Ухвала
від 08.02.2024 по справі 760/26328/23
СОЛОМ'ЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа №760/26328/23

2/760/5182/24

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 лютого 2024 року Солом`янський районний суд м. Києва

у складі: головуючого судді - Букіної О.М.,

при секретарі - Щепановій І.І.,

представника позивача - Мірошниченко О.В.,

представника відповідача-3 - Овода А.А.,

розглянувши у підготовчому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Ічнянського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Прилуцькому районі Чернігівської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, ОСОБА_2 , Міністерства оборони України про виключення відомостей про померлу особу як батька з актового запису про народження дитини та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

У листопаді 2023 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернулася до суду із позовом до Ічнянського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Прилуцькому районі Чернігівської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (далі - Ічнянський відділ ДРАЦС СХ МЮ, відповідач-1), ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_3 , відповідач-2), Міністерства оборони України (далі - МО України, відповідач-3) у якому просила суд:

-зобов`язати Ічнянський відділ ДРАЦС СХ МЮ виключити з актового запису №08 про державну реєстрацію народження, виданого 24 вересня 2009 року виконавчим комітетом Іваницької сільської ради Ічнянського району Чернігівської області відомості про батька дитини ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - ОСОБА_5 , громадянина України, ІНФОРМАЦІЯ_2 ;

-зобов`язати ОСОБА_2 звернутись до Ічнянського відділ ДРАЦС СХ МЮ із відомостями в порядку статті 125 або статті 135 Сімейного кодексу України для здійснення запису про батька дитини ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

-зобов`язати МО України прийняти рішення, яким відмовити ОСОБА_2 , як колишній дружині загиблого ОСОБА_5 , яка є законним представником неповнолітньої доньки ОСОБА_4 , у призначенні та отриманні одноразової грошової допомоги, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 за № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».

Позовні вимоги мотивує тим, що 02 квітня 2023 року внаслідок поранення не сумісного із життям, отриманого у бою при виконанні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України біля населеного пункту Торське Краматорського району Донецької області загинув солдат ОСОБА_5 , кулеметник другого відділення другого взводу другої стрілецької роти.

Вказує, що ОСОБА_5 є рідним сином ОСОБА_1 , а також записаний батьком дитини ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Зазначає, що позивач та ОСОБА_2 , яка діє як законний представник ОСОБА_4 , мають намір звертатися до територіального центру комплектування та соціальної політики із заявами щодо призначення одноразової грошової допомоги передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 за №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».

При цьому, позивач оспорює факт батьківства ОСОБА_5 відносно ОСОБА_4 , а тому вважає, що остання не має права на отримання одноразової грошової допомоги передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 за №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».

У зв`язку із викладеним вище просила суд позовні вимоги задовольнити.

08.11.2023 на підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями дану справу було передано до провадження судді Митрофанової А.О.

Ухвалою Солом`янського районного суду м. Києва від 27.11.2023 позовну заяву було залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків.

Ухвалою Солом`янського районного суду м. Києва від 06.12.2023 було відмовлено у задоволенні заяви позивача про забезпечення позову.

13.12.2023 представником позивача було подано до суду заяву про усунення недоліків.

Ухвалою Солом`янського районного суду м. Києва від 13.12.2023 у справі було відкрито провадження та призначено до розгляду у підготовчому засіданні у порядку загального позовного провадження.

23.01.2024 представником відповідача-3 до суду було подано відзив на позовну заяву у якому останній просив закрити провадження у справі у частині вимог до відповідача-3, а у разі відмови у закритті провадження у справі в частині вимог до відповідача-3 - у задоволенні позову у цій частині відмовити.

24.01.2024 відповдіачем-1 було подано до суду було подано відзив на позовну заяву у якому остання проти позовних вимог в частині до відповідача-1 заперечувала та просила суд відмовити у їх задоволенні. Також просила суд провести розгляд справи за відсутності представника відповідача-1.

05.02.2024 на підставі протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями дану справу було передано до провадження судді Букіної О.М. через неможливість продовження розгляду справи суддею Митрофановою А.О. у зв`язку із відрахуванням її зі штату суду, пов`язаного із закінченням строку відрядження, відповідно до наказу голови суду від 01.02.2024 № 7-К.

У підготовчому засіданні представник позивача проти клопотання про закриття провадження у справі в частині позовних вимог до відповідача-3 не заперечувала.

Представник відповідача-3 підготовчому засіданні клопотання про закриття провадження у справі в частині позовних вимог до відповідача-3 підтримав.

Представник відповідача-1 у підготовче засідання не з`явився, про час та місце проведення підготовчого засідання повідомлений належним чином, про те у відзиві на позовну заяву просив суд провести розгляд справи за відсутності представника відповідача-1.

Відповідач-2 у судове засідання не з`явилася, про час та місце проведення підготовчого засідання повідомлена належним чином, причини неявки у підготовче засідання не повідомила.

Суд вважає за можливе розглянути клопотання представника відповідача-3 про закриття провадження у справі за відсутності представника відповідача-1 та відповідача-2, оскільки їх неявка у підготовче засідання не є перешкодою для розгляду поданого клопотання.

Вислухавши думку представника позивача та представника відповідача-3, дослідивши матеріали справи та заявлене клопотання, суд приходить до наступного висновку.

Судом встановлено, ІНФОРМАЦІЯ_3 загинув ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (а.с. 18).

Відповідно до довідки про причину смерті № 1275/НЕ від 04.04.2023, причиною смерті ОСОБА_5 є «рана спини; вогнепальне кульове поранення спини; ушкодження внаслідок військових дій, спричинені вогнепальною та іншими видами звичайної зброї» (а.с. 16).

Згідно із витягом із протоколу засідання військово-лікарської комісії Центральної військової лікарської комісії Збройних Сил України про встановлення причинного зв`язку захворювань (поранень, контузій, травм, каліцтва) від 05.07.2023 № 1895, поранення та причина смерті ОСОБА_5 пов`язані з захистом Батьківщини (а.с. 17).

ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_5 , що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 (а.с. 27).

ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є донькою ОСОБА_5 , що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 (а.с. 39).

ОСОБА_2 є матір`ю ОСОБА_4 , що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 , а тому в силу закону є її законним представником (а.с. 39).

Із матеріалів справи вбачається та не заперечується сторонами, що ОСОБА_1 та ОСОБА_4 , в інтересах якої діє законний представник ОСОБА_2 , звернулися до територіального центру комплектування та соціальної політики із заявами щодо призначення одноразової грошової допомоги передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 за №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».

Частиною п`ятою статті 17 Конституції України передбачено, що держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Стаття 46 Конституції України визначає, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до статті 41 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

У статті 1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» визначено, що соціальний захист військовослужбовців - діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з частиною першою статті 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.

Відповідно до пункту 1 частини другої статті 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби.

Статтею 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» передбачено, що у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста.

Члени сім`ї та батьки загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста визначаються відповідно до Сімейного кодексу України, а утриманці - відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Механізм призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності (далі - допомога) військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві визначений Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року № 975.

Згідно з ч. 3 ст. 16-2 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» розмір одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовця в період дії воєнного стану визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до абзацу першого пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», установлено, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору.

Пунктом 2-1 вищезазначеної Постанови (в редакції чинній на час загибелі військовослужбовця) установлено, що керівники відповідних міністерств та державних органів визначають порядок і умови виплати додаткової винагороди, одноразової грошової допомоги, розміри виплати додаткової винагороди в розмірі до 30 000 гривень.

Наказом Міністерства оборони України № 45 від 25.02.2023 затверджено «Порядок і умови призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану».

Згідно розділу IV. Алгоритм опрацювання документів, які подаються для призначення та виплати ОГД Порядку №45, члени сім`ї звертаються до районного (міського) ТЦКСП незалежно від місця реєстрації та подають документи, зазначені в додатку 2. Районний (міський) ТЦКСП приймає від заявника (незалежно від місця його реєстрації) документи, завіряє копії цих документів, не пізніше 7 робочих днів після надходження всіх документів (додаток 5) надсилає їх обласному (Київському міському) ТЦКСП за підпорядкуванням. Результати опрацювання документів обласним (Київським міським) ТЦКСП зазначаються у висновку (додаток 4) та доповіді (додаток 3), які разом з іншими документами, зазначеними в додатку 6, надсилаються до Департаменту соціального забезпечення (через Управління соціальної підтримки). В подальшому документи опрацьовуються структурними підрозділами апарату Міністерства оборони України і Генерального штабу Збройних Сил України відповідно до їх повноважень та подаються на розгляд Комісії Міноборони.

Після прийняття головним розпорядником бюджетних коштів рішення щодо призначення ОГД (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання - у разі коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) Департамент соціального забезпечення не пізніше 3 робочих днів доводить його до фінансово-економічного управління Командування Сухопутних військ Збройних Сил України для інформування обласних (Київського міського, районних, міських) ТЦКСП, та, у разі її призначення,- готує проєкти розподілів відкритих асигнувань для виплати допомоги в порядку черговості відповідно до дати надходження документів з обласного (Київського міського) ТЦКСП.

Районні (міські) ТЦКСП, які здійснювали оформлення документів для призначення ОГД повідомляють заявників (з дотриманням вимог чинного законодавства щодо захисту персональних даних) про прийняте головним розпорядником коштів рішення щодо призначення ОГД (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання).

Міністерство оборони України як спеціально уповноважений суб`єкт, який уповноважений на призначення одноразової грошової допомоги відповідно до вимог Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», постанови КМ України від 28.02.2022 № 168 та Порядку № 45, яку мають на меті отримати позивач та відповідач-2.

Позивачем заявлено вимогу про зобов`язання МО України прийняти рішення, яким відмовити ОСОБА_2 , як колишній дружині загиблого ОСОБА_5 , яка є законним представником неповнолітньої доньки ОСОБА_4 , у призначенні та отриманні одноразової грошової допомоги, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 за № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», у зв`язку із тим, що позивач оспорює право ОСОБА_4 на отримання такої одноразової грошової допомоги.

Отже, у спірних правовідносинах Міністерство оборони України наділене повноваженнями приймати рішення, що впливають на можливість реалізації відповідачем соціальних гарантій в силу її особливого статусу, визначеного Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», тобто внаслідок проходження померлою особою публічної служби, різновидом якої є служба військова.

При цьому суд враховує, що між ОСОБА_1 та Міністерством оборони України виник спір, пов`язаний з доведенням відсутності у ОСОБА_4 певного соціально-правового статусу щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги сім`ї військовослужбовця та як наслідок зобов`язання Міністерства оборони України прийняти рішення про відмову у призначенні та виплаті одноразової грошової допомоги.

Отже, за предметом та можливими правовими наслідками цей спір існує у сфері публічно-правових відносин, а отже, не підлягає вирішенню у порядку цивільного судочинства.

З огляду на характер правовідносин, що виникли між позивачем та відповідачем-3, зміст прав та обов`язків у цих правовідносинах і їх суб`єктний склад, у цій справі між позивачем та відповідачем-3 виник спір, пов`язаний з призначення та виплатою одноразової грошової допомоги сім`ї військовослужбовця, не пов`язаного з будь-якими цивільними права та обов`язками позивача, їх виникненням, існуванням та припиненням, а тому справа підлягає розгляду у порядку адміністративного судочинства.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 255 ЦПК України, суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Таким чином, суд приходить до висновку про закриття провадження в частині заявлених вимог ОСОБА_1 до Міністерства оборони України про зобов`язання вчинити дії щодо відмови у прийнятті рішення щодо виплати одноразової грошової допомоги члену сім`ї загиблого військовослужбовця, передбаченої постановою КМУ від 28.02.2022 за № 168 в порядку цивільного судочинства.

Керуючись ст.ст. 11, 13, 19, 255 ЦПК України, суд ,-

УХВАЛИВ:

Позов в частині заявлених вимог ОСОБА_1 до Міністерства оборони України про зобов`язання вчинити дії щодо відмови у прийнятті рішення щодо виплати одноразової грошової допомоги члену сім`ї загиблого військовослужбовця, передбаченої постановою КМУ від 28.02.2022 за № 168, закрити.

Роз`яснити позивачу право на звернення до суду з заявленими вимогами в порядку адміністративного судочинства.

Справу в іншій частині заявлених позовних вимог продовжити розглядом у підготовчому засіданні.

Ухвала може бути оскаржена до Київського апеляційного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст ухвали складено 28.02.2024.

Головуючий О.М. Букіна

СудСолом'янський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення08.02.2024
Оприлюднено01.03.2024
Номер документу117327376
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із сімейних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —760/26328/23

Ухвала від 22.11.2024

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Шарапова О. Л.

Ухвала від 05.09.2024

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Шарапова О. Л.

Ухвала від 05.09.2024

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Шарапова О. Л.

Ухвала від 08.08.2024

Цивільне

Ічнянський районний суд Чернігівської області

Карапиш Т. В.

Ухвала від 08.08.2024

Цивільне

Ічнянський районний суд Чернігівської області

Карапиш Т. В.

Ухвала від 28.06.2024

Цивільне

Ічнянський районний суд Чернігівської області

Карапиш Т. В.

Ухвала від 08.02.2024

Цивільне

Солом'янський районний суд міста Києва

Букіна О. М.

Ухвала від 08.02.2024

Цивільне

Солом'янський районний суд міста Києва

Букіна О. М.

Ухвала від 08.02.2024

Цивільне

Солом'янський районний суд міста Києва

Букіна О. М.

Ухвала від 08.02.2024

Цивільне

Солом'янський районний суд міста Києва

Букіна О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні