Рішення
від 14.02.2024 по справі 922/617/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14.02.2024 Справа № 922/617/20

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Байбака О.І.

при секретарі судового засідання Пугачові Д.І.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" (адреса: 61109, м. Харків, вул. Безлюдівська, буд. 1; код ЄДРПОУ 03359500) до Дочірнього підприємства "Укравтогаз" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" в особі Регіонального виробничого управління "Харківавтогаз" (адреса: 03134, м. Київ, вул. Григоровича-Барського, буд. 2; код ЄДРПОУ 36265925) про стягнення коштів 221 968,71 грн за участю представників сторін:

позивача - Батракова О. Ю. (довіреність Др-1-0124 від 01.01.2024);

відповідача - Пікульська К. В. (довіреність № 88-У від 05.01.2024).

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" (далі - позивач) звернулось до Господарського суду Харківської області з позовною заявою, в якій просить суд стягнути з Дочірнього підприємства "Укравтогаз" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" в особі Регіонального виробничого управління "Харківавтогаз" (далі - відповідач) 221968,71 грн вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за березень 2017 року.

В обґрунтування своїх вимог позивач, зокрема, вказує на те, що 08.01.2016 між сторонами було укладено договір розподілу природного газу. На об`єкті Відповідача встановлено вимірювальний комплекс «ФЛОУТЕК-ТМ» заводський номер 1-2230 з діапазоном вимірювання диференційного тиску від 2,5 до 2500 кгс/м2, при цьому, згідно паспортних даних на перетворювач тиску ПМ-3 діапазон вимірювання 63-6300 кгс/м2. Однак, як повідомив відповідним листом ТОВ ДП «Укргазтех», якиє є заводом-виробником вимірювального комплексу «ФЛОУТЕК-ТМ», максимально можливий діапазон вимірювання перепаду тиску для датчика ПМ-3 згідно ТУ - це 6,3-10000 кгс/м2, а оптимальний 63-6300 кгс/м2; діапазон вимірювань від 6,3 до 63 кПс/м2 потребує використання спеціального заводського обладнання для калібрування та повірки, і це, як виняток, можливе лише в умовах заводу виробника по окремому замовленню; Діапазон датчика 2,5-6,3 кгс/м2 - зовсім недопустимий, так як крім того, що він метрологічно не забезпечується виробником, так і ще в цьому діапазоні згідно технічної інформації, приведеної в літературі, коливається «нуль» самого вузла на діафрагмі. З посиланням на вказаний лист позивач вказує, що виробник вимірювального комплексу встановленого у Відповідача, заборонив використання зазначеного комплексу в діапазоні вимірювань, в якому використовує комплекс «ФЛОУТЕК-ТМ» заводський номер 1-2230 при вимірюванні обсягів газу на АГНКС-3 РВУ «Харківавтогаз».

Позивач зазначає, що за результатами здійсненої ДП «Укрметртестстандарт» експертної повірки комплексу вимірювального-керуючого «ФЛОУТЕК-ТМ» заводський номер 1-2230 надано висновок від 13.12.2016, відповідно до якого Комплекс визнано таким, що не відповідає п. 9.3.1.3 МПУ 290/03-2013 «Комплекси вимірювальні «ФЛОУТЕК» «ФЛОУТЕК-ТМ» ТА «ФЛОУКОР»» та не допускається до застосування для комерційного обліку газу в діапазоні вимірювання диференційного тиску від 2,5 до 2500 кгс/м2.

З посиланням на зазанчені обставини, комісією АТ «Харківгаз» з розгляду актів про порушення на засіданні 04.04.2017 прийнято рішення про задоволення акту про не усунення порушення № 41 від 03.04.2017, відповідно до акту про порушення № 34 від 16.12.2016 та проведення розрахунку необлікованого природного газу за березень 2017 за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання з урахуванням фактичного часу роботи газоспоживаючого обладнання в порядку, визначеному п. 6 розділу 9 глави X, п. 4 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем. Згідно зі здійсненим позивачем розрахунком, вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за березень 2017 склала 21968,71 грн.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 03.03.2020 відкрито провадження у справі № 922/617/20; справу постановлено розглядати за правилами загального позовного провадження та призначено її до розгляду в підготовчому засіданні на 30.03.2020.

Протокольною ухвалою від 30.03.2020 підготовче засідання відкладено на 27.04.2020.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 27.04.2020 зупинено провадження у справі № 922/617/20 до вирішення Окружним адміністративним судом міста Києва справи № 640/20941/18 за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства Харківгаз до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Дочірнього підприємства Укравтогаз Національної акціонерної компанії Нафтогаз України, про визнання протиправною та скасування постанови, та набрання судовим рішенням по цій справі законної сили.

Шляхом моніторингу відомостей, які містить , судом встановлено, що за результатами розгляду справи № 640/20941/18 Окружним адміністративним судом міста Києва винесено рішення від 01.11.2022. В подальшому, зазначене рішення в передбаченому Законом порядку не оскаржувалось, тобто воно є таким, що набрало законної сили.

На підставі викладеного ухвалою Господарського суду Харківської області від 05.12.2023 провадження у справі № 922/617/20 поновлено та підготовче засідання призначено на 27.12.2023.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 27.12.2023 підготовче засідання відкладено на 12.01.2024.

У підготовчому засіданні 12.01.2024 оголошено перерву до 29.01.2024.

В процесі розгляду справи на стадії підготовчого провадження відповідач надав суду письмові пояснення (вх. № 935/24 від 12.01.2024) в яких просить суд відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що використання відповідачем комплексу «Флоутек-ТМ» зав. №1-2230 з багатопараметричними перетворювачами П-ЗН в діапазоні 2,5-2500кгс/м2 на АГНКС-3 м. Харків є законним, оскільки він встановлений у відповідності до проектно-виконавчої документації на Реконструкцію вузла обліку газу на відповідність комплексу стандартів ДСТУ ГОСТ 8.586.(1...5)-2009, яку виконало ТОВ «Техносервіс ЛДТ» та погоджений Позивачем. Крім того, відповідач також вказує, що висновком судової комплексної комісійної інженерно- технічної та електротехнічної експертизи №23234/9364, проведеної Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса, вказано що комплекс вимірювального типу «Флоуте к-ТМ». встановлений на комерційному вузлі облік газу підприємства Відповідача АГНКС-3 м. Харків, за адресою Харківська обл., м. Харків, вул. Кисляк, 210, міг застосовуватися для обліку, в тому числі комерційного обліку в діапазоні вимірювання 2,5-2500 кгс/м2 диференцінного тиску.

Крім того, відповідач також зазначає, що 30.11.2018 НКРЕКП прийняла Постанову №1590, згідно якої наклало штраф у розмірі 425000 грн на ПАТ «Харківгаз» за порушення Ліцензійних умов з розподілу та зобов`язало ПАТ «Харківгаз» у строк до 01 лютого 2019 року забезпечити скасування донарахованих РВУ «Харківавтогаз» ДП «Укравтогаз» об`ємів природного газу зокрема за лютий 2017 року.

Таким чином, відповідач вважає, що використання комплексу «Флоутек-ТМ» зав. №1-2230 з багатопараметричними перетворювачами ПМ-ЗН в діапазоні 2,5-2500кгс/м2 на АГНКС-3 м. Харків є законним, та таким, що відповідає проекту на даний вузол обліку газу, тоді як донарахування позивачем вартості природного газу за березень 2017 за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання з урахуванням часу його роботи є незаконними, що підтверджується Постановою НКРЕКП від 30.11.2018 №1590.

Позивач надав суду письмові пояснення (вх. № 2076/24 від 23.01.24) в яких наполягає на задоволенні заявленого позову, посилаючись на те, що факт правомірності нарахування необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за березень 2017 підтверджується актом про порушення № 41 від 03.04.2017 складеного позивачем як Оператором ГРМ внаслідок не усунення порушення зафіксованого в акті № 34 від 16.12.2016, при цьому відповідач заперечуючи проти позову використовує аргументи, наведені ним в процесі розгляду справи № 922/1399/17.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 29.01.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 14.02.2024.

На судове засідання 14.02.2024 прибули представники позивача та відповідача.

Представник позивача наполягає на задоволенні заявленого позову в повному обсязі.

Представник відповідача просить суд відмовити позивачу в задоволенні позову в повному обсязі.

Перевіривши матеріали справи, оцінивши надані суду докази та доводи, суд встановив.

Як свідчать матеріали справи, ПАТ Харківгаз, як підприємство, що здійснює діяльність з розподілу природного газу на підставі виданої НКРЕКП України ліцензії №789 від 13.03.2015 року (переоформлено рішенням НКРЕКП України №2284 від 08.09.2015 року), є оператором ГРМ.

Правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газотранспортної системи України встановлені Кодексом газорозподільних систем (надалі - Кодекс ГРМ), затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 року за №2494, зареєстрованого в МЮУ 06.11.2015 року за №1379/27824.

Кодекс газорозподільних систем визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем, зокрема умови забезпечення комерційного, у тому числі приладового обліку природного газу в газорозподільній системі та визначення його об`ємів і обсягів передачі до/з газорозподільної системи, у тому числі в розрізі суб`єктів ринку природного газу.

Дія цього Кодексу поширюється на операторів газорозподільних систем замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об`єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників (розділ 1 глава 1 п.1 Кодексу).

Відповідно до п. 1 розділу з глави VI Кодексу газорозподільних систем споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов`язані укласти договір розподілу природного газу з оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об`єкт.

Відповідно до пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем договір на приєднання до газорозподільної системи/договір - це письмова угода між оператором газорозподільної системи та замовником послуги з приєднання, яка укладається відповідно до вимог розділу V та за формою, наведеною в цьому Кодексі, визначає їх правовідносини під час виконання приєднання об`єкта замовника до газорозподільної системи, яка на законних підставах перебуває у власності чи користуванні (у тому числі в експлуатації) оператора газорозподільної системи.

Відповідно до п.3 глави 3 розділ VI Кодексу газорозподільних систем договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного Кодексу України за формою типового договору розподілу природного газу.

Згідно з п. 4 глави 3 розділу VI Кодексу газорозподільних систем договір розподілу природного газу між оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті регулятора та оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору.

Відповідно до Кодексу газорозподільних систем оператор газорозподільної системи (далі - оператор ГРМ) - суб`єкт господарювання, що на підставі ліцензії здійснює діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться у його власності або користуванні відповідно до законодавства, та здійснює щодо неї функції оперативно-технологічного управління.

Типовий договір розподілу природного газу затверджено Постановою НКРЕКП №2498 від 30.09.2015 року. Зазначений договір розподілу природного газу оприлюднено на офіційному сайті комісії, сайті позивача в мережі інтернет.

28.01.2016 року між ПАТ Харківгаз (нині Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз", позивач у справі) та Регіональним виробничим управлінням Харківавтогаз Дочірнього підприємства Укравтогаз НАК Нафтобаз України (відповідач у справі) укладено договір розподілу природного газу, який є договором приєднанням, на невизначений строк. Факт приєднання відповідача до умов договору (акцептування договору) підтверджується підписанням відповідачем заяви-приєднання №0942112R35УP016 від 01.01.2016 року.

Відповідно до умов розділу II Типового договору розподілу природного газу позивач зобов`язався надати відповідачу послугу з розподілу природного газу, а відповідач прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим договором. Обов`язковою умовою надання відповідачу послуги з розподілу природного газу є наявність у споживача об`єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи.

Відповідно до положень пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем комерційний облік природного газу визначення об`ємів (обсягів) передачі та розподілу (споживання/постачання) природного газу в точках комерційного обліку на підставі даних комерційних вузлів обліку та інших регламентних процедур у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до положень глави 1 розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем комерційний облік природного газу в газорозподільній системі організовується та здійснюється з метою визначення повної та достовірної інформації про об`єми (обсяги) природного газу, які надійшли до ГРМ від суміжних суб`єктів ринку природного газу (ГДП, ВБГ, оператора ГТС), та об`єми (обсяги) природного газу, які розподілені (передані) з ГРМ підключеним до неї споживачам і суміжним операторам ГРМ, та подальшого використання інформації у взаємовідносинах між суб`єктами ринку природного газу, у тому числі для взаєморозрахунків між ними.

Фактичний об`єм надходження природного газу до/з ГРМ (у тому числі по об`єктах споживачів) за певний період визначається в точках комерційного обліку (на межі балансової належності) на підставі даних комерційних вузлів обліку, встановлених в точках вимірювання, та інших регламентованих процедур у передбачених цим Кодексом випадках.

Забороняється здійснювати приймання-передачу природного газу до/з ГРМ без організації в точці вимірювання комерційного вузла обліку, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до п. 7.2 договору оператор ГРМ має право перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об`єкті споживача, у порядку, визначеному Кодексом газорозподільних систем.

Пунктом 9 глави 2 розділу IX Кодексу газорозподільних систем встановлено, що суб`єкт ринку природного газу, який не є власником комерційного ВОГ (вузла обліку газу), має право контролювати правильність експлуатації комерційного ВОГ, здійснювати його плановий або позаплановий контрольний огляд та/або технічну перевірку.

Пунктом 9 глави 2 розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем встановлено, що у разі виникнення між суміжними суб`єктами ринку газу (крім споживачів) спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму газу або технічних та метрологічних характеристик ЗВТ сторони (або одна зі сторін) мають право вимагати проведення експертизи ЗВТ та/або пломб, перевірки метрологічних характеристик ЗВТ (експертної чи позачергової повірки) у порядку, визначеному цим Кодексом.

Як вбачається з матеріалів справи, за адресою: Харківська область, Харківський район, с. Лідне, вул. Кисляк, 210, розташований об`єкт відповідача АГНКС-3, на якому встановлено вимірювальний комплекс Флоутек-ТМ заводський номер 1-2230 з використанням перетворювача тиску ПМ-З з діапазоном вимірювання диференційного тиску від 2,5 до 2500кгс/м2. Згідно паспортних даних діапазон вимірювання диференційного тиску складає від 63 до 6300 кгс/м2. Свідоцтво про повірку №0154Р/022 даного вимірювального комплексу видано 07.08.2015 року.

На лист позивача від 25.10.2016 року № 4881 ТОВ ДП Укргазтех (виробник вимірювального комплексу Флоутек ТМ) листом №103/10 від 28.10.2016 року повідомило, що максимально можливий діапазон вимірювання перепаду тиску для датчика ПМ-3 згідно ТУ це 6,3-10000 кгс/м2, а оптимальний 63-6300 кгс/м2. Діапазон вимірювань від 6,3 до 63 кПс/м2 потребує використання спеціального заводського обладнання для калібрування та повірки, і це, як виняток, можливе лише в умовах заводу виробника по окремому замовленню. Діапазон датчика 2,5-6,3 кгс/м2 зовсім недопустимий, так як крім того, що він метрологічно не забезпечується виробником, так і ще в цьому діапазоні згідно технічної інформації, приведеної в літературі, коливається нуль самого вузла на діафрагмі.

В порядку, визначеному Законом України Про метрологію та метрологічну діяльність, Порядку проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 08.02.2016 року №193 позивач ініціював питання про проведення експертної повірки комплексу вимірювального типу Флоутек-ТМ, встановленого у відповідача.

Зокрема, листом від 28.11.2016 року №Кh05-4-СЛ-5878-1116 позивач звернувся до метрологічної організації ДП Укрметртестстандарт з проханням направити фахівців для проведення експертної повірки комплексу вимірювального типу Флоутек-ТМ, встановленого у відповідача.

01.12.2016 року представником ДП Укрметртестстандарт проведена експертна повірка комплексу вимірювального типу Флоутек-ТМ заводський номер 1-2230 на місці його розташування.

За результатами експертної повірки комплексу вимірювального-керуючого Флоутек-ТМ заводський номер 1-2230, проведеної 01.12.2016 року представником ДП Укрметртестстандарт складено висновок, затверджений керівником установи 13.12.2018 року, згідно якого комплекс визнано таким, що не відповідає п.9.3.1.3 МПУ 290/03-2013 Комплекси вимірювальні Флоутек Флоутек-ТМ та Флоукор та не допускається до застосування для комерційного обліку газу в діапазоні вимірювання диференційного тиску від 2,5 до 2500 кгс/м2. В висновку вказано, що значення основної відносної зведеної похибки комплексу вимірюванні диференційного тиску перетворювачем вимірювальним багатопараметричним ПМ-ЗН, зав. №1056 (трубопровід 2) перевищує максимально допустимі значення. При цьому, перетворювач тиску зав. №1056 встановлено на обліку зворотнього потоку та відхилення похибки має додатне значення.

16.12.2016 року позивачем складено акт про порушення № 34 згідно з яким за виявленими порушеннями відповідачу необхідно привести комерційний вузол обліку до вимог чинних нормативних та метрологічних документів.

03.04.2017 позивачем складено акт про неусунення порушення № 41, яким встановлено, що відповідачем не усунуто порушення, встановлені в акті про порушення № 34 від 16.12.2016 в зв`язку з чим об`єм розподіленого природного газу в березні 2017 року проводити за за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання з урахуванням фактичного часу роботи газоспоживаючого обладнання (тобто в порядку, визначеному п. 6 розділу 9 глави X, п. 4 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем)

Згідно зі здійсненим позивачем розрахунком, вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за березень 2017 склала 21968,71 грн.

Обставини щодо стягнення з відповідача вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за березень 2017 в сумі 21968,71 грн. стали підставами для звернення позивача до суду з позовом у даній справі.

Разом з тим, відповідач в процесі розгляду даної справи заперечує правомірність нарахування позивачем необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за березень 2017 в сумі 21968,71 грн., наполягає на тому що використання ним комплексу «Флоутек-ТМ» зав. №1-2230 з багатопараметричними перетворювачами ПМ-ЗН в діапазоні 2,5-2500кгс/м2 на АГНКС-3 м. Харків є законним, та таким, що відповідає проекту на даний вузол обліку газу.

На підтвердження факт відсутності порушень, відповідач надав суду висновок судової комплексної комісійної інженерно-технічної та електротехнічної експертизи №23234/9364, проведеної Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса, згідно з яким комплекс вимірювального типу «Флоутек- ТМ». встановлений на комерційному вузлі облік газу підприємства Відповідача АГНКС-3 м. Харків, за адресою Харківська обл., м. Харків, вул. Кисляк, 210, міг застосовуватися для обліку, в тому числі комерційного обліку в діапазоні вимірювання 2,5-2500 кгс/м2 диференційного тиску.

Окрім того, як свідчать матеріали справи, 23.01.2018 відповідач отримав лист НКРЕКП №589/16/7-18 від 19.01.18 в якому НКРЕКП зроблено висновок, що якщо зазначені в пункті 3 глави 2 розділу XI Кодексу ГРМ порушення виявлено в роботі комерційного ВОГ або його складових, що обліковує природний газ, який повертається до мережі Позивача в реверсному потоці, внаслідок чого такий обсяг не обліковується або обліковується некоректно, у такому випадку перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу Відповідача не здійснюється.

Крім того, як свідчать матеріали справи, 30.11.2018 НКРЕКП прийняла Постанову №1590, згідно з якою вирішено:

- накласти штраф у розмірі 425000 грн на ПАТ «Харківгаз» за порушення Ліцензійних умов з розподілу;

- зобов`язано ПАТ «Харківгаз» у строк до 01 лютого 2019 року забезпечити скасування донарахованих РВУ «Харківавтогаз» ДП «Укравтогаз» об`ємів природного газу за грудень 2016 року в об`ємі 50 935 м3 на суму 436 900,06 грн, за січень 2017 року в об`ємі 19 840 м3 на суму 166 156,23 грн, за лютий 2017 року в об`ємі 9 897 м3 на суму 91 091,99 грн та за березень 2017 року в об`ємі 23 481 м3 на суму 221 968,71 грн.

Зазначену постанову НКРЕКП було оскаржено позивачем у даній справі в судовому порядку.

Однак, рішенням Окружного адміністративний суд міста Києва від 01.11.2022 у справі № 640/20941/18 встановлено, що постанова Нацкомісії від 30.11.2018 № 1590 прийнята у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та Законами України; в зв`язку з чим, судом прийнято рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Зазначене рішення в передбаченому КАС України порядку не оскаржувалося, в зв`язку з чим, вважається таким, що набрало законної сили.

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно з вимогами ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Статтею 98 ГПК України передбачено, що Висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права. Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи. Висновок експерта викладається у письмовій формі і приєднується до справи. Суд має право за заявою учасників справи або з власної ініціативи викликати експерта для надання усних пояснень щодо його висновку. У висновку експерта повинно бути зазначено: коли, де, ким (прізвище, ім`я, по батькові, освіта, спеціальність, а також, за наявності, свідоцтво про присвоєння кваліфікації судового експерта, стаж експертної роботи, науковий ступінь, вчене звання, посада експерта), на якій підставі була проведена експертиза, хто був присутній при проведенні експертизи, питання, що були поставлені експертові, які матеріали експерт використав. Інші вимоги до висновку експерта можуть бути встановлені законодавством. У висновку експерта має бути зазначено, що він попереджений (обізнаний) про відповідальність за завідомо неправдивий висновок, а у випадку призначення експертизи судом, також про відповідальність за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків. Якщо експерт під час підготовки висновку встановить обставини, що мають значення для справи, з приводу яких йому не були поставлені питання, він має право включити до висновку свої міркування про ці обставини.

Відповідно до ст. 104 ГПК України, висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 86 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивоване в судовому рішенні.

Відповідно до положень пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем комерційний облік природного газу визначення об`ємів (обсягів) передачі та розподілу (споживання/постачання) природного газу в точках комерційного обліку на підставі даних комерційних вузлів обліку та інших регламентних процедур у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до положень глави 1 розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем комерційний облік природного газу в газорозподільній системі організовується та здійснюється з метою визначення повної та достовірної інформації про об`єми (обсяги) природного газу, які надійшли до ГРМ від суміжних суб`єктів ринку природного газу (ГДП, ВБГ, оператора ГТС), та об`єми (обсяги) природного газу, які розподілені (передані) з ГРМ підключеним до неї споживачам і суміжним операторам ГРМ, та подальшого використання інформації у взаємовідносинах між суб`єктами ринку природного газу, у тому числі для взаєморозрахунків між ними.

Фактичний об`єм надходження природного газу до/з ГРМ (у тому числі по об`єктах споживачів) за певний період визначається в точках комерційного обліку (на межі балансової належності) на підставі даних комерційних вузлів обліку, встановлених в точках вимірювання, та інших регламентованих процедур у передбачених цим Кодексом випадках.

Забороняється здійснювати приймання-передачу природного газу до/з ГРМ без організації в точці вимірювання комерційного вузла обліку, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до абз. 1 п. 1 гл. 3 розділу IX Кодексу газорозподільних систем визначення об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту споживача, що не є побутовим, здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ і споживачем на підставі даних комерційних ВОГ, визначених договором розподілу природного газу між Оператором ГР і споживачем, та з урахуванням вимог Кодексу ГР та договору.

Розділом 3 Правил обліку природного газу під час його транспортування, постачання та споживання, що затверджені наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 №618 (далі - Правила) комерційний вузол обліку газу це - вузол обліку газу, за даними якого сторонами Договору на постачання газу оформлюється актиприймання-передачігазу і здійснюються взаєморозрахунки.

В даному випадку, відповідно до умов укладеного сторонами договору від 28.01.2016, визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по Споживачу здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ та Споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем та цим Договором. Для визначення об`єму розподілу та споживання природного газу беруться дані комерційного вузла обліку споживача.

Додатком № 1 Договору до заяви-приєднання №0942112R35EP016 від 01.01.2016 визначено, що точкою комерційного обліку суб`єкта є вимірювальний комплекс «Флоутек-ТМ» (заводський номер 1-2230).

Суд констатує, що використання відповідачем комплексу «Флоутек-ТМ» (заводський номер 1-2230) ЗН в діапазоні 2,5-2500кгс/м2 на АГНКС-3 м. Харків здійснюється у відповідності до проектно-виконавчої документації на Реконструкцію вузла обліку газу на відповідність комплексу стандартів ДСТУ ГОСТ 8.586.(1...5)-2009, яку виконало ТОВ «Техносервіс ЛДТ» та погоджено самим Позивачем.

Відповідно до п. 7.2 договору оператор ГРМ має право перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об`єкті споживача, у порядку, визначеному Кодексом газорозподільних систем.

Пункти 5.7 та 5.4 Правил передбачають, що засоби вимірювальної техніки (далі - ЗВТ) мають бути повірені або атестовані в установленому порядку. Власник комерційного вузла обліку газу відповідає за збереження свідоцтв про повірку або метрологічну атестацію ЗВТ та паспортів до ЗВТ. Обстеження вузла обліку газу, на можливість його використання як комерційного, здійснюється представниками облікової організації та споживача.

Пунктом 6 глави 9 розділу X Кодексу ГРМ передбачено, що якщо під час перевірки комерційного ВОГ між сторонами виникає сумнів, щодо результатів вимірювання об`єму природного газу та/або метрологічних характеристик комерційного ВОГ чи його складових, за домовленістю сторін або за ініціативою однієї зі сторін може бути ініційована їх позачергова чи експертна повірка. Якщо за результатами позачергової чи експертної повірки комерційного ВОГ (ЗВТ) буде підтверджена його невідповідність нормативним документам у сфері метрології, об`єм розподіленого в точці вимірювання природного газу за період порушення розраховується у порядку, визначеному розділом XI Кодексу ГРМ зі складанням акта про порушення.

Відповідно до п.п. 18 п. 1 ст. 1 розділу 1 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» повірка засобів вимірювальної техніки - це сукупність операцій, що включає перевірку та маркування та/або видачу документа про повірку засобу вимірювальної техніки, які встановлюють і підтверджують, що зазначений засіб відповідає встановленим вимогам.

Відповідно до п. 6 розділу 9 глави X Кодексу ГРС якщо за результатами позачергової чи експертної повірки комерційного ВОГ (ЗВТ) буде підтверджена його невідповідність нормативним документам у сфері метрології та/або факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках за відсутності дублюючого чи підмінного ВОГ (ЗВТ) або припинення газопостачання об`єм розподіленого в точці вимірювання природного газу за період порушення та відсутності комерційного ВОГ (ЗВТ) розраховується у порядку, визначеному розділом XI цього Кодексу, зі складанням акта про порушення. При цьому витрати, пов`язані з позачерговою чи експертною повіркою, компенсуються власником комерційного ВОГ/ЗВТ (крім факту несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ). Крім того, власник впродовж двомісячного строку здійснює заходи щодо приведення комерційного ВОГ (ЗВТ) в точці вимірювання у відповідність до вимог розділу X цього Кодексу, за винятком лічильників газу побутових споживачів. У разі невідповідності лічильників газу побутових споживачів нормативним документам у сфері метрології (за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ) об`єм розподіленого в точці вимірювання природного газу за період відсутності лічильника газу та приведення точки вимірювання у відповідність до вимог цього Кодексу забезпечуються відповідно до вимог пункту 5 глави 8 цього розділу, а витрати, пов`язані з позачерговою чи експертною повіркою, компенсуються за рахунок Оператора ГРМ.

Суд констатує, що за результатами експертної повірки комплексу вимірювального-керуючого Флоутек-ТМ заводський номер 1-2230, проведеної 01.12.2016 року представником ДП Укрметртестстандарт складено висновок, затверджений керівником установи 13.12.2018 року, згідно якого комплекс визнано таким, що не відповідає п. 9.3.1.3 МПУ 290/03-2013 Комплекси вимірювальні Флоутек Флоутек-ТМ та Флоукор та не допускається до застосування для комерційного обліку газу в діапазоні вимірювання диференційного тиску від 2,5 до 2500 кгс/м2. В висновку вказано, що значення основної відносної зведеної похибки комплексу вимірюванні диференційного тиску перетворювачем вимірювальним багатопараметричним ПМ-ЗН, зав. №1056 (трубопровід 2) перевищує максимально допустимі значення. При цьому, перетворювач тиску зав. №1056 встановлено на обліку зворотного потоку та відхилення похибки має додатне значення.

Однак, висновком судової комплексної комісійної інженерно-технічної та електротехнічної експертизи №23234/9364, проведеної Харківським науково-дослідним інститутом судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса, встановлено що комплекс вимірювального типу «Флоутек- ТМ». встановлений на комерційному вузлі облік газу підприємства Відповідача АГНКС-3 м. Харків, за адресою Харківська обл., м. Харків, вул. Кисляк, 210, міг застосовуватися для обліку, в тому числі комерційного обліку в діапазоні вимірювання 2,5-2500 кгс/м2 диференцінного тиску.

Зазнаечне в свою чергу спростовує твердження позивача про неможливість використання відповідачем комплекс вимірювального типу «Флоутек- М» для комерційного обліку газу в діапазоні вимірювання 2,5-2500 кгс/м2 диференцінного тиску та відповідно свідчить про необґрунтованість проведення розрахунку необлікованого природного газу за березень 2017 за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання з урахуванням фактичного часу роботи газоспоживаючого обладнання в порядку, визначеному п. 6 розділу 9 глави X, п. 4 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем.

Окрім того, як свідчать матеріали справи, 30.11.2018 НКРЕКП прийняла Постанову № 1590, згідно з якою вирішено:

- накласти штраф у розмірі 425000 грн на ПАТ «Харківгаз» за порушення Ліцензійних умов з розподілу;

- зобов`язано ПАТ «Харківгаз» у строк до 01 лютого 2019 року забезпечити скасування донарахованих РВУ «Харківавтогаз» ДП «Укравтогаз» об`ємів природного газу за грудень 2016 року в об`ємі 50 935 м3 на суму 436 900,06 грн, за січень 2017 року в об`ємі 19 840 м3 на суму 166 156,23 грн, за лютий 2017 року в об`ємі 9 897 м3 на суму 91 091,99 грн та за березень 2017 року в об`ємі 23 481 м3 на суму 221 968,71 грн.

- ПАТ «Харківгаз» у 60-строк запропонувати РВУ «Харківавтогаз» ДП «Укравтогаз» скласти нові Протоколи розрахунку (розрахунок параметрів витратоміра за заданими характеристиками звужувального пристрою і вимірювального трубопроводу) по прямому та зворотному потоках газу із забезпеченням найменшого (оптимального) показника невизначеності вимірювання та, у разі необхідності, з дотриманням чинного законодавства оформити відповідні зміни в технічній та проектній документації на комерційний вузол обліку газу на АГНКС-3 м. Харків або забезпечити калібрування багатопараметричних перетворювачів, які будуть експлуатуватися у складі ВОГ на АГНКС-3 м. Харків, у діапазоні вимірювання перепаду тиску 2,5-2500 кгс/м2 на обладнанні заводу-виробника ТОВ «ДП Укргазтех».

У разі ненадання ПАТ «Харківгаз» інформації РВУ «Харківавтогаз» ДП «Укравтогаз» про заходи з приведення ВОГ у відповідність до встановлених ПАТ «Харківгаз» у термін до 01.03.2019 виконати за власний рахунок реконструкцію комерційного ВОГ на АГНКС-З м. Харків, у результаті якої мають бути збережені принцип роботи існуючого зла обліку газу, системи газопостачання та діючий порядок експлуатації газоспоживаючого обладнання;

- ПАТ «Харківгаз» та РВУ «Харківавтогаз» ДП «Укравтогаз» у термін до 01.03.2019 врегулювати взаємовідносини шляхом здійснення заходів щодо відновлення газопостачання на АГНКС-3 м. Харків та письмово повідомити Нацкомісію.

З цього приводу суд зазначає, що частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про ринок природного газу» визначає правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг (частина перша статті 1 Закону України «Про ринок природного газу»).

Положеннями статті 3 Закону України «Про ринок природного газу» встановлено, що Регулятор здійснює державне регулювання з метою з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Регулятор здійснює державне регулювання шляхом державного контролю та застосування заходів впливу (пункт 4 частини другої статті 3 Закону України «Про ринок природного газу»).

Основними завданнями Регулятора є: 1) забезпечення ефективного функціонування та розвитку ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) сприяння ефективному відкриттю ринків у сферах енергетики та комунальних послуг для всіх споживачів і постачальників та забезпечення недискримінаційного доступу користувачів до мереж/трубопроводів; 3) сприяння інтеграції ринків електричної енергії, природного газу України з відповідними ринками інших держав, зокрема в рамках Енергетичного Співтовариства, співпраці з Радою регуляторів Енергетичного Співтовариства, Секретаріатом Енергетичного Співтовариства та національними регуляторами енергетики інших держав; 4) забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами; 5) сприяння транскордонній торгівлі електричною енергією та природним газом, забезпечення інвестиційної привабливості для розвитку інфраструктури; 6) реалізація цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг; 7) сприяння впровадженню заходів з енергоефективності, збільшенню частки виробництва енергії з відновлюваних джерел енергії та захисту навколишнього природного середовища; 8) створення сприятливих умов для залучення інвестицій у розвиток ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 9) сприяння розвитку конкуренції на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг; 10) інші завдання, передбачені законом.

Відповідно до частин першої, другої та четвертої статті 22 Закону України «Про ринок природного газу» суб`єкти господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, несуть відповідальність за правопорушення у сферах енергетики та комунальних послуг, визначені законами України «Про природні монополії», «;Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу», «;Про ринок електричної енергії», «Про ринок природною газу», «Про трубопровідний транспорт», «Про теплопостачання», «Про питну воду та питне водопостачання», «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» та іншими законами, що регулюють відносини у відповідних сферах.

За порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

Регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірах, встановлених цим Законом, законами України «Про ринок електричної енергії», «;Про природні монополії», «;Про питну воду та питне водопостачання», «;Про ринок природного газу», «;Про теплопостачання».

Адміністративні стягнення застосовуються до посадових осіб суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Таким чином, Постанова НКРЕКП № 1590 від 30.11.2018, зокрема щодо зобов`язання ПАТ «Харківгаз» у строк до 01 лютого 2019 року забезпечити скасування донарахованих РВУ «Харківавтогаз» ДП «Укравтогаз» об`ємів природного газу за березень 2017 року в об`ємі 23 481 м3 на суму 221 968,71 грн. є обов`язковою для виконання позивачем у даній справі, оскільки таке донарахування визнано незаконним.

До того ж, як свідчать матеріали справи, позивач в судовому порядку оскаржив Постанову НКРЕКП № 1590 від 30.11.2018, однак рішенням Окружного адміністративний суд міста Києва від 01.11.2022 у справі № 640/20941/18 задоволенні позовних вимог відмовлено.

В даному рішенні Окружним адміністративним судом міста Києва встановлено, що постанова НКРЕКП від 30.11.2018 № 1590 прийнята з дотриманням вимог законів № 222-VIII, № 1540-VIII, №329-VIII, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, безсторонньо, добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, пропорційно, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно.

Рішення Окружного адміністративний суд міста Києва від 01.11.2022 у справі № 640/20941/18 в подальшому не оскаржувалося, а тому в розумінні ст. 255 КАС України є таким, що набрало законної сили. При цьому, висновки, які викладені в даному рішенні в розумінні ст. 75 ГПК України є преюдиційними для розгляду даної справи, тобто такими, що не потребують доведенню.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку що заявлений в межах даної справи позов позбавлений фактичного та правового обґрунтування, а доводи на підтвердження викладених в ньому обставин спростовуються матеріалами. Зазначене в свою чергу зумовлює прийняття судом рішення про відмову в задоволенні цього позову.

З урахуванням вимог ст. 123, 129 ГПК України судові витрати у даній справі підлягають покладенню на позивача.

Керуючись ст. ст. 73-74, 76-80, 123, 126, 129, 232-233, 237-238, 244 ГПК України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано в строки та в порядку визначеному ст. 256, 257 ГПК України з урахуванням п. 17.5 Перехідних положень ГПК України.

Повне рішення складено "29" лютого 2024 р.

СуддяО.І. Байбак

Дата ухвалення рішення14.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117340131
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення коштів 221 968,71 грн

Судовий реєстр по справі —922/617/20

Ухвала від 27.03.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Плахов Олексій Вікторович

Рішення від 14.02.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Байбак О.І.

Ухвала від 29.01.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Байбак О.І.

Ухвала від 08.01.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Байбак О.І.

Ухвала від 27.12.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Байбак О.І.

Ухвала від 27.12.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Байбак О.І.

Ухвала від 25.12.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Байбак О.І.

Ухвала від 05.12.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Байбак О.І.

Ухвала від 27.04.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Байбак О.І.

Ухвала від 08.04.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Байбак О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні