П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 березня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/22968/23
Перша інстанція: суддя Стефанов С.О.,
повний текст судового рішення
складено 15.11.2023, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2023 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Згода» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
У вересні 2023 року ТОВ «Згода» (далі позивач, Товариство) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач-1, ГУ ДПС), ДПС України (далі відповідач-2, ДПС), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС №9004286/30819481 від 15.06.2023 року та зобов`язати ДПС зареєструвати податкову накладну №9 від 24.10.2022 року датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС №9004287/30819481 від 15.06.2023 року та зобов`язати ДПС зареєструвати податкову накладну №10 від 25.10.2022 року датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС №9004285/30819481 від 15.06.2023 року та зобов`язати ДПС зареєструвати податкову накладну №11 від 30.11.2022 року датою її подання.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що у податкового органу не було достатніх правових підстав для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки до територіального органу ДПС було надано повний та вичерпний перелік документів, який відображає всі аспекти господарської операції між позивачем та його контрагентом.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 15.11.2023 року позов задоволено повністю.
Дану справу було розглянуто судом першої інстанції у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Не погоджуючись з таким рішенням, ГУ ДПС подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів прийшла до наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ТОВ «ЗГОДА» зареєстровано як юридична особа в установленому законом порядку. Відомості щодо юридичної особи внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Позивач зареєстрований за юридичною/податковою адресою: 68660, Одеська область, Ізмаїльський район, село Новоозерне, вулиця Зелена, будинок 8. Код суб`єкта господарювання за ЄДРПОУ: 30819481.
Позивач має статус платника податку на додану вартість. Ідентифікаційний номер платника податку на додану вартість: 308194815153.
Основними видами діяльності позивача згідно КВЕД ДК є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.46 розведення свиней; 10.41 Виробництво олії та тваринних жирів; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 01.16 Вирощування прядивних культур; 01.28 Вирощування пряних, ароматичних і лікарських культур; 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; 01.63 Післяурожайна діяльність; 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами; 01.64 Оброблення насіння для відтворення; 01.25 Вирощування ягід, горіхів, інших плодових дерев і чагарників; 10.91 Виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах; 10.41 Виробництво олії та тваринних жирів; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 52.24 Транспортне оброблення вантажів; 46.22 Оптова торгівля квітами та рослинами; 49.20 Вантажний залізничний транспорт; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 01.16 вирощування прядивних культур; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна; 10.92 Виробництво готових кормів для домашніх тварин; 10.61 Виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості; 47.21 Роздрібна торгівля фруктами й овочами в спеціалізованих магазинах; 52.10 Складське господарство; 47.76 Роздрібна торгівля квітами, рослинами, насінням, добривами, домашніми тваринами та кормами для них у спеціалізованих магазинах.
В процесі діяльності коду КВЕД 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур та 01.19 Вирощування інших однорічних та дворічних культур, які є основними видами діяльності, здійснюється вирощування, збирання зернових та олійних культур, вирощування пшениці та ячменя, соняшника, кукурудзи з подальшою їх реалізацією.
Товариство має Дозвіл №5122084802-1 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 22.07.2008 року.
Господарство для ведення своєї діяльності орендує земельні паї у громадян та у Саф`янівської сільської ради.
Загальна площа орендованих земельних ділянок становить 175,1222 га. У 2022 році було засіяно 104,29 га, решту земель позивач здає в оренду С(Ф)Г «ДЕЛЬТА», а саме 70,8310 га згідно Договору суборенди земельних ділянок №19/06/20 від 19.06.2020 року та Додаткової угоди від 15.12.2020 року.
На підтвердження наявності достатньої кількості земельних ділянок надавались наступні документи: Податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи за 2022 рік з додатками; Відомості про наявність земельних ділянок за 2022 рік та 2023 рік; Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2021 рік та 2022 рік; Податкова декларація з плати за землю за 2022 рік; Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року (форма №4-сг); Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2022 році (форма №29-сг); Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.11.2022 року (форма №37-сг).
Позивачем було придбано Трактор Беларус 892 2018 р.в., Каток КЗК-6, Борону БДФП-2,8, Сівалку СЗУ 3,6А та іншу сільськогосподарську техніку у С(Ф)Г «МІРАЖ» (код ЄДРПОУ 30541820), про що свідчать наступні документи: Договір купівлі-продажу сільськогосподарської техніки №21/12 від 21.12.2022 року; Договір купівлі-продажу сільськогосподарської техніки №21/02 від 21.02.2022 року; Акт приймання-передачі товару від 29.12.2022 року; Видаткова накладна №3 від 21.02.2022 року; Видаткова накладна №6 від 29.12.2022 року; Акт приймання-передачі товару від 21.02.2022 року; Банківські виписки за 01.01.2022 року 31.12.2022 року; Видаткова накладна №4 від 29.12.2022 року; Акт приймання-передачі від 21.02.2022 року; Акт приймання-передачі від 29.12.2022 року; Видаткова накладна №6 від 29.12.2022 року.
Усе рухоме та нерухоме майно, яке перебуває як у власності, так і користуванні позивача відображено останнім у Повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП).
Наявність працівників підтверджують такі первинні документи: Наказ №1 від 31.12.2022 року і Штатний розклад ТОВ «ЗГОДА» станом на 01.01.2023 року, що підтверджують наявність 3 осіб на підприємстві. Заробітна плата нараховується вчасно, податки утримуються, нараховуються та сплачуються до бюджету, що відображається у Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску від 01.01.2023 року.
На підтвердження наявності насіння, добрив та засобів захисту рослин, придбання запчастин та послуг, позивач зазначив, що для вирощування сільськогосподарських культур Товариство закупляє мінеральні добрива, насіння, інсектициди, фунгіциди та інші засоби захисту рослин. Вирощений урожай Товариство реалізує і кошти від реалізації надходять на банківський рахунок. В подальшому кошти використовуються на потреби господарства: видача заробітної плати працівникам, сплата податків, придбання ТМЦ і основних засобів, та інші витрати господарської діяльності.
Придбання товарів та послуг здійснювались у таких контрагентів: ТОВ «АВТ ТРЕЙД», ТОВ «АВТО ГРУП +», ТОВ «АГРО ЕКСПЕРТ», ТОВ «АГРОСЕМ», ТОВ «Є-СОФТ», ТОВ «ОРГАНІК ГРЕЙН», ТОВ «ХІМАГРО», ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН», ПП «ЗАХІД», ПАТ «ЛЕБЕДИНСЬКИЙ НАСІННЄВИЙ ЗАВОД», ТОВ «ТК РОНДО», ТОВ «ПРОМПОСТАЧ-ПЛЮС», ТОВ «ТЕХНОТОРГ ДОН», ФОП ОСОБА_1 , С(Ф)Г «ДЕЛЬТА» на підтвердження чого позивачем як до суду так і до контролюючого органу було надано підтверджуючі первинні документи.
Вирощування позивачем продукції підтверджується наступними документами: Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року (форма №4-сг); Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур станом на 01.11.2022 року (форма №37-сг); Звіт про площі та про валові збори сільськогосподарських культур. плодів, ягід і винограду за 2022 (форма 29-сг) Товариством у 2022 році зібрано на площі 50,27 га ячменю в кількості 1517,9 ц. Зерно зберігається у власних складських приміщеннях.
Отже, в ході своєї діяльності позивачем було складено наступні податкові накладні:
- податкова накладна №9 від 24.10.2022 року на суму 75919,94 грн. з ПДВ;
- податкова накладна №10 від 25.10.2022 року на суму 78909,95 грн. з ПДВ;
- податкова накладна №11 від 30.11.2022 року на суму 287494,78 грн. з ПДВ.
Реєстрація податкових накладних була зупинена після подання їх на реєстрацію. У квитанціях до податкових накладних причиною зупинення реєстрації зазначене таке: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1003, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Керуючись п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року, позивачем було направлено до податкового органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Так, на підтвердження здійснення господарської операції відображеної у податкових накладних №9, №10, позивачем до відповідача направлено разом з Повідомленням №3 від 12.06.2023 року копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 33 одиниць, а саме: Супровідний лист для розблокування №12/06/2023-1 від 12.06.2023 року; Товарно-транспортна накладна №202 від 18.02.2022 року, Видаткова накладна №383 від 18.02.2022 року, Акт надання послуг №25 від 19.02.2022 року, Акт №67 від 30.09.2022 року; Видаткова накладна №152 від 18.04.2022 року, Видаткова накладна №О-144879 від 28.05.2022 року; Акт виконаних робіт №АГЗН0000397 від 23.05.2022 року, Сертифікат контролю №397 від 23.05.2022 року, Гарантійний талон, Акт виконаних робіт №АГЗН0002075 від 29.07.2022 року, Сертифікат контролю №2075 від 29.07.2022 року, Гарантійний талон, Акт виконаних робіт №АГ-00014884 від 23.02.2022 року, Сертифікат контролю №14114 від 23.02.2022 року, Гарантійний талон, Акт виконаних робіт №АГЗН0003587 від 29.09.2022 року, Сертифікат контролю №3587 від 29.09.2022 року, Гарантійний талон, Акт виконаних робіт №АГЗН0002075 від 29.07.2022 року, Сертифікат контролю №2075 від 29.07.2022 року, Гарантійний талон, Рахунок-фактура №АГСЧ0002458 від 28.07.2022 року; Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 15.03.2021 року, Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 29.03.2021 року, Податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи від 14.02.2022 року з додатками, Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2021 рік від 14.02.2022 року, Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік від 02.02.2023 року, Податкова декларація з плати за землю від 11.02.2022 року, Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року (форма №4-сг), Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2022 році (форма №29-сг), Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур станом на 01.11.2022 року (форма №37-сг); Видаткова накладна №2062 від 14.04.2022 року, Видаткова накладна №5381 від 17.06.2022 року, Додаток-Специфікація №2 від 24.05.2022 року, Видаткова накладна №АГ-05/04185 від 05.04.2022 року, Видаткова накладна №АГ-26/04115 від 26.04.2022 року, Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №624 від 10.10.2022 року, Видаткова накладна №ОГ-21/02001 від 21.02.2022 року, Видаткова накладна №47 від 24.03.2022 року; Акт №4 Приймання-передачі наданих послуг від 30.04.2022 року, Акт №3 Приймання-передачі наданих послуг від 31.03.2022 року, Акт №5 Приймання-передачі наданих послуг від 30.06.2022 року, Акт приймання-передачі товару від 21.02.2022 року, Акт приймання-передачі товару від 29.12.2022 року, Видаткова накладна №3 від 21.02.2022 року, Видаткова накладна №6 від 29.12.2022 року; Договір №15/02 про надання сільськогосподарських послуг від 15.02.2022 року; Договір №21/12 купівлі-продажу сільськогосподарської техніки від 21.12.2022 року; Договір суборенди земельних ділянок №19/06/20 від 19.06.2020 року та додаткова угода до Договору від 15.12.2020 року; Наказ №1 від 31.12.2022 року та штатний розклад станом на 1 січня 2023 року; Договір поставки №96 від 16.02.2022 року да Додаток №1 до нього; Дозвіл №5122084802-1 від 22.07.2008 року з додатком, Лист №3-1/1230 від 24.03.2008 року; Видаткова накладна №25305 від 04.04.2022 року, Свідоцтво на насіння №ТЕ-00018638/52786/312 від 22.03.2022 року, Товарно-транспортна накладна №ТЕ-338941 від 23.02.2022 року, Видаткова накладна №9400 від 23.02.2022 року, Видаткова накладна №11190 від 01.03.2022 року, Видаткова накладна №26104 від 04.04.2022 року, Видаткова накладна №32963 від 15.04.2022 року, Видаткова накладна №26523 від 05.04.2022 року, Видаткова накладна №18638 від 22.03.2022 року; Додаток №649/22/22/5-Н від 29.03.2022 року до Договору поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року, Додаток №649/22/22/33-Р від 23.02.2022 року до Договору поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року, Додаток №649/22/22/7-ЗЗР від 01.04.2022 року до Договору поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року, Додаток №649/22/22/6-МД/П від 01.04.2022 року до Договору поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року, Додаток №649/22/22/3-33Р від 23.02.2022 року до Договору поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року; Додаток №649/22/22/1-Н від 16.02.2022 року до Договору поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року, Додаток №649/22/22/4-ЗЗР від 29.03.2022 року до Договору поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року; Товарно-транспортна накладна №03 від 30.09.2022 року, Видаткова накладна №РН-001337 від 30.09.2022 року, Видаткова накладна №РН-001104 від 09.09.2022 року, Товарно транспортна накладна №04 від 30.09.2022 року, Видаткова накладна №РН-001013 від 02.09.2022 року, Товарно-транспортна накладна №01 від 02.09.2022 року, Товарно-транспортна накладна №02 від 09.09.2022 року; Видаткова накладна №15034 від 31.03.2022 року, Видаткова накладна №22967 від 20.04.2022 року, Специфікація №2 до договору поставки №Д-ВА-22-02270 від 23.03.2022 року, Видаткова накладна №32835 від 01.06.2022 року, Видаткова накладна №28959 від 18.05.2022 року, Товарно-транспортна накладна №ВА-00015034 від 31.03.2022 року, Видаткова накладна №26731 від 11.05.2022 року; Видаткова накладна №20095 від 18.04.2022 року, Специфікація №1 до договору поставки №Д-ВА-22-02270 від 23.03.2022 року, Специфікація №3 до договору поставки №Д-ВА-22-02270 від 23.03.2022 року, Специфікація №4 до договору поставки №Д-ВА-22- 02270 від 23.03.2022 року, Видаткова накладна №20149 від 18.04.2022 року, Специфікація №5 до договору поставки №Д-ВА-22-02270 від 23.03.2022 року, Товарно транспортна накладна №ВА-00020149 від 18.04.2022 року; Акт приймання-передачі товару від 21.02.2022 року, Виписка з банку за 01.01.2022 року по 31.12.2022 року, Виписка з банку за 01.01.2022 року по 31.12.2022 року, Видаткова накладна №4 від 29.12.2022 року; Акт приймання-передачі товару від 21.02.2022 року, Акт приймання-передачі товару від 29.12.2022 року, Видаткова накладна №3 від 21.02.2022 року, Видаткова накладна №6 від 29.12.2022 року; Договір №Д-ВА-22-02270 Поставки від 23.03.2022 року; Видаткова накладна №О-148516 від 31.05.2022 року, Видаткова накладна №О-145515 від 30.05.2022 року, Видаткова накладна №30063 від 30.06.2022 року, Товарно-транспортна накладна №30063 від 30.06.2022 року; Договір №21/02 купівлі-продажу сільськогосподарської техніки від 21.02.2022 року; Договір поставки АЕ-1622-0504/22 від 05.04.2022 року, Додаток-специфікація №1 від 05.04.2022 року до Договору поставки №АЕ-1622-0504/22 від 05.04.2022 року; Договір поставки №31.03.22-35 від 31.03.2022 року, Специфікація №1 до Договору поставки №31.03.22-35 від 31.03.2022 року, Специфікація №2 до Договору поставки №31.03.22-35 від 31.03.2022 року; Договір поставки №21.02.22-35 від 21.02.2022 року, Специфікація №1 до Договору поставки №21.02.22-35 від 21.02.2022 року; Договір поставки №281/Од від 14.03.2022 року, Специфікація №1 до Договору поставки №281/Од від 14.03.2022 року; Договір поставки №21022 від 21.02.2022 року; Договір поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року; Договір №1 від 18.02.2022 року на перевезення вантажу автомобільним транспортом, Виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців; Договір поставки №ПА/245/10/2022 від 21.10.2022 року; Видаткова накладна №8 від 24.10.2022 року, Видаткова накладна №9 від 25.10.2022 року, Довіреність №44 від 24.10.2022 року, Платіжна інструкція №111 від 25.10.2022 року, Платіжна інструкція №115 від 26.10.2022 року, Товарно-транспортна накладна №10241 від 24.10.2022 року, Товарно-транспортна накладна №10251 від 25.10.2022 року. Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до податкового органу в рамках надіслання Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №3 від 12.06.2023 року, що підтверджується документами довільного формату №1-33.
Також позивачем було направлено до контролюючого органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №4 від 12.06.2023 року, до якого додані копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 34 одиниць.
На підтвердження здійснення господарської операції, позивачем направлено разом з Повідомленням №4 від 12.06.2023 року в якості додатків копії таких документів: Супровідний лист для розблокування №12/06/2023-6 від 12.06.2023 року; Товарно-транспортна накладна №202 від 18.02.2022 року, Видаткова накладна №383 від 18.02.2022 року, Акт надання послуг №25 від 19.02.2022 року, Акт №67 від 30.09.2022 року; Видаткова накладна №152 від 18.04.2022 року, Видаткова накладна №О-144879 від 28.05.2022 року; Акт виконаних робіт №АГЗН0000397 від 23.05.2022 року, Сертифікат контролю №397 від 23.05.2022 року, Гарантійний талон, Акт виконаних робіт №АГЗН0002075 від 29.07.2022 року, Сертифікат контролю №2075 від 29.07.2022 року, Гарантійний талон, Акт виконаних робіт №АГ-00014884 від 23.02.2022 року, Сертифікат контролю №14114 від 23.02.2022 року, Гарантійний талон, Акт виконаних робіт №АГЗН0003587 від 29.09.2022 року, Сертифікат контролю №3587 від 29.09.2022 року, Гарантійний талон, Акт виконаних робіт №АГЗН0002075 від 29.07.2022 року, Сертифікат контролю №2075 від 29.07.2022 року, Гарантійний талон, Рахунок-фактура №АГСЧ0002458 від 28.07.2022 року; Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 15.03.2021 року, Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 29.03.2021 року, Податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи від 14.02.2022 року з додатками, Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2021 рік від 14.02.2022 року, Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік від 02.02.2023 року, Податкова декларація з плати за землю від 11.02.2022 року, Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року (форма №4-сг), Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2022 році (форма №29-сг), Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур станом на 01.11.2022 року (форма №37-сг); Видаткова накладна №2062 від 14.04.2022 року, Видаткова накладна №5381 від 17.06.2022 року, Додаток-Специфікація №2 від 24.05.2022 року, Видаткова накладна №АГ-05/04185 від 05.04.2022 року, Видаткова накладна №АГ-26/04115 від 26.04.2022 року, Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №624 від 10.10.2022 року, Видаткова накладна №ОГ-21/02001 від 21.02.2022 року, Видаткова накладна №47 від 24.03.2022 року; Акт №4 Приймання-передачі наданих послуг від 30.04.2022 року, Акт №3 Приймання-передачі наданих послуг від 31.03.2022 року, Акт №5 Приймання-передачі наданих послуг від 30.06.2022 року, Акт приймання-передачі товару від 21.02.2022 року, Акт приймання-передачі товару від 29.12.2022 року, Видаткова накладна №3 від 21.02.2022 року, Видаткова накладна №6 від 29.12.2022 року; Договір №15/02 про надання сільськогосподарських послуг від 15.02.2022 року; Договір №21/12 купівлі-продажу сільськогосподарської техніки від 21.12.2022 року; Договір суборенди земельних ділянок №19/06/20 від 19.06.2020 року та додаткова угода до Договору від 15.12.2020 року; Наказ №1 від 31.12.2022 року та штатний розклад станом на 1 січня 2023 року; Договір поставки №96 від 16.02.2022 року да Додаток №1 до нього; Дозвіл №5122084802-1 від 22.07.2008 року з додатком, Лист №3-1/1230 від 24.03.2008 року; Видаткова накладна №25305 від 04.04.2022 року, Свідоцтво на насіння №ТЕ-00018638/52786/312 від 22.03.2022 року, Товарно-транспортна накладна №ТЕ-338941 від 23.02.2022 року, Видаткова накладна №9400 від 23.02.2022 року, Видаткова накладна №11190 від 01.03.2022 року, Видаткова накладна №26104 від 04.04.2022 року, Видаткова накладна №32963 від 15.04.2022 року, Видаткова накладна №26523 від 05.04.2022 року, Видаткова накладна №18638 від 22.03.2022 року; Додаток №649/22/22/5-Н від 29.03.2022 року до Договору поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року, Додаток №649/22/22/33-Р від 23.02.2022 року до Договору поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року, Додаток №649/22/22/7-ЗЗР від 01.04.2022 року до Договору поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року, Додаток №649/22/22/6-МД/П від 01.04.2022 року до Договору поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року, Додаток №649/22/22/3-33Р від 23.02.2022 року до Договору поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року; Додаток №649/22/22/1-Н від 16.02.2022 року до Договору поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року, Додаток №649/22/22/4-ЗЗР від 29.03.2022 року до Договору поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року; Товарно-транспортна накладна №03 від 30.09.2022 року, Видаткова накладна №РН-001337 від 30.09.2022 року, Видаткова накладна №РН-001104 від 09.09.2022 року, Товарно транспортна накладна №04 від 30.09.2022 року, Видаткова накладна №РН-001013 від 02.09.2022 року, Товарно-транспортна накладна №01 від 02.09.2022 року, Товарно-транспортна накладна №02 від 09.09.2022 року; Видаткова накладна №15034 від 31.03.2022 року, Видаткова накладна №22967 від 20.04.2022 року, Специфікація №2 до договору поставки №Д-ВА-22-02270 від 23.03.2022 року, Видаткова накладна №32835 від 01.06.2022 року, Видаткова накладна №28959 від 18.05.2022 року, Товарно-транспортна накладна №ВА-00015034 від 31.03.2022 року, Видаткова накладна №26731 від 11.05.2022 року; Видаткова накладна №20095 від 18.04.2022 року, Специфікація №1 до договору поставки №Д-ВА-22-02270 від 23.03.2022 року, Специфікація №3 до договору поставки №Д-ВА-22-02270 від 23.03.2022 року, Специфікація №4 до договору поставки №Д-ВА-22- 02270 від 23.03.2022 року, Видаткова накладна №20149 від 18.04.2022 року, Специфікація №5 до договору поставки №Д-ВА-22-02270 від 23.03.2022 року, Товарно транспортна накладна №ВА-00020149 від 18.04.2022 року; Акт приймання-передачі товару від 21.02.2022 року, Виписка з банку за 01.01.2022 року по 31.12.2022 року, Виписка з банку за 01.01.2022 року по 31.12.2022 року, Видаткова накладна №4 від 29.12.2022 року; Акт приймання-передачі товару від 21.02.2022 року, Акт приймання-передачі товару від 29.12.2022 року, Видаткова накладна №3 від 21.02.2022 року, Видаткова накладна №6 від 29.12.2022 року; Договір №Д-ВА-22-02270 Поставки від 23.03.2022 року; Видаткова накладна №О-148516 від 31.05.2022 року, Видаткова накладна №О-145515 від 30.05.2022 року, Видаткова накладна №30063 від 30.06.2022 року, Товарно транспортна накладна №30063 від 30.06.2022 року; Договір №21/02 купівлі-продажу сільськогосподарської техніки від 21.02.2022 року; Договір поставки АЕ-1622-0504/22 від 05.04.2022 року, Додаток-специфікація №1 від 05.04.2022 року до Договору поставки №АЕ-1622-0504/22 від 05.04.2022 року; Договір поставки №31.03.22-35 від 31.03.2022 року, Специфікація №1 до Договору поставки №31.03.22-35 від 31.03.2022 року, Специфікація №2 до Договору поставки №31.03.22-35 від 31.03.2022 року; Договір поставки №21.02.22-35 від 21.02.2022 року, Специфікація №1 до Договору поставки №21.02.22-35 від 21.02.2022 року; Договір поставки №281/Од від 14.03.2022 року, Специфікація №1 до Договору поставки №281/Од від 14.03.2022 року; Договір поставки №21022 від 21.02.2022 року; Договір поставки №649/22/22 від 16.02.2022 року; Договір №1 від 18.02.2022 року на перевезення вантажу автомобільним транспортом, Виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців; Договір поставки №ПА/248/10/2022 від 28.10.2022 року; Платіжна інструкція №215 від 01.12.2022 року, Товарно-транспортна накладна №11302 від 30.11.2022 року, Видаткова накладна №10 від 30.11.2022 року, Товарно-транспортна накладна №11301 від 30.11.2022 року; Довіреність №61 від 29.11.2022 року.
Щодо податкової накладної №9 від 24.10.2022 року, із тексту пояснень та змісту наданих документів вбачається, що між позивачем (Продавець) та ТОВ «ПРОФІТ-СІДС» (ІПН 412055208298) (Покупець) був укладений Договір поставки №ПА/245/10/2022 від 21.10.2022 року, за яким Продавець продає, а Покупець купує товар, а саме, ячмінь врожаю 2022 року у кількості 25 (двадцять п`ять) тонн +/- 10% тон загальною вартістю 162499,88 грн. з ПДВ.
24.10.2022 року за згодою сторін Договору позивач передав частину товару, передбаченого Договором, а саме, ячмінь врожаю 2022 року у кількості 11,68 т на суму 75919,94 грн. з ПДВ, про що свідчить видаткова накладна №8 від 24.10.2022 року.
Відповідно, за фактом передачі товару (першої події) позивачем відповідно до пункту 201.10 ст.201 Податкового кодексу України було складено податкову накладну №9 від 24.10.2022 року на загальну суму 75919,94 грн. з ПДВ.
Транспортування вищезазначеного товару підтверджується товарно-транспортною накладною №10241 від 24.10.2022 року, що надана позивачем.
Завантаження товару здійснювалось на полі позивача у с. Новоозерне, що зафіксовано у товарно-транспортній накладній.
Товар був отриманий на підставі Довіреності №44 від 24.10.2022 року.
Відповідно до пункту 4.2 Договору, оплата за договором здійснюється ПОКУПЦЕМ у наступному порядку. ПОКУПЕЦЬ перераховує ПРОДАВЦЮ оплату за Товар завантажений до погодженого ПОКУПЦЕМ транспортного засобу у розмірі 86% вартості такого Товару в день завантаження. Остаточний розрахунок (доплата) за поставлений Товар, здійснюється Покупцем протягом 30 (ТРИДЦЯТИ) банківських днів після реєстрації Продавцем належним чином заповнен(ої)их податков(ої)их накладн(ої)их, на суму поставок Товару за цим Договором, у Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку визначеному чинним законодавством. Виходячи із остаточної кількості відвантаженого товару повернення переплати здійснюється протягом тридцяти банківських днів по факту поставки.
На виконання умов Договору ТОВ «ПРОФІТ-СІДС» перерахувало на розрахунковий рахунок Позивача передбачену Договором суму коштів, що підтверджується Платіжним дорученням №111 від 26.10.2022 року (86% вартості товару).
Виконання господарського зобов`язання з боку позивача підтверджується такими первинними документами: Договір поставки №ПА/245/10/2022 від 21.10.2022 року; Видаткова накладна №8 від 24.10.2022 року; Товарно-транспортна накладна №10241 від 24.10.2022 року; Платіжне доручення №111 від 26.10.2022 року.
Щодо податкової накладної №10 від 25.10.2022 року, із тексту пояснень та змісту наданих документів вбачається, що між позивачем (Продавець) та ТОВ «ПРОФІТ-СІДС» (ІПН 412055208298) (Покупець) був укладений Договір поставки №ПА/245/10/2022 від 21.10.2022 року, за яким Продавець продає, а Покупець купує товар, а саме, ячмінь врожаю 2022 року у кількості 25 (двадцять п`ять) тонн +/- 10% тон, загальною вартістю 162499,88 грн. з ПДВ.
25.10.2022 року за згодою сторін Договору Позивач передав другу частину товару, передбаченого Договором, а саме, ячмінь врожаю 2022 року у кількості 12,14 т на суму 78909,95 грн. з ПДВ, про що свідчить видаткова накладна №9 від 25.10.2022 року.
Відповідно, за фактом передачі товару (першої події) позивачем відповідно до пункту 201.10 ст.201 ПК України було складено податкову накладну №10 від 25.10.2022 року на загальну суму 78909,95 грн. з ПДВ.
Транспортування вищезазначеного товару підтверджується товарно-транспортною накладною №10251 від 25.10.2022 року, що надана позивачем.
Завантаження товару здійснювалось на полі позивача у с.Новоозерне, що зафіксовано у товарно-транспортній накладній.
Товар був отриманий на підставі Довіреності №44 від 24.10.2022 року.
Відповідно до п.4.2 Договору, оплата за договором здійснюється ПОКУПЦЕМ у наступному порядку. ПОКУПЕЦЬ перераховує ПРОДАВЦЮ оплату за Товар завантажений до погодженого ПОКУПЦЕМ транспортного засобу у розмірі 86% вартості такого Товару в день завантаження. Остаточний розрахунок (доплата) за поставлений Товар, здійснюється Покупцем протягом 30 (ТРИДЦЯТИ) банківських днів після реєстрації Продавцем належним чином заповнен(ої)их податков(ої)их накладн(ої)их, на суму поставок Товару за цим Договором, у Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку визначеному чинним законодавством. Виходячи із остаточної кількості відвантаженого товару повернення переплати здійснюється протягом тридцяти банківських днів по факту поставки.
На виконання умов Договору ТОВ «ПРОФІТ-СІДС» перерахувало на розрахунковий рахунок позивача передбачену Договором суму коштів, що підтверджується Платіжним дорученням №115 від 25.10.2022 року на суму 69219,25 грн. (86% вартості товару).
Виконання господарського зобов`язання з боку позивача підтверджується такими первинними документами: Договір поставки №ПА/245/10/2022 від 21.10.2022 року; Видаткова накладна №9 від 25.10.2022 року; товарно-транспортна накладна №10251 від 25.10.2022 року; Платіжне доручення №115 від 26.10.2022 року.
Щодо податкової накладної №11 від 30.11.2022 року, із тексту пояснень та змісту наданих документів випливало, що між позивачем (Продавець) та ТОВ «ПРОФІТ-СІДС» (ІПН 412055208298) (Покупець) був укладений Договір поставки №ПА/248/10/2022 від 28.10.2022 року, за яким Продавець продає, а Покупець купує товар, а саме, ячмінь у кількості 45 (сорок п`ять) тонн +/- 10% тон загальною вартістю 292499,78 грн. в т. ч. ПДВ.
30.11.2022 року за згодою сторін Договору позивач передав товар, передбачений Договором, а саме, ячмінь у кількості 44,23 т на суму 287494,78 грн. з ПДВ, про що свідчить видаткова накладна №10 від 30.11.2022 року.
Відповідно, за фактом передачі товару (першої події) позивачем відповідно до п.201.10 ст.201 ПК України було складено податкову накладну №11 від 30.11.2022 року на загальну суму 287494,78 грн. з ПДВ.
Транспортування вищезазначеного товару підтверджується товарно-транспортною накладною №11301 від 30.11.2022 року та Товарно-транспортною накладною №11302 від 30.11.2022 року, що надані позивачем.
Завантаження товару здійснювалось на полі позивача у с. Новоозерне, що зафіксовано у товарно-транспортній накладній.
Відповідно до пункту 4.2 Договору, оплата за договором здійснюється ПОКУПЦЕМ у наступному порядку. ПОКУПЕЦЬ перераховує ПРОДАВЦЮ оплату за Товар завантажений до погодженого ПОКУПЦЕМ транспортного засобу у розмірі 86% вартості такого Товару в день завантаження. Остаточний розрахунок (доплата) за поставлений Товар, здійснюється Покупцем протягом 30 (ТРИДЦЯТИ) банківських днів після реєстрації Продавцем належним чином заповнен(ої)их податков(ої)их накладн(ої)их, на суму поставок Товару за цим Договором, у Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку визначеному чинним законодавством. Виходячи із остаточної кількості відвантаженого товару повернення переплати здійснюється протягом тридцяти банківських днів по факту поставки.
На виконання умов Договору ТОВ «ПРОФІТ-СІДС» перерахувало на розрахунковий рахунок Позивача передбачену Договором суму коштів, що підтверджується Платіжним дорученням №215 від 01.12.2022 року на суму 252188,40 грн. (86% вартості товару).
Однак, рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС №9004286/30819481 від 15.06.2023 року, №9004287/30819481 від 15.06.2023 року та №9004285/30819481 від 15.06.2023 року позивачу відмовлено у реєстрації вищезазначених податкових накладних.
Підставою для відмови у реєстрації податкових накладних є висновок Комісії ГУ ДПС про: «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». В графі «Додаткова інформація» зазначено таке: «первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні».
Не погодившись із вищевказаними рішеннями, позивач 20.06.2023 року направив до контролюючого органу відповідні скаргу.
Однак, контролюючим органом за результатами розгляду скарг були винесені наступні рішення: №9004286/30819481 від 15.06.2023 року, №9004287/30819481 від 15.06.2023 року, №9004285/30819481 від 15.06.2023 року, якими скарги було залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з таких підстав: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем не зазначено, які саме документи необхідні для реєстрації зупиненої накладної, а вказані відповідачем в оскаржуваному рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної підстави такої відмови є безпідставними та не відповідають первинним документам наданих позивачем.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 ст.201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року №34, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок №1246) передбачено наступне.
Згідно абз.10 п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 14 Порядку №1246 встановлено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно п.15 Порядку №1246, у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Також згідно п.17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (набрання чинності 01.02.2020 року, далі - Порядок №1165).
Згідно п.п.5, 7 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до вимог п.п.10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
В свою чергу, додатком 3 до Порядку №1165 установлено наступні Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, п.1: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Тобто, зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Як вже зазначено вище, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних слугувало те, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1003, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та її обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Тобто, у квитанції про зупинення податкових накладних зазначено лише посилання на п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішень про реєстрацію податкових накладних в реєстрі або відмову в такій реєстрації.
При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, якому відповідає платник податку, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.
Окрім цього, колегія суддів зазначає, що за правилами п.п.4-5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 року за №1245/34216, (далі - Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Однак, колегія суддів звертає увагу на те, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відсутня інформація, які саме документи слід було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації вказаних вище податкових накладних, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.
Крім того, в квитанції про зупинення податкової накладної зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1003, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та її обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
З цього приводу колегія суддів зазначає, що наказом ДПС України від 03.02.2020 року №67 «Про затвердження Переліку кодів товарів згідно з УКТЗЕД, які застосовуються для визначення відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям ризиковості здійснення операції», оприлюдненого на офіційному веб-сайті ДПС, код товару 1003 «ячмінь» міститься у переліку кодів товарів згідно з УКТЗЕД, які застосовуються для визначення відповідності податкових накладних/розрахунків коригування, які подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, критеріям ризиковості здійснення операції при здійсненні автоматизованого моніторингу.
Відповідно до п.12 Порядку №1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
Пунктом 18 Порядку №1165 встановлено, що таблиця даних платника податку враховується ДПС в автоматичному режимі у разі, коли: така таблиця подається платниками податку - сільськогосподарськими товаровиробниками, включеними до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону України Про державну підтримку сільського господарства України, та/або сільськогосподарськими товаровиробниками, які на 31.12.2016 року застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу (у редакції, що діяла на 31.12.2016 року) та мають у власності (право власності/користування) та/або на умовах оренди земельні ділянки, загальна площа яких становить не менш як 200 гектарів включно станом на 1 січня та які відображені в податковій звітності до 20 лютого поточного року (до 20 лютого поточного року враховується наявність таких ділянок за звітний період попереднього року), та у поданій таблиці даних платника податку зазначаються відомості про постачання (виготовлення) таких груп товарів за кодами згідно з УКТЗЕД, як живі тварини (код згідно з УКТЗЕД 01); риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні (код згідно з УКТЗЕД 03); молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені (код згідно з УКТЗЕД 04); овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби (код згідно з УКТЗЕД 07); їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь (код згідно з УКТЗЕД 08); зернові культури (код згідно з УКТЗЕД 10); насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж (код згідно з УКТЗЕД 12); зазначена таблиця подається платниками податку, в яких значення показників D та P, розрахованих у порядку, встановленому пунктом 3 цього Порядку, мають такі розміри: D >0,02, P.
Згідно п.19 Порядку №1165 у разі коли до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником податку недостовірної інформації, в таблиці даних платника податку, яка врахована, зокрема в автоматичному режимі, комісії контролюючих органів мають право прийняти рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу (додаток 7).
Проте, матеріали справи не містять доказів прийняття регіональною комісією рішення про неврахування таблиці даних платника податку.
Крім цього, відповідачем не надано таблиці даних платника податку на додану вартість, на підставі якої була зупинена реєстрація вказаної вище податкової накладної.
З матеріалів справи встановлено, що позивач в межах господарської діяльності здійснює вирощування, зокрема, ячменю, що відображене в статистичних звітах про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року, які були надані відповідачам, проте залишились поза їх увагою.
Крім того, встановлені у справі обставини підтверджують, що позивач є виробником сільськогосподарської культури, зокрема, з вирощування «ячменю», у той же час будь-які відомості щодо придбання такого товару в інших суб`єктів господарювання в матеріалах справи відсутні.
З огляду на те, що позивач є виробником, а не покупцем товару «ячменю», у позивача об`єктивно міг бути відсутній такий показник визначення ризиковості господарської операції, як залишок (різниця) обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання.
Згідно п.п.3, 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи та визнається відповідачами, після зупинення реєстрації податкових накладних, позивачем були подані до Комісії повідомлення №3 від 12.06.2023 року та №4 від 12.06.2023 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних реєстрацію яких зупинено, відповідно до яких платником податку було додано документи первинного бухгалтерського обліку у кількості 33 та 34 додатків відповідно.
Також необхідно зазначити, що для отримання додаткової інформації чи інших конкретних документів крім наданих платником податків, податковий орган не позбавлений можливості їх витребування зазначивши конкретно, які йому потрібні документи чи пояснення.
Колегія суддів зазначає, що Порядок №520 не регламентує питання дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, але при наявності у платника надати ці документи до спливу 365 днів.
Колегія суддів зазначає, що зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п.185.1 ст.185, так і п.187.1 ст.187 ПК України.
Таким чином, контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкових накладних не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.
Однак, як вказано вище, підставою для відмови у реєстрації податкових накладних відповідач зазначив: «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».
При цьому, контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надав.
Отже, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що спірні рішення містять лише загальні твердження без зазначення, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Тобто в оскаржуваному рішенні про відмову в реєстрації ПН фактично було лише процитовано положення пункту 11 Порядку №520, а саме, викладена загальна норма без зазначення конкретних документів.
Отже, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Крім цього, за положеннями п.п.44-46 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні), а результати такої перевірки відображаються у її протоколах.
Однак, контролюючим органом не було надано до суду витяг з Протоколу засідання Комісії, що не надає суду можливість встановити чи було проведено таку перевірку.
Отже, враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Колегія суддів зазначає, що згідно ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В свою чергу, не виконання відповідачами обов`язку доказування, встановленого частиною 2 статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийнято обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядками №1165, №520 підстав), є підставою для визнання протиправними та скасування оскаржуваних рішень.
На підставі наведеного у сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо безпідставності зупинення реєстрації податкової накладної та протиправності рішення податкового органу про відмову в реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо зобов`язання відповідача зареєструвати податкову накладну датою її подання на реєстрацію, оскільки, згідно п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням. Таким чином, п.20 Порядку №1246 прямо передбачено, що реєстрація ПН/РК на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а тому, за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішення про відмову у реєстрації ПН, зобов`язання зареєструвати ПН датою подання на реєстрацію, покладені судом, відповідають наведеним вимогам Порядку №1246.
Також колегія суддів погоджується з судом першої інстанції щодо розподілу витрат позивача пов`язаних з розглядом даної справи та відповідним стягненням їх з відповідачів.
Оцінюючи викладене в сукупності, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до статті 316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2023 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2024 |
Оприлюднено | 07.03.2024 |
Номер документу | 117449918 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні