ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АД МІНІСТРАТИВНИЙ СУД
79018, м. Львів, вул. Чоловсь кого, 2
УХВАЛА
про відмову у відкритті п ровадження в адміністративн ій справі
14.10.2010р. 2а-90 89/10/1370
Суддя Львівського окруж ного адміністративного суду Качур Роксолана Петрівна, ро зглянувши позовну заяву і до дані до неї матеріали
за позовом ОСОБА_1
до Міністерство охорони здор ов'я України
про про скасування наказу
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з ви щезазначеним адміністратив ним позовом, в якому просить с уд скасувати наказ Міністерс тва охорони здоров' я Україн и від 05.05.2010 року за № 75-0 «Про реорг анізацію поліклініки шляхом приєднання до Львівського н аціонального медичного унів ерситету імені Данила Гали цького».
Вищевказаним наказом пе редбачено наступне:
- «реорганізувати протягом двох місяців Львів ську обласну державну стомат ологічну поліклініку шляхом приєднання її до Львівськог о національного медичного ун іверситету імені Данила Га лицького» (пункт 1 цього нак азу);
- «визначити уніве рситет правонаступником май нових прав і обов'язків полік лініки»(пункт 2 цього наказу);
- «забезпечити вик лючення у відповідності до ч инного законодавства полікл ініки з Єдиного державного р еєстру підприємств та органі зацій України»(підпункт 4.4 пун кту 4 цього наказу).
Вищевказаний наказ відпов ідача передбачає реорганіза цію (а, фактично, припинення, т обто ліквідацію) наступного закладу охорони здоров'я (пол іклініки):
- найменування зак ладу охорони здоров'я: Львівс ька обласна державна стомато логічна поліклініка;
- відомості про дер жавну реєстрацію закладу охо рони здоров'я: місце проведен ня державної реєстрації юрид ичної особи - виконавчий комі тет Львівської міської ради; дата проведення державної р еєстрації - 17.07.1997 року; номер зап ису про включення відомостей про юридичну особу до ЄДР - 1 415 12 0 0000 007267; свідоцтво про державну р еєстрацію юридичної особи се рії А00 № 380256;
- ідентифікаційн ий код: 01984470;
- місцезнаходженн я: 79010, місто Львів, вулиця Пекар ська, будинок № 69-А;
- правовий статус з акладу охорони здоров'я: юрид ична особа;
- власник закладу о хорони здоров'я: територіаль на громада Львівської област і.
- форма власності з акладу охорони здоров'я: кому нальна власність.
- вид діяльності за кладу охорони здоров'я: медич на практика (терапевтична ст оматологія, стоматологія, ор топедична стоматологія, хіру ргічна стоматологія, дитяча стоматологія, ортодонтія, ре нтгенологія, фізіотерапія, а нестезіологія) згідно ліценз ії, виданої Міністерством ох орони здоров'я України 09 листо пада 2007 року; термін дії ліценз ії з 28 вересня 2007 року по 12 жовтн я 2010 року; ліцензія № 386313 серія АВ ; коди видів діяльності за КВЕ Д: 85.12.0 (медична практика), 85.13.0 (сто матологічна практика).
Позивач вважає, що та ке рішення відповідача прийн ято з грубим порушенням прав ової норми, передбаченої час тиною 3 статті 49 Конституції У країни (зміст цієї норми прав а: держава створює умови для е фективного і доступного для всіх громадян медичного обсл уговування. У державних і ком унальних закладах охорони зд оров'я медична допомога нада ється безоплатно; існуюча ме режа таких закладів не може б ути скорочена), порушує його з аконні права та інтереси в ча стині права на охорону здоро в'я та права на працю, а також з аконні права та інтереси інш их громадян - мешканців Львів ської області, право на надан ня медичної допомоги в держа вних та комунальних закладах охорони здоров'я яким гарант овано Конституцією України, а також порушує законні прав а та інтереси працівників Ль вівської обласної державної стоматологічної поліклінік и, а, отже, є протиправним та по винно бути скасовано.
Завданням адміністратив ного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністрат ивного судочинства України ( далі КАС України) є захист пра в, свобод та інтересів фізичн их осіб, прав та інтересів юри дичних осіб у сфері публічно -правових відносин від поруш ень з боку органів державної влади, органів місцевого сам оврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єк тів при здійсненні ними влад них управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегова них повноважень шляхом справ едливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміні стративних справ.
До адміністративних судів згідно з ч. 2 цієї ж статті можу ть бути оскаржені будь-які рі шення, дії чи бездіяльність с уб'єктів владних повноважень , крім випадків, коли щодо таки х рішень, дій чи бездіяльност і Конституцією чи законами У країни встановлено інший пор ядок судового провадження.
Згідно з ч. 1 ст. 6 КАС України, к ожна особа має право в порядк у, встановленому цим Кодексо м, звернутися до адміністрат ивного суду, якщо вважає, що рі шенням, дією чи бездіяльніст ю суб'єкта владних повноваже нь порушені її права, свободи або інтереси. Таке звернення реалізовується шляхом пред' явлення позову у формі позов ної заяви до суду першої інст анції (ст.104 КАС України).
Проте, відповідно до части ни першої статті 17 КАС України , юрисдикція адміністративни х судів поширюється на право відносини, що виникають у зв'я зку з здійсненням суб'єктом в ладних повноважень владних у правлінських функцій, а тако ж у зв'язку з публічним формув анням суб'єкта владних повно важень шляхом виборів або ре ферендуму.
Визначення поняття "справа адміністративної юри сдикції" наведено у статті 3 КА С України, під якою розумієть ся переданий на вирішення ад міністративного суду публіч но-правовий спір, у якому хоча б однією з сторін є суб'єкт, що здійснює владні управлінськ і функції на основі законода вства, в тому числі на виконан ня делегованих повноважень.
Тобто, справою адміні стративної юрисдикції може б ути переданий на вирішення а дміністративного суду спір, який виник між двома (кільком а) конкретними суб'єктами сус пільства стосовно їхніх прав та обов'язків у конкретних пр авових відносинах, у яких хоч а б один суб'єкт законодавчо у повноважений владно керуват и поведінкою іншого (інших) су б'єктів, а ці суб'єкти відповід но зобов'язані виконувати ви моги та приписи такого владн ого суб'єкта.
У випадку, якщо суб'єкт (у тому числі орган державної влади, орган місцевого самов рядування, їхня посадова чи с лужбова особа) у спірних прав овідносинах не здійснює вказ ані владні управлінські функ ції щодо іншого суб'єкта, який є учасником спору, такий спір не має встановлених нормами КАС України ознак справи адм іністративної юрисдикції, і, відповідно, не повинен виріш уватись адміністративним су дом.
Частина 2 статті 17 КАС У країни встановлює категорії публічно-правових спорів, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів, щодо вирішення адміністративних справ, зокрема:
- спори фізичних чи юридич них осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-прав ових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бе здіяльності;
- спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби;
- спори між суб'єктами владн их повноважень з приводу реа лізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числ і делегованих повноважень;
- спори, що виникають з приво ду укладання, виконання, прип инення, скасування чи визнан ня нечинними адміністративн их договорів;
- спори за зверненням суб'єк та владних повноважень у вип адках, встановлених Конститу цією та законами України;
- спори щодо правовідносин , пов'язаних з виборчим процес ом чи процесом референдуму.
У всіх наведених категорі ях спорів передбачено, що хоч а б однією із сторін такого сп ору повинен бути суб'єкт влад них повноважень.
Саме ж поняття "суб'єкт влад них повноважень" визначено у статті 3 КАС України - це орган и державної влади, орган місц евого самоврядування, їхні п осадові чи службові особи, ін ший суб'єкт при здійсненні ни ми владних управлінських фун кцій на основі законодавства , в тому числі на виконання дел егованих повноважень.
Отже, необхідною та єдиною о знакою суб'єкта владних повн оважень є здійснення цим суб 'єктом владних управлінських функцій, при цьому ці функції повинні здійснюватись суб'є ктом саме у тих правовідноси нах, у яких виник спір.
У випадку, якщо суб'єкт (у том у числі орган державної влад и, орган місцевого самовряду вання, їхня посадова чи служб ова особа) у спірних правовід носинах не здійснює вказаних владних управлінських функц ій (щодо іншого суб'єкта, який є учасником спору), то такий су б'єкт не знаходиться "при здій сненні управлінських функці й", та не має встановлених норм ами КАС України необхідних о знак суб'єкта владних повнов ажень.
Стаття 55 Конституції Україн и не визначає, які саме рішенн я, дії чи бездіяльність орган ів державної влади і місцево го самоврядування чи службов их осіб можуть бути оскаржен і, а тому встановлює принцип, в ідповідно до якого в суді мож уть бути оскаржені будь-які ї хні рішення, дії та бездіяльн ість.
Однак, рішеннями суб' єкт а владних повноважень можуть бути нормативно-правові акт и, або ж акти індивідуальної д ії.
КАС України не містить визн ачення термінів нормативно-п равовий акт та правовий акт і ндивідуальної дії.
За усталеними в теорії прав а підходами до класифікації актів нормативно-правовий ак т - виданий суб' єктом владн их повноважень документ, яки й встановлює, змінює чи припи няє дію обов' язкових правил поведінки, обмежених в часі, просторі та за колом осіб, та призначений для неодноразов ого застосування. Правовий а кт індивідуальної дії - вида ний суб' єктом владних повно важень документ, прийнятий з метою реалізації положень н ормативно-правового акту /ак тів/ щодо конкретної життєво ї ситуації, не містить загаль нообов' язкових правил пове дінки та стосується прав і об ов' язків чітко визначеного суб' єкта /суб' єктів/, якому він адресований.
Обов' язковою ознакою як н ормативно-правового, так і пр авового акту індивідуальної дії є юридичний характер, тоб то обов' язковість його прип исів для відповідного суб' є кта /суб' єктів/, дотримання я кого забезпечується правови ми механізмами.
Відповідно до стаття 49 Ко нституції України, кожен м ає право на охорону здоров'я, м едичну допомогу та медичне с трахування.
Охорона здоров'я забезпечу ється державним фінансуванн ям відповідних соціально-еко номічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних п рограм.
Держава створює умови для е фективного і доступного для всіх громадян медичного обсл уговування. У державних і ком унальних закладах охорони зд оров'я медична допомога нада ється безоплатно; існуюча ме режа таких закладів не може б ути скорочена. Держава сприя є розвиткові лікувальних зак ладів усіх форм власності.
Зазначеним конституційним положення кореспондується з акріплене у ст. 283 Цивільного к одексу України право на охор ону здоров' я та закріплене у ст. 284 цього ж кодексу право на медичну допомогу.
При цьому право на охорону з доров' я та право на медичну допомогу є особистими немай новими правами, що забезпечу ють природне існування фізич ної особи і їх регламентація визначена главою 21 Цивільног о кодексу України.
Заявлені позиваче м вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуваним наказом порушу ється його право на охорону з доров' я та на надання медич ної допомоги, тобто позивач в важає порушеними свої особис ті немайнові права.
Відповідно до ч. 1. ст. 1 Ц ивільного кодексу України, ц ивільним кодексом регулюють ся особисті немайнові та май нові відносини (цивільні від носини), засновані на юридичн ій рівності, вільному волеви явленні, майновій самостійно сті їх учасників.
Враховуючи викладене , суд констатує, що відповідач у спірних відносинах не є суб ' єктом владних повноважень у тому значенні як його вжито в КАС України, оскільки не зді йснює щодо відповідачів влад них управлінських функцій і не наділений у спірних право відносинах щодо позивача вла дними повноваженнями, відтак даний спір не має ознак справ и адміністративної юрисдикц ії.
Разом з тим позивач ж одним чином не позбавлений п рава на судовий захист, оскіл ьки відповідно до ст. 15 Цивіль ного кодексу України, кожна о соба має право на захист свог о цивільного права у разі йог о порушення, невизнання або о спорювання. При цьому суд, від повідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України в изнає незаконним і скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державн ої влади, органом влади Автон омної Республіки Крим або ор ганом місцевого самоврядува ння, якщо він суперечить акта м цивільного законодавства і порушує цивільні права або і нтереси.
Питання про відкриття пров адження в адміністративній с праві суддя, відповідно до ч. 4 ст. 107 КАС України, вирішує прот ягом трьох днів з дня надходж ення позовної заяви до адмін істративного суду або закінч ення строку, встановленого д ля усунення недоліків позовн ої заяви, у разі залишення поз овної заяви без руху.
Суддя відкриває проваджен ня в адміністративній справі згідно із ч. 2 ст. 107 КАС України, на підставі позовної заяви, я кщо відсутні підстави для по вернення позовної заяви, зал ишення її без розгляду чи від мови у відкритті провадження у справі.
При цьому, відповідно до п. 4, п. 6 ч. 1 ст. 107 КАС України, суддя пі сля одержання позовної заяви з'ясовує,зокрема, чи:
- належить позовну заяву роз глядати в порядку адміністра тивного судочинства;
- немає інших підстав для по вернення позовної заяви, зал ишення її без розгляду або ві дмови у відкритті провадженн я в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.
Враховуючи викладене, су д констатує, що спірні правов ідносини виникли стосовно йм овірного порушення особисти х немайнових прав позивача, т акі відносини не є публічно-п равовими та не виникли з адмі ністративно-управлінських в ідносин, а захист порушених ц ивільних прав позивач може з дійснити в порядку цивільног о судочинства.
У сукупності вказані обста вини унеможливлюють розгляд поданого позивачем позову у порядку адміністративного с удочинства.
Відповідно до п . 1 ст. 109 КАС України, суддя відмо вляє у відкритті провадження в адміністративній справі, я кщо заяву не належить розгля дати в порядку адміністратив ного судочинства, та відпові дно до ч.6 цієї ж статті роз' я снює позивачу, що розгляд так ої справи відноситься до юри сдикції місцевого загальног о суду в порядку цивільного с удочинства,
Керуючись ст.ст.1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 17, 21, 107, 109, 158, 159, 160, 165 Кодексу адміністрати вного судочинства України, с уддя -
УХВАЛИВ:
У відкритті провадження в адміністративній справі з а позовом ОСОБА_1 про скас ування правового акту індиві дуальної дії суб' єкта владн их повноважень - Міністерст ва охорони здоров' я України - відмовити.
Копію ухвали про відмову у в ідкритті провадження в адмін істративній справі невідкла дно надіслати особі яка пода ла позовну заяву, разом із поз овною заявою та усіма додани ми до неї документами.
Ухвала суду набирає зако нної сили у порядку, встановл еному ст.254 КАС України.
Ухвала може бути оскаржен а особою, яка подала позовну з аяву в порядку і строки, встан овлені ст.186 КАС України:
Апеляційна скарга на ухвал у суду першої інстанції пода ється протягом п' яти днів з дня проголошення ухвали. Якщ о ухвалу було постановлено у письмовому провадженні або без виклику особи, яка її оска ржує, апеляційна скарга пода ється протягом п' яти днів з дня отримання копії ухвали.
Якщо суб' єкта владних пов новажень у випадках та поряд ку, передбачених частиною че твертою статті 167 цього Кодекс у, було повідомлено про можли вість отримання копії ухвали суду безпосередньо в суді, то п' ятиденний строк на апеля ційне оскарження ухвали суду обчислюється з наступного д ня після закінчення п' ятиде нного строку з моменту отрим ання суб' єктом владних повн оважень повідомлення про мож ливість отримання копії ухва ли суду.
Суддя Качур Р.П.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2010 |
Оприлюднено | 23.10.2010 |
Номер документу | 11740115 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні