Постанова
від 20.12.2023 по справі 160/538/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

20 грудня 2023 року м. Дніпросправа № 160/538/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чабаненко С.В. (доповідач),

суддів: Білак С.В., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 р. в адміністративній справі №160/538/23 за позовом Головного управління ДПС у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Адоніс Дніпро" про стягнення податкового боргу,-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Адоніс Дніпро» (далі - відповідач), в якій позивач, з урахуванням збільшення позовних вимог від 07.02.2023, просить:

- стягнути податковий борг з Товариства з обмеженою відповідальністю «Адоніс Дніпро» (ЄДРПОУ 39803003) до бюджету у розмірі 22813299,58 грн. шляхом стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків.

07.02.2023 позивачем подано заяву про збільшення розміру позовних вимог, у якій зазначив, що за відповідачем, окрім заявленого у позові боргу, також рахується заборгованість по адміністративним штрафам та іншим штрафним санкція у сумі 78535,53 грн., що виникла з урахуванням ППР №0000264618 від 23.01.2018р., термін сплати - 26.02.2018, дата виникнення податкового боргу - 27.10.2018 на суму 78 546,00 грн. (з урахуванням переплати у розмірі 10,47 грн., наявної до виникнення податкового боргу, сума заборгованості по даному ППР складає 78535,53 грн.)

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 р. позовні вимоги Головного управління ДПС у Дніпропетровській області задоволено частково, - стягнуто податковий борг з Товариства з обмеженою відповідальністю «Адоніс Дніпро» (код ЄДРПОУ 39803003, місцезнаходження: 52005, Дніпропетровська область, смт. Слобожанське, вул. Василя Сухомлинського, буд. 48-А) до бюджету у сумі 15245007,10грн. (п`ятнадцять мільйонів двісті сорок п`ять тисяч сім гривень 10 копійок) шляхом стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, що обслуговують такого платника податків.

Не погодившись з рішенням суду, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення та прийняти нову постанову, якою задовільнити позовні вимоги у повному обсязі.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до приписів ст. 311 КАС України.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Адоніс Дніпро» зареєстроване 26.05.2015, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вчинено запис про проведення державної реєстрації юридичної особи за кодом ЄДРПОУ 39803003; з 27.10.2021 місцезнаходження юридичної особи: 52005, Дніпропетровська обл., Дніпровський р-н, селище міського типу Слобожанське, вулиця Василя Сухомлинського, будинок 48А.

Згідно із даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основний вид господарської діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Адоніс Дніпро» за КВЕД: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.

Відповідач перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області з 25.10.2021 (Дніпровська ДПІ (Дніпровський район м. Дніпра)).

Згідно із відомостями з ІКП, довідки про розрахунок з бюджетом станом на 23.01.2023, розрахунку податкового боргу по адміністративним штрафам та іншими санкціями (код бюджетної кваліфікації 21081103) за відповідачем рахується податкова заборгованість у загальній сумі 22813299,60грн., з яких: заборгованості по платежу 14010100 «податок на додану вартість» у сумі 79230,90грн.; заборгованості по платежу 11021000 «податок на прибуток приватних підприємств» у сумі 22649826,43грн.; заборгованості по платежу 21081000 «пені за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД» у сумі 5706,72грн.; заборгованості по платежу 21081103 «адміністративні штрафи та інші санкції» у сумі 78 535,53грн.

За розрахунком, наведеним у позовній заяві, заяві про збільшення позовних вимог, за розрахунками суми боргу по ПДВ, податку на прибуток, з пені за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД та по адміністративним штрафам та іншими санкціям, податковий борг у заявленому розмірі виник:

по платежу 21081000 у сумі 5706,72грн., з яких:

170грн. нарахованої пені за податковим повідомленням рішенням №0012801406 від 30.05.2018 (термін оплати 09.06.2018), зменшеної за рахунок переплати в ІКП у розмірі 96815,50грн.;

3836,72грн. нарахованої пені за податковим повідомленням рішенням №0000381406 від 12.09.2019 (термін оплати 29.09.2019);

1700,00грн. нарахованих штрафних (фінансових) санкцій за податковим повідомленням рішенням №0000391406 від 12.09.2019 (термін оплати 29.09.2019);

по платежу 11021000 у сумі 22 649 826,43грн., з яких:

15165606,20грн. за податковим повідомленням рішенням №0000401402 від 12.09.2019 (термін оплати 29.09.2019);

7484220,23грн. пені, нарахованої в порядку ст.129 Податкового кодексу України по податковому повідомленню-рішенню №0000401402 від 12.09.2019 (термін сплати 26.11.2019).

по платежу 14010100 у сумі 79230,90грн. нарахованих штрафних санкцій за податковим повідомленням рішенням №0000431402 від 12.09.2019 (термін оплати 29.09.2019);

по платежу 21081103 у сумі 78535,53грн. нарахованих штрафних санкцій за податковим повідомленням-рішенням №0000264618 від 23.01.2018 (термін оплати 26.02.2018), зменшеної за рахунок переплати в ІКП у розмірі 10,47грн.

Щодо зобов`язань, донарахованих контролюючим органом, матеріалами справи встановлено наступне.

Податкове повідомлення-рішення від 30.05.2018 форми «С» №0012801406 прийнято Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області на підставі акту №25985/04-36-14-06/39803003 від 21.05.2018, яким встановлено порушення ст.1 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті». Вказаним рішенням до Товариства з обмеженою відповідальністю «Адоніс Дніпро» застосовано пеню за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності у сумі 96985,50грн.

Копія податкового повідомлення-рішення від 30.05.2018 форми «С» №0012801406 вручена 30.05.2018 представнику за довіреністю №НМА №574739 від 25.04.2017.

Податкове повідомлення-рішення від 12.09.2019 №0000381406 прийнято Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області на підставі акту №30027/04-36-14-02/39803003 від 30.05.2019, яким встановлено, зокрема, порушення ст.ст. 1, 2 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті», п.2,п.3 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції». Згідно з цим рішенням до Товариства з обмеженою відповідальністю «Адоніс Дніпро» застосовано пеню у розмірі 3836,72грн. за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Докази надіслання відповідачу податкового повідомлення-рішення від 12.09.2019 №0000381406 відсутні.

Податкове повідомлення-рішення від 12.09.2019 форми «ПС» №0000391406 прийнято Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області на підставі акту №30027/04-36-14-02/39803003 від 30.05.2019, яким встановлено, зокрема, порушення пункту 2 статті 10 Декрету Кабінету Міністрів України «Про систему валютного регулювання та валютного контролю». Вказаним рішенням до Товариства з обмеженою відповідальністю «Адоніс Дніпро» застосовано штрафні санкції у розмірі 1700,00грн. за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Докази надіслання відповідачу податкового повідомлення-рішення від 12.09.2019 форми «ПС» №0000391406 відсутні.

Податкове повідомлення-рішення від 12.09.2019 форми «Р» №0000401402 прийнято Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області на підставі акту №30027/04-36-14-02/39803003 від 30.05.2019, яким встановлено, зокрема, порушення пп.134.1.1 п.134.1 ст. 134 Податкового кодексу України. Вказаним рішенням Товариству з обмеженою відповідальністю «Адоніс Дніпро» збільшено грошове зобов`язання за платежем «податок на прибуток приватних підприємств» на загальну суму 15381175,00грн., з яких: 12304940,00грн. за основним платежем та 3076235,00грн. за штрафними (фінансовими) санкціями.

Копія податкового повідомлення-рішення від 12.09.2019 №0000401402 направлена відповідачу засобами поштового зв`язку та вручено 19.09.2019 згідно із рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 4910704544341.

Податкове повідомлення-рішення від 12.09.2019 форми «ПН» №0000431402 прийнято Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області на підставі акту №30027/04-36-14-02/39803003 від 30.05.2019, яким встановлено, зокрема, порушення пп.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, а саме: відсутність зареєстрованих податкових накладних по ПДВ по граничному строку (вересень 2017).

Вказаним рішенням до Товариства з обмеженою відповідальністю «Адоніс Дніпро» застосовано штраф у сумі 99079,50грн.

Копія податкового повідомлення-рішення від 12.09.2019 форми «ПН» №0000431402 направлена відповідачу засобами поштового зв`язку та вручено 19.09.2019 згідно із рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 4910704544341.

Податкове повідомлення-рішення від 23.01.2018 форми «ПС» №0000264618 прийнято Офісом великих платників податків ДФС на підставі акту №171/28-10-46-18/3980300 від 19.12.2017, яким встановлено порушення пп.39.4.2 п.39.4 ст.39 Податкового кодексу України щодо несвоєчасного подання звіту про контрольовані операції за звітний період 2016 року.

Вказаним рішенням відповідачу нараховано штрафні санкції за несвоєчасне подання звіту про контрольовані операції за 2016 рік у сумі 78546,00грн.

Докази надіслання відповідачу податкового повідомлення-рішення від 23.01.2018 форми «ПС» №0000264618 відсутні.

Відповідачу виставлена податкова вимога форми «Ю» №33914-14/17 від 16.03.2018 на суму 78535,53 грн., яка надіслана відповідачу засобами поштового зв`язку та вручена 04.05.2018 згідно із рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 5200505219217.

Доказів сплати суми заборгованості суду не надано, та матеріали справи не містять.

З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, колегія суддів апеляційної інстанції приходить до наступних висновків.

Згідно зі статтею 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства встановлені Податковим кодексом України.

Відповідно до пункту 6.1 статті 6 ПК України податком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.

Згідно з пунктами 15.1-15.2 статті 15 ПК України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом. Кожний з платників податків може бути платником податку за одним або кількома податками та зборами.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з підпунктами 36.1 - 36.3 статті 36 Податкового кодексу України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.

Виконанням податкового обов`язку згідно з пунктом 38.1 статті 38 Податкового кодексу України визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

За змістом пункту 54.1. статті 54 ПК України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом.

Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Підпункт 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлює, що грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Відповідно до підпунктів 14.1.156. пункту 14.1. статті 14 ПК України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

Платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом (пункт 57.1 статті 57 ПК України).

Відповідно до пункту 57.3 статті 57 ПК України, в редакції на час виникнення спірних відносин, у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу. У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.

За змістом підпункту 14.1.157. пункту 14.1. статті 14 ПК України податкове повідомлення-рішення - письмове повідомлення контролюючого органу (рішення) про обов`язок платника податків сплатити суму грошового зобов`язання, визначену контролюючим органом у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, або внести відповідні зміни до податкової звітності.

За змістом пунктів 58.2., 58.3. статті 58 Податкового кодексу України податкове повідомлення-рішення надсилається (вручається) за кожним окремим податком, збором та/або разом із штрафними санкціями, передбаченими цим Кодексом, а також за кожною штрафною (фінансовою) санкцією за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, та/або пенею за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності. Податкове повідомлення-рішення вважається належним чином врученим платнику податків (крім фізичних осіб), якщо його надіслано у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 42.2. статті 42 ПК України документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

Рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку (пункт 56.1 статті 56 ПК України).

З урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення - рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення. Рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню. Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору. При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили (пункт 56.18. статті 56 ПК України).

Згідно із пунктом 129.1. статті 129 ПК України, в редакції на час спірних відносин, пеня нараховується:

129.1.1. після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов`язання на суму податкового боргу нараховується пеня.

Нарахування пені розпочинається:

а) при самостійному нарахуванні суми грошового зобов`язання платником податків - після спливу 90 днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов`язання, визначеного цим Кодексом;

б) при нарахуванні суми грошового зобов`язання контролюючими органами - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов`язання, визначеного у податковому повідомленні - рішенні згідно із цим Кодексом;

129.1.2. у день настання строку погашення податкового зобов`язання, нарахованого контролюючим органом або платником податків у разі виявлення його заниження на суму такого заниження та за весь період заниження (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження);

129.1.3. у день настання строку погашення податкового зобов`язання, визначеного податковим агентом при виплаті (нарахуванні) доходів на користь платників податків - фізичних осіб, та/або контролюючим органом під час перевірки такого податкового агента.

Відповідно до пункту 129.2. статті 129 ПК України, у разі скасування нарахованого контролюючим органом грошового зобов`язання (його частини) у порядку адміністративного та/або судового оскарження пеня за період заниження такого грошового зобов`язання (його частини) скасовується.

Відповідно до пункту 129.3. статті 129 ПК України нарахування пені закінчується:

у день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов`язань;

у день проведення взаєморозрахунків непогашених зустрічних грошових зобов`язань відповідного бюджету перед таким платником податків;

у день запровадження мораторію на задоволення вимог кредиторів (при винесенні відповідної ухвали суду у справі про банкрутство або прийнятті відповідного рішення Національним банком України);

при прийнятті рішення щодо скасування або списання суми податкового боргу (його частини).

У разі часткового погашення податкового боргу сума такої частки визначається з урахуванням пені, нарахованої на таку частку.

Згідно із пунктом 129.4. статті 129 ПК України пеня, визначена підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті, нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.

Згідно з пунктом 14.1.175 статті 14 Податкового кодексу України податковим боргом вважається сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Пунктом 59.1. статті 59 Податкового кодексу України встановлено, що у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків.

Відповідно до пункту 59.5. статті 59 ПК України, у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.

У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Відповідно до пункту 102.1 статті 102 ПК України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до статті 39 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

Згідно з пунктом 102.2 статті 102 ПК України грошове зобов`язання може бути нараховане або провадження у справі про стягнення такого податку може бути розпочате без дотримання строку давності, визначеного в абзаці першому пункту 102.1 цієї статті, якщо:

податкову декларацію за період, протягом якого виникло податкове зобов`язання, не було подано;

посадову особу платника податків (фізичну особу - платника податків) засуджено за ухилення від сплати зазначеного грошового зобов`язання або у кримінальному провадженні винесено рішення про його закриття з нереабілітуючих підстав, яке набрало законної сили.

За змістом пункту 102.4 статті 102 ПК України, у разі якщо грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу, крім випадків, передбачених абзацом третім пункту 59.1 статті 59 цього Кодексу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

Поряд з цим, 13.05.2020 Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 13.05.2020 №591-IX, яким внесено зміни, зокрема, до Податкового кодексу України, а саме: зміст одного з абзаців пункту 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України викладено у наступній редакції: «На період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.».

Закон від 13.05.2020 №591-IX набув чинності з 29.05.2020.

Вказані положення неконституційними не визнавалися, є чинними, а тому підлягають застосуванню у спірних правовідносинах.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 за №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2» на всій території України з 12 березня 2020 року установлено карантин. В подальшому дія карантину рішеннями Уряду України періодично продовжувалася, в тому числі до 30 квітня 2023 року.

Колегія суддів звертає увагу на те, що у спорах за позовом податкового органу про стягнення з платника податку податкового боргу встановленню та дослідженню підлягає, зокрема, факт узгодженості грошового зобов`язання, а саме факт оскарження платником податку у передбаченому Кодексом порядку (адміністративному та/або судовому) податкового повідомлення-рішення, яким контролюючим органом визначене грошове зобов`язання, чи є останнє узгодженим з огляду на наявність (відсутність) процедури оскарження, факт сплати/несплати платником податку узгодженого грошового зобов`язання, протягом строків, визначених законодавством, правильність нарахування пені за несвоєчасну сплату податкових зобов`язань, факт направлення та вручення платнику контролюючим органом податкової вимоги, дотримання позивачем порядку здійснення цього заходу.

Так, задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції виходив із того, що перебіг строків давності, встановлених статтею 102 цього Кодексу, зупинено з 18.03.2020 з урахуванням положень пункту 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, тому не можна вважати, що Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області пропущено строк давності для звернення до суду із позовом про стягнення податкового боргу, що виник внаслідок несплати відповідачем у встановлені законом строки сум нарахованих контролюючим органом податкових зобов`язань згідно із податковими повідомленнями-рішеннями №0012801406 від 30.05.2018, №0000401402 від 12.09.2019 та №0000431402 від 12.09.2019.

Проте, матеріали справи не містять доказів надіслання та вручення відповідачу податкових повідомлень-рішень №0000381406 від 12.09.2019, №0000391406 від 12.09.2019 та №0000264618 від 23.01.2018 у порядку та у спосіб, визначений Податковим кодексом України.

Колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що з врахуванням відсутності доказів надіслання відповідачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особистого вручення платнику податків (його представнику) податкових повідомлень-рішень №0000381406 від 12.09.2019, №0000391406 від 12.09.2019, №0000264618 від 23.01.2018, відсутні правові підстави вважати узгодженим такі податкові зобов`язання, а відтак наявності права позивача на вчинення дій щодо стягнення суми боргу за такими податковими повідомленнями-рішеннями.

Щодо позовних вимог про стягнення з відповідача нарахованої пені, колегія суддів зазначає наступне.

Матеріалами справи підтверджено, що нарахування пені здійснено контролюючим органом на податковий борг ТОВ «Адоніс Дніпро» минулих періодів, а саме:

-у сумі 7484220,23грн. по податковому повідомленню-рішенню форми «Р» від 12.09.2019 №0000401402 (граничний строк сплати 26.11.2019), нарахування пені розпочато з 16.05.2016 по 28.09.2019 (дата закінчення нарахування).

З 01.01.2021 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» від 16.01.2020 № 466-IX. Так, відповідно до п.п.129.1.1 п.129.1 ст.129 ПК України - пеня не нараховується, а нарахована пеня підлягає анулюванню у випадку закінчення 1095 дня, що настає за днем, коли у контролюючого органу відповідно до цього Кодексу виникло право нарахувати пеню платнику податків;

Отже, з 01.01.2021 пеня не нараховується, а нарахована підлягає анулюванню, зокрема, у разі закінчення 1095 дня, що настає за днем, коли у контролюючого органу відповідно до цього Кодексу виникло право нарахувати пеню платнику податків.

Матеріалами справи підтверджено, що у спірному випадку у контролюючого органу право нарахувати відповідачу пеню на податковий борг, що виник у зв`язку із не сплатою у встановлений законом строк сум податкових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом за наслідками проведеної перевірки відповідно до податкового повідомлення-рішення від 12.09.2019 №0000401402 (граничний строк сплати 26.11.2019), виникло у відповідача згідно з приписами п.п.129.1.1 п.129.1 ст.129 ПК України від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов`язання, визначеного у податковому повідомленні - рішенні згідно із цим Кодексом, тобто з 29.11.2019.

Зважаючи на викладене та з урахуванням норм п.п.129.9.1 п.129.9 ст.129 ПК України (в редакції, чинній з 23.05.2020, тобто вже на час звернення позивача до суду з цим позовом, яке відбулося 09.01.2023 про стягнення податкового боргу), така пеня підлягає анулюванню у зв`язку із закінченням 1095 дня, що настає за днем, коли у контролюючого органу відповідно до цього Кодексу виникло право нарахувати таку пеню платнику податків, а, отже, підстави для стягнення податкового боргу з такої пені відсутні.

При цьому, колегія суддів враховує, що строки давності щодо нарахування та стягнення пені, встановлені п.п.129.9.1 п.129.9 ст.129 ПК України станом на час розгляду справи є чинними і дія вказаної норми ПК України не зупинялась.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, доводи апеляційної скарги повністю спростовуються зібраними у справі доказами, та не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу судового рішення, тому не можуть бути підставою для скасування рішення суду першої інстанції.

З урахуванням приведеного, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні в судовому засідання усіх обставин справи в їх сукупності.

Керуючись: пунктом 2 частини 1 статті 315, статтями 321, 322, 327, 329 КАС України, Третій апеляційний адміністративний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 р. в адміністративній справі №160/538/23, - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 р. в адміністративній справі №160/538/23, - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає за виключенням випадків, встановлених цим пунктом.

Головуючий - суддяС.В. Чабаненко

суддяС.В. Білак

суддяІ.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.12.2023
Оприлюднено07.03.2024
Номер документу117449118
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них

Судовий реєстр по справі —160/538/23

Рішення від 16.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 20.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 18.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 18.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 14.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні