісія з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, Чернівецька обласна державна адміністрація (обласна військова адміністрація), третя особа Управління праці та соціального захисту населення Чернівецької районної військової адміністрації, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, - відмовити повністю.

Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_7 );

відповідач - обласна комісія з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян Департаменту соціального захисту населення обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) (вул. Головна, 245, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 38345436);

другий відповідач - Департамент соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації (вул. Головна, 245, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 38345436);

другий відповідач - Обласна комісія з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян (вул. Грушевського, 21, м. Чернівці);

другий відповідач - Чернівецька обласна державна адміністрація (обласна військова адміністрація) - (вул. Грушевського, 21, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 00022680);

третя особа - Управління праці та соціального захисту населення Чернівецької районної військової адміністрації (вул. Чернівецька, буд. 6, м. Сторожинець, Чернівецький район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 43916015 )

Суддя В.К. Левицький

Дата ухвалення рішення28.02.2024
Оприлюднено01.03.2024
Номер документу117314883
СудочинствоАдміністративне
Сутьстатус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (Т. 1 а.с. 83-84

Судовий реєстр по справі —723/1579/23

Рішення від 28.02.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 11.07.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 10.05.2023

Адміністративне

Сторожинецький районний суд Чернівецької області

Пташник А. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні