Ухвала
від 04.03.2024 по справі 280/1437/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

З ПИТАНЬ ПРИЗНАЧЕННЯ СУДОВО-МЕДИЧНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ

04 березня 2024 року Справа № 280/1437/24 м. Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Семененко М.О., розгянувши клопотання про призначення судово-медичної експертизи у справі за позовом ОСОБА_1 до Позаштатної військово-лікарської комісії КНП «Вільнянська багатопрофільна лікарня» Вільнянської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Запорізький районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Позаштатної військово-лікарської комісії КНП «Вільнянська багатопрофільна лікарня» Вільнянської міської ради про визнання протиправною та скасування постанови.

Ухвалою суду від 19.02.2024 позовну заяву залишено без руху, позивачу надано строк для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою суду від 04.03.2024 відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи; залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Запорізький районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки.

Разом із позовною заявою представником позивача адвокатом Кофановим А.В. подано клопотання про призначення судово-медичної експертизи.

Вказане клопотання обгрунтоване тим, що для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері медицини, і жодного висновку експерта на даний момент у справі немає.

На вирішення експерта просить поставити такі питання:

1) чи враховані належним чином у довідці (постанові) № 59 від 16.01.2024 року позаштатної військово-лікарської комісії КНП "Вільнянська багатопрофільна лікарня" Вільнянської міської ради, прийнятої щодо придатності до військової служби ОСОБА_1 , - хвороби, встановлені у нього згідно консультаційного висновку спеціаліста КНП "Запорізька обласна клінічна лікарня" Запорізької обласної ради від 05.08.2021 року, консультаційного висновку спеціаліста КНП «Запорізька обласна клінічна лікарня" Запорізької обласної ради від 30.12.2022 року, консультаційного висновку спеціаліста КНП "Запорізька обласна клінічна лікарня" Запорізької обласної ради від 26.04.2023 року, та консультаційного висновку спеціаліста КНП "Запорізька обласна клінічна лікарня" Запорізької обласної ради від 02.01.2024 року?;

2) якщо не враховані - то чи вплине їх врахування та належна оцінка на визначення придатності ОСОБА_1 до військової служби відповідно до "Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України", затвердженого наказом Міністра оборони України № 402 від 14.08.2008 року, і якщо так, то яким чином?

3) чи були наявні підстави для встановлення ОСОБА_1 при проходженні військово-лікарської комісії 16.01.2024 року індивідуальних протипоказань щодо видів військової служби та робіт під час мобілізації - як особі, обмежено придатній до військової служби? якщо так, то які саме, і чи відображені вони належним чином у довідці (постанові) № 59 від 16.01.2024 року позаштатної військово-лікарської комісії КНП "Вільнянська багатопрофільна лікарня" Вільнянської міської ради?

При вирішенні даного клопотання суд виходить з такого.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів.

Частиною 2 статті 73 КАС України визначено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно частинами 1-3 статті 101 КАС України висновком експерта є докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені в результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені перед експертом, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права. Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи.

Відповідно до частини 1 статті 102 КАС України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: 1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; 2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності.

Отже, експертиза призначається у разі необхідності з`ясування судом обставин, які стосуються предмету доказування, у спірному випадку обставин, які підтверджують заявлені позовні вимоги.

Обов`язковою передумовою призначення в адміністративному процесі судової експертизи є необхідність з`ясування судом тих обставин, які потребують спеціальних знань, та в силу їх специфічного характеру не можуть бути з`ясовані судом на основі положень чинного законодавства, що може вплинути на правильне вирішення спору по суті.

У той же час, всупереч 102 КАС України клопотання позивача не містить доводів з приводу того, для з`ясування яких саме обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, та без яких встановити відповідні обставини неможливо.

З огляду на вказане, у суду відсутні підстави для задоволення клопотання позивача про проведення судово-медичної експертизи.

Окрім того, суд зазначає, що предметом даного позову є протиправність постанови позаштатної військово-лікарської комісії КНП «Вільнянська багатопрофільна лікарня», оформленої у вигляді довідки військово-лікарської комісії №59 від 16.01.2024 року, про визнання позивача обмежено придатним до військової служби.

Статтею 1 Закону України "Про судову експертизу" від 25 лютого 1994 року № 4038-XII визначено, що судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.

Питання судово-медичної експертизи регламентовано положеннями Інструкції про проведення судово-медичної експертизи, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України № 6 від 17 січня 1995 року (далі - Інструкція № 6).

Відповідно до пункту 1.1 Інструкції № 6 судово-медична експертиза проводиться з метою дослідження на підставі спеціальних знань матеріальних об`єктів, що містять інформацію про обставини справи, яка перебуває в провадженні органів дізнання, слідчого, прокурора чи суду. Судово-медична експертиза виконується згідно з Законом України "Про судову експертизу", процесуальним законодавством, іншими законодавчими актами, міжнародними договорами та угодами про взаємну правову допомогу і співробітництво, що регулюють правовідносини у сфері судово-експертної діяльності, даною Інструкцією та нормативними документами, затвердженими наказом Міністерства охорони здоров`я України № 6 від 17 січня 1995 року.

Судово-медична експертиза здійснюється на принципах законності, об`єктивності, повноти дослідження та незалежності державними установами - бюро судово-медичних експертиз (пункт 1.2 Інструкції № 6).

Згідно з пунктом 1.4 Інструкції № 6 до компетенції судово-медичної експертизи належить: експертиза трупів у випадках насильницької смерті: експертиза трупів при підозрі застосування насилля або з інших обставин, що обумовлюють необхідність такої експертизи; експертиза потерпілих, обвинувачених та інших осіб; експертиза речових доказів; експертиза за матеріалами кримінальних та цивільних справ.

При цьому питання військово-лікарської експертизи вирішуються спеціальним законодавством.

Так, відповідно до частини 10 статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України 14 серпня 2008 року № 402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2008 року за № 1109/15800 (далі - Положення № 402).

Згідно із пунктами 1.1-1.3 глави 1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Основними завданнями військово-лікарської експертизи є добір громадян України, придатних за станом здоров`я до військової служби, для укомплектування Збройних Сил України; аналіз результатів медичного огляду та розробка заходів щодо комплектування Збройних Сил України особовим складом, придатним до військової служби за станом здоров`я; контроль за організацією і станом лікувально-оздоровчої роботи серед призовників, аналіз результатів і розроблення пропозицій із удосконалення цієї роботи; контроль за організацією, проведенням і результатами лікувально-діагностичної роботи у військових, цивільних лікувальних закладах та медичних підрозділах військових частин, що стосується військово-лікарської експертизи; надання методичної та практичної допомоги з питань військово-лікарської експертизи військово-лікарським комісіям, лікувальним закладам Міністерства оборони України; визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, які призвані на збори, у осіб, звільнених із військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, поранень, які заподіяли військовослужбовцям смерть; розроблення спільно з головними медичними спеціалістами Міністерства охорони здоров`я України (далі - МОЗ України) і Міністерства оборони України вимог щодо стану здоров`я призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, військовослужбовців, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, резервістів для найдоцільнішого використання їх на військовій службі; визначення ступеня придатності військовослужбовців до військової служби у зв`язку з їх звільненням; проведення наукової роботи з питань військово-лікарської експертизи; підготовка кадрів для військово-лікарських комісій.

Згідно з пунктом 2.1 Положення № 402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

З поданого клопотання слідує, що позивач просить призначити судово-медичну експертизу, оскільки не погоджується з висновком військово-лікарської комісії, поряд із цим суд зазначає, що визначення ступеня придатності до військової служби належить виключно до повноважень Військово-лікарських комісій та не може бути предметом дослідження судово-медичної експертизи.

З урахуванням наведеного, суд доходить до висновку про відсутність підстав для задоволення клопотання про призначення судово-медичної експертизи.

Керуючись статтями 102, 241, 248 КАС України, суд -

УХВАЛИВ:

У задоволенні клопотання про призначення судово-медичної експертизи, поданого представником ОСОБА_1 , адвокатом Кофановим А.В., - відмовити.

Копію ухвали направити позивачу/представнику позивача.

Ухвала окремому оскарженню не підлягає та набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Суддя М.О. Семененко

Дата ухвалення рішення04.03.2024
Оприлюднено06.03.2024
Номер документу117410690
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування постанови

Судовий реєстр по справі —280/1437/24

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 14.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні